Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hehkujen virran "jälkiasennus" (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=100972)

Jan13 03.09.2012 12:16

Hehkujen virran "jälkiasennus"
 
Eli pajeron hehkujen toiminta loppui äkisti. Hehkut on uusittu ja revin vanhat releet pois. Tein uudet johdot ja laitoin kaksi 40a relettä kahdella 40a sulakkeella. Releitä ohjataan napilla. Ongelma on että sulakkeet palaa heti kun releiden virtajohdot kytkee akkuun. Johdot on oikein ja tarkastettu moneen otteeseen. Mikäs avuksi?

SptV 03.09.2012 12:38

Eli releiden syöttöjohtojen sulake palaa heti kun sen laittaa akkuun?
Vika ei voi olla muualla kuin väärissä kytkennöissä tai virta piuha ottaa maihin jostain.

Meneekö johdotukset näin:

30 virta akulta (sulakkeen kautta)
87 Hehkuille
85 maa
86 Releen ohjaus

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jan13 (Viesti 912011)
Eli pajeron hehkujen toiminta loppui äkisti. Hehkut on uusittu ja revin vanhat releet pois. Tein uudet johdot ja laitoin kaksi 40a relettä kahdella 40a sulakkeella. Releitä ohjataan napilla. Ongelma on että sulakkeet palaa heti kun releiden virtajohdot kytkee akkuun. Johdot on oikein ja tarkastettu moneen otteeseen. Mikäs avuksi?


BJ-40/76 03.09.2012 12:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jan13 (Viesti 912011)
Eli pajeron hehkujen toiminta loppui äkisti. Hehkut on uusittu ja revin vanhat releet pois. Tein uudet johdot ja laitoin kaksi 40a relettä kahdella 40a sulakkeella. Releitä ohjataan napilla. Ongelma on että sulakkeet palaa heti kun releiden virtajohdot kytkee akkuun. Johdot on oikein ja tarkastettu moneen otteeseen. Mikäs avuksi?

Notmaali hehkut ottaa virtaa kylmänä suurusluokkaa 15-20 Amppeeria, ottakohan jotkun extra pika hehkut niin paljon, että 2x 40A culake palaa?

1. siis palaa heti, ei tarvi edes herätettä? joko kytketty väärin tai oikosulussa.

2. jos palaa heti kun hehkuttaa, niin hehkujen päällä oleva virtakisko jossain kohtaan oikosulussa kanteen tms.

Jan13 03.09.2012 13:57

Johdot on oikein, katsottu moneen kertaan eikä virtajohto ota maihin. Sulakkeet palaa heti kun virtajohdon laittaa akkuun, edes nappia ei tarvii painaa. Kokeilin hehkut ja yks hehku ei maadottanu siitä kärestä johon se virtakisko tulee mutta se hehku ei toiminut. Muut hehkut jotka ottaa maita siitä plussakisko kierteestä ja ne toimii irrallaan.

Niin ja releet testattu ja napsuu oikein kun hehkujen johto on irti

SptV 03.09.2012 14:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jan13 (Viesti 912036)
Johdot on oikein, katsottu moneen kertaan eikä virtajohto ota maihin. Sulakkeet palaa heti kun virtajohdon laittaa akkuun, edes nappia ei tarvii painaa. Kokeilin hehkut ja yks hehku ei maadottanu siitä kärestä johon se virtakisko tulee mutta se hehku ei toiminut. Muut hehkut jotka ottaa maita siitä plussakisko kierteestä ja ne toimii irrallaan.

Niin ja releet testattu ja napsuu oikein kun hehkujen johto on irti

Kyllä tässä nyt jokin mättää.

Sulake palaa vaikka ohjausvirtaa ei tule.
Hehkuille menevän johdon kun ottaa irti ,ei sulake pala ja releet naksuu.

Tuo edelleenkin viittaa kytkentä virheeseen.

Jan13 03.09.2012 14:58

Nythän jos hehkun kärki on yhtäkuin miinus eli maa johon kuuluisi plussa tulla niin järjellä ajateltuna se nalli palaa aina kun hehkut kytketään virtaan. Onko alkuperäinen hehkurele toiminnaltaan jotenkin erillainen? Mielessä kävi jo että vedän akulta kabiiniin paksun virtakaapelin johon päävirtakytkin ja siitä hehkuille virta. Mutta ongelmaksi tulee tässäkin että silloin yhdistän akun plussan maahan hehkun kärjestä jolloin luultavasti koko muu auto pimenee kun hehkuille antaa virtaa.

BJ-40/76 03.09.2012 15:47

Tämän perusteella ainut? mahdollinen vika on seuraava:

sinulla on rele, missä on 5 napaa, ja tuo 87 napa on 2 kertaan (siis tarkoitettu esim. että molemmille apupitkille on oma napa)

ja nyt olet maadoittanut toisen noista 87 navoista ja toiseen tulee sähköt sulakkeelta.

ja rele napsuu, jun tuot herätteen napaan 85 (tai86) ja 86 (tai85) menee hehkuille.

Minä ottaisin vielä kerran reneet näkyville ja tarkastaisin nuo kytkennät nimenomaan releen pohjassa olevista numeroista.

Toki on toinenkin mahdollisuus, siis sinulla on vaihtorele (navat 30, 87 ja 87a ja ohjaus edelleen 85 ja 86) ja olet maadoittanut tuon 87a navan

Jan13 03.09.2012 15:58

Rele on bilteman 4-napainen 40a tuplarele. eli kaksi yhden kuorissa. Kaikki johdot oikein. Kokeilin jo vaihdella ohjaus ja plussan johtopaikkoja mutta edelleen sulake paukkuu. Nyt on homma edennyt siihen että enää ei sulake mene heti kun virtajohto kytketään akkuun vaan vasta kun painetaan virtakatkaisijaa. Katkaisijoita olen nyt käyttänyt kolmea erillaista paikoillaan kaikilla sama tulos. 4-napaisia releitä olen kokeillut noin 5 eri relettä ja kaikilla sulake palaa. Kaikki johdot uusia ja liitokset kunnolla tehty ja suojattu. Kuuluuko releen naksua kun siinä on pelkkä maa ja ohjausvirta kiinni? Sitten kokeilin yleismittarin piipparilla releet läpi ja toi uusi bilteman tuplarele piippaa napojen 30 ja 87 läpi nyt eli mennyt vissiin paskaks kokeiluilla.

Mutta edelleen kummastuttaa se että miksi hehkutulpan virtapuolelta kiertää maa runkoon? Siis kun tulppa on ruuvattu kanteen kiinni?

Edit. Luin tuolta kylähullut sivuilta että linjaautoissa on solenoidilla hoidettu toi hehkutus. Solenoidit on vissiin noi alkuperäiset pajeron hehkureleetkin? Oisko tuo vaan hommattava tommonen solenoidi vaikka kerralla 150a että kestää...

Mikki 03.09.2012 16:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jan13 (Viesti 912060)
Mutta edelleen kummastuttaa se että miksi hehkutulpan virtapuolelta kiertää maa runkoon? Siis kun tulppa on ruuvattu kanteen kiinni?

Sen takia palaa kun on liian pienet releet...

Hehkut mallia 6V ja 15-20A eli sellaset 120 amppeeria menee normaalilla hehkulla lämpimänä, mutta kun kärki on kylmä niin heippatirallaa 150A alkaa olemaan "kestoraja"....

Eli rele palanut heti ekassa "kokeilussa".

Käsi taskuun ja menet kiltisti ostamaan sellaisen OIKEAN hehkun releen...

Niin ja hehkuhan on sama kuin starttimoottori, eli oikosululla toimiva!!!

JJ90 03.09.2012 16:41

70A tehorele motonetistä ja 50A sulake, pelaa ainakin berun 12v hehkuilla. Eikä oo amerikantemppu asentaa.

BJ-40/76 03.09.2012 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jan13 (Viesti 912060)
Rele on bilteman 4-napainen 40a tuplarele. eli kaksi yhden kuorissa. Kaikki johdot oikein. Kokeilin jo vaihdella ohjaus ja plussan johtopaikkoja mutta edelleen sulake paukkuu. Nyt on homma edennyt siihen että enää ei sulake mene heti kun virtajohto kytketään akkuun vaan vasta kun painetaan virtakatkaisijaa. Katkaisijoita olen nyt käyttänyt kolmea erillaista paikoillaan kaikilla sama tulos. 4-napaisia releitä olen kokeillut noin 5 eri relettä ja kaikilla sulake palaa. Kaikki johdot uusia ja liitokset kunnolla tehty ja suojattu. Kuuluuko releen naksua kun siinä on pelkkä maa ja ohjausvirta kiinni? Sitten kokeilin yleismittarin piipparilla releet läpi ja toi uusi bilteman tuplarele piippaa napojen 30 ja 87 läpi nyt eli mennyt vissiin paskaks kokeiluilla.

Mutta edelleen kummastuttaa se että miksi hehkutulpan virtapuolelta kiertää maa runkoon? Siis kun tulppa on ruuvattu kanteen kiinni?

Edit. Luin tuolta kylähullut sivuilta että linjaautoissa on solenoidilla hoidettu toi hehkutus. Solenoidit on vissiin noi alkuperäiset pajeron hehkureleetkin? Oisko tuo vaan hommattava tommonen solenoidi vaikka kerralla 150a että kestää...

Siis tuo hehkutulppa toimii seuraavasti:
-Hehku Tulpan maadoitus tapahtuu siitä hehkutulpan rungosta, siis käytännössä siitä kiertreosasta millä tulee kanteen kiinni.
- Hehkutettaessa hehkutusvirta tuodaan siihen tulpan päässä olevaan noin 4-5mm halkaisijaiseen kierteeseen: tämä virtakiskon kierre on siis eristetty siitä noin 12mm kuusiokannalla olevasta kierreosasta.

Ja tuo rele mikä "piippaa", eli on oikosulussa 30 ja 87 navan välillä, on palanut -> siis paska

Mitä tarkoitat että rele napsuu kun siihen tuodaan ohjausjännite?

Siis kun 85 ja 86 napoihin tuodaan 12v, niin rele naksahta, kun se kytkee 30 ja 87 navat yhteen.
Jos naksuu, niin silloin ongelma, joko jännite tippuu niin alas että rele päästää (alle 5-6v??) tai sitten rele on joku muu rele, esim. vilkkurele.

Ja sitten tuohon testaukseen: ota hehkuille menevä/menevät piuhat irti, ja pistä menemään vaikka apupitkille: pitäs toimia napista kuin äänimerkki?

Ja sitten yleisellä tasolla releiden ja sulakkeiden rinnankytkennästä: kun 4 hehkutulppaa kytketään kahdella releellä, niin minä tekisin kytkennän seuraavasti:
Akun +navalta 4-10mm2 johto 4o A sulakkeen kautta releelle, joka hehkuttaa 1. ja 2. sylinterin hehkut;
ja toinen vastaava; Akun +navalta..... 3. ja 4. sylinterin hehkut

p.s Mikä tuo sinun mitsu on? ja mikä vuosimalli?

Ja jos nuo 4 (3:n, sillä yksi palanut) hehkun virrat jakaantuu edes suurin piirtein tasan niin nuo 2 kpl 40A sulaketta ei pala "samantien"

Jos tuo painonappi hehku toimii noilla halogeeneillä, niin tuo virtakisko on oikosulussa (tarkista vielä kerran), tai jopa joku hehku?

RIPAX 03.09.2012 21:02

Riittää.
 
Hehkutulpat vie n.10-20A per tulppa,tojotissa oli alle 10A ja 40A rele estää hyvin. Kuten tossa aikasemmin sanottiinkin tulpassa on kaksi napaa -ja+ miinus on sen tulpan rungossa eli saa maita kiinnityskierteensä kautta ja siinä toisessa päässä on plus joka siis tulee releen 87 navalta. Katoppas piruuttaan minkä kokonen sulake siel on alunperin hehkuille.

_Jape_ 03.09.2012 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 912074)
70A tehorele motonetistä ja 50A sulake, pelaa ainakin berun 12v hehkuilla. Eikä oo amerikantemppu asentaa.


mullaki toi 70A 11euron hintainen rele, toimii :) sulakkeena kestänyt ihan 30A ja katkasijalla 10A sulake

Nuhapumppu 03.09.2012 23:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 912074)
70A tehorele motonetistä ja 50A sulake, pelaa ainakin berun 12v hehkuilla. Eikä oo amerikantemppu asentaa.

Sama viritys täällä ja hyvin pelaa,asennukseen menee joku 15min ja hyvin pelaa.

Jan13 04.09.2012 07:46

Mulla noi releet asennettu niin että molemmille releille akulta plussa omalla johdolla ja 40a sulakkeella. Ja kaikki muutkin johdot on omat molemmille releille. 6 neliöstä johtoa.

Ajattelin nyt hakee pari kappaletta noita motonetin tehoreleitä ja isommat sulakkeet.

Hehkut kuitenkin toimii ja se yks pimeenä olevakin on nyt vaihdettu. Oon noin viikon hehkuttanu tota laitetta akkubuusterilla suoraan siitä kiskosta että saa käyntiin eli väärin ne hehkut ei luultavammin toimi, virta ei vaan piisaa noilla mun virityksillä.

Auto on 87 2.5d pätkäpajero


Sivu luotu: 05:29 (GMT +2).