![]() |
HJ61 Vetarin stefan vaihto. Auttakaa aloittelijaa =)
Terve.
Piti nyt oikeen aloittaa uusi juttu kun en löytänyt täältä vastausta(varmasti on mutta ei tota hakua oikeen osaa näppärästi käyttää.) Elikkä pitäis vaihtaa tuo Hoojiin etuvetarin stefa, kun se vuotaa peräöljyt renkaan kylkeen. Kertokaas, että mikä on se helpoin tapa? Ei ilmeisesti tarvi ruveta repimään napaa irti kokonaan? Stefa on tullut jo (leveämpi malli) ja pitäisi vaan paikalleen saada. Joku jossain joskus sanoi, että ei mene kun 15 minuuttia kun sen vetarin repii sieltä murroksineen pois, pitääköhän paikkansa? Ei oikeen viitteisi ihan kylmiltään ruveta häsläämään kun ei ole kokemusta oikeen hirveästi tämmösistä vehkeistä vielä. Toinen juttu on, että onko jousien irroituksessa jotain tärkeää mitä pitäisi tietää? Kun pitäis nekin vaihtaa. U-pultitki olis varmaan hyvä saada ehjänä auki, onkohan kovin yleistä että ne hajoilee? Kiitos jo etukäteen vastauksista =) -Keltanokkainen hoojiikuski |
tuolla vanhaa säiettä, löyty kivasti haulla (murroksen vaihto)
http://forums.offipalsta.com/showthr...rroksen+vaihto lukko päälle sitten jos vetaria ulos vedät |
Kannattaa harkita koko etuakselin korjaussarjaa joka tamgearssilla kohtuuhintainen, varsinkin jos murrokset paukkuu nelikolla kääntäessä. Melkein samalla remontilla vaihtaa kaikki jollei tiedä että niitä on uusittu.
(itse uusin kaikki juuri) Jos kääntöpään tiivisteet on huonot niin vaseliinia roiskuu edelleen jos sitä siellä on. Ole varovainen vetoakselien paikalleenlaitossa ette riko uutta stefaa. |
Kiitos vastauksista! Ois pitäny näköjään tolla murroksella vielä ettiä mutta hyvä näin.
Olis varmaan joo tollanen koko sarja kannattanu ostaa, mut vaihdetaan nyt pelkkä stefa kun ei se muuten nelikolla mitään hirveitä pauku. välillä aina hiukan paukahtaa kun kääntää jyrkästi, mutta oon siinä luulossa että kyllä ne ehjätki hiukan pitää ääntä ku oikeen murtaa. Oliko vielä noista jousista mitään vinkkejä? vai onko vaan pukin päälle ja pultit auki (jos aukee) ja uutta tilalle? :D |
Jos jousen pultit on kynnetty kivikossa niin kannattaa rälläkällä hioa kartioa pulttiin niin että mutteri pääsee aukeamaan ehjää kierrettä pitkin. Jos on tiukat niin avaa eestaas venkslaamalla ja voitelemalla vähän kun uutta kierrettä tehdessä.
Tarkista samalla käännön rajoittimet ja rajoita kääntöä jos ne on kulunut tai vääntynyt, mitä enemmän kääntyy- sitä kovemmalle murros joutuu. |
Varmasti onnistuu 15 minuutissa jos tehny pari kertaa aikaisemmin, itella meni ekakerralla pitkä päivä, jos ne kilkkeet saisi pestyä ennen kasausta niin olis mukavampi kasata, kai kuitenkin otit uudet pronssiholkit ? jos vanhat kuluneet niin ei uudetkaan stefat kauan ehjänä ole. Paskanen homma kun vaseliiniä jokapaikassa.
Niin ja jousista, ite en oo kauhean tykästyny uretaanipusliin jos semmosia laittamassa eli itellä tulee jossain vaiheessa kumit takaisin, pehmeämmät. |
Mulla taas puslat kivikovaa muovia eikä eroa vanhoihin kumisiin huomaa, jouset itsetaotut ja herkät.
Eli pitkät latit kantaa mahdollisimman paljon, jouset tulee myös rasvattua aina kun auto on pukeilla eli usein. Miten se uretaanin jäykkyys ilmenee? Itse oon noihin enemmän kuin tyytyväinen ,tosin kumit on ollu mielessä jos puslat rajoittaa takajousien kiertymistä äärijoustoissa. |
Lainaus:
|
Calmarille: Minkälaiset ovat Milneriltä tilatut jouset (ilmeisesti nekin tilasit, kun mainitsit koko paketin) muuten olleet? Säilyttävätkö ryhtinsä?
|
Jouset kannattaa kasata hyvin rasvattuina ja säännöllisesti nostaa jousen ulosjoustoon ja levittää lateja ruuvarilla ja ruiskii väliin kerjuvaseliinia tai tervaspreitä.
Jouset herkistyy kun pääsee liukumaan paremmin toisiinsä nähden, rasvat peseytyy pois aika nopeasti joten kannattaa seurata niitä. |
Lainaus:
Jos ne U pultit ei heti lähe aukeamaan niin sitten eti kaasupillit ja lämmitä mutteri yhdeltä sivulta punaiseksi ja heti uusi avaus yritys. Ja jos vieläkin on jumissa niin anna jäähtyä mustaksi ja voitelua kehiin ja uusi yritys. Sitten kun se alkaa kiertymään auki niin se saattaa jumittua uudestaan eli ees-taas nitkuttelua aina öljyä lisäten ja tarvittaessa lämpöä niin lopuksi ne on sitten auki. Sitten kun ne irti ja käsissä niin loputkin kierteet kandee putsata teräsharjalla niin menee sitten mukavammin tiukalle. Huom. Jos joudut lämmittämään niin se itse pultti ei saa lämmetä punaiseksi tai jos se pääsee punoittamaan niin sitten jäähytystä ja uutta lämpöä taas. Ja nämä ohjeet sillä mielellä että meinasit käyttää ne U pultit uudelleen. |
Kiitos vinkeistä kaikille! Stefan vaihto meni mukavasti ja kivuttomasti, pronssiholkkikin näytti hyväkuntoiselta. Jousen kanssa sitten olikin aika jumppa. U-pultit aukesivat kyllä suhteellisen mukavasti pulttipyssyllä, mutta vanhat puslat olikin sitten muuttaneet hieman koostumustaan eikä ollut toivoakaan saada irti ilman laikkaamista. Onneksi oli kokeneempi kaveri touhussa mukana.
Mutta kiitos vielä kaikille neuvoista! |
Lainaus:
|
Sitten ei ole mitään väliä!
Lukkoperällisessä lukko päällä sentakia ettei lukon kytkentähammas pääse tipahtaan murikan pohjalle. Tai mikä perkele sen nimi on, ei just nyt tuu mitään järkevää mieleen:) |
tai siis sekin ongelma on vain pitkäboorisessa, eli takana lyhyessä, edessä pitkässä, mikäli on ne kytkettävät lukot. Ja siihenkin tarttee hieman kädetystä, et sen saa tippumaan, ei se siitä haarukasta ihan iteksiään putoa, vaan sitä pitää kääntää kunnolla, et se tippuu.
|
Lainaus:
Mutta esim. minun vartalolla ja -kokemuksella en haluaisi vetää vetaria ulos lukko auki (siis toyotan ns, HJ-61 kytkettävissä lukoissa) Toki jos parempia...... |
Sivu luotu: 10:39 (GMT +2). |