Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Turbon kotikorjaus. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=100564)

Kala92 21.08.2012 21:45

Turbon kotikorjaus.
 
Tuossa pienessä päässä taas mietin suuruuden hulluja ja taitotason ylittäviä remontteja. No eikö se turbon remppa semmonen ole :D Eli hommahan voisi olla yksinkertainen. Uudet vastaavat osat vanhojen tilalle ja vóila. Turboa taas toiseksi 10 vuodeksi eteenpäin. No tuo patrollin 2.8 ahdistamo tiedetään ja sitähän ei kannata samanlaisena takasin tunkea. Eli tehdäänkö liikkeissä jotain sellasta mitä en tiedä vai lyödäänkö sielläkin osat sisään ja toivotaan et toimii? Tai siis onko olemassa laitteita joilla turbon toiminta testataan ennen autoon takaisin laittoa? Luulisin että kyseisiä ahtimia on liikkeet jo niin monta kertaa ropannu että osaa antaa osat jotka menee heittämällä sisään ilman jyrsimisiä. Pääsisivät samalla takuu vastuusta. Kannattaako homma..no ei tietenkään. Mutta jos joku muukin on siinä onnistunut niin on es mahollisuus et ei mee mettään. :D

Superlon 21.08.2012 21:54

Loistava asenne. Pistähän tänne sitte kokemuksia jos päädyt kokeilemaan! :)

BJ-40/76 21.08.2012 22:15

Oletko aivan vakavissaan?
 
Siis viritys? ahdin, ja kasataan autotallissa jakoavaimella ja hohtimilla?

Toki onhan niitä ahtimia myynnissä, missä siivistä puuttuu paloja yms, ja on otettu ajossa olevasta autosta toimivana.

En itse ole koskaan omin silmin nähnyt, miten noita ahtimia korjataan; mutta jos korjaussarjassa tulee uusi akseli, mahdollisesti se ei ole enää tasapainossa vanhojen siipien kanssa?
Ja uskoisin että kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten en uskaltais edes ruuvata siipipyörää pois:o

Ja jos epätasapainossa, niin kestoikä lienee lyhtyt, joko kuluu, tai sitten akseli katkeaa, ja esim 3000 kierrosta sekunnissa pyörivä ahdinpyörä murentaa itsensä sekunnin murto-osassa murusiksi, jotka matkaavat kohti sylintereitä......

Ainakin joku japsiahdin, joko toyota tai mitsu, oli tasapainoitettu 2. kertaan, näkyi siipipyörässä hiontajälki n. 90 asteen päässä suuremmasta kolosta.

Linkissä video, kuinka tasapainoitettiin käsivaralla turboja, sillonkun KORPPU oli "massamuisti", ja jos silloin pyöritettiin yli 200 000 rpm, niin paljonko nyt?

http://www.youtube.com/watch?v=TMA5RFpGRbg

Kala92 21.08.2012 22:19

..
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Superlon (Viesti 908502)
Loistava asenne. Pistähän tänne sitte kokemuksia jos päädyt kokeilemaan! :)

Kokeillaan varmasti, mut se et millon niin se on paljon vielä auki. Pitäs erinäiset muut osat käydä hakemassa ja auto pitää ajossa joululle asti. Ei auta kuin alkaa kattelee jos jostain sais ihan kaputt turbon, niin voisi samal roppaa ja auto oisi viel käytös. Ja hei lisä kyssäriä. Eli turbohuollossahan noi putsaa ja tarkistaa osat halkeamien varalta. Ok ymmärretään ja osataan ehkä itsekkin tehdä. Mut miten toi jos turbossa on siivet ottanut kiinni koteloon esim akselin katkeamisen johdosta? Jos kotelo on ehyt ja siellä on vain niitä tulleit naarmuja, niin ei kai niit tarvitse alkaa hiomaan tai muuten ihmettelemään. Ei kai ne niin paljon vaikuta ilman virtaukseen? Ja en jaksa oikein uskoa että se sen helpommin halkeisikkaan.

-MaTTi- 21.08.2012 22:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 908494)
Uudet vastaavat osat vanhojen tilalle ja vóila. Turboa taas toiseksi 10 vuodeksi eteenpäin.

No näin, mutta kyllä se tasapainottaa tarvii jos haluat että se kestääkin jonkin aikaa, kuten jo BJ-40/76 totesikin. Ja sitä et kotona saa omassa sorvissa tehtyä.

Eikä se "ahdistamo" siitä sen virtaavammaksi pelkkiä siipipyöriä vaihtamalla parane, kyllä sieltä tarttis jyrsiä/sorvata tilaa lisää.

GRpatrol 21.08.2012 22:31

Mulla meni kans GR:stä turbo, vein alkuperäisen turbon liikkeeseen ja siellä laitettiin uudet sisuskalut, ja samalla isompi imusiipi.. Kalliiksihan se tuli mutta kannatti kuitenkin. Hyvin on pelittäny jo 15kk.

Kala92 21.08.2012 22:48

...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GRpatrol (Viesti 908517)
Mulla meni kans GR:stä turbo, vein alkuperäisen turbon liikkeeseen ja siellä laitettiin uudet sisuskalut, ja samalla isompi imusiipi.. Kalliiksihan se tuli mutta kannatti kuitenkin. Hyvin on pelittäny jo 15kk.

Joo kyselinkin tos JV tosta mitä kannattas teettää. Tulee vaan aika arvokas keikka. Tosiaan mielessä olisi ollut et akseli ja molemmat siivet vaihtoon. Ja tietenkin kaikki perus hilppeet. Se vaan et pelkkä tasapainotus tulisi niin paljon halvemmaksi. Tällä kaavalla on ihan turha haaveillakkaan juuri passelista ahtimesta mikä antaa kaiken tehon irti mitä saavutettavissa. Mutta kun ei ihan hae kaikkea minkä irti saa niin kestää.(ehkä) Ehkä hieman kieroutunut ja utopinen ajatusmalli tehdä tosta koneesta pommin varmaa, mutta yritetään nyt ainaskin :D

Kala92 21.08.2012 23:35

....
 
No niin. Nyt saa lukuja pöytään. Eli pelkkä painotus kotikunnostetulle turbolle onnistuu.(tosin finturbolla ei ilmeisesti) Hinta 45e-75e riippuen siipien putsaamisen tarpeesta. Uusi laakeri/tiiviste setti n.100e (kuulemma riippuu paljolti mallista,merkistä ja laadusta). Lisäksi tietenkin tulisi lisää hintaa uudesta akselista ja siivistä. Tosin autoa sen kummempaa tuntematta suositteli vaihtamaan vain imupuolen siivet. Kiitokset vaan Paulille informaation annosta :D Eli jonkun euron tuossa voittaisi. Kuten alussa tuli todettua. Ei ehkä kannata, mut sit ainakin jos ton saa päätökseen on kokemusta rikkaampi.

2,4TD 22.08.2012 07:29

Ei tuo pajoillakaan aina onnistu, noiden turbojen muokkaus ja takuu loppuu kk päästä kun muutoksen jälkeen on "viritys"turbo.

..Marko.. 22.08.2012 11:58

ja jenkkilässä ei turbot maksa juuri mitään..eli siitä kun laskee kannattavuuden..

farmforest 22.08.2012 13:57

Ihminen sen turbon on tehnytkin niin eiköhän kunnon ohjeilla sen saa ihminen korjattuakin. Kyllä sitä kaikkea sopii yrittää. Ja kun kylällä levii huhu että olet itte korjannu turbon niin hetken päästä niitä on pöydällä riesaksi asti:D. Ja rahat pois vaan...

Bj Andy 22.08.2012 19:44

Meitsi on ny kasannu kahteen kertaan tuon oman patrollista peräisin olevan T03 garrettin. Eli kokeilin T04 ahtin painepuolta siihen siipineen päivineen , mikä oli vielä tuuma mitoilla, en tosin muista mitkä kaikki osat, mutta n. 300 tkm sillä on kohta ajettu. Voi olla että se räjähtää huomenna mutta wtf. kannattaa silti kokeilla.

Vaan jos tekee jotain koneremppaa tms. niin sitten vaan uutta ahtia tilallle ettei tee euron säästöllä muutaman tonnin vahinkoa.

sisua45 22.08.2012 21:25

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112143

Tuommonen kun löytyy kotitallista, niin onnistuu ahtimen remppaus. :D

Kala92 22.08.2012 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 908753)
Meitsi on ny kasannu kahteen kertaan tuon oman patrollista peräisin olevan T03 garrettin. Eli kokeilin T04 ahtin painepuolta siihen siipineen päivineen , mikä oli vielä tuuma mitoilla, en tosin muista mitkä kaikki osat, mutta n. 300 tkm sillä on kohta ajettu. Voi olla että se räjähtää huomenna mutta wtf. kannattaa silti kokeilla.

Vaan jos tekee jotain koneremppaa tms. niin sitten vaan uutta ahtia tilallle ettei tee euron säästöllä muutaman tonnin vahinkoa.

Hei tää kiinnostaa! Käytitkö ollenkaan tasapainotuksessa ja oliko oikeesti hyötyä? Ei muuten tosiaan hirviäis näihin lähtä, mut kun koneessa ole muuta arvokasta kuin kansi. Siihen kun tuli panostettua hieman enempänsä..

Bj Andy 22.08.2012 23:08

En käyttäny missään painotuksissa eikä noista kokeiluista ollu perstuntumalla mitään hyötyä. Vaan joko meitsile on sattunu jo valmiiksi tasapainossa oleva ahti tai sitten vaan hyvää tuuria mutta tuo on ollu jo monta vuotta jokapäiväisessä ajossa...

2,4TD 24.08.2012 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 908834)
En käyttäny missään painotuksissa eikä noista kokeiluista ollu perstuntumalla mitään hyötyä. Vaan joko meitsile on sattunu jo valmiiksi tasapainossa oleva ahti tai sitten vaan hyvää tuuria mutta tuo on ollu jo monta vuotta jokapäiväisessä ajossa...

Joo ja mulle sattu sen Finturbon maanataipäivän tekele, 6kk / 10 000km ja liki tonni:D
Takuuta ei ollut kun virikampe, montaa selitystä ja korjaushinta n.800 mutta nyt olis laitettu Garretin siivet kun kuulemma kestää paremmin...
Sillä rahaa jo pikkuisen saa kokeilla kotonakin...


Sivu luotu: 22:56 (GMT +2).