Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Lambda vikako? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=100528)

vepele 20.08.2012 23:15

Lambda vikako?
 
VM:1994 ZJ 5,2L V-8.
Tumppaa pakoputkesta välillä mustaa,ku dieseli konsanaan,vaikk onkii bensa käyttönen.Näyttää ihan uskomattomii kulutuslukemii sillontällön,varmaankin just sillo ku savuttaa saakelist.
Vikakoodii näyttää nro 51 ja 52.
Mitä nuolie Suomen kielell tarkottaa?

51 Oxygen sensor stuck at lean position (this may be tripped by a bad MAP sensor system causing a rich condition. If you get hot rough idle and stalling, especially on deceleration, accompanied by flooded engine and difficulty restarting, that can be a bad MAP sensor causing the O2 sensor to try to compensate. If you get poor cold driveability, stumbling and bucking, and acceptable warm driving with poor gas mileage (a drop of 10 mpg or more), that is usually the O2 sensor.
OR
51 Internal logic module fault ('84 turbo only).
52 Oxygen sensor stuck at rich position
OR
52 Internal logic module fault ('84 turbo only)

farmforest 21.08.2012 08:23

Vähän kieltämättä lambdalta vaikuttaa. En ole klitorisman elikkäs kielimies mutta ainakin toi MAP sensori on se mikä säätää polttoaineen ja ilman seosta mikä toimii puolestaan lambdan avulla. Samoin tuo "rich position" on epäilemättä rikas seos. Vika on joko lambdassa tai tuossa MAPissa. Näin mustatuntuu-tuntumalla.

vepele 22.08.2012 10:46

kuis mitataan?
 
Joskus oon lueskelt,mitn ton MAPin voi mitata onks vikasiinä vai Lambdassa.
Enpä vaan löydä ohjeita ja mittausarvoja mistään,APUJA pliis

farmforest 22.08.2012 13:46

Vastusmittauksella ihan tuon luulis onnistuvan. Jos näyttää nollaa niin sitten on rikki, jos näyttää edes jotain niin luulis toimivan.. Siinä MAPissa pitäis olla kaksi semmosta ohutta karvaa mitkä tota seosta mittailee (ainakin jossain mapeissa) kato ettei niistä kumpikaan ole poikki jos semmoset löytyy.

Lamdassa ei luulis olevan kuin kaksi johtoa joten yleismittari kiinni vaan. MAPin piuhoista en tiedä montako niitä on.

Tuo MAPin hajoaminen on kyllä aika harvinaista ja lambdoja taas sitten menee ajan myötä että kyllä luulisin että lamdassa se vika piilee.

Väkkä 25.08.2012 12:00

Lambadaahan on yhdestä johdosta neljään johtoon. Virralla toimivia ja virrantekeviä. MAP mittaa imusarjan painetta (Manifold Air Pressure) ja niissä on harvemmin vikaa. Veikkaisin lambadaa ja lähtisin siitä liikkeelle. Ei kannata käyttää sulatettavia liittimiä koska lamda mittaa happieroa johdon sisällä kulkevasta hapesta.

Bj Andy 25.08.2012 19:11

Onkos termari ehjä eli lämpiääkö kone varmasti tarpeeksi että kylmäkäynti jutut lähtee pois?

Tuli joskus saabin kanssa esiin tämä juttu.

vmt 25.08.2012 19:47

Nämä nyt XJ:n service manualista, mutta jos vaikka samanlaiset komponentit. En nyt itse jaksa tarkistaa onko.

Lambdan testaus, se mitä yleismittarilla voi testata:

Valkoisten johtojen välillä pitäisi olla 5 - 7 ohm vastus huoneenlämmössä. Jos mittari näyttää ääretöntä, pitää vaihtaa anturi.

Tuo kun on kapeakaista-anturi, niin PCM:lle syötetty jännite pitäisi olla 0 - 1 volttia ja voihan sitäkin sitten mittailla auton käynnissä ollessa.

MAP-anturia voi mittailla seuraavasti:

Kun virrat on päällä, maan ja ulostulosignaalin välistä mitattu jännite pitäisi olla 4 - 5 volttia. Liittimessä merkittynä A ja B. C-johto on vertailujännite 5 V (+/- 0,5 V). Lämpimänä tyhjäkäynnillä se MAP:n antama jännite sitten pitäisi olla 1,5 - 2,1 V. Samat johtimet PCM:ltä mitattuna pitäisi olla sitten jännitteet samat.

Nuo siis sillä varauksella, että ZJ:ssä samat komponentit kuin XJ:ssä.

-Captain- 02.09.2012 16:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Väkkä (Viesti 909390)
Lambadaahan on yhdestä johdosta neljään johtoon. Virralla toimivia ja virrantekeviä. MAP mittaa imusarjan painetta (Manifold Air Pressure) ja niissä on harvemmin vikaa. Veikkaisin lambadaa ja lähtisin siitä liikkeelle. Ei kannata käyttää sulatettavia liittimiä koska lamda mittaa happieroa johdon sisällä kulkevasta hapesta.

onkohan aamulääkkeet jääny ottamatta?? johdon sisällä kulkevasta hapesta... ei taida johdossa happi kulkea :D :D :D :D :D

Arska-tehtaalta 02.09.2012 18:06

Vaihdoin just velimiehen Grandiin lamdan, on meinaan vimosen päälle vittumainen se liittimen sijoituspaikka. Panin johot poikki ja tinasin uuden kiinni.

Jos olisi tiennyt että siellä johoissa kulkee pakokaasun happi, niin olisin vienyt auton korjaamolle :D:D:D

BryGgi 02.09.2012 18:14

Mutta tinata niitä ei saa silti. Niin lukee esim bossilaisen lambdan ohjeessa, en muista mihin liittyi, mutta siinä tulee semmoinen hipoliitin mukana millä ne puserretaan yhteen. Suikkaan tein tinaamalla ja vimosen päälle kutistesukat yms. eikä pelannut prkl! ohje roskiksesta ja isolla heti lukee että älä tinaa :D

Lue tämä jos ei usko

BryGgi 02.09.2012 18:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 911804)
onkohan aamulääkkeet jääny ottamatta?? johdon sisällä kulkevasta hapesta... ei taida johdossa happi kulkea :D :D :D :D :D

Lainattu siitä boschin ohjeesta

"Anturi saa mittauksessa käytettävän vertailuilman johtojen kautta ja tätä
ilmareittiä ei saa tukkia juotteen juoksutteella."

JJ90 02.09.2012 18:52

Joo jatketaan offtopikia sen verran että kyllä se lambda ottaa vertailuhapen johtoa pitkin.

Arska-tehtaalta 02.09.2012 19:21

http://www.lambdasensor.com/main/mfit.htm

Hö, ei olis uskonu...

vmt 02.09.2012 19:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 911844)
Joo jatketaan offtopikia sen verran että kyllä se lambda ottaa vertailuhapen johtoa pitkin.

Ja sitten on sellaisia, mitkä ei tarvitse, eikä käytä vertailuhappea... Titaniumoksidi antureita sellaiset, mutta ne taitaa olla harvinaisempia.


Sivu luotu: 22:28 (GMT +2).