Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hilux akseliväli ja akseleiden siirtäminen eteenpäin (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=100058)

-Jallu- 08.08.2012 12:33

hilux akseliväli ja akseleiden siirtäminen eteenpäin
 
Elikkäs löytyykö keltään tietoa ln65 hiluksin akseliväleistä, tällä hetkellä taitaisi olla jotain 2830 ja tuo on mitattu pohjaanlyönti kumista toiseen paljaasta rungosta äkkiseltään. Alkamassa olisi kierre jousi päivitys ja samalla olisi mukava vähän lyhentää akseliväliä jos sopiva verrokki löytyy.

Tuolla rupattelua ln46 mitoista:
http://forums.offipalsta.com/showthr...+akseliv%E4%2A

Mitenkäs katsastuksessa suhtaudutaan jos taluttaisi akseleita 15-20 senttiä eteenpäin samalla kun kierrejousia äheltää alle. Menisi samaan syssyyn kun kardaanit menee joka tapauksessa uusiin puihin laatikko rovellusten takia. Saisi etuylityksen kokonaan pois.

Tätä vermettä ei ole tarkoitus katsastaa ainakaan lähitulevaisuudessa mutta mielellään muuttelisi siihen malliin että sekin joskus olisi mahdollista.

-Jallu- 08.08.2012 12:40

Ja kun ajatuksella luin tuota yllä olevaa linkkiä niin 2850 taitaa olla lyhin ln65 akseliväli suomessa. Onko tietoa kelpaako konttorilla tuo ln46 akseliväli eli 2800, viisi senttiähän sekin olisi jo poissa mahan alta?

RIPAX 10.08.2012 22:07

Akselivälistä.
 
Akseli väliä ei saa muuttaa paitsi mallisarjan puitteissa. En tiijä onko ln46 samaa mallisarjaa ku ln65,vaikkaan et ei. Sillon ei onnistu ln65 lyhentäminen,sit vanhempi 4runner oli lyhyempi,en muista paljonko. Sen kans taitaa olla niin et ei sekään oo samaa mallisarjaa. Inssin kans oli puhetta myös akseleiden siirtämisestä ja sano et ei onnistu,se tosin ei taida olla ihan kiistaton asia. Varmimmin selviää ku kysyt Trafista,sielt tulee tarkat ohjeet ja ei o insseillä nokan koputtamista,konttoreillla saattaa tulkinnat vaihdella inssin ja ties minkä mukaan tai yleensähän vastaavat et ei saa muuttaa mitään.

-Jallu- 12.08.2012 06:01

Niinhän se useimmiten on, pääsevät ite helpoimmalla. Taidan pirautta trafille suoraan. Pitää sitten kirjotella tänne niitten kanta asiaan jos joku muukin miettii tallin hämärissä samoja asioita :)

toyota4x4 12.08.2012 15:12

1 Liiteet
Wheelbase

Regular Cab Short Bed: 2,616 mm (103.0 in)
Regular Cab Long Bed: 2,845 mm (112.0 in)
Xtracab Long Bed: 3,086 mm (121.5 in)

näyttäs olevan miljoona variaatiota 84-88 hiluksista tehty,2.4 bensa turbolla ja v6 3.0 moottorilla mm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Hilux

liian lyhyt on ruma!

jv 12.08.2012 16:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 905845)
Wheelbase:p

Regular Cab Short Bed: 2,616 mm (103.0 in)
Regular Cab Long Bed: 2,845 mm (112.0 in)
Xtracab Long Bed: 3,086 mm (121.5 in)

näyttäs olevan miljoona variaatiota 84-88 hiluksista tehty,2.4 bensa turbolla ja v6 3.0 moottorilla mm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Hilux

liian lyhyt on ruma!

Niin on

RIPAX 12.08.2012 22:05

Kolme?
 
Eli ln6x sarjaa kaikkiaan 2,jos (kun) takavetosia ei lasketa. Hiluks surf eli 4runner ei oo 1xx sarjassa samaa mallisarjaa ja tuskin 6x sarjassakaan. Eli lyhyin 6x sarjalainen 4wd taitaa olla 2850mm. 6x sarjassahan ei oo 4wd hiluxilla ja hilux surfilla (4runner) juuri mitään eroa et sitähän vois koittaa,maahantuojalta yhdenmukaisuus lapun saaminen voi olla tiukkaa kun ei kai hilux surfia tullu eurooppaan vielä sillon.

toyota4x4 13.08.2012 14:29

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 906008)
Eli ln6x sarjaa kaikkiaan 2,jos (kun) takavetosia ei lasketa. Hiluks surf eli 4runner ei oo 1xx sarjassa samaa mallisarjaa ja tuskin 6x sarjassakaan. Eli lyhyin 6x sarjalainen 4wd taitaa olla 2850mm. 6x sarjassahan ei oo 4wd hiluxilla ja hilux surfilla (4runner) juuri mitään eroa et sitähän vois koittaa,maahantuojalta yhdenmukaisuus lapun saaminen voi olla tiukkaa kun ei kai hilux surfia tullu eurooppaan vielä sillon.

katso kuvaa!!
orkkis 4wd lyhyt lava lyhyt ohjaamo 2.6m akseliväli toinen 2.8m akseliväli

-Jallu- 13.08.2012 22:04

Hmm..
 
Nyt vasta tuli mieleen ku nuita kuvia kahtelin että eipä jää muuten lavalle juuri järkevän näköistä pituutta jos lyhentää akseliväliä ja vielä koittas siirtää akseleita eteenpäin. Siis takaylitys jääpi kauheaksi, jos lavan leveys on 1600? (muistaakseni) ni pituutta pitäs olla äkkiä laskettuna 1450 että 2,25 neliön sääntö täyttyy. Eli taitaa pitää antaa olla vaan vakio akseliväli ja viiä vaan eteenpäin vähäsen niitä. Rakentaa lavan senverran ylemmäs että jättökulma jäis mahdollisimman pieneksi, mitenkäs se meni niitten alle ajelu suojien kanssa?

Taitaa olla helpoin ku ei etes mietitä leimaamista vaan lyhenetää väli sopivaks, pannaan akselit rungon päihin ja tehhään 20 cm pitkä lava taakse :D

toyota4x4 14.08.2012 10:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaheli (Viesti 906275)
Nyt vasta tuli mieleen ku nuita kuvia kahtelin että eipä jää muuten lavalle juuri järkevän näköistä pituutta jos lyhentää akseliväliä ja vielä koittas siirtää akseleita eteenpäin. Siis takaylitys jääpi kauheaksi, jos lavan leveys on 1600? (muistaakseni) ni pituutta pitäs olla äkkiä laskettuna 1450 että 2,25 neliön sääntö täyttyy. Eli taitaa pitää antaa olla vaan vakio akseliväli ja viiä vaan eteenpäin vähäsen niitä. Rakentaa lavan senverran ylemmäs että jättökulma jäis mahdollisimman pieneksi, mitenkäs se meni niitten alle ajelu suojien kanssa?

Taitaa olla helpoin ku ei etes mietitä leimaamista vaan lyhenetää väli sopivaks, pannaan akselit rungon päihin ja tehhään 20 cm pitkä lava taakse :D

tai tehdä huolto auto vaikka ilman lavaa kokonaan, sen saa muuttaa takasin pakuksi tarvittaessa.

-Jallu- 14.08.2012 18:53

Ai semmonenkin vaihtoehto on olemassa? Mitähän vaatimuksia huoltoauton tulikaan täyttää? joku kiinteä laite, mahdollisesti vinssi? Työkalu loota? Muuta? Kohtahan meijjän hiluksista suunnitellaan tuon ylimmän kuvan näköstä kampetta mutta ilman lavaa, rumahan siitä tulee mutta tulkoon :)

RIPAX 14.08.2012 22:16

Juu juu.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaheli (Viesti 906519)
Ai semmonenkin vaihtoehto on olemassa? Mitähän vaatimuksia huoltoauton tulikaan täyttää? joku kiinteä laite, mahdollisesti vinssi? Työkalu loota? Muuta? Kohtahan meijjän hiluksista suunnitellaan tuon ylimmän kuvan näköstä kampetta mutta ilman lavaa, rumahan siitä tulee mutta tulkoon :)

Huoltoautoon vaaditaan 1800kg omapaino ja kaksi kiinteasti liitettyä varusetta,itselläni on rautakanki ja lapio juurikin huoltoautoksi muutetussa hiluksissa ja lyhentämisen takia. Tossa toyota4x4 laittamassa kuvassahan on todellakin 2600 pituinen malli,lyhentää rungon vastaavaksi ja lavan niin et sopii rungon päälle. Sit runkokuva tost lyhkäsestä ja painoa niin paljon et 1800 täyttyy ja joku vitun kuokka ja viikate lavalle "kiinteästi" ni avot! Näin tein itsekin tosin 110 koppaseen joka "vastaa mallisarjaan kuuluvaa LN105 mallia" ja lavan pituus 160 cm.


Sivu luotu: 17:45 (GMT +2).