Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   24v sähköjärjestelmän lataus? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=78381)

Setä 26.11.2010 11:45

24v sähköjärjestelmän lataus?
 
Tervehdys! Mitenkäs tuota 24v:n sähköjärjestelmää oikeaoppisesti ladataan? Eli kyseessä BJ ja siinä virtaa antamassa 2kpl AGM akkuja, jotka siis vaativat "älylaturin". Tuupataanko laturin piuhat vaan toisen plussaan ja toisen miinukseen? Vaiko toisen plussaan ja auton runkoon? Mitenhän tuo vaikuttaa akkujen kestoon yksilöinä eli olisko parempi latailla 12v laturilla kumpaakin erikseen? Tarkoituksena oli hankkia tollanen Benton merkkinen 24v ihmelaturi, jos sillä nyt mitään tekee. Kiitos infosta etukäteen!

Jappi 26.11.2010 12:13

Oikeaoppisesti kengät irti ja latauspiuhat kiinni.24V laturilla jätä akkujen välikaapeli kiinni ja vapaisiin napoihin sitten + ja - laturista.

Itse en ole kyllä jaksanut kenkiä irrotella vaan suoraan laturi kiinni,poikkeuksena tieten 24V systeemit kun on vaan 12V laturi.Niissä olen laittanut apukaapelit akkujen väliin ladatessa niin tasoittuu mahdolliset jännite-erot.

HJ60 26.11.2010 14:58

Kyllä noita voi latailla 24 V pakettina, mutta hyvä ois aina välillä suorittaa tasauslataus tuohon tyyliin ku Jappi sano. Mulla on (oli ja taas tulee) violetissa 2 kpl 12 V ylläpitolatureita, kumpiki koko ajan omassa akussaan kiinni, ja työpaikalla aina 9 tuntia latauksessa, ku käytin webastoa vakituisesti lämmittimenä ja ajo oli vaan lyhyttä työmatkaa.

Bj Andy 26.11.2010 16:16

Joo ainakin kerran pari vuoteen,kannattaa laittaa ne 12 v lataukseen juuri siten että kytkee ne apukaapelilla rinnankytkentään.

Varsinkin jos sillä on annettu 12 v apuvirtaa vain toisesta akusta.

Muuten jos on 24 v laturi ja pitää vaan saada laite käyntiin tms,on unohtunu valot päälle niin sitten normisti toisen akun + ja toisen - napaan,vaikka akku kaapelit kiinni,ei siellä ainakaan aluperin mitään sellaista ole mikä ei selviäisi jopa pienestä ydinlaskeumasta.

Setä 26.11.2010 18:20

Infoa pukkaa:)! Tarkoitus olis laitella toi laturin mukana tullut pikaliitinhässäkkä kiinni akkuihin ja latailla"silloin tällöin",kun tulee aikas paljon lyhyttä ajoa joten täytyy yrittää pitää akut hengisssä! Saas nähä miten toi Benton pelittää..

JarnK 26.11.2010 18:34

mulla ollu tommonen benton noin vuoden käytössä ja ihan olen tyytyväinen siihen.. hinta laatu suhde ihan ok

Bj Andy 26.11.2010 19:07

No joo...

Jos vaikka näin pakkasaikaan aina aamulla tai lähteisssään käyttää koneen lämpöiseksi niin en usko että sitä tarvii lisäksi latailla...Mutta tiedä häntä.

Kun se Bj:n startti on välitetty,ja 24 v se tarvii vain alta puolet siitä virrasta mitä 12 v laitteet.

Mutta ei se pahaa tee lataus,ja ompahan timmit akut.

Setä 26.11.2010 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JarnK (Viesti 717053)
mulla ollu tommonen benton noin vuoden käytössä ja ihan olen tyytyväinen siihen.. hinta laatu suhde ihan ok

Oliko sun penttooni mallia24V?Ajattelin tosiaan varmuuden vuoksi latailla, duunipaikan sähköllä tietysti:)

MankoLJ 27.11.2010 14:38

Mulla on kans Bentonin 24V malli ja tosi tyytyväinen oon ollu. Toimintoja mukavasti ja nopeastikkin latailee.

Rekisteröimätön 28.11.2010 09:46

setä
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Setä (Viesti 717067)
Oliko sun penttooni mallia24V?Ajattelin tosiaan varmuuden vuoksi latailla, duunipaikan sähköllä tietysti:)

heips. minulla ollut benton n.2 vuotta,kiinni autossa,toimii hyvin,ainoa huonopuoli että ei ole ohjelmamuistia,täytyy näppäillä joka kerta lataus ohjelma.mutta ei ongelma,kun laittaa koneen sopivaan paikkaan.

JarnK 01.12.2010 19:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Setä (Viesti 717067)
Oliko sun penttooni mallia24V?Ajattelin tosiaan varmuuden vuoksi latailla, duunipaikan sähköllä tietysti:)

Oli 12 V mut eikai siin suurempia toimimis eroja ole kun vain jännite muuttuu...


Sivu luotu: 23:32 (GMT +2).