Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   peräkärryn pohjavanerien liimaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=154415)

Killer-Wo 07.02.2018 08:21

peräkärryn pohjavanerien liimaus
 
Peräkärryn pohjan joutuu tekemään kahdesta vanerista. Liitos tulee keskelle kärryä poikittain lavaan nähden. Liitoskohdan alle hitsasin rhs palkin jotta sauma kohta ei eläisi kovin paljoa. Mitä liimaa tuohon kannattaisi laittaa väliin, jotta kestäisi paremmin ja ettei vesi menisi heti väliin muhimaan. Jotain Sika tuotetta varmaan mutta onko ideoita tarkemmin mitä?

poiu 07.02.2018 08:25

Itte aikoinaan juotin sahauskohtiin ihan lakkaa. Imeyty hyvin kuivaan vaneriin. Sitten saumaan ihan harmaata sikaa, ja teräsniiteillä kiinni runkoon. Hyvin toimi sen aikaa kun itellä oli...

tare 07.02.2018 09:01

Mä en laittanut mitään keskisaumoihin, ulkoreunoihin ruskeeta maalia niin oli hiukan sävyyn.
Ja samat vanerit edelleen jotka laitoin kun kärryn tein -09

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=197172

tekniikkamies 07.02.2018 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 1372890)
Peräkärryn pohjan joutuu tekemään kahdesta vanerista. Liitos tulee keskelle kärryä poikittain lavaan nähden. Liitoskohdan alle hitsasin rhs palkin jotta sauma kohta ei eläisi kovin paljoa. Mitä liimaa tuohon kannattaisi laittaa väliin, jotta kestäisi paremmin ja ettei vesi menisi heti väliin muhimaan. Jotain Sika tuotetta varmaan mutta onko ideoita tarkemmin mitä?

Itsellä on vielä sellainen lisäidea, että olen huoltanut omissa kärryissä vanereita maalaamalla ne esim. epoksi lattiamaalilla ja viimeksi tein tämän peräkärryyn ja autoon. Keksin uuden konstin tuoda karheutta, ettei ole liukas, seuloin puisesta hiontapurrusta epoksimaalin sekaan karhennusraetta. Mielestäni keino oli lupaava.

Pertsi 07.02.2018 11:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1372897)
Itsellä on vielä sellainen lisäidea, että olen huoltanut omissa kärryissä vanereita maalaamalla ne esim. epoksi lattiamaalilla ja viimeksi tein tämän peräkärryyn ja autoon. Keksin uuden konstin tuoda karheutta, ettei ole liukas, seuloin puisesta hiontapurrusta epoksimaalin sekaan karhennusraetta. Mielestäni keino oli lupaava.

Roiskii puhallushiekkaa pikkusen tahmenneen epoxin päälle? Tulis ekana vaihtoehtona mieleen jos haluaa karhentaa.

jmk 07.02.2018 11:22

En ole vaneria pinnoittanut, mutta tuo liukueste karhennus on ollut käytössä navetan betonilattioissa missä henkilökunta kulkee. Siihen tulee 2komponentti maali ja esim. puhallushiekkaa sekaan, toki sitä oli valmistakin maatalouskaupassa mutta hinta x3
Tuossa käytössä ainakin hyvät kokemukset

tekniikkamies 07.02.2018 11:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 1372898)
Roiskii puhallushiekkaa pikkusen tahmenneen epoxin päälle? Tulis ekana vaihtoehtona mieleen jos haluaa karhentaa.

Hiekkakarhennus tuli ensimmäiseen peräkärryyn jonka maalasin ja hiekka oli vähän karheaa taisin hakea uimarannalta ja seuloa! :D

Tuo puukarhannus oli hienostunut ratkaisu koska ajattelin, että se ei hio niin pahasti jos on kyydissä jotain, johonka ei halua hiontaa.

Hiekkakarhennus voi olla pitävämpi. Viimeisin epoksimaali oli Biltsusta ja se oli sinänsä jotenkin liukasta. Sikafloor versio oli pitävämpi, mutta siinä oli mulla myös hiekka mukana.

wikke 07.02.2018 19:33

"SIKAFLEX 291I LIIMA-JA TIIVISTYSMASSA VENEISIIN JA LAIVOIHIN

Sikaflex®-291i. Monikäyttöinen "meritiiviste" vesilinjan ylä- ja alapuolisiin käyttökohteisiin. Uuteen i-Cure teknologiaan pohjautuva yksikomponenttinen Sikaflex® -291i on monikäyttöinen tiivistemassa vene- ja laivakäyttöön. Kuivuttuaan se soveltuu elastisena materiaalipintojen väliseen iskun- ja värinän vaimennukseen sisä- ja ulkokäytössä. Kuivuneen Sikaflex®-291i :n keskisuuri moduulisuus ja laajat tartuntaominaisuudet mahdollistavat tuotteen käyttämisen myös täyttävänä liimamassana kevyiden rakenteiden kiinnityksissä. Pysyvästi elastinen. Meriveden ja kosteuden kestävä. Säänkestävä, ylimaalattavissa, ei sisällä silikonia. Ei sisällä liuotinaineita eikä VOC -päästöjä. Laajat tartuntaominaisuudet. Ei varoitusmerkintöjä –käyttäjäystävällinen tuote. Luokituslaitosten CE -sertifioima. Tuote (IMO –palotestattu)."

Täydellisesti elämätön (Esim. eri epoksit) ei tulisi kestämään pidemmän päälle vaikka kärryllä kuljettaisi vain terveisiä. Tai kestäisi se liima, mutta vanerit antautuisivat liimapintojen vierestä. Leikkuupinnat karhentaa jollain 60:sellä, levittää huolella lastalla "Laiva possua" kumpaisellekkin puoliskolle ennen yhteen liittämistä niin ei kosteuskaan sitä kautta pääse keppostelemaan.

Sori että häiritsen liukueste keskusteluanne jollain saumaan tungettavalla töhnällä... :)

JiiPee 08.02.2018 16:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 1372893)
Mä en laittanut mitään keskisaumoihin, ulkoreunoihin ruskeeta maalia niin oli hiukan sävyyn.
Ja samat vanerit edelleen jotka laitoin kun kärryn tein -09

Sama juttu, en käsitellyt jatkosaumoja millään, kun joskus -97 tai -98 laitoin kärryyn pohjavanerin kolmesta palasta. Se RHS:n päällä oleva sauma on vielä itse asiassa paremmassa kunnossa kun moni muu kohta pohjalevyissä.

Nyt ne pohjalevyt on kuitenkin jo kaatopaikkakamaa, kun alkaa mennä tennari läpi. Ihan turhaa olisi ollut niitä jatkosaumoja mitenkään erityisesti huomioida.

poiu 08.02.2018 16:30

Taitaa olla jo nykyisin noitten vanereiden säänkestävyys sitä luokkaa ettei välttämättä tarvii tehä mitään.... mutta varmuuden maksimointia...:)

tekniikkamies 08.02.2018 16:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja poiu (Viesti 1373026)
Taitaa olla jo nykyisin noitten vanereiden säänkestävyys sitä luokkaa ettei välttämättä tarvii tehä mitään.... mutta varmuuden maksimointia...:)

Mä olen teny pikku entraukset käytettyihin vanereihin jos niiden pinta rupeaa olemaan huono, mutta muuten hyvää kamaa. Menee siine samalla jos hiekkapuhaltelee ja maalailee jotain.

Killer-Wo 08.02.2018 20:27

No laitoin kuitenkin sinne väliin liimamassan. Ja massaksi valikoitui Soudal Fix All Turbo liima. Oli tuo nimi niin lupaava että sitä ostin :) http://web.joints.fi/shop/auto/liima...iivistemassa/6

Joo tuo on toinen kolmes pohja tuohon kärryyn. Edellinen vaihdettu -94 ja nyt alkoi suzukin rengas painumaan läpi.
Mitenhän tuollainen Raptor pinnoite kertäisi tuossa lavan pinnassa. Siis filmivanerissa kiinni. Tulee kuskattua kelkkoja tuolla kärryllä ja ohjuri raudat repii aika nopeaa tuon pinnan. Eikös se Raptor ole melko lujaa tavaraa. Kestäisköhän nuo kelkan ohjuriraudat??

pee 08.02.2018 20:48

Raptorista mulla ei oo mitään kokemuksia, mutta palstallakin mainosteleva
-masivill oy- tarjoaa hyvin kohtuuhintaisia 2K PU pinnoitteita ja ammattitaitoista asiantuntemusta.


https://forums.offipalsta.com/showpo...9&postcount=14



(Eikä ole maksettu mainos)

jmk 08.02.2018 21:17

Ei taida kestää kelkan ohjurien alla mikään pinnoite, ainakaan vanerin päällä


Sivu luotu: 16:33 (GMT +2).