Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Sisäkatot tippuu ja... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=157847)

Topi1982 21.11.2018 15:41

Sisäkatot tippuu ja...
 
Sisäkatot, aika uudetkin tippuu ja vastaavat ja tarkastajat täyttää tiekoneillaan lomakkeita. Kuka pannaan maksumieheksi huonolaatuisesta työn toteutuksesta? Vai onko suunnittelijat syyllisiä?

Lerssinen 21.11.2018 16:40

On ollu sellainen perstuntuma jo pitkään että kaikki mitä on tehty pitkältä ajalta on aikalailla paskaa. Syitä on monia mutta ihan saman sanon ensiarvoiseksi syyksi kuin aina siitä saakka kun aloitin rakennushommat.

Alihankinta.

Joku "ottaa" työkohteen. Sitten se kilpailutetaan verille, tämä toistetaan niin monta kertaa kuin voidaan ja jokainen välikäsi saa rahaa. Nyt alussa oleva rahapino on 80% niiden käsissä jotka ei tee yhtään mitään tässä välissä, ketjun alapäässä on se 2.90€/h puolanduunari jota ei kiinnosta ja miksi kiinnostaisi ? Jos työstä jää jäljelle markka niin sillä saa markan työn.
Rakennushommat kun on aina sellaista edellisten vaiheiden peittelyä on tällainen karkea skenario monesti liika tuttu.

Ukko tekee homman x vähän silleen tolleen ja jättää puolitiehen mutta saa rahat ja häipyy.
Tulee ukko2 joka huomaa että "no ei se nyt oikeestaan noin vois olla" mutta hänen työvaiheensa piilottaa edellisen virheen. Jos ukko2 sanoo tästä niin voi olla että se alkuperäinen virhe korjataankin mutta hänen kuralle kilpailtu työmaansa taas viivästyy ja siitä johtuen muutkin työmaat ja kun kiirekkin on niin "ei ku piiloon vaan, eihän se mun virhe oo".
Ukko3 jatkaa sitten tästä eikä tiedä alla muhivasta ylläristä tuontaivaallista ja tämähän kertautuu ja kertautuu...

Tämä alkoi näkyä aikalailla 2008 kun tuli tuo hieno "taloustaantuma" josta ei ihan oikeasti ole päästy vieläkään, aikalailla samaan aikaan tajusin että rakennusliikkeillä työskentely ei ole mua varten kun alkoi ihan vituttaa henkilökohtaisesti se paska mitä pakotettiin tekemään. Märkää villaa seinään kun kiire ja tätä kyseenalaistin niin oli kuulemma asenneongelma työhön ja verokortti saatavissa toimistolta jos ei passaa.
No, eipä nykytyömailla puhuta enää suomea.. Paitsi Lahkotyömailla mutta se onkin sitten ihan toinen juttu.

Lerssinen 21.11.2018 16:46

Joskus maailmanaikaan (silloin kun minä alottelin raksahommat) oli aina oman kylän porukka omalla kylällä töissä alusta loppuun yhdellä työmaalla, ei edes yksinkertaisesti kehdattu tehdä huonosti kun tiedettiin ketkä sen teki.

Topi1982 21.11.2018 16:52

Onkohan ne rakennusvalvojat ja työmaan vastaavatkin sitten esim. Puolasta?
Onko niidenkin palkat kilpailutettu ihan kuralle esim. kuntien toimesta?

jmk 21.11.2018 16:57

Sellaiseen törmänny että sisäkaton harvalautaa ammutaan 2.1x50mm kirkkaalla rullanaulalla kiinni ja ihan suunnitelmien mukaan.

Lerssinen 21.11.2018 17:10

Kyllä senverran pitäis tekijälläkin raksuttaa kun tekee että pysyyko koolaus nupeilla, sama sille mitä suunnitelmassa lukee.

Ei ole kauan kun olin lopputarkastuksessa jossa oli vaatimuksena vaikka ja mitä erikoista, tunnin palokatkoja erikoisissa paikoissa ym.
Tarkastuksessa käveltiin alakerrasta läpi rakennuksen, vaadittiin ovipumppu yhteen oveen ja leima lappuun, meni noin 6 minuuttia,
Palkka varmaan nostettiin tarkastajien taholta ihan täysmääräisenä.

Yölento 21.11.2018 17:30

Eikö kukaan enää tunne perisuomalaista käsitettä "laipio"? :mad:

Samsonite 21.11.2018 18:00

Tuossa Loviisan kohteessa oli ainakin ihan suomalainen ja kokenut pykmestari pomottamassa, hyvin tultiin juttuun...
Asentamassa olin pari,reissua tuolla, ja kolme reissua korjaamassa muitten jälkiä.
Alakattoasentelijat eivät puhuneet suomea, mutta muuten oli yleisessä käytössä...yhtään kommunistia en tavannut tuollakaan työmaalla, missä lie ovat nykyään? :)

Bj Andy 22.11.2018 00:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 1395658)
yhtään kommunistia en tavannut tuollakaan työmaalla, missä lie ovat nykyään? :)

Hallituksessa?

Bj Andy 22.11.2018 00:59

No ainakin skanska ilmøitti heti tuossa is : ssän jutussa että heidän moka. Korjataan.

Mutta joo. Purin tuossa oman ulkoliiteri projektin yhteydessä vanhan lääväkoppolin pois joka oli jo niin saakelin laho ja alun perinkin tehty siitä mitä käsillä on sattunut olemaan. Ja lehdistä jota löytyi, päätellen vuonna 58. Sen enempää tuossa ei oltu tuhlattu sementtiä, kuin naulojakaan, ja silti kesti läjässä.

rane58 22.11.2018 01:26

Ihmettelen mitä mä ihmettelen....
 
Missä on nykyään rakentajien ammattiylpeys, no koskee kaikkia ammattialoja....? :confused:
Itseä aikoinaan vitutti ja hävetti jos ei tullut hyvää, sen teki uudelleen ja otti opiksi....:o

HiluxMan 22.11.2018 05:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 1395649)
Eikö kukaan enää tunne perisuomalaista käsitettä "laipio"? :mad:

Kyllä meillä on laipio!
Ai tää sisäkatto tarkoittaa samaa...

hiluvitkutin 22.11.2018 08:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1395645)
Sellaiseen törmänny että sisäkaton harvalautaa ammutaan 2.1x50mm kirkkaalla rullanaulalla kiinni ja ihan suunnitelmien mukaan.

Niin minäkin.
Itse tehtiin halli, sen katto pysyi läjässä.
Sitten lisäosan teki joku porukka. Sen laipio tuli vuoden päästä alas.

JAMANT 22.11.2018 10:29

Se on se raha kun ratkaisee, sen huomaa tässä omassa duunissa. Korjaan muiden korjaamoiden tekemiä mokia, esim katsastaja hylännyt WJ:n mädistä sisähelmoista ja laittoi lappuun ettei saa massata (että saumat näkyy), no oli hitsari sitten hitsannut ihan mustalla pellillä ja ei ollut sitä edes sitten maalannut, pintaruosteessa kun mulle tuli jatkotöihin. Ei olis mulle kuulunut, mutta laitoin sinkit ja mustaa päälle, ja korjasin muut jutut ja leimalle ja sitten massat sisään ja päälle. Kaikki pitää näköjään tehdä nopeasti ja mahdollisimman suurella katteella, kun poka ei oo valmis maksamaan kumminkaan siitä hyvästä ja pidemmästä työajasta, muka. Ja tässä WJ:n tapauksessa ei ollut edes kyse että poka olis halunnut halvalla, ei vaan osata enää eikä olla ylpeitä omasta hommasta, pitää vaan saada rahat äkkiä pois pokalta, lisää esimerkkejä olis tältä syksyltä vaikka kuinka ja paljon...

tekniikkamies 22.11.2018 16:28

Mikäs siinä on kun raksatyömaal kuulemma meininki hanurista muutenkin kuin harjakaisten hanurimusiikin kohdalla ja raksaäijille ei makseta kuulem paljon mitään... sensijaan omakoti- tai kesämökkiasukkaan hommiin ei oli puoli-ilmaisia raksaukkoja tulossa eikä edes ulkomaalaisia.

Jos eivät ole omia tuttuja, itseä ei kukaan ole tulossa auttamaan kympin tunti.

petroman 22.11.2018 16:55

Raksat kilpailutetaan ja voittaja myy urakoita kuka vaan halvimmalla tekee. Ja vaikka minkälaista tirehtööriä nauttii palkkaa työmaalla patsastellen ja nimiä kirjoitellen, mutta kukaan heistä ei oikeasti ole vastuussa mistään...

kellukka 22.11.2018 17:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1395642)
On ollu sellainen perstuntuma jo pitkään että kaikki mitä on tehty pitkältä ajalta on aikalailla paskaa. Syitä on monia mutta ihan saman sanon ensiarvoiseksi syyksi kuin aina siitä saakka kun aloitin rakennushommat.

Alihankinta.

Joku "ottaa" työkohteen. Sitten se kilpailutetaan verille, tämä toistetaan niin monta kertaa kuin voidaan ja jokainen välikäsi saa rahaa. Nyt alussa oleva rahapino on 80% niiden käsissä jotka ei tee yhtään mitään tässä välissä, ketjun alapäässä on se 2.90€/h puolanduunari jota ei kiinnosta ja miksi kiinnostaisi ? Jos työstä jää jäljelle markka niin sillä saa markan työn.
Rakennushommat kun on aina sellaista edellisten vaiheiden peittelyä on tällainen karkea skenario monesti liika tuttu.

Ukko tekee homman x vähän silleen tolleen ja jättää puolitiehen mutta saa rahat ja häipyy.
Tulee ukko2 joka huomaa että "no ei se nyt oikeestaan noin vois olla" mutta hänen työvaiheensa piilottaa edellisen virheen. Jos ukko2 sanoo tästä niin voi olla että se alkuperäinen virhe korjataankin mutta hänen kuralle kilpailtu työmaansa taas viivästyy ja siitä johtuen muutkin työmaat ja kun kiirekkin on niin "ei ku piiloon vaan, eihän se mun virhe oo".
Ukko3 jatkaa sitten tästä eikä tiedä alla muhivasta ylläristä tuontaivaallista ja tämähän kertautuu ja kertautuu...

Tämä alkoi näkyä aikalailla 2008 kun tuli tuo hieno "taloustaantuma" josta ei ihan oikeasti ole päästy vieläkään, aikalailla samaan aikaan tajusin että rakennusliikkeillä työskentely ei ole mua varten kun alkoi ihan vituttaa henkilökohtaisesti se paska mitä pakotettiin tekemään. Märkää villaa seinään kun kiire ja tätä kyseenalaistin niin oli kuulemma asenneongelma työhön ja verokortti saatavissa toimistolta jos ei passaa.
No, eipä nykytyömailla puhuta enää suomea.. Paitsi Lahkotyömailla mutta se onkin sitten ihan toinen juttu.

X2

wikke 22.11.2018 18:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rane58 (Viesti 1395688)
Missä on nykyään rakentajien ammattiylpeys

Se käy kotimaassaan aika-ajoin nollaantumassa... :)

mako76 23.11.2018 19:41

Tossa firmassa vuokramestareita, alko tulee joskus ehkä 2009, itse nostin kytkintä lafkasta 2010.

patrik 01.12.2018 09:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rane58 (Viesti 1395688)
Missä on nykyään rakentajien ammattiylpeys, no koskee kaikkia ammattialoja....? :confused:
Itseä aikoinaan vitutti ja hävetti jos ei tullut hyvää, sen teki uudelleen ja otti opiksi....:o

Paikallinen aura ja höyläkuski. Höylästä muuten ei huomannut et käynyt, mutta kiharaa koko matkalla. Sama auralla ellei terä ilmassa aja.


Sivu luotu: 05:49 (GMT +2).