Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kytkimen vaihto hilux ln110 malliseen ja kopan pultit (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=169355)

hilutaro 11.05.2023 09:48

Kytkimen vaihto hilux ln110 malliseen ja kopan pultit
 
Kytkimen vaihto hilux ln110 malliseen ja kytkinkopan ylimmät 2 pulttia eli ne mitkä ovat sylinterikannen alapuolella.
Miten niihin pääsee käsiksi että saisi ne auki ja laatikon pois/ taaksepäin että kytkimeen pystyy vaihtamaan

RIPAX 11.05.2023 22:00

Joo,ahdasta on. kallista konetta hieman taaksepäin ni helpottaa vähän. Kepit tietty pois koska muuten ei saa vedettyä laatikkoa taakse,laatikon kyljessä kulkevat johdot heti pois kiusaamasta. Muista ottaa akun johto irti ettei kipinöi starttia irrottaessa.

hilutaro 12.05.2023 14:54

pystyykö laatikkokeppien reijän kautta avaamaan kaksi ylintä pulttia vai onko helpompaa metrin mittaisella jatkovarsi systeemillä ja auttaako jos laatikon takapään irroittaa ja laskee alemmaksi että olisi laatikon ja kopan välissä enemmän tilaa

BJ-40/76 16.05.2023 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilutaro (Viesti 1467071)
Kytkimen vaihto hilux ln110 malliseen ja kytkinkopan ylimmät 2 pulttia eli ne mitkä ovat sylinterikannen alapuolella.
Miten niihin pääsee käsiksi että saisi ne auki ja laatikon pois/ taaksepäin että kytkimeen pystyy vaihtamaan

LN110 ei kokemusta; mutta muista vastaavista kyllä (Hdj-80 ja LN65 yms)

Ensin moottorin etupään eteen tilaa, että sopii nousemaan ylöspäin. siis joko tuulitunneli tai visko irti (ja akun kenkä/kengät irti)
sitten tarkistus, että että kuinka paljon konetta sopii kallistamaan taaksepäin; ettei litistä mitään putkia koneen ja korin välistä, ja joustaahan pakoputki ja ylävesiletku yms tarpeeksi? (siis jos meinaat käyttää laatikon pois, jos kone on tarkoitus nostaa pois, niin nehän pitää purkaa pois jokatapauksessa...)
Ja sitten kepit pois, samoin kuin laatikon johdot, mittarinvaijeri, ja kardaanit.
Ja sitten jakolaatikon palkki irti, ja lasketaan alaspäin hallitusti, minulla yleensä pumppukärry, 2xkuormalava ja runsaasti lankun- ja parrunpätkiä, esim. HDJ-80 automaatti/jakolaatikkopaketti painaa huomattavan paljon, siis käsipelissä sitä ei lasketa hallitusti, vaikka olisi minua paljon riskimpiä miehiä pari...
Jakolaatikon palkin voi usein ripustaa pitkillä pulteilla/kierretangoilla em. sopivaan korkeuteen, että joko jakolaatikon yli suora näkyvyys noille yläpulteille, taikka sitten keppien ympärillä on luukku tms, mistä näkee....
................

Ja sitte työkaluihin; ensimmäiseksi kannattaa hankkia ns. mulkkupäisiä (ainakin 1/2") jatkovarsia, siis semmoisia missä hylsä sopii olemaan n. 15 asteen kulmassa. ja jos tila todella ahdas, niin normaalista hylsästä rälläkällä/sorvilla ylimääräiset pois, siis pultin puolelta muutama milli, ja vääntimen puolelta saman verran, samoin vääntimen puolelta voi pikkaisen pyöristää ulkomuotoa. (nuo n. 19mm kannalla olevat pultit eivät yleensä ole ruosteessa tms, ja jos joku pettää, on se tuo 1/2" "mulkkupäällä-" oleva jatkovarsi, siis ainakaan tuo minun bilteman 1900- luvun varsi ei kestänyt kuin jotain 500 Nm.

p.s irroita nuo hankalimmat ensin, lähtee helposti pois, kun on nitkantanut 1/8 kierrosta.... Minulla on noita halpoja listasarjoja esim. EI HALPA https://www.puuilo.fi/promaster-kiin...a-25-os-6-32mm
siis Lidl maksoi muistaakseni puolet?
Ja noista sitten rälläkällä ja Mig- hitsillä tehdään erikoistyökalu esim. vanhan 1/2" haljenneen hylsyn jatkoksi, että saa nitkautettua pultin auki.

Ja uuden kytkinlevyn/paineasetelman asennushan on todella tarkka homma; siis jos haluaa, että ei tarvitse "murjoa" laatikkoa ja konetta yhteen:

Siis kytkinlevy täsmälleen oikealle kohtaan, ja sitten paineasetelmaa kiritään täsmälleen saman verran joka toisella pultilla tms.(itse olen merkinnyt tussilla puhtaaseen pulttiin, milloin oli ns. rannekireydessä, ja siitä sitten jokaista puoli kierrosta vuoronperään.... ) minusta onnistuu paremmin, kuin jollain kartiosarjalla tms. hutiloiden. (mielipide)

tomppaa 22.05.2023 08:11

Itellä on kokemusta 170 korisesta hiluxi kytki vaihosta kyllä ne pultit sai irti tarpeeks monta jatkoa yhteen ja peräpäästä työnti jatkoa missä oli hylsy kiinni ja samalla sivusta kättä vaan laatikon päälle ja sormi kopelolla ettimään hylsyä ja pulttia ja hylsy pulttiin ja pulttikoneella auki kyllä ainaki 170 mallissa on ne saanu tarpeeks monella jatkolla kuten parista cruiseristaki

Onhan ne vähän hankalassa paikassa löytää mutta kyllä ne sieltä on löytyny kun tarpeeks sormi kopea teköö:D


Sivu luotu: 19:37 (GMT +2).