Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Dodge ram+manuaali (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=148687)

jmk 17.01.2017 19:53

Dodge ram+manuaali
 
Täällä varmaan palstalaisilla on Rameja ajossa niin onko kenelläkään sellaista ylellisyyttä kuin Fullerin vaihteiston varustettua? Pikkusen alkanut kiinnostamaan tuollainen isompi veturi. Osa syy saattaa olla nämä pakettiauton maksut... kaikki tiedot kyseisestä laitteesta on tervetulleita

f250 18.01.2017 12:48

Miks pitäs olla fulleri ? Omassa autossa o 5 lovine laatikko on vejetty kärriä ja koneita eikä oo ollu onkelmia ja paljo mukavempi ajella kaupungissa ku fulleri laatikkoisella

Villeri 18.01.2017 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja f250 (Viesti 1332997)
Miks pitäs olla fulleri ? Omassa autossa o 5 lovine laatikko on vejetty kärriä ja koneita eikä oo ollu onkelmia ja paljo mukavempi ajella kaupungissa ku fulleri laatikkoisella

Riippuu toki fullerista, on olemassa myös synkronoituja...

jmk 18.01.2017 19:01

Joo kun yhden tietolähteen mukaan muut manuaalit olisi hyvin harvinaisia kun eivät ei kestä, tietysti jos käyttö kokemuksia on muistakin laatikoissa niin kiinnostaa kyllä
Tosin tuo suora Fulleri olisi sellaista nostalgiaa kun -90 luvussa Sisulla treenataan ajokorttia varten ja vähän sen jälkeenkin...Ja saattaisihan se vähän karsia auton lainaajiakin

Villeri 18.01.2017 19:05

Mä swappasin -95 ramiin sen uudemman 6-vaihteisen manuaalin. Oli toki jo valmiiks 300tkm ajettu se loota, enkä muka kerinny laakeroida sitä ostaessa. Kesti 3 vuotta sekalaista ajoa ~250-300hv säädöllä ja rupes ulvoon. Jenkkilässä se oli ollu 3500 ramissa niin tiedä sitten että mitä kaikkee sillä oli vedetty loppujen lopuks..

Seuraavaks meinasin etiskellä tohon ramiin fulleri fso laatikon.

kippo86 18.01.2017 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1333044)
Joo kun yhden tietolähteen mukaan muut manuaalit olisi hyvin harvinaisia kun eivät ei kestä, tietysti jos käyttö kokemuksia on muistakin laatikoissa niin kiinnostaa kyllä
Tosin tuo suora Fulleri olisi sellaista nostalgiaa kun -90 luvussa Sisulla treenataan ajokorttia varten ja vähän sen jälkeenkin...Ja saattaisihan se vähän karsia auton lainaajiakin

Kai tää tietolähde kertoi myös, että suurinosa näistä myydään automaattina ihan vaan kun suurin osa autoista on sielä automaatteja. Manuaali oli muistaakseni optiona... Ja ne ketkä valitsee uutena manuaalin, todennäkösesti käyttää sitä enemmän työhön kuin vapaa-ajan stillailuun. Jos kuski sattuu olemaan tietämätön, nauttii moottorin suuresta alaväännöstä niin saa kestävänkin laatikon rikki... Manuaali kestää vakiona viritetyn moottorin perässä järkevällä käytöllä, mutta automaatti ei meinaa kestää vakiona vakionkaan koneen perässä edes varovaisella käytöllä.

Kestävä laatikko nv5600 on, mutta kyllä nekin saa rikki.

Villeri 18.01.2017 20:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1333066)
Kestävä laatikko nv5600 on, mutta kyllä nekin saa rikki.

Aika pienestä rupes nv5600 kahiseen ja uliseen. Mutta kuten sanoin niin jos oisin laakeroinu sen ois se kestäny varmaan paremmin. 850nm se kestää sisään menevää voimaa. Nv4500 on perusloota kai vahvempi, mutta silläkää ei kuulemma saa ottaa kaikkia tehoja irti alle 2000rpm :)

dodge3500 18.01.2017 22:43

Kyllä mulla ainakin kesti gen2 manuaali loota puolimiljoonaa sit myin pois
sai käskyä ja vedettiin kaiken näköstä
Se olikin ainoo mikä kesti

Luke86 20.01.2017 17:28

Mulla on ollu jonkun kolmisen vuotta viisvaihteisella synkronoimattomalla fullerilla oleva Rami käyttöautona. Mukavampi omasta mielestä kuin normimanuaali, kun ei tarvi kytkintä käyttää vaihtaessa:D

Nikuzai 20.01.2017 18:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luke86 (Viesti 1333330)
Mulla on ollu jonkun kolmisen vuotta viisvaihteisella synkronoimattomalla fullerilla oleva Rami käyttöautona. Mukavampi omasta mielestä kuin normimanuaali, kun ei tarvi kytkintä käyttää vaihtaessa:D

Ihanin laiskuuden muoto ja säästää kytkintä :D

smgt 20.01.2017 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luke86 (Viesti 1333330)
Mulla on ollu jonkun kolmisen vuotta viisvaihteisella synkronoimattomalla fullerilla oleva Rami käyttöautona. Mukavampi omasta mielestä kuin normimanuaali, kun ei tarvi kytkintä käyttää vaihtaessa:D

minä jo säikähhin että oot joutunu myymään pois. :D

jmk 20.01.2017 20:21

Niinhän se menee että amatöörit käyttää kytkintä Fullerin kanssa

Luke86 20.01.2017 20:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1333358)
minä jo säikähhin että oot joutunu myymään pois. :D

Onhan se myynnissä kokoajan, mutta ei oo vielä kukaan antanu tarpeeksi rahaa näppiin :D
Ja välikaasulla pienempääpykältäminen on mukavaa:cool:

smgt 20.01.2017 21:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luke86 (Viesti 1333360)
Onhan se myynnissä kokoajan, mutta ei oo vielä kukaan antanu tarpeeksi rahaa näppiin :D
Ja välikaasulla pienempääpykältäminen on mukavaa:cool:

äläkä vaan myö pois. kaduttaa kuitenki ku tunnuit kyseistä autoo kuolaavan jo ennenku minä ostin omani :D

veijon-esso 21.01.2017 11:50

Kyllähän noi jenkkipikappien manuaalit sentään jotain kestää, vaikka videon auto onkin alitehoinen kuramaksi.

https://youtu.be/fL_8m8S95uk

:D

dodgeram1994 24.01.2017 09:49

Kyllähän tuo manuaali olisi poikaa, menee tehot hukkaan tuon automaatin kanssa ja kerran sen rempanneena sitä säälii tietoisesti. Kait nv5600 järkikäytöllä kestäisi kuitenkin, laakeroisi ennen asennusta vain. Kalliita vain tuppaavat olemaan.

tekniikkamies 24.01.2017 12:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Villeri (Viesti 1333068)
Aika pienestä rupes nv5600 kahiseen ja uliseen. Mutta kuten sanoin niin jos oisin laakeroinu sen ois se kestäny varmaan paremmin. 850nm se kestää sisään menevää voimaa. Nv4500 on perusloota kai vahvempi, mutta silläkää ei kuulemma saa ottaa kaikkia tehoja irti alle 2000rpm :)

En tiedä mitä jengi noilla vehkeillä tekee jos niissä ei vaihteistot kestä - siis millä käytöllä ne on rikottu? Itse hommasin Jumperin jos kanssa kuulemma pitäs olla heikko vaihteisto, enkä siinä ole mitään outoa vaihteistossa huomannut. Olen kaikilla vehkeillä ruvennut ajamaan vähän pienemmällä vaihteella jos kuormitusta tulee enempi.

Omaan makuun kuitenkin monessa vehkeessä on liian pitkä ykkönen ja pakki. Jos japsi pickup jaksaa mennä 100 hevosvoiman teholla niin painavalla kuormalla järkevää vauhtia kuin sillä on siedettävä vetää, niin luulisi jenkkivehkeellekin 200 hevosvoimaa riittävän, se menee 80 km/h joka on suurin laillinen nopeus kärryn kanssa.

HeikkiH 24.01.2017 18:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1333820)
En tiedä mitä jengi noilla vehkeillä tekee jos niissä ei vaihteistot kestä - siis millä käytöllä ne on rikottu? Itse hommasin Jumperin jos kanssa kuulemma pitäs olla heikko vaihteisto, enkä siinä ole mitään outoa vaihteistossa huomannut. Olen kaikilla vehkeillä ruvennut ajamaan vähän pienemmällä vaihteella jos kuormitusta tulee enempi.

Omaan makuun kuitenkin monessa vehkeessä on liian pitkä ykkönen ja pakki. Jos japsi pickup jaksaa mennä 100 hevosvoiman teholla niin painavalla kuormalla järkevää vauhtia kuin sillä on siedettävä vetää, niin luulisi jenkkivehkeellekin 200 hevosvoimaa riittävän, se menee 80 km/h joka on suurin laillinen nopeus kärryn kanssa.

Meneehän ne rikki kun noist Cumminseistakin on niin helppo ruuvata sitä Woimaa lisää! :cool:

smgt 24.01.2017 19:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1333820)
Omaan makuun kuitenkin monessa vehkeessä on liian pitkä ykkönen ja pakki. Jos japsi pickup jaksaa mennä 100 hevosvoiman teholla niin painavalla kuormalla järkevää vauhtia kuin sillä on siedettävä vetää, niin luulisi jenkkivehkeellekin 200 hevosvoimaa riittävän, se menee 80 km/h joka on suurin laillinen nopeus kärryn kanssa.

On vähä turha verrata nuita kestoja ja tehoja kun 100heppasessa japsissa on 150nm vääntöä ja siedettävä kuorma 750kiloa.
200heppasessa jenkissä melkeen tuhat voiman yksikköä :D ja ainakaan omalla ei 2tkg kärry haitannu menoa millään lailla.

kippo86 24.01.2017 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1333820)
En tiedä mitä jengi noilla vehkeillä tekee jos niissä ei vaihteistot kestä - siis millä käytöllä ne on rikottu? Itse hommasin Jumperin jos kanssa kuulemma pitäs olla heikko vaihteisto, enkä siinä ole mitään outoa vaihteistossa huomannut. Olen kaikilla vehkeillä ruvennut ajamaan vähän pienemmällä vaihteella jos kuormitusta tulee enempi.

Omaan makuun kuitenkin monessa vehkeessä on liian pitkä ykkönen ja pakki. Jos japsi pickup jaksaa mennä 100 hevosvoiman teholla niin painavalla kuormalla järkevää vauhtia kuin sillä on siedettävä vetää, niin luulisi jenkkivehkeellekin 200 hevosvoimaa riittävän, se menee 80 km/h joka on suurin laillinen nopeus kärryn kanssa.

En nyt hetkeen oo jaappanin pakulla ajanu, mut uskon et kierrokset on yli 2000 kun ajetaan matkavauhtia. Näin ainaki saksalaisis pakuissa. Sillon ei vaihteisto joudukkaan niin koville. Jenkeissä kun kierrokset on 1600 tuntumassa samoilla nopeuksilla, ja vääntöä on... Sitä just ajoin takaa, et osaamaton/tietämätön ei pyällä pienempää kun ei konekkaan puudu ylämäkeen...

tekniikkamies 24.01.2017 22:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1333855)
On vähä turha verrata nuita kestoja ja tehoja kun 100heppasessa japsissa on 150nm vääntöä ja siedettävä kuorma 750kiloa.
200heppasessa jenkissä melkeen tuhat voiman yksikköä :D ja ainakaan omalla ei 2tkg kärry haitannu menoa millään lailla.

Kyl mul meni joku 2000 kilon perävaunu ihan w123 mersulle 88 hevosvoiman dieselillä, tosin siinä ei ollu enää sillon hyvät liikkeellelähtö saati peruutusominaisuudet kun oli pidennetyt välitykset.

Jos mä aattelisin, että traktoris olis 200 hevosvoimaa, sillä tulis kaivinkone peräs lavetilla. Ei kai se jenkki nyt niin heikko ole, kai sil 3500 kilon kärry perässä tulee.

Mun omat jenkkivouhotukset jäi 7,3 Powerstroke ambulanssiin jota ei sitten tullut kuitenkaan hankittua. Testailut kuitenkin tukis sitä käsitystä, että ihmettelisin jos ei normaalit kärryt tule perässä.

-Captain- 24.01.2017 23:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1333820)
Omaan makuun kuitenkin monessa vehkeessä on liian pitkä ykkönen ja pakki. Jos japsi pickup jaksaa mennä 100 hevosvoiman teholla niin painavalla kuormalla järkevää vauhtia kuin sillä on siedettävä vetää, niin luulisi jenkkivehkeellekin 200 hevosvoimaa riittävän, se menee 80 km/h joka on suurin laillinen nopeus kärryn kanssa.

En mie lähtis vertaamaan japsi pickuppia jenkki pickuppiin :) oma chevy +500hv/+800Nm vetää kärryy n.3000kg:n kokonaispainolla puutumatta mäkiin, sama kärry nyt muutaman kerran ollut velipojan vm -00 kingcapin perässä 2000kg:n kokonaispainolla ja laiska mikä laiska... Oma chevy bensakoneella, moottori sekä laatikko ohjelmoitu paremmin trailerin vetoon sopivaksi :) 85km/h vauhdissa chevyssä n.1800rpm ja kingcapissa tonnin enempi...

Mase 25.01.2017 10:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1333889)
Kyl mul meni joku 2000 kilon perävaunu ihan w123 mersulle 88 hevosvoiman dieselillä, tosin siinä ei ollu enää sillon hyvät liikkeellelähtö saati peruutusominaisuudet kun oli pidennetyt välitykset.

Jos mä aattelisin, että traktoris olis 200 hevosvoimaa, sillä tulis kaivinkone peräs lavetilla. Ei kai se jenkki nyt niin heikko ole, kai sil 3500 kilon kärry perässä tulee.

Mun omat jenkkivouhotukset jäi 7,3 Powerstroke ambulanssiin jota ei sitten tullut kuitenkaan hankittua. Testailut kuitenkin tukis sitä käsitystä, että ihmettelisin jos ei normaalit kärryt tule perässä.

Nyt on logiikka kyllä ihan kohdillaan! Mää olen samaa mieltä että kyllä 88hp mersun perässä 2000kg kärry hyvin tulee, tulishan se sama kärry 50hp Micran perässäkin, se on täysin eri asia kuinka nopeasti halutaan liikenteen mukaiseen vauhtiin ja paljonko pienempiä vaihteita löytyy ylämäissä. Jos sun kärrynvetokokemukset rajoittuu mahdolliseen käsitykseen 7.3 Powerstroken perässä, jota sitten et edes ostanut niin et tiedä kuinka vaivatonta on vetää isoa kärryä kun tietää että tarpeen vaatiessa on voimaa muun liikenteen mukana pysymiseen. Ei tarvi valtatien reunassa odotella kilometrin koloa jonossa johon uskaltaa liittyä sivutieltä tai ylämäkeen tehdyllä ohituskaistalla pääsee vaivatta hidastelijoiden ohi.

Kyllähän ne lootat kestää noissa vakio autoissa x-määrän kilometrejä, mutta kun lähes jokaisessa on jo tehoboksit ja parhaimmissa isommat suuttimet ja turbot joilla vääntökäyrät ja tehot tuplaantuu niin selväkin että paikat alkaa väsymään. Jos sun sitikan teho ja vääntö tuplataan niin väitän että ellei akselit katkea lootasta niin ainakin toisioakselin laakerin poraus on hyvin pian soikea ja hampaat sileänä rattaista kun niitä vakioistakin saa jo kuoria holkittaa kuntoon toisella sadalla tuhannella.

Mase 25.01.2017 10:43

Isossa maailmassa laittavat jonkun verran Fordin käyttämiä ZF S5-47 ja S6-650 laatikoita Rameihin. Valmiita adapterilevyjä löytyy kaupoista. Nämä kestää ja käyttömukavuus on ihan eri maailmaa kun jenkki manuaaleilla. Näiden sukulaisia löytyy varmasti Mann, Iveco tms. jakeluautoista täältäpäin aika helposti ja kohtuu hintaan. Itse en ainakaan Fullereita miettisi jos pitäisi valita käyttöautoon, mutta jokaisen oma makuasia.

Villeri 25.01.2017 11:33

Ehkä sillä ajotavallaki on vaikutusta siihen nv5600 kestoon. Esimerkkinä oli ramin koukussa 2000kg kuormaa. Risteyksestä ylämäkeen kiihdytys niin paljo, kun lähtee. Perässä tuli C korinen 220cdi mersu automaatti joka oli kuskin mukaan lastutettu. Se jäi jälkeen kokoajan... :)

Mäki ajoin ennen rotkee vapari hiluxilla.. täytyy vaan ihmetellä miten pää kesti, kun hiluxilla vedin 2tonnin traileria sen 350km

Ja sanon edelleen että myös fullereita on synkroilla.

Eikä mielestäni tuo "sysipaskajenkkimanuaali" nv5600 ollu mitenkää huono kepitellä päivittäisessä ajossa.


Sivu luotu: 11:22 (GMT +2).