Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Apuja Merssun käynnistykseen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153159)

Hessu888 12.11.2017 18:44

Apuja Merssun käynnistykseen
 
Kyseessä W123 240d joka ei tahdo enää käyntiin ja kohta menee järki...

Tuli vaihdettua polttoainesuodatin ja sen jälkeen oli tarkoitus käsipumpulla pumppailla mutta se pumppasi puolet ilmaa joten ostin Alvadista Bilsteinin käsipumpun. Tuo uusi käsipumppu pumppaa puolet löpöstä korkin juuresta sormille mutta osa näyttäisi menevän myös suodattimelle koska otin suodattimen hetkeksi pois jotta pääsin näkemään mitä tapahtuu. Auton ohjekirjan mukaan käsipumppua pitäisi pumpata niin kauan että syöttöpumpusta kuuluisi naksahdus. Mitään naksahdusta en saa kuulumaan. Auto ei siis lähde enää käymään ja suutinputkia kun yksitellen avasin ja starttailin niin ainoastaan tulipellin vieressä olevasta putkesta tulee kuplaista löpöä startatessa. Muutaman akun olen jo starttaillut, kikkaillut käsikaasulla, kaasupolkimen asennoilla ja vaikka mitä. Hehkut on uudet ja toimii.

Sellainen asia tuli vielä mieleen että ohjaustehostimen öljyjen vaihtamiseksi kokonaan starttasin auton tyhjällä löpösuodattimella pari kertaa joten tais imaista ilmoja pikkasen enemmän kuin yleensä suodattimen vaihdon yhteydessä tapahtuu

Ongelma tuntuu olevan se että löpöä ei tule putkista ei sitten millään. Oisko neuvoja että saako tuota käyntiin edes jos syöttöpumppua ei saa naksahtamaan eli onko vika uudessa käsipumpussa? Pitäiskö käsipumpussa tuntea selkeä vastus kun ilmat on saatu pois? Mistä johtuu että yhteen putkeen tulee vähän tavaraa mutta ei muihin? Uskaltaisko kokeilla starttipilottia?

MiKo 12.11.2017 18:50

Jos et jaksa pumpata niin kaada suodatin täyteen dieseliä ja laita paikalleen, pumppaus tämän jälkeen.
Pilottia ei mutta bräkleeniä vähän kaveriksi, on nimittäin paaaljon hellempi moottorille.

tekniikkamies 12.11.2017 19:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1363192)
Pitäiskö käsipumpussa tuntea selkeä vastus kun ilmat on saatu pois? Mistä johtuu että yhteen putkeen tulee vähän tavaraa mutta ei muihin? Uskaltaisko kokeilla starttipilottia?

Omissa 123:sen dieselkoneissa pumpusta tuli nestettä sormille, mutta kyllä siitä jotenkin tunsi, että nyt pumppaa nestettä, eikä ilmaa. Kyllä tuollaiseen voi dieseliä syöttää vaikka veneen bensatankilla ja siinähän on pumppu kanssa.

Ei kai tossa ole polttoaineputket tai letkut heikossa hapessa kun ei kuitenkaan ihan pakasta vedetty vehje.

Hessu888 12.11.2017 19:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1363194)
Jos et jaksa pumpata niin kaada suodatin täyteen dieseliä ja laita paikalleen, pumppaus tämän jälkeen.
Pilottia ei mutta bräkleeniä vähän kaveriksi, on nimittäin paaaljon hellempi moottorille.

Avasin suodattimen niin oli ihan pintaa asti täysi. Sitä en tiedä sitten onko soppa kulkenut siitä eteenpäin tarpeeksi hyvin kun sitä naksahdusta ei tule. Mikähän sen naksahduksen idea oikein on?

Hessu888 12.11.2017 19:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1363195)
Omissa 123:sen dieselkoneissa pumpusta tuli nestettä sormille, mutta kyllä siitä jotenkin tunsi, että nyt pumppaa nestettä, eikä ilmaa. Kyllä tuollaiseen voi dieseliä syöttää vaikka veneen bensatankilla ja siinähän on pumppu kanssa.

Ei kai tossa ole polttoaineputket tai letkut heikossa hapessa kun ei kuitenkaan ihan pakasta vedetty vehje.

Kyllä putket ja letkut on ihan kunnossa ja tuloletkuun laitoin vielä läpinäkyvän tarvikesuotimen josta näkee että soppa on ihan tervettä.

tekniikkamies 12.11.2017 19:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1363197)
Avasin suodattimen niin oli ihan pintaa asti täysi. Sitä en tiedä sitten onko soppa kulkenut siitä eteenpäin tarpeeksi hyvin kun sitä naksahdusta ei tule. Mikähän sen naksahduksen idea oikein on?

Ite en muista mitään naksahdusta ja mulla 123 kerkis olee reilusti yli 20 vuotta. Mulle kävi tänä kesänä ihme hölmöily Hiluxin kanssa kun ihmettelin miksei homma pelaa yhtään kun laitoin koko matkalle polttoaineletkua - olin sitten onnistunut tankin luona yhdistämään imuletkun huohotinputkeen.

Mun mielestä kannattas rajata tota vikaa pumputtamalla jollain saletisti toimivalla pumpulla sillee, että polttoaine takuulla menee niin pitkälle kuin voi mennä.

Lerssinen 12.11.2017 19:08

Pakko laittaa, on jo niin legendaarinen :p

https://www.youtube.com/watch?v=3lLK86DxeAY

Mika_T 12.11.2017 19:14

Jos se suodatin on jo täynnä niin avaa jokainen suutinputki suuttimen päästä ja starttaa niin kauan että jokaisesta putkesta tirskuu löpöä. Mutterit kiinni ja käyntiin.

Hessu888 12.11.2017 19:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1363200)
Pakko laittaa, on jo niin legendaarinen :p

https://www.youtube.com/watch?v=3lLK86DxeAY

Aattelin että tulee tämä mieleen https://youtu.be/UXL6xBaxpdw

tjl 12.11.2017 19:33

Joskus on auttanu jos pumppu päässy tyhjäks, hieman paineilmaa tankkii, rätti vaan täyttöaukon ympärille ja vähä ylipainetta ja starttaus.
Mut kaikki putket auki ja starttausta.


Mulla yks izuzun diesel ei lähteny suodattime vaihdo jälkwäee millää käymää vaik kuin ilmas, ja veti toisen auton peräs suutinputket auki.

Korjaantu ku vaihto alkuperäsen naftasuodattime

Hessu888 12.11.2017 19:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1363201)
Jos se suodatin on jo täynnä niin avaa jokainen suutinputki suuttimen päästä ja starttaa niin kauan että jokaisesta putkesta tirskuu löpöä. Mutterit kiinni ja käyntiin.

Montakohan starttausta voi vaatia että yhden putken saa aina ilmattua? Olen nääs tuolleen kokeillut useamman pitkän startin per putki mutta ei auttanut. Tuntuu että startti sulaa kohta.

tjl 12.11.2017 19:36

Mä oon raakasti vetäny toisen auton peräs pykälä päällä.

Hessu888 12.11.2017 19:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1363206)
Mä oon raakasti vetäny toisen auton peräs pykälä päällä.

Tuota vois kokeilla myöhemmin mutta nyt puuttuu penkit kabiinista joten pitänee koittaa huomenna sitä paineilmaa tankkiin.

tjl 12.11.2017 19:51

Ja kokeile toisella suodattimella.

Mika_T 12.11.2017 20:08

Kaikki putket yhtäaikaa auki.

Rivipumpussa on jokaiselle pytylle oma pumppuelementti. Ne pitää jokainen ilmata toisin kuin jakapumpuissa joissa riittää että ilman saa pois yhden suutinputken kautta.

pee 12.11.2017 20:19

Ja kaasu pohjassa startatessa.

Eihän sammutin jostain syystä makaa ?

Hessu888 12.11.2017 20:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1363213)
Kaikki putket yhtäaikaa auki.

Rivipumpussa on jokaiselle pytylle oma pumppuelementti. Ne pitää jokainen ilmata toisin kuin jakapumpuissa joissa riittää että ilman saa pois yhden suutinputken kautta.

Tätäkin tuli koitettua pitämällä kaikkia auki samaan aikaan ja sitten myös peräjälkeen ilmausta koittaen.

Hessu888 12.11.2017 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1363219)
Ja kaasu pohjassa startatessa.

Eihän sammutin jostain syystä makaa ?

Sammutinvipu osoittaa klo 11 suuntaan eli ei pitäis olla päällä. Kaasua tuli pidettyä pohjassa kans osassa testejä.

Löpösuodatin on Wix kun Manneja ei ollut moponetissä. Pitänee vaihtaa se vielä.

On tämä merkillistä kun uudenkarhee auto kiukuttelee...

pee 12.11.2017 21:03

Jos ei ala selvitä, ja kaipaat henkistä tukea fyysisesti, ja oot edelleen täältä kattoen matkalla Helsinkiin, ja päinvastoin, niin laita vaikka privaa ...

baxxter 12.11.2017 21:58

Biltemalainen sähköpumppu mekaanisen siirtopumpun lisäksi auttoi löytämään cdi-koneesta vian ja lyhentämään ilmausta startatessa..

Bj Andy 12.11.2017 23:28

Pumpussa lienee ilmaruuvi myös jossain kohtaa. Eli eti vielä se...

E. Siinä pumpun päällä joko 1 tai 4 suihkun vieressä 10mm ja uraruuvikanta??!

Ihan guukkelin kuvahaulla etin pumppukuvaa ja siitä arvailin...

T . Asiasta tietämätön kuuklella brassaileva nettinörtti...

Hessu888 13.11.2017 17:54

Kiitoksia kaikille henkisestä tuesta! Laitoin alvadista tilaukseen tällä kertaa Meylen käsipumpun ja Mannilaisen suodattimen. Oli muuten alvadissa hyvää palvelua, kun vastasivat suoraan sähköpostiin heti aamulla, että voin pitää vanhan pumpun ja hyvittävät sen hinnan joko uudesta ostoksesta tai miinuslaskulla. Itse asiassa aika mielenkiinoista, että en ollut logannut ollenkaan heidän verkkokauppaan vaan anonyyminä kasasin osia eka ostoskoriin, niin soi puhelin ja soittivat sieltä että olen näköjään ostamassa osia ja hyvittävät noista ostoksista sen vanhan pumpun. Hyvin seuraavat mitä porukka koneellaan anonyyminä naputtelee...

Hessu888 13.11.2017 18:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1363257)
Pumpussa lienee ilmaruuvi myös jossain kohtaa. Eli eti vielä se...

E. Siinä pumpun päällä joko 1 tai 4 suihkun vieressä 10mm ja uraruuvikanta??!

Ihan guukkelin kuvahaulla etin pumppukuvaa ja siitä arvailin...

T . Asiasta tietämätön kuuklella brassaileva nettinörtti...

Pitääpi illalla tutkia tuota.

Tällaisen löysin jostain, että suodattimen lähdön banjo kannattaisi löysäillä http://www.peachparts.com/shopforum/...r-om617-ff.gif ilmojen pois saamiseksi ja amerikan joet kertoivat että pumpusta pitäisi kuulua buzz sitten kun on pumpannut tarpeeksi. Loppuviikosta tullee se uus pumppu, joten on jännät paikat lähteekö sitä ennen tulille. Onneks ei ole (vielä) jokapäiväisessä ajossa ko. auto....

Hessu888 13.11.2017 22:25

Kiitoksia kaikille, Kyösti lähti sitten lopulta käyntiin. Ilmasin tuon banjon kautta hetkisen, pumppasin käsipumppua niin hartaasti että soppa nousi pumpun kirkasta paluuletkua melkeen jo suodattimelle, sitten kaikki putket auki ja loputonta starttausta ja lopulta ilmat lähti kuin lähtikin putkista. Niin iloisesti ruksutti että jäi käymään vaikka avaimet oli jo takas taskussa (alipaineletkut irti kojelaudasta...). Vielä lämmityslaitteen rakentelu kasaan ja sitten ei muuta kuin karvalakkia korville ja aamuruuhkaan tien tukoksi...


Sivu luotu: 00:38 (GMT +2).