Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Kutistesukalliset ja tinatut jatkoliittimet sähköjohdoille (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=164764)

Heering80 28.12.2020 21:24

Kutistesukalliset ja tinatut jatkoliittimet sähköjohdoille
 
Ajattelin tulla kysymään neuvoa, kun kovasti ihmetyttää. Ostin siis jatkoliittimiä, joissa on tinarengas sisällä. Niitä jotka ilmeisesti kuumailmapuhaltimella on tarkoitus sulattaa paikoilleen.. Mulla oli kaks 1,5mm2 piuhaa yhdistettävänä, ja otin siis punaisia liittimiä Motonetistä. Niiden pitäis olla 0,5-1,5 mm2 "johdoille".

Tuli vaan mieleen, että tarkoittaako tuo että yhdistettävien johtimien yhteenlaskettu pinta-ala tulisi olla tuon annetun alueen sisällä, vai tarkoittaako se että yhdistettävät johdot saa kummatkin olla sen sisällä? Mielestäni jälkimmäinen olisi selkee vastaus, mutta joudun kysymään kun oli saatanan vaikee saada kahta johdinta sopimaan edes sinne sisään lomittain. Tinaakin tuntui olevan aika pieni määrä liitoksen paksuus huomioiden. Mustan johdon päälle liitin ei meinannu edes mahtua.

Kuuluuko näiden olla näin hankalia, vai teenkö jotain väärin?

jmk 28.12.2020 21:28

Eikö se ole se sisään menevä johdin koko? Eli 1x

LaaLaa 28.12.2020 23:31

Joissain tämän mallisissa juotettavissa jatkoissa oli "ohjeena" valita aina pykälää isompi mitä piuha eli 1,5mm2:lle sininen ja 2,5mm2:lle keltainen. Tuolloin juotoksen määrä ainakin riitti paremmin

Heering80 29.12.2020 00:36

Just.. No aika näyttää miten onnistui mun jääkaappikytkennät. Palaa koko auto varmaan paskan liitoksen takia.

Kiitoksia kuitenkin.

Nerd-O 29.12.2020 08:33

Ihan nippelitietona sitten, että noi on aivan helvetin kalliita motonetissa. Itse tilasin kiinasta niitä muistaakseni 500kpl. Kustannus oli 15e. Oli vielä oikein sarja eri kokoisia. En kyllä itse tuohon ongelmaan ole törmännyt. Hyvin on piuhat sinne sisään aina mennyt. Noita on vielä aika paljon tullut käytettyä kun ne on niin päteviä.

jmk 29.12.2020 09:13

No hittooko noihin sit kokoja merkitään jos kaikki johdot mahtuu sisään? Jos liittimen koko on johtimelle 0.5-1,5mm2 niin millä laskuopilla 2x 1.5mm2 pitäisi mahtua???

Heering80 29.12.2020 09:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1441317)
Jos liittimen koko on johtimelle 0.5-1,5mm2 niin millä laskuopilla 2x 1.5mm2 pitäisi mahtua???

Niin mun ongelma oli ettei meinannu yksikään 1,5-piuha mahtua. Kun siinä liitoskohdassa on kaksi johdinta lomittain, niin mun esimerkissä se tarkoittaa 3 mm2. Et onko se merkitty koko sisään menevän johdon poikkipinta-alan, vai liitoskohdassa olevan yhteenlasketun pinta-alan mukaan. Kun oli niin hemmetin ahdas..

Mutta siis ilmeisesti on merkattu liian suuriksi ne koot paketeissa. Ainakin joillain merkeillä.

hiluvitkutin 29.12.2020 10:49

Etkös sä tunge sinne putken sisään ne erisuunnista. Ja päät pitäs olla vastakkain. Ei niissä ole tarkotus mennä limittäin.

Macke 29.12.2020 11:22

Kiinasta minäkin noita olen tilaillut eBayn kautta, ihan samoja tötteröitä ja pirun paljon halvempia. Lämmitykseen käyttänyt Dremel VersaTip kaasukolvia jossa ollut "toho" kärki kiinni. Vielä jos laittaa peltisen kourun sinne kärkeen myös kiinni niin heijastaa kivasti sen kuuman lämmittäessä siitä tohosta myös kutarin toiselle puolen. Hyvä peli tollanen VersaTippi moneen muuhunkin juttuun eikä ole ihan älyttömän hintainenkaan...

Jotenkin kuulottaa jännittävältä jättää ne piuhat puskuun siellä liitoksessa? Itse olen limittänyt ja lämmittänyt sen verran ettei ole jäänyt kylmäjuotosta.

kippo86 29.12.2020 14:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1441320)
Etkös sä tunge sinne putken sisään ne erisuunnista. Ja päät pitäs olla vastakkain. Ei niissä ole tarkotus mennä limittäin.

Kyllä pitäis mahtua limittäin, kun onan ne päät ohuemmat kuorittuna

Heering80 29.12.2020 14:52

Näinki simppelit nippelit, mut kaikilla oma tapa käyttää niitä 😂 Joltain videolta katsottuna lomittain pitäis mennä.. ja meni kun änki riittävästi..

hiluvitkutin 29.12.2020 15:20

Se ei oo kun puristettava perinteinen siis. Niissähän ei saakkaan päitä vastatusten.

Heering80 29.12.2020 15:30

Tilasin kiinasta teidän suosittelemana setin noita:

100 x 0,5-1,0
100 x 1,5-2,5
50 x 4-6
80 x jotain pieniä alle 0,5
470 x perinteisiä kutistesukkapätkiä

Posteineen 24€.

Näytti olevan kaikilla myyjillä aliexpressissä merkintänä 0,5-1,0 punaisille. Ei ihme että vähän ahdisti..

SptV 31.12.2020 12:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1441315)
Ihan nippelitietona sitten, että noi on aivan helvetin kalliita motonetissa. Itse tilasin kiinasta niitä muistaakseni 500kpl. Kustannus oli 15e. Oli vielä oikein sarja eri kokoisia. En kyllä itse tuohon ongelmaan ole törmännyt. Hyvin on piuhat sinne sisään aina mennyt. Noita on vielä aika paljon tullut käytettyä kun ne on niin päteviä.

Millä hakusanalla löytyy kiinasta?

astalo 31.12.2020 12:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SptV (Viesti 1441405)
Millä hakusanalla löytyy kiinasta?

Heat shrink solder

Hessu888 31.12.2020 16:24

Kattokaa tarkkaan sitten kuvia mitä paketit sisältää. Osassa settejä esim alibabassa on pääosin laitettu mustia kutistesukan pätkiä sinne settiin ja sitten 500kpl pakkauksessa onkin vaan 150kpl liittimiä :)

Ebaystä ostin ite niitä Kiinan settejä. Ehkä kalliimpia mutta oli sentään kaikki oikeita liittimiä.

Jeep-Ukko 01.01.2021 20:27

Kutiste jatko on vähän niin ja näin. Ei kauhean hyvä, vaikka toiset sitä tykkää käyttää.

Suurinosa kutistemuoveista/kutistesukista kutistuu 80 - 125 celsiuksessa.
Yli tuon sukka palaa.
Toki löytyy erikois kutisteita 200, jopa yli 300 asteen kutistus lämpötilaan, armeija, ilmailu, jne. käyttöön.

Tinan sulamispiste on elektroniikka tinassa liki 200 astetta.
Raaka tina on yli 200.

Joten uskoakseni (ja työkonesähkön opettajani), emme usko että tuollaisen kutisteen sisällä on kunnon tinaa. Ja tina juotteen määrä on niin pieni, että johtojen kiinnittymiseen on aika vähän materiaa. Johtojen yhdessä pysyminen jää suurelta osin kutisteen varaan, joka tarraa johdon pintaan, ettei se pääse karkaamaan.


Kutisteissakin on paljon eroja.
Liimaa sisältävät ovat hyviä, kun estävät paremmin kosteutta pääsemästä liitokseen.

Itse suosin tinaa ja kolvia. Ja siihen päälle kutiste sukka tai itse vulkanoituvaa teippiä.

kippo86 02.01.2021 07:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 1441475)
Kutiste jatko on vähän niin ja näin. Ei kauhean hyvä, vaikka toiset sitä tykkää käyttää.

Suurinosa kutistemuoveista/kutistesukista kutistuu 80 - 125 celsiuksessa.
Yli tuon sukka palaa.
Toki löytyy erikois kutisteita 200, jopa yli 300 asteen kutistus lämpötilaan, armeija, ilmailu, jne. käyttöön.

Tinan sulamispiste on elektroniikka tinassa liki 200 astetta.
Raaka tina on yli 200.

Joten uskoakseni (ja työkonesähkön opettajani), emme usko että tuollaisen kutisteen sisällä on kunnon tinaa. Ja tina juotteen määrä on niin pieni, että johtojen kiinnittymiseen on aika vähän materiaa. Johtojen yhdessä pysyminen jää suurelta osin kutisteen varaan, joka tarraa johdon pintaan, ettei se pääse karkaamaan.


Kutisteissakin on paljon eroja.
Liimaa sisältävät ovat hyviä, kun estävät paremmin kosteutta pääsemästä liitokseen.

Itse suosin tinaa ja kolvia. Ja siihen päälle kutiste sukka tai itse vulkanoituvaa teippiä.

Oletko käyttäny kunnollisia jatkoja koskaan?
Tommonen jatko ja normi kutistesukka on eri tavaraa...
Tinaa kun lämmittää, niin näkee kuinka se sulaa johtoihin. Jos lämmittää liian kuumaksi, niin tietysti palaa sukka puhki. Oikein tehtynä liitos kestää vetää johdosta ihan kunnolla, ja pelkkä kutistesukka ei sitä kestä.

smgt 04.01.2021 10:09

Jos jollaki on linkki hyvä laatusiin tommosiin, niin saa jakaa. Kerran ostin kiinasta ja tuli kelvottomia.

Kartse1 04.01.2021 16:32

Tuolta olen itselle tilannut ja ovat ihan omaan käyttöön kelvollisia:

https://www.aliexpress.com/item/4000...%2315614%23526

osilpi 05.01.2021 14:15

Kestääkö tuollaiset oikeasti mekaanista vetoa?
En ole koskaan käyttänyt, mutta tuntuu oudolta, jos tuolla ei puristeta mekaanisesti kiinni mitään.

kippo86 05.01.2021 17:45

Meillä käytössä näitä. Kestää vetoa kun tekee oikein. Sama asia, kun tinaus ja sen päälle kutistesukka...

Kartse1 05.01.2021 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja osilpi (Viesti 1441639)
Kestääkö tuollaiset oikeasti mekaanista vetoa?
En ole koskaan käyttänyt, mutta tuntuu oudolta, jos tuolla ei puristeta mekaanisesti kiinni mitään.

Joskus yli vuosi sitten kun sain ensimmäisen paketin noita liittimiä, niin testasin tuota kiinalaisen liittimen liitosta 1,5mm2 johtimella. *
Napsahti poikki juuri tinauksen juuresta. Tinauskohta kyllä kesti vetoa.
Kestää vetää paljon enemmän, kuin mikään ruuviliitos.
Pienellä butaanipolttimella kärsii tehdä jatkoksia vaikka öljyisessä konehuoneessa.
Noo, nämä tolvanat nyt on tietysti erikseen, kun sohivat liekillä mihin sattuu... :p

Ite sujautan isomman kutistesukan ensin koko johtonipun päälle ja koitan tehdä jatkot limittäin eri kohtiin, niin saa nätin pienen jatkoksen aikaiseksi.

Kutistesukkiakin tehdään 2:1 ... 5:1 supistuksella, liimalla ja ilman.
Hankitaan sitä sukkaa kohteen mukaan, niin ei tarvii manailla jälkeenpäin.

smgt 05.01.2021 21:45

Wurthin myymiä itekkin käyttäny, mutta niitä ei raski kotia laittaa. On kestäviä ja helppoja käyttää. Kiinasta mitä tilasin oli tina ihan sutta. Ei meinannu sulaa ja sulattuaan ei imeytyny johtoon. Sukka kutistu niin että tina purskahti silmille joskus :D

Kartse1 08.01.2021 10:06

Kyllä sitä itelläkin tuli satunnaisesti muutamia susijatkoksia.
Kuorittua päätä ei parane pyöritellä rasvaisilla sormilla, silloin tina ei tartu.
Myös silloin, kun johdin on joskus kuumentunut ja vaihtanut väriä, tina ei tartu.
Tähän auttaa usein ihan normaalin juotospastan käyttäminen.

Lämmitys pitää aloittaa tinauksen kohdalta ja vasta kun tinaus on kokonaan sulanut, jatketaan lopun sukan lämmittämistä.
Jos koko sukan kutistaa liian nopeasti, niin silloin tuo myöhässä sulava tina tekee painetta ja poksahtaa sukan läpi.


Sivu luotu: 02:23 (GMT +2).