Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Millä pakettiautolla (=B-kortilla) on vähintään 1850kg hyötykuorma? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=122007)

WinChester 15.03.2014 19:42

Millä pakettiautolla (=B-kortilla) on vähintään 1850kg hyötykuorma?
 
Olen miettinyt siirtymistä kilvettömään kalustoon ja ison telikärryn hinnalla kun saa ison pakettiauton, niin pitäisi saada paljon kantavuutta B-kortilla ajettavaksi. Milläkähän vekottimella semmoisen saisi?

Toyotan Dynat, Mitsun Canterit ja VW:n isot LT:t ovat ilmeisesti ainakin lähellä, mutta kovin haasteellinen homma on löytää otsikon mukainen vekotin kantavuuden jäädessä jonnekin 1600kg:n tasolle. Kokeneempien kommentteja siis kaivataan! :eek:

dirtysalami 15.03.2014 20:23

Tuskin millään kun kokonaismassan raja on kuitenkin 3,5 tonnia

Timo_L 15.03.2014 20:40

Siis mihin nyt tähtäät isolla pakettiautolla ja kantavuudella? Meinaatko siis lava-autoa mihin saa auton kyytiin vai mitä? Tuskin helposti löydät 3500kg:n kokonaismassaista isoa pakua missä omamassa olisi niin pieni että kantavuutta lähes 2000kg.

Tahtoo mennä C1- kaluston puolelle melkeinpä väkisin, tosin voi olla että joku laitos löytyy missä koko ja kantavuus on riittävä B- korttipuolella.

WinChester 15.03.2014 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1114296)
Siis mihin nyt tähtäät isolla pakettiautolla ja kantavuudella? Meinaatko siis lava-autoa mihin saa auton kyytiin vai mitä? Tuskin helposti löydät 3500kg:n kokonaismassaista isoa pakua missä omamassa olisi niin pieni että kantavuutta lähes 2000kg.

Tahtoo mennä C1- kaluston puolelle melkeinpä väkisin, tosin voi olla että joku laitos löytyy missä koko ja kantavuus on riittävä B- korttipuolella.

Juu sitä just on hakusessa. Tämä vekotin ois ainakin aika lähellä kriteereitä. Laidat pois, niin vois olla jopa täysin laillinen.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405

Vaihtoehtona tietysti se, että karsitaan offarista turhat painot pois, jolloin kantavuutta ei tartte niin paljoa.

BJ-40/76 15.03.2014 21:25

Ja tuota offikapinetta voi keventää, ja aikamonta olisi pakko ainakin kaventaa vaihtamalla siirtopyörä alle, ja renkaat kärryllä mukaan. (tai sitten autoa pitää levittää.... sillä kuorma ei saa olla leveämpi, kuin kuljetin.

Ja vaikka oli nimenomaan kyse B-kortillisista.....

Toki tuo kevytkuorkki vois olla edullisempi vaihtoehto, ja tuo halpa C -kortti (tai jopa C1) (ja ilman ammattipätevyyttä); ja jos noita halvimpia, niin bensakoneella; silloin ei tule verolappuja ollenkaan!
Tuommoisessa vanhassa 3500 kg dsl- pakussa vuotuinen verokuormitus aika massiivinen pelkkä käyttömaksu taitaa olla enemmän, kuin minun vm. 2001 "wararenkaan", ford fokus 1.8 tdic -henkilöauton kaikki verot.
Toki tuo verokuormitus on päiväkohtainen, jos haluaa pistää liikennekäytöstäpoistoon, niin......

Byrocrat 15.03.2014 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1114299)
Juu sitä just on hakusessa. Tämä vekotin ois ainakin aika lähellä kriteereitä. Laidat pois, niin vois olla jopa täysin laillinen.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405

Vaihtoehtona tietysti se, että karsitaan offarista turhat painot pois, jolloin kantavuutta ei tartte niin paljoa.

http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-35/1206457

WinChester 15.03.2014 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1114307)
...ja jos noita halvimpia, niin bensakoneella; silloin ei tule verolappuja ollenkaan!

Toki tuo verokuormitus on päiväkohtainen, jos haluaa pistää liikennekäytöstäpoistoon, niin......

Niin tosiaan DSL-verot on kokonaispainon mukaan järkyttävät, vaikka kuin pitäiskin liikenteessä vain päivän kaksi.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1114310)

HAH! Kantavuutta just sen, mitä "Grand ZJapan" otteessa lukee! :D:D:D

Tommonen iso LT siis voisi olla se, mitä pitäisi hakea... :cool: Mulla on ollu ilmeisesti väärä NettiX-sivu, kun pitäskin olla NettiKONE. Ellei siellä sit ole enempi kuorkkiosastoa...

Timo_L 15.03.2014 21:58

Ostat Dodgen fuul-size pickupin 5.9 Cumminsilla, hommaat C- kortin ja unohdat kalliit kilometrit ;) Tosin hankintahinnaltaan ne vain on aika kalliita, vaan olisihan se iloisempi ajaa kunnon moottorilla kuin jollain ikälopulla LT35:llä. Saisi vielä nelivetonakin, niin ei jää kuljetusautokaan ihan heti jumiin :D

tekniikkamies 15.03.2014 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1114271)
Olen miettinyt siirtymistä kilvettömään kalustoon ja ison telikärryn hinnalla kun saa ison pakettiauton, niin pitäisi saada paljon kantavuutta B-kortilla ajettavaksi. Milläkähän vekottimella semmoisen saisi?

Toyotan Dynat, Mitsun Canterit ja VW:n isot LT:t ovat ilmeisesti ainakin lähellä, mutta kovin haasteellinen homma on löytää otsikon mukainen vekotin kantavuuden jäädessä jonnekin 1600kg:n tasolle. Kokeneempien kommentteja siis kaivataan! :eek:

Ei kyllä kovin lupaavalta näytä jos pakettiauton kokonaismassa saa olla max. 3500 kiloa ja siitä vähennetään 1850 ja 100 kiloinen kuski = 1550 kiloa.

Muutenkaan ei ole hyvä homma jos kuorma painaa autoon nähden liian paljon.

Mites joku tällanen:
http://www.nettikone.com/volvo/fl612/1279289

Ja jos se pitäs pakua muistuttaa, johonkin tällaseen Varioon vois ehkä jotain kuormaa saadakin ilman, että auto hajoo:
http://www.nettikone.com/mercedes-be...io614d/1200933

Pakko myöntää ettei vario kyllä mikään autonkuljetusauto ole. No joku 814 ei olis vielä ehkä kauheen jytky vehe:
http://www.nettikone.com/mercedes-benz/814/1265203

Heikki L 15.03.2014 22:29

Mä kokeilin Niit paku\pikku mb kuorkkeja, (myös lt) mutta ei niillä tullu lähettyy mihkää pitkälle. Meteli hytissä oli aika infernaalinen tai luotettavuus nollassa. Sitte ostin isomman ka sillä menee kyllä ilokseen reissut, ainuu miinus et,3 paikkanen. Nyt haluis trailerin ja veturin Nii Sais koko köörin samaan autoon. Mulleku Tää on hauskan pitoo kaverien kans ja aina meitä on joku 5 neitiä matkassa��

Timo_L 15.03.2014 22:45

Juu, ainakin vanhassa LT:ssä sisämelu on sen verran infernaalinen että peltorin vastamelukuulosuojaimille on käyttöä :D Eikä se ajaminenkaan mikään nautinto ole, aika karmeita vekottimia oikeastaan ja kulkupuoli todella onneton täysi poka päällä.

BJ-40/76 15.03.2014 22:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1114323)
HAH! Kantavuutta just sen, mitä "Grand ZJapan" otteessa lukee! :D:D:D

Tommonen iso LT siis voisi olla se, mitä pitäisi hakea... :cool: Mulla on ollu ilmeisesti väärä NettiX-sivu, kun pitäskin olla NettiKONE. Ellei siellä sit ole enempi kuorkkiosastoa...

Kannattaisko ajaa kaatopaikalle se sinun offiauto, kaikkineen tykötarpeineen?

Siellä on kruunattu vaaka millä vastaanotetun jätteen määrä punnitaan. Toki nuo vaakat pikkasen pyöristää maksajan eduksi, mutta muistaakseni max. 19 kg?

On tullut punnittua noita autoja/kärryjä/kapineita, ja AINA ne on olleet vähintään omissa painoissa, yllättävän herkästi tuota ylipainoa tulee jostain...

ja noissa vanhoissa painot on ilmoitettu ilman kuljettajaa.... en halua maalata piruja, mutta jos esim. noita vokkeloja käyttäis puntarilla, ja nimenomaan kuskin kanssa, niin veikkaan väh. 10% lisäystä....

Ja kun tuota omaa, nimimerkin mukaista bj:tä katsastin pakuksi vuosikymmeniä sitten, niin tuo rippikouluikäinen bj painoi kotelot yms puhtaaksi pestynä, tankissa 5 litraa dsl, 3m vinssinvaijerilla, 8mm, ilman vararengasta ja telinettä, pienillä akuilla, 205-16 sileillä kumeilla tubeles vanteilla, kaikki matot+takapenkin pehmusteet poistettuna jne. 1840 kg konttorin puntarilla.
Kaatopaikalla 10g vähemmän, ja romuliikkeessä 10kg enemmän.
Otepaino muistaakseni 1820kg

Ennen kuin teurastin vinssin pois, ja tehdä 1800kg omapainoinen BJ, kerkesi tulla tuo "1800 kg asetus, ja selvennös tuohon punnitukseen"

Siis tuosta punnituksesta; Ainakin Oulussa minimimaksu on reilusti alle kympin, taannoin piti maksaa tonnitaksaa (noin 80e/Tonni), mutta puntari pyöristi vissiin painot asiakkaalle edullisempaan 10 kiloon.. ja kun piti keväällä viedä noita Ahvenen perkeitä, jotka alkaa haista heti! Niin ohikulkiissa vein nuo fileerausjätteet heti kaatsikalle, ja tuosta muutaman kilon pussista ei koskaan tarvinnut maksaa mitään... mutta nyt vajaa 10e, vaikka dyykkaat...

tekniikkamies 15.03.2014 23:02

Melkeen kaikilla pakettiautoilla oli ne sitten pakettiautoksi rekattuja tai juuri ja juuri kuorma-autoksi on kantavuus ollut käytännössä aika vaatimattomalla tasolla.

Ne on mun mielestä tarkotettu käytännössä jollekin alle 1000 kilon kuormille.

Poikkeus oli ehkä kaverin kanssa yhteinen -74 406 paripyörällinen lava Mersu, mutta se ei soveltunut kuorman kuskailuun kun moottorissa ei ollut vetoja eikä välityksen antanut myöten maantielle. Sitten kerran kokeilin jotain Isuzua pientä kuorma-autoa muistuttavaa paripyörällistä autoa, siinä oli kantavuuttakin vähän ajateltu.

Juuri vähän aikaa sitten ajoin kuorma-autoksi rekatulla 14 vuotta vanhalla LT:llä ja siinäkin kantavuus aika hiljasta.

Kuorma-auton on nimensä mukaan tarkotettu kuormalle ja pakettiauto enempikin "paketeille".

Jari 16.03.2014 00:32

Täytyy sanoa että kyllä tämän

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110644

vaihtuessa tähän
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130220


Ei oo harmittanut kuorkkikortin hankinta.

ja ei kyllä suikkaa raskaampaa vaparikoneella olis kehannut kuskata... tai no, tuli silllä kyllä vietyä. jopa bjtäkin. mutta aikanaankun lähti niin kerkis.

mutta 80 hp -> 180 on se aika ero silti.

ehkä vois olla kaupan toi iveco?

tekniikkamies 16.03.2014 00:43

Tuosta VW:n paripyörällisestä LT:stä tuli mieleen myös tämännäköinen pieni MAN:
http://www.nettikone.com/man/7800-ko...m-lava/1253531

Timo_L 16.03.2014 00:48

Väännöllä auto kulkee, eikä hevosilla.. ;) kuorma- auto on kuorma-auto, varsinkin jos yhtään on uudempi laite kyseessä niin onhan ne aivan eri laitteita kuljettaa tavaraa kuin b- luokan pakettiauto. Tietysti jos tuollaisessa LT:ssä olisi parempi voimanlähde ja kunnon alusta, niin ehkä sitten kulkisi pari tonnia kyydissä ihan mukavasti.

Saahan vapari- Hiacellakin kiskoa yli parin tonnin perävaunua, mutta hullu pitää olla jos niin tekee :D

WinChester 16.03.2014 07:26

Niin ei tää mikään helppo homma pitäny ollakaan. C-kortin ajaminen maksaa luokkaa 1500€, ja turha itkeä ettei tullu ajettua sitä jo persaukisena teininä kun se ois maksanu saman verran markkoina lisää B-korttiin. Kun C-kortille ei ole muuta käyttöä, niin vähän turhaa ja kallista hommaa.

Jos tollasen ison LT:n sais RAKENNETTUA B-kortille ja isolle kuormalle, niin siinä ois taas toinen haaste, joka voisi vaihteeksi kiinnostaa enemmän kuin offipelin korjailu....

Tässä maassa on takuulla muitakin kitubudjettisia ja persaukisia B-korttilaisia, joilla ois tarve kulettaa autoja sun muuta rojua halvalla. Kun iso telikärri maksaa luokkaa 3k€, niin mieluummin sen rahan pitäs kiinni moottoroidussa kalustossa. Sit jos lavalla on vielä pikku-Hiiappi, niin homma muuttuu vielä mielenkiintosemmaksi... :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1114355)
Kannattaisko ajaa kaatopaikalle se sinun offiauto, kaikkineen tykötarpeineen?

Kateellisten Toyota-miesten suunsoittoa. :D:p No joo, mutta eipä ihan heti ois tullu mieleen ajaa autoa punnitukseen kaatikselle. Siellä nyt tulee ravattua muutenkin viemässä öljyä, SERriä, ym. ilmaisjätteitä sillon tällön, joten samalla vaivalla tulis kilot ylös ilmaseksi!

Heikki L 16.03.2014 09:36

Joo mersu om617 oli kyllä hengetön, kun sen sai vauhtiin niin kyllä Se sitten puksutti ku juna. LT turbokoneella jäis kyllä nyt mun mielestä voittajaks, siihen Pitäs vaan rakentaa mahd kevyet rampit offiauton kuljetukseen ettei tarvis renkaita vaihdella perillä. Se turbokone kyllä jaksaa, itellä oli 55 ja kärry perässä täys kuorma just jakso kaasupohjassa pori-tamperetien mäet 80km\h �� niin en usko että oikeesti 3.5t yhdistelmä hyytyis. Se melu vaan....

tekniikkamies 16.03.2014 09:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 1114392)
Jos tollasen ison LT:n sais RAKENNETTUA B-kortille ja isolle kuormalle, niin siinä ois taas toinen haaste, joka voisi vaihteeksi kiinnostaa enemmän kuin offipelin korjailu....

Eihän se rakentaminen oikein onnistu kun kokonaispaino kantavuuksineen ja kuskeineen saa olla max. 3500 kiloa.

Ehkä jos auto olis tehty jostain tavallisuudesta poikkeavista ja kalliista materiaaleista, mutta siltikin ongelmaksi tulisi liian painava kuorma autoon nähden.

Renkaat pitää olla myös aika tukevat jos siihen tulis taka-akselille suurimmaksi osaksi vaikka tuo 1850 kiloa. Jos siinä olis 1000 kiloa taka-akselilla ennestään painoa, siihen kuorma, vaikka keskelle akselia, tilanne olisi 2850 kiloa akselilla. Yhdellä renkaalla tai paripyörällä 1425 kiloa.

Silloin myös etupäällä pitäs olla aika paljon painoo, ettei auto ihan paska ajaa. Jos siellä olis vaikka 1200 kiloa, tarvitaan yli 4000 kilon kokonaismassa, mieluummin kuitenkin ehkä 5000 kiloa.

Samsonite 16.03.2014 10:31

Miulla oli aikoinaan ajossa LT 45 turpo, alusta oli jämäkkä ja vetoa piisas ihan riittävästi. Eihän nuo mitään kilpa-autoja kuitenkaan ole?
Paperilla tais olla kantavuutta tosin alle tonni....:D

Joskus ajelin KA 3,3 turpo Cantterilla, se veti iha hitoksee.

WinChester 16.03.2014 10:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1114424)
Eihän se rakentaminen oikein onnistu kun kokonaispaino kantavuuksineen ja kuskeineen saa olla max. 3500 kiloa.

Ehkä jos auto olis tehty jostain tavallisuudesta poikkeavista ja kalliista materiaaleista, mutta siltikin ongelmaksi tulisi liian painava kuorma autoon nähden.

Renkaat pitää olla myös aika tukevat jos siihen tulis taka-akselille suurimmaksi osaksi vaikka tuo 1850 kiloa. Jos siinä olis 1000 kiloa taka-akselilla ennestään painoa, siihen kuorma, vaikka keskelle akselia, tilanne olisi 2850 kiloa akselilla. Yhdellä renkaalla tai paripyörällä 1425 kiloa.

Silloin myös etupäällä pitäs olla aika paljon painoo, ettei auto ihan paska ajaa. Jos siellä olis vaikka 1200 kiloa, tarvitaan yli 4000 kilon kokonaismassa, mieluummin kuitenkin ehkä 5000 kiloa.

Tarkotan rakentamisella sitä, että tämmösestä...
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405

... vois omatoimisesti rakentaa tämmösen, eli omamassa vähenee:
http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-35/1206457

Tyhjänä on takuulla keulapainonen, joten tonni taka-akselilla on liikaa. Jos toi pohjosen vekotin on kerta 1820kg hyötykuormalla, niin keulapainoinen V8-Jeeppi luulis menevän kyytiin ilman akselikuormaongelmia. Toinen juttu tietysti on kuskin tuoma lisäpaino... :D:D:D

Timo_L 16.03.2014 11:01

Täytä koppi heliumilla :D Olisi poliiseillakin ratsiassa hauskaa :D


Meillä menee töissä aika usein koppimallin 80- luvun LT25 ja isompia kohti afrikan mannerta, niissä on yleensä takana pari samanlaista osiin pilkottuna. Ihan hyväkuntoisia yksilöitä sinällään olleet, mutta se koppimelu on todellakin aivan infernaalinen. Varsinkin turbottomat pikkuvehkeet hyytyy laivan ramppiin ihan totaalisesti, kakkonen päällä saa huudattaa että jaksaa ylös. Tosin painoakin niissä on varmasti yli sallitun, mutta silti. Toki satunnaiseen käyttöön eikä kauhean pitkille matkoille niin onhan LT jotenkin toimiva ratkaisu.

tekniikkamies 16.03.2014 11:51

Muutton merkeissä tutustuin tämännäköiseen 7500 kilon Ivecoon:
http://www.kaislapojat.com/page.php?sivu=10

Itselle jäi mieleen, että joku 7500 kilon kuormuri olis moneen hommaan kätevä.

Mua epäilyttää noi hurjalla kantavuudella olevat pakettiautot, olisko niissä kuiteski painot merkattu väärin vai mikä on homman nimi. Kaverin kanssa yhteinen 406 Mersu eli sellanen vanhan 508:sin näkönen oli yllättävän kevyt otteessa, mutta jäi epäilyttää voiko paino pitää paikkaansa kun rakenne vaikuttaa kuiteskin ihan perus pickuppia aika paljon vahvemmalta.

Kuormurissa olis se hyvä puoli, että sitä saa vapaammin muutta omaan tarpeeseen ja kuskata ihmisiäkin jouheemmin kuin pakulla.

sos 16.03.2014 12:31

mites ne ammattiluvathan tule ongelmaks kanssa jossain vaiheessa

TsKo 16.03.2014 12:34

Juu kuormuri olis varmasti parempi vaihtoehto, mutta Winchesterin tapauksessa kuten todettu jos ei ole c-korttia, niin ehkä sitä ei kannata ajaa sen pelkän harrasteauton satunnaisen kuskaamisen takia.

Pakettiauto kun täytyy olla niin semmonen lt volkkari on varmaan kevyimpiä omamassaltaan noista 3500kg autoista ja siitä sen vois ehkä saada tehtyä.
Ainoo kysymysmerkki on se että jos kokonaismassa menee ratsiassa ylikuorman puolelle niin alkaako se käymään kortin päälle?


Sivu luotu: 21:05 (GMT +2).