![]() |
ammatin valinta?
Kävi sit silleen et löytyi jo muutama vuosi sitten selitys selkäsäryille, reuma rangassa. Alkuun meni hyvin mut nyt pitää myöntää että ei pärjää enää nykyisessä ammatissa. Tällä hetkellä teen kattoja ja asennan sinne myös turvatuotteita ja vedenohjausjärjestelmät. Paperit on ollut hyllynkulmalla jo tammikuusta uudelleen koulutukseen. Ainoa mutta on, et pitäisi itse keksiä uusi ala.. sitähän tuossa meni kesä keksiessä. Taas kun alkoi kylmät ilmat niin 75% tehoista poissa ja illat menee sohvalla kasassa. Joten tuli taas aiheelliseksi tämäkin.. olen aina tehnyt fyysisiä töitä joten ei osaa ajatellakkaan muunlaisia hommia..
osaisiko raati ehdotella erinlaisia ammatteja jossa ei istuttaisi kovin paljoa, kuitenkin työ tapahtuisi pääsääntöisesti lämpimässä.. tai sit ulkonakin, mut pystyisi hanskat kädessä tekemään.. osaan hitsata, sorvata, jyrsiä kantata, jne.. metallin työstö hanskassa.. samaten puun.. en kaipaa viisastelua oikeen miltään kantilta.. alkaa huumori olemaan vähissä kantimissa.. ja en tiedä onko muualla työvoimassa samanlainen kanta ku täällä.. tuumasivat vain et ilmoittele ku löytyy opiskelupaikka. Ei kuulemma kuulu heille.. samaten vakuutusfirmassa mistä tuli ne paperit, ei löydy valintaapuja.. sama kanta kuin työvoimassa.. tuntuu vain et eikös jollain taholla olisi tämmöiseen tilanteeseen apuja.. vai onko itselle vain sattunut väärät paikat mistä olen kysellyt.. jännä sinällään kun eivät edes ehdotelleet mitään muita paikkoja.. |
Lainaus:
"TE-toimiston ammattibarometrin mukaan ammattiin hakijoita on Pohjois-Savossa liian vähän esimerkiksi aineenopettajissa ja lehtoreissa. Lisäksi esimerkiksi siivoojat, lääkärit ja sairaanhoitajat ovat aina haluttua työvoimaa. Lastentarhanopettajia ja sosiaalityöntekijöitä puuttuu paljon. Duunaripuolelta esimerkiksi kuljetusalalle kaivataan väkeä." Tiedä sitten onko noi sulle kiinnostavia, mutta töitä ainakin olisi. |
Lainaus:
Lyö hanskat tiskiin ja hanki Nigerian kansallisuus. Rupeaa tukia tulemaan kummallisen hyvin. Räsänenkin tykkää. |
ideana ihan et ootko kyselly paikalliselta ammattioppilaitokselta, oisko niillä erikoisammattimiehen paikkaa esim rakennuspuolella auki/piäsisitkö uudelleenkouluttautuvana vaikkapa palakalliseen harjotteluun johonkin hiukan kevyempään hommaan?
|
Heh. Kyllä tuo "suomalialaisuus" on käynyt mielessä mut taidan olla liian kalvakka moiseen touhuun.. pitäsköhän lähteä tanssiin taustoja sille suomen revityimälle lakulle? Toi opistohomma pitää selvittää heti huomenna.. viimeksi ku soitin nii semmoinen monotoninen ääni vain kertoi että " hakuaika on päättynyt silloin ja silloin ilmoitamme mahdollisista peruutuspaikoista" eikä se kyllä yhteystietoja kysynyt.. mul on tosissaan paperit kohdallaan et vakuutusyhtiö maksaa sen opiskelun ja kulut..
|
Itellä alkaa pikkuhiljaa olemaan ammatillinen uudelleenkoulutus loppusuoralla. Ja ainakin omalla kohdalla sain apuja paljonkin uuden ammatin miettimiseen sekä eläkevakuutusyhtiön puolelta sekä työvoimapuolelta.
Vastailin pitkään litaniaan kysymyksiä luonteenpiirteistä, kiinnostuksen aiheet jnejne. Tuumailtiin porukalla mitkä ammatit vois kiinnostaa ja mitä koulutuksia olis tarjolla. Parin kuukauden työkokeilu pidettiin ennen koulutukseen hyväksymistä eli katottiin sovellunko alalle. Eli tuntuu hieman erikoiselta ettet ole saanu mitää apuja kun omalla kohdalla oli tilanne täysin päinvastoin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Selkä samoten kulunut raskaissa töissä rikki, ei päässyt eläkkeelle vaan uudelleen koulutukseen. Sai kokeilla eri ammatteja, ennen kuin konsultti (eläkevakuutusyhtiön) ehdotti vaihtoehdoksi tietotekniikkan opiskelun, insinööriksi tai isännöitsijäksi. Valitsin sen viimeisimmän, v***u.
Taas porskutetaan eteenpäin, uudessa ammatissa ja jatketaan tallissa puuhastelua vapaa-ajalla (lue vähäisen vapaa-ajan). |
Lainaan nyt tätä, kun apua lähti heti alussa tulemaan selkää hoitavalta lääkäriltä, ei tarvinnut enää mennä mihinkään ruumilseen työhön. Eläkevakuutusyhtiön konsultti esitti lopuksi vaihtoehdot.
Kokeilin sitä ennen kaivurikuskina olemista, mutta ei ranka sitä edestakaisin heilumista kestänyt. |
mie pahasti eppäilen että nuo oppilaitokset ja työkkärit on ihan justiinsa siitä kii, kenen kanssa siellä piäsöö juttusille.. juolahti vaan tuo erikoisammattimihen homma siitä mieleen ko ihe mänin amiskaan 28v ja pistivät perkeleet viel päiväpuolelle, eli kersojen sekaan, ni ainua kuka siellä ehti neuvoo harjotustöissä jne oli meijän sähköpuolen erikoisammattimies, eli kiitokset vaan Jarmolle, töissä ollaan ja viel yksityisyrittäjänä :) jos en oo ny väärin sitä vakanssia tajunnu, niin se on vähän niinkun työnjohtajan homma, mut ne ottaa osaa opetukseen vetämällä työmaita ym rojekteja, mitä opiskelijat tekkee sitten saahakseen käytännön harjottelua eri kurssiloilla..
yks mikä vois olla sähkön jutuista opiskelun arvonen, ois verkostosuunnittelu, tosin kaipais varmaan hiukan työkokemusta linjahommista, tai ne suunnitelmat on samallaisia kun muihenki pikkuinssien sätökset :D |
Sen verta voin sanoa ettei rankavikaisille noita istumahommia, oli kyseesä kone tai auto. Itse istunut työksi toistakymmentä vuotta ja jos olisi oikeaa vikaa rangassa niin pyörätuoli varmaan olisi alla. Sähköasennusta mietin kun selkä joskus kiusasi pidemmän tovin mutta lihaksista löytyi vika...
|
No jos olet tehnyt ammattikoulutustasi vastaavaa työtä niin sitten opiskelet sen alan insinööriksi.
Siis jos ala kiinnostaa vielä. Jos ei kiinnosta, niin sitten vaihtoehtoja on paljon. -Jos et anna herkästi ylen niin hoitoalalla on paljon töitä etenkin tulevina vuosina, palkkakin ihan ok käsittääkseni. -Siivouspuolella on myös työvoimapula, avoimia työpaikkoja jatkuvasti, palkka... sitä maksetaan. -Kuljetusalalle en itse ainakaan lähtisi, ulkomaalaiset yritykset valtaa pikkuhiljaa Suomen kuljetusmarkkinoita, palkka saattaa olla pienehkö? -sit semmoisia ammatteja mihin ei amiksesta löydy koulutusta?: erikoisasioiden asiantuntija, palveluohjaaja, palveluesimies, sovellusasiantuntija(jos olet tietokoneista perillä niin tää on sun paikka?), yleinen edunvalvoja(Kelpoisuusvaatimuksena yleisen edunvalvojan virkaan on soveltuva korkeakoulututkinto. Lisäksi holhoustoimen edunvalvontapalveluiden järjestämisestä annetun lain mukaan yleisellä edunvalvojalla tulee olla sellainen taito, kokemus ja koulutus, jota tehtävän asianmukainen hoitaminen edellyttää) NO MIKÄ SE TUTKINTO/KOULUTUS ON?, vastaanottoavustaja(Työhösi kuuluu asiakaspalvelua, ajanvarausta sekä yleisiä toimistotehtäviä. Eduksesi katsomme kokemuksen vastaavanlaisesta työstä. Pidät asiakaspalvelusta ja olet oma-aloitteinen, lisäksi sinulla on hyvät tiimityötaidot.).... näitten palkkatasosta ei ole mitään hajua. Itse ainakin menisin ihan oman mielenkiinnon osoittamaa tietä. Ei kannata tehdä työtä joka ei ole mielekästä. Ala vaikka yrittäjäksi, keksi joku ihan uusi juttu. Tai jotain... TSEMPPIÄ |
Lainaus:
Itse olen sähköasennuksia sen verran tehnyt jotta tiedän etteivät sovellu polvi-/selkävammaiselle. Kaikki mikä on kytkimien alapuolella: lattialämmityskaapelit, pistorasiat ym. |
Tuolta löytyi pätevää apua omassa ammatinvaihdossa, ainakin silloin aikoinaan: http://www.vkk.fi/
|
Mites toi voimalaitos ura. Siellä on hommia laidasta laitaan, meilläkin paineilma tuotanto, oma vesilaitos ja kaikkea muuta sontaa.
Oon ymmärtänyt että näissä hommissa on vanhoja käyriä jotka jää kohta eläkkeelle. (ainakin meillä on) Ite kävin tossa työn ohessa voimalaitoskäyttäjän tutkinnon ja heti tarjottiin vuoromesun hommia, jota en tosin ottanu vastaan. Mäkin oon meijän firman juniori (33v) |
Lainaus:
|
Miult ku lekuri kysy, et onkos kiinnostusta uudelleen kouluttautua, ni vastasin et tottakai!
-No mitäs oot ajatellut? -Liikennelentäjäks Ei oo palannut aiheeseen... Vaik kaikel logiikal lentokone lie täristäs vähemmän mitä kuormavankkurit tai työkoneet. :D |
Uskoisin noiden aikuiskoulutuskeskusten olevan hyvinkin hanakasti rahan perään, kun vakuutusyhtiö maksaa. Meillä oli työkokeilussa tuollainen +50 herrasmies, nyt harjottelun loppusuoralla. Koulu on räätälöinyt varsin fiksun opintosuunnitelman, jossa on otettu huomioon aiempi työhistoria.
Pitäisi siis olla mahdollista. Jonkinlainen idea toki pitäisi olla omasta takaa. Itsekin olen tässä toisinaan miettinyt alan vaihtoa vielä kertaalleen, eikä tosi hyviä ideoita oikein löydy. Konttorihommia en todellakaan voi suositella selkävaivaiselle. |
opetusalalle?
Lainaus:
Elikkäs AMK räätälöitynä jos sulla on jo joku ammatillinen tutkinto takana, sen jälkeen yksi (1) vuosi pedagogisia niin oot täys ope, peruspalkka about 2400...2700 plus lisät eli 3000...3500 egee jos ylitunnit normaalit. Aikkarin taulukot huitelee 3800...4200,-/kk jonka voi tarkistaa virkaehtosopimuskirjasta. Täysi pätevyys vaatii noin puolen vuoden monimuoto-opiskeluna näyttömestaritutkinnon. Jos tosiaan opejuttu ei kiinnosta niin kokeile erikoisammattimiehen pestiä samaan ympäristöön, eli ei vastuuta hallintoskeidasta, poissaolojen valvonnasta yms. vaan saat näyttää kädestä pitäen jammuille miten metallihomma kulkee. On oikeeta käytännön työtä halliympäristössä ja joskus työmailla, huolehdit kamojen kunnosta ja hankinnoista sekä monesta muustakin mielekkäästä jutusta jossa oot jo täysi ammattilainen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
ammatiksi sellainen joka miellyttää itseä ja on kaikinpuolin mukavaa. Jos tykkää korjailla sähkö / pienkoneita, kuten minä. Siinä on kiva sisätyö ja hommia riittää tarpeeksi, itse olen opettanut neljä asentajaa ja kaikilla on edelleenkin hommia. Joskus vähän liikaakin.
Työaika 08.00-16.00 ja kaikki viikonloput vapaita Monella työpaikalla opetetaan varsinaiseen työtehtävään, ei siihen mitään koulutusta tarvita, oma into ja omaaloitteellisuus on tärkeintä. |
Tossa jotain vinkkiä jos alkaa opiskelun vaikka ammatinvaihtoon ja on oikeutettu aikuiskoulutustukiin, siinä on esimerkkitaulukko sekä linkit tarkempiin laskurieihin: http://www.koulutusrahasto.fi/fi/aik...rotus/yleista/
|
jaahas.
no itse ainaski tekisin mistä tykkäisin, eli siitä lähtisin liikkelle. tietty opiskelu jos mahdollista, niin oppisopimus? koska pelkällä koulutuksella ei töitä taata missään... ja sitten vain soitellen, spostilla tai käymällä paikan päällä kyselemässä töitä eri firmoista. näin täällä edetty. ja vaikka olisi uuttakin hommaa, mitä ei ole ennen tehnyt tai jotain sinnepäin, niin että olisi kiinnostusta molemmin puolin (työnantaja-sinä) lähteä opettamaan jotain hommaa/työmuotoa, tekemällä oppii. että vaikeahan se on alkaa jollekkin ehdottaa, et mitä tekis töikseen. että esim jos kuorma-auto/raskaskalusto kiinnostaa, niin ei muuta kouluun. puoli vuotta koulussa, hintaa jokunen satanen ja saat ce-kortin. jos menet itse suoraan suorittamaan, niin hinnat taisi olla n. 3000€ ilman ajokokemusta ja ajokokemuksella n. 1400€. ja tällä alalla saattaisi olla kysyntää, ehkä, paikkakunta kohtaisesti. sieltä sitten maanrakennus ja kunnossapitoon... |
Sivu luotu: 22:33 (GMT +2). |