![]() |
HJ60/61 vai PATROL
Tällästä kyselisin kun on nuo maasturit ruvennu kiehtomaan :) että kumpi olisi parempi vaihto ehto HJ60/61 vai sitten PATROLLI tai jokin muu? itsellä pituutta 193cm niin ei millään sj suzukilla meinaa mahtuu ajaa(kerran tullu ajettuu ja tiukkaa teki :D muuten hyvä peli kylläkin...)tarkotus ois jokapäivä viikolla töihin ajaa ja sitten välillä metsässä käydä ajelemassa(eli ei nyt mitään himo offaamista) onko noissa varaosien hinnoissa sitten eroja niin suuria? kannattaako ottaa turbona vai ilman? minkalaiset käyttömaksut jne.vuodessa :confused: netistä ei oikein selvää saa kun toinen kehuu toista ja toisen mielestä se on täys paska :mad: onko sillä nyt sitten väliä kumman ottaa esim.HJ60/61 vai PATROLLIN... :rolleyes:
|
Eipä nuissa kummassakaan mitään erikoisia vikoja ole, HJ 61:ssä on tehokkaampi turbokone kuin patrolissa ja yleensä lukkoakselit mikä tekee siitä paremman aihion rakenteluun. pikku hommilla kuten 35"+ renkailla on jo ihan kohtuullisesti etenevä laite. Jos mahollista niin mieluummin hj61 kuin hj60 koska 60:ssä suht tehoton turboton moottori ja vain tosi harvoissa lukkoakselit. Ja toyotaan saa varaosia vaikka motonetista paitsi vetarin murroksia sieltä ei kannata ostaa.
|
Munkin äänen saa HJ61. Ei niissä kadulla taida olla suuria eroja, paitsi justiin tuo moottori. Mutta metsässä sitten 61 on ihan suhteellisen pätevä kulkupeli. Jo pelkästään Mudterrainit yksistään tekee paljon.
|
Enempi patrolilla ajelleena 3kpl niitäkin ollut. uudempi vm90 Gr patukka mukava peli ajella, tehokkaampi kuin tuo vapari sd33.Nykyisessä vm 82 patrolissa verot muistaakseni on n.365€/vuosi. ja muistelisin että huoltoautona gr:ssä oli suurinpiirtein saman verran.Sitten taas gr:ssä joka on takapenkein on noin.900€ vuosi.:eek:
Omamielipiteeni että tuossa vapari sd33 varaosahinnat kohtuulliset kun vertaa tuohon Gr:n. Riipuen tietenkin tilaileeko sit netinsyövereistä. Mutta silloin kuin ajelin Gr:llä huomasin että monet varaosat oli marmoritiskillä halvempia kuin paikallisissa varaosaliikkeissä esim.uusi syyläri marmoritiskillä 560€/varaosa liikkeessä 664€;) Näitä patrolleja jos vertailee toisiinsa niin onhan tuo Gr mukavampi kaikin puoli ajella ja on kitkalukkokin.Mutta itselläni on huomattavasti halvemmaks tullu ajella noilla hengettömillä sd33:lla.Ei ole ollut noita kansi ongelmia kuten Gr:ssä tuppas olemaan aluksi.....:( |
(pätkä) patrol kevyempi. hj 61 tehokkaampi + lukkoakselit. tosin saahan patrolliinkin vaikka hj:n akselit tai sit paineilma lukot ja varmasti myynnissä patrol jossa jo valmiiksi lukot. itellä jälkiahtettu sd33 pätkä ja kyllä tuo nyt ihan kivasti jaksaa liikkua 35 renkailla ja välitykset on tietenkin vaihdettu ja ylläri hj:n akseleilla. tosin viellä lukottomilla. Jos meinaa töissä kulkea ja ns jahti autoksi niin ei kannata kovin rakennettua kampetta hommata koska tuppaa nuo maantie ominaisuudet häviämään rakentelun myötä jos ei kokonaan niin ainakin melkein, mutta maltillisella tuunauksella molemmista saa oivan kamppeen on vähän maku asia sitten.
|
Maltillisella piristyksellä saa turbo patrollistakin ihan yhtä hyvin kulkevan ku hoojiistäkin. Ja patrolliin ei ainakaa minun ole koskaa murroksia/vetareita vaihdella. Paitsi yhteen missä oli tojon akselit. Eli ääni patrollille. :D
|
Alkuperäisen HJ 60-61 tai vanhemman patrollin akselistojen alle kun katsoo niin pojot GR patrollille.
+ GR tosi vahvat akselit kierrejousilla. Ajo mukavuutta maantielle ja maastoihin ym. GR 2.8 turbo moottorilla ..? +HJ 61 akselisto tasauspyörästö lukot -turbo moottori . +Vanhempi patrol paljon osia myytävänä ja edullisesti. Varmasti maku asioita jokaiselle mut jotain. |
Patrolli jotenkin ahdas kapiini patroli.
Gr hyvät kyytit kun kierre vieterit kansivikaa vaan meinas ja hevoskopin vetämiseen korkeintaan soveltuu. HJ 61 lukko akselit jaksaa vetää lavettia hyvin. HJ 61 ostaisin jos noista pitäis valita uudelleen vielä. |
Minä myös annan ääneni GR patrolliille!! Ajo ominaisuudet huomattavasti paremman kuin vanhassa 160 patrollissa kuin myös hj:ssa.
Sitten tärkeämpänä pidän nykyisten polttoainehintojan vuoksi kulutusta. Vanha sd33 patrol ja hj60 ja hj61 vievät huomattavasti enemmän soppaa kuin GR paten 2.8TDi (ehkä kuutiotilavuus ja paremmin kehitelty polttoaineen suihkutus(syöttöpumppu) tekevät taikojaan) Ja itse GR:n omistajana voin taata että voimaa löytyy yskomattoman paljon noin tosta 2.8turbosta!!! Isoksi autoksi erittäin ripeä liikkumaan ja inhimillinen kulutus kun on jotain 33" renkailla 10litraa sadalla ja 12litraa pelkällä kaupunkiajolla... kun taas noi hj:t imee jotain 15 litraa ja taitaa se vanha sd33 patekin ihan kiitettävästi haukata.. ja arkikäytössä gr on mukava kun on enemmän herkkuja ja muutenkin mukavempi sisältä, ja pirun lämmin talvella!!!! kierrejousi alustalle ja akseleille 10 pistettä, ei ala murrokset ja vetarit paukkua niin kuin tojotassa. ja yllättävän pieni perän ylitys verratunaa hj:n metrin ylitykseen. Kitkalukko takaperässä on ihan hyvä ja mulla ainaki itsellä on pitänyt hyvin, etulukkoa ei tosiaan ole mutta sehän on kuulemma amatöörejä varten. isot pojat juttelivat että hävitty pito korvataan teholla ja nopeudella. Kansiongelmat 2.8TDi:ssä on omistajien omaa hölmöyttä!!! Tollainen alumiini turpotiisseli vaatii AINA ENNEN AJOON LÄHTÖÄ KUNNOLLISEN ESILÄMMITYKSEN JA TAAS AJON JÄLKEEN MUUTAMAN MINUUTIN JÄLKIKÄYTÖN ETTÄ LÄMMÖT TASAANTUVAT!!!!! noi kun tekee AINA niin minulla ainakaan itselläni ei ole ollut kansimurheita. Ja yksi miinuspuolikin on: yleensä GR patessa ei ole vaihdelaatikossa voiman ulos ottoa mutta poikkeuksiakin on nähty. |
Pitää olla kyllä säädöt perseellään jos 61:n saa viemään yli 15l /100km ilman lastia, itellä vie noi 11-13l/ 100 km 39,5 ja porttaalit, vakio hojoja tiedän, että menee alle 10l/100 km. 61; sen koneeseen kun laittaa soppelin välijäähdyttimen ja ruuvaa pumppua niin 170 hp tulee moottorista helposti vakio turbolla ja lähes vakio ahdoilla.
|
Patrol vie..:D
|
Lainaus:
|
Aivan sama minkä näistä ostat niin tutki kori ja runko HUOLELLA ellet halua vuotta ensin hitsata:D
Jos joudut talvella käynnistellä paikoista jossa ei mahdollisuutta lämmitykseen niin 61:nen on ylivoimaisesti paras käyntiinlähtijä. Voimaa saa kaikista turbolla helposti tarpeeksi. |
Lainaus:
|
En oo ikinä ajanut hj tojotaa, mut ainakin paremmin tuntuis patukassa akselit kestävän.
Tää on kyl ehkä maailman huonoinpii kiistelyn aiheita kun patrolli on paras pitemmänpäälle :D no ei kiistellä patrollimiehet on patrollimiehii ja tojotamiehet tojotamiehii... tarttee ne tojotatkin jollain pois mettästä pois saada :p:p (vaiks just viimeks patukka tuli tojotan perässä ja sitä edeltävällä kerralla kuramatojen sukisukin perässä) |
No, Tojotan jälkeen Datsunit tuntuu lähinnä halvoilta kopioilta.
Molempia on itellä ollu, molempia on itellä edelleen. Ja Volvoon on tällähaavaa menossa Patrollin tekniikka, kun niitä saa poiskantohintaan maailmalta. Tojotista joutuu vielä maksamaan jotain. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Käyttöautona oli GR patukka, ja mukavuuspuolelta sanoisin, että se kuskin penkki on säälittävän ahdas johtuen siitä, että vaihteistotunneli on niin järkyttävän korkealla, ja koko loota on muutenkin suunniteltu varmaan alun perin oikeankätiselle ohjaukselle, kun ei siellä ihan valtavasti ole jalkatilaa? Ja on se sisältä muutenkin pienempi. Ja ainetta vei jota kuinkin saman verran mun ajoilla kun HJ-61 suoraruiskutuskoneella, paitsi että GR:ssä on pienempi tankki (70 litraa?). Tykkäsin kuitenkin niistä sivusuunnassa aukeavista takaovista, ei tarvii talvella kikkailla kohmeisten pumppujen kanssa. Epäsuoraruiskutuskone = pitää hehkuttaa AINA. HJ-61:ssä lyhyt imuilman lämmittimen hehkutus -10C ja kylmemmissä lämpötiloissa, ja 4,5kW starttimoottori, rivipumpun automaattinen pakkosyöttö ja suoraruiskutus. Se vaan toimii. Ja käyntiääni on karumpi.
GR:lle kanssa pisteet tosta lämmöstä. Siinä tulee nopeesti hiki, mutta on ne koneen massat ja nestemäärätkin paljon pienemmän. Eikä sekään kone tykkää lyhyestä nurkka-ajosta talvella yhtään enempää, kuin mikään muukaan. Patroolit taitaa olla paaaljon edullisempia hankintahinnaltaan (saa kohtuu kiiltävän ja 5-6v uudemman GR:n), hoojiit taas hinnoiltaan täysin mielivaltaisia ja niissä on 99% varmuudella jonkun omia sähkö/muita räpellyksiä, mitä saa itse parannella. Parempi, kun käyt ite ajamassa ja vertailemassa tunnelmaa. Molemmat on paljon harrastettuja autoja, osia, tietoa ja apuja löytyy hyvin. Eikä mitään autoa kannata ostaa kiireellä tai ainakaan syvällisesti selvittämättä noita tyypillisiä vikapaikkoja. Ja riippuu, että miten tavanomainen käyttöauto siitä pitäis tulla. (Voishan tähän lisätä, että neljä litraa on enemmän kuin 2,8, mutta se on sivuseikka.) Niin ja GR:rä oli kyllä paljon kuluneemman oloinen 500tkm ajettuna noin niin kuin teknisesti, mutta kun uusiakaan ei enään tehdä... Ja ehkä mulla oli vaan raiskatumpi yksilö, ja kaikki oli taas käyttäjän syytä. Ja muutenkin, jos ajaa vanhalla autolla, pitää omistaa vähintään 2 autoa :D |
Lainaus:
|
Ota se kummasta löydät ensin mieleisen. Tuntuu, et parempi kuntoisen datsunin saisit halvemmalla johtunee osin lukkoakseleiden puutteesta ja niiden huonomman saatavuuden takia.
|
hyviä autoja molemmat.
hoijakassa voi olla vakiona mailman riskein vinssi ja tasauspyörästön lukot mutta molemmat saa myös tatsuniin eikä välttämättä enää hintaan tule isoa eroa. patrollissa voi olla hivenen vääntävämpi moottori? |
Lainaus:
nissan sd33 216nm 95hp ja sd33t 110 hp toyota 2h 255nm 106hp 12-ht 315 nm 135 hp eli ei kummassakaan vakiona mitään kovin huikeita. Ihan sama tosiaan kumman ostat varmasti joudut sitä rakenteleen, jotta sillä maastossa etenee, mutta itse suosittelen ennemmin toyotaa, aika pitkiä pätkiä olen tolla tojotallani patrolleja venäjän maastoista suomea kohti hinannut ku ne on porsinut tollaisessa sievässä maastoajossa, ton Sami89: n autonkin konevikaisena kun autossa oli toyotan akselit niin sen entinen omistaja uskalsi sitä kengittää niin sitten hajosikin kone. Ja monia muita autoja, mutta vain yhden tojotan. |
Lainaus:
:)Elä ny mainosta tai kalahtaa vielä omaan nilkkaan:) Niin ja kyllä minäkin 61 laittaisin, ja taidan laittaakkin kunhan saan noita väärän merkkisiä romuja hukattua pihasta;) |
Lainaus:
Joo arastelinkin tota kirjoittaa, mutta pakko oli:) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Puhuvat esson baarissa että johtuu siitä että patrollilla poltetaan kumia +35 renkailla ja toyotoilla koitetaan 205 baarumeilla. (hörö naurua) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Niin toiset eei vaan osaa :rolleyes: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
täälläpäin ainaki tatsunin akseleita pidetään kohtuu lujina. Niihin ei vaan saa välityksiä samalla tavalla ku toy otan akseleihin.
Ja ainaki mulla pari tuttua puhu etta patrol vääntää tyhjä käynnillä paremmin ku hoojiit mutta ite en ole päässy testaamaan tätä. |
no entäs se seikka että hj 61 sessä on 20 cm lyhyempi akseliväli kuin pitkässä patrollissa
eli noin 2.6m ja patrollissa 2.8m ,mielestäni sekin seikka vaikuttaa niin parkki paikan hakuun kuin metässä puitten ja kivien kiertelyyn, samoin runko on hj:ssa varmaan 10cm korkeammalla. joten se ei jää koko ajan kiinni mahastaan niin kuin patrolli. näin niin kuin oma kohtasella kokemuksella todettuna. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
No akselivälistä kyllä ei voi sanoa juuta eikä jaata. Pitkästä välistä jossain etua jossain haittaa samat jutu lyhyemmällä.. Mutta osta nyt sentään auto, eli tatsuni! :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Paljonkon porukoilla noi patrollit yleensä kiertää? Mun oma pyörii ilosesti yli 6000.. Ja paljonko toyot kiekuu? |
Lainaus:
|
Lainaus:
ja patrollien koneet juuri hajoo kun niitä kierrättää yli 6000 etenkin kun niissä niissä on vain 4 runkolaakeria. suosittelisin tasapainotusta ennen kierrosten rajottajan poistoa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
joo tässä on yhteen alkuperäiseen asiaan raapustelua.
paljoko on hoojiissa kokonaispaino? tatsunin kokonaismassalla 2500kg perusvero on 255,50€ ja dieselvero pakettiautona 82,13€ ja henkilöautona 501,90€ |
mulla laski patrollissa tälle vuodelle 2.65e perpäivä eli vain 967 euroa vuodessa verot.
|
melkosia juttuja joo....
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut onneks datsunii saa uuen koneen tojotan murroksen hinnal..:p:p:D |
Lainaus:
|
eihän nuo voi pitää paikkaansa...
käyttövoimavero koostuu pakettiautossa 0,009€ x 365päivää x jokaiselta kokonaispainon alkavalta sadalta kilolta. henkilö autossa muuten sama mutta päivittäinen veron osuus 0,055€ ja ajoneuvo veron näkee suoraan listasta kokonaismassan mukaan. minulla ei edes vakuutuksien kans ole 1000€/vuodessa menoja :) |
kyllähän se on tätä nyky(kataisen urpiasen) päivää. sen takia tosta haluis eroon ja joku jäkevämpi peli tilalle kuten uuskoppanen hilux.
|
kannattas kysyä trafilta mikä siinä maksaa.
henkilöautonakin pitäs maksaa alle 800€ |
Jos ajatellaan, et auton kokonaismassa on 2500kg, niin diisseliveroa tuleew 0,055e x 25 x365 = 502e / vuosi
Siihen sitten verot, 255,50e/v eli yhteensä 757,50e/v GR:ssä taitaa olla isompi kokonaismassa? Sama homma 2800kg kokonaismassalla; 0,055 x 28 x 365 = 562 ja taulukosta 316,18e päälle tekee 878e vielä 2900kg kokonaismassalla; 582e + 339e = 921e |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nyt kyllä täytyy antaa nissanille vähä ruusuja ja risuja.
Etuakslein purkaminen huomattavasti helpompaa, nopeempaa ja yksinkertasempaa, ku toyotassa. Ei tartte ku ottaa takapuolelta tiivisteen pultit auki ja kääntökuulan laakeritkin tulee pois mukeloineen päivineen. Vielä kun joku asentaja on unohtanu sokat pois murroksen päistä, niin napistakaan ei tartte aukasta ja rikkinäisen murrroksen vaihto sujuu alta 10min. Sen sijaan se, miksi niitä murroksia piti vaihtaa, onkin ihmetyksen aihe. Varovasti kun auton keulaa tarjosi sammalpeitteelle, niin molemmat etumurrokset napsahti samanaikaisesti paskaksi. auto siis 3.3 vapari 160 |
mulla on murros naputtanu siitä asti kun ostin auton eli tammikuusta ja nytki alla 36tsl eikä ole antautunu.
täällä ainaki niitä pidetään lujina mutta tuo tatsunin akseli on siitä huono kun ei saa niin tiheetä välitystä kun toyotan akseleihin. tatsuniin on muutenki välityksen kiven alla ja kalliita teettää... |
Lainaus:
Pitkään patrolliin voi laitta 2 päälaatikko.aika halpa tehä mutta työtä aina paljon. Eikä toi jakolootikon välittäminen oo sen kalliinpaa mitä se muihinkaan maksaa. |
itellä on nuo tiheimmät välitykset perissä ja oli mielessä laittaa kaks päälaatikkoo mutta taitaa jäädä laittamatta kun ajatus hommata pätkä aikanaan.
taitaa halvin välitys minkä oon jakolootaan nähny 900€? |
| Sivu luotu: 08:29 (GMT +2). |