![]() |
HDJ80. Kone kolisee.
Tervehdys vaan kaikille. Pitkään aikaa ollut haaveissa hodari, ja sunnuntaina sellainen tuli viimein hommattua. Auto oli alkuperäiskuntoinen, lukuunottamatta vaihdettua kuskin penkkiä, puuttuvia takapenkkejä sekä 2" korottavaa OME:n alustaa. Kilometrejä mittarissa 635000. Moottori oli kuitenkin rakennettu käytännössä kokonaan uusiksi 591000 kohdalla, joten se soi kuin uusi. Auto on myös ylimaalattu jossakin vaiheessa, ja ruostetta ei ole löytynyt kuin alaluukun alareunasta. Kaiken kaikkiaan auto on hyvässä kunnossa.
Autosta on tarkoitus rakentaa maastokelpoinen käyttö/työauto. Alaani on maanrakennus ja siltatyöt, joten työmaat ovat välillä vaikeissakin paikoissa. Siksi työauton pitää olla etenemiskykyinen. Mitään hc-offimonsteria tästä ei kuitenkaan tule. Etuvinssiksi asennettiin Runva EWX 12000. Tässä hieman listaa mitä autoon varmasti vielä tulee, on jo tehty: -safariteline, asennettu -työvaloja, asennettu -mutarenkaat, Kumho KL71 -takavinssi -snorkkeli -välijäähdytin -korinkorotus 2", asennettu Palkkihelmat tekisi mieli tehdä, mutta kun en omista mitään kunnon hallia/tallia missä värkkäillä, joudun tyytyä lähinnä bolt-on osiin. Myös muita juttuja on suunniteltu, mutta juurikin tilojen puutteen vuoksi jää nähtäväksi mitä loppujen lopuksi tulee tehtyä ja mitä ei. Päivittelen tänne aina kun jotakin tapahtuu. |
|
10" leveä vanne menee et 0:na 12,5 leveällä renkaalla justiinsa orkkislevikkeiden sisään. Nuo levikkeet ei taida kyllä olla ihan yhtä leveät?
|
Kuvat vähän valehtelee noita levikkeitä kapeammiksi kuin ne onkaan. Ei se sisäpuolella ota mihinkään?
|
Lainaus:
Mulla menee johtonippu katolle oikean takaliukuikkunan "raosta" ja avonainen siivu tukittu mustalla kumi slaissilla, en miekään muka raaskinu porata reikiä:o:D. |
Nyt olis tarjolla Fedima Siroccot, 35". Ne on vissiin oikeasti lähempänä 37" kuin 35", kyllä ne kai kuitenkin pyörimään mahtuu? Metsässä ne taitaa olla ihan kotonaan, vaikkei olekaan leveydellä pilatut..
|
Talvella sirocco kapeutensa puolesta ihan jees, mut kesällä halkoo pehmeät paikat kyllä turhan helposti. itellä hoojiissä samat kummit. korkeus pikkusen vajaa 37 4"korkeammat ku esim 35 creepy :) Kannattaa näköjää ostaissa kysyä todellinen korkeus.
|
Kyllä sirocot toimii, se hökötys nyt vaan on niin painava, että uppoaa millä tajansa kumeilla ja syvälle, on kokeiltu, ei auta edes 16.5 leveet...
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Täällä kun kuvat on hirmu kovassa suosiossa, niin laitetaas vinssin asennuksesta niitä oikein useita, vaikka tuskin se ketään hirveästi kiinnostaa kun kyseessä ei ollut mikään erikoisasennus :D 18:45 Tässä paketista purettuna, asennuslevy on mallia "yleis", sen hain Vöyristä. Hieman muokkaamista se vaati. http://img51.imageshack.us/img51/1550/20120626137.jpg 19:57 Sinne runkoaisojen väliin sen paikka mitattiin. Liikaa tilaa siellä ei kylläkään ole. http://img155.imageshack.us/img155/2761/20120626139.jpg 20:10 Tässä Larry valmistaa jatkopalaa asennuspetiin. Kiitokset avusta. http://img84.imageshack.us/img84/5130/20120626140.jpg 21:43 Pedin sovittelua, tässä vaiheessa ainoastaan pulttasimme palat toisiinsa. http://img841.imageshack.us/img841/1583/20120626143.jpg 23:02 Sinnehän se istuu suunnitellusti. http://img803.imageshack.us/img803/1267/20120626144.jpg 23:58 Puskuriin sahattiin aukko kidan kohdalle. Karjarauta jäi vielä laittamatta, ja kilpikin väliaikaisesti nippareilla kiinni. Eikä sen lopullinen paikkakaan ole vielä tiedossa, todennäköisesti se on tuossa kidan yläpuolella. http://img594.imageshack.us/img594/6490/20120626145.jpg Tämä oli ensimmäinen vinssiasennukseni, ja suhteellisen tyytyväinen olen ulkonäköön, vaikka kauniimpikin se voisi olla. Ilman kuormitusta testatessa laite toimi moitteetta. Muutama asia meni pieleenkin, akun maadoitus johto on aivan liian pieni, se alkoi koekäytössä sulaa. Myös itse akut ovat sekä pienet (70 ja 80Ah) että myöskin melko vanhat. Nämä ongelmat luulen ratkaisseeni hakemalla uudet akut (110Ah), 35 millistä maadoitukseen ja uudet kengät. Onkos sillä mitään merkitystä kummalta akulta virran ottaa? Nyt se tulee apukuskin puoleiselta. Isoin moka on täysin amatöörimainen virhe mikä jäi näkemättä asennusta tarkistaessa. Vinssin moottorilta releboksille menevä johto jäi runkoa vasten, ja tietenkin rupesi käryämään testattaessa kuormitettuna. Tätä seurasi sellaiset oireet että ulos vinssatessa toiminta on täysin normaalia, mutta sisäänpäin vinssi ei pyöri, rele kyllä naksuu mutta mitään ei tapahdu. Ei se siis tainnut täysin mykäksi mennä. Huomenna olis tarkoitus ottaa koko paketti alas ja kurkata releboksin sisälle. Nyt on teidän vuoro antaa neuvoja, vinkkejä sekä ohjeita. Mutta ei vittuilevalla tavalla, vaan rakentavalla tavalla :D |
virta pitää juurikin ottaa tuolta apparinpuoleiselta akulta. muuten voi tulla yllätys jos starttaa samalla, kun sieltä kuskinpuoleisesta otettuna onkin sillä hetkellä 24v :D
|
Nuo vinssin ja rullakidan kiinnitykset kannattaa kyllä tehä tosi järeästi. Itellä ainakin jouduin hitsaamaan tuohon vinssipedin ja rullakidan maastoon lisätukia, kun aina jos kunnolla upotti auton niin jostain rupes antamaan periks. On tuo HDJ senverran raskas malmikasa:D
|
Lainaus:
juurikin näin ja vain näin - mutta liekö apparin puolen akun navoilla kuitenkaan 24 V startatessakaan... eikö se sarjaan kytkentä oo siellä salamaraudassa vasta... |
Mitenkäs tuossa nyt sitten käy kun vinssillä vetästään vaan toinen akku tyhjäks ja toinen on melkein täys?
Vai onko noissa jotkut erilliset latauspiirit molemmille akuille? Ilmeisesti kai kuitenkin akut sarjassa... |
Lainaus:
normaali 12 V sähköjärjestelmä, pl. startti (ja hehku ?) ovat normaalisti rinnan, jännite 12 V ja molempien akkujen kapasiteetti käytössä startatessa kytkeytyvät sarjaan, 24 V ja huonomman kapasiteetti käytössä lataus 12 V ja yhteinen |
eiköhän ne rinnan ole käynnissä ollessa? äkkiä kait tuon selvittää kahtelemalla miten siellä johdot kulkee.
elikkä vinssiä käyttäessä purkaantus molemmat. mutta tartatessa on sarjassa, jolloin saadaan sinne se 24v. |
sie on joku rele justska mihkä menee kuskinpuolen akusta molemmat johdot... ja toiselta akulta pelkkä plus. käsittääkseni se ei ole salamarauta vaan joku kohtuu järee "rele" joka kääntää napasuuden? tai mää mistää sähköistä mitään tiedä :D
|
Lainaus:
http://www.toyota4wd.dk/Teknik/1PZ-1HZ-1HDT/8-ST.pdf Sivulla ST-14 on kuvattu tuo mistä pojat puhuu. Jännitemiunnosrele kytkee tuon navan 2+ hetkeksi tuohon napaan 1- ja sitten on tuossa 1+ navassa 24 v jännite startatessa. Vinssin 12 V syöttö siitä akusta josta menee johto ton releen napaan 2+. muuten poksuu :D Normaalisti lienevät nuo akut rinnakkain. |
Tuli kurkittua boksin sisälle ja olihan siellä yksi muovinen kärki sulanut. Lisäksi kosketuspinnat oli saanu vähän lämpöä. Pinnat varmaan parantuu viilalla, mutta vitustako sitä muovikärkeä lähtis metsästään! Pitää varmaan kysellä jostakin elektroniikka/sähkölaitteiden korjaamosta..
|
Lainaus:
Asenna pääkytkin tolle vinssille ja suojaa toi plussajohto hyvin jos et halua, että auto palaa poroksi tai hirveksi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Itelläkin on joskus ihan uusi kampe tullut asennettua hiukka vauhdilla :D ja sit ihmetellään miten korjataan :D |
Muutama asia meni pieleenkin, akun maadoitus johto on aivan liian pieni, se alkoi koekäytössä sulaa. Myös itse akut ovat sekä pienet (70 ja 80Ah) että myöskin melko vanhat. Nämä ongelmat luulen ratkaisseeni hakemalla uudet akut (110Ah), 35 millistä maadoitukseen ja uudet kengät. Onkos sillä mitään merkitystä kummalta akulta virran ottaa? Nyt se tulee apukuskin puoleiselta.
Vinkiks... Paksut vinssin virtakaapelit kantsii laittaa silleinpäin et paksu Pun + johto kuskin puolen akun + napaan ja musta - johto apukuskin akun - napaan. Kaikki muut pikkuvirrat 12 v esim valot-kompura.. jotka tarvii virtaa akuilta otettuna apparin + napaan ni ei tule sökö juttuja edellämainituista laitteista. |
Lainaus:
|
|
Kävin trukkihuoltamossa ton puretun releen kanssa siinä toivossa, että niillä olis ollu vastaavia hyllyssä. No eipä ollu. Soitto Juukaan sen sijaan tärppäsi. Saman tien lähti postiin uus boksi. Tuurillaan se on täällä jo maanantaina. Suuri kiitos sinne.
|
Mites nuo säännöt korottamisen suhteen menikään? Yhteensä 150mm, ja siihen sisältyy kori ja jousitus vai miten se oli? Meneekö tuos 3" korinkorotus ns. heittämällä, vai mitä siinä pitää huomioida/modata?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Muutan kyl takaisin kytkennän apparin akkuun vinssin + punaisen virtakaapelin takas ettei tule ongelmia tulevaisuudessa. Vielä ei oo releboksi onneks ottanu itteensä kun vinssin virtakytkin =ON asennossa ja startannu. Startannu ja vinssannu en onneks samaan aikaan ole koettanu :D = problem. Vinssi on toiminu kyllä hyvin kumminkin päin + johdon ollessa apparin ja kuskin akun + johdossa mut ei hyvää tee vinssin sähköille jos sinne välillä 24v tarjoilee. |
Tuli eilen vähän testailtua joustoja ja huomattua että korinkorotuksen vaatii ettei 35-37" raapis kunnon sisäänjoustoissa. Täysissä joustoissa jäi nykyisessä renkaassa tilaa jonku tuuman verran. Ei kai tässä auta ku rueta hommaamaan korotus-sarjaa niin saa sitte jotku kunnon mettäpallerot :rolleyes: Ojiakin tuli ylitettyä ja havainnoitua että lähestymiskulma on ihan mukava, ja koukun kun nakkaa hevon vit... Niin jättökulmakin rupeis olemaan sellaanen millä hetken pärjää..
|
Tänään posti toi uuden releboksin, ja se tuli nykastyä kiinni saman tien. Nyt vinssi toimii moitteetta. Myös metsässä tuli käytyä, ja ekan lommonkin sai tämä auto. Nyt niitä ei sitte tarvi enää pelätä..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sain tuossa sellaisen vision että pikkuisen parantelis tuota äänentoistojärjestelmää. 2 DIN soitin kävi mielessä ja erillissarja + joku pieni subi. Jos jollakin ylimääräisiä niin tarjotkaa!
|
Eilen illalla oli mukava pikku ajelutuokio tuolla kaatopaikan takana. Kuraa riitti ja joka suuntaan lähti hyvän näköisiä metsäpätkiä. Sinne täytyy mennä uudestaan!
http://img807.imageshack.us/img807/1...1207101791.jpg Jotain saatiin myös hajotettua :mad: Runvan vaijeri irtosi kun kiinnityspultti katkesi. Syynä tahän luultavasti se että auton asennosta johtuen vaijeri pakkaantui samaan reunaan. Täytyy napsaista muutama kuva lisää kunhan saa vinssin irroitettua.. http://img194.imageshack.us/img194/8...1207101811.jpg Myös sellaisen päätöksen tein että jätän palkkihelmat tekemättä, ja sen sijaan tulee niin jykevät kylkiputket että ne kestää tunkata. Ne pitäisi varmaan jo tässä loman aikana värkätä. Samoin kun ne uudet renkaat, nuo Duelerit on nimittäin maastossa aivan mykät! |
kannattaa tehä ne palkki helmat joihin hitsaat kylkiputket
jos tekee niinku minun tatsunissa niin ne syö maavaraa helposti sen 10 ja sinne tulee kiville ja kannoille koloja minne ne voi tarttua. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
40x80 tai 50x100 RHS lappeelleen siihen kynnyksen tilalle, muuta ei tarvii ;)
suojaa hyvin pystyy tunkkaamaan mustana katoaa aika hyvin näkyvistä, jos pelkää provoa tuollainen oli HoTTiksessa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55721 |
tollanen oli mun näkemys aiheesta...
tais olla 120x60 palkkia, ja levennykset vielä päihin, kun korikin on helman päistä leveempi. albumissa on kuvia lisää valmiista tuotteesta :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108809 |
HDJ-80 12/24 Voltin järjestelmä
Lainaus:
Mutta pistämpä lusikkani tähänkin soppaan: Nyt tulee puhtaasti ulkomuistista, korjatkaa jos muistan väärin! Siis HDJ-80 vinssi ja kaikki muutkin sähkölaitteet MUKAANLUKIEN Apuvirran antaminen hoidetaan siitä akusta, Mistä miinusnavasta menee kaapeli koriin. Tuo ns. salamarauta on moninapainen rele, Mikä irroittaa vetäessään (startatessa) akkujen + ja miinusnavat toisistaan PIENEMMILLÄ koskettimillaan ja sitten kytkee ISOLLA koskettimella tuon "Alajännitepuolen" akun PLUS navan "Yläjännitepuolen" Miinusnapaan. Ja laturin Latausvirta menee Vain ja yksinomaan tuonne yläjännitepuolen akun plus napaan. Tämä aiheuttaa sen, että tuon "salamaraudan" jousikuormitteisen koskettimen kautta kulkee kaikki latausvirta auton sähköjärjestelmään, samoin kuin esim. vinssatessa kaikki yläjännitepuolen akun antama sähkö. -> siis jos auto lataa 50A ja molemmat akut antaa 200A vinssaukseen, niin tuon koskettimen kautta kulkee 250A, ja sehän rele on suunniteltu auton alkuperäisille sähköille, siis maksimi latausvirta noin 80A ja siitäkin osa "jää" yläjännitepuolen akkuun. Miksi tämmöinen kytkentä? Minulla alkoi huolettaa tuon releen/salamaraudan kestävyys, kun pistin omaan hdj:n 120 A laturin, sillä tuo rele lämpenee huomattavasti, kun 1 (2,4) kw Invertteri imee sähköä kunnolla. Minulla on tarkoitus muuttaa tuo laturin virransyöttö suoraan alajännitepuolen akkuun. (kerran mittailin systeemin läpi, ja mitään muuta järkeä tuossa alkuperäisessä kytkennässä ei ole, kuin se, että pitkässä startissa laturi ei ota tehoa/vastusta) Tuo lämpeneminen tulee jännitehäviöstä, joka sekin on epämieluisa ominaisuus: siis laturilla jännite reilusti suurempi kuin alajännitepuolen akulla. Jos minä olisin laittamassa hdj:n isoa vinssiä, niin laittasin tuon releen rinnalle isot releet yhdistämään akkujen + ja - navat, ja ylimääräisen releen, mikä estää starttauksen vinssatessa. (toki erillinen vinssin akku/akut olisi vielä paremmat) Pitäs ottaa ja polkaista homma käyntiin, ja tehdä siitä vaikkapa oma topiikki:cool: |
Leima taas vuoden voimassa. Ei ollu oikeen mitään huomautettavaa. Tuli tota korinkorotus hommeliakin vähän tutkittua, 2"-3" korotus ei taida vaatia mitään erikoisuuksia missään kohtaa, sen pitäis mennä "heittämällä". Olenko oikeassa? Eilen oli tarkotus rakennella laatikosto tonne takatilaan, mutta kun taivasalla joudun värkkäämään niin sade pilasi suunnitelmat :mad: Nyt loppuviikoks reissuun, ja ens viikolla jos innostuu niin tehdä se laatikkohärdelli + palkkihelmat.
|
Taas tullut pikkuisen näpräiltyä. Tollasen telineen ostin foorumilaiselta.
Maalia kaipaa! http://img515.imageshack.us/img515/8400/img4409dz.jpg Muutaman valon sinne nakkasin, en tosin vielä ole piuhoja vetänyt. Tässä vaiheessa tuntuu että niitä on liian vähän, niitä todennäköisesti tulee lisää. http://img824.imageshack.us/img824/4333/img4410g.jpg Kävin hiekkakuopilla ajelemas, heti persus johonkin juurakkoon. Wittukun ei oikein oo paikkaa ja välineitä tehdä niitä palkkihelmoja ja puskureita. Pitääs vissiin vuokrata joku TI-halli siksi aikaa että tekis ne.. http://img201.imageshack.us/img201/7142/img4418v.jpg Rasvasin tossa kardaanin liu'ut ja ristikot. Kattelin siinä samalla murrosten nippoja, mutta ei näkynyt. Tutkin siinä hetken niitä ja mietin että kuuluuko ton ruuvin paikalle ruuvata nippa rasvausta varten? http://img204.imageshack.us/img204/1628/img4414b.jpg Pistetään vielä loppuun yleiskuva. http://img99.imageshack.us/img99/8413/img4408g.jpg |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mistä löydän maalin värikoodin? Viikonloppuna saan uudet kumitkin. Kumho KL71 koossa 35/12.5/15 tulee metsäpyöriksi. Duelerit saa sitte jäädä työ- ym. ajeluihin..
|
Tossa kokovertailua Kumho vs. vinssiapina :D Huomenna saattais olla aikaa sovittaa ja käydä koeajolla. Näitä kumeja mulla ei oo tarkotus pilata asvaltilla. Siirtymiä ny toki voi ajaa.
http://img42.imageshack.us/img42/359/ilonajarengas.jpg |
Lainaus:
|
Mun käyttöön aivan täysin riittävät metsäänkin. Ei tällä autolla ajeta niin rankkaa offia että pitäs jotku koodinimi boggerit olla, tämähän on mun käyttöauto. Uskon että nuo on suuri parannus Duelereitten maasto-ominaisuuksiin.
|
Mulla on ollut jo vuoden alla samanlaiset koossa 265/75R16 ja ihan hyvin on pelannu tien päälläki ja jopa talvikelilläkin yllättävän hyvin, eikä mahottomia mielestäni ole kulunutkaan, vaikka on tullut ajeltua maantietäkin välillä melkeen 900km yhtä kyytiä...
Yhteensä jotain 15000 km tullut vuoden aikana... ja suurimmaksi osaksi ihan tien päällä Ja ihan hyvin tuntuu rengas pelaavan tuolla maaston puolellakin :) Toki onhan tuo HDJ varmaan vähän painavampi ko tuo minun auto :) |
Kumhot tuli tänään koeajettua. Onhan ne "hieman" erilaiset metsässä kun nuo Duelerit. Samasta mutalaarista mistä viimeksi 45 minuuttia tapeltiin irti, nousi nyt lähes omin voimin. Paineitakin oli 2bar. Mutta on ne kyllä pehmeää seosta, ja löysärunkoiset. Kiviä ja kantoja ym. on tosiaan syytä varoa. Tuntuu kyllä erikoiselta D_Barin kommentti että kestäis pikitietäkin hyvin :confused: Renkaat vaikutti siltä että sulais käsiin asfaltilla. Kaippa se ensivaikutelma pettää :D
Niin joo, kuviakin tuli otettua, mutta niiden aika on huomenna. Tällä tabletilla on niin monimutkainen lisätä ettei jaksa.. |
Lainaus:
Pari reissua olen tosin autolla Sodankylä - Lahti/Nastola mutkan ajanut edestakaisin ja kokonaisuudessaan tuo 15000 km renkaat ollu alla... Toki renkaat laitoin loppukesästä viime vuonna ja on ollu talvikeliä aika pitkään välillä, niin vaikuttaisiko se tuohon kulumiseen... |
Laitetaas nyt muutama kuva nähtäväksi.
Renkaita vaihtaessa tuli tällänen ylläri vastaan, enpä ole aikaisemmin huomannut :o Mikä ton osan virallinen nimi oikein on? Kääntövarsi? Ei tuo nyt ihan vaihtokunnos taida edes olla. http://img33.imageshack.us/img33/7334/20120813258.jpg Siinä stance uusilla renkailla :D http://img543.imageshack.us/img543/6899/20120813266.jpg Pitihän niitä käydä testaamassa. Pito on jopa yllättävän hyvä. Kuvio pysyy auki ihan kohtuullisesti. http://img27.imageshack.us/img27/5025/20120813264.jpg http://img27.imageshack.us/img27/5025/20120813264.jpg Eteen tuli laitettua tollaset kuraläpät, paripyörään tarkoitetun läpän halkaisin ja siitä synti sopivan kokoiset palat. Taaksekin löytyis värkit, tekee kun jaksaa.. http://img689.imageshack.us/img689/1324/20120814268.jpg Evoluutio versio 1 ei kuitenkaan ollut kovin hyvä, tuli vähän kipeää :D Pitää kehitellä joku toisenlainen läppä eteen, takana tollasen systeemin luulis toimivan. Olisko ideoita eteen kurasuihkun hillitsijäksi? http://img29.imageshack.us/img29/8061/20120814269.jpg Sitä ei tullut eilen testattua että kuinka näilla on tilaa äärijoustoissa. Siitä juttua myöhemmin.. |
Lainaus:
Meni se näemmä vähän pidemmälle ku AT-Duellereilla: Lainaus:
|
Lainaus:
mulla kului noi kl71 ihan silmissä varsinkin takana pelkkää katu ajoja joku 20tkm ja oli aivan loppu ja kuluu ikävästi sieltä täältä ja rupeaa pompottamaan aivan sairaasti. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Näytti vaan äkkiseltään että menis toi toinen pää napaan kiinni myös, mutta sektorivarteenhan se menee ku tarkemmin tihrustaa. Ohjausiskarikin siinä kiinni. |
Muistinpa jopa mittanauhaakin ulkoiluttaa :)
Eli 9-11mm oli kuviota jäljellä renkaissa mittanauhalla silimämääräsesti katottuna... Ei tosin tullu katottua, että paljonko uutena oli pintaa?? |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eri kokojen välillä heittoja jonkun verran. Mähän ostin nuo käytettynä ja pintaa on ~14-15mm keskeltä mitattuna.
|
Lainaus:
n.2 kilon paineilla oon ajellu ja renkaat on tuommosessa 90-sarjan lyhyessä cruiserissa |
Tuli haettua 2 levyä 12mm filmivaneria. Jos se lisäis motivaatiota tehdä laatikosta takaluukkuun.
|
Lainaus:
Itsellä meni melkein 3 levyä, mutta tein kyllä runkoa myöten kaikki vanerista ja minun laatikosto on n120 x 110 cm kooltansa... Vai onkos sulla takapenkit tallella?? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Siitä lähin liikkeelle, että pohjalle tuli mahdollisimman iso suorakaiteen mallinen vaneri, josta läpi sai sitten penkin/kuormansidontalenkkien kiinnityspisteisiin pohjan kiinnitettyä autoon... Sitten tehin vetolaatikon paikalle sivu- ja etuseinät ja päälle tuli 3kpl n.10cm vanerisuikaletta poikittaistueksi, jonka päälle sitten auton sisätilojen levyinen kansi... Vetolaatikon molemmin puolin jätin n. 5cm tyhjää tilaa, niin sopii kalavehkeet tai jotaki muuta pitempää tavaraa kyytiin... |
Lainaus:
|
Ns "lihalaatikot" ovat näppäriä vanerin kaverina, kun tekee laatikostoja.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
2 Liiteet
Noitten rakenteluun sai ainakin päivän kulumaan hyvin, kaks levyä riitti helposti jos koirien boksia ei lasketa. Rautakankin menee täys pitkänä tuonne väliin vielä.
|
Laatikosto on nyt valmis, pitää koittaa laittaa kuvia illalla.
|
Tässä nyt muutama kuva ja sana viikonlopun nikkaroinnista. Kolme levyä joutu ostaamaan 12mm filmivaneria, ruuveja meni pari sataa, kulmapaloja kolmisenkymmentä ja muutama M10 pultti.
Tässä lähtötilanne. Tai oikeastaan tässä on vanhan työkalulaatikon virkaa toimittanut 350x350x400 puulaatikko, sekä ruuvipenkki ruuvattu irti. http://img27.imageshack.us/img27/1356/20120818273.jpg Otin maton pois että saisin irroitettua sidontalenkit ja penkkien kiinnityslenkit, samalla toki näki lattian kunnon. Tervehän se on. Auton kokonaisvaltaisesta hyväkuntoisuudesta johtuen, osasin odottaakin sitä. http://img32.imageshack.us/img32/4526/20120818275.jpg Laitoin maton takaisin ääntä eristämään. Siihen päälle muistaakseni 1150x1600 kokoien pohjapala. Sen pulttasin kuudesta kohtaa kiinni. http://img690.imageshack.us/img690/325/20120818276.jpg Tässä on sivuseinät ja laatikot/lokerot erottava keskiseinä paikallaan. Laatikoiden taakse tulevat sivuttaistuet hakevat samalla paikkaansa. Seinät taitaa olla 230 korkeat, pituus ~1100. http://img833.imageshack.us/img833/1745/20120818278.jpg Tässä Starkilta heaetut kiskot jo paikallaan, ja toisen laatikon kasaus meneillään. Laatikoiden käytettävissä oleva tila on luokkaa 485x200x515. http://img10.imageshack.us/img10/4922/20120819296.jpg Kun laatikot tulivat etuseiniä vaille valmiiksi, lisäsin 5kpl 230x45x25 pystytukia kansilevyä varten. Pohjalevyn etureunaan n.100 korkea soiro estämään tavaroiden liukumisen lokeroista pois. Liukkaus on vanerin huonoja puolia :( http://img201.imageshack.us/img201/6503/20120819298.jpg Alkaa olemaan viimeistelyä vajaa valmis. http://img826.imageshack.us/img826/53/20120819300.jpg Viistosin sivuseinien etupäät. Näin lokeroiden perälle on helpompi päästä käsiksi. http://img26.imageshack.us/img26/6461/20120819301.jpg Siinä se nyt on valmiina. Meinasin ensin tehdä muotoon leikatun, koko tilan levyisen kansilevyn. mutta unohdin sen suunnitelman hyvin nopeasti. Ensinnäkin palan mittaaminen ja leikaaminen olisi ollut turhan työlästä, eikä sellaista levyä olisi saanut reunoilta niin tukevasti kiinni kuin olisin halunnut. Rasiaporalla pyöräytin laatikoihin niin reilut reiät, että rukkasillakin saa avattua. Itseleikatut vanerin reunat penslasin ruskealla valtilla, se kyllä imeytyi niin hätäisesti ja totaalisesti, että pitää käydä ne vielä ihan oikealla maalilla läpi. Kannen takaosaan laitoin alunperinkin takaluukussa olleen kumimaton suojaksi, harmi ettei riittänyt koko alalle. Tuollainen matto taitaa olla niin kallista etten taida raaskia ostaa lisää, siihen pitää kehittää jotain. http://img684.imageshack.us/img684/2716/20120819303.jpg Muutaman jutun aion kuitenkin muuttaa tulevaisuudessa: Lokerot ovat hieman turhan syviä, ts. laatikot olisivat saaneet olla syvemmät. Samoin kiskot muuttuvat sellaisen mallisiksi mitkä ovat suoraan laatikon alla, sitten niihin uskaltaisi lyödä kunnolla painoa. Perstuntuma arviolta nykyiset kestää jonkun ~15kg ennenkuin alkaa olemaan kiskot lujilla. Nuo kaksi asiaa hoituu näppärästi yhdellä kertaa :) Kaiken kaikkiaan olen kovin tyytyväinen lopputulokseen. Rakennelmasta tuli todella tukeva. Kävin koekonttaamassa ym. valmiin systeemin päällä, eikä edes 115kg Suomalaista sianlihaa saanut aikaan pienintäkään muljahtelua tjsp. No niin, kommentteja :D |
Lainaus:
Sellainen itea muhi äsken pollassa jotta jos hommais riittävän pitkät moiset kiskot, katkaisee ne ja asentaa osan kiskosta takakontin alaluukun kanteen. Vois kestää asentaa melekeen koko kontin mittaset vetolaatikot. |
Nätin näköinen hodari
Värikoodi läytyy tyyppikilvestä, konehuoneeseen tuliseinään kiinnitetystä alumiinilätkästä, missä kaikki auton tiedot; alimmalla rivillä stanssattu (muistaakseni 3 ensimmäistä numeroa, seuraavat 4 numeroa vois tarkoittaa sisustaa tms, ja seuraavat 4 akselikoodi(t), ja viimmeiset 5 vaihteisto)
Ota varalta vaikkapa valokuva kyltistä maalikauppaan.... Ja noista istuimen lenkkien poistamisesta: kun pultit (mistä tahansa?) ruuvataan irti, niin tulee suoraan reikä alustaan, ja paska/vesi alkaa valtaamaan tuota takatilaa (siis ruoste iskee yllättävän tehokkaasti) Itse katselin juurikin noita takimmaisten penkkien kiinnikkeitä, ja niiden "kiinnityskuppeja"; ja tulin siihen tulokseen että jos haluaa tehdä pitkäikäisen, niin pultit takaisin tervan/kotelosuojan/vedenkestävän vaseliinin kanssa, ja kupit sitten suojata esim. avohammaspyörärasvalla, siten että lainehtiva vesi pääsee kuitenkin poistumaan siitä alkuperäisestä "teipillä" suojatusta reiästä. Nyt kolinapullo Wyrth hhs 2000 "testissä" vaikuttaa kestävän tätä suolapaskaloska pesua ainakin jotenkuten, ja löytyy jokaisesta kylästä Ja noista liukukiskoista: esim. biltemalta löytyy teleskooppikiskoja 500mm laatikoille, MUTTA jos saavat likaa, varsinkin hiekkaa tai moottorisahanpuruja, muuttuvat aika äkkiä jumivaksi:confused: |
Lainaus:
Bilteman kiskot mun täytyy unohtaa, jos ne ovat helposti jumiutuvat. Vähän väliä joudun kuskaamaan pölyäviä juttuja.. |
Ei pääse alakautta noihin pultteihin oikein käsiksi, on vielä semmoisia massakokkareita yms.
Ja kaikissa noissa teleskooppikiskoissa, jotka toimii kuula rata-periaatteella niin tuo lika aiheuttaa ongelmia (toki löytyy varmaan jotain suojattuja, mutta hinta voi olla jotain aivan tähtitieteellistä....) -> olisko mahdoton ajatus, että tekisit oikeat kantoreiät noihin laatikoihin? nostas kokonaan pois jos 1/2 aukeaminen ei riitä? |
Lainaus:
|
640000km huolto tehty, eli moottoriöljy ja muutama suodatin vaihdettu. Seuraavaksi pitäis vaihdella öljyt laatikoihin ja periin.
|
Eilen rupesin vetämään sähköjä katolle. Johdon katolle vedin takana olevan antennireiän kautta. Virran ja herätteet vedin takana oikealla olevaan lokeroon, mihin tulee sulakerasia ja releet. Siitä katolle lähtee 7-napainen, millä saa kaikki virransyötöt ja maadoitukset hoidettua. Kaikki johdot sai nätisti piiloon. Tälle päivää jäi katkaisijoiden ja releiden asentaminen, kahden valon asennus kattotelineeseen ja kaikki kytkennät. Otan kuvia sitte valmiista asennuksesta.
|
Tänään oli aikaa tehdä kytkennät loppuun. Pimeä tosin tuli ennen kuin sain valmiiksi..
|
Kaikkea pientä: H4:n tilalle tuli bi-xenon muutos-sarja, repsottava hanskalokero korjattu, takaa poistettu turvavyöt ym.
|
toivottavasti poliisi karsii ne samantien pois :D häikäsee kuitenki vastaantulijoita
|
Kyllä mä niitä koitin säätää niin ettei heijastelis. Eikä sillä ole väliä onko nokalla halogeenit vai xenonit, väärin kohdistettuina kummatkin häikäsee ;)
|
Taas katkesi vaijerin kiinnityspultti. Pitää vissiin rueta suunnittelemaan toisenlaista kiinnitystä.
|
Lainaus:
Siis kun ajat pimeässä seinää vasten, niin tuon lyhyen valokuvion yläpuolelle tulee hajavaloa, joka nimenomaan häikäisee. Ja jos valotehoa on 3x määrä, niin häikäisyä sen mukaan. Uudet unpiot ja laatu polttimot, esim. bosch night brekar, niin olis hyvät ja lailliset. p.s kuinka alas säädit? yhteen volvoon koitettiin saada niin alas, että ei häikäisisi (ei onnistunut), niin sitten pitkillä ei nähnyt juuri mitään. |
Seinää vasten peilatessa ei hajavaloa mitenkään älyttömästi tullut. Pimeällä suoralla apparin kans testailtiin, eikä me niitä todettu vastaantulijoita häiritsevästi häikäiseviksi. Voisin joskus napsaista kuvia kun muistaa, ne kertoo kuitenkin paljon enemmän.
|
Lainaus:
Ostin Motonetista hakkurivahvistimen (polttimon kannalle 14,2 V) niin johan alkoi näkymään Night Breakereilla ja oli laillinen. |
Tuli ostettua 1500w invertteri. Se pitäisi tänään asentaa.
|
Lainaus:
|
Ei ole siniaalto.
|
Niin joo, sellainenhan tuli vielä mieleen että saako tuota täysin tarpeetonta ruuvipenkkiä heivattua millään hevonvittuun? Toisin sanoen mitä pitäisi olla tilalla että onnistuu, riittääkö kompura ja invertteri?
E: Kysehän taitaa olla lähinnä katsurin omasta näkemyksestä. |
2" korinkorotus-sarja tilattu.
|
Olipa pettymys tuo invertteri. 1500w luvattiin jatkuvaa tehoa, mutta ei 1100w rälläkkää jaksanu pyörittää. Kai se sitte imasee käynnistyessään sen verran enemmän. No, en mä sitä kuitenkaan palauttamaan rupea..
Kertokaa nyt että miten ne korinkorotus palat näppärämmin saa sujautettua paikalleen? Niiden asennus kun on ensi viikon ohjelmassa. Sen jälkeen rupeankin suunnittelemaan kompressoria. |
Lainaus:
Luvataan piikkinä 4000W ja kyllä tolla 1400W imuri ainakin pörrää ihan normaalisti. Isompaa kuormaa ei oo vielä ollut tarvetta kokeilla. |
Minkä kokoinen syöttökaapeli sulla -MaTTi- on tolle invertterille? Perhana ku olis raaskinu laittaa enemmän rahaa ja ostaa suoraan joku tollanen. Tiedä sitte pitäiskö laturikin päivittää isommaksi jossakin vaiheessa kun noita sähkösyöppöjä alkaa tulemaan.
|
Lainaus:
Eikä tuostakaan tuota pyyntihintaa tarvinnu maksaa, 340 € tehtiin kaupat. Ei paha hinta mun mielestä aitoa siniaaltoo lykkäävälle. Onkohan tuo nyt ihan kunnossa sun laite jos 1500W luvataan JATKUVANA eikä 1100W kuluttava kampe edes käynnisty... Vie takasin. |
Lainaus:
|
Villi veikkaus et ottaa käynnistyessään piikkiä niin paljon et inventteri putoaa pois päältä...
Omakohtaista kokemusta löytyy :( Koita vaikka jollain sisätilan lämppärillä missä on teholle 2 asentoa ja suurin teho suunnilleen toi 1500w. Mulla ainakin toimi hyvin ku ensin räppäs ykköselle ja siitä hetken päästä kakkoselle, mut 1100w rälläkkä sai aina vehkeet sammumaan ja kaikki muutkin yli 1000w koneet suoraan käynnistettäessä. |
Sivu luotu: 16:12 (GMT +2). |