Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeepin diagnostiikka (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97906)

WinChester 31.05.2012 10:59

Jeepin diagnostiikka
 
Onkos kellään mitään käsitystä sopivasta "scan tool" -työkalusta/lukijasta, jolla voisi tutkailla Jeeppien tietokoneiden (moottori, ABS:t, sun muut erillään olevat boksit) sielunelämää valmistusvuodesta riippumatta? Pienen Google-selvittelyn jälkeen löysin tämmösen, jolla pitäs onnistua ainakin 1993 - nykypäivä. Hintakaan ei olisi ihan paha 199$.
Innova 3140 CanOBD2&1 Scan Tool Kit

Mutta siis olisiko kellä kokemusta muista vaihtoehdoista? Pystyykö tollasella vekottimella nollaamaan esim. huoltokoodit (= eri asia kuin vikakoodit)?

WinChester 01.06.2012 11:03

Ei tainnu olla ihan yleisesti tunnettu ropleema. Soitettuani Jamantille tuli (tunnetusti :)) liuta vinkkejä. Ilmeisesti ehdottamani vimpain olisi hyvä scanneri, kun siinä on sekä uudempi OBD2- että myös vanhempi OBD1-yhteensopivuus ja -liitin. Niillä pitäisi Jeeppien tietokoneiden koodit avautua vm. 1993 - nykypäivä.

Huoltokoodit saa kuulemma itse (!) nollattua auton tietokoneesta: Painetaan tietokoneen toista (alempaa?) nappia ja sitten virrat päälle. Avautuvasta valikosta valitaan kieli ja muut seikat, joiden joukossa saa itse määritellä seuraavan huollon kilometrimäärän; sikäli kun valikot ja niiden asetukset sattuu toimimaan :D.

petpi 01.06.2012 14:41

Olihan sulla tiedossa, että vikakoodit saa ulos ilman työkalujakin. Virtakytkin on-off-on-off ja sen jälkeen kirjaa "check engine" varoitusvalon välähdykset kaksinumeroisina lukuina. Ja on toinenkin tapa:
pitää painaa a/c ja recirc, ja pitää niit pohjas, sitte kääntää myötäpäivää lämmönsäätönuppii 1 napsu, ja helpat. pitäs näkyy vikakoodit peräjälkee 2 numeroisin lukuin.

Onnistuu se diagnostiikka melko edullisestikin. Esim. OBD-ELM327-USB kaapeli(huutonetissä 23 euroa + lähetys) läppäriin. Ja softaksi esim. ilmainen EasyOBD. Ei ole ihan täydellinen softa, mutta osaa näyttää realidataa. Joku parempi softa on itelläkin vielä hakusessa. Kaupalliset softat varmasti toimisivat hyvin ja olisi se resetointikin mukana.
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...jpg?hash=54782
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...jpg?hash=54782
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...jpg?hash=54783

Timo_L 01.06.2012 15:51

Toi avainkikka ei jostain syystä toimi kaikissa OBDII- Jeepeissä, ei Grandeissä eikä Cherokeissa. Esim. mulla ei toimi omassa Grandissa ollenkaan, mutta olen nähnyt '98 Grandejä joissa toimii. Jenkkifoorumeillakin ollut tästä paljon puhetta, mielenkiintoinen juttu sinänsä miksi joissain pelittää joissain ei.

Itsellekin pitänyt hakea joku vikakoodilukija; huomasin parsita paikkaa että ei ollut pahan hintainen tuollainen OBDII-> bluetooth lähetin, tökätään dongle suoraan diagnostiikkaporttiin ja asennetaan softa läppärille, näyttää suht reaaliaikaisena haluamasi tiedot älyboksilta + vikakoodit.

WinChester 01.06.2012 21:20

Juu siis Jamantilta kuulin tuon "nollaustavan" (on sitten muuten YLEMPI eli SET-nappi) ja sitä en tiennyt ennemmin. Nuo kolme kertaa virrat päälle ja check engine -valon välähdykset laskemalla (+ lopetuskoodi "55") tiesin, mutta se ei aina tosiaan toimi. Pitääpä kokeilla nappien painallukset + lämmösäätönuppi vielä.

Näissä sinänsä hyvissä vinkeissä on se puute ettei ne riitä, koska ei ole kyse pelkästään moottorin koodeista, vaan ZJ/XJ-mallien KAIKISTA mahdollisista tietokoneista tulevista tiedoista. Vanhemmissa ennen -96 malleissa ei pääsääntöisesti ole edes OBD2-porttia, joten kaikki pelkästään sillä liittimellä olevat lukijat on out; tarvitaan OBD1.

Aiemmin linkkaamani laite lukee esitteen mukaan OBD1 ja OBD2-portit ja sen paketti sisältää vielä repullisen erilaisia adaptereita. Pitäisi ZJ/XJ-harrastajan pärjätä jonkin aikaa ilman käyntiä pajoilla, joissa ottavat 30-50€ pelkästä scannerin vilautuksesta. Tarttee nyt katsoa viitsiikö tilata 199$ vekotinta, mutta sillä sais luettua melko pitkään tulevien harrasteautojen tietokonekoodit.

Timo_L 01.06.2012 23:24

Ainakin kaikki jenkkivehkeet '96-> on OBDII- pohjaisia, toki sitten jos vanhempaa ostaa niin tarttee OBD I- tai jonkun spesiaalimman (merkistä riippuen). Ruisku- jeepit '91-'95 on tosiaan noita ODB I- vermeitä. Eurooppalaiset tuli aika pahasti jälkijunassa standardisoinnin kanssa, kun vasta 2001-> on yhteensopivat lukulaitteet :D

Näppärintä tosiaan olisi, jos lukija ymmärtäisi sekä uudempien että vanhempien autojen perään mutta se yleensä tarkoittaa hinnan nousua.

WinChester 02.06.2012 10:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petpi (Viesti 886265)
a on toinenkin tapa:
pitää painaa a/c ja recirc, ja pitää niit pohjas, sitte kääntää myötäpäivää lämmönsäätönuppii 1 napsu, ja helpat. pitäs näkyy vikakoodit peräjälkee 2 numeroisin lukuin.

Kokeilin tota ja jotain lukuja sain esille, mutta siis mitä "...ja helpat..." tarkoittaa?

vepele 02.06.2012 10:44

Tost löytyy jotain vikakoodeja Jeeppeihin
http://jeephorizons.com/phpbb/viewtopic.php?t=2719

petpi 03.06.2012 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 886545)
Kokeilin tota ja jotain lukuja sain esille, mutta siis mitä "...ja helpat..." tarkoittaa?

no niin lause jäi kesken. Eli kun lämmönsäätönuppia on käännetty yksi napsu myötäpäivään, niin muistaakseni pitää helpata a/c ja recirc napeista. Muuten sieltä taisi alkaa AZC pukkaamaan jotakin segmentti testiä. Tästäkin löytyy paljon lisäinfoa guuglettamalla.

WinChester 04.06.2012 21:24

"Helpattu" on, mutten silleen mitään koodeja saanut aikaiseksi. Pitää katsella ne check engine väläytykset, vaikka luulen että toi linkattu vempele on vain ostettava. Saa samalla kaikki tarvittavat matskut ulos.

Huoltokilsojen muuttaminen onnistui lopulta. Tarvittiin ensimmäisen yrityksen jälkeen SET:in uudelleen painallukset, vaikken ihan tarkkaan muista mikä näppäinyhdistelmä tuotti tuloksen; niin monta kertaa kokeilin "vaikka mitä".

Vähän turhan monimutkaisia on nämä ZJ:n tietokonehienoudet verrattuna simppeliin XJ:hin. Mitenkähän onnistuu, jos laitan laikan laulamaan ja vaihdan ZJ:n koko takapään XJ:hin...? No, Jenkkilässä se on varmaan ja miksei Suomessakin jo tehty. Jää vain V8-tehoja puuttumaan, joten enpä viitsi. Antaa muiden (= VooDoo) hoitaa ne kuutonen kasiksi koneswapit. Mennään vain orkkiskoneilla; silleenkin riittää harrasteessa ihan tarpeeksi ropleemia ja haastetta. :cool:

WinChester 03.09.2012 22:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 885940)
Pienen Google-selvittelyn jälkeen löysin tämmösen, jolla pitäs onnistua ainakin 1993 - nykypäivä. Hintakaan ei olisi ihan paha 199$.
Innova 3140 CanOBD2&1 Scan Tool Kit

Jumazuika! Hinta 199$ / 158€ pompsahtaa rahtien ja tullien kanssa niinkin korkealle kuin 288€! :eek::eek::eek:

Oiskos kellään Ameriikan mummoa, joka voisi lähettää sukulaispoijjaalle sähkölelun lahjaksi? ;)

NORT 04.09.2012 21:39

Nuo kolme kertaa virrat päälle ja check engine -valon välähdykset laskemalla (+ lopetuskoodi "55") tiesin, mutta se ei aina tosiaan toimi. Toimenpide täytyy suorittaa 5 sekunnin sisällä ja koodit nollataan ottamalla akunnapa 30 sek. irti . ja kun laittaa akun navan takaisin alkavat ajovalot vilkkua joka kuitataan kuskin oven lukko auki avaimella .

petpi 29.12.2013 14:30

Tuli hankittua Bluetooth ELM327 OBDII palikka (13,50 euroa).
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg

WP8 puhelimeen asensin OBD Auto Doctorin Pro:n (ilmainen basic versio, Pro versio 9 euroa)
http://www.windowsphone.com/fi-fi/st...8-27735854493c
Näyttää hyvin kaikki informaation -98 Jeepistä.
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg
Jokaisesta mittauksesta saa tällaisen trendikäppyrän.
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg

http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg
Vikakoodeissa softa näyttää kaikkien autojen versiot koodista.
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg

Ainakin vikakoodin osasi resetoida, joka tosin tuli heti takaisin.
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg

Timo_L 29.12.2013 16:10

Pitänyt ostaa tuo käikäle itsellekin, vaikuttaa varsin pätevälle ja pystyy suoraan tsekkaamaan ainakin vikakoodit.

Isotuoppi 11.03.2014 22:02

Onkohan tohon vanhempaan ZJ:hin olemassa diagnostiikka kaapelia koneeseen? Kun olis mielenkiintoista tavata josko 93 mallin jeepin diagnostiikka osais kertoa vähän paremmin kuin vilkuttelemalla valoja. :D

WinChester 14.03.2014 20:48

Vanhempaan OBD1 -tietokoneeseen tarttee kaapelin lisäksi ihan oman scan-toolinsa, johon aloituskappaleessa viittasin. Vielä kun Chryslerin adapteri on, niin pitäs pelittää. Muutoin alkaa olla katoavaa perinnettä nuo ennen OBD2 -aikakautta olevat vekottimet...

Isotuoppi 15.03.2014 13:56

Juu no joku chryslerin diagnostiikkasofta miul koneella onkin.

khager 15.03.2014 14:05

Minuakin kiinnostaisi Jeep yhteensopiva kaapeli. Omistan Ross-tech kaapelin millä voi VAG:ilaisien sielunelämää tutkia, sekä kuitata airbägit ym. Olisi hienoa kun vastaava olis myös Jeepille (zj-97).
Isotuoppi. Kerrotko softan nimen.

WinChester 15.03.2014 19:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khager (Viesti 1114173)
Minuakin kiinnostaisi Jeep yhteensopiva kaapeli. Omistan Ross-tech kaapelin millä voi VAG:ilaisien sielunelämää tutkia, sekä kuitata airbägit ym. Olisi hienoa kun vastaava olis myös Jeepille (zj-97).
Isotuoppi. Kerrotko softan nimen.

ZJ-97 on OBD2-yhteensopiva, joten siihen käy Motonetin vekottimet, kalliimpi parempi. Vanhempaan ZJ-malliin eli -93-95 käy vain OBD1 -mallit, kuten tuolla ylempänä on kuvailtu... ;)

Janne1986 16.03.2014 12:12

[QUOTE=petpi;1084670]Tuli hankittua Bluetooth ELM327 OBDII palikka (13,50 euroa).
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg

Mistä tilasit tuon lukijan?

khager 16.03.2014 14:23

Androidin Torque softa toimii myös.
BT adapteri esim tuolta.
http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/O...2.htm?ca=1&w=3

Janne1986 17.03.2014 20:05

Tuli juuri tilattua tuollanen kapula.
Jos vaikka vkl pääsisi kokeilemaan omaan Jeeppiin.:)

Janne1986 20.03.2014 17:33

Tollanen koodi löyty omasta autosta: P1391 powertrain
Mitä mahtaa tarkoittaa?
Netissä oli jotain puhetta kampiakselin-anturista??

JAMANT 20.03.2014 18:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 1116022)
Tollanen koodi löyty omasta autosta: P1391 powertrain
Mitä mahtaa tarkoittaa?
Netissä oli jotain puhetta kampiakselin-anturista??

Intermittent Loss of CMP or CKP/Intermittent loss of either camshaft or crankshaft position sensor
Testerillä pitää katsoa, kumpi signaali puuttuu tai sitten pätkiikö (kyllä: olis kampuran asennontunnistin) vai ei (silloin olis nokka-akselin asennontunnistin, signaali puuttuu, se kun ei käyntiin vaikuta)!!!

WinChester 01.02.2015 19:19

Tässä ZJ:stä uudempaa WJ/WG-projektia etsiessä tuli selviteltyä netin syövereistä WJ/WG:hen sopivaa hyvää scanneria. Aiemmin etsimäni Innovan 3140-laite kykenee lukemaan myös WJ:tä, muttei ABS-puolta. Sinne olis käypäinen tämmönen laite: Actron CP9580A, joka löytyy eBaystä paaaljon halvemmalla kuin valmistajan sivuilta. Tolla pärjääkin sitten tähän päivään asti Jeeppejä ja aika monen muun merkkisen auton kanssa myös. Saahan ne koodit sillä virta-avain systeemillä tietysti ilmaiseksi, mutta kuka niitä koodinumeroita ulkoa muistaa? :confused:

Onko muilla harrastajilla (Jamanttia ei lasketa :p) nyt kokemuksia Jeeppeihin käypäisistä scannereista?

Calmari 01.02.2015 20:25

Jas CRD:n moottorin ohjauksen pystyy viimisimman tiijon mukaan lukemaan vain merkkiliikkeessä :-)

JAMANT 01.02.2015 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1199339)
Jas CRD:n moottorin ohjauksen pystyy viimisimman tiijon mukaan lukemaan vain merkkiliikkeessä :-)

Höpö höpö, en oo merkkiliike ja pystyn!!

Calmari 02.02.2015 14:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1199381)
Höpö höpö, en oo merkkiliike ja pystyn!!

No nytpä päivitty tuokin tieto kirjotinkin viimosimman tiijon mukaan, tarkotin vaa omaa viimosinta tietoa, ainakaan viimekesänä ei suuttimien luokkien muutos onnistunu ?
Nii ja tarkotin nimenomaan mersun koneista crd:tä eikös niitä oo muitakin ?

JAMANT 02.02.2015 14:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1199545)
No nytpä päivitty tuokin tieto kirjotinkin viimosimman tiijon mukaan, tarkotin vaa omaa viimosinta tietoa, ainakaan viimekesänä ei suuttimien luokkien muutos onnistunu ?
Nii ja tarkotin nimenomaan mersun koneista crd:tä eikös niitä oo muitakin ?

Aaa, mutta ohjelmointi on eri juttu kuin vikadiagnostiikan luku!! Ja on mulla ohjelmointiin kykenevä testeri, mutta en oo maksanut lisenssiä, joten en siihen pysty!! Mutta edelleenkin CRD-koneisten Jeeppien vikakoodit pystyy lukemaan (VM:n koneet ja Mersun koneet) ja vaihteiston vikakoodit ja ABS:t ja body ja Parktronics ja muutkin modulit (niitä on parhaimmillaan 24 kpl/auto)!!! Ja bensakoneisten tietenkin...

jamba 28.05.2020 07:58

Bluedriver
 
Vanha viestketju, mutta lisään kuitenkin...
Tilasin saksan amazonilta tommosen:
https://www.amazon.de/BlueDriver-Blu...s%2C223&sr=8-5
-ja palautin samantien, ei toiminu 96 Grandissa

WinChester 29.05.2020 18:26

Hommasin tollasen Viecar 4.0 BT OBD2-palikan. Sillä on ELM327-yhteensopivuus ja pitäs muutenkin toimia 90-luvun vehkeiden kanssa. Yhdellä Jenkkisaitilla sen kehuttiin olevan yksi todella harvoista 90-luvun vehkeissä toimivista ELM327-klooneista ja väitteessä tuntuu olevan perää. Gigantin 10€ hintaiset haukuttiin ja omanikin laitoin eteenpäin, kun ei toiminut. Avensiksessa vm. 2009 tosin toimi.

Viecar toimii Car Scanner softan kanssa hyvin, mutta mainostetun Torquen Demo-versiossa ei ole paljoa mitään ominaisuuksia. Ulkoasu on tosin hieno eikä täysversiokaan maksaa kuin 3,5€.

EDIT: Forscanilla toimii LOISTAVASTI! Vaatii tosin että on esim. Ford, Lincoln, tms. yhteensopiva auto. Nämä kokemukset on siis Lincolnilla ja miten lienee Jeepeillä niin en tiedä ainakaan vielä.

Vaikka toimitusaika olikin melkein kuukauden, vekotin maksoi postikuluineen (0€) yhteensä naurettavat 18€! :eek:

jamba 30.05.2020 15:06

ei o ainakaa hinnalla pilattu😁


Sivu luotu: 17:03 (GMT +2).