![]() |
Patrol tihempi jakolaatikko /hj tieheämmät perät
Eilikkäs ois kiinnostusta 3,3sd patrolliin tiheämpi jakolaatikko 4 lovisen askin perään tai vastaavasti hj60 akseleihin menevät tiheämmät välitykset.
mistähän moisiä vois löytyä? |
Patikan lootan välitykset ovat kortilla / kalliita mutta HJ:n perän välityksiä löytyy jokaiselta varteenotettavalta offikrääsäkauppiaalta. 5.29 taitaa olla tihein perävälitys ja sehän on jo hyvä.
|
Lainaus:
|
4.88 oli ainakin hyvät välitykset vakion 5vaihteisen patrollin laatikon kanssa. Renkaina 38,5'.. ei mielestäni mennyt liian kovaa.. siis jos sullakin on patrolliin laitettu hjiin akselit?
|
juu on patrollissa hj akselit ja renkaikis tulee 35x3,5 noilla 33 sillakin meinaa mennä jo liian lujaa kun välitys on hj:n vaikio 3.7 muistaakseni
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
itse miettiny kans että vaihtais tatsunin omat akselit tohon, mutta kaippa siihen on joku syy miksi niitä on niin paljon vaiheltu pois noista liekkö kestävyys. välityshän niissä olis jo vakiona pienempi kun hj:n akseleissa
Edit. kyllähän äärettömällä voimalla jota tatsunissa tunnetusti on ja 38 renkailla saa vaikka ratakiskon kääntymään mutkalle |
No mul oli ennen tota patrolli ihan patrollin omilla akseleilla ja se kesti ihan älyvapaata käyttöä noin 3 vuotta. Olkalaakerit oli ainoat mitä piti vaihtaa. Mut nyt toi mis on hjn akselit ni sillä ei oo ajettu ku kaks kertaa ja aina on tullu lähes täystuho.. tiiä häntä onks noi sit sen kestävämpiä mut kokeillaan.:D jos ei kestä noikaan ni sit etitään jotkut toiset taas.. ;)
Tehoja en tiputa!;):p |
Tollasia olis http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97417
|
Lainaus:
Ja meitsillä olisi yksi patrollin joutava etuakseli jonka välityksestä/kunnosta ei ole mitään tietoa. Se vaihtuisi vaikka toyotan tms. fullfloatterin napoihin/akseliin vaikka välitys olisi huonona. |
Lainaus:
|
No sitten se kyllä hajosi heikkouttaan....
|
Lainaus:
|
NS. hj-61 lukkomurikan kestävyys
Kaikki voi mennä rikki, ja varsinkin jos ikää on yli 20v.....
MUTTA: Jos ehyt lukko on kiinni, niin alkuperäinen vetoakseli menee kierteelle lukkokalikan ja tasauspyörän välistä takaperässä, etuperästä vetari katkeaa nivelen juuresta.... (yleensä) Ja tuo toyotan 80 luvun lukko voi mennä "kiinni" osittain jos kiire on kova, voimaa tarjolla ja silloin lähtee hampaat joko lukkokalikasta tai lukon päädystä. k.o kiinnimenoa havainnllistaa alunperin merkkivalo, mutta..... Ja siihen riittää vakio kone, ja alle konttausvauhti. Vain sutimista tois puoleisesti, ja vedään kahva ylös! Niin silloin lukko kalikka on saanut komennon lukita vetari, ja jos voimaa on, niin 5 mm auki oleva lukko kärsii hammaskatoa:o Käyttöohjekirjassa kerrotaan, miten lukkoja käytetään:) olikohan: kiinnijuuttuneen ajoneuvon irroitukseen, ja jos lukkojen merkkivalo ei lopeta vilkumista, niin peruutetaan vähän tms. mutta maksiminopeus oli joko 5 tai 7 km/h:cool: |
Jumittavalla toisen puolen jarrulla saa kans sujuvasti lukon hampaat öljytilaan :D
|
juuri ton puolittain kytkeytymisen takia laitoin omaan jälkiasennus etulukkoon merkkivalon toimintaan. tietää varmasti koska voi antaa varovasti kenkää :D
aikas usein se on jo päällä, mutta valo ei pala, tai toistepäin. valo jo sammunut, mutta lukko osittain päällä... |
Lainaus:
|
Olet täysin oikeassa; ei .....
Lainaus:
Ja johtuen tuosta, siis että nuo lukkohampaat (5 kpl) on noin 5 mm pitkät, ja ne ON SUUNNITELTU kiinnijuuttunen ajoneuvon irroitukseen. Mutta KUN LUKKO ON KIINNI (siis lukkokalikan hampaat täysin perillä), niin on kestänyt noilla leimarenkailla ainakin. (38x12,5-15 super sampper rättirenkaat, ja 4.88 perillä ja välitetyllä jakolaatikolla kardaaniin tuli suonet) Ja nuo "hajosi helposti normaali ajossa alkuperäisillä renkailla" tapaukset monta kertaa on sarjassa: a) sain vedettyä sen lukon päälle, kun kunnolla voimaa... b) kun alkoi näyttää että jää kiinni, niin painoin kaasua ja vedin lukon kiinni... Siis jos haluaa yli 20v vanhan Toyotan lukon kestävän, niin merkkivalojen pitää olla kunnossa ja niitä pitää uskoa! (ei ole nintendo vaihtoehtoja "oletko varma" ja "palaa aikaisempaan ikkunaan") Mutta en yhtään kyseenalaista sitä, että vuosikymmeniä myöhemmin on parempia lukkoja, ja jopa kestävämpiä, mutta nuo vanhat lukot toimii niin kuin ne on tarkoitettu, jos niitä huolletaan säännöllisesti, ja käytetään niin kuin kuuluu. Tuo huolto tarkoittaa perämurikan lukon nivelten purkamista ja rasvaamista OIKEILLA rasvoilla muutaman vuoden välein. Käyttövivusto ja vaijeri olisi syytä huoltaa 10v huollossa:) Mutta eikö toyota ole ikiliikkuja.... :eek: Siis kuinka moni Kytkettävillä lukoilla olevan cruiserin omistaja on huoltanut/huollattanut lukkoja suuruusluokkaa tunti/vuosi? Ja syy, miksi ei; on se että nuo Land Cruiserit tekee työtä vetämällä jarrullista kärryä, tai metsästäjät tulee hyvin toimee citymaastureiden kanssa... |
Totahan minä juuri tarkoitin.. eli kestää ns. normaali käyttöä.. mutta jos metrin hangessa 38,5"15"15 boggereilla vedetään urku auki jyrkkää mäkeä ylös niin eipä tuntunut kestävän. Ja oli myös vetari aika reilusti kiertynyt. Enkä väitä että ne olis mitenkää huonot lukot/akselit mutta eivät vaan tunnu kestävän pikkusen kutitellun patrollin alla..
|
Pitänee laittaa ne merkkivalot itellekkin toimimaan ettei käy mitään äksidenttiä. Eli jotain sen suuntaista notta lukko on puolittain päällä kun kääntää liukkaalta/metästä asvaltille.
|
Lainaus:
|
tänään ruuvattiin 35x13,5 renkaat nyt polttelis tosissaa noi pienenmmät välitykset niin ei tarvis tota kytkintä kärryytää niin paljon. :D jos jollain on tiedossa mistä sais järkihintaan / järkevällä toimitusajalla niin ois kyllä kiinnostusta.
|
Lainaus:
|
omasta kokemuksesta voin kertoo et, kun on vetäviltä OIKEESTI lähemmäks sen pari sataa diiseliheppaa ja antaa "kunnon hapetusta" niin ei tojotan vakio akselit (murroksina lonkkarin cromot) kestä yhtään mitään. en tiedä mikä kestää mut ei ainakaan j60/61 sarjan akselit.
Auto paino 1900-2500kg tavaroista riippuen ja renkaina kokeiltiin lähes kaikkia swamppereita kokoluokassa 35-39,5" mm. lukko kiinni vedätystä hangessa jossa sula suo alla -> hampaat murikan pohjalla, kaks kertaa... on etuvetareita rikottu tyhjäkäynnilläkin ja on ollu vielä neitsyt vetareita, eli ei ollu koskaan aikaisemmin ollu maastossa. Useita................. jajajajaja... en jaksa ees kertoo. en tiedä mut kadun sitä päätöstä et kerran rakensin auton j60/61 cruiserin akseleiden päälle... nii ja kaikki tapahtu alle parin vuoden sisällä. On mulla ollu patrolleja enemmänkin ja missään ei oo llu yhtä paljon ongelmia akseleissa kuin tossa joka sami89:llä nykyään on. Vielä kun se vaihtaa pick uppiin jotku oikeesti jytkyt akselit nii hyvän auton siitä saa ja en väitä et patrollin omat akselit kestäs paljookaan sen paremmin kuin tojotalaiset. ja kaikki tämä kohtuullisessa kaljapöhnässä avautumista. :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
ja on sillä ajettu, monesti sellaisista paikoista mistä muut eivät ole tulleet. ja on siinä annettu renkaiden pyöriä, mutta kaikessa tässä järjettömyydessä on ollut järkeä mukana!! on toki muutama vetari vaihdettu silloin tällöin molemmille akseleille, on mennyt muutama lukon kytkentäholkki jne. kaikesta tästä huolimatta en tuollaisia akseleita ihan heikoimmiksi väittäisi. murroksien menekki tyrehtyi kun siihen laitettiin lonkkarit, vaiva siirtyi vetareihin. edelleen olen vahvasti sitä mieltä että useimmissa tapauksissa syy kalustovaurioihin löytyy penkin ja ratin välistä....toiset ajaa näyttävästi ja toiset vähemmän, toinen tapa on vaurioille herkempää. mutta ei siiinä, eikun kaasua ja kolomosta pessään |
Lainaus:
Eihän tuo laillista ole, mutta kun ei tässä sarvikuonojen maassa saa leimattua kuorma-auton akseleita henkilö- tai pakettiautoon. Ollut vähän mielessä toteuttaa joskus, mutta en ole keksinyt mistä aihiosta lähtisi tekemään. Toisaalta projekteja on nytkin 2-3 vuoden vapaille riittämiin... |
Lainaus:
Edittiä sen verran että ainakin itsellä kestänyt jo muutaman vuoden nuo nitro gearin välitykset, että ihan laadukkaat tuntuu olevan. |
juu
Ja nuo nitro gearin välitykset makso pari kolme vuotta sitten jenkkilässä 380€/auto. nykyään reilu neljäsataa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuossa vielä linkki akselikoodien tulkitsemiseen, toyotalla ei edes ole näköjään 8,9" periä: http://www.fintoys.net/index.php?opt...1&limitstart=1 |
Lainaus:
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...,487,492&lang= |
Pitääpä käydä hallilla mittaamassa, paljon toi lautaspyörän todellinen halkaisija on.
Nimellismitta on kuitenkin 9,5", eikä noita pultteja kyllä lasketa kuin jossain jenkkivehkeissä. |
Lainaus:
|
nitrogearin sivuilta tuotekoodilla joka tossa ilmoitettu löytyi seuraava tieto TLC-488-NG
TOYOTA LANDCRUISER 9.5" 4.88 R&P eli mitä lie tuo 8.9" tuolla tarkottaneekaan mutta jos tuolla tuotekoodilla tulee niin on 9,5" perään noi palikat eli ei kun hallitusta pehmittämään |
Lainaus:
Ja tossa katiskassa on niin paljon muutakin ennen katsastusta ettei kyl kukaa enää ala siihen aina akseleita vaihtamaa ennen leimaa.. |
Lainaus:
|
etu pinjoniin tilasin uudet laakerit ja krymppejä 2kpl samoin uudet stefat eteen ja taakse. perät muuten pitäs olla kunnossa, mutta etu pinjonissa laakerit väliät. ja eiköhän tuo vaimo taivu noihin välityksiinkin :D
EDIT: mihinpä vaimo ei suostuis suklaalla ja kauniilla sanoilla.. elikkä välitykset tilauksessa |
http://www.man-a-fre.com/ Elikkäs tommosesta puljusta nyt laitettiin tilausta vetämään hintaa 235$ kpl eli 189€ Saa nähdä miten tilaus etenee kun ei missään vaiheessa pyydetty mitään varmistusta/ maksua tilaus vahvistus tuli vain sähköpostiin. kaippa sieltä lasku tulee. Palstalla oli luotettavien nettikauppojen listalla ja todettu toimivaksi eli kaippa sieltä uskaltaa ostaa. pihi kun olen niin koitetaan ensin säästää muutama satanen osista ja jos ei ala tilaus eteneen niin sitten siirrytään kotmaisiin vaihtoehtoihin.
|
Ameriikan tilauksesta käytiin kireenvaihtoa myyjäliikkeen kanssa, tai lähinnä toimitus tavasta. elikkä kohtuullinen toimitus aika oli kohtuuttoman kallis ja kohtuullisen hintainen toimitus taas kohtuuttoman hidasta niinpä peruin tilauksen kohteliaasti ja tilasin osat offroadtarvikkeelta. Toimitus pelasi nopeasti ja tänään on jo etupäähän vaihdettu välitykset huomenna viellä jos takapään sais yhtä kivuttomasti irti purkuun ja kokoon niin pääsis viikonloppuna uusia välityksiä kokeileen. :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
tarkotus olis raajärvelle tulla ja tällä kertaa ihan koko v-lopuksi viellä kun sais ton woblauksen kuriin niin uskaltais sinne ajella :D
edit: elikkäs juu välitykseksi tuli 4.88 ja renkaat 35x13,5 mudzillat hyvin tuntu pelaavan tänään kun kävin pikku lenkin ajamassa uudet renkaat vaan toi ikävän woblaus ilmiön esiin kun töyssyyun ajaa 50-60 vauhdissa pitäs sille koittaa nyt tehä jotain.. |
Sivu luotu: 08:19 (GMT +2). |