![]() |
Pajero 88 2.5 turbo diesel automaatti
Elikkä olis tommonen pajero hommattuna ja pitäs vähän rakennella sitä. Koria tuli jo korotettua 50mm. Ja maalata meinasin vielä koko auton ja kaikkea mitä tässä keksii. Mutta renkaita tässä mietin mitä kannattais laittaa? Kuinka kyseinen pajero jaksaa vääntää 33´ renkailla loppuuko vakiona tehot kesken? Ja saakos niitä leimalle?
|
tervetuloa foorumille. pajero onkin mukava auto alottaa harrastus kun ei verenmaku suussa mennä metsään. 33" jaksaa varmaan mennä tarpeeksi, eihän tehoa oo ikinä liikaa (paitsi kun voimansiirto ei kestä kasassa), mulla oli joskus 35" pajerossa, ja kyllähän se niilläkin liikkui. mutta omien kokemusten perusteella laittaisin pajeroon kyllä 33set. oikeen kun aivonystyröitä kiusaan niin muistan että olihan mulla alkuun 33"setkin pajerossa, 10,5 leveinä. leimaamisesta en osaa varmaksi sanoa. mutta kannattaa käyttää vapaa-aikaa foorumilla surffailuun, täältä löytyy tekstiä kyllä pajeroistakin kunhan jaksaa etsiä.
|
Gen1 ei isompia renkaita saa leimattua kuin 31"10.5 .
Itselläni on gen2 33"13.5 eikä auto enää raketti ole. Ensiavuksi sovittelen holsetin hx27 onnettoman vakio turbon tilalle. |
Pitää varmaan katsastus konttorilta kävässä kysäsemässä mitä renkaita ne antaa leimalle ko tuntuu ko lueskellu noita palstoja niin toiset on saanu 33" rekisteriotteeseen. Riippuu ilmeisesti aika lailla katsastusmiehestä?
|
33"
minun mielestä pitkään gen1 sais katsastettua 33 alle.varmaa tietoa ei oo mutta muistelisin jonkun näin kirjottaneen palstalla jossai...ja onnittelut pajesta.kaikki sanoo huonoksi mutte ite oon ollu enemmänkö tyytyväinen.peltihommia piisaa nii ei hommat ainakaan lopu. :D kuvia vielä kehiin.
|
gen1 ei saa ku 31"
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
Tämmönen pajero
|
1 Liiteet
50mm korin korotus tehty. Ja ruostettetta löyty rungosta sitten vähän joka paikasta. Hitsi saumaa sitten vetämään.
|
oisko kellään vetokoukulle ja takapuskurille hyviä ideoita? Koukkua kuiten tarvisinki välillä niin ois hyvä jos se ois ainakin helposti kiinnitettävä. Koukku kun taitaa olla aikamoinen ankkuri perässä :)
|
irrotettava koukku niin että voi helposti laittaa paikalla ku tarvii
|
Tilannepäivitys
4 Liiteet
siinä olis muutamia kuvia pajeron edistymisestä. Ovet meni kaikki vaihtoon ko löysin ruosteettomat ovet. Edelliset oli alareunasta kaikki ruostuneet puhki niin säästy niitten korjaamiselta. Tuli myös tuunattua vinssin rullat :) Runko alkaa olleen hitsattua joka puolelta, vielä massata joka paikka. Karjapuskuria tuli vähän ehostettua. Seuraavaksi pitäs alkaa hiomaan ja paklaileen ja maalaillen. Renkaat on vielä hommaamatta mutta eiköhän sitä jokku kesän mittaa saa hommattua.
|
Aloin etsiä vuotoa polttoainejärjestelmästä koska jostai saa ilmaa, joutuu starttaan aina niin prkl.sti ko auto jonku ajan seissy. Niin niin löyty tankin kyljestä reikä ko paskoja puhistin eestä pois alko liriseen diiselit maahan. Pikkunen reikä eikä näyttyäny ees ruosteessa olevan siltä kohin. Meniskään tohon laittaa joku paikka vai oisko viisaiin hommata ehyt tankki?
|
Omasta naperosta hitsasin tankin reiän. Tankki pois,reilu huuhtelu vedellä ja ei muuta kuin hitsaamaan.. Hioin saumat ja tinasin viälä varmuudeksi paikan. Kaksi diisel tankkia olen tuolla tavalla hitsannut ilman ongelmia.
|
Puottaa sen tankin alas, uusii/paikkoo ne märäntyneet lähdöt, joista sulla varmaan horii ilmaa,poistaa ja tulppaa siitä päältä ne ylimääräset putket ja hitsailee reijät umpeen ja maali päälle. Mulla ainaki oli tankki ihan hitsauskelposta tavaraa. Vesihuuhtelu pariin otteeseen ennen hitsausta niin tuloo hyvä.
|
Rengashommista vielä niin ainakin mulla on Gen1 otteessa 32",en tierä sitte kuinka on saatu mut kuitenki.
Tankin hitsoo olis kans edessä ja vieläpä Bensa. |
Kyllä se 33" renkailla jaksaa mennä, mää ainaki ajelin semmosten kans eikä ollu ees mikään erityisen laiska. siihen leimahommaan en sano mitään, ei mun pajerossa niitä lue otteessa.....
|
Nonoiin tankki on irrotettu ja sitten suunnitella mitä sille tekee. Mitä ihmeen letkuja siinä tankin päälä on niin pirusti kestääkös ne poistaa kokonaan?
|
Lainaus:
|
Kyllä niistä kannattaa ainakin yks jättää auki,kun pelkän korkin varaan ei huohotusta kannata laskea. Itse laskin ja aika kova alipaine tuntuu olevan kun tankki ajetaan tyhjilleen,talvella tarkoitus tehdä huohotusreikä vielä tankkiin. Ja itse suosittelen tekemään joko kokonaan uuden tankin tai ainakin kunnon panssarin sinne alle jos aikoo käydä metsässä,vakio kun roikkuu niin alhaalla ja on sellainen kantoharava että.... Se panssari on nätti tehdä kun tankki on lattialla.
|
Noniin käväsin katsastusmieheltä perjantaina kysäsemässä renkaista niin 31x10.5 ne isoimmat oli mitä se pajeroon lupas. 32x11.5 oli jo liian korkeat mutta leveydestä ois ne menny.
|
Lainaus:
|
En tiiä...
Lainaus:
|
Lainaus:
|
4 Liiteet
Noniin tankki tuli sitten hitsattua kuntoon ja ne letkut poistettua siitä päältä ko olivat niin ruostuneet puhki. Ja ne letkujen lähöt tosiaan oli ihan puhki kans niin ne tuli kunnostettua niin on nyt käynnistys ongelmat korjattu. Kotelot ja runko tuli kotelosuojattua ja massattua. Eilen sitten maalattiin pajero ja pitää laittaa tässä kuvia ko saan otettua. Nyt sitten pitäs kasata ja kokeilla leimalle.
|
1 Liiteet
Nyt on sitten pajero leimattu huomauksitta :) Ja renkaatki tuli hommattua katsastuksen jälkeen 33x12.5 15 hercules trail digger.
|
Härskin näköne mitsu :D
|
2 Liiteet
Noniin tuli pajerolla käytyä käsivarressa kiikkumassa tuntureissa ja uskomattomiin paikkoihinhan sillä kiikkuu. Automaatti laatikosta ei tullu ko positiivista sanomista tuolla kivikossa mönkimisestä.
|
Paljonkohan on pajerossa normaali lämpö kun pajeron oma lämpömittari jää hieman alle puolleen ja mulla on alavesiletkussa liitettynä mittari joka näyttää noin 80-90 ja nyt ko kärröä vedin niin nousi mäkeä ajessa lähes sataan. Ja jos oikein ilman kärröäkin ajaa yli sataa niin tuntuu lämmökki nousevan. Ilman tota lisämittaria en lämpöjen noususta ees tietäs mitään. Onko normaalia vai mikähän on vikana? Vai valehteleeko tuo lisämittari sitten?
|
Mulla ainakin on niin bensa ku dieselissäkin jääny reilusti alle puolenvälin se mittarin viisari normi ajossa. Mut sit ku vejättää enemmän tahi on kauheen kuuma keli niin sit nousee lähemmäs puolta mut jos puolenvälin yli menee niin varmaan kiehuu.
|
Mittaa valehteleeko se lisämittari,sillähän siitä saa varmuuden. Kerta alavesiletkussa on niin riittää kun katsot sen mittarin antaman lämmön ja mittaat syylärissä olevan nesteen aluksi. Kannattaa myös kokeilla kädellä onko alavesiletku kuinka kuuman tuntoinen.
|
Normilämmöt on siinä ekan lyhyen viivan lopussa. Normiajossa ei sais nousta puoleen väliin. Yleensä eka merkki alkavasta kansiviasta nuo korkeat lämmöt. Vanhempien mitsulla voi vielä kärryä vetää kun ottaa maskin pois, laskee lämpöjä sen verran että ei ihan hirveesti nestettä mene, oma pajero ei raskaammillakaan kuormilla oikeen nosta lämpöjä yli sen ekan viivan.
|
Ei taija pajerossa hehkututs pelata ko ilmojen kylmetessä joutuu starttaan perkeleesti. Mulla on hehkutus laitettu erilliselle napille ja sitäkö painaa niin naksahtelee vain eikä taija olla mitään hyötyä. Oisko jollaki tietoa mikä vikana?
|
Onkohan...
Lainaus:
Itellä omassa myös nappi hehku, ja siin alkuun ongelmaa et nappi palo kerran jälestä... No, nyt siin kunnollinen nappi mikä kestää. Sulakkeet molemmilta akuilta ja kumpiin 40A:n mallia maxit, kun 30A:set ei kestä yhtään ja mikäli toinen ois toi, niin se palaa heti. Eli 2x40A:set kestää kyllä. Tai siis tuossahan on kyllä orkkiskin käytössä, joten tuo nappinen on varalle mikäli ei orkkis toimi jostain syystä, kun sekin on tutnutnut välillä olevan poissa. |
Joo oli hehkut kaikki pimeät.. sielä oli 6v hehkut ja mittasin niin 12v sinne tuli niin käväsin tänään sitten ostamassa uuet hehkut ja huomenna laittaa paikoilleen jos kestäs sitten paremmin 12v hehkut :)
|
ois huomenna tarkotus käyttää vaihelaatikkoa irti ja vauhtipyörän hammaskehää vähän tutkia, on vissin kulahtanu ko startti pyörähtää tyhjää välissä. Auttaako hammaskehän pyöräytys eri kohtaan vai pitäiskö sitten vaihtaa ehyt tilalle?
|
Uusi hammaskehä. Siihen käy manuaalisen kehä. Se on hitsattuna vetolevyssä kiinni. Sitte ku laitat uuden kehän ni korjaappas samalla se startti ni ei pilaa uutta kehää! Siellä on semmonen suunnitteluviba jonka eliminoimiseen saat ohjeet vaikka YV:llä.
Tarkista tosin ensin sieltä vaihteiston alta löytyvästä luukusta(4x10mm kannalla olevaa ruuvia) että onko ne hampaat oikeasti kulahtaneet pois. Sieltä löytyy kolme kohtaa mistä on sorvautunut, ja siitä yhdestä pitemmästä kohtaa ne on yleensä aika finiitto. Jos kehä on suurinpiirtein ehjä ni selviit tosta rääkymisestä vaan startin korjaamalla. |
Misäs päin Torniota sie majailet? Komian näkönen Pajero sulla! :)
|
Missäpäin tuntureita oikein ajelit? Oliko kuinka vaikeeta maastoa? Ois itellekäkin suunitelmissa lähtee ajeleen tuntureille.
|
Mikäli...
Lainaus:
|
Duck hunter putaalla asustelen. Ärjyy70 melkein kilpisjärvellä kävin ajelemassa ja helevetin moista kivikkoa oli tunturit ajella mutta eipä ollu puut ainakaan tiellä :)
|
Hammaskehähän oli loppuun kulunu ja huomena saan ehjän tilalle niin saa alkaa kasaan. Pistähän Tomppaa viestia vain siitä startin korjauksesta. Noita hehkuja en viellä kokeillu mutta kyllä mie luulen että pitäs toimia ko piuhan päähän kuiten se 12v tuli mutta sittenpä nähään ko saan laitettua paikalleen.
|
Tulikin niin paljon kyselyitä että laitan suoraan tänne:
Siinä startissa on tehtaalta lähtiessä pieni suunnitteluvirhe. Starttihan toimii periaatteeltaan siten että solkku vetää pendexin kehälle -> solenoidin kärjet menee kiinni ja startti alkaa pyöriä. Mitsun startissa on sitte semmonen hienous, että jos startin ja hammaskehän hampaat sattuukin päittäin, antaa startin sisällä bendexin vivustossa yksi jousi periksi ja solenoidin kärjet yhdistyy vaikka hammaspyörät ei ole kytkeytyneet -> rääkyy ikävästi. Vian saa poistettua kun purat solenoidin pois, ja raotat vähän startin vaihteistoa. Huomaat siellä heti solenoidin alla kaksi sisäkkäin olevaa jousta. Poistat pienemmän jousen ja laitat kaksi m8 mutteria sen isomman jousen sisään -> ei jousta enää. Nyt startti vain naksahtaa kun hampaat ovat päittäin, ja yleensä toisella starttauksella starttaa normaalisti. Todennäköisesti bendexin pyörä on sulla jo vähän pyöristynyt rääkymisen takia joten ei varmasti naksu kovin usein. Jos se bendexpyörä ei ole kovin sorvautunut, kannattaa pikkusen viilalla pyöristää niitä hampaan reunoja jotta kytkee sujuvammin kehälle. Sitte tärkee pointti: Automaattilaatikollisissa, ja pikkulaatikollisissa mitsuissa on eri startti kuin kuin siinä "canter" vaihteistossa. Tossa Canter mallissa pitää hammaspyörän tulla noin 10mm startista ulospäin, kun taas automaatissa ja tos pikkuaskissa se on siellä syvennyksessä kokonaan. Ero johtuu moottorin ja vaihteiston välisen levyn paksuuserosta. |
1 Liiteet
Tommosessa kunnossa oli hammaskehä. Nyt on ehjä laitettu tilalle. Ja kyllä ne 12v hehkut kuumeni ihan kuumaksi ko kokeilin. Starttiin en kyllä tehny sitten mittään, eiköhän tuo hammaskehä tuon auton loppuelämän kestä..
|
Tutun näköistä huttua. Ainakin tuunaamattoman startin kanssa käännetty, viistämätön kehä porsii aika nopeeta. Olis jumppa edessä.:D
|
Korjaa sitte ku rääkymine rupee ärsyttämää :D Lähinnähän se onkin imagokysymys.
|
Sopiiko Bilteman taakkateline pajeroon?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...e-2-kpl-34234/ |
Lainaus:
|
Jos joltain löytyy sopivat taakkatelineent niin voisin sopuhintaan ostaa?
|
Noniin tarvis vähän ohjeistusta pajeron automaattilaatikon öljyjen vaihtoon? Mulla uusi suodatin ja öljypohjan tiiviste löytyy mutta miten sieltä laatikosta saa kaikki vanhat öljyt pois ja mitä muuta pitäs ottaa huomioon? Paljonkohan tarvii öljyä? Taisivat varaosa liikkeessä sanoa että teboilin öljyt kaikki sopii mutta en ole mitään vielä ostanu.
|
Turbiinia et siitä saa tyhjäksi. Orikinelli vaihtoväli on 50tkm eli öljyt vaihtuu pikkuhiljaa. Siellä öljypohjan sisäpuolella on sitte vielä magneetti joka luonnollisesti kannattaa puhdistaa. Öljyä menee varmaan jotain 3-4L. Tyhjän askin tilavuus oli muistaakseni 7L.
|
automaattilootassa semmonen ongelma ettei kylmänä vaihda isommalle lämpimänä kyllä toimii moitteettomasti nyt pakkasten tultua alkoi koiriin. öljyt ja suodattimen vaihoin muttei ollut vaikutusta. Mikähän siinä tälläkertaa on hämminkinä?
|
Katoppas ettei kickdownin vaijjeri jumita kylmänä. Jos se jää puolitiehen niin ei vaihda isommalle.
|
Miten se kickdown vaijeri säädetään tuntuu olevan helevetin löysällä vaikuttasko jos sitä kiristäis vähän ja kokeilis vain? Ja mihin kyseinen vaijeri vaikuttaa?
|
Se kuuluu olla aika löysällä. KO. vaijjeri vaikuttaa pääasiassa vaihteiden vaihtoon, eli millä kierrosalueella vaihtaa isommalle. Jos haluaa että vaihtaa korkeammalla niin kiristää, ja jos haluaa että vaihtaa aikaisemmin niin löysää. Liian tiukalla oleva vaijjeri aiheuttaa askin luistamista joka taas kuluttaa pakat nopeasti loppuun. Helpoiten askin luiston huomaa mustista ja helevetin pahan hajuisista vaihteistoölpistä. Ja tietenkin sen tehtävänä on kovassa kiihdytyksessä vaihtaa tarvittaessa pienemmälle kun kaasu on ihan pohjassa.
|
tais tuo vaiheloota alkaa värkkään tuon hammaskehän vaihdon jälkeen kun lootaa käytettiin irti ja raotettiin sen verran että sen hammaskehän sai pois. oisko tuo kickdown vaijerin ottanut siipeensä vai voisko olla jokin muu syy??? Vaikka lämpimästä tallista lähtee ajaan niin ei vaihda vaihdetta isompaan ennen ko n.1km ajon jälkeen jonka jälkeen toimii pirun hyvin.
|
Onhan sulla riittävästi öljyä askissa? Sitä saa olla mittatikun puolesta liikaakin ei ole haittaa.
|
Pittää lirauttaa lisää öljyä jos siitä ois apua. Mittatikun mukaan öljy laitettu laatikkoon.
|
Auton käydessä mitattu öljytaso? Ite oon laittanu aina sillai et D päälle käsijarrua vasten ja sitte käy nopeesti kattomassa öljytason, eli kone sammutettuna on öljypinta aina merkkien yläpuolella.
|
Taitaa olla pajeron ominaisuus ettei vaihda kylmänä vaihdetta. Öljyä lisäsin muttei ollut siitäkään apua.. antaa käydä ensin koneen lämpimäksi ennen ko lähtee ajeleen niin toimii hyvin.
|
Kyllä ainakin vanhempien auto toimii pakkasillakin hyvin. Oikeen kun on kova pakkanen menee hetki ennen kuin kytkee vaihteen eli on vapaalla mutta kyllä aina tähän mennessä on vaihtanut hyvin.
|
mites on,eikös näissä tarvii "ilmailla" ollenkaan tomaattilaatikkoa niinku esim. bmw merkkisissä kulkuneuvoissa??:confused:
saa sit mahtuu lisää öljyä kun ilmaa kunnolla..eikä jää ilmaa vika paikkoihin.. |
Sivu luotu: 23:56 (GMT +2). |