Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Peruskysymys: mitkä asiat kasvattavat auton maastokelpoisuutta ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97359)

Porvoon Hilma 14.05.2012 14:11

Peruskysymys: mitkä asiat kasvattavat auton maastokelpoisuutta ?
 
Pystytin tällaisen ihan peruskysymyksen. Mitkä asiat lisäävät oikeasti auton maastokelpoisuutta ? Riittävätkö jättirenkaat karkealla kuviolla? Onko maavara se, josta auto ekaksi jää kiinni? mikä on olennaisen tärkeätä ja mikä ehkä hifistelyä? Miten siis kootaan maastossa oikeasti toimiva offiajoneuvo ?:confused:

mhk 14.05.2012 14:16

Pitävät ja kantavat renkaat sekä neljä vetävää pyörää. Siis lukot... Siinä ens alakuun.

Morjenz 14.05.2012 14:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 881471)
Pystytin tällaisen ihan peruskysymyksen. Mitkä asiat lisäävät oikeasti auton maastokelpoisuutta ? Riittävätkö jättirenkaat karkealla kuviolla? Onko maavara se, josta auto ekaksi jää kiinni? mikä on olennaisen tärkeätä ja mikä ehkä hifistelyä? Miten siis kootaan maastossa oikeasti toimiva offiajoneuvo ?:confused:

Kaikkihan riippuu oikeasti käytössä olevasta budjetista ja missä järjestyksessä haluaa autoa lähteä parantelemaan :)

Tässäpä omia mietteitä ensialkuun, suurinpiirtein edullisuus järjestyksessä :)

1. Alustan panssarointi (uskallat ryskää jopa sillä lähes vakioautolla)
2. Karkeammat renkaat
3. Jousituksen toiminta
4. Vinssi (pääset vielä poiskin)
5. Ajosillat ja maastotunkki (jeesaa monessa paikassa sillä lähes vakioautolla)
6. Välitykset
7. Tasauspyörästön lukot (vaikuttaa toki eniten)
8. Voimaa moottoriin
9. Snorkkeli (uskallat upottaa, kun muut auton avut jo siihen riittää)
10. Takavinssi ja turvakaaret (turvakaaret kannattaa tehdä jo siinävaiheessa, kun tuntuu, että sitä autoa uskaltaa viedä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin)

Tässä nyt jotain listaa... tekijöitä ja mielipiteitä on varmasti monia...

LaaLaa 14.05.2012 15:07

Eniten auttaa AJOTAITO;)

Oikeasti, hyvä kuski ajaa lukottomalla autolla pahempaan paikkaan kun huono lukkojen kanssa.

artsi777 14.05.2012 15:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 881481)
Eniten auttaa AJOTAITO;)

Oikeasti, hyvä kuski ajaa lukottomalla autolla pahempaan paikkaan kun huono lukkojen kanssa.

Tää on hyvä ja niin monta kertaa nähty ;)

Kaitsu67 14.05.2012 15:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 881481)
Eniten auttaa AJOTAITO;)
Oikeasti, hyvä kuski ajaa lukottomalla autolla pahempaan paikkaan kun huono lukkojen kanssa.

Ja ilmeisesti sieltä pahasta paikasta poiskin... ;)

OnOff 14.05.2012 17:02

Melkoista hajontaa mielipiteissä jo muutamassa postauksessa :)

Nyt tullaankin siihen, että tämän(kin) harrastuksen suola lienee juuri siinä että tähänkään kysymykseen ei ole oikeaa vastausta, vaan kaikki saa ajatella ja nähdä asiat ihan omalla tavallaan. Toki niiden ajatusten pohjaksi tarvitaan näitä keskusteluja :)

Edit: Vinssi olikin jo näköjään listattu, joten muutan vastaustani.
Klommot kyljissä lisää maastokelpoisuutta. Suoraa autoa kun helposti arastelee ajaa metsään.

yypy 14.05.2012 18:59

Erilaisissa ajomaastoissa erilaiset ominaisuudet auttaa. Todella kivikkoisessa maastossa ajaneena voin sanoa, että ainakin maavara ja pohjan panssarointi tulee itsellä mieleen siellä huristellessa.

HV 14.05.2012 19:22

mun mielest lukot on ehdoton nro 1. ilmeisesti mä en osaa ajaa mutta tässähän kysyttiinkin auton varusteista eikä kuskin taidoista :D:D:D

Racingrabbit 14.05.2012 19:48

Lukoilla voi korvata huonosti toimivaa jousitusta

solihull 14.05.2012 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 881554)
Lukoilla voi korvata huonosti toimivaa jousitusta

;-) Ääni tälle - mitä lienee sitten tarkemmin tarkoittanutkaan...

Ajotaidon lisäksi auttaa valtavasti se, että tuntee oman autonsa käyttäytymisen eri tilanteissa...

TT

petr 15.05.2012 07:43

Lukkojen avulla ei tarvitse tehdä autosta huojuvaa apinakiikkua eli voi ajaa myös mutkatietä ja kallistuksia? ;)

isuzubj 15.05.2012 12:28

Ajosilmä ja rengastus!

L-Andy 15.05.2012 12:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OnOff (Viesti 881510)
Klommot kyljissä lisää maastokelpoisuutta. Suoraa autoa kun helposti arastelee ajaa metsään.

Filosofisesti tämä on verrattavissa panssarointiin, jos auto on varustettu Pasin tasolle pöpelikköön hyökkää huolettomammin eikä niitä ajolinjoja tule katsottua yhtä tarkasti. Ei se ajotaito ainakaan kasva sillä tavalla... ;)


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 881554)
Lukoilla voi korvata huonosti toimivaa jousitusta


http://www.youtube.com/watch?v=dBNPZFNOK-4

Kohdassa 2.20 tämä on häiritsevän selvä, vaikka 90'sen jousto ei missään nimessä voi kutsua huonosti toimivaksi...



Andy

veijon-esso 15.05.2012 13:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja L-Andy (Viesti 881721)


http://www.youtube.com/watch?v=dBNPZFNOK-4

Kohdassa 2.20 tämä on häiritsevän selvä,

Eihän noissa takapään ulosjoustoissa ollut mitään järkeä. Vieterit lepattaa vapaana. Tai kait noi on hyvät sellasessa RTI rampissa.

Porvoon Hilma 15.05.2012 19:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 881732)
Eihän noissa takapään ulosjoustoissa ollut mitään järkeä. Vieterit lepattaa vapaana. Tai kait noi on hyvät sellasessa RTI rampissa.

Juu, jäi takarengas nalkkiin koteloon ja koko katiska mäkeen pykimään :D

Jappi 16.05.2012 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 881473)
Kaikkihan riippuu oikeasti käytössä olevasta budjetista ja missä järjestyksessä haluaa autoa lähteä parantelemaan :)

Tässäpä omia mietteitä ensialkuun, suurinpiirtein edullisuus järjestyksessä :)

1. Alustan panssarointi (uskallat ryskää jopa sillä lähes vakioautolla)
2. Karkeammat renkaat
3. Jousituksen toiminta
4. Vinssi (pääset vielä poiskin)
5. Ajosillat ja maastotunkki (jeesaa monessa paikassa sillä lähes vakioautolla)
6. Välitykset
7. Tasauspyörästön lukot (vaikuttaa toki eniten)
8. Voimaa moottoriin
9. Snorkkeli (uskallat upottaa, kun muut auton avut jo siihen riittää)
10. Takavinssi ja turvakaaret (turvakaaret kannattaa tehdä jo siinävaiheessa, kun tuntuu, että sitä autoa uskaltaa viedä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin)

Tässä nyt jotain listaa... tekijöitä ja mielipiteitä on varmasti monia...

Sen verran eroan mielipiteissä että jos nuo yksitellen ostelee niin 4 ja 5 toisin päin... Tunkilla ja silloilla tuo auton pois lähes mistä vaan kunhan pistää aikaa, mutta turvallaan ojassa ilman tunkkia ei virveli aina oikein lämmitä...

Porvoon Hilma 16.05.2012 22:34

Tänks
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 881473)
Kaikkihan riippuu oikeasti käytössä olevasta budjetista ja missä järjestyksessä haluaa autoa lähteä parantelemaan :)

Tässäpä omia mietteitä ensialkuun, suurinpiirtein edullisuus järjestyksessä :)

1. Alustan panssarointi (uskallat ryskää jopa sillä lähes vakioautolla)
2. Karkeammat renkaat
3. Jousituksen toiminta
4. Vinssi (pääset vielä poiskin)
5. Ajosillat ja maastotunkki (jeesaa monessa paikassa sillä lähes vakioautolla)
6. Välitykset
7. Tasauspyörästön lukot (vaikuttaa toki eniten)
8. Voimaa moottoriin
9. Snorkkeli (uskallat upottaa, kun muut auton avut jo siihen riittää)
10. Takavinssi ja turvakaaret (turvakaaret kannattaa tehdä jo siinävaiheessa, kun tuntuu, että sitä autoa uskaltaa viedä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin)

Tässä nyt jotain listaa... tekijöitä ja mielipiteitä on varmasti monia...

Kiitos listauksesta.

Tosta listasta on nyt olemassa jonkinlaiset renkaat vaikkakin vain 205 eli lähes sirkkelinterät ja sitten löytyy noi manuaalilukot edestä. Takana LS. Panssarointia on vain tankin alla. Minnekä muualle sitä pitäisi laittaa ? Vaihtaa koneen edessä alla oleva muovilevy pelliksi?

Jousitus on mitä on eli jäykkä taka-akseli. Maastotunkki on mielenkiintoinen juttu, en ole sitä oikein mieltänyt tarpeelliseksi, mutta auttanee miestä mäessä ellei ojassakin :D

Takavinssistä ole haaveillut lähinnä siksi, että auto olisi tasapainoisempi, nyt keula kyntää syvällä ja perä leijuu. Toinen syy on toi metsurointi eli puiden veto ja konkeloiden kellistys ( voi olla ettei juurikaan tartte ).

Ilmeisesti Hiluxista voisi saada jonkinlaisen off auton? :D

Heguli 17.05.2012 05:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 882142)
Tosta listasta on nyt olemassa jonkinlaiset renkaat vaikkakin vain 205 eli lähes sirkkelinterät ja sitten löytyy noi manuaalilukot edestä.

Jos meinaat napalukkoja niin niillä ei ole mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa.

Porvoon Hilma 17.05.2012 08:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 882158)
Jos meinaat napalukkoja niin niillä ei ole mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa.

Juu, tasauspyörästön lukosta en puhunut, tuo taka-akselin LS Lienee jonkinlainen kiinteän tp-lukon ja ihan horona pyörivän lukottoman perusnavan välimuoto ?

Pete 17.05.2012 08:31

Tasainen maasto, kasvattaa maastokelpoisuutta:D
Kokemus on paras maastokelpoisuuden kasvattaja. Ehdottomasti

veijon-esso 17.05.2012 10:17

Mä laitoin kerran yhteen maasturiin ihan törkeen hyvät napalukot, niin eteneminen parani sikana! muuten auto oli vakio, mut noi napajupinat jeesas niin paljon ettei mitään tolkkua. En viitti sanoa mikä auto oli kysessä ette ala mikään taistelu parhaasta maasturimerkistä, mutta sen voin vaan kertoa että auton rakentelu kannattaa aloittaa kunnon napalukoista!

HV 17.05.2012 10:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 882225)
Mä laitoin kerran yhteen maasturiin ihan törkeen hyvät napalukot, niin eteneminen parani sikana! muuten auto oli vakio, mut noi napajupinat jeesas niin paljon ettei mitään tolkkua. En viitti sanoa mikä auto oli kysessä ette ala mikään taistelu parhaasta maasturimerkistä, mutta sen voin vaan kertoa että auton rakentelu kannattaa aloittaa kunnon napalukoista!

ny sä sekotat asioita, oikeis maastureis ei edesl ole mitään napalukkoja, ne kuuluu city"maastureihin" :D

Porvoon Hilma 17.05.2012 14:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 882237)
ny sä sekotat asioita, oikeis maastureis ei edesl ole mitään napalukkoja, ne kuuluu city"maastureihin" :D

Mitä jos autossa on vakiona napalukot, pitääkö ne nyt sitten ottaa pois että pääsee oikeiden maastureiden sarjaan ?

Muuten uskon kyllä noihin napajuttuihin, omassa nimeltä mainitsemattoman merkkisessä autossa on nuo napikset ja kyllä meno paranee sikana, toisinaan jopa ihan karjuna :D:D

HV 17.05.2012 14:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 882287)
Mitä jos autossa on vakiona napalukot, pitääkö ne nyt sitten ottaa pois että pääsee oikeiden maastureiden sarjaan ?

Muuten uskon kyllä noihin napajuttuihin, omassa nimeltä mainitsemattoman merkkisessä autossa on nuo napikset ja kyllä meno paranee sikana, toisinaan jopa ihan karjuna :D:D


ei ku se koko auto pitää vaihtaa :D:D:D

Nuhapumppu 17.05.2012 14:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 882225)
Mä laitoin kerran yhteen maasturiin ihan törkeen hyvät napalukot, niin eteneminen parani sikana! muuten auto oli vakio, mut noi napajupinat jeesas niin paljon ettei mitään tolkkua. En viitti sanoa mikä auto oli kysessä ette ala mikään taistelu parhaasta maasturimerkistä, mutta sen voin vaan kertoa että auton rakentelu kannattaa aloittaa kunnon napalukoista!

Varsinkin jos entiset on automaattiset niin varmasti paranee,omassanikin nuo napikset paukkuu välillä kesken vedon pois päältä,pitäis hommata kunnon manuaaliset tilalle.

farmari 17.05.2012 15:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 882142)
Kiitos listauksesta.

Tosta listasta on nyt olemassa jonkinlaiset renkaat vaikkakin vain 205 eli lähes sirkkelinterät ja sitten löytyy noi manuaalilukot edestä. Takana LS. Panssarointia on vain tankin alla. Minnekä muualle sitä pitäisi laittaa ? Vaihtaa koneen edessä alla oleva muovilevy pelliksi?

Jousitus on mitä on eli jäykkä taka-akseli. Maastotunkki on mielenkiintoinen juttu, en ole sitä oikein mieltänyt tarpeelliseksi, mutta auttanee miestä mäessä ellei ojassakin :D

Takavinssistä ole haaveillut lähinnä siksi, että auto olisi tasapainoisempi, nyt keula kyntää syvällä ja perä leijuu. Toinen syy on toi metsurointi eli puiden veto ja konkeloiden kellistys ( voi olla ettei juurikaan tartte ).

Ilmeisesti Hiluxista voisi saada jonkinlaisen off auton? :D

Kyllä vaan Hiluxista voi saada jonkinlaisen off auton: http://www.alanmiehet.com/?id=56

Porvoon Hilma 17.05.2012 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja farmari (Viesti 882306)
Kyllä vaan Hiluxista voi saada jonkinlaisen off auton: http://www.alanmiehet.com/?id=56

Melkomoinen projekti! Kai tuota lopputulosta voi vielä nimittää Hiluksiksi, onhan siinä sentään Hiluksin runko :D kevyesti kulkee tuo vekotin sorakuopan reunoja.

veijon-esso 17.05.2012 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 882292)
Varsinkin jos entiset on automaattiset niin varmasti paranee,omassanikin nuo napikset paukkuu välillä kesken vedon pois päältä,pitäis hommata kunnon manuaaliset tilalle.

Joo kato täs ei ollu napalukkoja ollenkaan ja nelivetohan laitetaan navoista päälle. Siis jos on ne lukot. Navoissa.

Ni siks kantsii laittaa lukot napoihin ni voi lattaa navat lukkoon.

Aitto 17.05.2012 23:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 881554)
Lukoilla voi korvata huonosti toimivaa jousitusta


Mutta hyvällä jousituksella et voi korvata LUKKOJA :p:p:p

Porvoon Hilma 18.05.2012 16:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 882290)
ei ku se koko auto pitää vaihtaa :D:D:D


:D:D:D

turakki 18.05.2012 16:53

Juu, kyllä kaikilla kivoilla himmeleillä voi parantaa auton maastokelpoisuutta, usein huomattavastikin. Tärkein maastossa etenemisen parantaja on mielestäni kuljettaja, joka 1. osaa lukea maastoa ja valita ajolinjat ja 2. tuntee autonsa mitat, ominaisuudet ja etenemiskyvyn valitsemallaan ajolinjalla.

Porvoon Hilma 18.05.2012 19:19

Jees
 
Moni on kommentoinut tuota kuljettajan ajotaitoa. Se on varmasti olennainen juttu.

Oikeastaan mä tavoittelin tällä kyssärillä, että jos laittaa tumpulakuskin offiauton rattiin, niin millä tavalla varustetulla autolla tuo tumpula etenee parhaiten maastossa?

Millä reseptillä siis rakennetaan paras mahdollinen offiauto jos raha ei olisi rajoite?

Comax 18.05.2012 20:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 882645)
Millä reseptillä siis rakennetaan paras mahdollinen offiauto jos raha ei olisi rajoite?

Soittaa Mersun tehtaalle ja sanoo, että pistävät tulemaan yhden semmosen pirssin, että pääsee mihin vaan? :D

Itse lähtisin kyllä tälläisessä topicissa käymään läpi toisella tavalla. Esimerkiksi olisi se touhutonni per kuukausi käytettävissä rahaa, niin mihin se kannattaisi käyttää ja missä järjestyksessä, jotta auton etenemiskyky paranisi nopeiten?

Porvoon Hilma 18.05.2012 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Comax (Viesti 882687)
Soittaa Mersun tehtaalle ja sanoo, että pistävät tulemaan yhden semmosen pirssin, että pääsee mihin vaan? :D

Itse lähtisin kyllä tälläisessä topicissa käymään läpi toisella tavalla. Esimerkiksi olisi se touhutonni per kuukausi käytettävissä rahaa, niin mihin se kannattaisi käyttää ja missä järjestyksessä, jotta auton etenemiskyky paranisi nopeiten?

Juu, taitaa ratketa tuo maastokelpoisuus noinkin :D:D., vaikka ihan tuollaista ökypossuvaihtoehtoa en edes ajatellut:)

Tuo on sen verran hyvin muotoiltu kysymys, että komppaan tätä ja jäädään yhdessä odottelemaan vastauksia :D

Punanenä 18.05.2012 21:35

Kyllä se ehdottomasti on kuljettaja se tärkein juttu:o

Bj Andy 18.05.2012 21:47

Jatkan edelleen että selkänojan ja ratin väli pitää olla kunnossa. Sitten pohjapanssarit.Ja vinssi ja lukot.

Työhevonen ei kaipaa extreme jousia...

Mutta monessa topicissa kehutaan miten mikäkin "puhistaa kuviota " niin oma kokemus on notta pitää osata painaa kytkintä vähän ennen kuin liike pysähtyy, sillä pääsee aina pätkän takaisin päin.

15 vuotta tuli ajettua ilman lukkoja mutta nyt kun on bertassa lukkoakselit niin moni asia muuttui helpommaksi. Eli talvella tiukat mäet kärri perässä menee etulukko päällä, samoin kuin auraaminen etulukko päällä on ihan hiivatin paljon helpompaa kuin ilman lukkoja.

Ja nimenomaan tuo etulukko on se kova juttu koska kun kärri vetää koukusta sivulle niin takapyörillä on lepokitka ja jos aura koittaa pyöräyttää autoa niin etulukko pitää suunnan oikeana ja avoin takaperä hoitaa oman tonttinsa...

Mutta en tiiä liittyykö nää mitenkään maasto-ominaisuuksiin...

Byrocrat 18.05.2012 22:02

Alusta ja renkaat kuntoon
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 882645)
Moni on kommentoinut tuota kuljettajan ajotaitoa. Se on varmasti olennainen juttu.

Oikeastaan mä tavoittelin tällä kyssärillä, että jos laittaa tumpulakuskin offiauton rattiin, niin millä tavalla varustetulla autolla tuo tumpula etenee parhaiten maastossa?

Millä reseptillä siis rakennetaan paras mahdollinen offiauto jos raha ei olisi rajoite?

Taitaa valitettavasti olla niin, että ei auta vaikka auto olis kuinka rakenneltu jos kuski on tumpula niin se saa hyvänkin auton jumiin eli niin se vaan on, että ajosilmä ja harjoittelemalla hankittu kokemus on maastoajossa kuten tieliikenteessäkin ensiarvoisen tärkeä. Mettsäajossa hyvin rakennettu etenevä auto tietty helpottaa hommaa :)

BJ-40/76 19.05.2012 00:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 882645)
Moni on kommentoinut tuota kuljettajan ajotaitoa. Se on varmasti olennainen juttu.

Oikeastaan mä tavoittelin tällä kyssärillä, että jos laittaa tumpulakuskin offiauton rattiin, niin millä tavalla varustetulla autolla tuo tumpula etenee parhaiten maastossa?

Millä reseptillä siis rakennetaan paras mahdollinen offiauto jos raha ei olisi rajoite?

Siis kaiken avain on kuski, ja niitä luonnon lahjakkuuksia on vähässä!

Hajoittelu tekee mestarin, ja ne jotka harjoittelevat yksin, ja vasta tosipaikassa, saavat kaluston rikki, kolhuille, ja lujaan kiinni pitkän kävelymatkan päähän.

Yksi hyvä esimerkki oli taannoin yksi bj-40 kuski, tuli lukottomalla bj:llä 205-16 aikasileillä renkailla talvella letkassa, kun avattiin uraa 38" svammppereilla ja 33" mutiaisilla: taktiikka oli se, että ei ota yhtään sutia, ettei renkaat lämpene, ja ei koskaan pysähtynyt pahaan kohtaan.

Itse kaivatin viimme talvena hdj-80 kiinni 31-10,5 hakkapeliitoilla uralle, mitä pari viikkoa aikaisemmin ajoin farkku mesellä (toki 4-veto):mad:
-> ei ole ennen tarvinnut komentaa hdj:tä lukot kiinni hangessa, ja nyt tuli
painettua kaasua sekunnin murtoosa liian pitkään; kaapasi renkaan alukset tyhjäksi, ja kun joka rengas oli kolossa, niin ei lähtenyt kuin alaspäin:(
(aika äkkiä kaivoi kuopat, kun keppi oli D-asennossa, ja kaikki lukot kiinni)

No, käveleskelimpä etsimään lapiota, ja jopa löysin, 3x5m kenttää vapaaksi lumesta, ja peruutin pois. Oppia Ikä Kaikki

---> siis ota joku kaveri maastoautolla tai traktorilla mukaan, ja ala reenaamaan ajamista. Jos haluat opetella itse, niin aja takavedolla, ja kun jäät kiinni niin sitten etuset mukaan ja takaisin!

Halpa maastotunkki maksaa vajaan satasen, ja se toimii "vinssinä", siis vetää tunkin yläpään ja nostokoneiston toisiaan kohti 3500 kg voimalla.
Siis osta kaveriksi PUUNSUOJALIINA, 2 kpl 2-3m mittaista kettinkiä, 4 sakkelia ja 2-3 isoa räikkäliinaa, niin saat vedettyä muutaman metrin minne tahansa suuntaan, jos löytyy kantoa tai puuta parin-kolmen kymmenen metrin säteeltä (vaikka sitä konkelossa olevaa puuta)

Jeeper 19.05.2012 07:22

Ääni myös multa tuolle ajoharjoittelulle/ajamiselle, Mieluiten aloittaa harrastuksen melko vakioautolla.
Sitten kun pikkuhiljaa alkaa autoa varustelemaan, Niin pysyy mielenkiintokin yllä kun huomaa että miten auto rupeaa etenemään ja alkaa myös etsimään lisää haasteita maastosta.

pee 19.05.2012 14:57

1. renkaat + panssarointi - pääsee alkuun ilman isoja vahinkoja
2. tunkki + vinssi + rampit - pääsee jumista pois
3. alusta kuntoon, jarrut myös - parantaa suoritusta kadulla ja maastossa
4. lukot - antaa mahdollisuuden hakea vähän lisää haasteita
5. kaikki muu höpö ...

ja joka kohdan välisssä ajoa, ajoa ja ajoa

Lord of flies 20.05.2012 17:46

Ite korotin jonkin aikaa sitten rotken etupäätä. Ja nyt olis tulossa isommat A/T renkaat. Lukkoa suunnittelen taakse.
Ja vinssi keulaan jossain vaiheessa.

Noi meinasin laittaa nyt näin aluksi ja järjestys on tuo. Pitäs vain löytää luvallisia paikkoja missä rymytä. Ja porukkaa että kun jää kiinni niin olis apua paikalla että saa taas auton irti ja voi yrittää uudestaan

NiFa1 07.05.2013 15:09

Onko vuoden aikana tullut mitään uutta ja innovatiivistä? ;)

elhapero 07.05.2013 16:24

1.mahdollisimman kevyt maasturi
2.vinssi
3.jakolaatikon välitys ja vähintään takaperään lukko
4.maastokelpoiset renkaat
5.maltillinen korotus ja panssarointi
6.turvakaaret ja harjoittelua että löytyy se uskallus ja luotto omiin sekä ajoneuvon kykyihin


Sivu luotu: 22:13 (GMT +2).