![]() |
*Ex 500tmk citymaasturi* ja *Ex Thaikku Hilux* sekä HDJ100 ultimate overlander
2 Liiteet
Tuli tuossa syksyllä hommattua tällänen landcruiseri kun pääs offroadkuume iskemään.
Ennen tätä kyllä oli isuzun campo mutta siitä hajosi etuperä heti alkuunsa. Lähtötilanne oli tämmönen nettiauton edullisimmasta päästä oleva reilu 700 tuhatta ajettu cruiseri. Liite 26346 Heti alkuun päästin maistamaan tätä offroadin ihanuutta eli murroksenvaihtoa. Liite 26349 Autossa oli alla ostaessa hankookin dynaprot ja takalukko ei toiminut joten ajo oli aika tikkusta, ja tuntui varsinkin lumien tultua siltä että henkilöautollakin on parempi etenemiskyky kun tämmösellä tonnikeijulla:D |
1 Liiteet
Vinssiksi hankin t-maxin 12000lb sähkövinssin mikä on aika lelu kuitenkin näin painavalle autolle ja varmaan laitettava mekaaninen vinssi eteen ja siirrettävä tuo sähkövinssi taakse jossain vaiheessa.
Liite 26350 |
Mulla olis kinnulassa HJ:n mekaaninen käyttökuntosena keulalta nostettuna vaijereineen "ylimääräsenä"... ;)
|
3 Liiteet
|
Juu elikkä jousiksi tuli 4" dobinsonin setti iskareineen ja casterpuslat. Takavakaajan nakkasin mäkeen kun ensimmisellä ajokerralla se repes irti niin turhaanhan se siellä on rajottamassa joustoja. Renkaiksi löytyi täältä offipalstan kautta melko uudet maxxis creepycrawlerit kokoa 37 14.5 15 ja bedlockvanteet ET -44 10x15. Korinkorotusta ei oo ja pahassa paikassa takarengas ottaa kaareen kiinni mutta tulee niin ulos nuilla vanteilla että hankaa kultuspinta kaareen niin ei oo ainakaan vielä aiheuttanu mitään tuhoa.
Komentteja ja rakenteluehotuksia otetaan vastaan! |
Ei muutaku leikkaat takakaarista ylimääräset pois. Hieno pirssihän se on. :)
(pete kerkes varata multa sen vinssin) |
Lainaus:
|
Juu akselithan on päin *ittua toinen toisessa laidassa ja toinen toisessa kulukee ku ajokoira ja palakkihelemat on tekkeiilä ku on nuita ruostehommiakin. Tuo välityshommakin on tiedossa kun pikkupuolella kulkee 70 km/h. Täytyy kuites järjestellä noita hommia silleen ku tuon ikäsessä on kuitenkin muutakin "pikku" laittoa ettei lopu kuluku kesken. Mut nuo muut ei kyllä oo tullu ees mieleen. Lisää tämmösiä kommentteja ja ideoita.
|
ei sun etuiskareille tarvii tehdä mitää varmaan.. takaa vähän muuttaa kiinnitystä.. oli ne sen verran pitkät iskarit :D
|
Lainaus:
|
Tässä toissaviikonloppuna perehyttiin hodarin huonoon kulkupuoleen paikallisen asiantuntijan neuvoja hyväkskäyttäen. Käänneltiin ruuveja, karoja ja setvittiin vähän ali/ylipaineletkuja ni jovain rupes kulukemaan ihan toiseen malliin. Samaan syssyyn väännettiin vielä 3" pakoputki vaikka liekkö tuo tuolla vakioahtimella hirveesti ois muutenkaan ahistanu kun entinen putkikin oli teurastettu apukuskin oven kohalta.
|
3 Liiteet
Taas kerran purin ja kasasin takalukonmoottorin että pääs vähän ajelemaan, tosin liekkö tuosta hirveesti apua ollut kun vinssaamisekshan se meni. Niin ja peräöljyt vaihoin kun oli jonkunverran vettä päässy sekaan liian lyhyen huohotinletkun takia.
Liite 27114 Liite 27115 Liite 27116 |
Jaahans tälläkin on vaan ajeltu ja välillä korjattu. Nyt pääs käymään niin että leimakin jo loppu niin ostin käyttisauton että tätä pääsee kunnolla pajottaan. Palkkihelmoihin on aihiot jo hommattu ja kardaanikäsijarru pitäs rueta kötöstelemään kun tuntuu nu omat hilut aina tippuvan tuolta kun käy vähänkään metikössä. Takalukon moottorikin meni paskaksi kun oli vähän johonkin hipassu ja nyt ois tarkotus rakentaa paineilmakäyttöiseksi tuo takalukko kun vituttaa aina tuota roplata ja arpoa että millon pelaa millon ei.
Jos jollain on valmiita ideoita tuohon lukkohommaan ja käsijarruun niin mielellään ottasin ehdotuksia vastaan. Parit möyrintäkuvat: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107164 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107163 |
On noi hdj:t vaan aika komeita laitteita
|
mites renkaat/vanteet toimii maantiellä/mettässä ??
komee on :D |
Kyllähän nuo metässä ihan kohtalaiset on, vaan ostasin boggerit jos rahaa ois. Maantiellä kyllä on aika karski ajaa, puistaa rattiakin niin helevetisti et kaksinkäsin melekein ajettava.
|
Käytiin taas viimeviikonloppuna vähän offailemassa kaakkolammella ja korjattavaa tuntuu joka reissulla tulevan :) mut kuuluu lajin luonteeseen.
Takalukko on nyt väliaikaisesti hirtetty kokoajan päälle. Otin jo ennen metsäänmenoa takavalot pois ja eihän ne enää paikoilleen käyny illanpäätteks mut nyt on vähän vasaraa näytetty niin taas istuu nätisti valot. Etulampunkin sain paskaks ku hävis jarrut yhteenvaiheeseen ja on tuo automaatti aika vittumainen ilman jarruja. Onneks nuita valoja ja vähän muitakin osia näkyy saavan ihan motonetista. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110422 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110423 |
Tääkin laitos on taas otettu työnalle pienen motivaationkasvatustauon jälkeen. Toisenpuolen palkkihelma alkaa kohta oleen nipussa ja toinen on helepompi kun ei oo ihan niin mätä kun tuo apumiehenpuoli.
Jarrujen toimimattomuus johtuu jarrupaineensäätimestä tuolla taka-akselilla kun näkyy vuotavan ja meinasin että jos sen heittäs sieltä kokonaan mäkeen mutta en tiiä sitten mitä ne katsastukseesa siitä keksii. |
4 Liiteet
Palkkihelmat alakaa olemaan paikoillaan
Liite 31444 Liite 31445 Liite 31446 Lämmityslaitteen kennon korjausprojekti, ihan pikku juttu :) Liite 31447 |
2 Liiteet
Tämäkin projekti edistyy hitaasti mutta epävarmasti :)
Uusi maalipinta vetästy teknoksen inerta naamiomaalilla ja samalla korjailtu pikku ruostevaurioita. Liite 41830 Liite 41831 |
komia on.
|
2 Liiteet
Niin se vaan leima tärähti tähänkin kampeeseen mut olihan siihen hyvä pohjustus kun edellisenä viikonloppuna käytiin möyrimässä kaakkolammen maisemissa :D
Liite 42706 Liite 42707 |
Hyvää työtä olet tehnyt
|
Jaksaisitko ottaa hieman mittoja tuosta jossain välissä. Eli tuolla rengastuksella korkeus mitattuna johonkin korin alkuperäis kohtaan ja leveys renkaiden ulkopinnoista. Eiks tää ollu 4" korotuksella ja 37" 14,5" ja et -44 ???
|
Lainaus:
|
Kiitos!
Kuinka likellä sulla pyörii kumekset tolla setillä raapiiko missään vaiheessa kiinni? Itellä olis samalla rengastuksella tarkotus laittaa mutta raideväli pitäis tiputtaa tonne n.200cm. En haluaisi enää yhtään korkeempaa tuosta omasta, mutta saattaapi olla että joutuu laittaa 30-50mm korin korotusta viellä ton 4" alustakorotuksen päälle ku helpottais sit taas muutamissa muissa jutuissa... |
Edessä otti lokasuojan alakulmaan kiinni mutta taputin lekalla vähän sinne ja nyt kun on nuo palkkihelmat niin trimmasin ne vähän siistimmäks. Takana ottaa tiukoissa venyttelyissä lokasuojan kaareen kiinni et vaatis sisäänjouston jonkilaisen rajotuksen tai sit rälläkkää kaarille. Kovin kapeemmalla raidevälillä voi käydä niin että ottaa takana kumien sisäreunat runkopalkkiin kiinni. Itekki miettiny tuota korinkorotusta mutta ei viihtis ku on nytkin jo suht kiikkerä ajella tiellä.
|
Joo samoja ajatuksia. itellä lähtee kaarien reunoista se pari senttii pois minkä pellit hyvin antaa takaalta avartaa ja saman moisiks etuset. Nää on näitä iän ikuisia kysymyksiä tieliikenne autoissa... Isoja pyöriä, paljon joustoja ja viellä jonkin moiset lokarit tallella niin alkaa olee tekemistä :D
Niin ja tarkotus tehdä tukevat levikkeet pellistä sinne lain sallimaan 200cm ja saada renkaat (14,5" leveet) ilman norsunkorvia sopimaan niiden sisään.... Siinähän sitä on tallilla istuskelemista ja pohdittavaa :o Se pelkkä hillitty (30-50mm) korinkorotushan ei hirveesti painopistettä muuta ellei lähde nostamaan tekniikkaa jotta saa tasasen levyn runkoaisojen alapään tasalle... Mut toi 3 sentiäkin koppaa ylemmäs auttaa jo paljon vinssien ja coolerin jne asemoimisessa... se vaan mihin sen rajan vetää jalostamisessa... |
Kun harrastat syvä möyrintää :) Moottorin ilman otto kantsii muuttaa.
Apparin puolen sisälokarin päältä etu parkin takaa ottaa ilmaa. must aika kehnosta paikasta.. On imeny kesällä hitosti hiekanpölyä putsariin kun rengas pyörittää pölyä kotelossa ... jos kulma pulahtaa vettähän ei tietystikkään kone kaipaa.. |
1 Liiteet
Vihoin ja viimein sain vinssipuskurinkin rakenneltua. Uusi narullinen vinssikin tuli asennettua.
Liite 48641 |
1 Liiteet
No niih onpa taas aikaa vierähtäny ku on tänne tullu päiviteltyä. Citymaasturille kävi ikävästi sinäänsä et tuli rahdattua se ruotsiin työhommien mukana mistä se otti nokkiinsa ja poltti luultavasti kannentiivisteen. No eihän siinä auttanu muu kun uutta matoa koukkuun ja toinen ns. neliveto talouteen kun ei entistäkään oo kerinny vielä korjaamaan. Käyttöauton virkaa tuli nyt täyttämään Hilux vm. -06. Autossa oli ostaessa valmiina 50mm jousikorotus ja valorauta. Tästä pitäs alkaa värkkäillä itelle mieluinen käyttöpeli ja ensimmäisenä tuntus siltä että mistä tähän sais voimaa, on meinaan synkkä vehe tuon hodarin jälkeen :(.
Liite 51802 |
2 Liiteet
Hiluxiin on asenneltu kaikkea turhuuksia lähinnä katu-uskottavuuden nimissä.
Liite 54879 Ruuvailtu paikoilleen: -poppivehkeet -tuuliohjaimet sivuikkunoihin -kromiset peilinkuoret ja mittarinkehykset -lisää virran ulosottoja sisälle -led työvalot -renkaat (33 12.5 17 cooper discoverer stt) ja alumiinivanteet -risusuoja syylärin alalaitaan -työkalulaatikko lavalle Liite 54880 Kitkalukko toimi oston jälkeen ehkä kuukauden, on ilmeisesti aika heikkotekoinen näissä. Voimaa olis jollakin aikajaksolla taidottava lisää tai muuten joutaa vaihtoon koko vehjes. |
Hilux myyty jo aikoja sitten tilalle HDJ100
Nyt ois tuossa pihassa tuommonen leimaton ja ruosteinen HDJ100 niin siihen vois kehitellä villejä ideoita. Autoon rakentelin hätäisesti laverin norjan reissuun 2019 ja toimi hyvin matkailuautona missä nukuin ja pidin tukikohtaa. Jäi vaan tuosta ainoasta oikeasta eli HDJ80 polte vähän räyhäkkäämpään maasturiin.
Tuossa satasessa on se AHC hydraulinen jousitus ja on mukava kun voi säätää korkeutta ja vaimennuksen jäykkyyttä napeista. Hyvä ja luotettava systeemi poislukien yhtä johtovikaa ja nyt toisen takaiskarin vuotoa. 35" kumit ois mukava saada alle. Villit ideat ja vinkit kiinnostaa. |
itelläki satku työn alla..,tosin siihen vaihtuu hzj105sen runko ni pääsee risukeulasta eroon,ja samalla tulee kasikympin akselit,ni pääsee typerästä pulttijaosta eroon ja saa lukon eteenki.
|
eipä mittään
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 17:48 (GMT +2). |