![]() |
XJ murrosremppa
Jeepin kuskinpuoleinen murros on saavuttanut eläkeiän ja kaipaa vaihtoa.
Paikallinen liike ei anna hommasta mitään arviota vaan laskuttaa käytetyn ajan mukaan. Pienibudjettinen siis yrittää ensin itse ja maksaa sitten hinaukset plus jälkien korjaamisen. Eli mitäs tuossa nyt sitten on odotettavissa? Kaikki nivelet irti ja napa pois? Toistaiseksi nivelissä ei ole väljää mutta onko odotettavissa että irroittamisen jälkeen ovat entisiä ja kannattaa hommata uudet jo ennen rempan aloittamista? Mitä muuta palikkaa kannattaa varata remonttia varten? |
|
Helppo ja nopea, kunnes osat on jumissa..
Normaalit kuviot, eli rengas irti, jarrut irti, navan/vetoakselin (tämähän kannattaa löystää renkaan ollessa maassa..) mutteri auki. Ja napa on kiinni vielä kolmella pultilla takaa, jotka iri. Näiden pulttien kannat on jotkut useampi sakaraiset (tähti?) Ainakin osa kiintolenkeistä käy noihin somasti. Tässä kohta alkaa se kiroilu, kun napa ei meinaa lähteä irti. Ammattilaisilla lienee tähän oiva konsti, jonka voisivat nyt jakaa meidän amatöörien kanssa :) Tuo amerikan poikien kuvissa näkyvä homma voisi olla kokeilun arvoinen. http://www.myjeepxj.com/uploads/imag...gear%20036.jpg Kun napa lähtee irti, niin sittenhän tuon vetoakseli on vedettävissä ulos. Eli jos kaikki menee kuin elokuvissa, niin lie n15-25min ja vetoakseli on pois. Mutta tuon navan kanssa saanee hieman taistella, joten pari tuntia. |
Juu, tuolla tavalla napa lähtee helposti irti.
|
Jeps, jos napa on jumissa (ruostunut kiinni) niin tuo Amerikan- Joen keino on helvetin tehokas ja nopea. Idea siis, että ei avaa navan pultteja kokonaan, laittaa sopivan mittaisen jatkon hylsyn perään C:tä vasten, kääntää rattia ja napa on irti.
Navan takana olevan pultit on 12- kantaiset 13mm:n pultit, jos ei joku ole vaihtanut. Jos ei tunnu uppoavan kun on kannat ruosteen peitossa niin vasaran kanssa naputtaen hylsy päälle, kyllä se siihen menee. Ristikot lähtee 18mm:n hylsyllä prässäten/ lekalla hakaten (jotkut sanoneet että prässissä tarttenut useemman tonnin voimalla puristaa, sillon ei lekalla lähde :D ), muistaa vaan ensin ottaa c- klipsit sieltä ruosteen ja rasvan välistä pois ;) Kannattaa vaihtaa molemman puolen ristikot samalla, jos nyt on yksi entinen niin kohta se toinenkin menee. Mulla meni syksyllä ZJ:n etuvetarin vaihdossa (sama homma kuin ristikon vaihto) alusta loppuun 45min.. jos ei osat ole jumissa niin toi on nopea homma. Tod. näk. eniten aikaa menee ristikon irrottamiseen vetarista. |
KVG my ass... :mad:
Joo, näyttää ja kuulostaa helpolta. Pitänee varata EA-tarpeet ja yksi viikonloppu tohonkin. |
Lainaus:
|
Kasatessa olen laittanut reilulla kädellä kuparipastaa aina ja lähestulkoon kaikkialle.:)
Viimeeksikin XJ:n ristikkoremppa onnistui sen takia maastossakin ilman sen suurempia vääntämisiä ja hakkaamisia...;) Ensimmäisellä kerralla meinasi tulla kyllä hiki.:rolleyes: |
No tossa nyt tulee sitä vaikeuskerrointa kun ei ole tallia eikä kunnon työkaluja. Eniten mietityttää miten saa auton pysymään ylhäällä turvallisesti.
|
Pukit maksaa Motonetissä n. 40 euroa pari, ei kallis sijoitus.
|
Pukit on mutta pehmeällä alustalla vähän plus miinus nolla se niiden antama hyöty. Eiköhän siihen jotain keksi alle.
|
Varaa parin metrin jatkovarsi sitä vetarin pään mutteria varten. Voi olla aika tiukassa. 3/4" tai 1" hylsyt on kova sana, puoltuumaiset tahtoo sanoa joskus siinä hommassa poks :D tosin jos ei oo kauhean ruosteenraiskaama etuakseli, niin voi jopa lähteä kivuttomasti irti :)
|
Lainaus:
36mm taisi olla vetoakselin mutteri ja sitten tosiaan tarvitsee 13mm avaimen tuohon jarrusatulaan. Ja osa 13mm kiintolenkeistä käy suoraan noihin 12-sakaraisiin muttereihin. Joten hommahan on jo melkein tehty.. Prässi on kyllä melkein pakko olla, jos nuo nyt on melkein alkuperäiset ristikot joita irroitetaan. Ja kun on painanut ne ristikon pois, niin varmistaa vielä, ettei se haarukka ole hirveästi painunut kasaan.. Tai siis saa oikastua sen takaisin mittoihin, ennen kuin alkaa uutta ristikkoa laittamaan, jotta lukko rengaskin vielä mahtuu kiinni. |
Eikä sitä vetaria ole pakko irroittaa navasta. Mä olen Dodgeen vaihtanu pari kertaa ristikon siten että napa on ollut kiinni, onhan se hieman hankalampaa, mutta ei tuo isosti kuitenkaan haitannut. Jeepissä kun on vielä pienempi napa. Ja purkua nopeuttaa kun rälläkällä pistelee vanhan ristikon palasiksi ;)
|
Enpä minäkään ole yleensä navasta irrottanut vetaria.. Sopivia hylsyjä, tukevaa ruuvipuristinta ja moskaa apuna käyttäen olen vaihtanut ristikot.
|
Lyömällä ja/tai laikalla lähtee vanhat kupit irti.;)
Prässillä vaan puristelee herkästi joukit paskaksi=ropeliksi...:D |
Tuunaa vähän samalla ja laita pyöreät lukkorenkaat c-mallisten tilalle...
http://www.jeepforum.com/forum/f140/...pgrade-416890/ |
Kiitoksia vinkeistä. Pitänee aloittaa sillä että hommaa tarvittavat työkalut. Nykyiset on vähän hentoisia noihin hommiin. Mistähän tuon 12 kulmaisen hylsyn löytää?
Alustavan tutkailun perusteella ruostetta ei juurikaan ole havaittavissa mutta pirustako tuon tietää. Tarvitseeko tuosta nyt sitten loppujen lopuksi ottaa noita ohjaus ym varsia irti kun sen purkaa? Siihen hommaan tarvitsee sitten jonkinlaisen ulosvetäjän, ainakin jos taannoisen simpukan irroituksen perusteella voi jotain päätellä. Kohta alkaa olemaan mukavasti hintaa rempalla vaikkei ole vielä edes aloittanut... |
Lainaus:
|
pallonivelet irtoo helposti kahdella vasaralla. Eli siihen pallonivelen vastakappaleen toiselle puolelle vasara nojaamaan ja toiselle puolelle napakka isku ja pallo on irti ehjänä ;)
|
Lainaus:
|
te saatte ton homman kyllä kuullostaan niin vaikeelta että...
jokatapauksessa suosittelen laittaan spicerin 5-760x tai vähä vahvemmat sinne, ei ainakaan mitään precisionin shaissea yms tai saa olla taas hetken päästä vaihtelemassa ja vetarinkin vielä samalla, toki tuppaa noi spiceritkin hajoon mutta... spicerit maksaa jonki 25 taalaa ulkomailla |
Lainaus:
Tosta kuvasta vaan päättelin http://www.myjeepxj.com/uploads/imag...20(Custom).jpg mut ei kannata turhaan aukailla jos ei kerran tarvitse. |
No toi pallonivelten purku oli paikallisen firman idea. Itsekin vähän ihmettelin että miksi pitäisi purkaa mutta homma hyytyi siihen etteivät suostuneet antamaan mitään arviota remontin hinnasta.
|
Lainaus:
http://www.cherokeeforum.com/f51/how...ana-30-a-3689/ |
Parhaimmillaan oon tehny molemmat puolet kolmeen varttiin, mutta silloin osat on irronnu helposti, joskus tehny myös yhtäpuolta 1.5 tuntiakin, mutta silloin ei mikään oo irronnu helpolla!!
Tossa noita vahvimpia ristikoita: http://www.jamant.fi/ristinivel-fsjg...00-p-2386.html (jos siis 30mm kupilla varustettu vetoakseli) ja jos tarvitaan, uusia navan pultteja: http://www.jamant.fi/ruuvi-xjmjyjtjz...535-p-746.html ja siinähän se tekstissä on sitten mainittu se oikea avainkokokin!! Ja ainoa pallonivelen kartio mikä tarvitsee iroittaa on se raidetangonpää siitä olkavarresta, jotta saa sen olkavarren kääntymään ilman että tarttee koko ohjausvivustoa kääntää (helpompi avata niitä ruuveja)!! |
Lainaus:
..ja toi ei tosiaankaan ole mikään vaikea homma, noin 10 pulttia auki per puoli. Ristikon vaihtaa vaikka olisi navassa kiinni, mutta mun mielestä helpompaa irrotettuna. Ei se ole kuin yksi mutteri enemmän irti. |
Tossa ylempänä olevan linkin ristikko onkin jo hyllyssä, hommaan napaan uudet pultit ja alan metsästää sopivaa työkalua niiden aukomiseen. Eiköhän se siitä etene johonkin suuntaan...
|
Lainaus:
M12 x 90 taisi olla, ja kovia, 10.9 vähintään, löytyy kyllä ihan hyllykäaman mistä vaan. |
Lainaus:
Kuten ylempänä todettiin niin kuparitahnaa sitten kunnolla väliin niin on helppo ensi kerralla se homma. Pyyhi irtoruosteet pois kaikista vastinpinnoista. 3/8" räikällä mahtuu hyvin avaamaan ilman mitään raidetangonpään irrotuksia, on akseli autossa kiinni tai irtonaisena lattialla. Puolen tuuman räikällä ei oikein tahdo mahtua väliin, mutta onnistuu silläkin jos vähän taistelee. |
Lainaus:
|
Mulla irtosi jopa (silloin) 16- vuotta vanhasta suomi- autostakin ne pultit ihan näppärästi, vaikka sai ihan tosissaan mätkiä ruosteisiin pultinpäihihin sen 13mm:n hylsyn kiinni. Sen sijaan kun en silloin tajunnut fiksuinta navan irrotusmuotoa niin onnistuin siinä puuhassa tuhoamaan yhden satsin pultteja. Silloin ostin uudet, niitä on tullut käytettyä ja vanhoja muista akseleista kertyneitä pitänyt varastossa pari satsia.
Kaipa nuo 6- kolotkin toimii kunhan on jämpti avain niihin. Tahtonut vaan omassa käytössä monesti 6-kolot kärsiä, tiedä sitten onko käyttäjän vai avaimen vika :D |
Huoh. Tää on niin tätä. Hirveän valmistautumisen ja psyykkaamisen jälkeen aloin purkaa autoa varautuneena kokopäiväiseen ähellykseen. Ekan pultin jälkeen purkaantui helposti ja vanha ristikkokin lähti kohtuudella irti kun muistin lopulta ottaa viimeisenkin c-clipsin pois. Modasin o-clipsit paikkaansa ja löin paketin takaisin kasaan. Meni siinä pari tuntia, suurin osa ajasta meni noiden o-clipsien kanssa. Nyt voi alkaa mietiskellä tuon toisen vaihtamista ennen kuin alkaa paukkua.
Kiitoksia vinkeistä ja linkeistä |
:eek: Rempan onnistumisesta innostuneena rupesin tilailemaan toisen puolen ristikkoa ja huomasin että hinta on puolittunut sitten viime näkemän. Tuon kun olisi huomannut aikaisemmin niin olisi vaihtanut samalla kertaa kummatkin. No, elämä on...
|
Sivu luotu: 05:06 (GMT +2). |