![]() |
Hiluxin Lastuttaminen
Olisiko kenelläkään kokemuksia Teholastu.com:in lastuista
http://www.teholastu.com/product_details.php?p=1353 Tuossa olis vastaava tuote PowerDiesel:llä http://www.powerdiesel.fi/tuotteet.html?id=43/1650 Ajattelin hommata tuohon Hiluxiin kummasta jommasta lastun kun on aika edullinen verrattuna ohjelmointeihin (600€) Saakohan tuosta rahalle vastinetta? |
en ole varma miten nuissa uudemmissa autoissa toimii nuo huijaus poksit mutta paljo suurempi hyöty tulee oikealla ohjelmoinnilla.
oikealla ohjelmalla saadaan samalla varmaan egr pois ilman vikakoodeja. |
Lainaus:
Ohjataanko ohjelmoinnilla ja tuommosella virityslastulla jotenki sähköisesti nuita egr-venttiilejä pois käytöstä vai miten? |
Lainaus:
Toinen niistä oli vielä sellanen tapaus, etten edes tiennyt mistään väliboxista, kun ajoin asiakkaan autolla muutoskatsastamaan korotusta ja isompia renkaita, ja kaikkien katsastusmiesten kingi -MaTTi- huomasi sen boxin konehuoneessa, otti siitä ne piuhat irti, merkkasi ne muutokset otteeseen ja minä ajoin takaisin töihin, enkä huomannu mitään eroa siinä paluumatkalla, vaikka välillä pysähdyin kytkemään ne piuhat takas kiinni. |
Tuossa Voimaa.comin sivulta poimittua tekstia optimoinnin ja erillisen lisäyksikön eroista:
http://www.voimaa.com/tuotteet.php?s...lang=1&id=koko Nuin äkkiseltään tuntuisi olevan ihan järkipuhetta, joten pitää varmaan kallistua tuonne kalliiden ohjelmointien puolelle. Tuossa vain kun kävin katsomassa Ohjelmointia Hiluxiin nin siinä ei ollut tuolle120hp koneelle ohjelmaan kuin Hiacen listassa. Käyköhän nuo päikseen vai eikö tuohon sitte ole saatavissa ohjelmaa. http://www.voimaa.com/tuotteet.php?s...pe_id=4&lang=1 |
saa varmasti ja se on jämpti :D
nuo jotka laittaa ohjelmia niin ne voi räätälöidä valmista ohjelmaa lisää jos sulla on vaikka vaihdettu turbo ja suihkut isommaksi niin saat taas paremman hyödyn irti. uudemmista autoista jos tulppaa tuon egr venttiilin niin jotku älyää sen ja laittaa vikakoodin siitä. mutta ohjelmoinnilla sen saa pois niin ei tule ylimääräsiä koodeja. |
Viriboxia sai ainakin jokin vuosi sitten Hiluxiin ja Hiaseen myös toyotan tiskiltä.
Tuo alkuperäinen viritysvaraosa lisäs muistaakseen 20heppaa,mut ei evänny takuuta. Boxi Asennettiin commonreilin paineanturin johdon väliin kuten muutkin vastaavat boxit. Eli tehonlisäys perustui kohonneeseen ruiskutuspaineeseen suihkujen aukioloajan pysyessä ennallaan. |
Tossa oli hyvä vanhempi keskustelu aiheesta:
http://holysmoke.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=3193 Jos asia eivät ole hirveästi muuttuneet, niin Toyotan Denson dieseljärjestelmiin ei ohjelmoinnit pure. Boksi olisi siis ainoa keino ilman fyysisiä muutoksia. Omiin kokemuksiin pohjautuen negatiivinen ääni Racechipille ja positiivinen Kcr:lle. Eikös jotku huhunnu että toi Toyotan oma boksi oli lähtösin Steinbauerilta? |
itsellä kokemusta raskaan kaluston puolelta sekä boksista että ohjelmoinnista ja ohjelmointi vie voiton kirkkaasti... r500 scaniassa oli boksi niin toimi silloin kun sattui huvittaan ja alkoi sotkemaan lämpöjä kun huijjaa siinäkin niin pari kertaa meinasi keittää kun ei lähtenyt flekti pyörimään ollenkaan.. nyt on ohjelmointi ollut 5 kuukautta enkä ole huomannut muuta haittaa kuin sen että joutuu ohitteleen enemmän :D voimaa tuli reilulla kädellä lisää..
|
Lainaus:
Miulta myös ääni kcr:lle toimii hilusssa hyvin. Vaan eipä ole muiden valmistajien boxeista omakohtaisia kokemuksia,jääny kuulopuheiden varaan (miks tää ketju on chit-chatissa täähän on silkkaa tekniikasta jutustelua) |
Kyselin tuolta Voimaa.comin kavereilta ohjelmointia niin meinasivat seuraavasti:
Hiluxiin ja hiaceen ei saa ohjelmaa muutettua eli ainoa vaihtoehto on tehoboksi,sama boksi käy molempiin.Boksilla ei saa aivan yhtä paljon tehoja irti kuin ohjelma muutoksella mutta kokemuksesta voin sanoa että hiluxikin muuttu boksilla. Mutta miksi ne mainostaa nettisivulla hiluxin ja hiacen ohjelmaa? Tässä vähän jatkoa: Boksilla saadaan 141hp ja 365nm,valmiiksi tingattu hinta asennettuna on 600€.Periaatteessa sen voi itsekkin asentaa,se tulee suuttimiin menevien johtojen väliin,lisäksi sille pitää vetää virrat akusta. |
Ainaki VAG puolella sen satasien boksin saa korvattua muutamalla vastuksella. Ns evry-modi.
Siis siinä boksissakaan ei ole muuta sisällä kuin ne vastukset. Hinta on vaan nostettu lähes oikean ohjelmoinnin tasolle :D :D Siellä VW puolella joko huijataan polttoaineen lämpötilaa (pumpparit) tai ruikkupumpun (vanhemmat tdi:t) paluutietoa ecu:lle. Näin saadaan ecu ohjaamaan lisää löpöä pataan. Tojota puolella varmaankin samaa rataa eli purukumi virityksiä, joilla saa sopivasti konerikkoja kun syöttömäärät karkaa käsistä jne :D Mun mielipide. Ohjelmointi tai ei mitn. |
Lainaus:
Käytettyjä Steinbauerin (P-Box) bokseja saa ebaystä välillä sopivasti satasella tai kahdella, ei kannata montaa sataa niistä maksaa. Steinbaueri ei ainakaan nosta ruiskutuspainetta, pidentää vain aukioloaikaa eli ei käy pumpun päälle. |
Onkohan miten mahdoton ajatus vaihtaa koko hemmetin ruutan ohjaus joksikin muuksi???:eek::eek:
Tai varmaan vuoden 2022 autopuolen kolmannen vuoden amistytöt jo näin tekeekin... |
Lainaus:
Nuo kyseiset boksit tulevat commonrailpumppuun kiinni joten ne nostavat ruiskutuspainetta,se ei ole kovin hyvä homma pumpulle,meidän boksi tulee kiinni suuttimiin meneviin johtoihin joten sillä jatketaan suuttimien aukiolo aikaa. Eli juuri toimii samoin kuin sinun (MaTTi) mainitsema Steinbauer, joten pitäskö tuo raskia pulittaa 600€ ... eiköse vähän näi ole että laatu maksaa! |
Eli jos halutaan reilusti voimaa ni kcr:n boxi nostamaan painetta ja lisäks tollanen suuttimien johtoihin tuleva pidentämään aukioloaikaa.
Vielä hukkaporttia tiukkaamalla ahdot kohdaalleen ni pitäs liikahtaa. |
Lainaus:
Tai lähinnä se kumman mallinen boxi on moottorin toiminnan kannalta parempi. Ruiskutuspainetta nostamalla saadaan suurempi polttoainemäärä sylinteriin optimaalisen oikea-aikaisesti,kun taas suuttimen aukioloaikaa pidentämällä ruiskutus saadaan helposti alkamaan liian aikaisin ja loppumaan liian myöhään. Mutta kykeneekö suuttimien johtojen väliin tuleva boxi jatkamaan ruiskutusaikaa muuten kun pidentämällä sitä jälkipäästä,eli pitämällä suutinta kauemmin auki,jolloin ruiskutus alkaa kyllä oikea-aikaisesti,mutta loppuu liian myöhään. Mekaanisessa ruiskutuspumpussa reilu syötön lisäys johtaa juuri tähän ei toivottuun ruiskutusajan pidentymiseen joka taas aiheuttaa reilusti savua saatuun tehon nähden. Eikö tämän päivän commonrail systeemissä päästäis parempan lopputulokseen vaihtamalla suuttimet suuremmaksi? Sylinteriin saatais suurempi määrä polttoainetta vakio ruiskutuspaineella ja optimaalisen mittaisella suuttimen aukioloajalla. |
Lainaus:
Mutta keksinyt ilmeisesti ihan hyvän bisneksen. Varmasti noita menee, tehoa tuskin tulee mitään, mutta riittää kun luulet että tehoa tulee. Veikkaan myös että se itse tekee nuo boxit. Oli nimittäin juuri sen näköinen laitos tai sitten se on jostain kiinasta löytänyt jonkun lafkan mikä niitä tekee. En todellakaan suosittele tuon lafkan tuotoksia. |
Tulee parempi mieli kun hölläilee......
Lainaus:
Lainaus:
Eli mars mars.... K-kaupan perunalastu tiskille...ja kyytipojaksi Colaa.... Ei mene rahat "hukkaan/suteen". ps. Mun mielestä kaikki muu lastutus on turhaa......ehkä "oman ohjainboxin" muutokset testipenkissä tai sohvalla on hyväksyttäviä kun tuloksista on kiistatonta dataa........ |
Steinbauerin taisi saada Tüv-paperit mukaan, joten ei kai ihan tuulesta temmattua ole tehonmuutos silloin vaikka boksista onkin vaan kyse?
|
Lainaus:
Esim. täällä tarinaa lisää aiheesta: http://www.fintoys.net/cgi-bin/yabb2...num=1255636003 |
Nyt tuli vastaa tällänen vaihtoehto, ton valmistukseen on jopa voitu saada jotain sisäpiiritietoa...
http://www.hks-power.co.jp/en/produc.../id/index.html http://www.youtube.com/watch?v=zjyAVrsHVbI |
Moro.:D
Otin kans selvää ku omaa hiluxii meinasin laittaa karalaltakin vastaus ei ohjelmoitavissa. sitte luin pari iltaa noista huuhaa boxeista ne saa ainakin vikavalot palamaan. steinbauer on ihan hyvä jokseenkin vaan kallis ja tehoton tai ihan mitä hakee varmasti just optimi ellei mitään muuta tee eli putkee avarra tai cooleria laita 07:ssa taitaa jo olla vakiona ? mutta tuol ausseissa pojat osaa jo tehä boxeja erilailla. sellanen ku chipit pirunhyvä palvelu vähän halvempi ku steinbauer tulee suuttimiin ja muistaakseni kaasupolkimen karttojakin muuttaa ja map anturiin säätää siis ahdot ja ennakot siinä on vakio ohjelma mutta jos haluut enemmän voit neuvotella niiden kans ni ne laittaa kovemman ohjelman. nuo on lisäksi dyno testattuja ja mallikohtasesti säädettyjä, lisähintaan saa egt mittarin joka näyttää pakolämmön ja leikkaa ite tehoa jos rupee menee liian korkeaks. jos pitäs ite valita :rolleyes: nii ja siihen saa ihan etucooleri sarjaa ym palikkaa. thaimaassa on melkee joka pojalla 200-500hp 2kd:stä otettu :D |
taitaa olla se n.300hv(suomessakin saa kuulemma rahalla tilattuu) mitä saa vakioturbolla koneesta ohjelmoinnilla! sit nää 500-yli 1000heppaset hiluksit on jo muutosia jonkin verran. tossa on videon alussa reseptii ja listaa palikoista 525hp ja 970nm http://www.youtube.com/watch?v=6EEKL_RsIZc
|
kahdella tutulla kdj120 cruiserit, molemmissa automaatit. toisella toyotan lastu joka päivittää laatikon samalla. aivan eri autoja, toisella pääsee jopa motarilal ohi, toisella ei toivoakaan. JA kulutus jopa hiukan matalempi viritetyssä kun kelkkakärryjä hinaa yms.. kallis mutta laatua on siinä omassa ohjelmassa
|
Herätellään vanhaa aihetta. Mulla on -02 2wd Hilux d4d -moottorilla. Tehoja 88 hp eli samat kuin takavetoHiacessa. Saman aikakauden nelivetoisessa Hilussa on muistaakseni 15 hepoa enemmän ja vääntöäkin jonkin verran. Moottori lienee ihan sama?
Tämä takavetomalli taitaa olla jollain tavalla aliviritetty nelivetomalliin verrattuna. Teknisten tietojen mukaankin vääntökäyrä on täysin tasainen 1100 - 2800 rpm alueella. Ajattelinkin jotta mitä teknistä rakenteellista tai softallista eroa löytyy em. teholukemien väliltä? Nykydieseleihin verrattuna mun Hiluxin teholukema on varsin maltillinen ja ajattelinkin josko 2002 vuoden softa olisi nykyohjelmiin verrattuna alkeellinen niin polttoainetalouden, saasteiden sekä käyttömukavauuden suhteen eli olisko viisasta päivittää vähän nykyaikaisemmaksi. Tehoja en tarvitse juurikaan lisää, mutta vähän raskassoutuinen moottori tuo on normaalikäytössä on. |
Lainaus:
|
Herätetäämpä taas vanha ketju tulille.
En ole vielä virittänyt millään lailla Hiluxia mutta pitäskö kokeilla ohjelmointia tuolta. Luulisi ohjelmoinnin onnistuvan koska mainostavat. http://www.optimoiautosi.fi/database...d-120hp-325nm/ Lisäksi kysyä EGR:n pois kytkentää. Turbon jälkeen olevan suodatinpöntön voisi rälläköidä auki ja tyhjentää pois sieltä sen ampispesän. |
Lainaus:
|
Rovaniemellä sercap niminen firma osaa kai ohjelmoida densolaisia toyotia ekana suomessa. Niillä on vissiiinki vf2flacher ohjelma. Googlella löytyy tietoo. Itellä on vähä huono kielipää...
|
http://www.sercap.fi/category/206/optimoinnit
Näillä ainakin näyttäisi onnistuvan Tojotien ohjelmonnit niinkuin Jani E mainitsi, jos nettisivuun on uskominen: Toyota Denso optimoinnit voidaan tehdä valmitusvuodesta 2004 eteenpäin! Toyota Denso D4D-optimointi 600,00€ Hiukkassuodattimen (DPF, FAP) mekaaninen poisto 70,00€/tunti Hiukkassuodattimen (DPF, FAP) ohjelmallinen poisto Optimoinnin yhteydessä 150,00€ (Tätä ei varmaankaan tarvitse teettää ko ei ole antureita putkessa) voipi ite tyhjätä Pakokaasunkierrätyksen (EGR) ohjelmallinen poisto Sisältyy usein optimoinnin hintaan |
Kysyin Sercap:lta Hiluxin ohjelmonnista niin meinasivat, että ovat tehneet oikeita optimointeja jo jonkin aikaa Toyotan D4D autoihin. 600€
Pitää varmaan nuilta ohjelmointi hommata ja samalla poistaa EGR-käytöstä. EGR-poisto ei vielä ole mahdollista, kun kysyin. PS.Kysyin myös Optimoiautosi.fi lähimmältä toimijalta niin hän ei pystynyt hiluksia ohjelmoimaan. |
EGR-poistotkin pitäis pikkuhiljaa olla hanskassa. :)
|
Tänään kävi sercapilta rovaniemeltä JP optimoimassa hiluxin moottorin ohjainyksikön. Ei sentään pelkästään muavarten tullu käymään vaan oli täälläpäin useiden autoja optimointeja.
Rengas tehojen mittauksen perusteella tuli n.20hv lisää ja arvioi että vääntö olisi 400-hujakoilla. Tuossa kun kävi pikaseen kokeileen niin nyt vetoja riittää koko kierrosalueen läpi, kun ennen veto/vääntö loppuin kuin seinään 3000:n kohdalla. Vähän reilussa tonnissa rupeaa vääntämään jo mukavasti. Pitää nyt testailla ja heittää kommenttia tänne lisää myöhemmin ja tietysti katsoa kulutusta seuraava tankillinen että tuleeko tippumaan. EGR:ää ei ohjelmoitu pois käytöstä. Eipähän tule lämpenemisen kanssa ainakaan ongelmia. https://www.facebook.com/Sercap.fi/t...=page_internal |
Mitenkäs tämän operaation kanssa kävi, tuliko lisää kulkua vai onko jo kytkin/voimansiirto soirona?
Onko markkinoille tullut vajaan parin vuoden aikana muitakin keinoja? - amatyyr - |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hyvin on pelannu. Myös egr softattu pois käytöstä. Ahtoja 1,6bar. Ainut ongelma on ollu ykköspytyn suuttimen pohjatiiviste, mikä alko vuotamaan. Mut noihin tulee varautua, tyyppivikana tuppaa näissä olemaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hieman normaalia kovempaa tärinää tyhjäkäynnillä. Luulin et pakoputki on jostain kannakkeestaan huonosti ja ottaa runkoon tms. kiinni. Kun ajoi tunnelista ikkuna raollaan ja moottorin ääni kaikui seinästä, vedättäessä kuului selkeesti säksätystä. Edelleen epäilin pakoputkea. Pakoputkesta ei kumminkaan löytyny vuotoa,eikä muutakaan mikä olis voinu tuota tärinää aiheuttaa. Sit öljyntäyttökorkki auki moottorin käydessä, ni jopa rupes löytymään. Tupsutti melko runsaasti.. Toyotalta osia hakiessa kertoivat, että jos on pitkään vuotanu, ni kerryttää öljypumpun imusihtiin karstapaakkuja. Tän voi tarkistaa öljyjä vaihtaessa taskulampulla öljyropun reijästä. Sihti näkyy heti siinä yläpuolella. |
Aivan, Mulla kans öljyntäyttökorkista tupsuttaa höyryä ja huohottajan putkesta myös josta tulee jonkunverran öljyäkin.
|
Jees, kiitoksia informaatiosta. Ilmeisesti tuota öljyntäyttökorkkia tai mittatikkua olisi muutenkin hyvä käyttää aika ajoin auki ja tarkistaa, että pääseekö öljytilaan ylimääräistä painetta?
Katsotaanpa, josko allekirjoittaneestakin tulisi hiluksikuski, kunhan ensin pääsisi nykyisestä kulkineesta eroon. - amatyyr - |
Lainaus:
Ja otsikon aiheesta vielä, missä Ylivieskan lähistöllä voisi hiluksia käyttää ohjelmoitavana? Etelä-Lapissakin tulee aika ajoin ajeltua. - amatyyr - Edit: Ylivieskassa näyttäisi olevan OptimoiAutosi-toimipiste, mutta esim. mersuforumin puolella tämä ketju ei tunnu olevan kovin kovassa huudossa.. Edit2: Tämän tojota-huoltomiehen mukaan siis tuo kannen rakenne olisi sellainen, että se tupsuttelee täyttöreiästä, ja se olisi siksi normaalia. En tiedä sitten mikä on oikein..? |
Hiljaista on täälläkin (ks. hiluksin kopin lämpeäminen). Tylsäähän se näköjään on, kun säätäminen tapahtuu ohjelmiston muodossa eikä mekaanisella pumpun tai ahtojen säätämisellä, osia vaihtamalla tms..
- amatyyr - |
Miullaki tuo hiluxi pitää säksätystä. Meinasin jo ottaa öljypohjan irti et putsailen sen pumpun sihdin mut onkin pikkasen isompi homma ilmeisesti. Mitäköhän kaikkea joutuu purkamaan että öljypohjan saa pois. Ilmeisesti se venttiilikoppakin pitää irti käyttää ja ne suutimien tiivisteet vaihdella.
Lisäteho olis tervetullu myös. Tekeeköhän kukaan etelä-karjalan alueella toyotan ohjelmointeja? |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 08:18 (GMT +2). |