![]() |
Tunkeista
Tässä erään tunkin tarinan loppu, palveltuaan ansiokkaasti 7 kertaa.
http://i7.aijaa.com/t/00915/10017987.t.jpg http://i10.aijaa.com/t/00918/10018078.t.jpg Jostain syystä olen mieltynyt saksitunkkiin matalien autojen nostamisessa ja sitä varten tuli ostettuakin eo. tunkki. Taitaa vaan nämäkin tulla samalta tuotantolinjalta, jolta valmistuvat uusien autojen mukana tulevat tunkit. Niitähän ei saa käyttää kuin hätätilanteessa. :) |
No, taas hyvä ja halpa ei tullut samassa paketissa!
Mutta jos nuo kierretangon päät on OK, niin Jalostamaan uudelleen käyttöön! Topiikin ulkopuolelta; Nyky autoissa ei ole kesä/talvi- renkaan vaihtoon tarkoitettua tunkkia! Vain vararenkaan vaihtoon tarkoitettu tunkki PARHAIMMISSA, sillä tuo teinien kolinapullon kokoinen "täyttö sarja" täyttää direktiivin ilman vararengasta! (pitikö olla kermapurkin kokoinen kompura myös?) |
Eipä nuilla saksitunkeilla yleensäkkään tee mitään. Hyväksi havaittu on pikkuinen hallitunkki,sellaiselle rakentelin 2edelliseen autoon paikan ja hyvin kulki mukana sekä sai nostettua ainakin omia "matalia" autoja ihan hyvin jos tarve vaati.
Yksi saksitunkki on aikoinaan ollut,aika laadukaskin tuollaiseksi paskaksi, ja ensimmäisellä käytöllä petti jalka ja auto tippui alas,onneksi rengas oli vielä kiinni. |
Katsele kirppareita tai piinaa kavereita. 80-90 lukujen japsiautojen omat tunkit on hyviä, eikä huono ollut 90-lukulainen renun tunkkikaan.
Älä kokeile tätä kotona-osastoa: käytettiin susukin vakiotunkkeja akselipukkeina scanian alla vuosituhannen vaihteessa. Potilas oli 70-luvun puolenvälin etumoottoriscania, josta teimme keikkabussin. Kyljet oli riisuttu pelleistä ja lattiat puuttuivat. Taka-akseli nousi juuri ja juuri jollain kivikautisella 5t hallitunkilla. Kaksi saksitunkkia oli hitsailtu peltilevyyn pystyyn, ja jotkut koukut niihin muistaakseni tehtiin akselia varten. Varovainen lasku tunkkien varaan lievästi hihitellen. Suureksi hämmästykseksemme tunkit kestivät vain vähäisin muodonmuutoksin. Seuraavalla viikolla haimme kyllä oikeat pukit. |
Aikoinaan tehtyä:
-talvi -Ford Cortina -saksitunkki x2 -vaihdelaatikko poies auton alta -moottori ei kylläkään ollut paikoillaan, mikä vähän keventi auton painoa Tulos: Kaveri sai Taunkseen ehjän laatiikon Hyvin saksitunkit pysyi pystyssä lumihangessa vaikka vähän retuuttikin laaatikkoa auton alta :) |
Autoa en nosta tuollaisilla kun hätätapauksessa mutta asennuksissa ja hitsauksissa tuollainen on erittäin hyvä ja halpa apuväline;)
Keräilee vaan romukuupasta talteen kun joku niitä sinne heittelee...:D Muutama tosi tinatunkki väännelty solmuun ihan kevyessäkin asennuksessa, ei oikein osaa ajatella että ovat nostamiseen tarkoitettuja.:confused: |
Lainaus:
|
Onko joku muu yrittänyt käyttää Volvo V70 tunkkia? Ei pito riittänyt märällä asvaltilla vaan kaatui alle!
Onneks oli oma saksi autossa ja renkaanvaihto onniustui. Talvella sitä en olisi yrittänytkään.. |
Lainaus:
Mulla on muuten yksi maailmanhyvä saksitunkki, tuli -90 Legacyn mukana ja on todella tukeva ja kestävä, lisäksi korkeampi nostovara kun noissa tarvikeliikkeiden malleissa. En kuitenkaan käytä sitäkään auton nostamiseen vaan noihin jo mainittuihin asennushommiin. |
Semmonen joku iänvanha DATSUN-leimoilla oleva saksitunkki on palvellu porukoiden pihassa renkaanvaihdoissa mitä ite oon kymmenisen vuotta jaksanu ristikkoavainta vääntää, eli parit nostot on tehty. Autoja on ollu tölkkisyncrosta henkilöpirsseihin ja aina on vääntäjästä tai veivistä loppunu puhti eikä tunkki ole antautunut mistään kohdin. On sillä pari kertaa maastotunkattukin ja ajettu tölkillä ja sunnylla yli, eikä oo ollu moksiskaan.:D
Sitten taas v-mallinen opelin paskatunkki antautui kun potkin jumiintunutta talvivannetta irti, onneks lahosi hitaasti ettei menny jarrukilpi solmuun kun rengas lähti irti.:D Se tunkki löysi paikkansa roskalaatikosta ja tilalletuli aito DATSUN. |
On, vanha sanonta pätee tässäkin. Yhdellä kertaa kaks käyttöä, eka ja vika. Moinen hirvitys tuolla frouvan biilin takakontissa on mutta taannoinen rengasrikko moottoritiellä hoidettiin ilman sitä, kun kuitenkin piti lähteä sitä rengasta vaihtamaan niin otin matkaan kunnon hallijekin ja varapyöräksi talvipyörän sen auton oman minidonitsin sijaan.
Tommosesta halpis saksesta on kokemusta auton nostamisessa sen verran että eihän siitä mitään tullut, kaverilla semmoinen oli autossaan. Sillä piti sitten nostaa mutta ennenkuin auto nousi niin kierteet siloittuivat. :) Lainaus:
|
Lainaus:
Eikö noita remppamiehiä litisty kuoliaaksi auton alle vuosittain? Itselläni usein "kaverina" auton alla alumiininen kaljatynnyri, toisen korkeus n. 60cm ja toisen n. 75 cm, ja niin paksua alumiiniä, että ei mene ruttuun vaikka pikkasen kolahtaa. Kaverille tein vastaavan "henkivakuutuksen" auton vanteista, kahden 15" vanteen väliin yksi 14":nen ja kuumaliimalla nippuun. Itse pidän tuota alumiini tynnyriä parempana kuin esim. akselipukki, sillä tuommonen tynnyri ei lipsahda kauas, eikä mene helpolla pohjasta läpi. P.S yhden kerran auto pudonnut saksitunkkien nokasta, ja silloin päätin että ei ikinä enää varmistamattoman auton "alle", vaikka olisi vain jarrupalojen vaihto.... |
Lainaus:
Mutta tosta tunkista jää käyttöön vaan veivi. Pääsee uudelle kierrokselle vanhan Toyotan mekaanisen pullo-, vai mikä onkaan, tunkin kaveriksi, millä yhdistelmällä renkaanvaihto tehtiinkin loppuun. |
Appiukolla oli kauuuan sitten Honda Accord. Autossa ei ollut mitään hyvää lukuun ottamatta loistavaa saksitunkkia. Oikein harmitti kun se romu myytiin niin unohtu se tunkki autoon :D
|
pitäkää tunkkinne ;-)
|
Kerran on saksitunkki pettänyt. Kierre korkkas ja kattos kummaa kun tuli kivasti carinan pyöräkotelo takaraivoon. Mitä opimme? Elä ikinä käytä saksitunkkia ja jos käytät niin mitään ruumiinosia ei auton alle. Sen jälkeen oli muuten melekosen pitkään niska kipeä.......
|
Joku ylivanha tojotan tunkki on, ja ei oo ymmärtäny hajota vaik 1/2" pulttipyssyllä sitä on tullu käytettyä... Tuoreempia on kyl ment solmuun ihan käsivoimin ja yhest on korkant jengat.
Finnoilin myymä tunkki on kans ymmärtänt kestää ehjänä mut siihen ei käy kuin veivi. On nuo kyl painoltaankin vissiin kolmekertaiset verrattuna tinarimpuloihin. |
Tuommoinen tunkki löytyi. Jotain vikaa on.
Kun painasee pumpaten niin nostin nousee mutta heti kun heivaa uudelleen pumpatakseen niin nostin palautuu takaisin alas. No sitten jos ton nostimen nostaa kädellä ylös niin se jää niille sijoilleen. Kestää seisoa päällä. Laskuvivusta laskeutuu nätisti alas. Mitäpä asiantuntijat arvioi että olisi vikana? Tunnistaako joku merkin (siinä toivossa että löytyis joku manuaali)? Kiiltävästä kyltistä on kadonnu tekstit mutta jotain "polar" juttua siinä on havaittavissa. Kohta se kyllä selviää tämäkin ropleemi kun purettava se on kuitenkin. Onneks on vahvaa rautaa niin ei säry minun käsissä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=146444 |
ootko tarkistanu että on öljyä?
|
Kyllä on öljyä. Vaikuttaa myös siltä että sitä ei vuoda myöskään mistään isompia määriä.
|
Oisko käytetty väärässä asennossa, eli olisi ilmaa väärässä paikassa?
|
Kuvassa näkyy sylkyn kylessä öljyntäyttöreikä. Sen molemmin puolin on pikkuset reijät joista toinen tulpattu lukkoruuvilla. Saisko noista jotenkin ilmattua tahi jotain muuta tutkittua?
|
Olisko joku jumittanut pumpun takaiskun kuulan.
Siis itse tarkistaisin seuraavasti: tuon pumpun männän painepuolelle tulee 2 kanavaa (voivat olla yhdessä jonkin matkaa), ja molemmissa niissä on venttiili; yleensä kuula, ja nyt tuo toinen venttiili/kuula on jostain syystä pois pelistä....
Miten on, kun nostat käsin jollekkin korkeudelle, ja seisot päällä, niin vaikuttaako pumppausliike mitään? jos nouset ja lasket saman tahtiin, niin venttiili pumpun ja sylinterin välillä lienee rikki/jumissa. Kun näyttää ns. ammattimallilta, niin jossain välissä lienee "ylikuormitussuoja", siis rajoittaa pumpun tekemää hydraulipainetta, päästämällä öljyn takaisin tankkiin... mutta tuntuu kaukaa haetulta.... mutta pidä mielessä korjatessa. |
Tallilla alkaa olemaan kaikki hallitunkit finaalissa tai ainakin siin jamassa et mun autoja niillä ei saa enää nosteltua, joten tarttis uus hommata. Onko jollain antaa vinkkiä mikä olis sellainen hallitunkki joka kannattais harkita ja että siitä olis sit hiukan pidempäänkin iloa, ettei tarvii olla muutaman vuoden välein ostamassa uutta. Meinasin et sais olla hiukan rajumpaa tekoa kuin noi edelliset alumiini rimpulat mitä porukka on meiän tallilla ostellu. Sekin hyvä puoli isommassa olisi et kaikki ei sitä sit retuuttaisi, kun eivät saa sitä minkään matalalattia "corollan" alle sopimaan (mä olen ainut porukasta kun harrastaa maastureita ja pakuja). Joten itelle olisi parempi et nostoa on reilusti, niin saa risukeulamaastureistakin kunnolla etu renkaat ilmaan. Nostokykyä sais olla vähintään 600mm.n luokkaa enempi parempi, mut jossain vaiheessa alkaa tunkinrungollakin olla mitaa sit jo sen verran et hankaloittaa touhua. Hinta luokka pitäis tietty olla kohtuuden rajoissa (harrastelija ystävällinen), kun en kuitenkaan leipääni tienaa tunkilla. Vinkit laadukkaista käytetyistä otan myös vastaan.
|
Ei tullu tuosta tunkinkorjuusta mittään. Uupuu sopiva venttiilin kuula sieltä.
Tekisköhän tuolla mitään ? http://www.motonet.fi/fi/tuote/80751...-SUV-max-560mm |
http://www.motonet.fi/fi/tuote/80751...i-3T-pikanosto
Mulla on tommonen ollu baut 4 vuotta ja ainakin on pelittäny ihan hyvin. Saa ainakin pajerosta keulan kerralla ilmaan, toki tuo on kokolailla vakiokorkuinen. Taitaa olla saman merkkinen kun tuossa hanesin linkissä. |
|
Riittäiskö tämmönen
Lainaus:
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...keus+800mm/980 |
Saa olla hiukan jopa kalliimpikin. Jonkinlaisella varauksella suhtaudun noihin ns.merkittömiin, tuntuu et on täysin arpapeliä et osuuko kohdalle maanantaipäivän yksilö vai joku hiukan parempi. Tuollaista Bazeeban linkittämää vastaava bilteman versio oli joskus tallilla, mut se meni aika äkkiä sellaiseksi ettei nostanut ylös asti vaikka oli öljyä tarpeeksi ja jopa koitin vaihtaakin öljyt. Sitten kun aikansa niit venttiileitä roplas niin alkoi hiukan paremmin toimimaan, ja siin takkus myös ne rattaat varren ja laskuventtiilin välissä. Lopuksi tunkki laski alleen, jonka jälkeen lähetin sen tunkkien taivaaseen sen enmpää ihmettelemättä. Sen jälkeen tallille alkoikin kulkeutumaan niitä toinen toistaan hienomman näköisiä mutta samalla huonompia alumiinituning rutkuja. Mitkä on nyt pikkuhiljaa jokainen (5kpl) roiskinut itsestään jousia lukitusrenkaita ym. osia pitkin tallia.
|
tollanenki ois
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/5...nostin-dk20hlq |
Lainaus:
Kaikkia näitä tässä esiin tulleita olen parina iltana jo katellu, onko jollain henkilökohtaista kokemusta jostain noista. Tuota AC.merkkiä monet kehuu, mut tuolla hinnalla onkin PAKKO olla hyvä. |
Lainaus:
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/5...nostin-dk13hlq |
Onkos jollain käyttökokemusta Compac.in tuotteista?
http://data.finnkone.fi/files/resour..._Finnkone_.pdf Mahdollisesti yksi jälleenmyyjäkin taitais olla tossa melkein nurkantakana, niin vois käydä kysymässä tarjousta. |
Lainaus:
Eihän ne autoo nosta nosturilla, tai sit sillä renkaanvaihto nostimella (täähän nostaa renkaat lattiasta ylös aavistuksen verran vaan) lattiasta kaikkia neljää ratasta, jos tarvii yhden renkaan vaihtaa, tai korjata naulan/ruuvin reikä. Itsekkin ehdin tuota uutena aikoinaan käyttää, kun olin heillä töissä vuosia sitten. |
Lainaus:
Lainaus:
https://lh5.googleusercontent.com/-v.../WP_000726.jpg Hyvää on toi 80CM nostokorkeus, jalkapumppu ja "edullinen" hinta. Huonoa paino (60kg), kömpelö tallissa, (Hallinostin :) ) ja hiukka letkeä, kun ei runkopelleissä ole kanttauksia, vaan suorat levyt: ei kestä olla vinoa nostopintaa, alkaa menemään kieroon. Olen jo suunnitellut kulmarautaa kaveriksi... |
Lainaus:
Sellasen jos kirpparilla näkee, niin pitää korjata talteen. :D |
Omaa silmää miellyttäs tuo http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/6...hallitunkki-3t
Mutta aika isohan tuokin on pikku talliin jos meinaa auton sivusta tunkata. |
AC DK2000 ollu jo vuosia ja on hyvä. Myös jokasella korjaamolla missä oon ollu töissä on saman valistajan tunkkeja eikä niissä ole vikoja ollut, toi on hyvä, muttei halpa. Oma makso 360€. Mut eipä tarvii ostaa ku yks.
|
http://tuotteet.etra.fi/fi/g15037232...i-25t-alumiini
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/6...alumiini-bahco Ei ainakaan vielä ole ruvennut harmittamaan Bahco alumiinitunkki. Se on kätevä kun sen jaksaa vielä kohtuullisesti kantaa sinne missä tarvii. |
Lainaus:
Lisätää nyt yks miinus tohon torinin 3 tonnisee, nimittäin jos vääntämällä vääntää sen venttiilin kiinni, niin aukaistessa lähtee se venttiili sen verran hätäseen auki, että taakka tippuu pikavauhtia tonttiin. Totakaan ongelmaa ei tule, kun tajuaa, ettei tarvii voimalla vääntää sitä kahvaa kiinni. |
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...co+BH13000/413
Mulla ollut tuollainen nyt pari vuotta, helvetin pätevä vehje, tarpeeksi leveä ettei kaadu, matala että mahtuu henkilöautonkin alle, tolla nosteli soa patrolliakin mielestäni tarpeeksi, paikallinen myy tuota karvan päälle 200€ ja takuu vähän eri luokkaa kuin jonkun kiinan paskan mikä maksaa 50€ vähempi ja nostaa tuhannen kiloa vähemmän. Edellisen ilmotuksen tunkkia en ottasi ilmatteekskaan, laskee omia aikojaan, tyhjänäkin, 3kpl kokemusta... |
Ei ole vieläkään tullut hankittua uutta tunkkia, pitäny vaan pelata vaan vanhojen risojen kanssa.
Onkos kellään tästä mitään kokemusta, bilteman vehjehän tuokin toki on. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...-tonnia-15806/ |
http://motonet.fi/fi/tuote/807514/Ha...-SUV-max-560mm
Tämmönen on itellä ja ainoat miinukset tulee kahvan kiinnityksestä,anhittoman kokoinen ruuvi, ja hanan sulku/avaus mekaniikasta,vähän huonosti menee kiinni mutta voimalla siitä selviää. Melkein voisin suositellakkin tuota |
Tänään kävin vilkaisemassa tuota bilteman tunkkia, ei se nyt iiiihan toivottomalta näyttäny, tiedä sit millainen kunnolla kuormitettuna ja pienen käytön jälkeen. Melkein pitää ostaa kokeeksi, ellei täällä joku anna kokemukseen perustuvaa negatiivista palautetta.
|
Iltalehdestä Tukesin testaamat kielletyt tunkit:
Biltema: Sähkökäyttöinen saksitunkk, Art.15-367 Motonet: Hallitunkki 2T, 140-330 mm, ITEM: 80-7522 Motoral: Hallinosturi 2000 kg, 135-330 mm, 50644020, TA820012 Rautakesko: Hallinosturi TA820012 / 500656284, 2 tonnia, 135- 330 mm Puuilo: TamForce LC22001, hydraulinen hallitunkki 127- 330 mm, 2000 kg Isojoen konehalli: AWD009002, hallitunkki 135 mm-330 mm / 2000 kg http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288753424847.html |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nykyinen hallitunkki painaa saman verran, ja ainut ongelma on tuo vaatimaton nostokorkeus, kun se on vain noin puoli metriä. Ja tuo on kohta 20v vanha, toki koko työuransa säilytetty katon alla, ja yleensä puolilämpimässä. ja tarrassa muistaakseni 2,25 tai 2,5 T, ja yhtään kertaa ei ole jäänyt nosto yritykseksi, ja k.o tunkilla on käännetty nimimekkini mukainen bj hallissa paikallaan 180 astetta, siis keula edellä talliin, ja keula edellä samoista ovista ulos. Toki tuo tunkki on nykyään "laiton", sillä auto tulee ala todella rivakasti, jos haluaa! (minulle haluttu piirre, ja osaan "varoa", siis laskea sentin kerrallaan, jos tarve, mutta äkkinäinen voi loukata itsensä, jos ei ymmärrä...) Tuo tukesin testi on tosi hyvä, sillä NORMI-autoillijoille saatiin juuri kerrottua, että se auton mukana tullut tunkki ei ole tarkoitettu renkaiden vaihtoon, siis monikossa, toki nyt ei enää ole autossa edes tunkkia... Siispä ostetaan "kunnon tunkki-", ja kun maksaa vaan parikymppiä, ja luvataan 2000 kg, niin kyllähän se on hyvä hankinta; vaihdetaampa renkaat yhdessä koko naapuruston kanssa, kun tuli ostettua korjaamo-tunkki.... Suurimmalle osalle tämän palstan kirjaantuneista on selvää, että esim. 20 eurolla ei saa hyvää tunkkia.... p.s muutaman kerran olen noille renkaanvaihdon maalliikkoammattilaisille huomauttanut, että jos tekee mieli työntää pää pyöräkoteloon tai auton alle, niin työntäkää edes se irtonainen rengas sinne helman alle; jos/kun tunkki pettää, niin hautaustoimiston ei tarvitse rakentaa rautalangalla koko kalloa entiselleen. monen näköisia pakoputken/jarrujen tarkistajia on katsellut takaisin:rolleyes: |
Mutta tuolla 1,5tonnin nostokapasiteetilla tee mitään autohommissa, saati kun maksat siitä kauhean rahan ja takuu vuosiko?! Kuvankin perusteella niin huteran oloinen että se hautausurakoitsija kiittää... Painaa tuo oma bahcokin 50kiloa, ei siinä painossa sinänsä mitään mutta tuohon nostotehoon nähden suhteutettuna...
|
Oma LJ, Pajero sekä Hiace joita ajattelin pääasiassa tunkkailla painaa kukin aikatarkkaan 1850 kg. Eikä ollut ajatus nostaa koko autoa kerralla ilmaan, ainoastaan jompi kumpi pää tai kylki. Ja käyttö olisi aika harvaa, eli useamman vuoden takuu menee tavallaan hukkaan ellei käyttöä ole paljoa. Painokaan ei haittaa kun ei tarvii nostella tunkkia mihinkään ja tallinlattia on tasainen sekä piha asfalttia niin jaksaa kyllä liikutella.
|
Mihin se käytännössä ikuinen takuu menee hukkaan vaikka käyttö olisikin vähäistä :) Kukin tekee rahoillaan mitä haluaa mutta 40€ suuremmalla sijoituksella en edes viitsisi harkita, vaikka et nostakkaan koko autoa kerralla on se täysin eri turvallisuutesikin kannalta jos nostat 1800kg autoa pää kerrallaan 1,5t tai 3,0t tunkilla?
|
Lainaus:
ja siis jos kyse on tuosta bilteman 1500kg 85cm nostavan tunkin 3000 kg ikuisella takuulla oleva huomattavasti jämerämpi versio, ja vielä laatu merkkiä, niin minulle heti! |
Tommosella bilteman 2.t tunkilla nosteltu 25 vuotta nyt ruvennut vuotamaan eikä toi nostokorkeus oikein riitä tohon läjään tarvis varmaan hommata uusi noita kiina paskoja kannattaa välttää.
|
Juu, ei mulla mikään pakottava tarve juuri tuota bilteman tunkkia ole hankkia. Oikein mielellään ostan 240 eurolla enemmän nostokykyä omaavan tunkin mikä nostaa myös korkealle kuten tuo aiemmin linkittämäni bilteman tuote. Jos takuu on ikuinen, niin siinä tapauksessa takuu ei mene hukkaan satunnaisellakaan käytöllä, mut jos jollain on ikuinentakuu niin mitä se takuu mahtaa todellisuudessa kattaa. Ja turvallisuuteen sen verran et, vaikka tunkki olisi 10000kg, niin silti en mene tunkin varassa olevan auton alle missään vaiheessa. Eikä toivon mukaan muutkaan mene.
|
on tullu monesti käytyä auton alla mikä vain tunkin varassa, ja luultavasti moni muukin on. ja en todellakaan koita esittää kovaa jätkää, kun asiasta ilmoitan, monesti jälki käteen hirvittäny moinen toiminta, mutta toistaiseksi ei ole koskaan tunkki pettäny, mutta kahdesti on pettäny pukit joiden varassa auto on ollut, sellaiset pukit missä varmistus on toteutettu tavallaan hammastuksella, eikä perinteisellä sokkatapilla. kummallakaan keralla en ollut onneksi auton alla ja kummalakin kerralla petti yksi kolmesta vinotuesta ja pukit ja auto tuli alas. joskus kyseisen malliset pukit on säikäyttäny, kun huolimattomasti laittanu lukituksen ja tunkkia laskiessa pukki on hypähtänyt parin hammastuksen verran alaspäin
edit lisäksi monesti unohtunut varmistus kun kattonosturilla ja liinalla nostanut auton toisen pään ilmaan. jokunen päivä sit oli tallissa bj jarru remontissa ja keula nostettu ns.hirttämällä puskurista 500kg elementtiliinalla, joutu kyllä keskeyttämään kyseisen remontin ja kertomaan, että nyt leikit oikeasti hengelläsi ja kerroin liinan kestokyvystä ja toyotan painon+ miten liina oli terävää puskurin reunaa vasten. teki mieli ottaa puukko ja näyttää paljonko tarvitsee veistä näyttää liinalle ennen ku auto tippuu alas. ja monestihan sivullinen huomaa helpommin nuo vaaratekijät, kuin itse tekijä joka on vain keskittyny remontin korjaukseen |
Tunkkien turvallisuudessa puutteita -Tukes
http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista...ssa-puutteita/
Tommonen, kannattaa vilkaista jos on hankkinut halpatunkin... |
Lainaus:
Esim Tauno kiviranta myy 239€ tuota tunkkia... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=1748
http://ec.europa.eu/consumers/safety...report_id=1101 53 A11/0091/14 Onkohan rakennetta muutettu? Ean on ainakin sama 6418914616080 http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/9...unkki-2ton-awd |
Kevytperäkärryn päälle ilmestyi reilu 2m korkea vanerikoppi ja koppiin painoa reilusti enemmän kuin kärryssä kantavuutta. Jotta jouset eivät kuoleentuisi, piti kuorma saada pois akselien päältä.
Biltenmasta saksitunkkeja ja niihin miggiliimalla reilu 30 cm pitkät profiiliputket ja tunkeilla kärryn peräpää irti maasta, aisan alla iso pölli pitämässä viritystä paikallaan. Hyvin on levännyt niiden varassa jo kohta neljä vuotta. |
Vanha ketju ylös
Omalle kohdalle hallitunkin hankinta ajankohtainen.Taitaa tämä hintaluokka 150-250€, mitä katsellut olla kaikki kiinalaista merkistä riippumatta, eikä "paremmilla" merkeillä näyttäisi olevan yhtään parempi takuu kuin halpamerkeillä.
Tekisiköhän Tämmöisellä 2tn meganexilla mitään? https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+...+Meganex/20741 Allemeno 75mm ja nostokorkeus 610mm! Vaihtoehtona Bahco 3tn , joka on 90/550mm |
https://www.puuilo.fi/tamforce-halli...ofiilinen-2-5t
Tollanen kiinalainen ollut mulla suht kovassa kotikäytössä kolmisen vuotta enkä keksi mitään muuta moitittavaa työmaalla käytettäviin bahcoihin verrattuna kun tossa puuilon tunkissa on pirun paljon raskaampi tunkkaus, huomaa varsinki joskus kun pitäis yhdellä kädellä tunkata samalla kun kumarassa pitää katella mitä tapahtuu Esim kuorma auton kardaanin nostossa. Bahco nousee näppärästi, tamforce ei yhdellä kädellä oikeen ollenkaan Muuten väitän hinta-laatusuhteen olevan oikein mainio |
Tällasella mä olen tunkkaillut menestyksekkäästi monta vuotta, on tukeva mutta painaa aika paljon niin pikkasen nihkeä valinta jos tarttee kauheesti kanniskella johonkin.
https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+...ala+MEG10/2412 |
Mulla on Bahcon 3-tonninen ollut käytössä ehkä 4 vuotta: https://www.motonet.fi/fi/tuote/8075...3-tn-90-550-mm . Tämä on laskenut pari kertaa öljyt alleen yön aikana, mutta en ole pystynyt toistamaan vikaa uudestaan enkä siis ole löytänyt mistä vuoto on tullut. Ainakaan vuoteen ei ole ollut mitään ongelmaa vaikka ole koittanut jättää pidemmäksi aikaa kannattelemaan autoa. Jalkapoljin on kätevän nopea. Ihan ok tunkki tuo on, mutta kun ei ole vieressä toisen merkkistä niin vaikea verrata mihinkään.
|
Itellä bahcon 1.5 ton tunkki, nostaa korkealla ja matala, ainut miinus on paino ja nostovipu pitkä tiettyihin tilanteisiin . Meni uutena takuuseen kun kusi öljyt alle,nykyinen ei toistaiseksi vuotanut. Nostaa hyvin ison sprintterin kulman ja pääsee akselin alta nostamaan pituuden ansiosta.
|
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807505/Hallitunkki-3-t
Tuon näköinen ollut käytössä vuodesta 2007. En muista mistä ostin. On ollut tukemassa useamman kerran myös traktoreiden kytkinremonteissa ja edelleen toimii eikä ole ollut vuotoja. |
Bilteman korkealle nostava on palvellut kymmenisen vuotta. Hieman tihkuu öljyä joskus jouten ollessaan, mutta toistaiseksi on kuormansa pitänyt. Plussaa korkealle nosto, miinusta taas korkeuden tuoma pituus. Todella työläs käännellä ahtaissa paikoissa.
Pari vuotta sitten ostin Bahcon kolmetonnisen lyhyellä rungolla. Tämä siirtyi välittömästi ykköstunkiksi. Paljon laahukkaamman oloinen, kevyt nostaa ja ketterä. Molemmissa minimikorkeus on aika iso. Maastureissa ei toki ongelma, mutta tavalliset henkilöautot aikas rajoilla. Nyt jos tunkkia katselisin, päätyisin varmaankin matalaan. |
Mäkin kattelin ja käpistelin jossain vaiheessa noita Bahcon tunkkeja, mutta samaa kiinankuraahan ne on kuin kaikki muutkin noh, kiinalaiset. Jos ei ole hyvässä tarjouksessa, niin en näe kauheesti järkeä maksaa rahaa merkistä joka joskus oli hyvä.
Vaihdelootanosturi mulla on Bahcon leimoilla, mutta chinese quality on sekin. Ei ollut muuta tarjolla silloin kun nopeesti piti nosturi käydä kyytiin raapasemassa. |
Noissa Ns. Kiinanpaskoissa, oli sitten kyseessä mikä tahansa hyödyke, niin pitää muistaa että automaattisesti se valmistusmaa ei tarkoita silkoa sontaa. Se mitä teetättäjä asettaa laadulle vaatimuksia ja niiden noudattamista sitten toki vaikuttaa hintaankin, vaikka valmistusmaa olisikin Esim. Kiina.
Kyllä se Kinuski tekee tuotteita juurikin niin laadukkaista materiaaleista ja sertejä noudattaen, kuin asiakas on valmis maksamaan. Mutta tällöin hukkuu vain se hyöty halvemmasta työvoimasta ja massa tuotannosta. Harmi vain että moni "brändi" pilaa maineensa markkinoimalla sitä halvinta ja heikko laatuisempaa bulkkipaskaa omalla nimellään. |
Toki Kiinasta saa laatuakin jos se laadunvalvonta on kohdillaan. Noitten Bahcon tunkkien kanssa on muillakin foorumeilla jengillä ollut ongelmaa vuotamisen ja vajoamisen suhteen, niin ne nyt ei vaan vaikuttaisi olevan laadukkaita sen eikä omien käpistelyjen perusteella.
AC tunkit lienee plaatuva sen sijaan että olisivat vanha hyvä brändi joka on kiinalaistettu. Hintakin on tietty sitten erilainen eli ostaa joko halpaa tai hyvää. |
1 Liiteet
Bahcollahan on näköjään ihan korjausvideo tunkille, joka vajoaa, löytyi jopa motonetin sivulta tuotekuvauksen yhteydessä.
Nyt näyttää kyllä kadonneen, kumma juttu :D Nyt ei koko videota näytä löytyvän mistään, siinä hiottiin paineenvapautusventtiilin karaa, jotta se tiivistäisi kunnolla... Noh, oma tunkin metsästys päättyi toistaiseksi, kun löytyi 2,5tn mtx edullisesti. Jos tuolle korkealle nostolle tulee trapeita, niin katselen siinä vaiheessa vaihtoehtoja uudelleen. |
Untako vaan...?
Sehän se, olisipa hyvä ja halpa tunkki joka nostaisi korkealle esim. maastoauton renkaiden vaihtoon...? :o
|
Sivu luotu: 18:37 (GMT +2). |