![]() |
Cherokee, Limited & UNLimited
Hullua kun hiukan yllytetään, niin kyl sitä tietää miten siinä käy...
2011 heinäkuussa ostin Jeep Cherokeen, 4,0L vm.-89. Autossa oli jo ostaessa hiukan elämää nähny 2" korotus, mut maastoa se ei ollut käsittääkseni ennen nähnyt. Rakentelu alkoi heti kesällä ja syksyllä päästiinkin ekan kerran testaan autoo Nokian kalliolla. Rakentelukuvat on hiukan hajaantunu eri koneille ja kameroille et kuvia ja juttua tulee aina, kun saan kuvia käsiini. |
Vinssin asennus
Vinssin valinta ei ollu helpoimpia päätöksiä. Sähkövinsseistä kun luki täältä palstalta niin paljon huolto/korjauskertomuksia, mitä milloinkin oli mennyt rikki, niin ajatukset käänty hydraulivinssien suuntaan...
Kun kohdalle sattu sopiva yksilö, uusi parivuotta hyllyssälojunut Mile Marker H9000 2-nopeuksinen hytikkavinssi suht edullisesti, niin pakkohan se oli kaupat tehdä! Vaikka hiukan se opiskelijabudjetta kirpasikin. http://milemarker.com/images/h9000_large.jpg Vinssihän istahti keulalle tähän tyyliin: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101384 Sitten alkoikin ihmettely kuinka sille saatas tarjoiltua nestepainetta. Vinssi on tarkotettu toimiin jopa ohjaustehostimen paineella, mut aattelin et taitaa ohjaustehostimen öljyt pian kiehua, kun enempi repii, joten siitä ajatuksesta luovuttiin hetinmiten. Seuraavaks tuli mieleen et nakkaampa tuon ilmastoinnikompuran mäkeen ja teen sen tilalle telineen hytikkapumpulle. No tuntu työläältä alka väkertaa telineitä pumpulle ja tukilaakerille, niin ajatustyö jatkuin... Iskän kans siinä jeeppii nojaillessa saatiin hyvä idea et yhditetään kompura ja pumppu! No, kompura irti, romut pois sisältä ja ihmetteleen. Kompuraan päätettiin tehdä uus takapääty, johon pumppu pultataan ja kompuran rungon sisälle tuli kumikytkin välittään vetoa. Lakkikourassa tutulle sorvarille esitteleen ideaa ja muutaman päivän päästä koko komeus olikin kasassa! Jatällänen siitä tuli: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101394 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101381 Nyt pumpun pyrimistä voi ohjata kabiinista päälle pois ja eikä oo pelkoo öljyjen turhasta lämpeemisestä. Myös hihna ja sen reitti pysy alkuperäsenä. Vinssin sähköventtiilit on kiinteesti hytikkamoottrin kyljes kiinni ja niille laitoin katkasijan kabiiniin, mut rattis viä lisänä napit myös keulalle. Säiliön väkästelin akun paikalle samoihin kiinnityksiin pumpun välittömään läheisyyteen. Akku siirty ilmansuodattimen paikalle, toiselle puolelle konehuonetta: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101395 Tuliha tuota snorkkelinkin väkästelyä alotettua, kuten kuvasta näkyy. Monen viikon rakentelun jälkeen piti päästä testaan vinssiä niin tietenkään jo aikaisemmin oikutellut startti ei enää inahtanutkaan. No uutta tilalle: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101379 Tääkin olis ollut hiukan helpompi tehä seinäntakana nosturilla, jos sen sinne olis saanut siirrettyä... |
Renkulat
Renkaisi valikoitu puoli vahingossa TSL SX 32x11,5-15" pyörylät 10" leveille vanteille.
Vanteet on hiukan turhan leveet, mutta hoitaa asiansa. Saattaa olla et tulee siirrettyä noiden vanteiden keskiötä lähemmäs 0 ET:tä tulevaisuudessa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101398 |
XJ.
Hyvältä näyttää sinun XJ.
Rullakita vaan on kovasti suojaamaton tuossa etupuskurissa ja siinä on hajoavia osia. Itse tuhosin ensimmäisen ja tähän menessä viimeisen rullakidan sen ensimmäisessä kallionousussa jossa se osuikin hieman kallioon ja näin heti ihan solmussa. Koitin sitä myöhemmin oikoa vaan ei sitä sannut joten lensi teräsromuihin. Nykyään on vaijerrin liukua hoitamassa teräksinen luikukita, siinä ei ole hajoavia osia. JEgoNEERiin tulee nyt kyllä taakse rullakita vaan sen suojaksi tulee kunnon raudoitus. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Turvakaarien rakentelua alotettu, kuvia lähitulevaisuudessa. |
no kuinka se vinssi vetää ? mitkä speksit pumpulla ? luistaako remmi ?
|
Tuolla vinssillähän sitä vetää Jeepin ja kaikki muutkin letkan autot vaikka puuhun! Hytikkavinssiä joskus mietin omaankin autoon, vaan kun vielä tuo A/C toimii, niin jää lisäpumput laittamatta. Ja eihän näissä mitään vinssiä tartte, kun on kunnon renkaat, HÄ! :D
|
Alustavien testien mukaan toimii ihan ok, vielä ei oo tullu kauheen pahaan paikkaan autoo upotettua, et kovat vedot viä uupuu. Lumihangessa menee komeesti nopeella vaihteella ja sit hitaalla puolella on sit viä kuuskertaa emenpi voimaa...
Pumppu on gen 1 hammaspyöräpumppu 6 cm3/kierros. Valkkasin tollasen pikkupumpun kun sitä saa pyrittää lujaa, muistaakseni 4000rpm jatkuvaa. Arvioin et jos moottori kiertää 5000rpm, niin pumppu pyörii jotain reipas 6000rpm, et ihan rajottajaan asti ei kannata kierrättää vinssatessa. Vinssihän on tarkotettu toimiin tolla ohjaustehostimen pumpullakin, ja siitähän ei kauheen isoja litroja iroo. Kun ton magneettikytkimen kytkee pois päältä, niin joutuu hiukan polkaseen kaasua koneelle, et luultavasti siä kytkimessä on joku hammastus, joka irrottaa vasta moottorijarrulla. Vielä ei oo kuulunu minkään näkösiä riemunkiljasuja hihnasta. |
Lattian paikkausta
Pääsiäisenä, kun en rabit ranchille keriinnyt, niin täyty velipojan kans lähtee pöristeleen kotimetsiin...
No siinä ajellessa alko yhtäkkiä käry haiseen. Nopee toppi sähköt pois ja tutkiin tilannetta. No pakoputken vaimentimen yläpuolelta alko lattiamatto kytemään. Kun kuuma vaimennin oli aikojen saatossa ruostuttanut pellin puhki ja oli liian lähellä pohjaa. No putken takakannake poikki, niin matka pääs jatkuun... Kyllä sieltä ihan kunnon reikä löytykin: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103734 Sit näytettiin hiukan laikkaa pohjaan: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103735 Ja valmis paikka: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103737 Suht vähäruosteinen yksilö tää kuitenkin on. Viime kesänä laitettiin pari lappua apparin jalkatilaan ja sit palkkihelmat niin siinähän ne ruostekorjaukset rupee oleenkin... |
Turmakaaria!
Tää viikonloppu on tiukasti väännetty turvakaaria korin ympärille. Vanhempana asentaja tässä kaariprojektissa on toiminut kaarimestari motörhead, jolle iso kiitos avusta!
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/k...si_web_250.gif Helpompi nää kaaret on tehä enne ekaa volttia! :cool: Dodiin, hommahan lähti sit pääkaaren taivuttamisella: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103740 Ja mutkia väänneltiin tällasella paljon kehuja saaneella bilteman tuotoksella: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103739 No sit seuraavaksi käänneltiin a-pilaria pitkin kulkevat putket ja mallailtiin paikalleen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103743 Sit katolle tuli poikittaisputki tuulilasin reunaan, sekä v-tuet katolle: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103746 Sitten olikin takapään vuoro. Toinen jykevä kaari peräluukun reunoja pitkin ja lapulla kiinni takaposkeen. Tulihan sinne viä vinot takatuet, putket tippalistan kohalle, sekä yks vinotuki katolle: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103748 Sitten tempastiin koko komeus pois auton päältä ja hitsattiin kaikki alapinnat kunnolla kiinni. Kuva koko häkistä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103752 Projekti jatkuu lähitulevaisuudessa. mut onneks on viä monta päivää ennekuin nokka osottaa kohti pohjanmaata, Oulaista. :D |
Lainaus:
|
Kato äijällähän olikin kaksovinen XJ! Kelpaa kaaria laitella, kun ei tartte väistellä takaovia. Mää joudun toistaiseksi väisteleen kaltevia rinteitä.
|
Lainaus:
|
Minkälaisesta putkesta teit kaaret kun ei tuon enempää lutannut tuo bilhelvetin rypytin?
Vai onko mulle vaan sattunu maanantaina tehdyt lestit :D |
Lainaus:
paitsi miul tuli porttaali jiippiin muute hyvät mutkat mut rullat jätti painaumat.. |
Pääkaari ja takakaari on 48,4x3,2mm ja muut putket on 42,2x2,6mm saumallista putkee ihan rautakaupasta. Pääkaaren taivutus meni kyl ihan nappiin vanhemman asentajan motörheadin kokemuksella. Tärkeintä oli ilmeisesti muistaa rasvata se lesti kunnolla ennen jokasta taivutusta. Toi pienempi lesti oli hiukan väljä tolle 42,4mm putkelle, mut tuli niistäkin ihan kelvolliset, kun ei tarvinu taivuttaa enempää kuin 45 asteisia kulmia...
|
Lainaus:
|
Oma putken rypytin mallia säästötalo tekee hyviä mutkia jos painaa kerralla, mutta jos välillä sovittelee niin menee kyllä reilusti ruttuun, putkena on ollu 48x2.9 saumaton ja tarttuu lestiin aikas tiukkaan kiinni, tais olla 2 tuuman lesti millä painettiin:rolleyes:
|
Ei ihan näy kuvasta, mutta uudet rullat sorvattu 48,3 kokoiseksi.
Ne piltemat tosiaan tekee lommon. |
Dodii.. jeeppiä on puuhattu koko viikon pitkälle iltaan ja jäi sitä viä jotain huomisaamullekkin :D
Turvakaaret tehty loppuun, työvalot asennettu, ajorampeille telineet, läppäriteline, alustan nivelet rasvattu, jakolaatikon ölpät, työkalutelineitä, snorkkeli, kuskin oven ikkunan käyttölaitteisto (mallia patentti), tukivarret vahvistettu yms... Humenna sitä sit pitäs viä kaikki pakata ja lähtee pienelle kevätretkelle Oulaisiin, saa nähä monessako osassa jeeppi tulee takasi. Onneks on umpipohjanen kärry, niin saa kaikki osat takas... Kuvia ei oo tullu napsittua, kun on ollu niin kova tohina päällä... |
Paratiisn vahingot
Pikkasen tuli Paratiisi offissa vahinkoo jeeppiin, mutta ei mitään merkittävää:
Tankin tilavuudesta hävis kymmenkunta litraa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104809 Kardaani lommolla ja mutkalla hiukan http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104806 Pohjapanssarit rutussa --> vahvempaa levyä kehiin http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104805 Edestä meni raidetanko hiukan mutkalle, orginaali vahvistettu keulapanssari repes irti jossain kohtaa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104804 Vinssi toimi ihan hyvin, ei remmi tai magneettikytkin ei luistanu. Mut isompaa pumppua täytyy kokeilla, et sais lisää vauhtia vinssii... Vaijeri lähtee kyllä kuubaan ja narua tilalle... GPS signaalia meillä ei oikeestaan ollut koko kisassa. Alkuviikosta se gps mokkula vielä toimi, mut ei enää kisapaikalla. Viimeset 6h ajettiin ilman karttaakin kun invertteri ei ladannu läppäriä... Hieno reissu! Nyt pari kuukautta tiukkaa rakjentamista ja sit Juukaan kisaan! Työnalle tulee ainaskin: tankki peräkonttiin, takavinssi, vahvemmat ohjausvarret, isompi hytikkapumppu, 2" lisää korotusta autoon, taka kardaani, takalukko... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104803 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104802 |
^-Tosta vois joku hienohelma sanoa: "Likainen". :D
|
Eihä se vielä likane oo ku ovi aukiaapi :D
|
Lainaus:
Nyt on asiallinen maastoväritys. Takaperän pinionin stefa vuotaa. Aiheuttaako toimenpiteitä? Taustalla näkyy tutun näköinen rakennus, jossa tulee käytyä noin kerta viikossa. Tuoltako Jeepin voi käydä bongaamassa? |
Lainaus:
Siellä takapihalla tuo jeeppi seisoskelee toistaiseksi. Töiden jälkeen sitä tulee räpellettyä mahdollisuuksien mukaan... Mitenkäs tuo takakardaani homma kannattas hoitaa? Jakolaatikko on ilmeisesti 242, kun siinä on vaihteet: 2x4, 4x4 parttime, 4x4 fulltime, N ja sit hidas 4x4? Pinionikulmaa kun hiukan säätää, niin tuskin tartten tuplaniveliä kardaaniin, mut mistäs kannattas liuku tehä ja sit jakolaatikkoon se liu'un lukitus (sye kit?). Ebayta kun oon selannu niin lähes kaikki mitä tarjotaan on 231 laatikkoon... Viisaimmat valaiskoon! |
Lainaus:
xj kysymyksiä ja vastauksia topikissa on piirrustus laipasta ja muutenkin juttua osista mitä käytin omassani. |
|
Tankki
Dodii...
Tankki tuli purettua irti autosta ja nyt oon alkanu suunnitteleen uutta: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105536 Tankki tulis peräkonttiin takapenkin selkänojan taakse. Tilavuus n. 90L. Materiaali olis 2mm alumiini. Kaks loiskelevyä jotka muodostaa "kupin" keskelle tankkia, et pumpulla olis bensaa vaikka hiukan kallistaskin. Bensapumppuna aattelin käyttää jeepin orginaalia pumppua ja modata se tohon kuvan kanteen roikkuun, samoin orginaali anturi olis tarkotus tuonne väsätä. Laippaan tulee myös huohotusletkun lähtö ja johtojen läpivienti... Täyyttöletku tulee tuohon vasemman reunan käyrään ja itse tankin korkki siirtyy 30cm ylöspäin kyljessä... |
Mikset vaan tee sopivankokoista reikää lattiaan tankin kohdalle, nosta sitä alareunastaan koripalkkien tasalle ja tee siihen kantta? En totta puhuen näe tuossa sinun versiossa oikein mitään hyötyä, jos ei siitä tosin mitään haittaakaan ole :)
|
Lainaus:
Sain tänään jo taivuteltua ton kansi/pohja/kylki palan, huomenna leikellä loiskelevyt ja päädyt. Kanttailu meni sillai hyvin et ei tuu kuin yks koko tankin levynen hitsisauma. |
Hiljaa hyvä tulee... kai...
Aikaa on kulunut, mut on pientä edistystäkin havaittavissa.
Eteen askartelin uuden poikittaistuen ainesputkesta ja traktorin työntövarrenpäistä. Päihin porasin reiät ja kiersin niihin rasvanipat. Tää tarttis viä asentaa autoonkin... Taka-akselin revin irti ja leikkailin iskarin korvakot ja jousipedit pois. Seuraavaks pitäs hitsuutella kiinni uudet jousipedit ja apukierrejousin pedit, siten et pinionin kulma hiukan nousee. Tankkiprojekti otti tänään harppauksen kun koneistajan kanssa ilta puuhasteltiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107712 Tankki hitsattuna. Tuo keskimmäinen laippa on polttoaineen pinnankorkeusanturille, mallia biltema http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-...anturi-258010/ Jeepin orkkis anturinsta mittailin max resistanssiksi 120 ohm ja ton anturin maksimi on 180 ohm. Vähän aikaa kun päätä raapi niin sain laskettua et kun kytkee 360 ohm kiinteen vastuksen rinnan ton biolteman anturin kanssa, niin orkkis mittarin pitäs toimia ok. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107713 Säiliös on kaks väliseinää, toinen joka on lähellä päätyä, on hitsattu kokonaan umpeen, ainoastaan tommonen pieni rako jätettiin yläreunaan. Tää muodostaa säiliön päätyy välisäiliön, jotka on perinteisesti nähny erillisinä pönttöinä autossa. Toinen väliseinä on keskellä isoa tilaa ihan vaan loiskelevynä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107715 Kuavssa näkyy jeepin orkkis bensapumppu uudessa telineessään. Kuvasta uupuu vielä polttoainelinja. Siirtopumpulle tulee vastaava toiseen laippaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107714 Eli lähempi laippa on välisäiliön kohdalla, jossa tuo orkkis pensapumppu majailee. Laipassa on läpiviennit meno ja paluu putkille. Taaempi laippa on siis siirtopumpulle, joka puskee bensaa tähän välisäiliöön, joka taas tulvii väliseinän yli takas isoon osaan. Siirtopumpun laipassa on sähköjen lisäks huohotusyhteelle paikka. Pirteen väristä toi Öhflexin polyuretaani kaapeli. Myyjä väitti et ton pitäs kestää hyvin liuottimia... Johdot vein tankkiin sisälle kuvassa näkyvillä perus sähkökeskus vedonpoistoholkeilla, ainoo ero on et noi ATEX mallia eli tarkotettu räjähdysvaarallisiin tiloihin. Pitäs pysyä bensanhuurut tankissa :D |
Komeen näköistä jälkeä, hitto vieköön! :eek:
|
Pieni kyssäri vaan. Toi johdotus tolla pumpulle, niin suojasitko noi pumpun paljaat liitokset jotenkin ? Juotitko johdot pumpun liittimiin ?
Meinaan vaan ettei irtoa johdot ja potsahda tuo muuten tosi komea laitos :) |
Lainaus:
Melkein joka vehkeessä on bensapumpun johdot kiinni abikoilla, tankissakin. |
Lainaus:
Tankille täytyy viä oma maadotus rakentaa auton runkoon. |
Tosta bensa-anturin vastuskytkennästä... Ei toimi. Kokeiltu on. Hain (olikohan biltemasta vai motonetistä) tarvike bensamittarin, jolla toimi :)
Omaan äksjiihin siis tuli Grand Cherokeen muovitankki kaikkine kilkkeineen, ja anturi oli eri arvoinen niin bensamittari näytti mitä sattuu. |
Lainaus:
Itte oon havainnut paatin sähköistä, että abikot pikkuhiljaa löystyy tärinässä ja messinkiset murtuu. Juottamalla oon laittanut sellaisia liitoksia, joihin on hankala päästä käsiksi tai joiden ei tarttis irrota vauhdissa. Sitten noi liitokset tuppaa hapettumaan ettei ihan pienet virrat mee läpi ollenkaan. Tällainen yksi murheliitos on ollut kaikuluotaimen jänniteohjauspiuha: mitätön virta ja jatkuva tärinä irrotteli sen ja katos välillä kaikuluotaimen lukemat silloin kun olisi ihan oikeasti tarvinnut sen syvyyslukeman... |
Pientä puuhastelua ja uusia osia
Viimeviikolla tuli jenkkilästä pikku paketti postiluukkuu:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108051 Taka-pinionin akseli kusi öljyä ja ristikko oli loppusuoralla, niin samaan rahaan sai tälläsen setin. Kauheesti uskoteltiin et tää u-pulttihomma olis orkkista lujempi ja plaa plaa plaa. Made in Taiwan lukee laatikossa :D Sateisina päivinä on tullut tehtyä hiukan osia taka-akselin remonttia varten: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108049 Tommoset uudet lehtijousien pedit väkästelin 6mm tavarasta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108048 Sit taakse kun tulee apukierrejouset, niin niille tein alapään tuennan valmiiksi. Tuli hiukan iso mötikkä, mut sitä tulee, mitä sattuu tekeen... Pohjaanlyötikumit tulee niiden apujousten sisälle, niin siks toi töttörö. Helppo tehä kun ostaa pari putkikartioo ja päätyhattua. Varmaan kestää kun on noin 4mm seinämävahvuus. Noi pultit on iskarin alapään kiinnitykset, pääseepähän niistä orginaaleista kantotutkista eroon... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108050 Ja tällai jousi asettuu siihen. Jouset on kakkoskoppasen golffin takajouset. Noi vaikutti sopivimmille kun pengottiin velipojan kans motonetin varastossa jousihylly läpi... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108045 Uudet U-pultit taka-akselille... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108044 Eteen askartelin uuden poikittaistuen traktorin työntövarrenpäistä ja ainesputkesta. Väänsin noihin päihin kierteet ja rasvanipan perään, eiköhän ne jonku aikaa kestä kun pistää jäykkää rasvaa :D Ton kiinnityreijän porasin 19 --> 20mm et saa perus kilotavarapultilla kiinnitettyä... Kuva valmiista tuotteesta hukku jo johonkin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108046 Tollai vein polttoainelinjan kansilaipasta läpi. Perus helmiliittimellä mikä on porattu läpi 8mm terällä et putki pääsee juokseen sen läpi ja kiritty halutulle kohdalle... Muuta uutta ei taida nyt ollakkaan tarjolla, mut toivottavasti pian lisää, juukan kisa lähestyy jo uhkaavasti :eek: |
Lainaus:
|
Poikittaistuen sekä korin että akselin puoleiset kiinnitykset menee uusiksi, kun vaan pääsis tekeen. Ton itse varren tein vaan ennakkoon jemmaan...
|
Näin ajattelinkin, varmistin vain. Se alkuperäinen yhden tason läpi menevä kiinnitys kun on ehkä maailman typerin keksintö :D
edit: Ootko yhtään laskeskellut paljonko persaus noisee noilla apujousilla tai paljonko vaikuttaa kokonaisuudessaan jousivakioon? Ettei tule liian peräkorkee tai ihan kivireki? :o Tosin ainahan voi ottaa vaikka jonkun latin sitten irti tuolta jousipakasta jos ei perse kestä :D |
Auto vaihteeks renkaillaan...
Dodii!
Tänään tuli ahkeroitua täys päivä Jeepin parissa. Auto seisoo vaihteeks renkaillaan. Eli takapään jousisyteemistä tuli tän näkönen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108406 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108407 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108405 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108408 Eli yläpäässä on 100x50x4mm RHS:stä tehty tollanen korva mihin on hitsattu M10 mutteri kiinni. Mutterin ymärillä on sit tuo jousi ja sit tuo pohjaanlyöntikumi on kiristetty siihen mutteriin, jolloin se pitää jousen yläpään paikallaan. Auto nousi tällä touhulla 2-3", mut tankki on tyhjä ja taakse tulee viä vinssi painoksi, et varmaan 2" on todellinen korotus. Ulosjoustoja tuli varmaan 4" lisää kun iskarin alapään kiinnitys siirty huomattavasti ylemmäksi ja hiukan keskemmälle. Toivottavasti pian pääsee testan mettässä muutoksia... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108404 Tällasista materiaaleista pitäs syntyä takavinssin peti "runkoaisojen" väliin. Pitemmästä palkista leikkaa liimaa operaatiolla tulee 110mm korkee ja 200mm levee U-palkki. Pinenmmästä pätkästä leikkelen L-malliset vahvistukset päihin. mistä koko komeus sit hitsataan runkoaisoihin kiinni. Takakontin lattiaan joutuu tekeen ihan hulppeen aukon, mut mitäpä sit... Liukukita tulee sit takapuskuriin kiinni. Tästä lisää kun saan motivaatioo rälläköintiin. 5m kun pitäs 6mm palkkia halkasta, niin se hiukan aluks tökkii :eek: Taakse täytyy uudet jarruputket ja letku hommata. HiFlexissä ilmeisesti saa teetettyä sopivan mittaset teräspunosletkut. Ja taka-akselin huohotus täytyy johtaa johonkin korkeemmalle... Ja ja ja, hommaa pisaa... Tällästä tälläkertaa. Juukan kisa jää kyl väliin raha&aika ongelmien vuoksi. :( |
Lainaus:
Itelle tilasin ZJ:hin max. 6" korotusta varten, muistaakseni hinta oli 79$ per sarja (kaksi etuletkua ja takaletku) + lähetyskulut + tulli & alv. Noin pieni paketti tosin saattaisi tuurilla jopa livahtaa tullipostin ohi.. Samoilla letkuilla ajoin joskus ennenkin, tosin eri väriset. Hyvin ne ainakin kesti eikä ollut valittamista. Joskus kun teetin täällä itelle neljä teräspunosletkua hytikkaliikkeessä, niin hintaa tuli aika reilusti enemmän kuin em. sarjalle. Tiedä sitten mitä toi HiFlex veloittaa. |
Lainaus:
|
Se elää!
Luonnonvoimat koitti kovasti nujertaa mun autonrakenteluinnon tänään, mut mää voitin :)
Eli tänään asentelin tankin auton takaloosteriin. Lattiaan vedin kiinni sellaset kevyemmät kuormansidontalenkit ja niihin sit noi liinat... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108916 Täyttökorkin piti tulla auton ulkopuolelle, mut ei tota 2" letkua saanu millään niin jyrkälle mutkalle, kuin olis tarvinnu... No tein sit tälläsen pellilapun peräkonttiin. Tuli vähä tökerön näkönen, mut tohon korkin alapuolelle vois sit tulevaisuudessa laittaa vaikka paineilmaliittimenkin... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108919 Letkut ja kaapelit kieputin tollaseen spiraaliin, et ees jotenkin pysysis asemissaan. Tosta ne syöksyy takapenkin alle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108920 Letkut vedin lattianläpi pohjan alle kiinni alkuperäsiin metalliputkiin. Kaapelit liitin tossa samassa kohtaa auton alkuperäseen johtosarjaan. Toi yks lähtevä kaapeli menee konehuoneeseen, mihin pistän releen sille siirtopumpulle. Ja takapenkin alla näyttää tältä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108914 Huohotin putkelle tarttis viä tehä reitti korin ulkopuolelle... Tämmöstä tänään, toivottavasti on pian lisää juttua tännekkin, et auto etenis. Kauheet ajopoltteet... |
Lainaus:
|
Nättiä on kyllä rakentamisen jälki.
Tuossa jos vähä tankki valskaa, niin sehän on pelkkää säästöä, kun ei tarvi viinalla päätä kipeeks saattaa. :D |
Lainaus:
Postiluukussa oli mukava yllätys tänään: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=109403 Teräspunos jarruletkut asennuskilkkeineen. Nyt pääsee tekeen taka-akselin valmiiks... Etuletkut n. 690mm Takaletku n. 530mm |
Hassua muuten, sulla on noi oikeanlaiset neliskanttiset päät jarrusatuloille etuletkuissa. Mulla oli ihan tavalliset banjoliittimet vaikka on samat letkut (eri väriset tosin). Nekin kyllä toimii kun sopivasti tiukkaa, mutta vähän pelottaa jos ne jossain pääsee pyörähtämään löysäksi..
|
Kai toi neliskanttinenkin pää vois periaatteessa pörähtää löysälle yhtä "helposti" kuin pyöree banjoliitin...
Nää letkut tuli ihan satunnaisgeneraattorilla valkattua ebaysta. Letkujen merkki on RUK www.rukse.com Sit aiheesta kukkaruukkuun. Voiko Np 242 jakolaatikon etukardaanin yokesta tehä takakardaanin yoken? Eli onko boorit samat laatikon kummallakin puolella? |
OK, letkut vain näytti pikaisella vilkaisulla kovin samalta. Mikä lie kiinanpaja niitä suoltaa ulos kymmenellä eri merkillä :D
|
Joka viikko on jeepin eteen jotain tehty, mut tää "raportointi" on jääny hiukan vähemmälle...
Iron rok off road:ta tuli lähetys tälläviikolla: - 6,5" korottavat etujouset - Etuiskarit (velipoika tilas vahingossa 2"korotettuun autoon, kun piti ottaa 5" korotukselle :mad: No nää iskarit on nyt kaupan ja uudet on jo tilattu... - Takakardaaniin uus yoke ja sille billet laippa ja uus stefa. Eli tänään tuli tuo takakardaani pajotettua kuntoon. Eka mittailin et 2cm pois jakolaatikon akselista ja tein M8 kierteen siihen päähän. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112301 Sit stefan laippa moottorisilikoonilla tiivistettynä kiinni ja siihen perään uus yoke. Yoken pultin pistin lukitteella kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112302 Sit siihen perään purkuosana ostettu etukardaani. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112304 Taka-akseliin tuli jo aiemmin laiettua uus pinionin stefa ja U-pultti yoke. Kardaaniin vaihtelin uuden ristikon. Nyt toi kardaanikulma näyttää aika hyvältä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112306 Kuvatus http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112305 Sit etutukivarret sekä ohjausvarret menee uusiksi. Hiukan palikoita: Sorvari teki mulle uudet pesät puslille alatukivarsiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112298 Sitten viä saadaan joukkoon sotkettua hiukan traktrin osia, ohjausvarsiin tulee massikan raidetangon palloniveliä. Kartio on paksuimmillaan 20mm ja tos on M20 oikeenkätinen kierre. Ja nää oli yllättän halpoja, ovh 19€/kpl :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112300 Huomenna lisää, kun pääsee koko päivän temuaan jeepin kanssa :) |
Tänään tuli taas hiukan puuhailtua, väkersin uudet n. 3cm pisemmät alatukivarret.
Putket oli taivutettu noin 45 asteen kulmaan, jotka sit katkasin reikäsahalla, niin tuli siisttit liitokset: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112397 Sit vaan kemppiliimaa ja palikat kasaan. Aika hyvin tuli samanpituset... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112396 ...ja näköset. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112395 Viä vähä maalia niskaan. Jos huomenna pääsis vaikka asentaan ne allle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112391 Täytyy taas käydä sorvaria kiusaamassa et tekis viä kaks ylätukivarsien puslille sopivat pesät. Joku viikko takaperin tuli askarreltua etuparhardi paikalleen. Tämmösen korinpuolen kiinnityksen tekasin. Tuo takimmaisen latan takana on viä kolmiotuki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112394 Akseliin tuli tällänen kiinnitys. Materiaalivahvuudet on kunnossa, et pitäs ton ykspuoleisenkin kiinnityksen kestää. Toi rauta on L:n mallinen ja hitsattu jokapaikaan kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112393 nyt on jarruletkuissa pituutta. Vanhat oli tässäkohtaa jo ihan piukeena. Letkujen mukana tuli myös tollaset viksut kiinnitysraudat, mihin liitin kiristettin mutterilla kiinni. Putken pään nipan jouduin tekeen uudestaan, et putkesta pari senttiä lähti veke. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112392 Noitten ohjaustankojen kanssa tuli pieni takaisku kun pallonivelen varressa onkin 13/16-16 UNC kierre, et tarttee kierretappi hommata... |
Se elää!
Vaikken oo päivitellytkään tänne, niin jotain ons silti tapahtunut.
Jeeppi on tän iltasten touhujen jäljiltä taas renkaillaan ja hiukan päästiin jo uutta alustaa venytteleenkin... Eli edes on nyt 6,5" korottavat vieterit. Toi trukkilava on noin puolen metrin korkeudessa, takana on viä 5cm kaareen matkaa ja edessä ainakin tuplat. Renkaatkin oli viä ihan kovat... ehkä ne tynnyrijoustot saadaan aikaseksi :rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=113438 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=113440 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=113439 Tämmösistä palikoista rakentelin ojjaus/raidetangon: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=113436 Sit pikkasen tarttis jousen yläpäätä muokata. Tota pylvästä tarttis siirtää n. 1" verran eteenpäin. Menee jouset aika s-venkuralle joustossa ja pohjaanlyöntikumi ei meinaa osua siihen alapään lautaseen... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=113441 Huomenna lisää touhua :) Kuvien laadusta kiitämme jälleen kerran Nokiaa... |
Enpä ollut huomannut päivityksiä.. ootko päässyt vielä testaamaan autoa minkä verran? Takakardaanikulmaa voisi ehkä vielä vähän muuttaa, axle wrapin takia pinioni kääntyy rasituksessa vähän alas -> kandee laittaa osoittamaan hieman jakoaskin ulostuloa ylemmäs. Tosin kunnon testaus ensin, taisi mullakin joskus olla aika liki tuollainen eikä ongelmia ollut.
Mitä tulee jousitolppien muokkaukseen, eikö olisi helpompi siirtää jousipetiä akselilla? ;) Siellä on ihan loistavasti tilaa siirtää niitä taaemmas, tosin iskarikiinnikkeitä voi joutua muokkaamaan. Se alkuperäinen on jokatapauksessa vähän paska systeemi alhaalla ja ylhäällä, muuttaa molemmat niin että saa käytettyä lenkki-lenkki iskaria :) Teitkö muuten kuinka paljon alkuperäistä pidemmät alatukivarret, tuollaisella korotuksella lyhkäsillä tukivarsilla on muuten ihan varmasti jouset ihan vituillaan. Pitkät tukivarret olisi paikallaan yli ~3-4" korotuksilla, jos haluaa oikeasti toimivan alustan. |
Lainaus:
Uudet etuiskarit on jo jankittu, niin se tulee oleen alkuperäsellä kiinnitystavalla. Jousien yläpäitä aattelin siirtää sillai et jyystää sen pyöreen laipan siitä pellistä irti ja boksaan 3mm levystä sellasen kotelon sinne yläpäähän niin saa hyvin tilaa siirellä sitä yläpäätä. |
35" renkaat mahtuu pyörimään varsin järkevästi jo ~3" -> korotuksilla. Pelti on tehty leikattavaksi ja hitsattavaksi kuten olet tainnut huomata ;) :D Tosin se että 35":t toimii auttavasti pienemmällä korotuksella niin etuakselia pitäisi siirtää n. 4cm eteenpäin alkuperäiseen nähden (eli siis korotuksen vaatima tukivarsien pidennys + n.4cm). Sitten ei tule ahdasta pyöräkotelon takana ja ohjauskilkkeetkin vielä mahtuu paikalleen. Toki vaikuttaa myös ajaako leveillä pökkyröillä vai vähän miedommilla renkailla miten mahtuu tai ei mahdu. Se on ihan sama vaikka olisi 6" tai 8" korotusta, niin peltiä joudut joka tapauksessa leikkaamaan ja taittamaan niin edessä kuin takana, jos haluat että sisäänjoustoja jää ja alusta toimii fiksusti.
Jousien asennonkorjauksen saa tietysti tehdä kuten haluaa, mutta sanoisin kahden akseliväliltä muutetun XJ:n ja yhden ZJ:n kokemuksella, että noi jousipedit on hyvin helppo siirtää.. Ne yläpäät jousissa on oikeastaan aika pirun hyvässä paikkaa ja asennossa, niin ei minun mielestä ole mitään syytä muuttaa sieltä :) |
Tuossa menneenä vk.loppuna onnistuin vääntelemään Xj:n raidetangon mutkalle sen verran mukavasti, että joutuu ottamaan projektin alle.
Noiden Massikan pallonivelten lisäksi, minkä vahvuisesta putkesta/tangosta meinasit raide,- ohjaustangot tehdä? Tuo Xj:n orkkis raidetanko on kaiketi melko heppoista putkea. Tuolta Xj-info sivustolta jo tulikin tsekattua tuon Aussi-miehen visioita, mutta näytti keskittyvän tuossa asiassa valmistankojen ostoon. Vinkit olisivat tervetulleita. |
Noin 32mm on sopiva ulkohalkaisija, seinämä jotain 4-6mm:n luokkaa (6mm lähempänä, niin jää sitten kierteidenkin kohdalle tavaraa). Sit ei ainakaan hajoa eikä kuitenkaan ole ihan järkkypainaviakaan. Riippuu toki myös käytettävistä raidetangonpäistä että mikä kierre niissä on.
Mua vähän mietityttäisi käyttää traktorien niveliä panhardissa jos on sieltä perspuolelta aparaattia, niissä tahtoo olla aikalailla väljää. Parempi ois uretaanipusla toiseen päähän ja jajoku flex jointti tjsp. toiseen päähän. |
Joo, juurikin 32/22mm ainesputkee tuli kaikkiin noihin etupään hilppeisiin käytettyä.¨
luulis noiden työntövarren nivelien kestävän barhardina, ku niihin poraili rasvanipan paikat. Jotain jäykkää rasvaa kun tuuppaa reilusti, tosin nyt kun on kiinnikkeet niin helppo siihen on vaihtaa puslilla toteutettu varsi... Täytyy napata kuvaa keulasta päivänvaliossa, kun eihän ne ihan alkuperäsen malliset enää oo :cool: |
Lainaus:
ite suunnittelin tehä patrollin puslista |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Yleisön painostuksesta sorruin sit siirteleen niitä jousen alapäitä :cool:
Eli tilannehan näytti tältä. Hiukan oli ruoste päässyt raiskaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114123 Sit veistelin vanhan pedin pois ja värkkäsin 100x50x3mm RHS:tä tällaset: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114121 Sinnehän se uppos. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114124 Sit tulikin pieni onkelma, kun ei ollutkaan sopivaa putkee jousen keskelle pohjaanlyöntikumin vastapinnaksi, No huomenna rautakauppaan... Pikkasen tuli akselia nosteltua vinoon, kyl suiinä tuntus hiukan liikevaroja olevan: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114126 Tämmöseltä näyttää nykyinen ohajushässäkkä, saa kommentoida kuinka paljon hörppäs paskaa. Tein itse ja säästin :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114129 |
No et paljon haukannut paskaa ohjauksessa, akselin päästä panhardia pari-kolme senttiä alemmas niin sitten olisi likipitäen optimaaliset kulmat :)
|
Melkosen järeät kalikat on autoon ilmestynyt, vaikkei katsuri taida silti niitä enää läpi päästää, kun korotustakin on reippaasti yli sallitun. No, eiköhän tuon etenemiskyky maastossa korvaa rekisterikilvet, vaikka nekin vielä näköjään kulkevat mukana. :D
|
Lainaus:
|
juu mutta hitsatut ohjausvermeet ei kyllä kelpaa leimasedälle...
|
Lainaus:
|
....
Hyvä hionta ja reipas maalikerros poistaa mokoman ongelman ;) Jos ajaa kolarin niin voin olla melkein 100% varma, että ei se noista johdu. Saatikka et niitä kukaan enää kävis kattelee siinä vaiheessa. :rolleyes:
|
Lainaus:
No kyllähän ne siinäkohtaa kiinnostaa niin maan perusteellisesti, jos tuollaisia osia sisältävällä autolla ajaa jonkun hengiltä.....niin viimeistään vakuutusyhtiön puolesta tehdään sellainen tutkimus että varmasti löytävät "home-made" osat ja vaikka onnettomuus ei johtuisi mitenkään niistä osista, niin niissä se vaan tahtoo olla syy ja vetäytyvät korvausvastuusta. HUOM! henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään kunnolla tehtyjä osia vastaan ja varmasti kestää paremmin kuin rimpula alkuperäinen, mutta tietyt asiat vain ovat niinkuin ovat, enkä voi niille mitään :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ymmärrän täysin myös Timo_L:än pointin ja niistä olen ihan samaa mieltä.....mutta koitin tuossa heitossani kuvailla ihan yleisellä tasolla näitä ongelmia, lakia ja miten noita yhdessä tulkitaan ja kuka todennäköisesti lopulta voittaa. Eli kommenttini ei suoranaisesti liittynyt mitenkään tämän topicin autoon...eikä suurimmaksiosaksi koko tämän palstan kalustoa, mutta maailmalla vaan liikkuu meleko paljon kalustoa jossa osia semmosten käsistä, joilla olisi vain ollut parempia keskittyä pitsin nypläämiseen.
Ja sattuipa täällä pohojammaalla vuosia takaperin onnettomuus jossa kuoli kaksi, ja tuttavani halvaantui ulosajossa. Ja tutkinnassa autosta löytyi itsevalmistettuja osia, mitkä eivät vaikuttaneet suoranaisesti onnettomuuden tapahtumaan, mutta näyttelivät merkittävää roolia maksajaa/syyllistä haettaessa :( |
Tästähän melkonen jeesutelu synty, taitaa porukka olla ottanu oikeen kierroksia tuolta suunnistuksen sääntöosastolta :D
Ensviikolla saa leimasetä sanoa mielipiteensä asiasta. Jos se sattuu ne hyväksyy, niin millanen lause sen pitäs otteeseen kirjottaa et olis todisteita tulevillekin vuosille? Pitäskö siinä olla muutosprossat ohjausosista vai kuinka? |
Lainaus:
Mulla tuli edellisessä XJ:ssä otteeseen merkintä muistaakseni jotenkin niin, että ohjausvarsisto vaihdettu ja perässä valmistajan nimi. Jos on omavalmiste niin sen pitäisi ohjausvarsiin tosiaan käydä kunhan ei ole hitsattu mitään. Mutta sitten taas tehtaan tekemä hitsattu on näyttänyt kelpaavan :D Sekä lyhkäsistä säädettävistä, että long-arm kitin tukivarsista tuli molemmissa XJ:ssä merkinnät otteeseen ja perään tiedot valmistajasta. Tähän nykyiseen käyttöautoon (ZJ Grand Cherokee) kun vaihdoin high- pinion etuakselin XJ:stä, siihen WJ- mallisen Grand Cherokeen kääntöpäät ja isot tuplamäntäiset jarrut, ja ohjausvarret on omavalmisteet (sorvattu/ kierteytetty ainesputkesta) käännettnä vielä "high steer"- tyyliseksi. Kysyin konttorilla leimauksen yhteydessä niin ei niistä mitään edes kirjoitettu otteeseen. Samoin ei ole vaihdetuista ala- tai ylätukivarsista otteessa mitään, ovat siis tehdastekoiset säädettävät. Että ota näistä nyt sitten selvää.. :rolleyes: |
Noista ohjausvarsista tuli mieleen että jos on tehdastekoset niin niissähän tulee mukana valmistajan todistus kestävyydestä joten ne ottavat silloin vastuun.
Mutta lakihan sanoo että ohjaus laitteita ei saa hitsata, eli ite kyllä teetettiin susukiin aines putkesta varret suoraan putkeen jengattuna. Elikkäs riippuu taas siitä katsurista puuttuuko asiaan eli mahdollisuus vaatia todistuksia varsista jos epäilee, itekkin kyllä vaatisin jonkinlaiset paperit jos on hitsailtuja...;) |
Ei noitten ohjauvarsien teko kierteyttänällä suoraan putkeen oo mikään ongelma, kun nyt on varsien mitat tiedossa ja toimivuuttakin testattu. Tuon simpukalta tulevan varren pituutta, muotoa ja kiinnityspistettä raidetankoon tuli aika moneen kertaan testailtua, ennenkuin löyty oikee geometria...
Periaatteessa jos saan vikalistan konttorilta, niin sillä kerkiää ajaan nää molemmat lokakuun suunnistuskisat :D Tankki tarttis eristää ohjaamotiloista. aattelin tehä vesivanerista kiinteen hattuhyllyn ja siitä vinon levyn selkänojan takana auton lattiaan asti. Vanerin sisäpintaan ruuvaan ohuen alumiinilevyn, niin silloinhan se on tulenkestävä seinä... Sit viä teen jykevän "koiraverkon" ettei romut takaa tuu matkustajien niskaan missään tilanteessa. Ja tankkauspiste ulkopuolelle... |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Joko olet käynyt kysymässä leimasedän kantaa alustamuutoksiin?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
En oo viä kayny, mut Calmari puhuu asiaa :cool:
Lainaus:
|
Mitäs tälle rojektille kuuluu?
|
Edellisestä päivityksestä onkin jo aikaa, niin kertoillaampa nyt hiukan tapahtumia...
Ne paljon keskustelua herättäneet ohjausvarret vaihtu koneistettuihin tankoihin. Materiaalina 30mm vedetty tanko: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118785 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118783 Sitten tuo tankkaus tapahtuu jälleen auton ulkopuolelta. Huohotus tuli vedettyä tonne muovipaneelin taakse: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118780 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118781 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118782 Jeeppi sai osakseen myös muuta yleishuoltoa runsaasti, jonka jälkeen sillä käytiin Ristiinassa ajamassa Finland trophy Retro. Hauskaa oli! Ilman tekniikkamurheita selvittiin koko kisa, mitä nyt etupää jonku verran woblas siirtymillä... Sitten tuli taas huomattua tuo nettiauton vaarallisuus ja pihaan tuli toinen XJ. Helmat piti hitsailla kuntoon ja asentoanturi vaihtaa koneeseen, jonka jälkeen leimalle, toisin kävi... Tätä "helmeä" kun pari minuuttia nosturilla tökki ruuvarilla ja rykäsi turvavyön irti lattiasta, tulos oli aika selvä --> purkuun. Nyt osat on aika tehokkaasti hajautettu pitkin poikin Suomanmaata ja koppa viety paaliin.. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118774 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118775 Sit tuli tuolla offijeepillä hiukan käytyä Nokialla ajopäivillä pörräämässä. Pulolen tunnin ajon jälkeen jeeppi rupes hylkiin ohjaussimpukkaansa, kaikki pultit poikki. No pienen kenttäremontin jälkeen saatiin jeeppi ajettua trailerille. Kiitokset avusta kaikille jotka jeesas! Tässä tulevalla viikolla tarttis tehdä hiukan vahvistuksia siihen simpukan tuentaan ja lähtee suorittaan uutta kestotestiä Nokialle pikkujouluajojen muodossa :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118776 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118777 Tällä viikolla sain elokuussa tilaamani hydraulipumpun :eek: (kiitoksia vaan Hiflexiin...) Tää pumppua on nyt 8ccm kun tuo aikasempi on 4,8ccm, eli vinssin pitäs nyt pyöriä kohtuu ripeesti tällä pumpulla :D Tuli myös ostettua painemittari, letkut sekä nipat, et näkee sit paljoko siä vinssillä on vetoja. Myös suodatin odottaa asennustaan. Josko nää hytikka palikat sais kans tulevalla viikolla ruuvattua paikalleen... Ton pienen 4,8ccm hammasrataspumpun voin myydä jos jollain on moiselle tarvetta. Käyttötuntejahan sillä ei oo montaa, kaks suunnistuskisaa. Sit kun tuo romun määrä meinas huveta huolestuttavalle tasolle, tuli sitten haettua tällaset aksulat ja alennusvaihteisto: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118765 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118769 Taka-akseli on Dana 60 ja etu 44. Perissä on tiheet välitykset 5,89:1 ja tuossa kiinteessä "jakolaatikossa" on 3:1 hidastus. Hytikkasylinteri ohjauskeen tuli myös kasan mukana, Mitään järkevää käyttöö en näille viä oo keksinyt, saatta olla et tulee myyntiinkin kohta... Näähän olis aika passelit akselit johki suzukin tai willyksen alle, kun raideleveys on vain 130cm! Koitan viikolla päivitellä juttua noista simpukan tuennasta ja hytikkavermeiden asentelusta... |
Lainaus:
|
Eturunko on näitten vehkeiden (yksi niistä monista :D ) heikkoja kohtia, ja se alumiininen speiseri on jostain syvältä perseestä. Jos ei se hajoa, niin antaa koriaisa periksi ja murtuu -> vahvikkeet molemmin puolin ja riittävän pitkät laput tulppahitseillä kiinni aisan ulkopuolelle ihan edestä sinne taaimmaisen simpukan pultin takapuolelle. Alkaa paikat kestää sitten.. Ja tuonne kun sovittelet D60 taka- akselia ja D44 etusta, niin vahvasti suosittelisin koko kantavien koripalkkien päällystystä jollain 3-4mm:n kantatulla levyllä keulasta takariipukkeille asti. Esimerkkejä voi tutkia vaikka jenkkien pirate4x4:stä. Se kori kun ei vaan ilman niitä kestä repeämättä tuon painoisia akseleita vaikka miten haluaisi pitää auton kevyenä :eek:
Tuosta purkuautosta tuli mieleen, minkä ikäinen se oli ja sattuiko siitä jäämään jakolaatikkoa ylimääräiseksi? Jos jäi niin heitähän hintaa ja mikä malli oli... |
Lainaus:
Ja noita järeempiä akseleita ei olla asentamassa tähän jeeppiin. Vielä ei oo selvillä mihin ne asentas... Jotain putkirunkosta kenties :rolleyes: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Sori, koitan vaan varmistella ja tarvisin semmosen pumpun mikä pyörii vastapäivään eli on ollu hihnakäytöllä. |
Lainaus:
Siis tää on ollut nimenomaan tän jeepin konehuoneessa ja pyöritetty myötäpäivään moniurahihnalla ja ilmastoinninkytkimellä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101394 Tosta näkee et tuo puhallin pyörii vastapäivään ja sitä käskytetään moniurahihnan selkäpuolella, eli pumppu pyorii juurikin myötäpäivään, konetta edestäpäin katsottuna... |
Ajopäivät lähetyy
Tänään tuli vietettyä pitkä ilta auton kimpussa ja sainkin tehtyä vahvikelapun tonne runkoaisan sisäpintaan.
Eka purkua. tonne pitäs laippa sovitella: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119144 Maalit pois ja pahvimallia laipalle: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119145 Tämmönen siitä alipasta tuli. Samalla pääsi eroon siitä alumiinikäikäleestä kun hitsasin noi natsat tohon laippaan. noi kaks reikää on tulppahitsejä varten: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119147 Siellä lepää. Tässä kohtaa sovitin simpukkaa paikalleen ja hoksasin miks siä pellirungossa on se monttu :mad: eli eihän se sinne sopinut, kun otti se simpukan vahvennos kiinni No sit hiukan rasiaporaa ja maalia niskaan: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119150 Sinne se sit lopulta uppos. Pultit on 7/16"x4" UNC 12.9 kovuudella. Täytyy varmaan sinne runkoaisan ulkopintaankin tehä jäykkäriä, kun vaan kerkeen. Keulapanssari tuli kans ruuvattua takas paikalleen. Nokia piti taas huolen ettei kuvanlaatu ainakaan pääse liian suureksi... Tässä syksyllä tuli aikasemmpin vaihdeltua tuo vesipumppukin. Tuntuu et toi mosa on rakennettu sen vesipumpun ympärille, ku purkaa sai ihan sillai riittävästi, et pääsi siihen pumppuun käsiksi... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 13:03 (GMT +2). |