![]() |
Vahingossa löpöä tankkiin...
Eli ilmeisesti toinen kuski vahingossa tankannut polttoöljyä työnantajan autoon.. joten onko mitään tietoa, miten kannattaisi menetellä, että säästyisi valtavilta sakoilta, yms. kuluilta.
Kyseessä siis WV-Transporter, -06 ja epäilty tankkaus tapahtunut viikko sitten. Kuitista vain ruettiin epäilemään, koska siinä luki että olisi tankattu reilu 70-litraa löpöjä..:eek: Sen jälkeen autolla ajettu reilu tuhat kilometriä, ja tietty tankattu pari kertaa. Itse otettiin "näyte" letkulla, ja se ainakin näytti ihan kirkkaalta, mutta eikai voi varmuutta olla.. Kannattaako ottaa yhteys viranomaisiin ja kertoa totuus, vai ajaa tankki tyhjäksi, ja dieseliä tankkiin, vai tyhjentää koko järjestelmä/huuhdella...?? Eli hyviä neuvoja kaivataan:confused: :D |
tilaa tullista lasku ko. määrälle veroa, maksa pois ja ajele huoleti
vero lienee joku pari kymppiä, ei maksane vaivaa ottaa mitään riskiä eikä kauaa puuhastella |
no kerran meni kaverilla pistoolit sekaisin ja soitti vaan poliisille ja sieltä neuvottiin sitten lisää.laittoivat vaan ylös johkin että on tälläinen käynyt ja ei tarvinnut tyhjennellä mitään sen enempää muuta kun ajaa pois tankista.
|
Löpöt tankissa
Moro,
Furfuraalin määrä on todella pieni, joka voidaan todeta mittauksissa. Punaista väriä vaikkei näkyisikaan markkeri tulee testeissä esille. Tankin tyhjennys ja suodattimen vaihto. Pee, Antaako tulli maksaa jälkikäteen ns. päiväveroa? Itsellä ei ainakaan tietoa. axo |
Tankki ajamalla melkein kuivaksi, ropusta loput ulos ja puhaltaa linjat tyhjäksi tankkiin päin konetilasta. Suodatin vaihtoon ja valtion verollista tankki täyteen. Sama uudestaan tankillisen päästä ja ' vot ku on puhdasta. Ja se ratsiaan pääsemisen todennäköisyys oli muistaakseni melkosen pieni, että varmasti nämä huuhtelut uskaltaa ajella ihan tien päällä..;)
|
Isä joskus tankkasi vahingossa löpöä... huomasi maksaessa asemalla ja soitti poliisille että mitä pitäisi tehdä.
Vastauksena: tankki tyhjäksi ja dieseliä tilalle. Ei siis saa ajella löpöllä. |
ja jos jonnekkin ilmottelee, et näin on käyny, niin maksuun lankeava lasku voi olla yllättävänkin suuri. Ennemmin huuhdella järjestelmä kunnolla ja pitää suu supussa.
Joku voinee kohta valottaa paljonko on päiväkohtainen polttoainemaksu autoille... |
Tyhjennä tankki viimmeistä tippaa myöten, ja tyhjennä suodatin+vedenerotin.
ja sitten 20L naftaa tankkiin, ja pikkunen ajolenkki kaahaten, että tankki yms varmaan sekottuu kunnolla, ja sama tyhjennys uudelleen, mutta sillä erotuksella että nyt vaihdat suodattimen. ja sitten tankki täyteen ja menoksi. ja nuo pesu dieselithän menee työkoneeseen 100/0 Ja jos alat soittelemaan/kyselemään, niin "muista" rekisterinumero väärin, ja soita rpe-pait liittymästä. muuten voi olla että tullisedät odottaa aamulla hallinpihassa:( Sitä en tiedä, voiko verot maksaa "jälkikäteen"? 80-luvulla ainakaan nimismies ei tiennyt k.o mahdollisuutta (kysyttäessä otti auton rekisterinumeron ylös, ja ehdotti tankin huuhtelua dsl:llä, ja huoltamon kassan allekirjoitusta "hallin vuokra tankin tyhjennystä varten rek. no abc-123, mittari lukema 123 456" ja kuitit talteen sekä löpöstä että dsl:stä. ja kertoi että hän ei antaa lupaa mihinkään, mutta jos sattuu jotain niin saa soittaa...) Porukka oli tulossa yöllä komennukselta firman autolla, ja tankkasivat vahingossa löpöä, josta kassa huomautti että tuliko vahingossa? p.s ainakin teoriassa pakoputkesta löytyy jäljet löpöstä. p.s.s kilvetön peltoauto, ilman ikkunoita ja valoja, polttoöljyä tankissa on tullut kalliiksi jollekkin maanviljelijälle... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Sen sijaan laskua aletaan laskemaan siitä, kuinka pitkään auto on ollut suomessa... |
Lainaus:
Jokunen vuos sitten mulla kuljettaja tankkas työkaluun löpöä... Silloin piti tehdä ilmoitus Tulliin -> tais olla just "päiväkohtainen polttoaineverolasku" kotiin -> Maksuun -> Kuitti hanskalokeroon muistaakseni vuodeksi ratsiaa / katsastusta varten |
p.s ainakin teoriassa pakoputkesta löytyy jäljet löpöstä.
Tämä on jo kyllä ihan uutta! Nyky löpö ja diesel tulee samasta tankista. Ainut ero on varsi jolla se öljyvarastolla lastataan. Löpö varresta tulee värjättyä ja diesel varresta kirkasta. Luulempa että palotapahtuman jälkeen on jo vähän vaikeampaa todeta. Pitää ihan kysyä labrasta huomenna. axo |
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 p.s ainakin teoriassa pakoputkesta löytyy jäljet löpöstä. Lainaus:
polttoaineesta. Eikö tankkiautot kuskaa löpön jälkeen bensaa säiliössä, että diesel ei pääse "saastumaan" löpöllä Ja noita viidakkotarinoita, seisotetaan mopöä pakkasessa, niin väri laskeutuu pohjalle, toki tekeekin niin, mutta ei ensimmäisenä talvena:o, ja tuo punainen on vain silmää varten, merkkiaine on ja pysyy mopössa |
Mulla on ollut kaksikin maastoautoa, joilla oli ajettu punaisella. Molemmat kilvettömiä. Toisen laitoin kuntoon ja rekisteröintikatsastin. Ennen katsastusta soitin Trafiin ja kysyin mitä teen, kun on ajettu löpöllä. Vastaus oli että tankki tyhjäksi, dieseliä tilalle ja kovaa ajoa. Ilmoitus riitti, suodattimia, erottimia ja linjastoja ei tarvinnut alkaa huuhtelemaan.
Tämähän ei tosin ihan vastannut kysymyksen tilanteeseen, mutta kuitenkin... |
Lainaus:
Yleensähän näyte otetaankin tankista, mutta joskus on ottaneet suihkuputkesta ja silloin se suodatin on ongelma. axo |
Lainaus:
Rekisteröidystä traktorista polttoainemaksu voidaan suorittaa ns. päivämaksuna. Päivämaksun suuruus on viisi euroa ja se on suoritettava Liikenteen turvallisuusviraston tilille Polttoainemaksusta annetun lain 9 §:n mukaan polttoainemaksun määrä on henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka) 330 euroa päivältä pakettiautosta (N1- ja N1G-luokka) 500 euroa päivältä linja-autosta (M2- ja M3-luokat) 670 euroa päivältä kuorma-autosta (N2- ja N3-luokat) ja erikoisautosta 1 000 euroa päivältä varsinaisen-, keski-akseli- tai puoliperävaunun vetämiseen käytettävästä kuorma-autosta 1 500 euroa päivältä liikennetraktorista 670 euroa päivältä muusta traktorista (T-luokka) 100 euroa päivältä moottorityökoneesta ja auton alustalle rakennetusta työkoneesta 100 euroa päivältä moottoripyörästä ja muusta L-luokan ajoneuvosta 100 euroa päivältä. Jos polttoainemaksu tulee määrättäväksi ajoneuvosta, joka ei ole rekisterissä, ajoneuvo katsotaan kuuluvaksi siihen ajoneuvoluokkaan, johon se laatunsa perusteella lähinnä kuuluisi, jos ajoneuvo rekisteröitäisiin. Oheiset polttoainemaksun hinnat ovat päiväkohtaisia ja ne koskevat bensiiniä tai dieseliä lievemmin verotettujen tai verottomien polttoaineiden käyttöä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
2. Amiksen kuorma-autoon taasen poijjaat tankkas punasta lahdessa niin virastoaikaan tuli tullimies oikein paikalle ja autoa ei saanut siirtää eikä juur muutakaan kunnes oli virkamiesintoilija tehnyt veromaksu lapun ja hänen selvityslappu liikkui sitten auton mukana. Kaksi varmaa tapausta mutta muistakaa ettei niitä säiliöautojen pönttöjäkään pestä löpökuorman jälkeen ku dieseliä mennään hakemaan esim. omakoti kierroksen jälkeen ;) Tuhannesosan masis et just ny joutuis ratsiaan ja eiköhän se ole jo "rikos vanhennut" tankissa joten vaikka ottais näytteen ni puhdas olis. |
Tää vitun banaanivaltio näyttää taas voimansa, kun erehdyksessä tankkaat väärää ainetta tankkiin, ilmoitat rehellisesti ja saat maksaa vitusti. Ihan oikeasti trafin ja tullin puuhastelussa ei ole mitään järkeä. Käytännössä opetetaan, että huijaa ja kuseta, niin ei tartte maksaa niin paljon. Kuinka vaikeata se voikaan olla, että ilmottaisit vahingosta, tyhjennät tankista väärät aineet, oikeat tilalle ja ajaisit laillisesti ilman huolta jälkiseurauksista.. kertokaa joku tymälle, mikä järki on siinä että vahingosta mistä ei koidu mitään haittaa/ vaaraa rangaistaan tuolla tavalla jos ilmoitat rehellisesti asiasta?
Taino, ehkä kaikkea vaan ei pitäis edes yrittää ymmärtää :D |
ihan kun autokoulussa ois joskus kerrottu että jos tankkaa löpöä niin maksu jonka joutuu maksaa (jos kosahtaa :D) ois tyyliin 22-25 tai jotain vastaavaa kertaa ko. auton vuotuinen diesel vero ja se veromäärä jonka olet siinä ikäänkuin ''voittanut''. olen melko varma että niin ne sillon sano mutta en kyllä tiiä onko sekin nyt sitten sen jälkee muuttunu kun siitä joku hetki on kun oon autokoulun käyny. vissiin jollain oli virallista nippelitietoo mutta en jaksanu keskittyä :D tai sitten ne on vaan pelotellu :D
|
Kai se on huomenna soitettava sinne trafille/tulliin..mutta tietty priipeidistä, ja kyseltävä "yleismaailmallisesti".. ja sitten tehtävä ratkaisut. Ei vaan ihan älyttömästi kiinnostas ruveta koko polttoainejärjestelmää putsimaan...
Palaan huomenissa asiaan, jahka saan jonkun viranomaisen puhelimen päähän. |
Lainaus:
Eli esim. puolikkaanvetäjällä takapihalta löpöä tankissa maksuun narahtava summa 39ke |
finlex ja ajantasainen... :eek:
8 § Polttoainemaksun määrääminen Jos ajoneuvossa todetaan käytettävän polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta, «polttoainemaksu» kannetaan tarvittaessa 10 §:n mukaisesti korotettuna niin monelta päivältä, jona ajoneuvo on käytön toteamiseen mennessä yhtäjaksoisesti ollut Suomessa, kuitenkin enintään 20 päivältä yhtä valvonnassa havaittua polttoainemaksun aiheuttavan polttoaineen käyttöä kohden. Jos polttoainemaksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käytöstä on tehty 5 §:n 3 momentissa tarkoitettu ilmoitus, «polttoainemaksu» kannetaan ilmoituksen mukaiselta ajanjaksolta, jollei polttoaineen käytön toteamisesta aiheudu maksuunpanoa myös muulta ajalta. Jos ajoneuvosta on määrätty maksuunpantavaksi polttoainemaksua, «polttoainemaksu» voidaan tarvittaessa määrätä seuraavan kerran aikaisintaan sitä päivää seuraavasta päivästä, jona aikaisemman maksuunpanon aika päättyy. Jos ajoneuvon maahantuonnin ajankohtaa ei voida selvittää, «polttoainemaksu» pannaan maksuun vähintään 10 päivältä. Polttoainemaksua voidaan määrätä maksuunpantavaksi enintään viideltä vuodelta luettuna siitä ajankohdasta, jona ajoneuvon käyttö polttoainemaksun aiheuttavalla polttoaineella on tullut veroviranomaisen tietoon. «Polttoainemaksu» on määrättävä viimeistään kahden vuoden kuluessa sen vuoden päättymisestä, jona ajoneuvon käyttö polttoainemaksun aiheuttavalla polttoaineella on tullut veroviranomaisen tietoon. 9 § (30.12.2004/1329) Polttoainemaksun määrä Polttoainemaksun määrä on: 1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka) 330 euroa päivältä; 2) pakettiautosta (N1- ja N1G-luokka) 500 euroa päivältä; 3) linja-autosta (M2- ja M3-luokat) 670 euroa päivältä; 4) kuorma-autosta (N2- ja N3-luokat) ja erikoisautosta 1 000 euroa päivältä; 5) varsinaisen, keski-akseli- tai puoliperävaunun vetämiseen käytettävästä kuorma-autosta 1 500 euroa päivältä; 6) liikennetraktorista 670 euroa päivältä; 7) muusta traktorista 100 euroa päivältä; 8) moottorityökoneesta ja auton alustalle rakennetusta työkoneesta 100 euroa päivältä; 9) moottoripyörästä ja muusta L-luokan ajoneuvosta 100 euroa päivältä. Jos «polttoainemaksu» tulee määrättäväksi ajoneuvosta, joka ei ole rekisterissä, ajoneuvo katsotaan kuuluvaksi siihen ajoneuvoluokkaan, johon se laatunsa perusteella lähinnä kuuluisi, jos ajoneuvo rekisteröitäisiin. |
kyllä ne ainaki tutulle vaan merkkasivat johonkin tietokantaan että näin oli vahinko käynyt ja thats it ku se asiasta viranomaiselle soitteli
|
Lainaus:
|
juu hyva se sielta pois on saaha.
mina vahingossa 10 laitoin subbarin tankkiin, narahdin, eika tullu ku 20000 rapsuja. etta sillee. aika pieni vaiva jos vertaa sanktioihin jos niin sattus kaymaan. ja opetti muute sen verran ettei vahinkoa kay uudestaan. |
Pitikö maksaa kaikki vai saiko kohtuullistettua???:eek::eek:
|
Lainaus:
Mun mielestä tämä löpö pitäs saaha kokonaan pois myynnistä ja paljon kuluttaville joku systeemi kompensoimaan kalliimpaa dieseliä. Kesällä halkokoneeseen ostin muka löpöä säästämistarkkoituksessa niin olihan niissä muuan sentti litralta hinta-eroa. Toki koneyrittäjille tms se muutama senttikin merkkaa jotain... |
Lainaus:
|
Lainaus:
1. Ei oltu kuultu eikä voi tutkia pakoputken päästä onko ajettu millä tuotteella, kyllä se palotapahtuma hoitaa asian. Joskus muinoin on voinut olla rikkipitoisuuteen liittyviä eroja muttei sitäkään mitata samalla tavalla kuin tuota väriaine asiaa. 2. Ei tämän takia huuhdella bensalla. Aineet vaihtuu tyhjissä säiliöissä ja lohkoissa kuorma tilanteen mukaan. Pumpunpesä on eri asia, ettei löpön jäljeltä olevaa pumppua/letkukelaa käytetä pienen diesel erän purkuun esim. 1500l. Diesel puretaan yleensä ns. lyhyellä letkulla. axo |
No niin! Soitto tulliin (Kuopioon liikkuvaan tulli-yksikköön) , jonne kerrottu asia, eli:
viikko sitten tankattu se 70litraa löpöä, ja huomattu vasta nyt, jolloin tankki tyhjennetty pohjaropusta, ja laitettu diisseliä tilalle. Vastaus oli: ei muita jatkotoimenpiteitä:eek::eek:! ei siis tarvinnu huuhdella, eikä vaihdella suodattimia, yms.. kai ne jonnekkin kirjasi ylös, jos joskus tulevaisuudessa joutuu ratsiaan..:rolleyes: Eli en tiedä millä perusteilla määräävät noita pee:n laittamia maksuja, ilmeisesti rehellisyys kuitenkin kannattaa...!! Ja muuten siinä "Tulli"- ohjelmassa ratsasivat jotain viro/latvialaisia rekkoja (puolikkaita) ,ja niissä löpöt tankissa, ja olivat muutaman päivän olleet suomessa, ja maksua tais kahdelle autolle tulla reilut 20.000 euroa...ja eivät pääse pois Suomesta, ennenkuin on maksut maksettu. |
No noinhan mä vähän veikkailin. ;)
|
mä koitin kaivella wanhoja "hassujen tapahtumien arkistoja" vaan ei sattunu silmään tuo lappunen
mun tapauksessa siis kyse oli silloin noin 50 litran löpötankkauksesta, muistaakseni pe/la tai la/su välisenä yönä, jonka huomasin maanantaina, ja tankkia ei ollut tyhjätty, eikä sittemminkään tyhjätty, suorite oli vuositasolla joku 100 tkm ilmoitukseen kirjasivat ainakin: ajan / paikan / auton tiedot / kuljettajan (tankkaajan) tiedot / omistajan tiedot / arvioitu ajokilometrimäärä / kk ja auton käyttötarkoituksen (taksi) sekä asemapaikan laskun perusteena oli tankatut litrat kerrottuna jollain valmisteverolla + jonkun sorttinen laskutus lisä tämä lasku plus printattu maksukuitti liitettiin silloiseen dieselverokuittiin, ja pidettiin ajossa mukana muistaakseni vuoden ajan, vai olikohan kuluvan vuoden loppuun aikaa tästä on varmaankin 10 vuotta, saattoi olla markka-aikaa vielä |
Lainaus:
|
eka lukemani/kuulemani kohtalontoveri.kippis :) markkojen aikaan reilusti+ 100 000 markkaa polttoainemaksua ks aiheesta.kuka muu uskaltaa nostaa käden pystyyn??? ;) ps-vanhenee verotusluonteinen sanktio 5v..arvatkaa maksoinko... ;)
|
Millä voidaan toteennäyttää se, että jos ostat diesel auton jolla edellinen omistaja on ajanut löpöllä, että se on ollut edellisen omistajan käytössä verottomalla polttoaineella eikä sinun?
Ja miten itse varmistua tästä asiasta, onko autolla ajettu aikaisemmin löpöllä vai ei? Entä miten tuo naapurimaan (Ruotsin) verotuspolitiikka, jotain huhua/muistikuvaa että siellä ei dieseliä ja löpöä erotella, ja että jotkut kävisivät suomessa tankkaamassa löpöä sen takia koska on halvempaa kuin kotimaassaan? Jos tuo edellinen pitää siis paikkaansa, niin miten Ruotsista ostetun auton kanssa jolla edellinen omistaja on ajanut kyseisessä maassa laillisesti Suomen löpöllä ja auto myydään Suomeen? |
Mitens noi biolitkut, kuinka ne näkyy testereissä?
Jos tankissa on vaikka puolet jotain maajussin rypsiöljyä? |
Vähän aiheen sivusta, mutta ei mukava homma olisi tämäkään:
http://www.karjalainen.fi/fi/uutiset...shellill%C3%A4 varsinkin, jos ongelmat ilmenee myöhemmin.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
noin v -91 ajeltiin Diesel ritmolla tylylästä Lappiin. Ritmos väärät kilvet,ei vakuutusta ei maksettuja dieselveroja ja tankissa punaista sekä takaluukussa 2kpl 40ltr pyttyä töpinää,siis olimme omavaraisia. Kärähdimme Karigasniemellä.Ritmo oli ollut hallussani 2vrk. Syyte tuli lievästä veropetoksesta ja summa 24000mk. Yrityksistäni huolimatta ei onnistunut sievennys,tottakai jätin piikkiin kun tiesin vanhenevan!
|
Sivu luotu: 17:13 (GMT +2). |