Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Outlaw LJ projekti(safari luokkaan?) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95572)

revu 25.03.2012 13:10

Outlaw LJ projekti(safari luokkaan?)
 
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94326
Joku pyysy tuolla tallissa tapahtuu viesti ketjussa kirjottelemaan lisää tästä projektistani ja nyt siihen löytyi sopivasti aikaa.

Auto tuli hommattu 2007. Alla 33x12,5r15 mud terrainit, Hdj:n jouset orkkis iskarit ja puslat ja keulalla joku kiina ilmiö vinssi. Autoa ostaessa olin vahvasti sitä mieltä että kyseessä on valmis auto ja siihen ei tarvitse sijoittaa yhtään enempää rahaa kuin osto hinta :D Ensimmäinen virhe! :D Tässä vaiheessa minulla ei ollut tallia ja kaikki rakentelu tapahtui työpaikalla jumalan armosta tai parkki paikalla.

2007
-Uusi ahdin Garrett gt2259v
-3" rosteri putkisto
-Safariteline
-6kpl työ valoja
-Akut 95Ah
-Karjapuskuri
-Pakopainemittari
-Volttimittari
-50mm Levikkeet lokareihin
-Lisäpitkät

2008
-Välijäähdytin
-Xenon sarjat katto valoihin
-Dopinson +100mm alusta sarja:
-puslat
-jouset
-iskarit
-Bogger 16-35r15 bedlock vanteilla
-Etulokareiden avarrus
-10mm nestepäällä varustettu syöttöpumppu
-helmapalkkeihin lisätty "astin laudat" helpottamaan kuskin liikkumista kuraleikeissä.

2009
-Uudet perämurikat trailgearilta
-ARB Lukot
-5,29 välitykset
-Kompura
-6L Painesäiliö (ite tein ja säästin)
-Vinssin kaukosäädin
-Uusi Jakolaatikko
-LA Puhelin
-Longfield murrokset
-Taka vinssipeti ja vinssi asennettu paikalleen
-Snorkkelin asennus
-kardaani käsijarru asennettu (willwood)
kardaani käsijarru todettu tehottomaksi(odottelee inspiraatiota päivittää hydrauliseksi)
-Moottorin huohottimeen lisätty keräily säiliö
-Kojelautaan tehty käyttö katkaisioille paneeli

2010
-Pakoputkiston muokkaus
-Taka ja etu vinssi huollettu
-Erillisen hukkaportin lisäys ja vnt säädön kanssa pelleily unohdettu.
-Huohottimien nosto ylemmäs
-simpukka muokattu
-ohjaustehostimen letkutukset ja putket vaihdettu uusiin
-lisätty erillinen paineraja ohjaustehostimelle (tehostimen pumppu olisi tarkoitus korvata hydrauli pumpulla)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=58098
-hydro assistentin sylinteri tehty
-Hommasin talli paikan
-hydro assistentti puuhasteltu akseliin kiinni
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94655

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94656
-Jakolaatikon koppa avarrettu/hitsattu
-hukkaportin ohjaus muokattu siten ettei pakokaasuja karkaile liian aikasessa vaiheessa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65064
-imusarjan muokkaus

2011
-Jakolaatikkoon 4,6 välitykset
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76507
-Kori todettu lohduttoman ruostuneeksi ja aloitettu ruoste korjausten teko.
-Purin auton
-Turvakaarien teko alkoi
-Paljon pelti töitä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84070
-Katto konsoli
-Keski konsoli
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83301
-Akku kotelo penkkien taakse
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94654
-Uusien vanteiden teko
-Levitys ja Bedlockit
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83305
-Helmapalkit
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83302
-Taka kulmien muokkaus
-39,5" boggerit
-Ostin toisen moottorin
Tallilta lähti erään jäsenen lähdettyä hitsikone joka jarrutti loppuvuodesta projektia aika voimakkaasti

2012
-Ostin Kempin Minarc mig 170
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100353

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101219
-Taivuttelin taakse kokonaan uudet sisälokarit
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101594
-Tein Sikki koneen peltitöitä helpottamaan
-Pakosarja
-Uusi ahdin
-Nissan Vanetten laturi 90A alipaine pumpullinen(Ei käy suoraan)
-Hihnapyörän sorvasin kokonaan uuden 60mm halkaisija
-Hydrauli pumppu ohjaustehostimen pumpun tilalle.
-Oikean puoleinen moottorin kannake korvattiin itse tehdyllä versiolla helpottamaan Hydrauli pumpun ja Vanetten laturin asennusta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100356
Veikkaisin että vielä jäi monikin asia kertomatta kun ei nyt ihan kaikkea jaksa todennäköisesti muistaa.
Auto ei ole ollut ajossa puoleen toista vuoteen ja alkaa olemaan melkoinen kytö päästä jo ajamaan.

BryGgi 25.03.2012 14:40

Näyttää perkeleen asialliselta kapistukselta. alkaa hiukka alemmuuskompleksia tulla tuohon omaan rakenteluun..

revu 25.03.2012 15:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi (Viesti 865500)
Näyttää perkelee nasialliselta kapistukselta. alkaa hiukka alemmuuskompleksia tulla tuohon omaan rakenteluun..

Tulehhan joskus pyörähtämään Vuorelassa nii potkitaan pokkereita ja juodaan urakalla kahvia.

BryGgi 25.03.2012 16:00

Ei välttämättä huonompi idea. Viimeistään silloin kun tähdellinen konehuoneessä löjöttää niin kehtaa motarille mennä ajelee että ei jalkoihin jää.

revu 25.03.2012 16:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi (Viesti 865528)
Ei välttämättä huonompi idea. Viimeistään silloin kun tähdellinen konehuoneessä löjöttää niin kehtaa motarille mennä ajelee että ei jalkoihin jää.

No jos toyotallas tuut nii käydää yksillä kipeillä tuolla Kuopion ajoalueella?

revu 25.03.2012 21:55

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101888
Kävin puuhastelemassa takalokareita ja kipinää pitäessä pähkäilin kompuran paikkaa. Tuolla tuntuisi olevan kuin sitä varten tehty paikka.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101889
Katolla olevien valojen ballasteille en keksinyt muuta paikkaa niin puuhastelin niille tälläiset telineet. Ballastit tulee tuollaisiin levyihin kiinni ja levyt valojen kiinnikkeiden alle jne.

revu 02.04.2012 23:50

Se alko loma minulla ja nyt joutaa sit puuhastelemaan tallilla vaikka yötä myöten.
Tänään Valuin tallille joskus klo10-11 paikkeilla ja kotiin lähdin klo24 maissa :)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102440
Tankkaus röörin leikkelin pois ja paikkasin kun ei mahtunut olemaan enää orkkis paikalla.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102441

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102442
Sain takalokarit valmiiksi niin sain tehtyä sitten turvakaarille suorat takatuet katosta läpi sisälle. Lokariin pitää vielä keksiä jotai jäykistettä kun tuntuu olevan melko rempula.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102443
Joku sais käydä siivoomassa ton mun projektin :D

HannuN 03.04.2012 16:33

mistä löytyy noita akkukotelon kannessa olevia "lukituskahvoja" ?

revu 03.04.2012 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuN (Viesti 868396)
mistä löytyy noita akkukotelon kannessa olevia "lukituskahvoja" ?

En tiedä mistä voi ostaa nuo on lähtöisin työpaikan romulavalta.
Valmistaja on Southco.

revu 10.04.2012 08:26

Taas olis muutama reikä lisää tulpattu pohjasta. Tiedä vaikka sais tuon korin joskus maalattavaksikin... Nyt olis takalokarit ympäri hitsattu. Eilen pääsin aloittamaan noita sisä puolen peltejä missä esim turvavyöt on kiinni
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102991
Meni hivenen tuningin puolella ku nuo reijät piti pporailla ja venyttää toho. No onhan se "teknisen" näköinen :D
Tuo reijitetty soiro on vasta mallaus vaiheessa tuossa kun huomasin kellon olevan 22:00 lieppeillä kun tuota puuhastelin ja kipinä vuoro on 2 tuntia taas klo24:00 tienoilla kotiin :D

lacrits68 10.04.2012 08:43

moI!

siistiä tarinaa ja jälkeä! Näitä muiden, osaavien ihmisten projekteja kiva kattella ja lueskella! Oppii aina välillä jotakin myös..! :)

keep on good work!

//Janne

revu 10.04.2012 09:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 (Viesti 870785)
moI!

siistiä tarinaa ja jälkeä! Näitä muiden, osaavien ihmisten projekteja kiva kattella ja lueskella! Oppii aina välillä jotakin myös..! :)

keep on good work!

//Janne

Kiitoksia.
Muiden projekteja lukemalla ne suurin osa tämänkin projektin ideoista on tullut. Sieltä täältä kun poimii ne mieleiset kohdat ja muokkailee ne päässään oman mielen mukaisiksi :) Kyllä se netti offailukin kannattaa toisinaan :)
ps. Tämä on ensi projekti. Projektin myötä olen oppinut tähän mennessä jo jollain tavalla sorvaamaan, jyrsimään ja hitsaamaankin :D Tällä hetkellä opiskellaan nuita levytöitä...

Imperio 11.04.2012 05:32

Alkaa olla ihan kunnolla läpikäyty projekti tässä. Pitää poiketa katsomassa joku kerta tässä :)

Tonza 11.04.2012 08:40

Hienolta näyttää :)

Rahaakin palanut varmaan ihan kiitettävästi.

Tuommoinen reijän venytin olis aika kiva.

revu 11.04.2012 09:45

Ikään kuin meinaa kevyehkön stressin tekasta ku meinaa lähteä talli alta ja projektia ei siihen mennessä todennäköisesti saa valmiiksi...

revu 11.04.2012 11:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tonza (Viesti 871150)
Hienolta näyttää :)

Rahaakin palanut varmaan ihan kiitettävästi.

Tuommoinen reijän venytin olis aika kiva.

budjettia en ole jaksanut enää edes miettiä, mutta on tuohon menny rahaa en sitä kiellä.

tuo venytys työkalu on melko yksinkertainen kapistus ja käyttö voimana toimii itselläni bilteman sähköpulttipyssy. Jos haluatte niin voin ottaa kuvan kyseisestä kapistuksesta. Sellaisen valmistaa melko nopeesti sorvissa. Pitäisi vaan tehdä itellenikin lisää nuita eri kokoisille reijille.

ja talli ongelmiin taisi jo löytyä ratkaisu joten nyt äkkiä pajalle turaamaan peltiä toisiinsa kiinni.

Deluxe66 11.04.2012 12:55

pistä ihmeessä kuvia venytys kapistuksesta.

Mitenkä se näyttää aina että muiden rojektit on jotenki korkeemmalla tasolla kö omat :) kerrassaan hienoa ja varmasti toimivaa näyttäis tuleman.

revu 11.04.2012 22:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Deluxe66 (Viesti 871235)
pistä ihmeessä kuvia venytys kapistuksesta.

Mitenkä se näyttää aina että muiden rojektit on jotenki korkeemmalla tasolla kö omat :) kerrassaan hienoa ja varmasti toimivaa näyttäis tuleman.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103134
Siinäpä olis kuvatus.
Tänään testasin tuota niin 3mm levyyn menee vielä melko vaivatta ja se pulttipyssy lupaa 310nm

Deluxe66 13.04.2012 07:47

kiitoosh. Tuo kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa.

revu 16.04.2012 23:17

Taas hurahti päivä tallilla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103407
Eka tipautin rungon takapään pois. Ostakaa joku tästä valmis vinssi peti? kohtuu vähällä vaivalla taka vinssi?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103408
Sit piirtelin runkoon tollasia viivoja ja otin rälläkän käteen. Tässä vaiheessa päässä kummitteli ajatus "pitäsköhän tätä miettiä vielä ennen ku alkaa tekemään?" Päätin miettiä joskus toiste... :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103409

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103410
En muistanu ottaa kuvia tuosta mitä välissä tapahtu, mutta kai tuosta ajatus selviää.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103411
Kipinää pitäessä sit mallailin takavinssin paikkaa.

Wille87 17.04.2012 11:19

hyvän näköstä jälkee on...

revu 18.04.2012 09:06

Eilen pähkäilin tuossa taka-akselin tuentaa kun rälläköin ylimääräisiä osia irti akselista. Sellainen range tyylinen kolmio tukivarsi mysteeri polttelee mielessä. Eräs kanssa harrastaja vaan kehu, että ne olisi aika rihveleitä? Olisko jollai linkittää kuvaa kyseisistä tuotteista?
Vai oliko nämä tukivarretkin niitä osia mitkä on suositeltavaa tehdä kokonaan itse keneltään mitään kyselemättä?

Ja tuossa aijemmassa postauksessa mitä arvoin vinssin paikkaa niin käytin rungon akselia vasten nii paljastu että ei mahdu tuo vinssi tuohon kohti ja tuo etummainen putki pitää väännellä vähä sinne sun tänne.

jussi83 18.04.2012 13:44

http://up.picr.de/1631631.jpg
http://static.petrisimolin.com/galle...-jousitus1.jpg
tuommosia löyty jos on apua.

revu 18.04.2012 14:21

kyllähän tuo kolmiotukivarsi vaikuttaa ihan fiksulle systeemille. Ilmeisesti rugon päässäkin on lenkki kiinnitys? Olikos alatukivarsien rungon päässä lenkki vai tappi kiinnitys

jussi83 18.04.2012 16:47

Tuo kolmiotukivarsi oli rungossa kiinni puslilla ja pulteilla ja tuossa akselin päässä oli tuommonen "ikään kuin raidetangon pää joka jousti". Takatukivarret olivat rungossa tapilla jonka molemmin puolin oli prikat ja puslat... ja taas akselissa siis niin kuin kuvassa näkyy.
alatukivarren rungon pää.
http://citroen.takaisin.fi/gallery/p...09102010_G.jpg

Pertsi 18.04.2012 18:14

Jeepistä löytyy tällainen versio "yläkolmiosta"

http://www.jamant.fi/tukivarsi-oa1828225-p-3198.html

http://www.jamant.fi/pallonivel-taka...ab-p-1771.html

Rangen varsien saatavuus ainakin käytettynä tosin taitaa olla aika ylivoimainen näihin verrattuna.

-Sakke- 18.04.2012 19:47

Hajatelmia taka-akselin tuentaan?
 
Range taka-alatukivarren rungon puoleinen kiinnitys on kyllä mallia tappi, mutta toi Jussin pistämä kuva on etujakarista, joka on kyllä ihan erilainen.

Ittelläni ollu aika ajoin lievää LJ kuumetta eikä helpota ku kattelee tämmöstä TODELLA hienosti toteutettua projektia.
Vähä suunnitelmiaki ehtiny sen varalle syntyä, että jos joskus pääsee moista koppuloimaan.

Takajakarit vois katkasta sen ekan puslan jälkeen, ni niistä jäis alatukivarret (kestäs varmaan paremmin kiviäki ku putkesta tehyt) ja sitte heittäs panhardin mäelle ja laittas just ton rangen ylä kolmion.

Tai sitte jättäski panhardin ja pistäs vaikka HDJ:n ylätukivarret ja jättäs alas ne omat katkastut jakarit.

jussi83 18.04.2012 19:58

Joo lipsahti se etutukivarsi sinne , mut nyt on korjattu.

revu 19.04.2012 00:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 873781)
Takajakarit vois katkasta sen ekan puslan jälkeen, ni niistä jäis alatukivarret (kestäs varmaan paremmin kiviäki ku putkesta tehyt) ja sitte heittäs panhardin mäelle ja laittas just ton rangen ylä kolmion.

Tismalleen sama ajatus on käyny itelläkin mielessä. :D
Taitaa vaan olla tuollanen LJ:n pusla vähän turhan iso tollaseen käyttöön. Toki esim orkkis puslalla saattas toimiakkin. Itelläni jotki TML puslat mitkä on niin pehmeät että pinjoni liikkuu kuulemma noin 5cm ylös alas kun kytkimellä nykii asfaltti pihalla. Voi aiheuttaa melkosta nykimistä tuolla maastossakin?

Nuo tappi tyyppiset kiinnitykset vaan ei oikei houkuttele tuolla rungon päässä. Lenkki - lenkki malli kuulostas mieluisammalle.
Olen kylläkin ymmärtänyt, että nuo rangen alatukivarret ei olisi mitään erityisen jämäköitä ja huutaa vahvike hitsauksia? Liekkö kuulo puheita?

Tuo jeepin tukivarsi oli täysin uusi tuttavuus, mutta mikäli oikein ymmärsin niin näyttäs sille että rungon puoleiset puslat on ns. väärään suuntaan :)

jussi83 19.04.2012 08:49

Kyllä ne on kestäny ne etutukivarret mut takatukivarret on ollu aina mutkilla... kannattaa vahvistaa jos harkitsee niiden käyttöä.

-Sakke- 19.04.2012 10:54

1 Liiteet
En usko että puslien pehmeyes olis mikää ongelma. Alunperin puslia on siä kaks joustamassa joidenka etäisyys toisistaa varmaa n. 20cm. Ny ku sinne tulis vaikka se Rangen kolmio jossa kuulanivel joka ei jousta yhtää ja sen etäisyys varmaan vois olla vaikka 25cm (kiinnityskohtien korkeusero) alatukivarren kiinnityskohdasta, ni uskoisin ettei siä pinjoniakseli paljo pomppis, en tiä?
Omasta mielestäni tukivarren rungonpuoleinen lenkki kiinnitys on vähä yli arvostettu. Ku pistää tappikiinnitteisen jakarin kiinni runkoon ja nostaa laskee sitä käsin ni musta se liikkuu kuiteski melko hyvin. Kyllä se on se akselin puoleinen kiinnitys joka torpedoi haaveet joustoista.
Mulla tossa BJ:ssä takana HDJ:n etujakarit ja niissähän on lenkki mallinen kiinnitys runkoon. se pusla pyrkii kiertyyn aina ku varsi liikkuu ylös alas ja aukasee kiinnityspultin. Tätäkä onkelmaa ei varmaan oo jos uretaanipuslat ko niissähän on keskiholkki irtonainen. Mulla on varmaan alkuperäset joissa keskiholkki on vulkanoitu kumiin ja FT Retrossa olikin jo aukassu kiinnityspultin mutterin ja pultti oli uinut puoliksi ulos. Viimeseltä ajoalueelta maaliin ajellessa ihmeteltiin ku jarruttaessa auto menee vastaantulian kaistalle ja kiihdyttäessä tahtoo kirvota ojaan. Mutta taka-akselihan pääsi siellä vähän kääntyileen, onneks ei vallan irronnut.
Varmaan hyviäki puolia on noissa lenkki kiinnitteisissä varsissa, ainaki jos pusla rikkoontuu ei tukivarsi pääse kovin kauas karkaamaan.

revu 09.05.2012 20:21

Kaiken näköstä pientä tullu nysväiltyä auton suhteen.

Aikani pähkäilin tuota tukivarsi hommaa ja tutut pelotteli kaiken näkösillä jutuilla liittyen rangen tukivarsiin yms. niin päätin sit tehdä ite.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104788
Tuossa on taka akselin vahvike ja tamalla ylä tukivarren korvakko.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104874
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104873
Tänään sain sit muutaman osan tuohon ite niveleen tehtyä.

Toivottavasti nuo puslat ei kulu ihan silmissä kun nekin on ite tehty

revu 15.05.2012 20:37

taas jotai pientä saatu aikaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105482
En jaksanut miettiä tukivarsien seinämä paksuuksia sen tarkemmin niin kolmio on 50x5 saumatonta ja alatukivarret 50x6 saumatonta.

revu 18.05.2012 22:27

Tänään tuli postiin niveliä niin pääsin tekemään lisää osia, kun pääsi mittailemaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105632
Noihin kiinnitys korvakkoihin sorvasin tuollaiset vahvikkeet/"spacerit"

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105631
Malliksi piti yrittää mallailla miten tuo alusta geometria kutakuinkin toimisi, mutta ei ollut oikein käypäistä putkea ja aikaa millä testata ja nuo korvekkeet yms heilu tuossa nylon tangossa miten sattuu niin ei oikei saanut luotettavaa käsitystä asiasta.

Illasta kävin tallilla pyörähtämässä ja kotiin ajellessa tajusin että taisin tehdä hieman liian lyhyet ala tukivarsista. No huomenna pitää miettiä uudemman kerran asiaa.

Gaadolf 12.06.2012 16:59

hienoa seurata miten miehellä on malttia hipostella kaikki vimosenpiälle:)

revu 12.06.2012 20:06

Viime aikoina on ollu melko reilusti kaiken näköisiä muita menoja niin ei ole hirveesti saanut auton suhteen aikaan, mutta tuo aijemmissa kuvissa esiintyvä tukivarsi mysteeri alkaa pikku hiljaa jo hahmottumaan sinne auton alustaan. Tänään löysi alatukivarsien rungon puoleiset päät paikkansa rungosta. Seuraavaksi pitää pähkäillä minne kaikkialle tukivarsien kiinnikkeet tuetaan että eivät irtoa kesken leikin.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gaadolf (Viesti 889403)
hienoa seurata miten miehellä on malttia hipostella kaikki vimosenpiälle:)

Kiitoksia.

revu 19.07.2012 22:55

Nyt alkaa olemaan tukivarret akselissa ja rungossa kunnolla kiinni. Hivenen hankala saada sellasta kuvaa että se kunnolla jotain selventäisi niin ei tullu sit kuvia räpsittyä. Geometria vaikutti varsin toimivalle niin uskalsin poltella palaset kiinni akseliinkin.

HiluMiks 26.07.2012 19:14

Hyvältä näytti tämä projekti paikanpäällä käytiin pojan kanssa katselemassa.
Kestää tukivarret kolistella kivikoissa ja siistiä jälkeä on Mikko tehnyt.
Tarvii vielä paljon paja päiviä mutta kyllä siellä rälläkkä lauloi kun mentiin.
Ei muuta kun intoa asennuksiin.
Ps.voidaan tulla kaveriks maalaamaan vaikka telalla :)

revu 26.07.2012 21:15

Jotai järellisiä kuvia sain aikaan palstalaisten iloksi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110075

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110076

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110077

Tänään ihmettelin nuita rungon puoleisia kiinnikkeitä ja mietityttää vielä jonkin verran että liekköhän nuo nyt tarpeeksi kestävät. Vai vieläkö tuonne olisi syytä lisätä terästä vai meneekö taas liiotteluksi... Varmaan parempi lisätävaan jokunen soiro lisää niin ei tarvitse arpoa.
Näissä asioissa varmaan parempi liioitella kun nuukailla?

revu 26.07.2012 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 901122)
Hyvältä näytti tämä projekti paikanpäällä käytiin pojan kanssa katselemassa.
Kestää tukivarret kolistella kivikoissa ja siistiä jälkeä on Mikko tehnyt.
Tarvii vielä paljon paja päiviä mutta kyllä siellä rälläkkä lauloi kun mentiin.
Ei muuta kun intoa asennuksiin.
Ps.voidaan tulla kaveriks maalaamaan vaikka telalla :)

Mukava kun kävitte ja katsoo nyt miten sen maalauksen kanssa käy :D On vielä mahdollista että auto saa ruisku värinkin niskaansa :D Mutta ite jos joudun maalaamaan niin tuskin jaksan kiinnostua ruiskumaalauksen opettelusta :D Pensseli & tela tekniikalla mennään siinä vaiheessa :D

MotorPsycho 27.07.2012 14:11

tai sitten luppasuu ex automaalarin retku suhteettoman halvalla voi maalata.eli ei maksa mitään ja maalausohjeet tulee jatkoa varten samaan hintaan.

revu 27.07.2012 15:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MotorPsycho (Viesti 901300)
tai sitten luppasuu ex automaalarin retku suhteettoman halvalla voi maalata.eli ei maksa mitään ja maalausohjeet tulee jatkoa varten samaan hintaan.

Nämä hommathan hoituu suorastaan itestään kun vähän inter webissä manailee :D

Gigero 12.08.2012 19:41

Siistii jälkee jätkä tekee!!! löytäspä itekkin jostain projektin!!

revu 16.08.2012 15:46

Tuli vaihdettua lamppuja tallilla nii sattu hyvä kuvakulma näppästä kuva kaarista. Taka päästä puuttuu vielä yksi poikittais putki, kun on visio hukassa. Alkuun kaavailin jotain vastaavaa kuin edessäkin mutta taidan tehdä sellaisen koria nuolevan version.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111686

Takapuskuria rupesin näpräilemään tällä viikolla. Puskuri on kylläkin muuttunut jo tuostakin melko reilusti. Pitää kokeilla huomenna muistaa ottaa tuoreempia kuvia.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111687

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111688


Takimmaiset korin kannakkeet joutui tekemään uudelleen rungon kaventamisen takia. Nämä olisi tarkoitus yhdistää taka puskuriin siten että tukeevat toinen toisiaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111689

revu 17.08.2012 16:23

Tuollaiset Puuilon "laatu" tuikut tuli upotettua puskuriin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111795

Repro 17.08.2012 21:40

Hyvä Mikko! Aukkoporaa käytetty rohkeasti sielläkin. :D

revu 17.08.2012 23:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 907416)
Hyvä Mikko! Aukkoporaa käytetty rohkeasti sielläkin. :D

Menee muute kohtuu helposti säteis porakoneessa ja kun vielä malttaa pistää leikkuu tahnaa väliin :) Sellaset halvat kuppi terätkin kestää pitkään :)

E: odotan innolla millainen vihellys ja humina noista reijistä lähtee kun ajelee maantie nopeuksia :D

ajelija 18.08.2012 00:19

Hyvä tulee
 
Kun on ajatuksella kaikki jo valmiiksi mietitty niin ei tartte valmista olla muuttamassa :)

HannuN 18.08.2012 07:42

on kyllä ammattimiehen työstämistä, mukava seurata tätä projektia.
Tästä ei sitte tullu kilpien väliin passelia kulkupeliä tuon taka-akselituennan takia, mutta varmaan asia ollu jo tiedossa muutenki tai mahtaako olla kilvellinen muutenkaan.

revu 18.08.2012 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuN (Viesti 907490)
on kyllä ammattimiehen työstämistä, mukava seurata tätä projektia.
Tästä ei sitte tullu kilpien väliin passelia kulkupeliä tuon taka-akselituennan takia, mutta varmaan asia ollu jo tiedossa muutenki tai mahtaako olla kilvellinen muutenkaan.

Pitää kai sitä vielä jossai vaiheessa jutella katsastus miehen kanssa tämän auton kohtalosta, mutta jos kilpiä ei tule nii se on voi voi ja kättä housuun. En aijo stressata moisesta. Etu akselin tuennan aijon myös tehdä itse.

Muutama ameriikan autoja harrastava kaveri on kyllä saanut leiman autoihinsa itse tehdyillä tukivarsilla. Siitä en ole ottanut selvää miten asia on ilmaistu konttorilla, mutta käsittääkseni lujuus laskelmat pitäs olla tai jotai siihen suuntaan. En ole jaksanu miettiä asiaa sen tarkemmin.

E: ja taitaa tuo taka rungon kaventaminenkin olla niitä temppuja mitä konttorin setä ei oikein arvosta :)

ssuvik 17.09.2012 20:20

Hyvää työtä. Onko mitään edistystä tapahtunut?

revu 17.09.2012 20:42

Takapuskuria on tullut tehtyä jonkin verran.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111907
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111908
Nämäkin kuvat on jo "vanhaa tietoa"

Takarunkoon tein sellaiset vino tuet tuolle Puskurille että kestää nyhtää vinssillä sivullekkin.
Sit tuli tehtyä tälläisille ford:in osille kiinnikkeet, mutta niistä kiinnikkeistä nyt ei ole näköjään kuvaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112013
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112014

Pakosarjakin tuli hitsattua ja koneistettua.

Tällä hetkellä olen Lappeenrannassa työkeikalla ja on ollut muutenkin kaiken näköistä safarointia ja Kuopion UA:n toimintaa yms. Puuma jahtia niin vähemmälle jäänyt tallilla puuhastelu, mutta joka viikko jotain pitää saada aikaan.

burton 17.09.2012 22:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja revu (Viesti 916846)

Puuma jahtia niin vähemmälle jäänyt tallilla puuhastelu, mutta joka viikko jotain pitää saada aikaan.

ai vittu et repesin :D

kippo86 23.09.2012 09:46

Ihan mielenkiinnosta, miten levee tää on noilla 16" leveillä rattailla ja millä et:llä?

lepoantti 23.09.2012 10:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 918903)
Ihan mielenkiinnosta, miten levee tää on noilla 16" leveillä rattailla ja millä et:llä?

ET:stä mitään tiedä mutta oletettavasti nämä oli lähtökohtaisesti 15"x10" -44 vanteet joihin tehtiin muistaakseni 4" levityspalat että nyt leveys on kehän pintaan liki 15", jos joku haluaa laskea mitä ET on niin siinä tiedot. vaastaavia vannesarjoja kuin tämä on tehty kolme muutakin, aika mukavasti tuollainen rengas asettuu vanteelle. rengaskoko on toyotan ensiasennusoptio eli 39,5x18x15

itse ajoin yhtä tuollaista settiä hiluxin alla ja akseleilla, kokonaisleveys oli muistaakseni jotakin 215cm tai tuon tapaista, ja hj:n akseleilla jotakin 220cm

kippo86 23.09.2012 10:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 918914)
ET:stä mitään tiedä mutta oletettavasti nämä oli lähtökohtaisesti 15"x10" -44 vanteet joihin tehtiin muistaakseni 4" levityspalat että nyt leveys on kehän pintaan liki 15", jos joku haluaa laskea mitä ET on niin siinä tiedot. vaastaavia vannesarjoja kuin tämä on tehty kolme muutakin, aika mukavasti tuollainen rengas asettuu vanteelle. rengaskoko on toyotan ensiasennusoptio eli 39,5x18x15

itse ajoin yhtä tuollaista settiä hiluxin alla ja akseleilla, kokonaisleveys oli muistaakseni jotakin 215cm tai tuon tapaista, ja hj:n akseleilla jotakin 220cm

Kiitos tästä. :)

Masaman 23.09.2012 10:54

Hienosti tehtyjä metallihommia kerta kaikkiaan ja komee rojekti, ei voi kun hattua nostaa : )

revu 24.09.2012 15:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 918914)
ET:stä mitään tiedä mutta oletettavasti nämä oli lähtökohtaisesti 15"x10" -44 vanteet joihin tehtiin muistaakseni 4" levityspalat että nyt leveys on kehän pintaan liki 15", jos joku haluaa laskea mitä ET on niin siinä tiedot. vaastaavia vannesarjoja kuin tämä on tehty kolme muutakin, aika mukavasti tuollainen rengas asettuu vanteelle. rengaskoko on toyotan ensiasennusoptio eli 39,5x18x15

itse ajoin yhtä tuollaista settiä hiluxin alla ja akseleilla, kokonaisleveys oli muistaakseni jotakin 215cm tai tuon tapaista, ja hj:n akseleilla jotakin 220cm

Sen verran että noi oli 7" leveet vanteet ja niitä levitettiin ulos päin 180mm en muista enää varmaksi paljonko ET oli mutta jos en ihan väärin muista niin saattoi olla -165.

ja mitä kokonais leveyteen tulee niin en muista olenko ottanut edes kyseistä mittaa mutta jotai mittoja mitä tuossa muutamista papereista löysin niin 200-210cm väliin ton pitäs mahtua. Mitan voin tarkistaa ensi kerran kun on taka akseli kasassa.

lepoantti 24.09.2012 15:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja revu (Viesti 919374)
Sen verran että noi oli 7" leveet vanteet ja niitä levitettiin ulos päin 180mm en muista enää varmaksi paljonko ET oli mutta jos en ihan väärin muista niin saattoi olla -165.

ja mitä kokonais leveyteen tulee niin en muista olenko ottanut edes kyseistä mittaa mutta jotai mittoja mitä tuossa muutamista papereista löysin niin 200-210cm väliin ton pitäs mahtua. Mitan voin tarkistaa ensi kerran kun on taka akseli kasassa.

mulla on aika hyvä muisti....

revu 24.09.2012 15:42

Pari kuvaa oli tarttunu puhelimeen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114473

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114472

BryGgi 24.09.2012 16:13

OK, mykistyminen on ainut oikea reaktio tämän auton kädenjäljen edessä...:eek:

revu 24.09.2012 16:59

Pakosarjan laipan oikaisusta näytti vielä löytyvän kuva.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114478

vilenius 25.09.2012 16:40

onko kyllä sen tasosta laatutyötä noi tukivarret ja kaikki et ehottomasti pitäs leimalla hyväksyä mutta eipä niille lakipykämille mitää voi.sais kait noi hyväksytyttyäki jollai taholla laillisiksi, myydäänhän vitaraanki aftermarket tukivarsia:cool:

revu 25.09.2012 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vilenius (Viesti 919756)
onko kyllä sen tasosta laatutyötä noi tukivarret ja kaikki et ehottomasti pitäs leimalla hyväksyä mutta eipä niille lakipykämille mitää voi.sais kait noi hyväksytyttyäki jollai taholla laillisiksi, myydäänhän vitaraanki aftermarket tukivarsia:cool:

No tässä on viime aikoina pyörinyt päässä ajatus siitä onnistuisiko noiden varsien leimaaminen. Saan teetätettyä lujuus laskelmat noista ja tarvittaessa 3d mallinnoksen missä varsia pystyy rasittamaan ja tuo ohjelma näyttää minne kohdistuu kovin rasitus. Tästä asiasta on tullut jo jokunen sana vaihdettuakin muutaman insinöörin kanssa.

Ja joskus on tullut juteltua aiheesta erään henkilön kanssa jonka firmalla oli muistaakseni aken tai jonku luvat tehdä alustan osia autoihin ja hän oli sitä mieltä että jos pystyn todistamaan hänelle että varret on tarpeeksi kestävät ja esitän lujuus laskelmat yms. hän voisi mahdollisesti lyödä leiman lappuun että varret olisi tehdas tekoiset jne.

Mutta tämä asia on niin huhupuheiden varassa että mitään varmaa en osaa sanoa.

Nuo cup:in sääntö muutokset vaan sinällään mietityttää kun siellä on maininta että kaikki isommat muutokset tulisi olla rekisteri otteessa? Miten tuota sääntöä nyt sitten pitäisi tulkita? Onko tuo minun hydro assistentti esim. kielletty kilpavaruste jatkossa?

offroadjouni 25.09.2012 20:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja revu (Viesti 919829)
Nuo cup:in sääntö muutokset vaan sinällään mietityttää kun siellä on maininta että kaikki isommat muutokset tulisi olla rekisteri otteessa? Miten tuota sääntöä nyt sitten pitäisi tulkita? Onko tuo minun hydro assistentti esim. kielletty kilpavaruste jatkossa?

Tuskin sentään, ei siellä varmasti vaadita esim. tehostamaton ohjaus -> tehostettu ohjaus -muutoksesta leimamerkintää. Oleelliset muutokset Paavo listasi jo aikaisemmin: akselisto, jousitustyyppi, moottori.

-Sakke- 25.09.2012 20:31

Komee on projekti
 
Mikä tuli akseliväliks? Kokonais kuvia autosta?

revu 25.09.2012 20:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 919842)
Tuskin sentään, ei siellä varmasti vaadita esim. tehostamaton ohjaus -> tehostettu ohjaus -muutoksesta leimamerkintää. Oleelliset muutokset Paavo listasi jo aikaisemmin: akselisto, jousitustyyppi, moottori.

Tuolla ohjauksella autoa ei saa kuitenkaan leimattua.

Akseli välin muutos on toinen asia mikä on mietityttänyt kovasti. En tiedä saanko muutettua akseli väli niin paljoa että esim lj73 sais käytettyä verrokkina?

Onko jollain tiedossa mistä voisi tutkia mitä malleja voin käyttää verrokkina ja mistä niistä löytyisi akseli väli tietoja? Tällä hetkellä akseli väli on jatkunut 10cm mutta on tarkoitus siirtää vielä etu akseliakin hieman eteen päin.

Jos käy niin että katsastuksessa ei nyt satu konttorin setä huomaamaan että akseli väli on jatkunut ja leima rävähtää paperiin niin tuleeko kisa paikalla ongelmia kun muutos ei ole papereissa?

baxxter 25.09.2012 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja revu (Viesti 919829)
No tässä on viime aikoina pyörinyt päässä ajatus siitä onnistuisiko noiden varsien leimaaminen. Saan teetätettyä lujuus laskelmat noista ja tarvittaessa 3d mallinnoksen missä varsia pystyy rasittamaan ja tuo ohjelma näyttää minne kohdistuu kovin rasitus. Tästä asiasta on tullut jo jokunen sana vaihdettuakin muutaman insinöörin kanssa.

Ja joskus on tullut juteltua aiheesta erään henkilön kanssa jonka firmalla oli muistaakseni aken tai jonku luvat tehdä alustan osia autoihin ja hän oli sitä mieltä että jos pystyn todistamaan hänelle että varret on tarpeeksi kestävät ja esitän lujuus laskelmat yms. hän voisi mahdollisesti lyödä leiman lappuun että varret olisi tehdas tekoiset jne.

Lainaus:

Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asiantuntemus ja kokemus.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...uttamisesa.pdf

offroadjouni 25.09.2012 21:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja revu (Viesti 919859)
Tuolla ohjauksella autoa ei saa kuitenkaan leimattua.

Hydroassist on ihan leimakelpoinen ratkaisu, niitä on tullut tehdasvarusteenakin jo useampaankin automerkkiin. En tiedä onko sulla tehty sitten jotain hitsausjatkoja onjausosiin vai mikä siitä tekee laittoman?

revu 26.09.2012 05:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 919903)
Hydroassist on ihan leimakelpoinen ratkaisu, niitä on tullut tehdasvarusteenakin jo useampaankin automerkkiin. En tiedä onko sulla tehty sitten jotain hitsausjatkoja onjausosiin vai mikä siitä tekee laittoman?

Olen korvannut raidetangon tuolla sylinterillä ja mun käsittääkseni ohjauksen osia ei saa tehdä ite ja toisekseen eräs katsastus mies joskus kertoi että siinä sylinterissä tulisi olla jotkin hyväksynnät että se on tarkoitettu siihen käyttö kohteeseen jne...

lepoantti 26.09.2012 06:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 919900)

tämä onkin heti niitä tulkinnanvaraisia aisioita että missä vaiheessa muutaman kappaleen erä ja yksinkappalein valmistus loppuu, eli jos tekee jonkun protosetin esim. tukivarsista niin kolmea tai neljää ensimmäistä settikäkö ei saa käyttää? mistä alkaa sarjavalmistus ja kauanko ensimmäisen setin valmistumisesta saa olla aikaa varsinaisen sarjatuotannon alkamiseen jne. ja entäjos valmista sarjan harvakseltaan.

muuan tuttu pisti aikanaan yritystä pystyyn niin toimialoiksi kirjattiin kaikkea mahdollista kotisairaanhoidosta ompelukoneenviritykseen ja maastoautojen osien valmistukseen asti ihan vaan varmuuden vuoksi, varsinainen toimiala hitsaus ja asennus ja muut metallialantyöt......silloin selvitettiin jossakinmäärin tätä osavalmistusjuttua, ei ihan niin yksiselitteistä kuin lakitekstin tulisi olla...

revu 27.09.2012 05:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 919857)
Mikä tuli akseliväliks? Kokonais kuvia autosta?

Lopullinen akseli väli ei ole vielä tiedossa :) mutta ainakin 10cm pidempi kuin vakio.

_hornet_ 28.09.2012 23:01

hienoa jälkeä..
 
akselivälin pitennys parantaa auton ajettavuutta huomattavasti... lintutornissa meillä on noin 10cm pitempi akseliväli kuin oli porttaali lj:ssä ja ajo huomattavasti vakaampaa mäkisillä paikoilla. hienoa seurattavaa tää rojekti:D

revu 29.09.2012 12:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _hornet_ (Viesti 920885)
akselivälin pitennys parantaa auton ajettavuutta huomattavasti... lintutornissa meillä on noin 10cm pitempi akseliväli kuin oli porttaali lj:ssä ja ajo huomattavasti vakaampaa mäkisillä paikoilla. hienoa seurattavaa tää rojekti:D

Juu no tarkotus olis lipsauttaa etu akseliakin vähän eteen päin.

Minkälaiset kardaanit teillä on lintutornissa? Onko joku tehdas tekoinen sopivan pituinen vai pitiko tehdä itse? Tällä hetkellä mulla on takana itse jatkettu versio mutta jos joku tehdas tekoinen olisi sopivan pituinen niin ei tarvitsisi aina miettiä mistä löytyy sorvi jos kardaani menee solmuun.

_hornet_ 29.09.2012 16:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja revu (Viesti 920965)
Juu no tarkotus olis lipsauttaa etu akseliakin vähän eteen päin.

Minkälaiset kardaanit teillä on lintutornissa? Onko joku tehdas tekoinen sopivan pituinen vai pitiko tehdä itse? Tällä hetkellä mulla on takana itse jatkettu versio mutta jos joku tehdas tekoinen olisi sopivan pituinen niin ei tarvitsisi aina miettiä mistä löytyy sorvi jos kardaani menee solmuun.

tallin lattialla ne meijän kardaanit on tehty... ja hyvin ovat palvelleet.. :D:D

revu 07.10.2012 00:06

Tänään ehdin tallille puuhastelemaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115379
Taka puskurista tuli tälläinen.

Takavinssiä rupesin myös suunnittelemaan ja taka-akselin jarrulinjoja hahmottelin.

revu 08.10.2012 22:42

Hetken mieli johteesta päätin jatkaa takavinssin rummun ettei naru pakkautuisi niin herkästi patille yhteen kohtaan tai jos naru käyttäytyy nätisti rummulle mahtuu 30 metrin sijasta noin 45 metriä.

Eli jatkoin rumpua 10cm
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115502

Moottorilta vaihteistolle vedon välittävän akseliin tein 10 cm jatkoin 8mm kuusiokoloavaimesta ja ne vaihteston ja moottorin välitangot sorvasin 15mm akselista uusiks 10cm pidempinä.

Vinssin kytkimiin tuli joskus hommattua sellaiset paineilmalla toimivat toimilaitteet mitkä kääntää akselia 270 astetta. Niistä tein veden yms vellin kestävät versiot tänään. Suoja kuvut sorvailin kriittisiin kohtiin ettei suovellit yms pääse laitteessa väärään paikkaan ja aiheuta rikkoutumista. Kuvut tuli o-rengas tiivistyksellä jne. Kuvia en muistanut ottaa, mutta jospa tuota huomenna muistas.

Huomenna olis tarkoitus alkaa pähkäilemään miten ne liitän vinssin kylkeen.

revu 09.10.2012 17:24

Tänään näpräilin taas takavinssiä

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115518
Tästä hahmottuu tuo vinssin rummun leveys ja samalla näkyy kun hitsasin toisen päädyn väärään kohtaan ekalla yrityksellä :D (Sorvasin irti ja hitsasin uudelleen)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115519
Tässä näkyy toimilaite jolla vinssin kytkintä käyttetään.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115520
Toimilaitteen päälle sorvattu nylon kuppi millä pidetään suovellit loitolla ja tuohon päähän jätin tuon reijän että jos paineilma lelut lopettaa toimintansa niin saa sitten kuusiokolo avaimella tuosta vinssin kytkimen kytkettyä tarvittaessa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115521
Tällänen osa piti sorvata/jyrsiä että sain toimilaitteen vinssiin kiinni.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115522
Toimilaitteen kiinnikkeet.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115523
Tässä näkyy vielä holkki joka kiristää ja tukee tuon aijemmin mainitun osan tuohon toimilaitteen akseliin.

Repro 11.10.2012 16:20

Näin se homma etenee!

http://www.youtube.com/watch?v=TUlFDRcw368

:D:D:D

revu 11.10.2012 16:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 925163)
Näin se homma etenee!

http://www.youtube.com/watch?v=TUlFDRcw368

:D:D:D

Repesin :D

E: Tänään hiekkapuhalsin vinssin muokatut osat ja osat sai myös värin niskaansa. Kiitos Gaadolf & opetuslapset :D

revu 16.10.2012 06:21

jotain pientä taas sain nysväiltyä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115859
takavinssi peti

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115858
Vinssi tulee väkisin sen verta ylös että pitää tehdä lattiaan kevyt patti :D

Gaadolf 01.11.2012 15:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja revu (Viesti 925165)
Repesin :D

E: Tänään hiekkapuhalsin vinssin muokatut osat ja osat sai myös värin niskaansa. Kiitos Gaadolf & opetuslapset :D

kuitti. enemmän ja vähemmän onnistuneesti, kiitos opetuslasten:eek:, mutta eiköhän asiansa aja:o

revu 06.11.2012 21:51

Jotain olis taas saatu aikaan. Vinssipedin kun sain paikalleen niin piti alkaa miettimään miten vinssi saadaan mahtumaan korin ja pedin väliin niin tuollainen laatikko tuli sit taiteltua ja narulle piti tehdä tollanen "skuuppi"

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117483

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117484

Kuvat on hivenen tärähtäneitä kun kännykällä ne otin.

MotorPsycho 07.11.2012 21:08

kyllä pitäisi nuo mikon pellit kromata on niin hienoa jälkeä. voi itseä vielä kiinnostaisi edes yrittää

revu 08.11.2012 06:45

Saisit kyllä tehdä jotai pellista missä olis enemmän pyöreetä muotoo niin saisit samalla opettaa minullekkin :)

revu 08.11.2012 22:05

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117560

Roffi 09.11.2012 17:08

toi sun takapuskuri on vähä niinku nainen: kolme reikää, joista yhestä tulee tavaraa pihalle ja kahesta sisään :D :D nii mitä noi kaks muuta reikää on?
ja oikeen on hienoa rakentelua :)

revu 09.11.2012 17:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Roffi (Viesti 935464)
toi sun takapuskuri on vähä niinku nainen: kolme reikää, joista yhestä tulee tavaraa pihalle ja kahesta sisään :D :D nii mitä noi kaks muuta reikää on?
ja oikeen on hienoa rakentelua :)

Noi uloimmat reijät on tunkkia ja rungon pesua varten. Puskurin päässä noiden putkien välissä on sellanen silee ura vinssi narua varten jos vaikka pystys sitä vasten nyhtämään vähän etu viistoonkin taka vinssillä. Puskurin päihin olen miettinyt vielä jos tekisi jonkun paikan sakkelille tai jotain mistä voisi tarvittaessa tunkata tai nyhtää vinssillä sivuun.

Roffi 09.11.2012 19:51

se onki että jaksaa aina ajelun jälkeen vielä pestä :D

revu 10.11.2012 18:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Roffi (Viesti 935537)
se onki että jaksaa aina ajelun jälkeen vielä pestä :D

no nyt se on ainakin helpompaa silloin kun siihen innostuu :)

revu 13.11.2012 16:08

Postiin oli tullu jotki hyppy kepit. Pitää lähteä tallille katsomaan mahtusko nämä alle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118045

revu 26.11.2012 06:28

Eilen sain takajousien kiinnikkeet muokattua ja valmistettua loppuun. Tuossa on muutama kuvakin. Kori ei ole kiinni rungossa niin mitään risti jousto kuvia en ottanut.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118907

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118908

revu 11.12.2012 07:23

Jotain näkyvääkin sain taas aikaan tallilla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120054

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120055

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120056

Kotelo ei ole vielä kohdallaan vaan ikään kuin mallausta vaille tuossa. Hitsaan sen vasta sitten kiinni kun se on lopullisesti muodossaan.

revu 12.12.2012 06:41

Piku hiljaa
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120084

offroadjouni 12.12.2012 08:30

Hyvännäköistä jälkeä. Mietin että kuinkahan paljon nuo jousitornit elävät kotelonsa sisällä. Kori ja runko varmaan elävät toisiinsa nähden aika paljon, mutta eiköhän ne paikkansa hae ilman sen isompaa dramatiikkaa.

revu 12.12.2012 12:59

en osaa hahmottaa sitä miten paljon kori elää rungossa mutta nuo jousen kiinnike lenkit kyllä tulee olemaan sen verran jämäkästi tuettu että en usko että ne itsessän joustaa rungossa jne.
Kori nousee pari senttiä ylemmäs rungolta niin se antaa hieman lisää tilaa tuonne kotelon sisälle, mutta voi olla että nuo lenkit koputtelee nuita kotelon sisä pintoja sit kun auto on ajossa. Kannattaakohan tuosta nyt sitten miten huolestua? Pitää jättää ajatus hautumaan. Koteloa en ole vielä hitsannut kiinni koriin niin kaikki on vielä helposti muokattavissa.

revu 10.01.2013 21:46

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121697
Jotain näkyvää sain aikaan. Nyt olis toinenkin jousi tornin kotelo valmis ja jounin sanat on sen verran mietityttäny että saattaa olla että tuen noi tornit vielä esim turvakaariin ja jousen kiinnitys "hoopit" siihen samaan pakettiin. Kaariin on tarkoitus tehdä vielä diakonaali tuki ja se jäykistää tuon paketin melko hyvin.

revu 26.01.2013 10:58

Tuli tutkailtua 3-linkin ja 4-linkin laskuohjelmia. Syötin ohjelmaan mitat mitä olen hahmotellut alustaan. Onko joku perehtynyt tarkemminkin näihin? Kysyn lähinnä sillä jos joku huomaa jotain perustavaa laatua olevia virheitä mitoituksessa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122719
Nämä etuakselin mitat on vielä aika suuntaa antavia kun mitään en ole vielä käytännössä mallattu paikalleen vaan lähinnä mittanauhan kanssa arvioitu.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122720
Alatukivarsien rungon pään kiinnikkeiden leveys ei ole välttämättä oikein kun unohdin sen tallilla käydessä mitata ja mitta perustuu muistikuvaan.

Näillä näkymin auton akseliväliksi tulee 251-261cm riippuu siitä minkä verran etu akselia saa siirrettyä etemmäs.

Edit: Tässä vielä todiste että jotain on saatu käytännössäkin aikaan :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122721
Jousen kiinnikkeiden kotelot on hitsattu kiinni ja takatukien alapäät löysi paikkansa ja diakonaali tuet

offroadjouni 27.01.2013 10:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja revu (Viesti 964685)
Tuli tutkailtua 3-linkin ja 4-linkin laskuohjelmia. Syötin ohjelmaan mitat mitä olen hahmotellut alustaan. Onko joku perehtynyt tarkemminkin näihin? Kysyn lähinnä sillä jos joku huomaa jotain perustavaa laatua olevia virheitä mitoituksessa.

Saako takimmaisia ylätukivarsia pidemmäksi? Pinjoni kääntyy aika rankasti alaspäin ulosjoustossa.

revu 27.01.2013 15:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 965102)
Saako takimmaisia ylätukivarsia pidemmäksi? Pinjoni kääntyy aika rankasti alaspäin ulosjoustossa.

Pystyy sitä tarvittaessa jatkamaan mutta käytännössä mitä tuota akselia olen auton alla heilutellut niin pinjonin kulman muutosta ei kyllä huomaa ainakaan silmin kun akselia auton alla heiluttelee, mutta pitää testata tuo asia kun ensi kerran akselia purkaa siihen malliin että sitä on taas helppo heilutella. saan lainaan digitaali vatupassin minkä voi nollata mihin tahaansa asentoon niin sillähän tuon käytännössä sitten näkee.

Oletteko käyttäneet tuota samaa lasku "ohjelmaa" kuin mitä minä tuossa olen ainakin yrittänyt? Tuo ohjelma sanoo tuossa että pinjon change 0.00 ihan sama miten noita tukivarsien mittoja muuttelee? mitä teen väärin?


Sivu luotu: 17:21 (GMT +2).