![]() |
Outlaw LJ projekti(safari luokkaan?)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94326
Joku pyysy tuolla tallissa tapahtuu viesti ketjussa kirjottelemaan lisää tästä projektistani ja nyt siihen löytyi sopivasti aikaa. Auto tuli hommattu 2007. Alla 33x12,5r15 mud terrainit, Hdj:n jouset orkkis iskarit ja puslat ja keulalla joku kiina ilmiö vinssi. Autoa ostaessa olin vahvasti sitä mieltä että kyseessä on valmis auto ja siihen ei tarvitse sijoittaa yhtään enempää rahaa kuin osto hinta :D Ensimmäinen virhe! :D Tässä vaiheessa minulla ei ollut tallia ja kaikki rakentelu tapahtui työpaikalla jumalan armosta tai parkki paikalla. 2007 -Uusi ahdin Garrett gt2259v -3" rosteri putkisto -Safariteline -6kpl työ valoja -Akut 95Ah -Karjapuskuri -Pakopainemittari -Volttimittari -50mm Levikkeet lokareihin -Lisäpitkät 2008 -Välijäähdytin -Xenon sarjat katto valoihin -Dopinson +100mm alusta sarja: -puslat -jouset -iskarit -Bogger 16-35r15 bedlock vanteilla -Etulokareiden avarrus -10mm nestepäällä varustettu syöttöpumppu -helmapalkkeihin lisätty "astin laudat" helpottamaan kuskin liikkumista kuraleikeissä. 2009 -Uudet perämurikat trailgearilta -ARB Lukot -5,29 välitykset -Kompura -6L Painesäiliö (ite tein ja säästin) -Vinssin kaukosäädin -Uusi Jakolaatikko -LA Puhelin -Longfield murrokset -Taka vinssipeti ja vinssi asennettu paikalleen -Snorkkelin asennus -kardaani käsijarru asennettu (willwood) kardaani käsijarru todettu tehottomaksi(odottelee inspiraatiota päivittää hydrauliseksi) -Moottorin huohottimeen lisätty keräily säiliö -Kojelautaan tehty käyttö katkaisioille paneeli 2010 -Pakoputkiston muokkaus -Taka ja etu vinssi huollettu -Erillisen hukkaportin lisäys ja vnt säädön kanssa pelleily unohdettu. -Huohottimien nosto ylemmäs -simpukka muokattu -ohjaustehostimen letkutukset ja putket vaihdettu uusiin -lisätty erillinen paineraja ohjaustehostimelle (tehostimen pumppu olisi tarkoitus korvata hydrauli pumpulla) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=58098 -hydro assistentin sylinteri tehty -Hommasin talli paikan -hydro assistentti puuhasteltu akseliin kiinni http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94655 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94656 -Jakolaatikon koppa avarrettu/hitsattu -hukkaportin ohjaus muokattu siten ettei pakokaasuja karkaile liian aikasessa vaiheessa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65064 -imusarjan muokkaus 2011 -Jakolaatikkoon 4,6 välitykset http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76507 -Kori todettu lohduttoman ruostuneeksi ja aloitettu ruoste korjausten teko. -Purin auton -Turvakaarien teko alkoi -Paljon pelti töitä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84070 -Katto konsoli -Keski konsoli http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83301 -Akku kotelo penkkien taakse http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94654 -Uusien vanteiden teko -Levitys ja Bedlockit http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83305 -Helmapalkit http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83302 -Taka kulmien muokkaus -39,5" boggerit -Ostin toisen moottorin Tallilta lähti erään jäsenen lähdettyä hitsikone joka jarrutti loppuvuodesta projektia aika voimakkaasti 2012 -Ostin Kempin Minarc mig 170 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100353 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101219 -Taivuttelin taakse kokonaan uudet sisälokarit http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101594 -Tein Sikki koneen peltitöitä helpottamaan -Pakosarja -Uusi ahdin -Nissan Vanetten laturi 90A alipaine pumpullinen(Ei käy suoraan) -Hihnapyörän sorvasin kokonaan uuden 60mm halkaisija -Hydrauli pumppu ohjaustehostimen pumpun tilalle. -Oikean puoleinen moottorin kannake korvattiin itse tehdyllä versiolla helpottamaan Hydrauli pumpun ja Vanetten laturin asennusta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100356 Veikkaisin että vielä jäi monikin asia kertomatta kun ei nyt ihan kaikkea jaksa todennäköisesti muistaa. Auto ei ole ollut ajossa puoleen toista vuoteen ja alkaa olemaan melkoinen kytö päästä jo ajamaan. |
Näyttää perkeleen asialliselta kapistukselta. alkaa hiukka alemmuuskompleksia tulla tuohon omaan rakenteluun..
|
Lainaus:
|
Ei välttämättä huonompi idea. Viimeistään silloin kun tähdellinen konehuoneessä löjöttää niin kehtaa motarille mennä ajelee että ei jalkoihin jää.
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101888
Kävin puuhastelemassa takalokareita ja kipinää pitäessä pähkäilin kompuran paikkaa. Tuolla tuntuisi olevan kuin sitä varten tehty paikka. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101889 Katolla olevien valojen ballasteille en keksinyt muuta paikkaa niin puuhastelin niille tälläiset telineet. Ballastit tulee tuollaisiin levyihin kiinni ja levyt valojen kiinnikkeiden alle jne. |
Se alko loma minulla ja nyt joutaa sit puuhastelemaan tallilla vaikka yötä myöten.
Tänään Valuin tallille joskus klo10-11 paikkeilla ja kotiin lähdin klo24 maissa :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102440 Tankkaus röörin leikkelin pois ja paikkasin kun ei mahtunut olemaan enää orkkis paikalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102441 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102442 Sain takalokarit valmiiksi niin sain tehtyä sitten turvakaarille suorat takatuet katosta läpi sisälle. Lokariin pitää vielä keksiä jotai jäykistettä kun tuntuu olevan melko rempula. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102443 Joku sais käydä siivoomassa ton mun projektin :D |
mistä löytyy noita akkukotelon kannessa olevia "lukituskahvoja" ?
|
Lainaus:
Valmistaja on Southco. |
Taas olis muutama reikä lisää tulpattu pohjasta. Tiedä vaikka sais tuon korin joskus maalattavaksikin... Nyt olis takalokarit ympäri hitsattu. Eilen pääsin aloittamaan noita sisä puolen peltejä missä esim turvavyöt on kiinni
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102991 Meni hivenen tuningin puolella ku nuo reijät piti pporailla ja venyttää toho. No onhan se "teknisen" näköinen :D Tuo reijitetty soiro on vasta mallaus vaiheessa tuossa kun huomasin kellon olevan 22:00 lieppeillä kun tuota puuhastelin ja kipinä vuoro on 2 tuntia taas klo24:00 tienoilla kotiin :D |
moI!
siistiä tarinaa ja jälkeä! Näitä muiden, osaavien ihmisten projekteja kiva kattella ja lueskella! Oppii aina välillä jotakin myös..! :) keep on good work! //Janne |
Lainaus:
Muiden projekteja lukemalla ne suurin osa tämänkin projektin ideoista on tullut. Sieltä täältä kun poimii ne mieleiset kohdat ja muokkailee ne päässään oman mielen mukaisiksi :) Kyllä se netti offailukin kannattaa toisinaan :) ps. Tämä on ensi projekti. Projektin myötä olen oppinut tähän mennessä jo jollain tavalla sorvaamaan, jyrsimään ja hitsaamaankin :D Tällä hetkellä opiskellaan nuita levytöitä... |
Alkaa olla ihan kunnolla läpikäyty projekti tässä. Pitää poiketa katsomassa joku kerta tässä :)
|
Hienolta näyttää :)
Rahaakin palanut varmaan ihan kiitettävästi. Tuommoinen reijän venytin olis aika kiva. |
Ikään kuin meinaa kevyehkön stressin tekasta ku meinaa lähteä talli alta ja projektia ei siihen mennessä todennäköisesti saa valmiiksi...
|
Lainaus:
tuo venytys työkalu on melko yksinkertainen kapistus ja käyttö voimana toimii itselläni bilteman sähköpulttipyssy. Jos haluatte niin voin ottaa kuvan kyseisestä kapistuksesta. Sellaisen valmistaa melko nopeesti sorvissa. Pitäisi vaan tehdä itellenikin lisää nuita eri kokoisille reijille. ja talli ongelmiin taisi jo löytyä ratkaisu joten nyt äkkiä pajalle turaamaan peltiä toisiinsa kiinni. |
pistä ihmeessä kuvia venytys kapistuksesta.
Mitenkä se näyttää aina että muiden rojektit on jotenki korkeemmalla tasolla kö omat :) kerrassaan hienoa ja varmasti toimivaa näyttäis tuleman. |
Lainaus:
Siinäpä olis kuvatus. Tänään testasin tuota niin 3mm levyyn menee vielä melko vaivatta ja se pulttipyssy lupaa 310nm |
kiitoosh. Tuo kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa.
|
Taas hurahti päivä tallilla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103407 Eka tipautin rungon takapään pois. Ostakaa joku tästä valmis vinssi peti? kohtuu vähällä vaivalla taka vinssi? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103408 Sit piirtelin runkoon tollasia viivoja ja otin rälläkän käteen. Tässä vaiheessa päässä kummitteli ajatus "pitäsköhän tätä miettiä vielä ennen ku alkaa tekemään?" Päätin miettiä joskus toiste... :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103409 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103410 En muistanu ottaa kuvia tuosta mitä välissä tapahtu, mutta kai tuosta ajatus selviää. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103411 Kipinää pitäessä sit mallailin takavinssin paikkaa. |
hyvän näköstä jälkee on...
|
Eilen pähkäilin tuossa taka-akselin tuentaa kun rälläköin ylimääräisiä osia irti akselista. Sellainen range tyylinen kolmio tukivarsi mysteeri polttelee mielessä. Eräs kanssa harrastaja vaan kehu, että ne olisi aika rihveleitä? Olisko jollai linkittää kuvaa kyseisistä tuotteista?
Vai oliko nämä tukivarretkin niitä osia mitkä on suositeltavaa tehdä kokonaan itse keneltään mitään kyselemättä? Ja tuossa aijemmassa postauksessa mitä arvoin vinssin paikkaa niin käytin rungon akselia vasten nii paljastu että ei mahdu tuo vinssi tuohon kohti ja tuo etummainen putki pitää väännellä vähä sinne sun tänne. |
http://up.picr.de/1631631.jpg
http://static.petrisimolin.com/galle...-jousitus1.jpg tuommosia löyty jos on apua. |
kyllähän tuo kolmiotukivarsi vaikuttaa ihan fiksulle systeemille. Ilmeisesti rugon päässäkin on lenkki kiinnitys? Olikos alatukivarsien rungon päässä lenkki vai tappi kiinnitys
|
Tuo kolmiotukivarsi oli rungossa kiinni puslilla ja pulteilla ja tuossa akselin päässä oli tuommonen "ikään kuin raidetangon pää joka jousti". Takatukivarret olivat rungossa tapilla jonka molemmin puolin oli prikat ja puslat... ja taas akselissa siis niin kuin kuvassa näkyy.
alatukivarren rungon pää. http://citroen.takaisin.fi/gallery/p...09102010_G.jpg |
Jeepistä löytyy tällainen versio "yläkolmiosta"
http://www.jamant.fi/tukivarsi-oa1828225-p-3198.html http://www.jamant.fi/pallonivel-taka...ab-p-1771.html Rangen varsien saatavuus ainakin käytettynä tosin taitaa olla aika ylivoimainen näihin verrattuna. |
Hajatelmia taka-akselin tuentaan?
Range taka-alatukivarren rungon puoleinen kiinnitys on kyllä mallia tappi, mutta toi Jussin pistämä kuva on etujakarista, joka on kyllä ihan erilainen.
Ittelläni ollu aika ajoin lievää LJ kuumetta eikä helpota ku kattelee tämmöstä TODELLA hienosti toteutettua projektia. Vähä suunnitelmiaki ehtiny sen varalle syntyä, että jos joskus pääsee moista koppuloimaan. Takajakarit vois katkasta sen ekan puslan jälkeen, ni niistä jäis alatukivarret (kestäs varmaan paremmin kiviäki ku putkesta tehyt) ja sitte heittäs panhardin mäelle ja laittas just ton rangen ylä kolmion. Tai sitte jättäski panhardin ja pistäs vaikka HDJ:n ylätukivarret ja jättäs alas ne omat katkastut jakarit. |
Joo lipsahti se etutukivarsi sinne , mut nyt on korjattu.
|
Lainaus:
Taitaa vaan olla tuollanen LJ:n pusla vähän turhan iso tollaseen käyttöön. Toki esim orkkis puslalla saattas toimiakkin. Itelläni jotki TML puslat mitkä on niin pehmeät että pinjoni liikkuu kuulemma noin 5cm ylös alas kun kytkimellä nykii asfaltti pihalla. Voi aiheuttaa melkosta nykimistä tuolla maastossakin? Nuo tappi tyyppiset kiinnitykset vaan ei oikei houkuttele tuolla rungon päässä. Lenkki - lenkki malli kuulostas mieluisammalle. Olen kylläkin ymmärtänyt, että nuo rangen alatukivarret ei olisi mitään erityisen jämäköitä ja huutaa vahvike hitsauksia? Liekkö kuulo puheita? Tuo jeepin tukivarsi oli täysin uusi tuttavuus, mutta mikäli oikein ymmärsin niin näyttäs sille että rungon puoleiset puslat on ns. väärään suuntaan :) |
Kyllä ne on kestäny ne etutukivarret mut takatukivarret on ollu aina mutkilla... kannattaa vahvistaa jos harkitsee niiden käyttöä.
|
1 Liiteet
En usko että puslien pehmeyes olis mikää ongelma. Alunperin puslia on siä kaks joustamassa joidenka etäisyys toisistaa varmaa n. 20cm. Ny ku sinne tulis vaikka se Rangen kolmio jossa kuulanivel joka ei jousta yhtää ja sen etäisyys varmaan vois olla vaikka 25cm (kiinnityskohtien korkeusero) alatukivarren kiinnityskohdasta, ni uskoisin ettei siä pinjoniakseli paljo pomppis, en tiä?
Omasta mielestäni tukivarren rungonpuoleinen lenkki kiinnitys on vähä yli arvostettu. Ku pistää tappikiinnitteisen jakarin kiinni runkoon ja nostaa laskee sitä käsin ni musta se liikkuu kuiteski melko hyvin. Kyllä se on se akselin puoleinen kiinnitys joka torpedoi haaveet joustoista. Mulla tossa BJ:ssä takana HDJ:n etujakarit ja niissähän on lenkki mallinen kiinnitys runkoon. se pusla pyrkii kiertyyn aina ku varsi liikkuu ylös alas ja aukasee kiinnityspultin. Tätäkä onkelmaa ei varmaan oo jos uretaanipuslat ko niissähän on keskiholkki irtonainen. Mulla on varmaan alkuperäset joissa keskiholkki on vulkanoitu kumiin ja FT Retrossa olikin jo aukassu kiinnityspultin mutterin ja pultti oli uinut puoliksi ulos. Viimeseltä ajoalueelta maaliin ajellessa ihmeteltiin ku jarruttaessa auto menee vastaantulian kaistalle ja kiihdyttäessä tahtoo kirvota ojaan. Mutta taka-akselihan pääsi siellä vähän kääntyileen, onneks ei vallan irronnut. Varmaan hyviäki puolia on noissa lenkki kiinnitteisissä varsissa, ainaki jos pusla rikkoontuu ei tukivarsi pääse kovin kauas karkaamaan. |
Kaiken näköstä pientä tullu nysväiltyä auton suhteen.
Aikani pähkäilin tuota tukivarsi hommaa ja tutut pelotteli kaiken näkösillä jutuilla liittyen rangen tukivarsiin yms. niin päätin sit tehdä ite. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104788 Tuossa on taka akselin vahvike ja tamalla ylä tukivarren korvakko. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104874 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104873 Tänään sain sit muutaman osan tuohon ite niveleen tehtyä. Toivottavasti nuo puslat ei kulu ihan silmissä kun nekin on ite tehty |
taas jotai pientä saatu aikaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105482 En jaksanut miettiä tukivarsien seinämä paksuuksia sen tarkemmin niin kolmio on 50x5 saumatonta ja alatukivarret 50x6 saumatonta. |
Tänään tuli postiin niveliä niin pääsin tekemään lisää osia, kun pääsi mittailemaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105632 Noihin kiinnitys korvakkoihin sorvasin tuollaiset vahvikkeet/"spacerit" http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105631 Malliksi piti yrittää mallailla miten tuo alusta geometria kutakuinkin toimisi, mutta ei ollut oikein käypäistä putkea ja aikaa millä testata ja nuo korvekkeet yms heilu tuossa nylon tangossa miten sattuu niin ei oikei saanut luotettavaa käsitystä asiasta. Illasta kävin tallilla pyörähtämässä ja kotiin ajellessa tajusin että taisin tehdä hieman liian lyhyet ala tukivarsista. No huomenna pitää miettiä uudemman kerran asiaa. |
hienoa seurata miten miehellä on malttia hipostella kaikki vimosenpiälle:)
|
Viime aikoina on ollu melko reilusti kaiken näköisiä muita menoja niin ei ole hirveesti saanut auton suhteen aikaan, mutta tuo aijemmissa kuvissa esiintyvä tukivarsi mysteeri alkaa pikku hiljaa jo hahmottumaan sinne auton alustaan. Tänään löysi alatukivarsien rungon puoleiset päät paikkansa rungosta. Seuraavaksi pitää pähkäillä minne kaikkialle tukivarsien kiinnikkeet tuetaan että eivät irtoa kesken leikin.
Lainaus:
|
Nyt alkaa olemaan tukivarret akselissa ja rungossa kunnolla kiinni. Hivenen hankala saada sellasta kuvaa että se kunnolla jotain selventäisi niin ei tullu sit kuvia räpsittyä. Geometria vaikutti varsin toimivalle niin uskalsin poltella palaset kiinni akseliinkin.
|
Hyvältä näytti tämä projekti paikanpäällä käytiin pojan kanssa katselemassa.
Kestää tukivarret kolistella kivikoissa ja siistiä jälkeä on Mikko tehnyt. Tarvii vielä paljon paja päiviä mutta kyllä siellä rälläkkä lauloi kun mentiin. Ei muuta kun intoa asennuksiin. Ps.voidaan tulla kaveriks maalaamaan vaikka telalla :) |
Jotai järellisiä kuvia sain aikaan palstalaisten iloksi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110075 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110076 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110077 Tänään ihmettelin nuita rungon puoleisia kiinnikkeitä ja mietityttää vielä jonkin verran että liekköhän nuo nyt tarpeeksi kestävät. Vai vieläkö tuonne olisi syytä lisätä terästä vai meneekö taas liiotteluksi... Varmaan parempi lisätävaan jokunen soiro lisää niin ei tarvitse arpoa. Näissä asioissa varmaan parempi liioitella kun nuukailla? |
Lainaus:
|
tai sitten luppasuu ex automaalarin retku suhteettoman halvalla voi maalata.eli ei maksa mitään ja maalausohjeet tulee jatkoa varten samaan hintaan.
|
Lainaus:
|
Siistii jälkee jätkä tekee!!! löytäspä itekkin jostain projektin!!
|
Tuli vaihdettua lamppuja tallilla nii sattu hyvä kuvakulma näppästä kuva kaarista. Taka päästä puuttuu vielä yksi poikittais putki, kun on visio hukassa. Alkuun kaavailin jotain vastaavaa kuin edessäkin mutta taidan tehdä sellaisen koria nuolevan version.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111686 Takapuskuria rupesin näpräilemään tällä viikolla. Puskuri on kylläkin muuttunut jo tuostakin melko reilusti. Pitää kokeilla huomenna muistaa ottaa tuoreempia kuvia. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111687 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111688 Takimmaiset korin kannakkeet joutui tekemään uudelleen rungon kaventamisen takia. Nämä olisi tarkoitus yhdistää taka puskuriin siten että tukeevat toinen toisiaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111689 |
Tuollaiset Puuilon "laatu" tuikut tuli upotettua puskuriin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111795 |
Hyvä Mikko! Aukkoporaa käytetty rohkeasti sielläkin. :D
|
Lainaus:
E: odotan innolla millainen vihellys ja humina noista reijistä lähtee kun ajelee maantie nopeuksia :D |
Hyvä tulee
Kun on ajatuksella kaikki jo valmiiksi mietitty niin ei tartte valmista olla muuttamassa :)
|
on kyllä ammattimiehen työstämistä, mukava seurata tätä projektia.
Tästä ei sitte tullu kilpien väliin passelia kulkupeliä tuon taka-akselituennan takia, mutta varmaan asia ollu jo tiedossa muutenki tai mahtaako olla kilvellinen muutenkaan. |
Lainaus:
Muutama ameriikan autoja harrastava kaveri on kyllä saanut leiman autoihinsa itse tehdyillä tukivarsilla. Siitä en ole ottanut selvää miten asia on ilmaistu konttorilla, mutta käsittääkseni lujuus laskelmat pitäs olla tai jotai siihen suuntaan. En ole jaksanu miettiä asiaa sen tarkemmin. E: ja taitaa tuo taka rungon kaventaminenkin olla niitä temppuja mitä konttorin setä ei oikein arvosta :) |
Hyvää työtä. Onko mitään edistystä tapahtunut?
|
Takapuskuria on tullut tehtyä jonkin verran.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111907 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111908 Nämäkin kuvat on jo "vanhaa tietoa" Takarunkoon tein sellaiset vino tuet tuolle Puskurille että kestää nyhtää vinssillä sivullekkin. Sit tuli tehtyä tälläisille ford:in osille kiinnikkeet, mutta niistä kiinnikkeistä nyt ei ole näköjään kuvaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112013 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112014 Pakosarjakin tuli hitsattua ja koneistettua. Tällä hetkellä olen Lappeenrannassa työkeikalla ja on ollut muutenkin kaiken näköistä safarointia ja Kuopion UA:n toimintaa yms. Puuma jahtia niin vähemmälle jäänyt tallilla puuhastelu, mutta joka viikko jotain pitää saada aikaan. |
Lainaus:
|
Ihan mielenkiinnosta, miten levee tää on noilla 16" leveillä rattailla ja millä et:llä?
|
Lainaus:
itse ajoin yhtä tuollaista settiä hiluxin alla ja akseleilla, kokonaisleveys oli muistaakseni jotakin 215cm tai tuon tapaista, ja hj:n akseleilla jotakin 220cm |
Lainaus:
|
Hienosti tehtyjä metallihommia kerta kaikkiaan ja komee rojekti, ei voi kun hattua nostaa : )
|
Lainaus:
ja mitä kokonais leveyteen tulee niin en muista olenko ottanut edes kyseistä mittaa mutta jotai mittoja mitä tuossa muutamista papereista löysin niin 200-210cm väliin ton pitäs mahtua. Mitan voin tarkistaa ensi kerran kun on taka akseli kasassa. |
Lainaus:
|
Pari kuvaa oli tarttunu puhelimeen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114473 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114472 |
OK, mykistyminen on ainut oikea reaktio tämän auton kädenjäljen edessä...:eek:
|
Pakosarjan laipan oikaisusta näytti vielä löytyvän kuva.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114478 |
onko kyllä sen tasosta laatutyötä noi tukivarret ja kaikki et ehottomasti pitäs leimalla hyväksyä mutta eipä niille lakipykämille mitää voi.sais kait noi hyväksytyttyäki jollai taholla laillisiksi, myydäänhän vitaraanki aftermarket tukivarsia:cool:
|
Lainaus:
Ja joskus on tullut juteltua aiheesta erään henkilön kanssa jonka firmalla oli muistaakseni aken tai jonku luvat tehdä alustan osia autoihin ja hän oli sitä mieltä että jos pystyn todistamaan hänelle että varret on tarpeeksi kestävät ja esitän lujuus laskelmat yms. hän voisi mahdollisesti lyödä leiman lappuun että varret olisi tehdas tekoiset jne. Mutta tämä asia on niin huhupuheiden varassa että mitään varmaa en osaa sanoa. Nuo cup:in sääntö muutokset vaan sinällään mietityttää kun siellä on maininta että kaikki isommat muutokset tulisi olla rekisteri otteessa? Miten tuota sääntöä nyt sitten pitäisi tulkita? Onko tuo minun hydro assistentti esim. kielletty kilpavaruste jatkossa? |
Lainaus:
|
Komee on projekti
Mikä tuli akseliväliks? Kokonais kuvia autosta?
|
Lainaus:
Akseli välin muutos on toinen asia mikä on mietityttänyt kovasti. En tiedä saanko muutettua akseli väli niin paljoa että esim lj73 sais käytettyä verrokkina? Onko jollain tiedossa mistä voisi tutkia mitä malleja voin käyttää verrokkina ja mistä niistä löytyisi akseli väli tietoja? Tällä hetkellä akseli väli on jatkunut 10cm mutta on tarkoitus siirtää vielä etu akseliakin hieman eteen päin. Jos käy niin että katsastuksessa ei nyt satu konttorin setä huomaamaan että akseli väli on jatkunut ja leima rävähtää paperiin niin tuleeko kisa paikalla ongelmia kun muutos ei ole papereissa? |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
muuan tuttu pisti aikanaan yritystä pystyyn niin toimialoiksi kirjattiin kaikkea mahdollista kotisairaanhoidosta ompelukoneenviritykseen ja maastoautojen osien valmistukseen asti ihan vaan varmuuden vuoksi, varsinainen toimiala hitsaus ja asennus ja muut metallialantyöt......silloin selvitettiin jossakinmäärin tätä osavalmistusjuttua, ei ihan niin yksiselitteistä kuin lakitekstin tulisi olla... |
Lainaus:
|
hienoa jälkeä..
akselivälin pitennys parantaa auton ajettavuutta huomattavasti... lintutornissa meillä on noin 10cm pitempi akseliväli kuin oli porttaali lj:ssä ja ajo huomattavasti vakaampaa mäkisillä paikoilla. hienoa seurattavaa tää rojekti:D
|
Lainaus:
Minkälaiset kardaanit teillä on lintutornissa? Onko joku tehdas tekoinen sopivan pituinen vai pitiko tehdä itse? Tällä hetkellä mulla on takana itse jatkettu versio mutta jos joku tehdas tekoinen olisi sopivan pituinen niin ei tarvitsisi aina miettiä mistä löytyy sorvi jos kardaani menee solmuun. |
Lainaus:
|
Tänään ehdin tallille puuhastelemaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115379 Taka puskurista tuli tälläinen. Takavinssiä rupesin myös suunnittelemaan ja taka-akselin jarrulinjoja hahmottelin. |
Hetken mieli johteesta päätin jatkaa takavinssin rummun ettei naru pakkautuisi niin herkästi patille yhteen kohtaan tai jos naru käyttäytyy nätisti rummulle mahtuu 30 metrin sijasta noin 45 metriä.
Eli jatkoin rumpua 10cm http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115502 Moottorilta vaihteistolle vedon välittävän akseliin tein 10 cm jatkoin 8mm kuusiokoloavaimesta ja ne vaihteston ja moottorin välitangot sorvasin 15mm akselista uusiks 10cm pidempinä. Vinssin kytkimiin tuli joskus hommattua sellaiset paineilmalla toimivat toimilaitteet mitkä kääntää akselia 270 astetta. Niistä tein veden yms vellin kestävät versiot tänään. Suoja kuvut sorvailin kriittisiin kohtiin ettei suovellit yms pääse laitteessa väärään paikkaan ja aiheuta rikkoutumista. Kuvut tuli o-rengas tiivistyksellä jne. Kuvia en muistanut ottaa, mutta jospa tuota huomenna muistas. Huomenna olis tarkoitus alkaa pähkäilemään miten ne liitän vinssin kylkeen. |
Tänään näpräilin taas takavinssiä
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115518 Tästä hahmottuu tuo vinssin rummun leveys ja samalla näkyy kun hitsasin toisen päädyn väärään kohtaan ekalla yrityksellä :D (Sorvasin irti ja hitsasin uudelleen) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115519 Tässä näkyy toimilaite jolla vinssin kytkintä käyttetään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115520 Toimilaitteen päälle sorvattu nylon kuppi millä pidetään suovellit loitolla ja tuohon päähän jätin tuon reijän että jos paineilma lelut lopettaa toimintansa niin saa sitten kuusiokolo avaimella tuosta vinssin kytkimen kytkettyä tarvittaessa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115521 Tällänen osa piti sorvata/jyrsiä että sain toimilaitteen vinssiin kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115522 Toimilaitteen kiinnikkeet. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115523 Tässä näkyy vielä holkki joka kiristää ja tukee tuon aijemmin mainitun osan tuohon toimilaitteen akseliin. |
|
Lainaus:
E: Tänään hiekkapuhalsin vinssin muokatut osat ja osat sai myös värin niskaansa. Kiitos Gaadolf & opetuslapset :D |
jotain pientä taas sain nysväiltyä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115859 takavinssi peti http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=115858 Vinssi tulee väkisin sen verta ylös että pitää tehdä lattiaan kevyt patti :D |
Lainaus:
|
Jotain olis taas saatu aikaan. Vinssipedin kun sain paikalleen niin piti alkaa miettimään miten vinssi saadaan mahtumaan korin ja pedin väliin niin tuollainen laatikko tuli sit taiteltua ja narulle piti tehdä tollanen "skuuppi"
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117483 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117484 Kuvat on hivenen tärähtäneitä kun kännykällä ne otin. |
kyllä pitäisi nuo mikon pellit kromata on niin hienoa jälkeä. voi itseä vielä kiinnostaisi edes yrittää
|
Saisit kyllä tehdä jotai pellista missä olis enemmän pyöreetä muotoo niin saisit samalla opettaa minullekkin :)
|
|
toi sun takapuskuri on vähä niinku nainen: kolme reikää, joista yhestä tulee tavaraa pihalle ja kahesta sisään :D :D nii mitä noi kaks muuta reikää on?
ja oikeen on hienoa rakentelua :) |
Lainaus:
|
se onki että jaksaa aina ajelun jälkeen vielä pestä :D
|
Lainaus:
|
Postiin oli tullu jotki hyppy kepit. Pitää lähteä tallille katsomaan mahtusko nämä alle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118045 |
Eilen sain takajousien kiinnikkeet muokattua ja valmistettua loppuun. Tuossa on muutama kuvakin. Kori ei ole kiinni rungossa niin mitään risti jousto kuvia en ottanut.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118907 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118908 |
Jotain näkyvääkin sain taas aikaan tallilla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120054 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120055 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120056 Kotelo ei ole vielä kohdallaan vaan ikään kuin mallausta vaille tuossa. Hitsaan sen vasta sitten kiinni kun se on lopullisesti muodossaan. |
|
Hyvännäköistä jälkeä. Mietin että kuinkahan paljon nuo jousitornit elävät kotelonsa sisällä. Kori ja runko varmaan elävät toisiinsa nähden aika paljon, mutta eiköhän ne paikkansa hae ilman sen isompaa dramatiikkaa.
|
en osaa hahmottaa sitä miten paljon kori elää rungossa mutta nuo jousen kiinnike lenkit kyllä tulee olemaan sen verran jämäkästi tuettu että en usko että ne itsessän joustaa rungossa jne.
Kori nousee pari senttiä ylemmäs rungolta niin se antaa hieman lisää tilaa tuonne kotelon sisälle, mutta voi olla että nuo lenkit koputtelee nuita kotelon sisä pintoja sit kun auto on ajossa. Kannattaakohan tuosta nyt sitten miten huolestua? Pitää jättää ajatus hautumaan. Koteloa en ole vielä hitsannut kiinni koriin niin kaikki on vielä helposti muokattavissa. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121697
Jotain näkyvää sain aikaan. Nyt olis toinenkin jousi tornin kotelo valmis ja jounin sanat on sen verran mietityttäny että saattaa olla että tuen noi tornit vielä esim turvakaariin ja jousen kiinnitys "hoopit" siihen samaan pakettiin. Kaariin on tarkoitus tehdä vielä diakonaali tuki ja se jäykistää tuon paketin melko hyvin. |
Tuli tutkailtua 3-linkin ja 4-linkin laskuohjelmia. Syötin ohjelmaan mitat mitä olen hahmotellut alustaan. Onko joku perehtynyt tarkemminkin näihin? Kysyn lähinnä sillä jos joku huomaa jotain perustavaa laatua olevia virheitä mitoituksessa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122719 Nämä etuakselin mitat on vielä aika suuntaa antavia kun mitään en ole vielä käytännössä mallattu paikalleen vaan lähinnä mittanauhan kanssa arvioitu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122720 Alatukivarsien rungon pään kiinnikkeiden leveys ei ole välttämättä oikein kun unohdin sen tallilla käydessä mitata ja mitta perustuu muistikuvaan. Näillä näkymin auton akseliväliksi tulee 251-261cm riippuu siitä minkä verran etu akselia saa siirrettyä etemmäs. Edit: Tässä vielä todiste että jotain on saatu käytännössäkin aikaan :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122721 Jousen kiinnikkeiden kotelot on hitsattu kiinni ja takatukien alapäät löysi paikkansa ja diakonaali tuet |
Lainaus:
|
Lainaus:
Oletteko käyttäneet tuota samaa lasku "ohjelmaa" kuin mitä minä tuossa olen ainakin yrittänyt? Tuo ohjelma sanoo tuossa että pinjon change 0.00 ihan sama miten noita tukivarsien mittoja muuttelee? mitä teen väärin? |
| Sivu luotu: 17:21 (GMT +2). |