![]() |
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön?
Eli olis mukava kuulla kokeneempien mielipiteitä miksi Discovery1 tai defender 300tdi:llä ei soveltuisi offikäyttöön, mielellään kuulisin perustelut ja voihan sitä kertoa jos jonkun mielestä edellä mainitut kulkineet sopisi kyseiseen käyttöön?
Kiitosta vaan jos vaivaudutte vastaamaan.:) |
molemmat soveltuu oikeinkin hyvin, täältäkin löytyy haku toiminnolla juttuja, ja roverfriends sivustolta varmasti paljon lisää...
|
Riippuu offauksen laadusta. Vakiona ei kumpikaan.
TT Discovery TDI 300 Defender 110 STW TDI 300 |
Jokainen meistä on lähettänyt ensimmäisen v.!
Ja jos vielä haluaa täsmentää, niin pistä jo otsikkoon "avainsanat"
Miksi Discovery1 tai defender 300tdi:llä ei soveltuisi offikäyttöön?, toki täytys lyhennellä hivenen, ei sovi "kenttään" Mitenhän nuo sumujen saarien kikottimet lyhennetään? mulla vankka historia itään. Mutta täysin muistin takimmaisesta sopukasta harmaa mielikuva?, tuo ensimmäinen disco on alustalta range? ja toinen kansa? Minä olen aloittanut vaatimattomilla autoilla off roadin. Anteeksi,solihull, että otin kopy pasten: solihull Riippuu offauksen laadusta. Vakiona ei kumpikaan. TT Discovery TDI 300 Defender 110 STW TDI 300 Minun mielestä tämän harrastuksen luonteeseen kuuluu, että "normi-" maasturin omistaja voi tutustua lajiin, siis ainakin Oulussa aloittelijat sai elämyksiä ilman vaurioita, siis vuosia sitten, kun minä olin aktiivisimmillaan. Ja jos minä olisin aloittanut topiikin, niin olisin sijoittanut chit-shät? Mutta kaikesta huolimatta: Tervetuloa Sirernog off rodin pariin:) |
Aika moni auto on vaan hyvä aihio offiautoksi...
solihull> Riippuu offauksen laadusta. Jep. solihull> Vakiona ei kumpikaan. Mun mielestä taas vakiodisco ja -defenderi on ihan hyviä offaukseen, kunhan katsoo vähän helpommat reitit. Vinssi ja pikkasen karkeemmat (ja himppasen) isommat renkaat auttaa jo pitkälle, ite oon ajanut esim. Ylläs Trophyn 2003 (medium-reitit) melko vakiolla rangella (etuvinssi, 31" all terrainit, olisko ollu vielä tuuman korottavat jouset), ja se on rungoltaan/alustaltaan aika lähellä discoa. Oulun kerhon galleriassa ( http://ptl.kapsi.fi/gallery3/index.php/oro ) on kuvia noin kymmenen vuoen ajalta (+joku sarja vielä vanhempia kuvia), aika paljon on erilaisissa tapahtumissa lähes vakioita tai ainakin erittäin miedosti rakenneltuja land rovereita (defender, disco ja range). Varsinkin alkuvuosien (200x) tapahtumia (safarit, ajopäivät) kuvia jos katselee, niin hankala löytää perusteluja väitteelle "miksi Discovery1 tai defender 300tdi:llä ei soveltuisi offikäyttöön". Alla joku kuva malliksi. http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630669 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630659 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630730 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630714 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630730 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630754 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630760 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630763 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630783 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630781 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630787 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630298 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630335 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630374 http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/res...g?m=1286630450 |
Niinpä,hyvin ne sopi offaamiseen. Joidenkin mielestä offaaminen on sitä kun mennään snorkkelisyvyydessä suossa ja kaameessa louhikossa missä on leikkimökin kokosta pulteria.
|
Lainaus:
Offaamista voi harrastaa monenlaisella kalustolla, valitsee vaan reitit ajopelin mukaan. Ensimmäisellä autolla pääsee ison kiven yli ja jos (= kun) homma karkaa käsistä niin seuraavalla autolla pääsee jo jättimäisen kiven yli :D |
Vaikka sillä.
Ykskään vakio auto ei o hääppönen menijä,G marsu ehkä paras jos mitään ei saa muuttaa. Kaikissa muissa joutuu yhtä sun toista fiksaamaan ennenku tulee hyvä. Lantikassa ne muutokset on erilaisia ku muissa mut riippuu budjetista ja siitä mihin sillä on menossa,kaikkihan saa rikki jos haluaa. Järkeä ja varovaisuutta käyttäen sillä pääsee sinne minne useimmilla muillakin. Ja yhteen aikaan niitä oli paljon,kai niitten hyvien ominaisuuksien takia. Nykyään vähemmän,kai huonojen ominaisuuksien takia.
|
Juurikin niin. Haluan vain täsmentää myös sitä, että moni luulee vakiomaastureista olevan johonkin. Mun mielestä se on itkunsekaista möyrimistä, jos vakioautolla koettaa lähteä liian haastavaan maastoon, tulee ne ensimmäiset lommot, hännänhuippuna koko ajan jumissa ja mieli on maassa. Mitä kukin offaamiselta haluaa, on eri asia. Voihan sitä ajaa vakioautonsa paskaksi missä huvittaa ja meneehän se tietyn matkaa vauhdilla, kuten takavetoladakin.
Siis, asiaan. Defe ja Disco ovat hyviä aihioita joista saa monipuolisen harrastelelun moneen makuun. Siinä lienee asian pihvi. Sitten tosin tulee kiistaa siitä, onko LR ylipäätään mistään kotoisin vai ei ;-9 Mutta, jos mielii offailla niin ettei ole aina korviaan myöden ongelmissa, kannattaa satsata jokunen tonni varustukseen ja laittamiseen. Samalla se antaa sitä niin paljon puhuttua respectiä ja katu-uskottavuutta... LR on maastoautoista varmaankin halvimmasta päästä ylläpidettäviä kun bongailee osat ukomaan foorumeilta. Defenderistä sen verran, että 110 ei ihan hyvin taivu joka puun ympäri, sen verran on kömpelö peli, samaa luokkaa hiluksin kanssa (ai jai kun tuli sanottua pahasti). TT |
Ajatus kysymykseenhän lähti siitä etten ole kuullut "piireissä" pyöriviltä muuta kun manausta alimpaan helvettiin joten ajattelin että joskohan saisi joitain perusteita näille väittämille. Sitten vaan sopivaa aihiota etsimään, kiitos ja kumarrus.
Ps. toivottavasti opin käyttämään palstaa.;) |
Siis-kun tekivät Rangen 60 luvulla niin ei ole vielä parempaa vakio alustaa tehny edes ryssä!!!Diskossa sama alusta-siis ainakin 1 mallissa...Sä asut tojotien valta alueella niin siks ne negaatiot.Disco kevyt ja ihanjees kun nätisti vie.Vakio on aina vakio kunnes muuksi muutetaan mutta jos mukavuutta haluaa niin kaikki muut jää 100-0.Vinssi olla täytyy vaikka olis mikä ja kun ajoissa vinssaa niin ei hajoa aksulat.Jos vakiolla haluaa ajella vain offia niin uats-volvo-G mese-piikkinokka.Niillä pärjää....
|
Onneksi pääsin offroadin pariin taannoin!
Nyt näyttää siltä, että olisin lannistunut...
p.s missäpäin tuo paikkakunta "koti" on? |
Itse en valitettasti ole noista japanilaisista innostunut joten halveksuvia katseita tiedossa japsiukkeleilta. Ja vakioksi autoa ei olisi tarkoitus jättää mutta kun ensimmäiseksi kyseisen "lajin" rojektiksi ei viittis ottaa paskinta vaihtoehtoa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli ei pidä yleistää että kaikki toitsut olis paskoja kamppeita mettässä. Mutta alkuperäiseen asiaan palatakseni esim. viimevuonna hämeenhelmessä ns. vakioautosafarilla oli valkonen disko hesasta,ainoo parannus oli 33" MTR:ät alla ja eteni mielestäni hemmetin hyvin. Maasto oli tosin helepohkoa mutta .....MOT |
Siitä vaan Disco1 tai Rankku hankintaan. Kisapelit erikseen mutta minusta muuten LR sopii oikein hyvin offi-harrastukseen. Profiilissa on kuvia minun Disco1 jumppauksesta.
T/P |
Kaikki jotka minut tietää tietää myös mielipiteeni tojotista-Suomen rakennelluin maastoautomerkki!!Vakiona Tojotathan ei sitten etene yhtään-pakko rakentaa ja paljon jos haluaa että etenee!!!Muissa merkeissä riittää yleensä renkaitten vaihto karkeempaan ja leveempään.Vahvojahan tojotat on,silti niitä korjaillaan safareilla...
|
Älkäähän nyt...
Eihän nyt mennä taas tähän tojo/rankku/suiza/ ym. merkki kinasteluun joka on typerää kun näissä maastoautoissa on vikana yleensä joku muu kuin sen merkki,joko olematon huolto tai vanha ikä tai 500tkm. Että vois tehdä valintaa merkin mukaan ni pitäs olla kriteerit minkä mukaan rajata ja jos kriteeri on et pitää olla Lantikka ni miks puhua muista merkeistä? Laskekaapa montako vaihtoehtoa on hyväksi maasto autoksi,ei ole montaa kun rankataan hinta sopivaksi ja käyttö tarkoitus sun muut asiat. En kehu lantikkaa sen kummemmin kuin muitakaan mut MIKÄÄN ei ole niin hyvä maasto auto etteikö jossain toisessa olis jotain parempaa ominaisuutta.
|
Itse ottaisin lyhyen Defenderin jos olis niput kunnossa, puutteensa kai siinäkin.
Paha sanoa ilman laajaa kokemusta, mutta kyllä mä olen ollut ihan tyytyväinen HJ-61, pitää muistaa suhteuttaa näissä aina koko yms. Kunnon renkaat ja lukot auttaa jo melko paljon etenemiseen. |
Land/Range Rovereihin tosiaan saa osat edullisesti kun opettelee ostamaan Englannista.
Hyvät nettisivut mistä näkee vähän osatarjontaa ja hintatasoa: www.paddockspares.com Hinnat verottomia puntahintoja,eli karkeasti kun kertoo hinnat 1.5 x £ niin ollaan eurohinnoissa (itse tilattuna). Jos ulkomailta tilaus ei onnistu,niin minun kautta saa myös osia.Hintataso euroissa karkeasti laskettuna 2x veroton puntahinta + rahti.Osien hinnat sisältää alv 23% |
Tossa stanu luokan Defe (Landy), joka on yx parhaiten liikkuvia lantikoita joita eteen on tullu!
- arpit - narukela omatekoisessa puskurissa - paremmat renkaat (tais olla 33" Truxus) Ja on ajettu pahoissakin paikoissa, mutta ei koskaan kovaa...:):):) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11430 koneena 300tdi, johon vaihdettu öljyt tarvittaessa!! Nykyään on ns. mopo karannu pikkusen... |
jossain mäntsälässä oli myynnisä joku lyhyt defenderi tax free.. olisko 98.. 5000e nää land-rooverit tuntuu olevan yksilöitä sillä laatua ei juuri ole. boonuksena eräisiin muihin maastureihin verrattuna mm.mystisiä sähkö vikoja käsiin jääviä osia ,puuduttavan ajo asennon,henkilö autosta peräisin olevat akselit(pick upissa järeämpi taka akseli) ja tdi5 koneessa on ne perus jutut joista oli eräässä omistamani defender 2001 mallisessa 150tkm ajetun kohdalla selvitty muutamalla tonnilla. osia saa tosiaan englannista ja edullisesti.. se on plussaa..
mutta. ulkonäkö,,, se on tarzanimainen ja ikäänkuin elokuvistakin tuttuna, vakio landrover kuuluu viidakkoon. |
Se Mänttilässä autoliikkeellä myynnissä oleva -97 pätkä Defe on Nurminen Ground Handlingin vanha lentokenttä-auto ja siihen ei ole auton papereita.Tuotu maahan (Autotalo Laakkonen) työkoneeksi ja ei ole auton identiteettiä.
Vahvempaa Salisbury taka-akselia löytyy kaikista pitkistä (110"/130") Defendereistä muistaakseni 2000-luvun loppupuolelle asti.Vastaa järeydeltään esson baarin puheiden mukaan Dana 60 murikkaa ;) Käy pienin muutoksin kaikkiin RRC/Defe ja Disco1 malleihin. |
Tämä on just niin kuin aeimmin oli juttua, että toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta, vikansa kaikissa. Itse kun en japsia ota, niin ei paljon budjettiautoja jäljelle jää, kun ei G-Mersuun varaa ole ja Jenkeissäkään ei ole paljon muita kuin Jeep, joka on aikanaan jäänyt pois laskelmista.
LR-tuotteet on hyviä harrastepelejä - kun malttaa huoltaa niin kaiketi ne kohtalaisesti on kunnossa. On niin kauan ollut näitä, että ei tiedä miten hyvin laatuautojen pitäisi toimia. Eteenpäin näilläkin on päästy. Harrastusta puoltaa osaksi edukkuus ja osien hinnat ja laajat valikoimat toimittajia ja varustetta saatavana. Myös yksinkertaisuus on iso plussa ja pitkät mallisarjat jolloin osat sopii aika hyvin toisiinsa ja on muuteltavissa helpolla. Miinuksena Defenderien hinta....mutta laatu maksaa ;-) he he hee. TT |
... ja kuin tarpeeksi paljon vikaa löytyy päästä voi työntyä pöpelikköön Seriekselläkin. Niissä Salisburyt takana (pitkissä) vuodesta -71 eteenpäin, ja vanhempiin laitettavissa heittämällä kunhan muistaa vaihtaa myös takajordaanin. On niitä laitettu suurella menestyksellä myös lyhysiin...
Maastoajo-ominaisuuksista voi todeta että pitkä 109" on ketterä kuin kerrostalo, hiljainen kuin normikokoinen ala-aste ja käytännöllinen kuin kuppa. Hauska se kuitenkin on, ja halpa ylläpitää, halvempi kuin muut LR-tuotteet. Jos sit tähän merkkiuskollisuuteen ja/tai -mieltymykseen pitää ottaa kantaa niin voi vaan todeta että eihän tässäkään harrastuksessa ole muutenkaan mitään järkeä, niin miksi takerruta pikkuseikkoihin? Se on vähän kuin riitelisi lyyjykynistä, löytyy tuhat eri valmistajaa, eri väärisiä, lyhyitä ja pitkiä, ja aina löytyy joku joilla on terävämpi kärki kuin toisilla... :D Andy |
Lainaus:
ÄÄRIMMÄISEN HYVIN KIRJOITETTU!:rolleyes: Mutta Jeep ja Mitsu on parhaimmat;):D |
Lainaus:
Jeeppi merkkisiä kyniä ei taida ollakaan ja kyllä Mitsubishi merkkiset hyviä on mutta, että parhaita, en nyt tiiä http://c1305352.cdn.cloudfiles.racks...t-grades.4.jpg noissakin on noi käret vähä sinne päin. |
Sehän on kyllä niin, että land rover defender on ainut edelleen suoraan kaupasta ostettavissa oleva maasturi jolla voi painaa kulmakorpeen heti ja ajaa meleko vaikeaa reittiä läpi!!
Että defe tai disko alle ja baanalle! Sekä metsään eihän nyt useat tuhannet englantilaiset ihan metsään ole valintojaan voineet tehdä !! |
Harrastus on harrastus.Monet merkit ja monet kuskit mieltymyksineen..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Uudella Discolla en metsään menisi,mutta uusi Defender on ymmärtääkseni vielä kumminkin maastokelpoinen auto.
Uusi (G?) Mersu on varmaan maastokelpoinen,mutta ML (tai mikäs se citymaasturi nyt on?) ei sitten taida enää olla? Taisi olla kumminkin tällä topicin aloittajalla mielessä joku vanhempi aihio offiautoksi? ;) |
Juu siis tarkotus ei oo kilpailla Geen ja Defen välillä vaan oikeestaan etsiä ongelmia tod.näk. Discon maasturiksi rakentamiselle ja metsässä ajolle. Auto ei olisi jäämässä vakioksi vaan tarkotus olisi parsia "ruosteettomaksi" ja sen jälkeen alkaa tekemään ihan "täysveristä" offipeliä. Eli jos joitain ongelmia tälle käytölle tulee mieleen niin kiitos. Lukojahan noissa ei ole vakiona koska kierrejousialusta antaa enemmän anteeksi maastossa mutta sellassetkin olisi tarkoitus hommata, joskus. Tämä siis vielä ajatustasolla.
|
jos tuntuu että land roverit on sun näkösiä offipelejä, kannattaa aluksi laittaa tuon koko luokan autoon vaikka 35-37" renkaat korotus jousi sarja ja vinssi . sellasella pystyy kadullakin ajelemaan vaikka joka päiväset ajot ..diskoveryt on selvästi halvempia kuin defenderit ja kun laittaa hinnan kohilleen niin autosta eroon jossei miellytä.
|
Lainaus:
Kolmevitosille joutus raiskaamaan koriakin aika miehekkäästi, eikä kaikkien ehkä tee mieli rakentaa autoa pääosin metsäkäyttöön (vaikka sillä periaatteessa pystyis ajelemaan jokapäiväiset ajotkin). Sensijaan jousista ja vinssistä oon samaa mieltä, tuumaset korotusjouset esimerkiksi, jos meinaa kuskata kamalasti romua koko ajan niin taakse vois laittaa vaikka kakstuumasetkin. -Paavo |
niin ymmärsin että tästä olis tulossa joku offipeli, eikä mikään herrasmies maasturi jolla ajetaan metsätien päähään ja mennään kävellen sitten naureskelemaan kun toyotat ,volvot, ymm,, autot on jumissa jossain kone pelti syvyydessä. kyllä vähintään min. 35" renkaat olis sopivat jos maastossa mennään 2t painavalla autolla. susukissa sit ne 31"
|
3-ovisen Discon takapyöräkoteloon mahtuu juuri 280/85-16 (Lappalainen).
Jos haluaa siitä isompaa halkaisijaa käyttää,niin tehtävä raju korotus (hirvitorni) tai pyöräkoteloiden uudelleen tekeminen. Isot pojat on kertoneet,että eihän oikeaa offroadia ajeta kuin porttaaleilla ja pokkereilla,kaikki muu on "lällyoffia" :D Tuossa Disco 1 2" jousikorotuksella ja Lappalaisilla.Pyöränkaaret turhaa suurennettu,olisi mahtuneet pyörimään ilman avartamistakin. http://racingrabbit.galleria.fi/kuva...JPG/_small.jpg |
Lainaus:
|
Tosiaan tuo rakentelupalikoiden saatavuus ja edullisuus on myös laskettava eduksi Roovereissa.
|
yhden sumuistensaarien tekeleen oon omistanu ja sen perusteella uskallan sanoa että toimivin vakioalusta siitä löytyi.mut onneksi viisastuin ja ostin tojotan:)
|
1 Liiteet
Hmm, Land rover on ihan ookoo laite... noin 12000 venäjän kilometriä takana ja joka kerta on tuonu kotiin. Autona aivan kamala...sisällä tuulee,sataa ja kova ääninen. Bonuksena että tuntuu jo uutena vuotavan öljyä. 300tdi moottori on nöyrä ja kaikin puolin varma...vettä sille ei kuitenkaan kannata syöttää. Samaa en voi sanoa TD5:sta, on kyllä pirteä jne... ehkä aika muuttaa näkemystä... mutta erikoisia vikoja siitä löytyy (lue ominaisuuksia). Parasta autossa kuitenkin on ulkonäkö...sympaattisen näkönen pönttö, suosittelen.
|
Sehän menee näin ainakin disco2 aikoihin asti että kun peset defen, discon ja rangen nii defessä tulee sisä pesu , discossa ikkunapesu ja rangessa normipesu. Sitä ollaan myös töissä ihmetelty miksei lantikoissa esim. disco1 oo se öljyvuoto ohjattu sinne helmakoteloihin niin ei tarvis olla aina hitsaamassa, mutta miksi se Toyota on niin hyvä?
|
Lainaus:
Ikkunapesu tarkoittaa ikkunoiden sisäpuolta ja ainoat osat jotka ei ruostu taitaa olla ne jotka on "valeltu" moottorista/jakiksesta/persistä vuotaneella öljyllä. Toivottavasti kukaan ei ole etsimässä äidinkielenopettajaani koska oikeinkirjoitus ei suju.:) |
Lainaus:
toyotalla on ollut vuoteen 1993 asti laatu standardit niin että autot suunnitellaan kestämään 200tkm ilman mitään vikoja tai ongelmia sen laatu oli niin huippuunsa hiottua että auto kesti helposti 2x valmistajan vaatimuksen ja ajokunnossa siitäkin pitempään jopa sen 800tkm--900tkm. mootorit ovat peräisin pikku kuoma autoista samoin vaihteisto ja akselsistot samaa kaliberi(hj60,61,hdj80,bj40,42,45,75 ymm) |
Joojoo, kyllä sen kaikki tietää että tietysti tojota on paras, mutta jotkut on vaan niin helläsydämmisiä, että värkkää niiden paskempien merkkien kans, ettei niiden ainoiden oikeiden hinta pompsahda pilviin. :D
|
Lainaus:
Tuli vaan mieleen, että laatustandardi sitten loppui 1994, niin mitä sitten on luvattu? Etenkin tuo 200tkm ilman MITÄÄN vikoja on kyllä vakuuttava lupaus maailman parhaaltakin autonvalmistajalta. Minä lantikkamiehenä olen tottunut myös siihen, että 200 km ehkä menee ilman minkäänlaisia vikoja ;-) TT |
Ninnillä hieno Defe!
Mutta oikiasti tojotamiehet sanokaapa edes yksi (1) hyvä tai edes keskitasoa oleva maasto-ominaisuus Hj:stä? Itse en sitä löytänyt! |
Tojo-kuskit on näemmä taas vauhdissa :D
Pitäiskö alkaa kehua Suzukia maailmanhistorian parhaaksi autoksi koko universumissa :D:D |
Lainaus:
|
Tää nyt menee vähä, lisää, ohi aiheen. Mutta vanha moottoripyöräilijä vertaus tuli mieleen....
On kolmenlaisia motoristeja 1. Japsi motoristit, jotka kevällä pistää pyörän käyntiin ja ajaa koko kauden. 2. Harrikka miehet, lähtevät matkaan vaikka jokin saattaa hajota reissussa. 3. Britti pyöräilijät, jotka lähtevät matkaan siitäkin huolimatta että pyörä hajoaa reissussa! FinlandThropyssä oli syksyllä iso liuta Roverin valmistamia vekottimia liikenteessä. Tais orkkiksessa olla yks melkein vaki Discokin. Ajourat ei olleet mitään HC porttaali proto rännejä niin hyvin näytti etenevän melkein vakiot. Jostain syystä melkein joka paikassa missä oltiin pätkäpajerolla, oli samaan aikaan pari rangea tai lantikka, eikä siis jumissa vaan liikkeellä. Täytyy tunnustaa että Jeepin hankkimisen aikoina oli 2. vaihtoehto Disco...Defe olis ollu vähä vielä miehekkäämpi, mutta liian kalliita. Työkäytössä Defet taitaa olla suosittuja, metsureilla ym.. Tietenkin Hiluxit määrällisesti enempi edustettuina lava vekottimista. Sodankylässä oli v2005 siirrytty defeen, ja kapparit ei oikeen olleet tyytyväisiä. Maastossa kyllä oli ominaisuuksia, mutta enimmäkseen ajelivat pitkiä matkoja tiellä nii eivät tykänneet. Samoin lämpötilan ollessa -35 luokkaa ei oikeen autossa tahtonu tarjeta. 2010 harjotuksissa oli sitten pitkähyttiset Hiluxit. Kertoilivat että ajomukavuus oli ihan toista luokkaa kun Defessä, vaikka maasto-ominaisuuksissa hävisi. Mutta siellä on kyllä niitä bankkuja millä sitte ajellaan. Omien mieltymysten mukaan ja niinku suunnittelin aikoinaan, Disco päivittäiseen käyttöön ja satunnaisiin safareihin, tietysti korotusta ja isompaa kumea. Defe rakenteluun ja offaukseen, suunistukseen kovempiin safareihin. - Paljonha se riippuu siitä ratin ja penkin välistä miten pääsee eteen ja taakse. Suunnistuksessa Modi luokassa taitaa ekan kisan jälkeen olla taas ykkösenä naapurikylältä yks lukoton pätkäpajero... ;) |
Lainaus:
|
Eli täälläkin voi todeta että mielipidejuttuja suurimmaksi osaa. Sopiva aihio kun löytyy niin sen haen, löin sitten kirveen kiveen tai en.
|
Lainaus:
|
Mistään taas mitään tiiä mutta ninnin defender on kyllä upea!
Ja minkäkokoiset noi boggerit on? |
Yritin pysyä alkuperäisessä topiikissa....
Lainaus:
Toki nuo toyotan vinssit vissiin jotain erikoista, kun niistä ei ole paljon kirjoiteltu vaikka niillä alkaa olla jo ikää... Noiden sähkövinssien "huoltoon" löytyy kyllä topiikkia, ja melkein heti kun niitä on alettu myydä:cool: Mutta sikäli hyvä harrastus tämä Off Road (siis siinä vaatimattommassa luokassa missä itse olen harrastanut) että kyllä noiden köysien/vaijereiden molemmissa päissä on ollut kaikkia merkkejä, ja yhdessä on pääsääntöisesti menty/tultu pois. Mutta kun joku on aloittamassa harrastusta, niin mielestäni ei ole syytä lannistaa kertomalla jotain suuruusluokkaa "vähintään pitää olla 35" mutarattaat ja lukot ja väh. Giga lipsin vinssit eteen ja taakse.... Toki harrastus kehittyy, ja minunkin kalusto (valitettavasti edestakaisin ;)) Mutta ainakin täälläpäin oli taannoin tapana, että noita "ensikertalaisia" autettiin noilla pooreilla joka suuntaan, siten että aloittelijoille olisi jääny hyvä mieli! p.s Vinsseistä: Oliko joskus jossain Vinssaus Dyno? Helsingissä? Muistaakseni toyotan vissit ei päässeet enää iltasella kokeilemaan, jos ei ollut alkuperäinen sokka? korjatkoon joku jos muistan väärin! toyotan mekaaniset vinssit veti liian paljon paremmalla (minun BJ:ssä kin) sokalla että...... osassa repesi runko jne, mutta koukku tuli auton luo:o |
Lainaus:
|
Ja tosiaan en oo mikään merkki uskollinen LR fani, vaikka suvussa sitä vikaa on havaittavissa :/ on ollu suzukia ja toyotaa tässä välissä... kaikista löytyy hyvää sanottavaa ja myös negatiivista... en puolustele land rovereita varsinkaan defee...ovat jotenki kaikessa persoonallisuudessaan ylihinnoteltuja laitteitta... mutta se ulkonäkö on se syy miksi jaksan tota harrastaa... vastaus alkuperäiseen kysymykseen, kyllä se sopii offikäyttöön siinä missä muutkin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
2.sähkö johdot ja liitokset kestää kosteutta upotuksia. ymm uittamista. 3.2kpl kahvoja etu penkkien välissä= 100% tasaus pyörästön lukot !,toyotan hj+bj 87-90 suomi mallit oikeasti 4 vetoja eli 4 pyörää vetää!! land roverissa vetää aina 2 pyörää yks edessä yks takana. 4.alkuperäinen vinssi ollut jo uutena vakiona. monissa. 5.runko 2x paksummasta materiaalista kuin land roverissa. 6.akselit kevyt kuorma auto tasoa.alkuperäiset akselit+ muu voiman siirto, kestää moottorin tehon, isommillakin renkailla. isolla kaasunkäytöllä. ps. kaveri oli euroopan tehtaan avajaisissa englannissa 1993?? ja siellä siitä laadusta esitelmöitiin.. sitä laskettiin euroopan tehtaan avauduttua englantiin..ennen siis ei mitään vikaa tavoitteena 200tkm ja sen jälkeen saa olla pienia vikoja sen aikana. syy raha jottei alihakkijoiden osat olisi olleet niin kalliita/englannissa ei pystytä/pystytty? tekemään yhtä laadukkaita osia kuin japanissa . |
Lainaus:
arb. lukot? ymm .. |
Lainaus:
2. Ei sinänsä maasto-ominaisuus 3. Kyllä Roovereissakin vetää ihan joka pyörä, joka muuta väittää opetelkoon tasauspyörästön toiminnan. Toki lukot auttaa 4. Ei sinänsä maasto-ominaisuus ja se on lisävaruste. 5. Siksikö se pyrkiikin vain alaspäin:) Ei ole tämäkään maasto-ominaisuuksia lisäävä juttu. 6. Miksi ne Toitsunkin akselit kuitenki porsii? |
Kyllä nyt taas ahistaa kun on menty Toyotaa kehumaan ilman muiden lupaa,paskoja ne kaikki on.
Paaliin ne joutuu jossain vaiheessa,jotkut ennemmin ja jotkut myöhemmin.:o |
Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen niin varmaankin kysyjän pitää tosiaan määritellä se "offauksen taso/vaativuus" omasta näkökulmasta. Jos on aikomus johonkin hard-coreen niin ehkä ei ole paras "aihio", mutta kevyttä ja leppoisaa harrastamista ja muutakin normaalia käyttöä voi varmasti tehdä discollakin. Nämä on aina kompromisseja...mitä enemmän hard-core niin sitä vähemmän ns. järkevä maantieauto. Jos painotus on enemmän yleiskäyttöauto ja vähemmän möyrintää niin varmasti on mukava peli (riittävästi mukavuuksia, kierrejouset ja hyvin joustava alusta). Tuuman-kahden korotus maksimissaan, 31" karkeat pyörät alle, 9000lbs vinssin narulla ja mahdollisesti kevyttä panssarointia niin varmasti pääsee jo mukavasti harrastelemaan?
|
Vaikka toijjota mies olenkin niin ottaisin kyllä defen puhtaasti koska disco on niin ruma (väkisin tehty kattokorotushirviö). Lyhyt defe olisi aika hyvä aihio ja sellainen on kohta ainoa vaihtoehto wrangler jeepin kanssa jos haluaa upouuden oikean maasturin.
|
Lainaus:
Itse taidan olla vähän perverssi kun tuo Defender jotenkin kiehtoo. Aikanaan kun ensimmäistä (ja viimeistä ;)) autoa etsin niin defe oli yksi potentiaalinen vaihtoehto. No, onneksi tuli ostettua suikka. |
Onko Uglyn ajokissa mitään alkuperäistä
Lainaus:
Niin ja laitehan on sinänsä aivan mahdottoman hyvä etenijä, olipa sitten kalliota taikka mutaa :cool: Jos vakiota katselet eikä karkeahko sisusta häiritse niin ehdottomasti Defe, jos taas louheaa matka-autoa jolla selviää metsässäkin niin Disko tai vaikka Range. :) Tosin kaipaavat lievän korotuksen ja kevyehkön panssaroinnin, mutta niin ne kaikki muutkin jos offaillessa alustavaurioilta mielii selvitä :eek: Mielipide muodostuu vuosien ulkopuolisen tarkkailun pohjalta :) |
Lainaus:
Mut mun mielestä nuo on aika mietoja vauriota. Jakiksen ja käsijarrun puolesta eniten oon pelännyt. Tankki kun hajoaa, niin uuden tankin suojaan varmaan jotenkin. Uus tankki maksaa kuitenkin parisataa. Vaihteistojen alle on joskus ollut mielessä tehdä jonkinlainen suksi kans, mitään kattavaa panssaria en varmasti laita a) painon b) paskan kerääntymisen ja c) pakoputkien (-> turve -> palovaara) takia. Vairioiden vähyyden ja panssarointilaiskuuden selittänee osin se, että autolla ei oo oikein kunnolla kolistelu kallioilla taikka kivikossa, enepi tavallista metsämaastoa ja suota on tullut ajeltua. Siis yritän tässä sanoa että mun mielestä alustan panssarointi ei oo ollenkaan pakollista, jos päässä oleva reikä ei oo liian iso, ja ajomaasto ei oo liian vihamielistä (kiviä, kalliota). Vakioon aihioon (range/disco/defe) hieman isommat renkaat (range/disco 31"?) ja etuvinssi, tarvittaessa lievä korotus (+1"?) ja lievää pyöränkaarien avarrusta, ja kovaa ajoa. Tällä kaavalla autolla voi vielä ajella kaikki normaalitkin ajot erittäin hyvin. Sit jos mopo karkaa käsistä niin mikä tahansa auto on vaan hyvä tai huono aihio. Kaikkia joutuu rakentamaan melko paljon että suorituskyky maastossa on hyvä (ja yleensä maantiellä sitten vähemmän hyvä; renkaat/välitykset ainakin on monesti ihan surkeat matka-ajoon). -Paavo |
Lainaus:
|
Lainaus:
pensaa nuotioon! :) //Janne |
Lainaus:
- p |
Lainaus:
Raidetangon panssarista ehdottomasti samaa mieltä. Ohjausvarsien panssari menee myös samaan sarjaan. Yhden raidetangon väänsin aivan solmuun viime kesänä, joten voin sanoa, että ei ole mitenkään mukavaa hommaa oikoa sitä jossain metikössä. |
Lainaus:
Kyllä se HJ:n raaka runko ainakin aika rimpula on. Ainepaksuus LR:llä 2,5 tai 3mm. Onko Hj:ssa sitten 5 tai 6 mm runko? TT |
Lainaus:
mielestäni runko ja sen muoto vaikuttaa ns. maasto ominaisuuksiin.Eli maavara rungon alla jota ei aina ajatella .. toyotissa (hj.hilux)runko "pieni" noin..6cm x 10-12cm läpi mitalta mutta siis suuri seinämäinen .. tämä mahdollistaa enemmän maavaraa jo vakiona rungon alle..kuin esim patrollissa. jossa on varmaan n.15cm matalammalla runko .. eli maastossa jää kiinni mahastaan.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Miten on mahdollista tuollaisella materiaalivahvuudella,että ne rungot on silti aina läpimätiä??? Edittiä: Tuo rungon materiaalivahvuus taisikin olla aprillipila (viesti kirjoitettu:1.04.2012, 03:24) :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
:):) |
Rungoista..
Range/discossa on materiaali ohuempaa jotai pari millistä kun esim. hiluksissa on ulkopuoli 4mm ja sisäpuoli 3mm,molemmissa se vika et ennemmin tai myöhemmin kertyy kakkaa rungon sisälle ja sitte alkaa laho. Molemmat on ehkäistävissä vesireikien auki pidolla ynnä öljyämisellä ja pesulla. Näppi tuntumalla sanoisin et suunnilleen yhtä jäykkiä ovat joskin tojotan runko ei menetä jäykkyyttään vaik vähän kolhisi,syystä et kapeempi ja on rakenteeltaa hieman joustavampi kuin rangessa. Lantikassa on haettu jäykempää ja kevyempää rakennetta palkin leveyttä/korkeutta suurentamalla ja ei tietääkseni lantikan rungoissa suurempia heikkouksia ole,ruostuu siinä kuin muutkin. Ei minusta ole sen parempi tai huonompi kuin esim. tojotan mutta hieman erilainen.
|
Runko palkit koottu kahdesta sisäkkäin menevästä (pari senttiä) C-palkista.
Olin mittaavinani vanhasta -79 Rangen rungosta materiaalipaksuudeksi 2,2mm mutta olisko ollut alunperin materiaali Gauge 13, (Tuumina 0.0897" ja milleinä 2.28mm) Lisäksi rungon sisällä on tarpeellisissa paikoissa "kulmarautaisia" vahvikkeita, jotain kolmen -neljän millin paksuisia. Läpipulttauksissa on sellaisia tukilevyjä (kuvassa Y:n mallinen) Tuota ruostuttavaa kakkaa kertynyt noista lukuisista suo upotuksista ja sen poistamista hankaloittaa just nuo poikittaiset tukipalat (Y) joiden alitse ei mahdu juuri mitään, puhumattakaan mistään viemärin puhdistusletkuista. Ainoa keino Paavonkin jossain mainitsema auton keula ylös ja vettä sisään runsaasti ja kauan. Kuskinpuolen iskarin kiinnikkeen kohdalta revennyt (halkeama ylhäältä alas), ei oikeastaan ruostevika: https://lh6.googleusercontent.com/-G...0/IMG_5521.JPG Kuskinpuolen takaiskarin kiinnikkeeltä taakse (akselin ylitys): https://lh3.googleusercontent.com/-a...0/IMG_5518.JPG Takaiskarin kiinnikkeeltä eteenpäin: https://lh5.googleusercontent.com/-4...0/IMG_5520.JPG |
Ja tollanen suokuntta kun kuivuu kovaksi niin saa aika kauan liotella että tulee letkuvedellä pois...
Itse oon havainnut helpoimmaksi, että viimeiksi käy kastelemassa auton niin syvällä, että runkopalkit on varmasti täynnä vettä (lähtee samalla isoimmat kurat alustasta), ja sit kotona (muutaman tunnin päästä) keula reilusti ylös (että taka-akselin kohdalla kaikki rungon mutkat on varmasti alamäkeen), ja sit yx letku kummankin runkoaisan päähän. Mitä olen vähän (en oo tarvinnut tehdä tollasia huoltoluukkuja kuten ZeiZei) katsellut rungon sisään niin on maa-aineksesta aika puhdas. Sellanen kääpiö-esa olis kyllä hyvä kotonakin, sais vettä paljon ja paineella. Sellanen olis hyvä että vähän pelottaa että runko pullistuu paljosta vedestä, ihan takuulla lähtis kaikki paskat ja nopeesti. |
Lainaus:
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...28871314_n.jpg Kuva lainattu facebookista, kuvaaja Matti Hoikkala (4x4 maailma tämäkin offia kuvakilpailu). Joo ja ei herneitä nenään, samalla tavalla ne ruostuu muutkin, ja harvalla ei-tojotalla ajetaan miljoona. |
Toyotan maavarasta joku kehui...eikös Hiluxeissa ole aika miehekäs vaihdelaatikon kannatinpalkki siellä pohjassa...voisi jopa luonnehtia sellaiseksi kantotutkaksi? ;)
|
Lainaus:
TT |
Jos joku kehtaa väittää autoaan jossa ei ole lukkoja 4wd:ksi ni puhuu paskaa.
Ei lukkoja ei nelivetoa ja piste. Defender Todella siistin näköinen lukot+vinssi+ karheammat pyörät pääsee jo aika mukavasti. Vakiona kovinkaan ihmeellinen lukkojen puutteen vuoksi armeijassa testattu. Itseä häiritsi ahtaat sisätilat kun olen liki 2m pitkä. En ylistä myöskään toyotaa vaikka sellaisen omistan vieläkin mutta kyllä edellisen 61 800000km mittari lukema moottoria avaamatta herättää kunnioitusta 12-ht konetta kohtaan. Toyotan miinus puoli lähinnä sairaan kalliit varaosat jopa purkaamolla. Mersua en ylistä myöskään RUOSTUU siinä ku muutkin uudethan ovat lahoja jo tehtaalla varaosia saa joka purkaamolta koska akseleita ja jakista lukuunottamatta henkilöauton Tekniikka (eli kevyesti tehty +suolla -kestävyydessä). Mutta itse aiheeseen jos itse pitää valita niin Discover sekalaiseen ajoon ja Defender offiin Jos jokapäivästä ajoa defe on aika raaka kampe kuten uaz toyotaBJ-40 Yms ns karvalakki kulkineet (työkoneet) NÄMÄ OVAT MINUN MIELIPITEENI ASIASTA KAIKKIEN ON ITSE KOETTAVA JOKA AUTON TAIVAALLISUUS JA HELVETTI. |
[QUOTE=Aitto;870030]Jos joku kehtaa väittää autoaan jossa ei ole lukkoja 4wd:ksi ni puhuu paskaa.
Ei lukkoja ei nelivetoa ja piste.QUOTE] Höpöhöpö. Korjaan en ole samaa mieltä. Toki lukot auttaa etenemään, ja paljonkin, mut maastossa voi ajella ja hauskaa pitää ilman lukkojakin. katselee vaan sellaset reitit että haasteet ja auton kyvyt (+kuskin taidot) on sopusoinnussa, eli että joskus pitää vinssata ettei oo liian helppoa (ellei tarkoitus oo vaan paistella ne makkarat), mutta ei kuitenkaan kokoaikaa narun jatkona. Ja tääkin on mielipide, yhtä ja ainoaa totuutta asiasta tuskin on. -Paavo |
paavolle tiedoksi!!! että mätä runko on joustojen salaisuus :)
|
Pitää sanoa, et Suomen oloihin sopivaa maasturinrunkoa ei taida olla olemassakaan? Ehkä kyllästetty kakkosnelonen vois kestää, kun ei kerää paskaa sisälleen.. :rolleyes:
|
Lainaus:
Mutta voiko 4x4 vetää kahdella ja olla 4wd? No ei. Ei millään pahalla Enää itsekkään AITOA nelivetoa omista |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hieman kun vakavoidun, niin voisin harkita Defenderiä Volvon portaaleilla, tälläsenhän on jo varmaan joku tehnytkin? |
Tästä nelivetoisuudesta on kirjoiteltu muilla palstoilla ja totuus on se, että auto on neliveto ja renkaat käytännössä vetävät niin kauan kunnes on ristiriipunta. Tasauspyörästö JAKAA voiman tasaisesti molemmille akseleille ja jokaiseen renkaaseen ja ne kaikki vetävät pyörät todellakin vetävät oikeasti. Silloin on kyllä oikeasti neliveto. Kaikkiin pyöriin kohdistuu yhtä suuri voima, tosin jos joku rengas on liukkaammalla pinnalla kuin toinen, jakautuu voima sinne jossa kitka on pienempi, mutta jaettava voima on yhtä suuri... lukko sitten lopettaa sen voiman jakamisen ja silloin alkaa tulla voimaa myös siihen renkaaseen jossa kitka on suuri. Ja matka jatkuu.
TT |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön?
Aika kaukana aiheesta joltain osin vastaukset. Oman auton kehujia yleensa. |
[QUOTE=pee;870215]...monellako kaksvetonen auto sitten vetää ? entäpä 4x4 jossa ei lukkoja ja keskitasauspyörästö joka avoimena ?[/QUOTE
Eipä vedä kun YHDELLÄ!!! |
[QUOTE=Aitto;870405]
Lainaus:
Joka renkaasta maapalloon välittyvä vääntömomentti on yhtä suuri. Eli nekin renkaat jotka ei lyö sutia koittavat siirtää autoa eteen tai taaksepäin yhtäsuurella voimalla kun se joka sutii. Ja Disco ta Defe asiaan en kommentoi paljon mitään koska itte ajan Rangella. Siinäkin on monia huonoja ominaisuuksia, mut niin on monessa muussakin autossa. Englannista tosiaan saa Rovereihin sopurahalla palikoita eikä offroadpajakaan mua o vielä ryöstäny eli sieltäkin varaosia hommaan. Nii ranges on kyllä toikan akselit et vähä tais lähtee pohja tältä jutulta ku se on melkein jo tojo:D:D: |
moi!
Hyvinhän tuo vaan ristiriipunnassakin etenee ilman lukkoja! :D jarrujen ja elektroniikan avulla! Nyt en väitä että tästa olis suolla jotain hyötyä mutta toimii varmaan 80% käyttäjistä! //Janne |
Sivu luotu: 06:05 (GMT +2). |