Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   bj40 -77 1HD-T+PORTTAAL+35" (perfectly legal) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94598)

turakoitsija 28.02.2012 10:07

bj40 -77 1HD-T+PORTTAAL+35" (perfectly legal)
 
kävi viime heinäkuussa pitkäaikainen haave toteen. sain vihdoin hommattua bertan ja vielä ihanteellisilla papereilla. no sitähän heti hitsailemaan leimakuntoon. leima saatiin ja avonakin kerettii vähän ajelemaa. retrossakin käytiin oikei kilpaa ajamassa.no nyt on sit kevät aurinko taas ruennu senverran pehmentämään päätä et tuli hommailtua jakarit ja koneen vaihto hiipinyt mieleen nyt sit raadilta mielipiteitä kumpi parempi. rohviilissa jonkunverran kuvia.

sumpe 28.02.2012 10:23

606 ei paina ku puolet tosta tojotan koneesta.

tepa78 28.02.2012 10:25

Paremmasta tiedä, mutta eihän berttaan nyt voi ruveta sotkemaan mitään mersedeksen alitehoisia ja ylipainoisia moottoreita:cool: Laita vaan laadukasta japanialaista voimaa pellin alle:)

kippo86 28.02.2012 13:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa78 (Viesti 856637)
Paremmasta tiedä, mutta eihän berttaan nyt voi ruveta sotkemaan mitään mersedeksen alitehoisia ja ylipainoisia moottoreita:cool: Laita vaan laadukasta japanialaista voimaa pellin alle:)

Mitä nyt tehoihin tulee noin vakiona, niin 606 pesee heittämällä. Saati pikku viilauksen jälkeen... :rolleyes: Painosta puhumattakaa.

606 vs 12-ht

Olishan se kiva pysyä merkkiuskollisena, jos jaappanilaiset olis tehny vähän köykäsempiä tiisseleitä... Ite yrittäsin tehä mahollisimman kevyen.

Tai sit kevyempi tojon motti1kz jos ei halua erimerkkistä motooria...

turakoitsija 28.02.2012 13:25

mitenkähän toi 1kz-t. mahtaakohan käydä tohon bj:n laatikkoon suoraa? olis kyl yks hj:n 5v laatikkokii irrallaa.

Puuhis 28.02.2012 13:32

Ei 12-ht. Tulee keulasta melkolailla painava tuolla koneella.

oziolli 28.02.2012 14:19

Mesrun dieseli Tojotaan
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 856686)
Mitä nyt tehoihin tulee noin vakiona, niin 606 pesee heittämällä. Saati pikku viilauksen jälkeen... :rolleyes: Painosta puhumattakaa.

606 vs 12-ht

Olishan se kiva pysyä merkkiuskollisena, jos jaappanilaiset olis tehny vähän köykäsempiä tiisseleitä... Ite yrittäsin tehä mahollisimman kevyen.

Tai sit kevyempi tojon motti1kz jos ei halua erimerkkistä motooria...


Jospa tarkasteltaisiin tuota merkkiuskollisuutta sen tosiasian valossa, etta Toyotan Brasilian tehtailla asennettiin tehdasasennuksena Landcruisereihin paikallista tuotantoa mersun moottoreita.

Artzi_ip 28.02.2012 20:27

D4D ehottomasti kestävin ja vääntävin kevyt tojotan moottori..

santikko 28.02.2012 21:05

onks tää joku kompa? KUNKKUMOOTTORIA PELLINALLE JA KUVIA PALSTALLE!

pee 29.02.2012 07:29

entä 605 ? ois kevyempi, lyhyempi, eikä juuri häviä ominaisuuksissa...

eli eikun muutat otsikon muotoon, mistä 605 ??? ;)

mettäsika 29.02.2012 08:03

ei muuta kuin mersun moottori keulalle.
ja peen ehdotus ei olis yhtään pöllömpi vaihtoehto

pulu 29.02.2012 11:24

joo om 605 ois varmaan passeli..ja toi 1kzt ei olis paha sekään ja pikku piridtämisel saa kyl voimaaki,mut tuskin käy beejiin laatikkoon suoraan!

mersuana 29.02.2012 11:59

Moottori berttaan
 
Tätä mä olen kans jo kauan miettinyt, jos joku on tehnyt/tekee jonkun adapterin millä saa om60x moottorin sovitettua BJ:n laatikkoon/jakikseen niin vois ottaa yhteyttä minuun. Noi mersulaiset moottorit kun on tullut tutuksi vuosien varrella.

-MaTTi- 29.02.2012 13:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Artzi_ip (Viesti 856803)
D4D ehottomasti kestävin ja vääntävin kevyt tojotan moottori..

Näitäkin on aika monta eri versiota, ensimmäiset 2.0 D-4D:t ei vääntäny alle 1800 r/min nimeksikään.

Miten lie tollasen Mersun moottorin alavääntö, 12H-T:ssa olis vauhtipyörällä painoo varmasti reippaasti enemmän = ei nyykähdä kun tyhjäkäynniltä nostaa kytkintä. Mese stumppaa kyllä paljo helpommin.

Mutta onhan se 12H-T tosiaan painava möykky 362 kg, B-mosa 283 kg. M-B 606 vissiin jotain 210 kg luokkaa.

Ite laittasin 1KZ-T:n tai 13B-T:n.

chief360 29.02.2012 13:50

sen verran kokemusta 12ht koneesta beejiissä etten kyllä harkihtis hetkeekään jos 606:nen on vaihtoehtona :D
painava ja laiskahan se 12ht on mersun mottiin verrattuna eikä siitä mittään irti saa vaikka minkä tekis.

Killer-Wo 29.02.2012 20:35

Ei oo kyl vastaus kysymykseen mutta -Matti-:n kans samoilla linjoilla. n. 10v metsissä 3B keulilla rymynnyt toki turbotettuna ja kymmeniä 12ht virityksiä nähneenä en laittaisi sellaista keulalle. Etenkin jos autosta on tulossa maastoauto. Jos koneen jatkeena on manuaali niin koneen tulee olla alhaalta vääntävä. Kumpikaan näistä 12ht tai om606 ei ole sellainen. Tai sitten pitää olla sellaiset välitykset et kierroskoneella pärjää. Ja berttaan ei ihan pikkutöikkä saa sellaisia välityksiä että kierroskonetta kannattaisi laittaa.
Mut jos kyseessä vaikka crossi auto niin sitten vois tuo om606 toimia.

Kaikkihan menee päälaelleen jos koneen jatkona automaatti.

smgt 29.02.2012 20:38

eiköhän sen mersun kutosen saa vääntämään alhaaltakin.

Killer-Wo 29.02.2012 20:45

Sillä on aika iso ero pysyykö kone käynnissä vielä alle esim 1000 rpm kun rengas kiipeää kiven yli. Massan hitautta ei korvaa mikään ;)

AlluK 29.02.2012 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 857145)
Massan hitautta ei korvaa mikään ;)

Paitsi elektroniikka...

vilenius 01.03.2012 06:39

yhistettynä remmiahtimeen.tyhjäkäynnillä säätää ahtaan puolkiloo niinku erääsä vihreässä farmari yykaakoosa nii jaksaa mennä:)

turakoitsija 01.03.2012 08:24

tää härveli on pääasiassa katuliikenteessä. mut kyllähän mettisäkii tulee jonkunverran ajeltua.
kumpaan laatikkoon saa hitaammat välitykset. (mistä).vai olisko sit jotain kestävää automaattia tarjolla.
just kävin hommaamassa 90A laturin et saapi riittämää virran tolle 15000lbs t-max:ille mikä olis tarkotus laittaa mekaanisen kaveriks. vaijeri kiertämään takakautta?

A-P 01.03.2012 09:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 857148)
Paitsi elektroniikka...

En o kyllä onnistunut Cruiseria sammuttamaan liikennevaloissa, mutta erinäisiä vuokrakinnereitä moternein hipo-dieselein, kun vanhasta tottumuksesta ajoneuvon vielä liikkuessa olen koittanut jatkaa matkaa kakkosella. Kierrokset tippuu alle tonnin-> kompuutteri ei tajua moottorin pyörivän-> sammuu.

kippo86 01.03.2012 09:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 857294)
vai olisko sit jotain kestävää automaattia tarjolla.

Mersun oma 722.3 automaatti kestää hyvin jo vakionakin kohtuullista viritystä. Ja vahvistettuna kaiken mitä 606 pystyy antaa...

santikko 01.03.2012 11:33

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...QhMze68Ab53IO_

petr 01.03.2012 11:44

Ainakin OM602 ja 603 perään saa laitettua sopivalla (uudehkon pakun) kytkinkopalla sen pakun laatikon, missä on ykkösen välitys 6.15 ja pakkikin oli jotain 5-6 väliin? Luultavasti se menisi siis OM606 perään kans? Ei taida löytyä parempaa/tihempää "bolt on" ratkaisua? Ja aika edullinenkin...pakun loota on n. 300€, kytkinkoppa voi olla hankalampi...viimeistään saksasta 150€. Jos Toyossa on jakis kiinni päälaatikon persiissä niin sit pitäis laittaa jakolooda jostain...Volvosta? ja välikardaani?

-MaTTi- 01.03.2012 17:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 857148)
Paitsi elektroniikka...

On muuten harvinaisen alaväännöttömiä vätylöitä nämä nykyset Crafterit, 2-litrainen 120 kW:n kone, pahimmillaan jos lähet ykkösellä vähän sutien ja pyällät kakkosta niin kone stumppaa siihen vaikka auto jo liikkuu. Ihan turha yrittää lähtee liikkeelle ilman kaasun liputusta.

Sama kone varmaan toimii ok kevyemmässä kamppeessa, mutta 2500 kg tyhjiltään painava Crafter tarttis tosiaan enempi massaa kampiakselille.

tdi 01.03.2012 19:34

jos hevoset ei riitä vaan pitää saada myös voimaa pienessä koossa, ni ei kumpikaan noista. :D


turakoitsija 01.03.2012 19:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 857346)
Ainakin OM602 ja 603 perään saa laitettua sopivalla (uudehkon pakun) kytkinkopalla sen pakun laatikon, missä on ykkösen välitys 6.15 ja pakkikin oli jotain 5-6 väliin? Luultavasti se menisi siis OM606 perään kans? Ei taida löytyä parempaa/tihempää "bolt on" ratkaisua? Ja aika edullinenkin...pakun loota on n. 300€, kytkinkoppa voi olla hankalampi...viimeistään saksasta 150€. Jos Toyossa on jakis kiinni päälaatikon persiissä niin sit pitäis laittaa jakolooda jostain...Volvosta? ja välikardaani?

missähän pakuissa kyseistä laatikkoa esiintyy. olis aika houkutteleva toi ykkösen välitys.mun laskelmien mukaan tulis kokonais välitys esim.suzukin 6,5:sella jakolaatikolla 164,3?????

pee 01.03.2012 19:43

tuo alaväännöttömyys on jotenkin outoa, lienee moottorinohjaus homma, kun koitetaan saada tyhjäkäynti mahd pienellä kulutuksella... niin vähän kaasua kuin pystyy nahkapohjalla antamaan, auttaa monessa vastaavassa ihan hemmetisti, vaikkei kierrokset edes nouse havaittavasti...

miksköhän semmost 1990 luvun mersuista tuttua tyhjäkäynnin korjausta ei oo yleisemmin nykyautoissa ? eli vääntää soppaa koneelle kun koittaa kierrokset pudota, muttei nosta kierroksia...

sais kai tuon noissa sähkökaasupoljin vehkeissä modattua toimimaan niin, että antais jonkun prosentin sinne tyhjäkäynnille lisää potentiometriltä sähköisesti ? vastustahan siellä vaan muutellaan...

A-P 01.03.2012 20:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 857493)
miksköhän semmost 1990 luvun mersuista tuttua tyhjäkäynnin korjausta ei oo yleisemmin nykyautoissa ? eli vääntää soppaa koneelle kun koittaa kierrokset pudota, muttei nosta kierroksia...

Sama tuon vapari-HJ:n imusarjan läpällä ohjattu ruiskutuspumppu. Murahtaa vaan kivasti kun kumi kiipeää tyhjäkäynnillä nyppylän yli.

Meni hiukka ohi aiheen jo, mutta miksei sitten tuota 12H-T:ta voisi laittaa jos vehkeellä ajellaan enimmäkseen tiellä, eikä muutenkaan harjoiteta HC-toimintaa maastossa? Koko voimapaketti HJ:sta, niin ei tartte kikkailla sen isommin adapterien sun muiden sovitusten kanssa.

tdi 01.03.2012 20:49

Lukeeko turbo-urpo vielä tätä foorumii ? ois kiva tietää millaseks toi alavääntö muttuu sen modatun pumpun kans ?
jostain traktorin pumpusta, vakiokierros säätimellä kun virittelis 12ht alavääntöseks;)

Heikki L 01.03.2012 20:57

Ainakin ugly-hj näyttää pärjäävän mainiosti 12HtLä, tosin tota ylipainoa en epäile yhtään.
Mutta mun mielesti jos luotettavuus on tärkeetä niin 12ht pellin alle. eikä mitään alukansisia ripellyksiä:)

Samsonite 01.03.2012 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 857487)
jos hevoset ei riitä vaan pitää saada myös voimaa pienessä koossa, ni ei kumpikaan noista. :D

Pärjänneekö 4-cumminssi ees 5-mersulle ? Ainakin jos pitäs useempi veto ottaa. :D

4x4_88 01.03.2012 21:13

Mikä vika orginallissa B-moottorissa? Voihan sen turbottaa helposti. Vai kuinka tehokas BJ:stä pitää tehdä?

turakoitsija 01.03.2012 22:11

alkuperäinen b motti on loppu suoralla. 12h-t koneet vaan yleensä puol miljoonaa ajettuja ja tunnetusti remontit melkoosen kalliita. ei kait sitä tartte hc maastoajoo harrastaa vaikka olis vähän enemminkii voimaa. eipähän jäis enää jalkoihin ku olis teho painosuhde kohallaa. ja olishan sitä kiva kokeilla jotain uutta noissakin häristimissä.

ugly_hj 01.03.2012 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 857543)
Ainakin ugly-hj näyttää pärjäävän mainiosti 12HtLä, tosin tota ylipainoa en epäile yhtään.
Mutta mun mielesti jos luotettavuus on tärkeetä niin 12ht pellin alle. eikä mitään alukansisia ripellyksiä:)

juu ei valittamista, mersuntekniikalla, patrollintekniikalla ja roverintekniikalla varustettuja autoja on 12-ht:n liikuttamalla nöyrällä hoojiillani vedelty tuolta itärajan takaa suomea kohti kun niistä on tekniikka lauennut. Ilman öljyä ajoa se ei tuokaan kone kuitenkaan näemmä kestä. Painaa kyllä aika pirusti, mutta haittaako tuo ja äänet on niin hienot sopivalla putkella. Ite laittasin tohojn beejiihin 12-ht:n. Safarilastissa oleva mäyris tuli kivutta hinauksessa 90 km/h.

lepoantti 02.03.2012 07:36

kyllä 12H-t:n saa toimimaan ja puhaltamaan ihan hyvin BJ:ssä, ja jopa vääntämään vähintään riittävästi erittäin pienellä tyhjäkäynnillä. täytyy tosin tietää mitä tekee. jos maastoajoa ajatellen kone antaa vaikka kuinka newtoneita mutta kaikki tapahtuu yli 4000rpm niin hankalaa on ajaminen, tai tietysti jos ajamisen syvin olemus on mennä kaasu pohjassa kokoajan...

lukuisia kertoja olen ollut tän bertan kyydissä ja vieressä kun on ajeltu, hyvin pyörii 39,5x18 boggeri niin talvella kuin kesällä jos tarve vaatii. myös hiljaa ajaminen onnistuu. max. vääntö alle 1900 rmp ja sitä on, voisi jopa luonnehtia että vähintään sopivasti. ja on tehojakin.... kyllä mersun kone etenkin berttaan on pyhäinhäväistys olkoot vaika kuinka hyviä!!!

http://www.youtube.com/watch?v=gZZPu...layer_embedded

tdi 02.03.2012 18:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 857544)
Pärjänneekö 4-cumminssi ees 5-mersulle ? Ainakin jos pitäs useempi veto ottaa. :D

tuosta oli joku yli 700 hv otettu mut vääntöhän menee reilusti yli tuhannen. mersun koneista ei taida todistetusti vielä yhtään 1000nm ?
ja vetojen määrä riippuu jäähdytyksestä :D

toyota4x4 02.03.2012 20:51

minkälainen mersun manuaali loota sit kestää tehoja(vääntöä)?? taitaa olla automaatteja ja vahvistettuja sellasia.. tiiä kuin pitkä ikäisiä?? 12ht ja hoojiin vaihteisto perään vakio turbolla ja pumpulla on mitattu sellasian 210-215 hv tehoja moottorista vääntöö noin 500nm
1 kzt vakio pumppu ja vakio turbo taka fillarista 175hv ja 425 vääntöö.
molemmilla noilla koneilla loppuu jo kuskilta kantti /bj:stä ajo ominaisuudet. asfaltilla.

petr 02.03.2012 22:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 857489)
missähän pakuissa kyseistä laatikkoa esiintyy. olis aika houkutteleva toi ykkösen välitys.mun laskelmien mukaan tulis kokonais välitys esim.suzukin 6,5:sella jakolaatikolla 164,3?????

Ainakin 80-luvun lopun ja 90-luvun alun Mersun pakut (209 tms), joissa on ollut OM602 moottori 2.9L tilavuudella. Eli niissä on yhdistetty uudemman sukupolven moottorit (missä siis kytkinkopan pulttijako ja startti on tietyllä puolella) ja vanhemman sukupolven pakun lootat (kuitenkin loota voi olla harvemmilla välillä, mutta kytkinkoppa on siis se oikea). Tiheän lootan koodi oli jotain 711.11x 18/5 6.15 tai jotain ja niitä löytyy erityisesti "laiskojen" vanhojen moottoreiden takaa (240d ?), mut kytkinkoppa on yleensä väärä. Kytkinkopassa on tosiaan startti eripuolilla uudemmassa sukupolvessa kuin vanhoissa "tornimoottoreissa"

Tehon kestosta en tiedä...mulla ainakin on kestänyt viis vuotta 180hv bensamoottorin perässä. Enkä tiedä yhtään tapausta, missä se olisi "voimalla" rikottu. Tosin voimamoottoreiden (400-600hv ja 700-800NM) takana on yleensä mersun automaatti.

Jos kokonaisvälitys alkaa olemaan lähempänä 150 luokkaa niin liekkö enään kovaa tarvetta ihan äärimmäisen alhaalta vääntävälle moottorille? Nuo mersun koneet ovat kyllä erinomaisen laajoja kierrosalueeltaan...mistä voi olla hyötyä tiheillä välityksilla (mukavahan se olisi, että peruuttaessakin auto oikeasti tarvittaessa liikkuu eikä matele). Ottaako muuten Toyon turbo mylly 5000-6000rpm kuin herkästi?

-MaTTi- 02.03.2012 23:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 857958)
Ottaako muuten Toyon turbo mylly 5000-6000rpm kuin herkästi?

Minkä tähen sen pitäis kiertää tuolla alueella? :confused:

Patu925 02.03.2012 23:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 857968)
Minkä tähen sen pitäis kiertää tuolla alueella? :confused:

Jos haluaa pyörän pyörivän vilkkaasti ilman vaihteen vaihtoa...?

Nuhapumppu 02.03.2012 23:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 857976)
Jos haluaa pyörän pyörivän vilkkaasti ilman vaihteen vaihtoa...?

Kun kone ei stumppaa alle 1000rpm,voi valita sellaisen pykälän jolla kuvio puhdistuu pienemmilläkin kierroksilla. Ja hyvinhän tuo tuntuu kyllä kiertävän toyotalainenkin http://www.youtube.com/watch?v=YZdz8sIgULs

mjoona 02.03.2012 23:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 857982)
Kun kone ei stumppaa alle 1000rpm,voi valita sellaisen pykälän jolla kuvio puhdistuu pienemmilläkin kierroksilla. Ja hyvinhän tuo tuntuu kyllä kiertävän toyotalainenkin http://www.youtube.com/watch?v=YZdz8sIgULs

Paljon mainostettuja takavetoreittejä!

sami_k 03.03.2012 09:07

paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa
pidä sinäkin toyotasi toyotana
eli tarjolla olevista vaihtoehdoista 12-ht

toyota4x4 03.03.2012 09:22

cumminsin 5.9 kiertää 2500.. melkonen kierroskone..

kyllä noi kiertävät diiselmoottorit esim. nissanin ja mersun on kohtuu paskoja normi maantie ajossa.
aiheuttaa sitä vitutusta.. toisin kuin sellanen kone joka lähtee kaasuu painamalla tasaisesti vetämään ja voi vaihteen valitsimella vaihdellaan isompaa.. ilman mitään raivoavaa vingutusta ja huudatusta kytkin tykitysestä puhumattakakaan..

petr 03.03.2012 09:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 858033)
cumminsin 5.9 kiertää 2500.. melkonen kierroskone..

kyllä noi kiertävät diiselmoottorit esim. nissanin ja mersun on kohtuu paskoja normi maantie ajossa.
aiheuttaa sitä vitutusta.. toisin kuin sellanen kone joka lähtee kaasuu painamalla tasaisesti vetämään ja voi vaihteen valitsimella vaihdellaan isompaa.. ilman mitään raivoavaa vingutusta ja huudatusta kytkin tykitysestä puhumattakakaan..


No, missäs moottorissa on sitten paras käyttöalue...maastoon tai maantielle? Mua ainakin ärsyttää ajaa nykyajan "power dieseleillä" käyttöautona, joissa vahva veto alkaa 1700rm ja loppuu 2800rpm...joutuu kokoajan lappamaan vaihteita ja tosiaan tyhjäkäynnillä aivan hengetön (automaatin kanssa toimii kyllä). Eli tilanne on ihan sama jos veto alkaa jossain museomoottorissa 1000rpm mutta loppuu 2500rpm? Jos veto alkaa 1500 tai 1800 rpm ja loppuu vasta 5000rpm niin onhan siinä pelialuetta ihan eri tavalla, oli se sitten maastoauto tai käyttöauto?

Pertsi 03.03.2012 09:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 858038)
No, missäs moottorissa on sitten paras käyttöalue...maastoon tai maantielle? Mua ainakin ärsyttää ajaa nykyajan "power dieseleillä" käyttöautona, joissa vahva veto alkaa 1700rm ja loppuu 2800rpm...joutuu kokoajan lappamaan vaihteita ja tosiaan tyhjäkäynnillä aivan hengetön (automaatin kanssa toimii kyllä). Eli tilanne on ihan sama jos veto alkaa jossain museomoottorissa 1000rpm mutta loppuu 2500rpm? Jos veto alkaa 1500 tai 1800 rpm ja loppuu vasta 5000rpm niin onhan siinä pelialuetta ihan eri tavalla, oli se sitten maastoauto tai käyttöauto?

Mutta kova-askisessa maasturissa se puhti pitää alkaa jo tyhjäkäynniltä eikä 1500 ja tähän toi iso ja painava tojotamylly on minusta paljon parempi ratkaisu kun mersun kone jonka saa jo henkilöautossakin stumppaamaan pelkästään kytkintä nostamalla.

Lalli bj40 03.03.2012 10:46

itse painiskelin vuosi sitten saman asian kanssa ja kunnostin bertan vakio motin 3b kaikki uusiksi lopputulokseen en ollut tyytyväinen siksi että kunnostuksen hinnalla olisi saanut esim lj73 moottorin ja vaihteiston/jakolaatikon ja näin olisi ominaisuudet parantuneet bertassa huomattavasti ja painoa ei olisi turhaa tullut ja vanhaan toyotan moottoriin on aina hankala saada hyviä käytettyjä osia ja uudet maksaa liikaa

suosittelisin vaihto ehtoina

1.toyotan lj73 3.0tdic vaihteistoineen jakolaatikkoineen
2.hiacen viimenen pumppu diisseli motti bj:n laatikkoon
3.lj 70 tekniikka

extreme vaihto ehdoista

1.mersun 5 tai 6 sylinterinen isolla turbolla
2.mazda rx7 wankkeli motti turbolla
3.ducaton 2.8td pumppu diisseli

4x4_88 03.03.2012 11:24

Kyllä mulla ottas päähän ajaa kivikossa ja kannikossa jos mersun moottori vääntää vasta 1500rpm->. Ei paljon lohduta jos kone kiertää sinne 5000rpm jos sillä ei voi ajaa tyhjäkäynnillä. Sama pätee liikenteessä, hermot menee jos ei dieseli väännä alhaalta ja eikai se vaihteiden vaihtaminen oo ongelma. Ei diesel koneen tarvi kiertää kuin bensa. Tommoset koneet ei kuulu maastoon.

Mun mielest vanhat maamoottorit (esim. BJ:n b-moottori) on aivan loistavia. Niitä ei saa millään sammumaan ja tehoa on ihan tarpeeksi niin maastoon kuin tien päälle.

Anyway laita se 12-ht. Jos BeeJiihin pitää pukata mersun kone, laatikko ja viel jonkun muun jakolaatikko niin eikö ole parempi myydä BJ pois ja ostaa siitä saaduilla rahoilla+mersun tekniikkaan uppoavilla rahoilla G-mese ja ajaa sitten sillä. Siinähän on lukot akseleilla, kierrealusta ja se ihanasti kirkuva kone valmiina.

Pidetään BJ:t tojotina kun noi on muutenkin katoava luonnonvara. Ei kannata pilata niitä jollain mersun tekniikalla.

sisua45 03.03.2012 11:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lalli bj40 (Viesti 858056)
2.toyota mr2 vankkeli motti turbolla

Täh..?

Jani E 03.03.2012 11:42

no mites olis 2h. jollain rukatulla syöttöpumpulla ja turbolla?
jos sinne tekis pumpun sillä omalla alipaine säätimellä ja jollain customin nestepäillä niin vois vääntää makosasti kaasuun koskematta :D tai vaikka 61 nestepäillä hätätilassa. (on puoli milliä isommat mutta syöttää vähemmän...)
kunnostuskaan ei maksis niin paljoo kuin 12h-t. ja vääntää alhaalta ja kiertää korkeelle. ei rupee kierroksilla tökkiin vastaan niinkuin noi suoraruikkarit :D

ainoo haittapuoli 2h on milestäni se suuri lämmön kehitys...

lepoantti 03.03.2012 12:32

kun on kyse oikeesta BJ Land Cruiserista niin ei sinne voi laittaa mitä tahansa! B, 3B, 2H, 12H-T tai sitten F tai 2F tai sitten joku vanhan liiton työntötanko V-8 joille löytyy adapterit suoraan.

neljään ekaan löytyy uusia osia kohtuu hinnalla kun tilaa ausseista, parin viikoon sisään olen tilannut kaksi eri tilausta 2H ja 12H-T koneeseen. osat täällä yleensä nopeammin kuin mitä täkäläisiltä "ei oo" myyjiltä kestää saatavuustiedustelujen tekeminen.

jotkut hilux, hiace ja lj koneet on varmaan ihan toimivia juttuja kuten puheessa olleet mersun koneetkin, mutta ei niiden paikka ole bertan keulalla!! yhdessä mun ln110 hiluxissa oli ahdettu 2L-II ja tehoja enemmän kuin kaverin BJ-75:sen 3B koneessa. silti jos piti vaikka lähteä traileria nyhtämään niin kyllä 3B on aivan eri sarjassa! vääntö ja sitkeys aivan eri planeetalta, eli kyllä työkoneen moottorissa pitää olla massaa. ja sitä nämä vanhat toyotan ikimalmit tarjoaa.

itselle kun teen hj-45 pick-uppia niin H koneen korvaaminen 2H:lla ahdettuna oli itsestäänselvyys, en edes 12H-T konetta harkinnut. vanhan esikammiokoneen ominaisuudet riittää loppuun asti....ja mihin ei riitä niin mitä sitten!!

haaveilu on aina hienoa ja virtuaalirakentaminen, siinä ei iske kynsille perstaskun tyhjyys niin helposti kuin arkitodellisuudessa. missä tahansa koneessa vaikkapa todellisen 300 hevosvoiman ulostaminen maksaa oikeasti ( paitsi V-8:ssa ) rahaa. ja sit kun lisätään projektiin sen tarvitsema aika niin mittavien teknisten muutosten tekeminen alkaa olla toteuttamaton yhtälö useimmille meistä. eli kannattaa miettiä omat kyvyt, varat ja ennenkaikkea käytettävissä oleva aika ennenkuin alkaa rakentaa jotakin....

Morjenz 03.03.2012 12:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 858069)
no mites olis 2h. jollain rukatulla syöttöpumpulla ja turbolla?
jos sinne tekis pumpun sillä omalla alipaine säätimellä ja jollain customin nestepäillä niin vois vääntää makosasti kaasuun koskematta :D tai vaikka 61 nestepäillä hätätilassa. (on puoli milliä isommat mutta syöttää vähemmän...)
kunnostuskaan ei maksis niin paljoo kuin 12h-t. ja vääntää alhaalta ja kiertää korkeelle. ei rupee kierroksilla tökkiin vastaan niinkuin noi suoraruikkarit :D

ainoo haittapuoli 2h on milestäni se suuri lämmön kehitys...

Itellä oli Bertassa 2H moottori ahdettuna, maltillisella syötöllä dynotettiin 147hv tms ilman ahtoilmanjäähdytintä. Oli makea peli ajella, jaksoi vetää tyhjäkäynnillä ykkösellä ja kakkosella pikkupuolella. Ei tarvinnut kaasuun koskea syvissäkään kurakoissa. Jaksoi vetää tyhjäkäynniltä veto päällä tarvittaessa ryntäytyskierroksille, eikä voima tuntunut loppuvan lainkaan...

Keulasssa oli vieterit, mutta ei se keula tuntunut lainkaan liian painavalta, tosin enpä sitä mihinkään järin syviin paikkoihin edes vienyt :)

Tässä joku video Kulmakorvesta:
http://www.youtube.com/watch?v=SGfYqh1d3gM

hobro 03.03.2012 13:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 858082)
Itellä oli Bertassa 2H moottori ahdettuna, maltillisella syötöllä dynotettiin 147hv tms ilman ahtoilmanjäähdytintä. Oli makea peli ajella, jaksoi vetää tyhjäkäynnillä ykkösellä ja kakkosella pikkupuolella. Ei tarvinnut kaasuun koskea syvissäkään kurakoissa. Jaksoi vetää tyhjäkäynniltä veto päällä tarvittaessa ryntäytyskierroksille, eikä voima tuntunut loppuvan lainkaan...

Keulasssa oli vieterit, mutta ei se keula tuntunut lainkaan liian painavalta, tosin enpä sitä mihinkään järin syviin paikkoihin edes vienyt :)

Tässä joku video Kulmakorvesta:
http://www.youtube.com/watch?v=SGfYqh1d3gM



Tohon punaseen paholaiseen on tulossa V8:cool:. Bongin auto nykyisin.:D:D

Jani E 03.03.2012 13:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 858082)
Itellä oli Bertassa 2H moottori ahdettuna, maltillisella syötöllä dynotettiin 147hv tms ilman ahtoilmanjäähdytintä. Oli makea peli ajella, jaksoi vetää tyhjäkäynnillä ykkösellä ja kakkosella pikkupuolella. Ei tarvinnut kaasuun koskea syvissäkään kurakoissa. Jaksoi vetää tyhjäkäynniltä veto päällä tarvittaessa ryntäytyskierroksille, eikä voima tuntunut loppuvan lainkaan...

Keulasssa oli vieterit, mutta ei se keula tuntunut lainkaan liian painavalta, tosin enpä sitä mihinkään järin syviin paikkoihin edes vienyt :)

Tässä joku video Kulmakorvesta:
http://www.youtube.com/watch?v=SGfYqh1d3gM

no tosta mun 2h koneesta (61 pumppu, ct26, ja iso cooleri) lähti 170hv ja 400nm ja ahtoja oli 0,5bar
ja huiput oli 205hp ja 475nm, mutta penkkistä loppu väännönkesto 500nm ja ei kerennyt ahdot nouseen ku johki kiloon. kiihty ihan liian kevyesti ja ei kerennyt turbo mukaan :D
ja syöttöihin en ole koskenut hp dieselin jälkeen ja leimalla ollut savuarvo jotain 0,5 pintaan kahtena vuotena...
vääntää ihan kohtalaisesti myös tyhjäkäynniltä. ei paljoo häviä vakio pumpulle...

petr 03.03.2012 15:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_88 (Viesti 858067)
Kyllä mulla ottas päähän ajaa kivikossa ja kannikossa jos mersun moottori vääntää vasta 1500rpm->. Ei paljon lohduta jos kone kiertää sinne 5000rpm jos sillä ei voi ajaa tyhjäkäynnillä. Sama pätee liikenteessä, hermot menee jos ei dieseli väännä alhaalta ja eikai se vaihteiden vaihtaminen oo ongelma. Ei diesel koneen tarvi kiertää kuin bensa. Tommoset koneet ei kuulu maastoon.

Mun mielest vanhat maamoottorit (esim. BJ:n b-moottori) on aivan loistavia. Niitä ei saa millään sammumaan ja tehoa on ihan tarpeeksi niin maastoon kuin tien päälle.

Anyway laita se 12-ht. Jos BeeJiihin pitää pukata mersun kone, laatikko ja viel jonkun muun jakolaatikko niin eikö ole parempi myydä BJ pois ja ostaa siitä saaduilla rahoilla+mersun tekniikkaan uppoavilla rahoilla G-mese ja ajaa sitten sillä. Siinähän on lukot akseleilla, kierrealusta ja se ihanasti kirkuva kone valmiina.

Pidetään BJ:t tojotina kun noi on muutenkin katoava luonnonvara. Ei kannata pilata niitä jollain mersun tekniikalla.

Niin...tottakai mahtava alavääntö tyhjäkäynniltä olisi kiva. Se vaan usein tarkoittaa että korkeampia kierroksia tai suurempaa tehoa ei ole saatavilla => kompromissejä siis jos puhutaan kuitenkin "perinteisestä tekniikasta" eikä tietokoneohjatuista CDI moottoreista sarjassa olevilla turboilla. Sitä en tiedä mistä mersun moottoreiden "vääntö alkaa", sehän on paljon turbon koolla määrättävissä. Riittävän pienellä turbolla sen saa varmaan vääntämään jo heti 1000rpm jäljestä, mutta sitten jää isommat tehot ja väännöt toteutumatta keskikierroksilla ja korkeilla (toisaalta paljonko sitä tehoa sitten tarvii maastoajoon). Sen vaan tiedän että hyvät "superturbot" herää 2000rpm kohdalla, voisin kuvitella että karvan pienemmällä turbolla olisi mahdollista saada jo 1500rm kohdalla kaikki toyon "maamoottorit" pesevät väännöt ja silti 2x tehot ja 2x kierroslukualue 0,7x painolla, 0,8x kulutuksella ja varmasti ainakin OM603 ja OM 606 3L koneen perusvääntökin tyhjäkäynnillän on jo jotain vaikka ei vielä ahdin olekkaan mukana.

Aika menestyksekkäästi tuolla maastossa on ajeltu todella huonosti tyhjäkäynnin kohdalla vääntävillä bensa-autolla...miten lienee ollutkaan mahdollista sellainen kun ainoa oikea on iso maamoottori vetoalueella 1000-2500rpm ja 70hv maksimitehoilla? ;)

temmi_hoo 03.03.2012 16:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 858141)
Aika menestyksekkäästi tuolla maastossa on ajeltu todella huonosti tyhjäkäynnin kohdalla vääntävillä bensa-autolla...miten lienee ollutkaan mahdollista sellainen kun ainoa oikea on iso maamoottori vetoalueella 1000-2500rpm ja 70hv maksimitehoilla? ;)

Se ei varmaan liity niihin vaihteisiin, joita kuitenkin sitten saa olla ja hämmentää, vaikka olikin ihan TYHMÄÄ lyhentää välityksiä koska sillonhan joutus vaihtaa isommallekin joskus.

Tommosilla huonoilla bensa-autoilla on voitettu iso sotakin.

turakoitsija 03.03.2012 16:24

juu kyllähän se taitaa toi merkki puhua puolestaan eli eiköhän sitä 12h-t:tä rueta suunittelee keulalle.

artsi777 03.03.2012 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 858147)
juu kyllähän se taitaa toi merkki puhua puolestaan eli eiköhän sitä 12h-t:tä rueta suunittelee keulalle.

Hyvä päätös :):)

Samsonite 03.03.2012 21:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 858141)
Niin...tottakai mahtava alavääntö tyhjäkäynniltä olisi kiva. Se vaan usein tarkoittaa että korkeampia kierroksia tai suurempaa tehoa ei ole saatavilla => kompromissejä siis jos puhutaan kuitenkin "perinteisestä tekniikasta" eikä tietokoneohjatuista CDI moottoreista sarjassa olevilla turboilla. Sitä en tiedä mistä mersun moottoreiden "vääntö alkaa", sehän on paljon turbon koolla määrättävissä. Riittävän pienellä turbolla sen saa varmaan vääntämään jo heti 1000rpm jäljestä, mutta sitten jää isommat tehot ja väännöt toteutumatta keskikierroksilla ja korkeilla (toisaalta paljonko sitä tehoa sitten tarvii maastoajoon). Sen vaan tiedän että hyvät "superturbot" herää 2000rpm kohdalla, voisin kuvitella että karvan pienemmällä turbolla olisi mahdollista saada jo 1500rm kohdalla kaikki toyon "maamoottorit" pesevät väännöt ja silti 2x tehot ja 2x kierroslukualue 0,7x painolla, 0,8x kulutuksella ja varmasti ainakin OM603 ja OM 606 3L koneen perusvääntökin tyhjäkäynnillän on jo jotain vaikka ei vielä ahdin olekkaan mukana.

Aika menestyksekkäästi tuolla maastossa on ajeltu todella huonosti tyhjäkäynnin kohdalla vääntävillä bensa-autolla...miten lienee ollutkaan mahdollista sellainen kun ainoa oikea on iso maamoottori vetoalueella 1000-2500rpm ja 70hv maksimitehoilla? ;)

Automaattivehkeestä kun on lappu niin ei ole alle 2000 rpm pystynyt penkittämään, mutta taatusti siellä on sitä vääntöä jo mukavasti...
CDI kelpais kyllä ainakin tienpäälle:

http://i40.tinypic.com/ddyyhf.jpg

4x4_88 03.03.2012 21:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 858141)
Aika menestyksekkäästi tuolla maastossa on ajeltu todella huonosti tyhjäkäynnin kohdalla vääntävillä bensa-autolla...miten lienee ollutkaan mahdollista sellainen kun ainoa oikea on iso maamoottori vetoalueella 1000-2500rpm ja 70hv maksimitehoilla? ;)

Ainakin Suzukilla mentiin menestyneesti vähä vaikka mistä vaikka vääntöä ei ole millään kierroksilla. Oli aika tuskaista :D Siksihän ton tojon maamoottori tuntuu jumalaiselta eikä sitä voita mikään! ;)

Noh meni vähän ohi aiheen..

tdi 04.03.2012 04:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 858266)
Automaattivehkeestä kun on lappu niin ei ole alle 2000 rpm pystynyt penkittämään, mutta taatusti siellä on sitä vääntöä jo mukavasti...
CDI kelpais kyllä ainakin tienpäälle:



kyllä suora ruisku tekniikassa piilee se voima kun se saadaan vaan otettuu talteen ;) ja kehittyy vielä vähän toi cdi homma ni varmasti hyviä aihioita :)

petr 04.03.2012 21:52

Joo...ja ompa niitä nähty lappuja, joissa perinteisestä 2.5L mersun esikammiomotorista on otettu 1500rpm kohdalla enemmän vääntöä mitä Tojon HJ60 4.0L vaparissa on vääntöä millään kierrosluvulla...ja sekin oli kuitenkin ns. lähes superturbokategorian laite, ei siis mikään offimöyrintään tarkoitettu "vääntökone".

tdi 06.03.2012 23:13

2h on ilmoitettu alunpitäen olevan 240nm 2000 rpm

tota omaa 12ht penkkipaperii katoin ni 240nm oli +-900 rpm

eri mersujen penkki papereita katoin ni kyllä se järestään on just jotain 1500 rpm ja 240 nm

eli mitä tästä opimme :D ei mitään ? mutta kyllä koneen massalla on vaikutus siihen perus sitkeyteen en tiedä onko tollaset penkkilaputkaan oikeen varrattavissa. pitäs olla sellanen penkki joka "tappais" koneen oikeesti ni saatas se sitkeys esiin. vähän niinku tää http://www.youtube.com/watch?v=d_8Fc...eature=related

toyota4x4 07.03.2012 10:39

täällä Lahdessa on mitattu super turbo mersun om 605 konellisesta vehkeestä 340nm max vääntö ja 250 hv takapyöriltä!! samassa penkissä toyotan 1 kz-t koneesta 174 hv ja 425nm vääntöö, siis takapyöräteho!. eli onko pohjanmaalla sit mersunkoneessa 400hv ja toyotan koneessa se 324hv?? (vertailuna vakio patrolli 98 samassa penkissä mitattu 107hv taka pyörältä/130hv konetehon tehdas ilmottaa, penkissä mitattu vääntö 224nm taka pyörältä/ 270nm tehdas ilmoittaa)

Samsonite 07.03.2012 14:41

http://www.youtube.com/watch?v=Pd-dOTFNdHQ

Enemmän on kun 400 ?

tdi 07.03.2012 15:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 859528)

on varmasti 800 luokkaa ;)

turakoitsija 07.03.2012 16:59

pieniä mutkia matkassa ton 12h-t:n laiton kanssa kun on 17,6 kg liika painava. vertailumoottorin paino 3B 287kg. 12h-t 362kg eli 287x1,2=344,4kg

tdi 07.03.2012 17:18

älä käytä 3b:tä vertailukoneena. :D käytä vaikka 2h / 2f joka kuuluu mallisarjaan ja tehojenkin puolesta 2f 135hv

turakoitsija 07.03.2012 17:34

ei ole 2h:ta ollut mun löytämien tietojen mukaan bj:ssä. 2f ja 3b moottori saman painoisia. tehot ei ongekma mutta toi paino.

tdi 07.03.2012 17:40

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_...iser_%28J40%29

hakoteilla 07.03.2012 18:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 859555)
pieniä mutkia matkassa ton 12h-t:n laiton kanssa kun on 17,6 kg liika painava. vertailumoottorin paino 3B 287kg. 12h-t 362kg eli 287x1,2=344,4kg

HJ-45 on ollut H-koneella (324 kg), sitähän voi periaatteessa käyttää vertailukoneena massan puolesta ja ja 2F tehojen puolesta. Jonkun lähteen mukaan J-45 olis eri mallisarjaa, mutta vois yrittää osoittaa dokumenteilla, että runko on etupäästä sama ja etuakselistot vastaa toisiaan.

Akselimassa ei saa kasvaa, siitä selviää esim. keventämällä iskarikiinnikkeitä, poistamalla akkutelineet ja siirtämällä akut taakse, vinssinkin voi ottaa pois katsastuksen ajaksi.

tdi 07.03.2012 18:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hakoteilla (Viesti 859580)
HJ-45 on ollut H-koneella, sitähän voi periaatteessa käyttää vertailukoneena massan puolesta ja ja 2F tehojen puolesta. Akselimassa ei saa kasvaa, siitä selviää esim. keventämällä iskarikiinnikkeitä, poistamalla akkutelineet ja siirtämällä akut taakse, vinssinkin voi ottaa pois katsastuksen ajaksi.

jos joku vahvistaa tuon 2F painon. Netistä löytyi aika ristiriitaista tietoa mutta +- 320kg tai oikeastaan 290kg-380kg:D

Profi 07.03.2012 19:39

2f painaa 273kg eli on 10 kiloo kevyempi mitä 3b

turakoitsija 07.03.2012 19:55

ei kelpaa hj-45:nen vertailuautoksi koska on eri mallisarjaa. mutta mikä mielenkiintoisinta bj:hin sais leimattua pykälää uudemman koneen eli 1 HD-T. paino 325kg teho 162hv. eli 2f 135x1,2=162.

hakoteilla 07.03.2012 20:10

F engines starting #F294920, October 1969. Engine weight with clutch and air filter 633.6 Lbs. With the 2 barrel carburetor and 7.8 to 1 compression ratio it was rated at 155 HP @ 4000 RPM 230 Ft-Lb @ 2200 RPM.

Toi olis kiloissa 287 kg, jos auttaa yhtään.

-MaTTi- 07.03.2012 22:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 858585)
Joo...ja ompa niitä nähty lappuja, joissa perinteisestä 2.5L mersun esikammiomotorista on otettu 1500rpm kohdalla enemmän vääntöä mitä Tojon HJ60 4.0L vaparissa on vääntöä millään kierrosluvulla...ja sekin oli kuitenkin ns. lähes superturbokategorian laite, ei siis mikään offimöyrintään tarkoitettu "vääntökone".

Käytännössä tämäkin tilanne on vaan päinvastoin, Mersun koneessa pitää olla ahdot kovaa vauhtia nousemassa tossa vaiheessa, mitä se ei kuitenkaan tee lähtemättä vedättämään jo tovi aiemmin lappu lattiassa. Sama homma näissä nykydiisseleissä, kehutaan että väännöt vaikka 400 Nm/1500 r/min, mutta ajeleppa tuolla 1500 r/min kierroksilla maantiellä isoin vaihde sisässä niin saa siinä hetken odotella ennen kuin vääntöjä alkaa kehkeytymään.

Bj Andy 08.03.2012 02:01

Tässä ollaan taas semmosten asioiden äärellä että joo.

Eli jos jostain 2.5 litrasesta mersun koneesta saa sen 400 kaakkia ja hitosti vääntöä niin miksei niitä ole rekoissa???

Asiaan. Eti joku homeiinen 61 :nen elimenluovuttajaksi niin siitä saat lukot jarrut, ym kilkkeet millä saa tuon 12h-t:n pelaamaan ja leimattua.

Mutta nopea piristys tuolle on tosiaankin turbotus. Ei sillä sittenkään kuuhun mennä mutta vetoja tulee mukavasti lisää. Ja kait jotkut 100-110 hp:tä ja 250-300 nm:mmää saattaisi irrota takapyöristä.

turakoitsija 08.03.2012 07:56

kyllä se on sexsylinder saatava keulalle hyrisemään. kunhan saadaan leimattua 12H-T:lle ni kompensoidaan painon nousua riittävällä voiman lisäyksellä.

tepa78 08.03.2012 11:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 859627)
ei kelpaa hj-45:nen vertailuautoksi koska on eri mallisarjaa.

Siis oikeestihan nämä on valmistajan eli toyotan mukaan samaa mallisarjaa, ne on kaikki J4 sarjaa moottorista tai kopan muodosta /pituudesta riippumatta, Se on vaan tämä meidän tosi kiva trafi mikä on päättänyt omissa pikku mielissään ettei näin olekkaan. mut eiks valmistajan jutut menny trafin ukkojen edelle...

turakoitsija 08.03.2012 11:34

sitä nyt yritetään vääntää trafin kanssa. tuolta toyotaltakin kun saa niin h.l.e.in hyvin noita todistuksia muutos asioihin.

hakoteilla 08.03.2012 12:00

SLCK:n dokumenteista Toyotan edustajan allekirjoittama paperi, jonka toteaa koskevan koko J4x tyyppiä (BJ4x, HJ4x ja FJ4x). Itse lapun sisältö koskee rengasasioita, mutta mielestäni tuo osoittaa maahantuoja ajattelevan J4x-malleja yhtenäisenä sarjana.

http://slck.net/galleria/main.php?g2...serialNumber=1

tdi 08.03.2012 19:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 859760)
Tässä ollaan taas semmosten asioiden äärellä että joo.

Eli jos jostain 2.5 litrasesta mersun koneesta saa sen 400 kaakkia ja hitosti vääntöä niin miksei niitä ole rekoissa???

Hah :D
siinä tulee ylämäki vastaan kun korkee viritteinen kone laiteteen töihin ni se sulaa ihan paskaks :D:D siks ei 606 käytetä raskaassa liikenteessä :rolleyes:

Samsonite 09.03.2012 08:13

Juu sen takia niissä käytetään vain tojotan moottoreita. :D:D

petr 09.03.2012 10:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 859760)
Tässä ollaan taas semmosten asioiden äärellä että joo.

Eli jos jostain 2.5 litrasesta mersun koneesta saa sen 400 kaakkia ja hitosti vääntöä niin miksei niitä ole rekoissa???

Asiaan. Eti joku homeiinen 61 :nen elimenluovuttajaksi niin siitä saat lukot jarrut, ym kilkkeet millä saa tuon 12h-t:n pelaamaan ja leimattua.

Mutta nopea piristys tuolle on tosiaankin turbotus. Ei sillä sittenkään kuuhun mennä mutta vetoja tulee mukavasti lisää. Ja kait jotkut 100-110 hp:tä ja 250-300 nm:mmää saattaisi irrota takapyöristä.

No joo, tiedät itsekkin miksi niitä ei käytetä rekoissa. Onhan se nyt ihan eri käyttötarkoitus kuin henkilöauto tai maastoauto. Niin, jokainen tehköön miten parhaaksi näkee. Onhan siinä ison 4L moottorissa sen tilavuuden vuoksi tietty luontainen hyvä vääntö tyhjäkäynnin tuntumassa...mikä on varmaan tarpeen kun pitää lipsutella siinä tyhjäkäynnin tuntumassa kun Tojon välitykset on ylipitkät ja vankkurin jousilla ei voi ajaa kuin ryömintävauhtia jos on yhtään pattia maassa ;)

petr 09.03.2012 11:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 859726)
Käytännössä tämäkin tilanne on vaan päinvastoin, Mersun koneessa pitää olla ahdot kovaa vauhtia nousemassa tossa vaiheessa, mitä se ei kuitenkaan tee lähtemättä vedättämään jo tovi aiemmin lappu lattiassa. Sama homma näissä nykydiisseleissä, kehutaan että väännöt vaikka 400 Nm/1500 r/min, mutta ajeleppa tuolla 1500 r/min kierroksilla maantiellä isoin vaihde sisässä niin saa siinä hetken odotella ennen kuin vääntöjä alkaa kehkeytymään.

Eikös tuo ole siitä kiinni, että mihin käyttötarkoitukseen ja miten kone on rakennettu. Ainakin mersujen koneiden lähes kaikki dynolaput ovat ns. superturboista, missä tavoitteena on maksimaalinen teho => turbon mitoitus sopiva korkeilla kierroksilla, ei niinkään alavääntö ja herkkyys alarekisterissä. Dynossa painetaan lappu lattiaan ja siitä piirtyy sitten se vääntökäyrä. Ei siinäkään nyt "minutteja" pidetä lappua lattiassa ennekuin tehoa aletaan mittaamaan? Eli tehon/väännön syntyminen (= ahtopaineen nousu) on enemmän kuitenkin muutamia sekunteja, jos turbo on vähänkään mietitty "käyttöauto" mielessä...? Sen lisäksi lähes kaikki dynolaput on tehty ns. perinteisillä turboilla eikä muuttuvasiipisillä VNT turboilla, joilla voi vielä herkistää alarekisterin vetoa (jos vaan osaa tehdä hyvän ohjauksen näihin ns. "mekaanisiin esikammiokoneisiin") menenttämättä paljoa käyttöaluetta korkeilla kierroksilla. Kokonaan toinen kysymys on sitten se, että paljonko on "järkevä" ottaa vääntöä/tehoa matalilla kierroksilla kestävyyden näkökulmasta...1000-1500rpm:n välissä otettu kova teho on kyllä aika "rajua" moottorin mekaaniikalle ja voimansiirrolle.

turakoitsija 09.03.2012 15:52

kyllä mulla on tossa oottamassa jo lj:n jakarit ja hj:n lukkoakselit on viel hakusessa mut eiköhän nekii tumpata sinne samalla. yhet lj:n takajakarit vois viel tarvita jos olis jollain ylimääräsenä. sais molempiin päihin tukivarret akselin yläpuolelle.

helmapelti 09.03.2012 18:08

Kiinnostavaa.
 
Kiinostais nähdä noita väätökäppyröitä jotka vastaa kun Tojotan ylipitkällä ykkösellä ylisuurilla renkailla lähdetään tyhjäkäynniltä ylämäkeen. Mitä dynon kuorma käytännössä vastaa? Onko niissä jokin standardi?
Voihan se vitosella kiihdytys kertoa paljonkin jos käppyrää venytettäis kunnolla ekan tuhannen kierroksen osalta.
Pienet erot voi olla merkittäviä mutta yleensä tuijotetaan huippuja.

Bj Andy 09.03.2012 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 860228)
kyllä mulla on tossa oottamassa jo lj:n jakarit ja hj:n lukkoakselit on viel hakusessa mut eiköhän nekii tumpata sinne samalla. yhet lj:n takajakarit vois viel tarvita jos olis jollain ylimääräsenä. sais molempiin päihin tukivarret akselin yläpuolelle.

Jos vielä onnistut löytämään vielä J 75 :sen akselit niin niissä oisi leveys passelimpi ja välitys valmiiksi 4.11

Mutta pidä se bertta liikkeessä siihen saakka kunnes tekniikka on valmiina svappia varten. Maailma vaan kun on sitä parempi paikka mitä enemmin berttoja pyörii liikenteessä.:D:D

turakoitsija 09.03.2012 21:17

juu kyllä olis tarkoitus pitää ajossa kunnes kaikki osat kasassa. eikä sittenkään kovin pitkään seisoteta. kova tavote olis että anttolan jamboreessa olis kierteet alla ja kutvonen keulalla. mistähän löytäis kohtuuhintaan 1HD-T moottorin sais näköjään helpommin leimattua tohon berttaan.

Bj Andy 09.03.2012 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 860343)
juu kyllä olis tarkoitus pitää ajossa kunnes kaikki osat kasassa. eikä sittenkään kovin pitkään seisoteta. kova tavote olis että anttolan jamboreessa olis kierteet alla ja kutvonen keulalla. mistähän löytäis kohtuuhintaan 1HD-T moottorin sais näköjään helpommin leimattua tohon berttaan.

Mihinkäs tuo ny perustuu????

pee 09.03.2012 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 860347)
Mihinkäs tuo ny perustuu????

paino ?

ei kai HDJ n koneita saa halvalla eikä ees kohtuuhintaan mistään, ja murheensa niissäkin...

Bj Andy 09.03.2012 22:34

Tommonen hodarin tekniikkapaketti kaikkine automaatteineenjakolootineen ois kyllä aika messevä bertassa.:D

turakoitsija 22.03.2012 10:19

nii olishan se kyl aika mukavan kuuloinen yhdistelmä. kuutos automaatti kierteillä ja AVONA. sillähän saattais vaik kesäpäivinä olla ihan mukava kierrellä terassejakii.

turakoitsija 23.03.2012 13:22

tuli tänään tieto trafilta ettei 12H-T:tä saa ilman muutoslupia laillisesti bj-40:seen. prkele että tää suomen laki ottaa välillä nuppiin.

tepa78 23.03.2012 13:33

Näitähän on tehty luultavasti enemmän kun yks muutos suomen maassa:)

12HT keulille, akut takakonttiin, sopivat paperit taskuun ja konttorille, ei siihen tuota trafia tartte väkisin yrittää tunkea mukaan, menee ihan muutoskatsastuksella.

tepa78 23.03.2012 13:37

Ja kyllä valmistaja ja maahantuoja menee trafin ohitse, näin ainakin kun katsastin hoojiin akselit 45 pickuppiin, trafin akselimassat ei riitä mut valmistajan riittää, valmistajan massoja/ohjeita katsotaan eikä välitetä trafinpaskasta...

Bj Andy 23.03.2012 13:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa78 (Viesti 864824)
Näitähän on tehty luultavasti enemmän kun yks muutos suomen maassa:)

12HT keulille, akut takakonttiin, sopivat paperit taskuun ja konttorille, ei siihen tuota trafia tartte väkisin yrittää tunkea mukaan, menee ihan muutoskatsastuksella.

Jep.
Lainaus:

2 luku
Moottorinmuutokset
3 §
Moottorinvaihdon yleiset edellytykset

1. Autoon saa vaihtaa kevyemmän ja pienempitehoisen moottorin. Autoon saa vaihtaa myös sellaisen painavamman ja suurempitehoisen moottorin, jäljempänä vertailumoottori, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa. Autoon saa vaihtaa myös vertailumoottoria tehokkaamman ja painavamman moottorin.

2. Auton jarrut ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet on muutettava vastaamaan asennetun moottorin suurempaa tehoa seuraavalla tavalla:

a) ilman lupaa suoritettavissa moottorinvaihdoissa on jarrujen ja muiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavien rakenteiden oltava vastaavat kuin vertailumoottorilla varustetussa autossa; ja

b) jäljempänä 4 §:ssä tarkoitetussa luvanvaraisessa moottorinvaihdossa on jarrut muutettava tehokkaammiksi kuin auton mallisarjan tehokkaimmat jarrut.

3. Jos moottorin kierroslukualue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, myös voimansiirto on muutettava vastaavasti.

4. Moottorin vaihtoa ei saa suorittaa, jos auton omamassan suhde moottorin nettotehoon muutoksen jälkeen on pienempi kuin 7 kg/kW.
4 §
Luvanvaraiset moottorinvaihdot

1. Moottorinvaihtoon tulee hakea lupa, jos:

a) moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin vertailumoottorin massa;

b) moottorin teho on yli 20 % suurempi kuin vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tai

c) moottorin iskutilavuus on yli 25 % suurempi kuin vertailumoottorin iskutilavuus.

2. Moottorin massan ollessa yli 10 % suurempi kuin vertailumoottorin massa tulee moottorin alla olevaan akseliin kohdistuvan massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia.

3. Asennettavan moottorin imusarja ja kaasuttimen tai polttoaineen suihkutuslaitteiston tyyppi voidaan, mikäli moottorin teho verrattuna sen tilavuuteen on pieni, tarvittaessa yksilöidä ja merkitä lupaehtoihin sekä rekisteritietoihin.
Kun hoidat homman siten että akselipainot ei mene yli niin ei tuossa ole mitään mahdotonta eikä tuossa missään sanota että trafilta pitäisi kysyä yhtään mitään. Tarvittaessa juuri akut takapaksiin, ja vinssi tallin lattialle, ja etupuskurin tekee, sen mitä siinä pitää olla, jostain 1.5 millisestä kamasta.

Ei ny ruveta nössöilemään vaan nyrkit pystyyn ja ääntä kohti mars mars.

patroltd 23.03.2012 15:18

Trafilta ei yleensäkään pidä kysyä YHTÄÄN mitään ellei ole aivan pakko. Eikös noita kutoskoneisia berttoja oo suomessa vaikka kuinka monta?
Muuten sulla on kyllä ajatus kohdallaan, ahdin, kutosdiesel ja vanha avomaasturi on mahtava yhdistelmä!


Sivu luotu: 23:44 (GMT +2).