![]() |
bj40 -77 1HD-T+PORTTAAL+35" (perfectly legal)
kävi viime heinäkuussa pitkäaikainen haave toteen. sain vihdoin hommattua bertan ja vielä ihanteellisilla papereilla. no sitähän heti hitsailemaan leimakuntoon. leima saatiin ja avonakin kerettii vähän ajelemaa. retrossakin käytiin oikei kilpaa ajamassa.no nyt on sit kevät aurinko taas ruennu senverran pehmentämään päätä et tuli hommailtua jakarit ja koneen vaihto hiipinyt mieleen nyt sit raadilta mielipiteitä kumpi parempi. rohviilissa jonkunverran kuvia.
|
606 ei paina ku puolet tosta tojotan koneesta.
|
Paremmasta tiedä, mutta eihän berttaan nyt voi ruveta sotkemaan mitään mersedeksen alitehoisia ja ylipainoisia moottoreita:cool: Laita vaan laadukasta japanialaista voimaa pellin alle:)
|
Lainaus:
606 vs 12-ht Olishan se kiva pysyä merkkiuskollisena, jos jaappanilaiset olis tehny vähän köykäsempiä tiisseleitä... Ite yrittäsin tehä mahollisimman kevyen. Tai sit kevyempi tojon motti1kz jos ei halua erimerkkistä motooria... |
mitenkähän toi 1kz-t. mahtaakohan käydä tohon bj:n laatikkoon suoraa? olis kyl yks hj:n 5v laatikkokii irrallaa.
|
Ei 12-ht. Tulee keulasta melkolailla painava tuolla koneella.
|
Mesrun dieseli Tojotaan
Lainaus:
Jospa tarkasteltaisiin tuota merkkiuskollisuutta sen tosiasian valossa, etta Toyotan Brasilian tehtailla asennettiin tehdasasennuksena Landcruisereihin paikallista tuotantoa mersun moottoreita. |
D4D ehottomasti kestävin ja vääntävin kevyt tojotan moottori..
|
onks tää joku kompa? KUNKKUMOOTTORIA PELLINALLE JA KUVIA PALSTALLE!
|
entä 605 ? ois kevyempi, lyhyempi, eikä juuri häviä ominaisuuksissa...
eli eikun muutat otsikon muotoon, mistä 605 ??? ;) |
ei muuta kuin mersun moottori keulalle.
ja peen ehdotus ei olis yhtään pöllömpi vaihtoehto |
joo om 605 ois varmaan passeli..ja toi 1kzt ei olis paha sekään ja pikku piridtämisel saa kyl voimaaki,mut tuskin käy beejiin laatikkoon suoraan!
|
Moottori berttaan
Tätä mä olen kans jo kauan miettinyt, jos joku on tehnyt/tekee jonkun adapterin millä saa om60x moottorin sovitettua BJ:n laatikkoon/jakikseen niin vois ottaa yhteyttä minuun. Noi mersulaiset moottorit kun on tullut tutuksi vuosien varrella.
|
Lainaus:
Miten lie tollasen Mersun moottorin alavääntö, 12H-T:ssa olis vauhtipyörällä painoo varmasti reippaasti enemmän = ei nyykähdä kun tyhjäkäynniltä nostaa kytkintä. Mese stumppaa kyllä paljo helpommin. Mutta onhan se 12H-T tosiaan painava möykky 362 kg, B-mosa 283 kg. M-B 606 vissiin jotain 210 kg luokkaa. Ite laittasin 1KZ-T:n tai 13B-T:n. |
sen verran kokemusta 12ht koneesta beejiissä etten kyllä harkihtis hetkeekään jos 606:nen on vaihtoehtona :D
painava ja laiskahan se 12ht on mersun mottiin verrattuna eikä siitä mittään irti saa vaikka minkä tekis. |
Ei oo kyl vastaus kysymykseen mutta -Matti-:n kans samoilla linjoilla. n. 10v metsissä 3B keulilla rymynnyt toki turbotettuna ja kymmeniä 12ht virityksiä nähneenä en laittaisi sellaista keulalle. Etenkin jos autosta on tulossa maastoauto. Jos koneen jatkeena on manuaali niin koneen tulee olla alhaalta vääntävä. Kumpikaan näistä 12ht tai om606 ei ole sellainen. Tai sitten pitää olla sellaiset välitykset et kierroskoneella pärjää. Ja berttaan ei ihan pikkutöikkä saa sellaisia välityksiä että kierroskonetta kannattaisi laittaa.
Mut jos kyseessä vaikka crossi auto niin sitten vois tuo om606 toimia. Kaikkihan menee päälaelleen jos koneen jatkona automaatti. |
eiköhän sen mersun kutosen saa vääntämään alhaaltakin.
|
Sillä on aika iso ero pysyykö kone käynnissä vielä alle esim 1000 rpm kun rengas kiipeää kiven yli. Massan hitautta ei korvaa mikään ;)
|
Lainaus:
|
yhistettynä remmiahtimeen.tyhjäkäynnillä säätää ahtaan puolkiloo niinku erääsä vihreässä farmari yykaakoosa nii jaksaa mennä:)
|
tää härveli on pääasiassa katuliikenteessä. mut kyllähän mettisäkii tulee jonkunverran ajeltua.
kumpaan laatikkoon saa hitaammat välitykset. (mistä).vai olisko sit jotain kestävää automaattia tarjolla. just kävin hommaamassa 90A laturin et saapi riittämää virran tolle 15000lbs t-max:ille mikä olis tarkotus laittaa mekaanisen kaveriks. vaijeri kiertämään takakautta? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
|
Ainakin OM602 ja 603 perään saa laitettua sopivalla (uudehkon pakun) kytkinkopalla sen pakun laatikon, missä on ykkösen välitys 6.15 ja pakkikin oli jotain 5-6 väliin? Luultavasti se menisi siis OM606 perään kans? Ei taida löytyä parempaa/tihempää "bolt on" ratkaisua? Ja aika edullinenkin...pakun loota on n. 300€, kytkinkoppa voi olla hankalampi...viimeistään saksasta 150€. Jos Toyossa on jakis kiinni päälaatikon persiissä niin sit pitäis laittaa jakolooda jostain...Volvosta? ja välikardaani?
|
Lainaus:
Sama kone varmaan toimii ok kevyemmässä kamppeessa, mutta 2500 kg tyhjiltään painava Crafter tarttis tosiaan enempi massaa kampiakselille. |
jos hevoset ei riitä vaan pitää saada myös voimaa pienessä koossa, ni ei kumpikaan noista. :D
|
Lainaus:
|
tuo alaväännöttömyys on jotenkin outoa, lienee moottorinohjaus homma, kun koitetaan saada tyhjäkäynti mahd pienellä kulutuksella... niin vähän kaasua kuin pystyy nahkapohjalla antamaan, auttaa monessa vastaavassa ihan hemmetisti, vaikkei kierrokset edes nouse havaittavasti...
miksköhän semmost 1990 luvun mersuista tuttua tyhjäkäynnin korjausta ei oo yleisemmin nykyautoissa ? eli vääntää soppaa koneelle kun koittaa kierrokset pudota, muttei nosta kierroksia... sais kai tuon noissa sähkökaasupoljin vehkeissä modattua toimimaan niin, että antais jonkun prosentin sinne tyhjäkäynnille lisää potentiometriltä sähköisesti ? vastustahan siellä vaan muutellaan... |
Lainaus:
Meni hiukka ohi aiheen jo, mutta miksei sitten tuota 12H-T:ta voisi laittaa jos vehkeellä ajellaan enimmäkseen tiellä, eikä muutenkaan harjoiteta HC-toimintaa maastossa? Koko voimapaketti HJ:sta, niin ei tartte kikkailla sen isommin adapterien sun muiden sovitusten kanssa. |
Lukeeko turbo-urpo vielä tätä foorumii ? ois kiva tietää millaseks toi alavääntö muttuu sen modatun pumpun kans ?
jostain traktorin pumpusta, vakiokierros säätimellä kun virittelis 12ht alavääntöseks;) |
Ainakin ugly-hj näyttää pärjäävän mainiosti 12HtLä, tosin tota ylipainoa en epäile yhtään.
Mutta mun mielesti jos luotettavuus on tärkeetä niin 12ht pellin alle. eikä mitään alukansisia ripellyksiä:) |
Lainaus:
|
Mikä vika orginallissa B-moottorissa? Voihan sen turbottaa helposti. Vai kuinka tehokas BJ:stä pitää tehdä?
|
alkuperäinen b motti on loppu suoralla. 12h-t koneet vaan yleensä puol miljoonaa ajettuja ja tunnetusti remontit melkoosen kalliita. ei kait sitä tartte hc maastoajoo harrastaa vaikka olis vähän enemminkii voimaa. eipähän jäis enää jalkoihin ku olis teho painosuhde kohallaa. ja olishan sitä kiva kokeilla jotain uutta noissakin häristimissä.
|
Lainaus:
|
kyllä 12H-t:n saa toimimaan ja puhaltamaan ihan hyvin BJ:ssä, ja jopa vääntämään vähintään riittävästi erittäin pienellä tyhjäkäynnillä. täytyy tosin tietää mitä tekee. jos maastoajoa ajatellen kone antaa vaikka kuinka newtoneita mutta kaikki tapahtuu yli 4000rpm niin hankalaa on ajaminen, tai tietysti jos ajamisen syvin olemus on mennä kaasu pohjassa kokoajan...
lukuisia kertoja olen ollut tän bertan kyydissä ja vieressä kun on ajeltu, hyvin pyörii 39,5x18 boggeri niin talvella kuin kesällä jos tarve vaatii. myös hiljaa ajaminen onnistuu. max. vääntö alle 1900 rmp ja sitä on, voisi jopa luonnehtia että vähintään sopivasti. ja on tehojakin.... kyllä mersun kone etenkin berttaan on pyhäinhäväistys olkoot vaika kuinka hyviä!!! http://www.youtube.com/watch?v=gZZPu...layer_embedded |
Lainaus:
ja vetojen määrä riippuu jäähdytyksestä :D |
minkälainen mersun manuaali loota sit kestää tehoja(vääntöä)?? taitaa olla automaatteja ja vahvistettuja sellasia.. tiiä kuin pitkä ikäisiä?? 12ht ja hoojiin vaihteisto perään vakio turbolla ja pumpulla on mitattu sellasian 210-215 hv tehoja moottorista vääntöö noin 500nm
1 kzt vakio pumppu ja vakio turbo taka fillarista 175hv ja 425 vääntöö. molemmilla noilla koneilla loppuu jo kuskilta kantti /bj:stä ajo ominaisuudet. asfaltilla. |
Lainaus:
Tehon kestosta en tiedä...mulla ainakin on kestänyt viis vuotta 180hv bensamoottorin perässä. Enkä tiedä yhtään tapausta, missä se olisi "voimalla" rikottu. Tosin voimamoottoreiden (400-600hv ja 700-800NM) takana on yleensä mersun automaatti. Jos kokonaisvälitys alkaa olemaan lähempänä 150 luokkaa niin liekkö enään kovaa tarvetta ihan äärimmäisen alhaalta vääntävälle moottorille? Nuo mersun koneet ovat kyllä erinomaisen laajoja kierrosalueeltaan...mistä voi olla hyötyä tiheillä välityksilla (mukavahan se olisi, että peruuttaessakin auto oikeasti tarvittaessa liikkuu eikä matele). Ottaako muuten Toyon turbo mylly 5000-6000rpm kuin herkästi? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa
pidä sinäkin toyotasi toyotana eli tarjolla olevista vaihtoehdoista 12-ht |
cumminsin 5.9 kiertää 2500.. melkonen kierroskone..
kyllä noi kiertävät diiselmoottorit esim. nissanin ja mersun on kohtuu paskoja normi maantie ajossa. aiheuttaa sitä vitutusta.. toisin kuin sellanen kone joka lähtee kaasuu painamalla tasaisesti vetämään ja voi vaihteen valitsimella vaihdellaan isompaa.. ilman mitään raivoavaa vingutusta ja huudatusta kytkin tykitysestä puhumattakakaan.. |
Lainaus:
No, missäs moottorissa on sitten paras käyttöalue...maastoon tai maantielle? Mua ainakin ärsyttää ajaa nykyajan "power dieseleillä" käyttöautona, joissa vahva veto alkaa 1700rm ja loppuu 2800rpm...joutuu kokoajan lappamaan vaihteita ja tosiaan tyhjäkäynnillä aivan hengetön (automaatin kanssa toimii kyllä). Eli tilanne on ihan sama jos veto alkaa jossain museomoottorissa 1000rpm mutta loppuu 2500rpm? Jos veto alkaa 1500 tai 1800 rpm ja loppuu vasta 5000rpm niin onhan siinä pelialuetta ihan eri tavalla, oli se sitten maastoauto tai käyttöauto? |
Lainaus:
|
itse painiskelin vuosi sitten saman asian kanssa ja kunnostin bertan vakio motin 3b kaikki uusiksi lopputulokseen en ollut tyytyväinen siksi että kunnostuksen hinnalla olisi saanut esim lj73 moottorin ja vaihteiston/jakolaatikon ja näin olisi ominaisuudet parantuneet bertassa huomattavasti ja painoa ei olisi turhaa tullut ja vanhaan toyotan moottoriin on aina hankala saada hyviä käytettyjä osia ja uudet maksaa liikaa
suosittelisin vaihto ehtoina 1.toyotan lj73 3.0tdic vaihteistoineen jakolaatikkoineen 2.hiacen viimenen pumppu diisseli motti bj:n laatikkoon 3.lj 70 tekniikka extreme vaihto ehdoista 1.mersun 5 tai 6 sylinterinen isolla turbolla 2.mazda rx7 wankkeli motti turbolla 3.ducaton 2.8td pumppu diisseli |
Kyllä mulla ottas päähän ajaa kivikossa ja kannikossa jos mersun moottori vääntää vasta 1500rpm->. Ei paljon lohduta jos kone kiertää sinne 5000rpm jos sillä ei voi ajaa tyhjäkäynnillä. Sama pätee liikenteessä, hermot menee jos ei dieseli väännä alhaalta ja eikai se vaihteiden vaihtaminen oo ongelma. Ei diesel koneen tarvi kiertää kuin bensa. Tommoset koneet ei kuulu maastoon.
Mun mielest vanhat maamoottorit (esim. BJ:n b-moottori) on aivan loistavia. Niitä ei saa millään sammumaan ja tehoa on ihan tarpeeksi niin maastoon kuin tien päälle. Anyway laita se 12-ht. Jos BeeJiihin pitää pukata mersun kone, laatikko ja viel jonkun muun jakolaatikko niin eikö ole parempi myydä BJ pois ja ostaa siitä saaduilla rahoilla+mersun tekniikkaan uppoavilla rahoilla G-mese ja ajaa sitten sillä. Siinähän on lukot akseleilla, kierrealusta ja se ihanasti kirkuva kone valmiina. Pidetään BJ:t tojotina kun noi on muutenkin katoava luonnonvara. Ei kannata pilata niitä jollain mersun tekniikalla. |
Lainaus:
|
no mites olis 2h. jollain rukatulla syöttöpumpulla ja turbolla?
jos sinne tekis pumpun sillä omalla alipaine säätimellä ja jollain customin nestepäillä niin vois vääntää makosasti kaasuun koskematta :D tai vaikka 61 nestepäillä hätätilassa. (on puoli milliä isommat mutta syöttää vähemmän...) kunnostuskaan ei maksis niin paljoo kuin 12h-t. ja vääntää alhaalta ja kiertää korkeelle. ei rupee kierroksilla tökkiin vastaan niinkuin noi suoraruikkarit :D ainoo haittapuoli 2h on milestäni se suuri lämmön kehitys... |
kun on kyse oikeesta BJ Land Cruiserista niin ei sinne voi laittaa mitä tahansa! B, 3B, 2H, 12H-T tai sitten F tai 2F tai sitten joku vanhan liiton työntötanko V-8 joille löytyy adapterit suoraan.
neljään ekaan löytyy uusia osia kohtuu hinnalla kun tilaa ausseista, parin viikoon sisään olen tilannut kaksi eri tilausta 2H ja 12H-T koneeseen. osat täällä yleensä nopeammin kuin mitä täkäläisiltä "ei oo" myyjiltä kestää saatavuustiedustelujen tekeminen. jotkut hilux, hiace ja lj koneet on varmaan ihan toimivia juttuja kuten puheessa olleet mersun koneetkin, mutta ei niiden paikka ole bertan keulalla!! yhdessä mun ln110 hiluxissa oli ahdettu 2L-II ja tehoja enemmän kuin kaverin BJ-75:sen 3B koneessa. silti jos piti vaikka lähteä traileria nyhtämään niin kyllä 3B on aivan eri sarjassa! vääntö ja sitkeys aivan eri planeetalta, eli kyllä työkoneen moottorissa pitää olla massaa. ja sitä nämä vanhat toyotan ikimalmit tarjoaa. itselle kun teen hj-45 pick-uppia niin H koneen korvaaminen 2H:lla ahdettuna oli itsestäänselvyys, en edes 12H-T konetta harkinnut. vanhan esikammiokoneen ominaisuudet riittää loppuun asti....ja mihin ei riitä niin mitä sitten!! haaveilu on aina hienoa ja virtuaalirakentaminen, siinä ei iske kynsille perstaskun tyhjyys niin helposti kuin arkitodellisuudessa. missä tahansa koneessa vaikkapa todellisen 300 hevosvoiman ulostaminen maksaa oikeasti ( paitsi V-8:ssa ) rahaa. ja sit kun lisätään projektiin sen tarvitsema aika niin mittavien teknisten muutosten tekeminen alkaa olla toteuttamaton yhtälö useimmille meistä. eli kannattaa miettiä omat kyvyt, varat ja ennenkaikkea käytettävissä oleva aika ennenkuin alkaa rakentaa jotakin.... |
Lainaus:
Keulasssa oli vieterit, mutta ei se keula tuntunut lainkaan liian painavalta, tosin enpä sitä mihinkään järin syviin paikkoihin edes vienyt :) Tässä joku video Kulmakorvesta: http://www.youtube.com/watch?v=SGfYqh1d3gM |
Lainaus:
Tohon punaseen paholaiseen on tulossa V8:cool:. Bongin auto nykyisin.:D:D |
Lainaus:
ja huiput oli 205hp ja 475nm, mutta penkkistä loppu väännönkesto 500nm ja ei kerennyt ahdot nouseen ku johki kiloon. kiihty ihan liian kevyesti ja ei kerennyt turbo mukaan :D ja syöttöihin en ole koskenut hp dieselin jälkeen ja leimalla ollut savuarvo jotain 0,5 pintaan kahtena vuotena... vääntää ihan kohtalaisesti myös tyhjäkäynniltä. ei paljoo häviä vakio pumpulle... |
Lainaus:
Aika menestyksekkäästi tuolla maastossa on ajeltu todella huonosti tyhjäkäynnin kohdalla vääntävillä bensa-autolla...miten lienee ollutkaan mahdollista sellainen kun ainoa oikea on iso maamoottori vetoalueella 1000-2500rpm ja 70hv maksimitehoilla? ;) |
Lainaus:
Tommosilla huonoilla bensa-autoilla on voitettu iso sotakin. |
juu kyllähän se taitaa toi merkki puhua puolestaan eli eiköhän sitä 12h-t:tä rueta suunittelee keulalle.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
CDI kelpais kyllä ainakin tienpäälle: http://i40.tinypic.com/ddyyhf.jpg |
Lainaus:
Noh meni vähän ohi aiheen.. |
Lainaus:
kyllä suora ruisku tekniikassa piilee se voima kun se saadaan vaan otettuu talteen ;) ja kehittyy vielä vähän toi cdi homma ni varmasti hyviä aihioita :) |
Joo...ja ompa niitä nähty lappuja, joissa perinteisestä 2.5L mersun esikammiomotorista on otettu 1500rpm kohdalla enemmän vääntöä mitä Tojon HJ60 4.0L vaparissa on vääntöä millään kierrosluvulla...ja sekin oli kuitenkin ns. lähes superturbokategorian laite, ei siis mikään offimöyrintään tarkoitettu "vääntökone".
|
2h on ilmoitettu alunpitäen olevan 240nm 2000 rpm
tota omaa 12ht penkkipaperii katoin ni 240nm oli +-900 rpm eri mersujen penkki papereita katoin ni kyllä se järestään on just jotain 1500 rpm ja 240 nm eli mitä tästä opimme :D ei mitään ? mutta kyllä koneen massalla on vaikutus siihen perus sitkeyteen en tiedä onko tollaset penkkilaputkaan oikeen varrattavissa. pitäs olla sellanen penkki joka "tappais" koneen oikeesti ni saatas se sitkeys esiin. vähän niinku tää http://www.youtube.com/watch?v=d_8Fc...eature=related |
täällä Lahdessa on mitattu super turbo mersun om 605 konellisesta vehkeestä 340nm max vääntö ja 250 hv takapyöriltä!! samassa penkissä toyotan 1 kz-t koneesta 174 hv ja 425nm vääntöö, siis takapyöräteho!. eli onko pohjanmaalla sit mersunkoneessa 400hv ja toyotan koneessa se 324hv?? (vertailuna vakio patrolli 98 samassa penkissä mitattu 107hv taka pyörältä/130hv konetehon tehdas ilmottaa, penkissä mitattu vääntö 224nm taka pyörältä/ 270nm tehdas ilmoittaa)
|
|
Lainaus:
|
pieniä mutkia matkassa ton 12h-t:n laiton kanssa kun on 17,6 kg liika painava. vertailumoottorin paino 3B 287kg. 12h-t 362kg eli 287x1,2=344,4kg
|
älä käytä 3b:tä vertailukoneena. :D käytä vaikka 2h / 2f joka kuuluu mallisarjaan ja tehojenkin puolesta 2f 135hv
|
ei ole 2h:ta ollut mun löytämien tietojen mukaan bj:ssä. 2f ja 3b moottori saman painoisia. tehot ei ongekma mutta toi paino.
|
|
Lainaus:
Akselimassa ei saa kasvaa, siitä selviää esim. keventämällä iskarikiinnikkeitä, poistamalla akkutelineet ja siirtämällä akut taakse, vinssinkin voi ottaa pois katsastuksen ajaksi. |
Lainaus:
|
2f painaa 273kg eli on 10 kiloo kevyempi mitä 3b
|
ei kelpaa hj-45:nen vertailuautoksi koska on eri mallisarjaa. mutta mikä mielenkiintoisinta bj:hin sais leimattua pykälää uudemman koneen eli 1 HD-T. paino 325kg teho 162hv. eli 2f 135x1,2=162.
|
F engines starting #F294920, October 1969. Engine weight with clutch and air filter 633.6 Lbs. With the 2 barrel carburetor and 7.8 to 1 compression ratio it was rated at 155 HP @ 4000 RPM 230 Ft-Lb @ 2200 RPM.
Toi olis kiloissa 287 kg, jos auttaa yhtään. |
Lainaus:
|
Tässä ollaan taas semmosten asioiden äärellä että joo.
Eli jos jostain 2.5 litrasesta mersun koneesta saa sen 400 kaakkia ja hitosti vääntöä niin miksei niitä ole rekoissa??? Asiaan. Eti joku homeiinen 61 :nen elimenluovuttajaksi niin siitä saat lukot jarrut, ym kilkkeet millä saa tuon 12h-t:n pelaamaan ja leimattua. Mutta nopea piristys tuolle on tosiaankin turbotus. Ei sillä sittenkään kuuhun mennä mutta vetoja tulee mukavasti lisää. Ja kait jotkut 100-110 hp:tä ja 250-300 nm:mmää saattaisi irrota takapyöristä. |
kyllä se on sexsylinder saatava keulalle hyrisemään. kunhan saadaan leimattua 12H-T:lle ni kompensoidaan painon nousua riittävällä voiman lisäyksellä.
|
Lainaus:
|
sitä nyt yritetään vääntää trafin kanssa. tuolta toyotaltakin kun saa niin h.l.e.in hyvin noita todistuksia muutos asioihin.
|
SLCK:n dokumenteista Toyotan edustajan allekirjoittama paperi, jonka toteaa koskevan koko J4x tyyppiä (BJ4x, HJ4x ja FJ4x). Itse lapun sisältö koskee rengasasioita, mutta mielestäni tuo osoittaa maahantuoja ajattelevan J4x-malleja yhtenäisenä sarjana.
http://slck.net/galleria/main.php?g2...serialNumber=1 |
Lainaus:
siinä tulee ylämäki vastaan kun korkee viritteinen kone laiteteen töihin ni se sulaa ihan paskaks :D:D siks ei 606 käytetä raskaassa liikenteessä :rolleyes: |
Juu sen takia niissä käytetään vain tojotan moottoreita. :D:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
kyllä mulla on tossa oottamassa jo lj:n jakarit ja hj:n lukkoakselit on viel hakusessa mut eiköhän nekii tumpata sinne samalla. yhet lj:n takajakarit vois viel tarvita jos olis jollain ylimääräsenä. sais molempiin päihin tukivarret akselin yläpuolelle.
|
Kiinnostavaa.
Kiinostais nähdä noita väätökäppyröitä jotka vastaa kun Tojotan ylipitkällä ykkösellä ylisuurilla renkailla lähdetään tyhjäkäynniltä ylämäkeen. Mitä dynon kuorma käytännössä vastaa? Onko niissä jokin standardi?
Voihan se vitosella kiihdytys kertoa paljonkin jos käppyrää venytettäis kunnolla ekan tuhannen kierroksen osalta. Pienet erot voi olla merkittäviä mutta yleensä tuijotetaan huippuja. |
Lainaus:
Mutta pidä se bertta liikkeessä siihen saakka kunnes tekniikka on valmiina svappia varten. Maailma vaan kun on sitä parempi paikka mitä enemmin berttoja pyörii liikenteessä.:D:D |
juu kyllä olis tarkoitus pitää ajossa kunnes kaikki osat kasassa. eikä sittenkään kovin pitkään seisoteta. kova tavote olis että anttolan jamboreessa olis kierteet alla ja kutvonen keulalla. mistähän löytäis kohtuuhintaan 1HD-T moottorin sais näköjään helpommin leimattua tohon berttaan.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
ei kai HDJ n koneita saa halvalla eikä ees kohtuuhintaan mistään, ja murheensa niissäkin... |
Tommonen hodarin tekniikkapaketti kaikkine automaatteineenjakolootineen ois kyllä aika messevä bertassa.:D
|
nii olishan se kyl aika mukavan kuuloinen yhdistelmä. kuutos automaatti kierteillä ja AVONA. sillähän saattais vaik kesäpäivinä olla ihan mukava kierrellä terassejakii.
|
tuli tänään tieto trafilta ettei 12H-T:tä saa ilman muutoslupia laillisesti bj-40:seen. prkele että tää suomen laki ottaa välillä nuppiin.
|
Näitähän on tehty luultavasti enemmän kun yks muutos suomen maassa:)
12HT keulille, akut takakonttiin, sopivat paperit taskuun ja konttorille, ei siihen tuota trafia tartte väkisin yrittää tunkea mukaan, menee ihan muutoskatsastuksella. |
Ja kyllä valmistaja ja maahantuoja menee trafin ohitse, näin ainakin kun katsastin hoojiin akselit 45 pickuppiin, trafin akselimassat ei riitä mut valmistajan riittää, valmistajan massoja/ohjeita katsotaan eikä välitetä trafinpaskasta...
|
Lainaus:
Lainaus:
Ei ny ruveta nössöilemään vaan nyrkit pystyyn ja ääntä kohti mars mars. |
Trafilta ei yleensäkään pidä kysyä YHTÄÄN mitään ellei ole aivan pakko. Eikös noita kutoskoneisia berttoja oo suomessa vaikka kuinka monta?
Muuten sulla on kyllä ajatus kohdallaan, ahdin, kutosdiesel ja vanha avomaasturi on mahtava yhdistelmä! |
Sivu luotu: 23:44 (GMT +2). |