![]() |
Kokemuksia ML mersusta
Jossain vaiheessa tulee eteen käyttiksen vaihto.
Onko porukalla kokemuksia ML:stä dsl koneella. Risuja/ruusuja: ajo-ominaisuuksista, huolto/käyttökuluista, ruosteet ym. ominaisuuksista/vioista. Kone, loda, perät, sähköt? Tarve olisi normi pyörityksen lisäksi traillerin vetoon. Onko vehkeessä alennusvaihteistoa? TEMÄHIK |
Aikoinaan SLCK:n vuosikokouksen yhteydessä joku manne kehui tommosen maasta taivaisiin. (Muistaakseni jotenkin näin..: Saatana minkä paskan mersulta möivät. Joku brasilialainen vessahan tämä on. Pistän perkele heti kiertoon ja ostan land cruiserin, kuin olisi tehnyt heti alkuun mieli ostaa):D
|
Lainaus:
Nojoo ehkä pysyn sitten rovereissa. Mannen puheet on AINA kannattanut ottaa tosisssaan. TEMÄHIK |
Ulkomuistista:
Alennusvaihteisto vain off-road paketissa, samaten tasauspyörästön mekaaniset lukot?
Huomattavan suuria koukkupainoja, ja riippuu uskomattomista asioista, ainakin uusissa, ks uusi tekniikan maailma. Vetoakselin/kardaanin suojakumeja tais olla toista kymmentä, ja osa tosi arassa paikassa, mutta ei liene ongelma tiellä. Ainakin nuo ML 400 dieselit aiheuttaneet harmaita hiuksia korjauskustannuksissa. (tähän kaatui minun ML 400 hankinta, toki jo 2 uudempaa sukupolvea on jo markkinoilla) Laatuvaihtelua paljon, olikohan että jossain eteläamerikassa tehty suurin osa. Jos sattuu eurooppalainen niin kuulemma tasalaatuisempi(siis kuulemma tehty euroopassa olikohan itävallassa tms, ei varmaa tietoa) Osia saa halvemmalla, kun tietää mistä? veholla osa huomatavan kalliita. Ainakin ne mitä minä olen ajanut, oli asiallisia ajettavia tiellä. Ja yksittäistapauksena: kevytmetalli vanteet piti olla juuri kyseiseen yksilöön, mutta olikohan joku varuste, minkä takia ei sopinutkaan, vaan piti olla jotkut muut vanteet. siis ei onnistunut ekakerralla, vaikka yritettiin varmistaa jokapaikasta:( |
Äkkiä muisteltuna firman 350 bensamallissa oli 6 vuoden ja 100tkm aikana seuraavaa:
- kaikki iskarit - pari pyöränlaakeria - lambda - pari ruosteenpeittomaalausta - muutama parkkitutka - nokka-akselin tasapainoakselin rattaan vaihto tms (enivei, 3ke) Ja kuskin penkin verhoilu oli rikki auton mennessä vaihtoon. Tää oli siis sitä toista sukupolvea ihan ensimmäisiä yksilöitä mitä suomeen tuli. |
Mulla oli omassa käytössä 2.7L kiisseli -01 automaatti aj 270tkm.
Pirunhieno auto ajaa iso +, yksikään japsi city / maasturi ei anna yhtä hyvää kyytiä;) Mut oli kyllä sit paljon vikoja, kun mun muissa mersuissa ei oo taas ollut mitään vikaa:D esim: imusarjan läpät vuoti automaattilaatikko temppuili turbon letku ym pikkusta |
ML 400 V8 CDI 2002
Ajoin paljon ja antaa hyvaa kyytia. Vetaa koukussaaan tosi paljon ja ei vaanto lopu. Varusteet ja mukavuus huippuluokkaa. Ajettavuus samoin. Ruiskuja vai onko ne suihkuja meni 2 kpl ja olivat n. 600-800 eur/kpl. Ovat vaikeat paikallistaa common reilin takia, etsittava kokeilemalla, kun tietokone ei tieda mika niista kusee. Pari alapalloa meni uusiksi, eivat ole kalliita tarvikkeina. Etenee kohtuullisesti, kun poistaa kaytosta luistoneston ja panee paalle "maastoautoiluasennon". Revitellessa kuluttaa oikeasti, tasaisella ajolla siedettavasti. Nykyinen ML 320 bensa ja samaa hyvaa kyytia sillakin saa. Terv Jyty |
ei oo muuta kokemusta kuin että kerran hinasin tällaista pajerolla. Kaverin pirssi siis kyseessä. Pakkasella katkesi polttoaineliitin koneen päästä kesken ajon, ja meno hyytyi liikennevaloihin. Vuosimallia en tiedä, mutta dieseli se oli ja suoralla koneella.
|
Omakohtaisia kokemuksia W163-koppasesta:
-takajousia poikki (sukan sisältä alapäästä) -nivelet väljistyy ja niitähän on paljon: on ylä- ja alapalloo edessä ja takana ja raidetangonpäät ja vastaavat myös takanakin. Ylätukivarsien niveliä ei mun käsittääkseni voi vaihtaa, joten alumiinista tukivartta vaihtoon = ei aina niin halpaa. |
tuli tuosta -MaTTi- n kannasta mieleen kuvitteellinen tilanne:
ML kolisee etupäästään, ja haetaan motonetistä kaikki uutta, iskareita ja jousia lukuunottamatta, eli kahmitaan ne eniten kuluvat osaset, ja samalla vaivalla vaihdetaan eteen levyt ja palat... motonet hintoja: Pyöränlaakeris MB-ML W163 x 2 Alapallonivel MB ML-W163 x 2 Raidetpää MB-ML163 vas Raidetpää MB-ML163 oik Raidetsisäpää MB-ML163 x 2 EtuYLÄtukiv MB-ML163 vas EtuYLÄtukiv MB-ML163 oik Jarrulevy MB ML W163 x 2 Jarrupalat MB-E211/S220 Brembo Tuotteet yhteensä: 654.50€ |
Lainaus:
Mersun ollessa kyseessä ainoa oikea testeri on "Star diagnosis" joka on mersun "oma" testeri. Löytää vian kuin vian ja osaa kertoa missä vika on ja miten sen voi korjata. Näitä löytyy tottakai merkkiliikkeistä jotka tosin velottavat vikakoodin luvusta jotain aivan käsittämätöntä. Onneksi näitä "staareja" löytyy nykyään myös lukuisilta harrastelijoilta ympäri suomen. Yhtään mihinkään muuhun testeriin näitä uudempia mersuja on turha viedä. Alennusvaihde löytyy myös näistä mk1 korimallin w163:sta. "Low range" nappi on keskikonsolissa. Tasauspyörästöjen lukkoja ei ole vaan sutivaa rengasta hillitään jarruilla. Vaatii jonkinlaista opettelua että sen kanssa pärjää maastossa. Uudempi W164 malli on ilmajousilla ja off-road paketin yhteydessä on lie jotain lukkojakin. Vanhempaan w163 malliin ei ole ollut saatavilla tuota off-road pakettia. W163 on vielä erillisrungolla kun seuraaja W164 malli on itsekantavalla korilla. Yleinen laatuvaikutelma ei ole ihan henkilömersujen tasolla. -01 on "kuulemma" paneuduttu enemmän myös sisustuksen laatuun. Enimmät nitinät ja natinat on saatu pois. Alkupään malleissa (-98-01) ruoste on varsin yleinen vaiva aivan kuten saman ikäluokan henkilömersuissa. |
Kiitos
Aika mukavasti on tullut palautetta!! TEMÄHIK |
Mika T menisitko Joensuuhun Autotalo Hartikaiselle opettamaan testerin kayton.
Siella sita rempattiin ja kerrottiin miksi kestaa niin kauan viallisen osan etsinta. |
Lainataan tätä ku tollanen bensahärveli on käynyt joskus mielessä...
onko käytännön kokemuksia siitä 7 paikkasesta? Kannattaako miettiä kun toi viimeinen rivikin pitäs käyttää...? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Aika kallista
Asiaa!!
Eli ML.n etupään vuosihuollot maksaa n. 2616e, kun joutuu kaiken neljäkertaa vuodessa vaihtamaan! Lisää faktaa, esim. oikeista käyttökokemuksista ja kustannuksista. TEMÄHIK |
Hieno topiikki!
Asiantuntijat asialla! Lisää samanlaisia! Ehdottomasti ykköstietäjiä ML:n käyttäjiä ja omistajia! Höpö höpö! |
Mikä on suurin rengaskoko jonka saa leimattua ML:ään?
|
Mitä olen läheltä seurannut ML:n omistajia niin hyvin kestävät kun ajelee hyvin aurattuja teitä eikä hanki vetokoukkua. Vinkkinä vielä, että jättämällä ML:n autotalliin ja kysymällä kyytiä kavereilta saa sen kestämään vielä pidempään. Autot kestävät todella hyvin jatkuvaakin käsinpesua ja murheita on vain voimansiirrossa ja moottorin polttoainejärjestelmissä ja jarruissa. Pikkujuttuja.
Auto sopii hyvin varakkaalle omistajalle, saa hänen varakkuutensa kiertämään muidenkin hyödyksi |
Höpö höpö!
|
270CDI:ssä polttoaineongelmia, eli ei tahdo käynnistyä sopivissa olosuhteissa.
Suuttimien O-renkaat fuskaa nokea jne venttiilikoppaan ja siellä tapahtuu aika ikäviä asioita, kun se öljyn kanssa mönjäytyy. Jo öljynvaihtovälillä tapahtuu aika paljon. Gen1:ssä satunnaisesti joissain yksilöissä pirusti sähkövikoja, joille todella hankala löytää syytä. Huhu kertoo, että on olemassa viattomiakin yksilöitä, joilla ajettu yli 300tkm. -P- |
Lainaus:
|
oispa mielenkiintoista nähdä cdi koneen suuttimien o-renkaat, joista falskaa nokea venttiilikoppaan...
kyllä nyt taas tuntuupi, että menee puurot ja vellit hiukan sekaisin... mutta - ilman herneitä ! |
Itellä oli parikin ML 270 CDI:tä ja hyvät kokemukset niistä pääosin oli. Kuten tuossa ylhäälläkin oli, niin palloniveliä ne molemmat söi vuodessa ihan useammatkin. Kulutuskamaa.
Molemmissa oli kesärenkaina 275/60-17 gummit ja talvirenkaina kaposet 235 nylkyttimet. Ainoa isompi päräys kävi kun kävin broidin mökillä kesken talven laittamassa lämpöjä päälle. Päätiet oli vielä melkein ajettavassa kunnossa mutta mökkitie oli ollut koko talven auraamatta. Polvimitalla toteamus että "ai eihän tässä oo kun puol metrii lunta". Sukellus hankeen ja siellä istu. No,eikun tupa vaan lämpimäksi ja lapio ja vähän lautatavaraa ja muuta renkaan alle sopivaa kainaloon ja autoa nostamaan. Kaivuut ja lautaviritykset tehty ja sitten vaan koittamaan. Nousi ylös mutta vaan ees taas heijaamalla, mikä automaatilla oli jokseenkin hankalaa, pyörät kun pitää pysäyttää suunnanvaihdon ajaksi. Tuli se kumminkin sieltä. Päätiellä pysäytin ja kurkkasin alle mitä vaurioita näkyi. Lievää öljyvuotoa jostain keskivaiheilta laatikkoa mutta muuten okei. Tuumin että tomaatti se vaan oksensi vaahdot pihalle. Väärin. 20 kilsaa ajettuani hävis veto ja rullailin tiensivuun. Hinurilla pajalle ja diagnoosina oli haljennut jakolaatikko josta kuulemma puuttui paljonkin sinne alunperin insinöörin suunnittelemia osia. Olivat kuulemma poistuneet siitä kylkeen tulleesta reijästä. No, joo. Pitää tietty olla vähän pahvi (mä) että sen auton upottaa sinne ensialkuun, ja vähän järkeä pitää olla siinäkin että millä tavalla sen sieltä pois ottaa, mutta kai sen jakiksen pitäisi edes jonkinlaista repimistä kestää, ei sillä että sitä ois ihan hulluna karjuttanut mutta kuitenkin...kohtuudella. Hyvä ja hieno auto sellaiselle joka ei tarvii oikeaa maastoautoa vaan autoa jossa on maasto-ominaisuuksia. Kärryn vedossa rauhallinen ja talvisille taipaleille kuin tehty. |
Tuo tukivarsi/palloniveljumppa on luultavasti sama kaikilla muillakin isoilla, painavilla ja tehokkailla citymaastureilla (BMW X5, Volvo XC 90 jne). Yritetään tehdä autoista superhienoja ajettavia ja alustan suunnittelun periaatteet on otettu henkilöautoista => paljon hienoa liikkuvaa mekaniikkaa, joka sitten tuossa koko,paino/painopiste ja teho luokassa kuluttaa niitä lähes kuin tupakkia vaikka ei vielä edes maastoon eksyisi (se rasitus sitten vielä päälle)
|
Itellä oli ML 320CDI (W164).
Alle 10tkm ajettuna ja alle vuodenvanhana ostettu (2007 mallia) ja vaihdoin sen pois 79tkm ajettuna nyt noin 2 kk sitten. Mun aikana autoon laitettiin tasan takaiskarit, jotka on ihan paskat jo tehtaalta. Bilsteinit tais maksaa sen n. 300 pari ja sen jälkeen ei tarvinnu ihmetellä niitä. Kärryä (3500kg kokonaispainollista) vedettiin runsaasti. Autossa oli ohjelmointi alusta saakka jne. koko elämänsä ajan ja sai mailaa. Kone on hieno ja ongelmaton. On voimaa ja vääntöä. 7G on hyvä aski, vaikkakin toki siinäkin jossain kohtaa pientä vikaa saattaa esiintyä... kai... Ajettiin huvikseen umpihangessa auraamattomia metsäautoteitä yms. citymaasturointia siinä seassa. En voi moittia kyseistä autoa kyllä pätkääkään. Paljon paskempiakin vehkeitä maailma päällään kantaa kun W164 ML :) |
Lainaus:
Esim. taksihommissa neliveto olisi välillä kiva, siinä kuiteskin jo vuodessa on 100000 mittarissa. |
Kaveri osti uutena näitä viimeisiä Lada Nivoja joku vuosi takaperin. Hän ajoi reilun kahden vuoden aikana vähän yli 100.000km, jonka aikana uusittiin enemmän tai vähemmän osia (vain muutamia mainitakseen: iskarit, kytkin, perä, murrokset, pyörän laakereita, maalattiin oveja jne...kuitenkin rahalliselta arvoltaan ainakin auton myyntihinnan verran). Viimeisiä remontteja vaatiessaan takuuseen myyjä otti jo puheeksi, että kun olet ajanut tällä niin paljon...ei tätä ole suunniteltu kestämään noin pitkään. Loppujen lopuksi myyjäliike lunasti auton itselleen :)
|
Lainaus:
Kiitos asiantuntijan palautteesta aiheeseen liittyen!! TEMÄHIK |
No en nyt muista, oliko ne suuttimet, vai hehkut, mutta sieltä sitä hienoa nokea tms vaan puski, joka sitten öljyn kansa sekoittui ihanaksi aineeksi, oli kuin kylmää pikeä olisi yrittänyt vuolla. Minkäänlainen liuotin ei sitä irroittanut. Eikä ollut ihan yksittäinen tapaus.
Ehkä vähän ruoka-aineet sekaisin, mutta todellinen asia. Ei vielä ilkeän flunssan jälkeen pää toimi normaalinkaan vertaa. -P- Lainaus:
|
Aika lailla todellista asiaa, mitä tuosta "koneperheestä" on muutenkin todettu.
Öljyt on noissa minun kokemissa tapauksissa olleet valmistajan suosituksen mukaiset ja vaihtoväli vakio. Hehkut oli ehjät kaikissa tapauksissa kylläkin. Polttoaineen paineen hidas nousu pisti silmään yhdessä tietyssä yksilössä, mutta myyjäliikkeen mukaan kaikki arvot oli haarukassa. Se pumppu ei kai oikein noista "paksummista" talvidiesleistä taida tykätä, tai sitten Venäjän polttoaine voi olla syynä. EDIT: Tuota W164:sta on kehuttu paljonkin terveemmäksi, kuin 163:sta. Itellä ei tuosta uudemmasta kokemuksia. -P- Lainaus:
|
Lainaus:
Se nouseva "karsta" on ihan diiselin ja pakokaasun sekoitusta. Täten se ei pilaa moottoriöljyä ja ei samalla tuki öljykanavia kuten joissain muissa merkeissä. |
mb cdi sihahtelu....
Lainaus:
Siis tuo mb cdi:n "sihahtelu" hoitamattomana aiheuttaa (ensimmäisenä) kanteen uran, pystyy koneistamaan paikallaan, sitten palaa äänieristysmassa muovikopan alla, sitten kärsii suuttimien alapää, sitten palaa liittimet suuttimille.... P.S kun tuo suuttimen tiivisterengas pettää, niin tuo moottorin suojamuovi voi olla lujassa, kun tuo äänieristys on palanut... Ensimäisessä k.o ongelmassa meni vartti, ennenkä uskon että se on vaan noilla pulteilla kiinni:( lähti se irti, kun otti kunnolla kiinni, ja repäsi:cool: Ja tuon ongelman hoitoon käytettiin mm. paineilmarautasahaa.... |
tarvii olla kyllä vähintään kuuro + sokea hajuaistiton konepeltejä pelkäävä huoltofobinen kynäntyöntäjä jotta saa cdin yllämainittuun kuntoon, vaan onhan meitä moneen vaunuun...
nuo cdin hoitokonstit on onneks tullu pois pelkiltä tähtihuolloilta, joten niitä löytyy hiukan hämyisimmistäkin pajoista, tietotaito ei kuitenkaan usein seuraa työkaluja / -laitteita mummovainaa tuppas sanomaan, ettei luulo ole tiedon väärtti, mitä sitten tarkoittikaan - tuskin MB moottoreita mutta pätee näissäkin |
No sieltä venttiilikopan sisältä minä oon niitä jankkeja kaivanut pois ihan itse ja tuo on kyllä aika tunnettu vika, jopa Mersun merkkihuollossa tuo tiedetään, kun sieltä se aiheuttajakin kerrottiin, kun sitä ihmeteltiin.
Ja tuli muuten aika nopeesti se jankki, parin öljynvaihtovälin aikana. Siitä on nyt jo joku aika, kun olin autopajalla töissä, niin ihan pilkuntarkkaan en muista. Jos ois halunnu priiman, niin ois menny uusiksi koko kansi, mutta enimmät vain otettiin pois haitolta ja matka jatkuu vieläkin. -P- |
Siis se jankki nousee venttiilikopan päälle.
Ei mene sisälle öljyjen sekaan. Ei muovinen "suojakansi" ei ole mikään venttiilikoppa. |
voe yhentähen... :D
tuossa kuva 320 cdi konehuoneesta, ilman sitä suojakoppaa (joka on palanut liekillä aivan muusta syystä) ja näkyy hyvin suuttimien paikat, niiden juuresta puskee sitä dieseli kun pohjatiiviste vuotaa... haisee ihan miehekkäästi ja palaa ajan saatossa, esim parin öljynvaihtovälin aikana (40 tkm) varmasti kovaa kiinni... ja kuten MikaT totesi, koneen ulkopuolelle http://www.vaurioajoneuvo.fi/ImageEd...jhi-302015.jpg |
No just tuota paikkaa mitä tarkotinkin, asiasta on vaan kotvanen jo, ni tarkennukset oli hieman eri hehtaarilla. Ja tuli se jankki nyt mistä tuli, en ala enää sitä spekuloimaan turhan takia.
Noitten johtosarjojen ympäriltä oli alun ikävä vuolla, ei kärsinyt lipsua terä. Taasen selvensi kuva enemmän kuin tuhat (väärinmuistetttua) mielikuvaa... Paitsi että muistin mukaan ei ollut ihan just tuommonen ;) -P- |
Lainaus:
Nimittäin ainakin siinä yhdessä, mitä katselin, niin oli semmoinen äänieristemassapala tuossa suihkujen "kanjonissa" Ja se cdi mistä tuolla aiemmin kerroin, mistä moottorin kate oli palanut kiinni, niin oli niin täynnä tuota mustaa karstaa, että paikka paikoin tuo paluulinja oli piilossa! Tuossa linkissä näkyy tuon äänieristeen jäännöksiä ja vähän osviittaa siitä siivosta (tuo karsta niin lujaa että se pitää kaivaa meisselillä tms) http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.98.htm Ja sitä en tiedä paljonko haisi aikanaan, mutta kun ajoin auton halliin, niin ei haissut juurikaan, sihahteli vaan iloisesti:) Siihen moottoriin vaihdettiin mm. osa noista suihkujen sähköliittimistä, olis vaihdettu koko johtosarja, mutta asiakas ei halunnut (oliko kallis vai pitkä toimitusaika, en muista) Myös suihkujen alapään holkkeja yms uusittiin, kansi koneistettiin paikallaan (ks-tools myy työkalusarjaa nimenomaan tuohon tarkoitukseen, maksoikohan muutaman satasen?) Mulla on valokuva tuosta "mustapäästä" mutta nyt sitä ei löydy mistään. Ja auton toi koneyrittäjä, että ei varmaankaan aivokuollut/aistivammainen... Oli vaan ollut hivenen tarvetta autolle, ja kun kulki, niin remontti sai odottaa kilometrejä se normaali puoli miljoonaa. -> jos mersun cdi:ssä kuuluu konehuoneessa tuota sihahtelua, niin heti remonttiin! Onko tuossa ML mersussa samalla lailla vaihteiston öljyn jäähdytin jäähdyttäjässä? Joissakin mersuissa pettänyt tuo lämmönvaihdin, ja jäähdytysneste tehnyt pahaa tuhoa automaatissa (useamman tonnin remppa) |
Hetken jo luulin, että oon kuvitellu kaiken, kun kukaan muu ei moisesta tiedä :)
Se jankki oli, kuin jäähtynyttä pikeä siellä ja yhtä tiukkaa. -P- |
Lainaus:
Ja sen s..tanan kiinnijähmettyneen suuttimen irrottamiseen annettiin mulle ohjeeksi ex-mersun sihinäsuhinan DIY-korjaukseen hyvä ohje: Ennen irroitusta moottori pitää käyttää kuumaksi, jotta se piki pehmenee ja sit äkkiä suutin irti raakaa voimaa käyttäen vaikka näppejä poltteleekin, muuten tarvii ulosvetäjän ja silloin voi tulla lisävaurioita. Suuttimen irrottua reikään joku sopiva pitkä puikko roskien sylinteriin menon estämiseks, kanjonin putsaus pikimössöstä joka lämpimänäkin on todella kovaa, reiän pohjan kunnontarkistus, jos tasainen niin uuden pohjatiivisteen kanssa nippuun ja kovaa ajoa seuraavaan sihinään saakka. |
Jotain tuommoista on minunkin vajavaisella huomiokyvyllä tullut merkille pantua...
-P- Lainaus:
|
Itellä on kokemusta 2001 ML:stä. Ajoin sillä vuodesta 2006 tämän viime viikkoon asti, yhteensä 150 tkm. Autolla oli ajettu täydellisellä huoltokirjalla 40 tkm kun sen ostin ja 190 tkm oli mittarissa kun nyt laitoin pois.
Hyvä autohan ML on ajaa mutta ainakin omassa yksilössä oli paljon kaikenlaisia pieniä ja isompia vikoja. Turbon anturi, vaihdelaatikon johtosarja (ei vaihtanut kuin ykkös vaihteen), ikkunan nostimien kytkimet (yli 200 eur kun koko paneeli pitää ostaa), kojelaudan alta paloi sähköjohdot (tämä tosin johtui ilmeisesti alkuperäisestä virheellisestä webaston kytkennästä), ilmastointi alkoi vuotamaan ja samalla lämmityksen säädinnappula lakkasi toimimasta kunnolla (tätä en enää selvittänyt ennen auton hävitystä), ilmastointi vuoti aineet pihalle eli viilennys ei toimi kuin viikon pari täytön jälkeen, konepellin ja takaluukun kaasujouset piti vaihtaa. Kuskin puolen lukkomekanismi hajosi joten ovea ei saanut auki ja takaoven siten että ovi ei meinannut mennä kiinni.... että olihan noita, vikoja. Päälle sitten normaalit alustan osien vaihdot, iskarit, hehkut ja suuttimet... |
Lainaus:
kupari tiivisteet ei kalliita ole ja ne pitää aina vaihtaa.. samoin suutin putket suositellaa samalla vaihtaa. mutta kyllä kesti 3 avaus kertaa ennen kuin kävi vuotaa.. mutta jos mersun ostaa pitää olla rahaa korjata.. korjaus kulut jotain 5000-6000e /3vuodessa ei sen kalliimpaa. kilometrejä 190tkm-280tkm .. alusta jouset iskarit, moottorista tuli kampi pihalle 250tkm, laturi,suutin,laturin vapaa pyörä,kytkin+asetelma painelaakeri makso jotain 800e tarvikkeena. ymm mm. korjaamo päivia 3 vuoden aikana noin 60 eli 2kuukautena oli sit ajettava muulla autolla. ainiin uusi moottori olis maksasnu vain 12 000e 170cdi kone ihanan kallista. toyotan osat alko tuntuu puoli halvalta. |
Löytyykö uusia järkeviä kommentteja asian tiimoilta?
Kiinnostaisi tuollainen W163 270 cdi ML....
|
Eipä noissa mitään ihmeellistä. Joka vehkeessä on kuluvat osansa.
Itelle olen joutunut laittamaan takapyörälaakerit ja kaikki alapallot. Kilometrejä on tullu vuodessa ~50tkm Mittarissa nyt 350tkm. |
Nettiautossa on muuten ML, joka "dieselöity" 290 koneiseks mek pumpulla ;)
|
Alusta on kovilla koska painava auto (etu ja taka alapallot, takaiskarit ja ylätukivarren nivelet)
Ohjaustehostimen letkun kiinnitys kannattaa tarkistaa, muutama ml tullut sen takia korjaamolle. |
Ukolla on tommonen w164 ML ollu nyt n. 2 vuotta ja ei kyllä ole kauheasti kehumista... Hehkuja saa vaihtaa 15-20t km välein ja öljyä syö n. 1L/5000km. Moottori on siis tuo 320CDI ja vaihteistona automaatti. Mielestäni tuo automaatti toimii turhan hitaasti, eli kun lättäset kaasun pohjaan vaikkapa 60km/h vauhdissa niin menee aikas kauan ennen kuin mitään tapahtuu. Omassa w124 coupessakin toimii tomaatti nopeammin... Airmatic alusta on toiminut aika kehnosti sekin. Takaiskarit joutui vaihtamaan 140t km kohdalla (melkein 700e / kpl) ja hieman turhan pintakovakin tuo minun makuun on, vaikka laittaisi comfort asetukselle. Plussaa toki on se, että maavaraa saa tarvittaessa ihan sopivasti :) Lisäksi autossa on tuo offroad-paketti, niin menee yllättävän hyvin maastossa tuollaiseksi citymaasturiksi ja ihan kivasti sillä saa kaikkea hiniltuakin. Lisäksi sisusta on ihan hyvä, ei pahemmin kulumisen merkkejä vieläkään, vaikka mittarissa on n.200t. Rahaa huoltoon ja korjauksiin on 2v sisään mennyt n.6000e ja kilometrejä kertynyt n.60-70t. Että semmoinen pirssi...
|
Emännällä on ML 270 cdi vm. 01 ja ajettu 360 000. Auto on ollut meillä reilu kolme vuotta ja vikoja on ollut seuraavasti : ostaessa oli takajouset poikki, mutta ne meni autoliikkeen piikkiin. Ohjaus tehostimen letku irtosi kaksi kertaa kun oli paska lemmari, uusi lemmari ja sentti letkun päätä pois. Pari kertaa on suuttimen tiivisteet uusittu, tiiviste+pultti muutaman euron. Polttoaine putket moottorin ympäriltä vahdoin uudet, olisi ne korjautuneet uusilla o-renkaillakin mutta aattelin että kerralla kuntoon. Olikohan satasen pintaan uudet putket. Pelkät o-renkaat olisi saanut muutamalla eurolla Mersulta. Keskus lukitus lopetti toiminnan kaukosäätimellä, mutta investoin 60 euroa kiinalaiseen kaukoon ja kytkin sen keskuslukituksen johtoihin ja askaroin itse kaukoon Mersun avaimen ja ajoesto sirun. Ja toimii ihan hyvin.
Muuta ihmeempää siinä ei ole ollutkaan. Joskus olen ihmetellyt niitä hirveitä vikalistoja ML Mersuista, mutta kun on taustoja kysellyt niin omistaja on 2 vuoden sisään jo viides omistaja ja ensimmäinen omistaja oli ostanut se euroopasta halvalla ja vähän ajettuna.... Jos on hankkimassa ML:ää niin suosittelen että sen historia pitää olla aukoton, eli mielellään uutena Suomeen tuotu, silloin on mahdollista kysellä auton menneisyyttä vaikka ei huoltokirjaa olisikaan. Yleensä vaihdetaan autoa 3 vuoden välein, mutta kerrankin ollaan emännän kanssa yhtämieltä että nyt meillä ei kertakaikkiaan ole syytä vaihtaa ML:ää vielä vuoteen kahteen, johtuu vissiin siitä että auto on ihan tilava, hyvä ajaa, kulkee 7 metrinen asunto vaunu ihan vittulematta perässä, ja on kuitenkin helppo ollut tehdä remontit kun niitä on tullut. Ja meilläkin on ollut toistakymmentä eri merkin autoja ja niitä kaikkia on pitänyt korjailla ja huoltaa ihan samalla tavalla, ei ML:ssä ole muita enempää remppaa ollut. Ihan tyytyväisiä on oltu. |
Mersumieskö minusta tuleekin... ?
Kyllä nyt vakavasti harkitsen MersuMieheksi kääntymistä...
Pitääpä kyselläkin kontakteilta Euroopasta ( Ei Saksa ), että katselevat minulle varovasti tuommoista 270 Cdi ML mersua... Jos vaikka keväämmällä hakisi semmoisen pois... "Uudempaa" käyttömaasturia olen tässä jo marraskuusta asti katsellut, mutta kaikissa näissä Mikki Hiiri (City) maastureissa tuntuu olevan todella pieni takakontti.... |
Minkäslaisella kulutuksella tuommoin ML kulkee 270 cdi nä ?
manuaali / automaatti |
Lainaus:
|
omasta kokemuksesta voi suositella tuommoisen työkalun hommaamista jos aiot pelehtiä cdi mersujen kanssa!!!!!! http://www.youtube.com/watch?v=0DJveNPPmoY
eikä pääse bmw/rangerover kuskitkaan helpommalla http://www.youtube.com/watch?v=nK8MqxEeMJY |
Lainaus:
tee se itse henkistä Bimmerin pajotusta :D |
Lainaus:
Jos/kun suutin lähtee ihmisiksi irti, niin itse pohja tiivisteen vaihdossa menee reilu puoli tuntia jos ei lasketa työkalujen etsimistä |
Lainaus:
|
Ei hitto mitä ongelmia tuossakin pelissä. Noita vikamääriä kun katsoi niin luuli että kyseessä on joku italialainen tai ranskalainen menopeli, mut eih. Aito mersu. Kaikkee paskaa ne ihmisetkin ostaa. Noissa käytetyissä mersuissa on joku kummallinen mersu lisä. Sama koskee esim. Vitoja. Ducato on varmaan parempi ostos kuin Vito. Mut kait noissa on jotain kikkeli lisää. Vehje kasvaa pari senttiä kun ajaa mersulla.
Onneksi ajan niin halvalla ranskalaisella ihmeellä että jos siihen tulee suuria vikoja sen voi viedä suoraan paaliin. Mut toistaiseksi 10tkm ajettu ilman vikoja. Mikä onkin varmaan maailman ennätys? |
MB cdi "tsif" ongelma..... myös ML
Siis ei liene salaisuus, että nuo jotkin (suurin osa jostain ikäluokasta), kärsii tuosta suihkujen alapään tiivisteen pettämisestä!
Ja nuo tiivisteen pettämiset vaihtelee juuri siitä, milloin kuski on heränny.... itse olen väsytellyt "silkkihansikkanin" sitä konekatetta irti 5 minuuttia, ja on onnistunut? Muuten tuo tilanne näyttää huonolta.... Mutta jos nuo CDI mersut "tsif"-ääntää, niin suihkun alapää vuotaa..., helpoimmillaan vain pohjatiiviste, (ja pohjan koneistus??)..... Niin tuo ongelma ei ole sika kallis.... |
Ei pitäisi olla kallis tai vaikea homma... Irroittaa suuttimen, vaihtaa tiivisteen ja kalvaimella puhdistaa pohjan
|
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ml/5321922
mites tämmösen bensa mallin viat? CDI koneethan on nyt tunnetusti paskoja, ei tulis mieleenkään vanhaa sellaista hankkia... |
2 vuotta 270ml: omistaneena voin sanoa että äläkää työntäkö ihmiset käsiä paskaan. Omani 300000 ajettu suomi auto ja aina joku hajallaan. ja remontit maksaa aivan vitusti! Laittakaa hintaan 10000e lisää ja hakekaa vaikka land cruiseri. Mersu on maksanut 3vuodrn päästä myös saman verran kun remontit laskee. ja jos kärryä vetää niin ei automaattia koska nuo loodad on alimitotettuja.
Samat viat löytyy myös x5 bemareista. laatikot on alimitotettuja. |
Juu CDI:ssä suuttimen "pohjatiivisteen" pettäessä pikeä alkaa nousta venttiilikopan päälle.
mm. Toyotassa kun suuttimen "pohjatiiviste" alkaa vuotaan niin sitä ei kuule eikä näe mistään, kun suuttimet ovat venttiilikopan alla. Pikipaska tukkii öljypumpun imusihdin ja kone kilahtaa. :D W163 270cdi: perässä oleva loota on specsattu 580nm väännölle ja 270:ssä on vääntöä tuosta vähän reilu puolet. Se siitä alimitoituksesta. Öljynvaihdot PITÄÄ tehdä 60tkm välein. Ihan sama mitä huollossa sanovat. Yleensähän näillä ajetaan huoltamatta samoilla öljyiilä se 250-400tkm ja sitten parutaan kun mikään ei kestä. |
Lainaus:
Eihän tuo laatikko murhe mersuissa mikään salaisuus ole mutta moni ei vaan halua sitä tunnustaa:D:D Mersufoorumia ja mese.fi:ä kun selailee niin huomaa että muutamalla on laatikko ongelmaa ollunna. Omani on Suomi auto ja öljyt on vaihdettu laatikkoon 60-90tkm välein mutta niin se vain laatikko paukahti w163sesta. Kaverilla on tuo uudempi malli missä ne nesteet tykkää mennä sinne laatikkoon niin siinä kesti looda 120tkm ja on myös suomi auto ja kaikki huollot tehty merkki liikkeessä. Myös auton historia on tiedossa kun uutena sen osti. Kaikissa autoissahan remonttia riittää mutta joissakin merkeissä vain vähemmän ja halvempia remontteja. Nuo polttoaine/sähkö viat on näissä merssuissa valitettavan kalliita ja usein ilmeneviä. |
Lainaus:
|
Ei mitkään laatikot kestä jos niihin ei vaihdeta öljyjä/suodattimia. Jostakin syystä autonvalmistajat ovat keksineet "ikuiset öljyt" automaatti laatikoihin, ei tarvi vaihtaa, ne kestää kuulemma koko laatikon iän......
Duuni Mersu ( 300dt 4Matic vm.-89) tuli miehen ikään, siis mittariin tuli 500 000 km, ja automaatti toimii kuin ajatus kun siihen on VAIHDETTU öljyt+suodatin ajallaan. PS: Minun korviini ei ole tullut että ML:ssä olisi mennyt laatikoita, laatikon ohjaus kortteja olen kuullut meneen rikki. |
Lainaus:
Paljon rikottu lootia ihan turhaan. Taitaa olla likimain kaikissa nykyisissä lootissa vaihdot huolto-ohjelmassa mutta just 90 luvun lopussa ja 2000 alussa harrastettiin paljon ikiöljyjä. Toki eihän siinä valehdella jos luvataan öljylle lootan iän kesto :D :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mitä poristiin sepän kans ja kirottiin näitä laatikoita niin tokas vaan että ei paljon merkkiä vaihtamalla parane, samoja vikoja kuulemma kaikissa nyky citymaastureissa. Kyllä tuohon minunkin ex ajokkiin on öljyt vaihdettu laatikkoon 90tkm välein mutta eipä vaan toiminu laatikko. Foorumeilla on aika paljon juttua näistä laatikko ongelmista, on laakerivikaa, hydrauli yksikkö vikaa ym ym. |
Mun mielestä olis hyvä huolehtia myös siitä, että ne vaihteistoöljyt vaihdetaan kokonaisuudessaan eikä niin kuin esim. veho normaalisti tekee, että otetaan mitä öljypohjasta tulee ja saman verran uutta tilalle. Näin ollen 1/3 öljyistä vaihtuu.
|
Laatikon öljynvaihtoon menee n.4l jos ei turbiinissa roppua, mikäli roppu niin varmaan sit 7-8l... Jos ei roppua ja pitää vaihtaa kaikki öljyt niin seuraava vaihtoehto on huuhtelu johon yleensä menee 10l tai enemmän.
|
Itse kans vaihdoin huuhtelemalla ja tietysti samalla uus suodatin ja pistoke laatikon kylkeen. Hintaa tuli huville n.250e ja Veholla sama huvi ois maksanut 880e
|
Vanha topikki, mutta nostellaas vähän... Onko varuste/omianisuus eroja suomiauto vs. tuontiauto. Balttiasta sais 4-7te välillä 02-04 autoja jossa ajomäärät 200tkm. Sielläkin osa on saksasta, hollannista tuotuja. Siihen kun vetäsee verot ja katsastukset ym. päälle ni hintaa on 9-12te. Vertailun vuoksi, nettiauton halvin alle 200tkm ajettu ML270 on 15 800e!
- olis vielä vähän huoltovaraakin, lohkiksia tai webastoja balttian autoissa harvemmin onkaan...Viimeksi mainittu olis kiva. Sitten moottorin ohjelmointi n. 500e. Toinen vaihtoehto "järkiautoksi" olis Jeepin CG tolla samalla 2.7 koneella |
Meinasitko 164 kuoppaista ?
|
ei kun 163, facelift on kait se 02->
|
Tästä on nyt aikaa kun mulla oli ML 270 cdi, vuosimalli oli muistaakseni 04.
En niin muista mutta mulla oli mielikuva että noissa ei ollut isompia eroja. Joskus niitä katseltiin ja oli olemassa joku "scandinavia" tms. varusteoptio mut eipä mullakaan sitä ollut vaikka Veho sen uutena toi maihin. |
Vetoauto
Kyllä näistä tuo 400 cdi w 163 korinen on paras vaihtoehto. Ei tarvi miettiä jaksaako vetää. 270cdi,kin menettelee, mutta jos mukavuutta ajamiseen haluaa, niin 400,nen.
Mitä tossa olen kuullut, niin tuo uudempi 7 vaihteinen automaattilaatikko on huonompi kuin tämän vanhan 5 vaihteinen. Ilman vetovehjettä, sasasella ajolla olen päässyt hieman alle 9 litraan, yhtäkyytiä ajaessa. Vois sanoa että kulutus on kympin luokkaa noin normiajossa. Sitten vikoja: Ihmettelin talvella kun nestettä hävisi. Menin Veholle ja sieltä äijä sano että tarkista kaikki paisuntasäiliöstä lähtevät letkut. No yksihän oli irti ja toinen lohjennut. Eli kun ne liitoskodan ulokkeet on muovia, niin murtuvat helposti. Sitten rupes kääntäessä pitämään meteliä. Vaihdoin ohjaustehostajan nesteet, niin jo auttoi. Ilmeisesti vettä ollut järjestelmässä. Sitten keskuslukitus. Auton ovi ei mennyt lukkoon. Piti raklattavaa ääntä. Johto irti. Muuta ei olekkaan ollut. Hyvä peli. Katsastuksessa ihmettelin kun kestää, niin perhanan kauan. Kolme tavallista japsia katsastettiin samassa ajassa. Mutta tässä vm. 2002 dieseleissä otetaan kaikki tiedot järjestelmästä, joten on syytä olla kunnossa, ilman varoitusvaloja. 2000 ja alemmissa dieseleissä ei tarvi olla kaikki, ns. kunnossa. Voi palaa joku huoltovalo, kunhan ei turvalaitteisiin liittyvä valo. Tällaista autoa ei nimittäin laiteta testeriin. Vuosimalli raja menee 2000 ja 2001 , sen välillä. Tietty vakuutukset on kalliita, varsinkin jos täyskaskon ottaa. |
400 on hieno moottori, kunnes tulee ketjun vaihdon ikään ;)
... ja uskon asiat on jokaisen omia |
Mistäs lähtien dieseleihin on alettu vaatimaan ja tekemään obd-mittaus? ;)
|
Meille tuli taxfreena jenkeistä uitettu 2001 mallin 430 bensa ml.
leimalle piti vaihdella raidetangonpäät,alapallo,kaikki iskarit, 2 jousta oli poikki. Takaiskarit oli todella tuskaisia vaihtaa ja kuskinpuolen iskarin vaihtoa varten pitäisi varmaan ottaa tankin täyttöputki irti joka ei lähtenyt kun koitin joten laikalla iskarin päälle pohjaan luukku. kylmänä laatikko venytti vaihtoa ja kone kävi ravistaen. Erään startin myötä starttasi varmaan sekunnin ja startti mykistyi. Ilmeisesti myöskin yleinen vika noiden starteissa eli paloi solenoidin ja startin yhdistävä virtajohto poikki. obd vikoja oli myös kaikennäköisiä mutta en tähän hätään muista mitä. Kerran matkan aikana päästiin vikatilaankin mutta parani sammuttamalla. Voi olla että kyseessä oli hyvin huono yksilö joka jenkeistä raahattu pikkurahalla mutta paska maku siitä silti jäi kun hintava vehje sillai on ainakin suomen hinnoissa. niin ja ruostetta oli alustassa varmaan enemmän kuin tuossa meikäläisen hiluxissa:D |
Tuossa just naauri osti vuos sitten 270cdi ML mersun. Olikohan 02nen. Se on nyt pari kertaa tässä meillä käynnyt ihmettelyssä, ja siihen on vaihdettu Laturi (500€), Takalasinpyyhkijän moottori (350€), jättänyt välille 2 kertaa, vikaa ei löytynyt edes mersukorjaamossa vaikka se sinne hinattiin sillä kertaa kun se hyyty kaupunkiin. Lähti sitten tulille itsekseen kun halusi. Ja on siihen vaihdettu paljon muitakin osia varmaan reilun 2000e edestä.
Naapurilla oli vara valita mun Disko 2 tai mersu kun osti autoa. Tuossa ajassa Diskoon ei ole mennyt yhtään osaa.. :) Ja nyt häntä tympäsee päätös.. |
Lainaus:
Veho ei ole oikea paikka korjauttaa mersuja.... Sikahinnat ja ammattitaito on mitä on. Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eipä paljon lisättävää tähän;)son kiva ku reilun parin tonnin käikäle tuntuu parilta sadalta kilolta ratin ja penkin väliis:))))kaikenlaiset seka ajot reilun 3000km,10.5ltr. ei kulutus ole niin tärkee et joka tankillisel tuliis nollattua,sekuhäntä tuos päivänä muutamana tuli ohimennen vilastua;)maltillista siis.. |
Alkoi houkuttaa tuollainen ML-Mersu ja löytyi vielä tällainen valmis kyselyketjukin aiheesta..
Vempeleet vaikuttaa järjellisen hintaisilta ja tarjoavat näköjään mulle sopivia ominaisuuksia melko hyvin. 7 paikkaa, nelikko, hyvä varustelutaso, jne. Tuntuu olevan tässakin ketjussa keskitytty enemmän noihin dieseleihin, mutta ites nuo bensakoneet? Lähinnä 320 ja 430. 500:t tuntuu olevan ylihinnoiteltuja ja 230 ei varmasti ole oikea moottri tän kokoluokan vempeleeseen. vekkipapalla tuntui olevan vähän negaatioita oman 430:nsä suhteen, mutta oliko muilla ollut ajossa bensakoneisia? Dieseliä ei pysty enää mun ajoilla puolustamaan mitenkään, eikä nuo huoltokertomukset niistä ole niin kovin mieltälämmittäviä. Tokihan tuo V8 olisi sydäntä lähellä enemmän kuin vajaapyttyinen, mutta mitenkäs toiminnan ja varaosien suhteen? Kulutuksessa ei taida kummemmin olla eroa kummankaan eduksi numeroiden perusteella. Käytön puolesta siis kumpi vaan menisi, eikä tehonpuutetta pitäisi enää hirveästi joutua potemaan edes kuutosella. EDIT ..ainakaan verrattuna Hiluxiin, jota vaihdossa tarjoan tuollaiseen..:D:D:D |
Lainaus:
|
Toi vanhemman mallinen bensa v kone on ihan onnistunut voimalaitos, puola vikoja niissä on ollut ja lisäilmapuhallus vikoja...tosin sit taas toi uudempi bensa v kone jossa on niistä tasapainoakseleista lähtenyt hampaat kävellen ja jako saattanut pompata.. Jos noista kahdesta tarvisi päättää niin ehdottomasti toi vanhempi v kone
|
Lainaus:
|
Vuotta en kyllä kirveelläkään muista ulko mut vikipedia kertoo että 2004 olis tullut tuotantoon mikäli oikein tulkkasin.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Merc...nz_M272_engine Niin ja moottorihan tunnistaa siitä että uudemmassa bensa V6 on moottorin ohjainlaite suoraan moottorin päällä |
Oolrait..
Sitten ei kosketa minua millään lailla.:D Ei ole varaa noin uusiin vempeleisiin.:D |
Uudemmalla varmaan tarkoitetaan 350 mallia, joka ei ole paras mahdollinen kone lukeman/kuuleman perusteella
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Paljoks se Raissssion Veho silloin arvioi sun 400 cdi n ketjurempalle hinnaks ... :eek: |
Itellä ollu 320cdi ml ajossa ja kyllä sillä tosiaan ihan mukavasti se paritonnia perässä menee.
Mitään kallista ei 60tkm aikana menny. Normi huollot ja etulevyt+palat. Nyt on just tuo uudemmalla koneella oleva 350 mutta E mallina. Täytyy sanoa että helvetin hyvä moottori kunhan vaihtaa niihin vanhempiin valmistusvikasen tasapainoakselin uuteen. Koskee siisalkipään malleja johonkin 08.05 asti. Potkua sopivasti ja kulutus automaatilla a\c aina päällä alle 9l |
350 v6:sta kannattaa korjata myös ne rapistuvat imusarjan läpät.
Akselit katkeilee ja syövät reikiä imusarjaan. Mersufoorumilta löytyy juttua... |
1 Liiteet
Siinä taas yksi tasapainoakseli vammanen :(
|
Onkos jo kenellekkään selvinny minkälaien nelikko tämmösessä on?
Entä muita viimeaikaisia kokemuksia? |
Ei se mikään varsinainen nelikko ole, vaikka kaikille pyörille veto meneekin. :D
Tuossa -98:ssa on avoimet tasauspyörästöt edessä, takana ja keskellä. Tyhjää sutivia pyöriä sitten jarrutellaan tarpeen mukaan. ..tai vähän myöhässä.:rolleyes: Osia ei kannata Suomesta hirveästi ostella, jos yhtään on kíelipäätä. Ei KL-varaosa kalleimmasta päästä ole, mutta silti säästää yli puolet kun Saksasta tilaa osat.:D Rapsakoita vehkeitähän nämä jo on jos ei ole suojailtu, mutta mikäpä ei olisi. |
Sivu luotu: 12:22 (GMT +2). |