Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mikä v8 toyota bj:hin ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94275)

-Bongi- 19.02.2012 14:20

Mikä v8 toyota bj:hin ?
 
Tuli hommattua tollanen, palstallakin esiintynyt bj40 ( bajamaja), jossa tällä hetkellä turbotettu hj60 mosa. Nyt kiinnostaisi kuitenkin päivittää kasi pellin alle. Oisiko suosituksia moottori + voimansiirron osalta ?. Itse olen miettinyt, että 305 chevy pikkulohko saattaisi olla yksi vaihtoehto? kyseinen auto on kuitenkin leimapeli, joten pitäisi saada paperillekkin.
Kiitos etukäteen !:)

Samsonite 19.02.2012 15:35

Ei taida 305 olla vaihtoehto leimattuun BJ:hin. Ranken pupattava kasi menis tilavuuden puolesta, mutta mitä niistä on ilmoitettu heppoja ?

Joske 19.02.2012 15:37

Espoossa on ainakin yks valmis BJ 305 kasi otteessa... ;)

Pousalla toinen, muita?

Niin siitä ei ookkaan mitään haisua onnistuuko enää.

fanito 19.02.2012 15:43

ennemmin ei tarvinnu kun muutoskatsastaa. toyotalta tuotu suomeen fj-40 4.3litranen. 150hp. 80 luvun alun 305 on kevyempi, saman tehonen, ja litrat pysyy rosentti rajoissa. levyt täytyy löytyä edestä.

Samsonite 19.02.2012 15:50

F 3.8 105/125 hp 189 lb·ft (256 N·m)/209 lb·ft (283 N·m) 1960–1975

2F 4.2 135 hp 210 lb·ft (285 N·m) 1975–1984

No niimpä näköjään. Taitaa tuo 2F riittää vertailuun.

Jare 19.02.2012 15:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Joske (Viesti 853653)
Espoossa on ainakin yks valmis BJ 305 kasi otteessa... ;)

Pousalla toinen, muita?

Onhan nuita 305 koneisia berttoja suomessa useampia kilvissä, joten eikun alat etsiin vaan tekniikkaa ja vaihdat kasin keulalle.

offtopic: flunssa kiusannu viimeviikosta, niin tullu oltua sisällä ja aika on kulunu hyvin esim. youtubessa ja kyl monessa mun katsomassa videossa on V8 pauhannu ja tullu omaankin päähän taas kaikenmaailman ideoita:D

timppat 19.02.2012 17:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fanito (Viesti 853657)
ennemmin ei tarvinnu kun muutoskatsastaa. toyotalta tuotu suomeen fj-40 4.3litranen. 150hp. 80 luvun alun 305 on kevyempi, saman tehonen, ja litrat pysyy rosentti rajoissa. levyt täytyy löytyä edestä.

mahtaako tarvia levyjarruja ku ei fj ,ssäkään o eikä eis jarrutehostinta.

-Bongi- 19.02.2012 20:10

Sitä mäkin vähän meinasin, että prossat pitäis pysyä rajoissa vaikka ois vielä pari desiä isompikin. Levytkin jo löytyy, mutta onko tietoa miten muut ovat toteuttaneet voimansiirron 305:sen kanssa ? Chevyn laatikolla+ toyotan jakiksella ? . Jonkinlaisen adapterinhan se vaatisi askin ja jakiksen välille.

BJ-40/76 19.02.2012 20:30

Minä rakensin yhden chevy 305:lle tekemällä adabterin koneen ja kytkinkopan väliin.
Ja samaten adabteri automaatin vetolevyn ja alkuberäisen b-moottorin hammaskehättömän vauhtipyörän väliin, kytkinakselin laakereineen.
Ja tuo B-moottorin kierrejousi asetelma on mahdollista vahvistaa....
Toki jos jotain tehomyllyä alkaa rakentamaan, niin rahalla saa parempiakin kytkimiä, olisko silloin helpoin tehdä kytkin kokonaan chevystä koppineen päivineen, ja tehdä adapteri kytkinkopan ja laatikon väliin?
Automaattilaatikko ei oikein sovi tuonne bj-40 alle, koska paketti jatkuu niin pitkäksi ettei takakardaanista jää paljoakaan jäljelle.
(toki jos tekee tupla jakolaatikoilla niin sitten onnistuu, mutta tulee raskas ja leimasetä saattaa ihmetellä?)

Ja tuo chevy on nimenomaan helpoin, koska startti on paremmalla paikalla kuin esim oldsissa.

Pakoputkia/sarjoja joutuu pikkasen miettimään/hakemaan, mutta kyllä ne sinne saa....

Ja kaikki sähköt sitten 12volttisiksi, vinkkarin moottori ja lämppärinmoottorit hankalimpia löytää, mittaristo toimii joten kuten kun ohittaa säätimen.

-Sakke- 19.02.2012 20:32

Taitaa niissä olla oma laatikot

Jare 19.02.2012 20:52

Osassa noissa V8 berttoja on automaatti ja osassa sit ollu BJ:n manuaali. Itellä suunnitelmissa automaatilla tekeminen, ku kuka sitä nyt niitä vaihteita kokoajan haluaa vaihdella ja kytkintä polkea.......mutta mulla on vaan ihan "pari muuta" projektia ennen Tipi-BJ:n V8 muutosta:D:D:D

tare 19.02.2012 20:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Joske (Viesti 853653)
Espoossa on ainakin yks valmis BJ 305 kasi otteessa... ;)

Pousalla toinen, muita?

mulla on kans yks, TH350 automaatilla ja dana18 jakiksella
edellisessä bj:ssä oli vastaava mutta bj:n jakiksella.

-Sakke- 19.02.2012 21:15

Onkos sitä sellasta violettiä BJ:tä enää missää?, missä volvon akselit ja jotain ralliruutukuvioo ja varmaan automaattilootaa ja oliko kääntöjarrukki tms.???

Semmonen harmaa muistikuva että joku noista kukkahattu veljeksistä olis ajanu trialia moisella pro-modissa? Saatto olla joku muuki? tai jossain muussakin luokassa?

Mutta jos joku ymmärsi mitä autoo tarkotan ja viä tietää kyseisestä vehkeestä jotain ni speksejä ja nykykuosia?????

Maajussi 19.02.2012 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 853791)
Onkos sitä sellasta violettiä BJ:tä enää missää?, missä volvon akselit ja jotain ralliruutukuvioo ja varmaan automaattilootaa ja oliko kääntöjarrukki tms.???

Semmonen harmaa muistikuva että joku noista kukkahattu veljeksistä olis ajanu trialia moisella pro-modissa? Saatto olla joku muuki? tai jossain muussakin luokassa?

Mutta jos joku ymmärsi mitä autoo tarkotan ja viä tietää kyseisestä vehkeestä jotain ni speksejä ja nykykuosia?????

Tossahan tare kerto jo speksit mut auton nyky kuosi on rakenteellisesti vissiin sama ku ollessaan lila mut väri on vaihtunu kirkkaan punaseks/kone läpi käyty ja alla on 36"sx:sät.Ja on lahden seudulla...

samppas 19.02.2012 22:15

"Oranssi" Bj:ssä on 305 th400+quadratrack. Kone on laitettu lähes kiinni syylariin. Kannattaisi harkita myös Rangen myllyä + laatikkoa + jakista. sopisi hyvin paikalleen, olisi kevyt eikä tarvitsisi soveltaa adaptereita.

sisua45 19.02.2012 22:45

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99397

Onks tää se Pousan auto? Muistaakseni kasilta kuulosti.

Kuvattu Rabbit Ranchilla vuonna 2007.

1975-1987 - 4.2 L (4230 cc) 2F

4230 cc x 1.25 = 5287 cc = 322 cid.

Rytari 19.02.2012 22:59

on on... sama mies, eri verkkarit

muistuu mieleeni joku kytkinletkuepisodi.. manuaali siis?

tare 20.02.2012 06:37

tossa on Kivisen projektista, GM350+hj manuaali
http://www.alanmiehet.com/?id=56

MK 20.02.2012 09:18

1 Liiteet
Tässä olisi hiljakseen tuloillaan 305+SM465+Toyota jakis. Tohon SM465 10-hampaiseen ulostuloakseliin käy suoraan Toyota hammaspyörä.

hakoteilla 20.02.2012 13:11

Mulla on SBC305 + TH400 + HJ60:n splitcase jakis, välissä Advance Adapterin palikka: KLIK. Leimattu ongelmitta.

mersuana 20.02.2012 15:00

LEXUS moottori
 
Onkos kukaan liittänyt sellaista LEXUS-moottoria 4.0 V8 (1UZ-FE) BJ:n laatikkoon tai saanut sellaista toimimaan jossain jälkiasennuksena? Taitaa olla liikaa sähköa ja teknik juttuja. Sain päissäni sellaisen ajatuksen et vois olla ihan toimiva paketti tuohon omaan berttaan. Teholappu taitaa olla ainoa haaste tuon leimaamisen kanssa?

offroadjouni 20.02.2012 16:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mersuana (Viesti 853997)
Onkos kukaan liittänyt sellaista LEXUS-moottoria 4.0 V8 (1UZ-FE) BJ:n laatikkoon tai saanut sellaista toimimaan jossain jälkiasennuksena? Taitaa olla liikaa sähköa ja teknik juttuja. Sain päissäni sellaisen ajatuksen et vois olla ihan toimiva paketti tuohon omaan berttaan. Teholappu taitaa olla ainoa haaste tuon leimaamisen kanssa?

BJ:n laatikosta en tiedä, mutta ainakin LJ:n jakikseen sen saa sopimaan yhdessä Lexuksen automaatin kanssa. Sähköjä on koneessa jonkin verran, mutta aika helpolla ne loppujen lopuksi sai toimimaan. Sitten tosin motivaatio lopahti ja aloin jeepistiksi. Alla pari linkkiä.

http://forums.offipalsta.com/showthr...highlight=lexj
http://forums.offipalsta.com/showthr...highlight=lexj

tare 27.02.2012 21:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 853757)
Automaattilaatikko ei oikein sovi tuonne bj-40 alle, koska paketti jatkuu niin pitkäksi ettei takakardaanista jää paljoakaan jäljelle.

kävin mittaamassa niin mun tekeleessä on automaatin kanssa takakardaani 70cm, että onhan se reilusti pidempi kuin bj:n oma
moottori on muutaman sentin päässä tulipellistä

BJ-40/76 27.02.2012 23:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 856510)
kävin mittaamassa niin mun tekeleessä on automaatin kanssa takakardaani 70cm, että onhan se reilusti pidempi kuin bj:n oma
moottori on muutaman sentin päässä tulipellistä

ÖÖÖ???

Siis mikä paketti?

oliko tuo aiemmin mainitsemasi "TH350 automaatilla ja dana18 jakiksella"

Jos tosiaan tuolla saa takakardaaniin noin paljon jatkoa, niin saako kopioida:cool:

P.S Aina oppii uutta!

tare 28.02.2012 06:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 856567)
ÖÖÖ???

Siis mikä paketti?

oliko tuo aiemmin mainitsemasi "TH350 automaatilla ja dana18 jakiksella"

Jos tosiaan tuolla saa takakardaaniin noin paljon jatkoa, niin saako kopioida:cool:

P.S Aina oppii uutta!

th350 ja dana18
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79588

H&K 28.02.2012 08:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mersuana (Viesti 853997)
Onkos kukaan liittänyt sellaista LEXUS-moottoria 4.0 V8 (1UZ-FE) BJ:n laatikkoon tai saanut sellaista toimimaan jossain jälkiasennuksena? Taitaa olla liikaa sähköa ja teknik juttuja. Sain päissäni sellaisen ajatuksen et vois olla ihan toimiva paketti tuohon omaan berttaan. Teholappu taitaa olla ainoa haaste tuon leimaamisen kanssa?

Jossain tuli joskus vastaan bj jossa oli lexsuksen kasi keulilla mutta en muista että mikä laatikko siinä oli kiinni. Tais olla jopa leimapeli, tai ainakaan mitään estettä leimaamiselle ei pitäny olla. Koitan kaivaa josko jostain löytyis autosta faktoja.

EDIT: Ihan minutin hakemisella löyty auton myynti-ilmo: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66816
Eli tossa oli ihan lexuksen oma tomaatti naitettuna lj:n jakikseen

offroadjouni 28.02.2012 15:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 856611)
Jossain tuli joskus vastaan bj jossa oli lexsuksen kasi keulilla mutta en muista että mikä laatikko siinä oli kiinni. Tais olla jopa leimapeli, tai ainakaan mitään estettä leimaamiselle ei pitäny olla. Koitan kaivaa josko jostain löytyis autosta faktoja.

EDIT: Ihan minutin hakemisella löyty auton myynti-ilmo: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66816
Eli tossa oli ihan lexuksen oma tomaatti naitettuna lj:n jakikseen

Tuo tekniikka on lähtöisin minun LexJ-projektivainaasta, linkki yllä.

Jare 28.02.2012 17:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 856611)
Jossain tuli joskus vastaan bj jossa oli lexsuksen kasi keulilla mutta en muista että mikä laatikko siinä oli kiinni. Tais olla jopa leimapeli, tai ainakaan mitään estettä leimaamiselle ei pitäny olla. Koitan kaivaa josko jostain löytyis autosta faktoja.

EDIT: Ihan minutin hakemisella löyty auton myynti-ilmo: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66816
Eli tossa oli ihan lexuksen oma tomaatti naitettuna lj:n jakikseen

Viimeks auto oli Riihelän Ripalla, kun sen näin yhdessä tallissa ja on varmaan vieläkin samassa omistuksessa.

kersantti 28.02.2012 21:51

hinnoista
 
kun en ole asiaan syventynyt yhtään niin missä hinnoissa esim. tuollainen 305 liikkuvat? kun olen bensa kasia miettinyt omaan bj:seen mutta en ole vielä ollut asian kanssa kauhean tosissani.

täydellisestä paketista puhutaan siis. (apulaitteineen ja käyntikuntoisena)

hakoteilla 01.03.2012 06:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kersantti (Viesti 856844)
kun en ole asiaan syventynyt yhtään niin missä hinnoissa esim. tuollainen 305 liikkuvat? kun olen bensa kasia miettinyt omaan bj:seen mutta en ole vielä ollut asian kanssa kauhean tosissani.

täydellisestä paketista puhutaan siis. (apulaitteineen ja käyntikuntoisena)


Kunnosta ja uusien osien määrästä riippuen 100 - 1000 € +/- jotain. Nämä 305:t ei ole mitään suosittuja kunnostus- tai virityskohteita, joten niihin ei ole yleensä paljoa osia vaihdeltu. "Käyntikuntoisen" irtokoneen ostaminen verrattavissa lottoamiseen. Kansien irroittaminen ei paljoa vie aikaa tai vaivaa, uudet kansipahvit joutuu ostamaan, mutta irroittaminen kannattaa, näkee hyvin missä kunnossa kone on. Jako ei mene sekaisin, koska 305 on työntötankokone. Samaan tyyliin voisi irroittaa öljypohjan ja tarkastaa kampiakselin laakerit. Uudet maksaa kaljakeissin verran. Ja nyt kun kone onkin jo pukissa, niin samalla...

Tosiasiassa helpoimmalla ja loppujen lopuksi halvimmalla pääset kun ostat ajo- ja käyntikuntoisen Chevy Capricen oikeaa vuosimallia, siitä saat sitten kaikki tarvittavan ja pystyy samalla osoittamaan, mistä autosta vaihto-osat ovat peräisin. Näiden hinnat pyörii jossain tonnissa tai alle, kai..

Vaihdelaatikko on noissa Capriceissa usein TH200, sellaista ei kannata maasturiin laitaa, vaan ostaa tehdaskunnostetun lootan tai kunnostaa käytetyn ammattilaisella, jos omaa kokemusta ei ole. Tämäkin on kaikkiaan tonnin projekti. Loota sais olla vähintään TH350, nelivedosta niin lyhyellä hännällä.

Adapteri esim. TH350:n ja Toyotan jakiksen väliin pidentää pakettia. Hyvä ratkaisu voisi olla aikaisemminkin mainittu Dana18 jakis tai vastaava.

Koneen myötä vaihtuu BJ:n sähköt 12 volttiin ja jos ei jätä tuplasähköjä (12 V +24 V), joutuu vaihtelemaan puhaltimen ja tuulilasin pyyhkijän moottorit, mittarit, tms. pikkujuttuja...

sisua45 01.03.2012 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hakoteilla (Viesti 857268)
Koneen myötä vaihtuu BJ:n sähköt 12 volttiin ja jos ei jätä tuplasähköjä (12 V +24 V), joutuu vaihtelemaan puhaltimen ja tuulilasin pyyhkijän moottorit, mittarit, tms. pikkujuttuja...

Piisaako 24V auton sähköjohdot 12V jännitteellä? Siinä kun virta kaksinkertaistuu jännitteen puoliutuessa. Olettaen että laitteiden teho pysyy samana.

Pauli 01.03.2012 19:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 857470)
Piisaako 24V auton sähköjohdot 12V jännitteellä? Siinä kun virta kaksinkertaistuu jännitteen puoliutuessa. Olettaen että laitteiden teho pysyy samana.

Hyvin toimii molemmilla jännitteillä, samoilla johdoilla ne on alunperinkin, oli kyseessä fj (12v) tai bj (24v).

sisua45 01.03.2012 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 857475)
Hyvin toimii molemmilla jännitteillä, samoilla johdoilla ne on alunperinkin, oli kyseessä fj (12v) tai bj (24v).

Ok. Korjasin joskus mitsu canterin piuhoja. Oli niin jumalattoman ohutta johtoa, ettei meinannut saada punaista abikoa kiinni... :mad: tais olla 0.75 mm3. Siihen kun tälläisi 12V kiinni, ja hyvin lämpiäisi. :D

hakoteilla 01.03.2012 22:10

Mä vaihdoin kaikki sähköt, johdot mukaanlukien. Siinäkin on sellaista ylimääräistä näpräämistä, mitä ei vältämättä tule ajatelleeksi, kun koneenvaihtoa suunnittelee. Eikä sähköt ollut ainoa juttu, mistä tuli ylimääräistä hommaa...

samppas 02.03.2012 17:35

TBI ruiskuun näyttää saavan valmiita johtosarjoja jos ei johtopäätökset kiinnosta.

hakoteilla 02.03.2012 18:12

Saahan niitä ns. rodiboxejakin, jossa on yksinkertaiset sähköt koko autoon. Pointti oli vaan siinä, että (varmaankin) kaikkien bensaveekasien sähköt on 12 V ja BJ:ssä on 24 V. Siinä joutuu joka tapauksessa uusimaan jotain, tekee miten päin tahansa.

make-lj 28.08.2013 21:52

Tänään tuli hommailtua tarpeita pitkään kyteneen haaveen toteuttamiseksi, eli BJ42, chevyn 305 moottori+chevyn alumiininen kytkinkoppa samanlainen kun "kivisen" projektikuvissa näkyy. laatikkohan tuossa on 5 vaihteinen. kelläs oli kokemusta toyotan manuaalin ja chevyn koneen keskenään naittamisesta? miten toi kannattas toteuttaa?
Chevyn vauhtipyörä ja kytkin olis hakusessa jos jollain on nurkissa ylimääräsenä.

samppas 28.08.2013 22:25

Oikein, kasi lätisemään.

Mielestäni kannattaa laittaa heti ruisku (tbi) kun tuohon myllyyn sen saa helpolla kiinni jos ei ole jo ruisku.

Sitten mielestäni kannattaa laittaa moniurahihna myllyyn mikäli v-hihnalla.

kivinen 29.08.2013 07:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make-lj (Viesti 1037953)
kelläs oli kokemusta toyotan manuaalin ja chevyn koneen keskenään naittamisesta? miten toi kannattas toteuttaa?
Chevyn vauhtipyörä ja kytkin olis hakusessa jos jollain on nurkissa ylimääräsenä.

Mitä tuosta pitäis tietää?

Kattoo sopivan silmälaakerin ja rojut kasaan?

Kertaakaan ei ole harmittanut, että hankin Centerforcen kytkinrojut, eipä ole tarvinnut niiden kanssa taistella tuollasessa kevyessä käytössä.

burton 29.08.2013 07:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 1037994)
Mitä tuosta pitäis tietää?

Kattoo sopivan silmälaakerin ja rojut kasaan?

Kertaakaan ei ole harmittanut, että hankin Centerforcen kytkinrojut, eipä ole tarvinnut niiden kanssa taistella tuollasessa kevyessä käytössä.

ite jouduin sorvauttaa silmälaakerin ku tein tojotan vaihteistolla, ei löytyny mistää sopivaa vaikka 2 päivää googlailin ja piinasin laakerikauppiaita. no se makso muistaakseni 20€ ja laakeripronssista tuli.

sitte kytkin puolelle laitettii letukan vauhtipyörä johon taas koneistaja sovitti HJ-61:sen kytkimen.

2 kertaa on tallin pihalla testattu, poltettu allterrainia asfalttii ja 60km/h ajettu maantiellä, viel ainaki rojut pysyny paikoillaa, eikä luistamista havaittu.

BJ-40/76 29.08.2013 22:54

Minä tein k.o ristisiitoksen bj-40:een: bj:n kopan ja lohkon väliin adabteri välilevy, bj:n vauhtipyörä adapterikalikaalla automaatin vetolevyn jatkeeksi.

Ja tuostakin vanhasta 3-käpäläisestä asetalmasta saa aika pitävän, kun vaihtaa jouset jäykempiin/lisää niitä.

Mutta jos löytyy isompi kytkin, mikä sopii koppaan, niin ei liene hätävarjelun liioittelua.

ja ilman muuta ruiskulle.

samppas 30.08.2013 20:39

Tuossa on vielä tietopläjäys konversioista:

http://www.advanceadapters.com/pdf/tlc_ebook.pdf

BJ-40/76 30.08.2013 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samppas (Viesti 1038602)
Tuossa on vielä tietopläjäys konversioista:

http://www.advanceadapters.com/pdf/tlc_ebook.pdf

Ainakin fj-40 vaihteiston välityksen on jotain muuta, mitä suomessa.

muistaakseni tuossa vm 74-80 on 1:nen himppu vajaa viisi..... pienoinen ero tuohon 3,5:een:p

samppas 30.08.2013 21:47

TBI johtopäätökset
 
Ja tuolta vielä johtokaaviot Tbi ruiskuun. Tuo ruiskuboxi + johtosarja+ läppärunko löytyy esim Astroista halvalla n50e.

http://www.gearhead-efi.com/Fuel-Inj...Information-42

BJ-40/76 30.08.2013 22:10

Jos ruiskua....
 
Niin offivehkeessä helpoin tehdä "välitankilla", siis orkkis mekaaninen pumppu pumppaa tankista bensaa/pirtua noin 5 litran välitankkiin, minkä pohjalta sitten ruiskun pumppu pumppaa koneeseen.

Miten on, noiden tarvikerusiskujen, hinta/kestävyys?

Joskus offikapineessa(kin) vois olla hyötyä parista parametrimuutoksesta....

Tuo megaruuta on varmaan hyvä, jos/kun toimii. (iso, kapseloimaton) ja toiminta aika paljon riippuva kaljasta; jos on juotu ja juotettu yhtäaikaa, niin tahtoo pätkiä:rolleyes:

Ja ulkona topiikista:

-> siis kun noita "marjoja", siis tupakkiaskiin mahtuvia tietokoneita, joissa laskentatehoa "todella järkyttävästi enemmän, kuin joissain ruiskubokseissa"

Ja pikaisesti huonolla englannilla luettuna löytyy analogista sisääntuloa ja pulssitettavaa ulostuloa; varsinkin n. 10-20e lisäkortilla jo aika rajuillekkin singaaleille. Pitäskö alkaa vääntään softaa? siinäkin pieni kieliongelma, kun tuo basic tuli juuri -80 luvulla opiskeltua... (diesel jakajapumpulle näyttäisi olevan helpompi:confused:)

fj40 30.08.2013 22:41

rangen kasi
 
eikös rangen kasi ois kaikkine mukava paketti, ku kerran sähkökki ois omaa tuotantoa eikä luucas laatua :D

make-lj 13.09.2013 18:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 1037994)
Mitä tuosta pitäis tietää?

Kattoo sopivan silmälaakerin ja rojut kasaan?

Kertaakaan ei ole harmittanut, että hankin Centerforcen kytkinrojut, eipä ole tarvinnut niiden kanssa taistella tuollasessa kevyessä käytössä.

käykös se chevyn kytkinlevy nyt sitten suoraan tohon bj,n 5 vaihteisen lootan akseliin?

tekniikkamies 13.09.2013 19:44

Mulla kun on ollut 5,7 bensa Caprice, on pikkasen vaikea ymmärtää miksi joku haluaa sellaisen HJ:n mosan tilalle varsinkin jos siinä on turbo?!

Itse mietin silloin kun Capricen omistin, kuinka sen voisi dieselöidä...

samppas 13.09.2013 20:15

Paino ja voima
 
Siinä vaikka pari syytä:)

burton 13.09.2013 21:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make-lj (Viesti 1043432)
käykös se chevyn kytkinlevy nyt sitten suoraan tohon bj,n 5 vaihteisen lootan akseliin?

pitäs olla hj:n harvapoorinen kytkin akseli, sit kävis. tai näin mä olen sen käsittäny.

tare 13.09.2013 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1043469)
Mulla kun on ollut 5,7 bensa Caprice, on pikkasen vaikea ymmärtää miksi joku haluaa sellaisen HJ:n mosan tilalle varsinkin jos siinä on turbo?!


moottorin äänet! :)

samppas 13.09.2013 22:05

Tuollaiset vääntökäyrätkin olis kivoja BJ:ssä.

https://www.enginebuilderprofessiona...ebb6_05_06.jpg

tekniikkamies 13.09.2013 22:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 1043525)
moottorin äänet! :)

Leima-asemalla tapasin tyypin, jolla oli turbotettu HJ60 ja minun mielestä siinä oli aika mainio ääni!

tare 13.09.2013 22:21

Kyllähän tämmönen bj:hin sopii tai vaikka lj:hin ;)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138153

pjtk 13.09.2013 22:32

Eikös täällä Suomen takahikiällä ole leimattu ainakin yks HJ, Moparin 5.9 koneella. Ollu aikonaan täällä palstallla myynnissä.

tare 13.09.2013 22:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 1043550)
Eikös täällä Suomen takahikiällä ole leimattu ainakin yks HJ, Moparin 5.9 koneella. Ollu aikonaan täällä palstallla myynnissä.

Kyllä se edelleen löytyy Hämeestä, ei Hikiältä mutta aika läheltä sitä

PitBull 14.09.2013 20:24

Hj:n laatikkoon käy chevyn kytkin, kunhan 10 hampainen, eikä 26.

Timo_L 15.09.2013 09:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1043469)
Mulla kun on ollut 5,7 bensa Caprice, on pikkasen vaikea ymmärtää miksi joku haluaa sellaisen HJ:n mosan tilalle varsinkin jos siinä on turbo?!

Itse mietin silloin kun Capricen omistin, kuinka sen voisi dieselöidä...

Yksipisteruisku nyt on vähän mitä on, oli kyseesä Ford Fiestan litrainen tai iso V8. Mutta modernilla monipisteruiskulla oleva bensakasi on ainakin omasta mielestä ihan pirun kiva ajettava - eikä voi ääniäkään moittia. Vääntää heti alhaalta ilman pienintäkään viivettä, tehoa ja kulkua piisaa tarvittaessa, eikä nyt oikeastaan bensankulutusta lukuunottamatta voi mitään ominaisuuksia varsinaisesti moittia.

Painon puolesta aika tasoissa menee tuollainen tavallinen patarautakasi tai dieseli, mutta jos ajattelee vaikkapa jotain Chevyn alumiinikantisia LS- sarjan koneita tai uudempia Vortec:eja niin moottorin teho-painosuhde on todella hyvin kohdallaan. Siinä jää monet viritetytkin turbodieselit ominaisuuksissa.

turakki 16.09.2013 16:22

Leimattavan miedoissa kaseissa on ainakin laajempi käyttökierrosalue, kuin B tai H sarjan koneissa vaikka vääntöä diisseliin saakin ahtamalla. Itse olen aina toisinaan miettinyt omaan Bj:hin kasia, kun nykyään kilometrejä tulee max 5 tkm. Käyttökustannuksissa ei olisi suurtakaan eroa.

Timo_L 16.09.2013 16:46

Vähillä kilsoilla juopompikin kasi voi olla dieseliä edukkaampi ajaa, ja ainakin saa olla hymy kasvoilla :D

Saahan kyllä kaasarikoneestakin kutiteltua tarvittaessa potkua vaikka kuinka ja paljon, mutta monipisteruiskun toimintavarmuus ja tietynlainen käytön helppous ainakin omalla kohdalla puoltaisi uudempaa tekniikkaa vaikka vanhaankin autoon laittaisi. Tehojen kanssa vaan monesti tulisi silloin rajat vastaan :(

PitBull 04.10.2013 10:35

Nyt on laipat tehty Chevyn kytkinkopan ja HJ:n vaihteiston väliin. Ensi viikolla tulee kytkin hilppeet ja pääsee sovittelemaan laatikkoa paikoilleen.
Kohtahan sitä onkin sitten kone nokalla ja ajossa =D

PitBull 04.10.2013 10:40

1 Liiteet
5.0 kone tulee -82 Camarosta.

Samsonite 04.10.2013 11:09

Minkälaisella kokoonpanolla?

PitBull 04.10.2013 11:18

Kone on melkosen vakio, kansia hiukan siistitty. Kaasarilla aattelin ruokkia, ens alkuun orkkis kaasarilla ja jossain kohti Holleyn truck avengerilla...tai ruiskulla, riippuen mitä osia tulee vastaan.
Chevyn 10,5" kytkin.

kivinen 04.10.2013 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PitBull (Viesti 1050817)
Nyt on laipat tehty Chevyn kytkinkopan ja HJ:n vaihteiston väliin. Ensi viikolla tulee kytkin hilppeet ja pääsee sovittelemaan laatikkoa paikoilleen.
Kohtahan sitä onkin sitten kone nokalla ja ajossa =D

No niin, katoitko paljonko meni aikaa tehdä adapterit itse kun pidit 20€:a liian kovana rahana sapluunoiden lainasta? Jäikö hyvä tuntipalkka? :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PitBull (Viesti 1050840)
Chevyn 10,5" kytkin.

Tuliko missään vaiheessa katsottua esim. HJ:n kytkimen halkaisijaa? ;)
Tiedän kyllä, että 10,5" kytkinkoppia on enemmän ja halvemmalla tarjolla. Tiedän myös, ettei niihin käy isommmat kytkinasetelmat. :)

PitBull 04.10.2013 21:52

Taisi melkein tunti mennä laippojen teossa.

Rytari 04.10.2013 21:57

vain yksi kysymys, miksi se pitäis tehdä manuaalilla kun ainakin mä olen nähnyt letukan kasiin sopivia automaattejakin?

tare 04.10.2013 22:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1051029)
vain yksi kysymys, miksi se pitäis tehdä manuaalilla kun ainakin mä olen nähnyt letukan kasiin sopivia automaattejakin?

samaa mieltä:)

kivinen 04.10.2013 22:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1051029)
vain yksi kysymys, miksi se pitäis tehdä manuaalilla kun ainakin mä olen nähnyt letukan kasiin sopivia automaattejakin?

Paljos maksaa yli 12 vuotta tätä touhua kestävä automaatti? :)

Rytari 04.10.2013 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 1051040)
Paljos maksaa yli 12 vuotta tätä touhua kestävä automaatti? :)

vähemmän kun puistokemia, perhokalastus tai hirvenmetsästys samalla ajanjaksolla...

kivinen 05.10.2013 07:12

Kaikki saa rakentaa omansa niinkuin haluaa.

samppas 05.10.2013 17:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 1051040)
Paljos maksaa yli 12 vuotta tätä touhua kestävä automaatti? :)

Oisko joku 500-600e = vakio vanin th400+korjaussarja+iso jäähdytin

BJ-40/76 05.10.2013 21:27

Pikkasen kokemusta aiheesta,,,
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samppas (Viesti 1051341)
Oisko joku 500-600e

Mutta jos noita automaatteja, jotka voi siittää tuolla kokonaisbudjetilla BJ:n jakikseen, ja vielä siinä stondiksessa, että kestää 12v offia, niin niin olen kiinostunut asiasta!

Tuolla ylempänä, oliko tare? siitti jenkkipalasista melkein yhtä lyhyen????.

BJ-40:ssä on ongelmana se, että kun moottori on etuakselin takapuolella, ja akseliväli on muistaakseni 228,5 cm... niin jo vakiokokoonpanossa takakardaani on liusallisen lyhyt...

samppas 05.10.2013 21:31

Th400:sta ei kyllä saa lyhyttä...

make-lj 15.05.2014 23:31

minkäslaisia syyläreitä porukat on käyttäny näissä v8 swappi beejeissä? pähkäilin vaan että pärjäänkö tolla alkuperäsellä vai pitääkö alkaa heti metsästämään suurempaa..

tare 16.05.2014 05:04

Laittaisin suuremman!

IironSika 16.05.2014 09:03

Ainakin Burtonin Bertta 350:llä on hyvinkin lämpöherkkä. Olikohan siinä nyt bj:n vai hj:n syyläri, mutta Toyotan kumminkin. Maantiellä jäähtyy, mutta hiukankin kuraa, niin lämpöongelmaa heti, eli rajoilla mennään.

Jare 16.05.2014 09:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja IironSika (Viesti 1133077)
Ainakin Burtonin Bertta 350:llä on hyvinkin lämpöherkkä. Olikohan siinä nyt bj:n vai hj:n syyläri, mutta Toyotan kumminkin. Maantiellä jäähtyy, mutta hiukankin kuraa, niin lämpöongelmaa heti, eli rajoilla mennään.


Eikä oo vielä edes kunnon kesähelteet käsillä.

Kyllä mäkin kuvittelisin, että aika tuhdin jäähdyttimen ja tehokkaan puhaltimen kaipais, jotta kesäkuumalla jossain cruising jonossa ja kumia poltellessa lämmöt pysyy kurissa.

burton 16.05.2014 11:29

Se pata on 305, ja syyläri hj:sta ja todella hyvä kuntoinen. Yhtää ei kestä syyläri mutaa, alkaa heti todella rajut lämpö ongelmat. Jos puolet kennosta tukossa nii ajot loppu siihen. Flektinä on ollu sähköistä ja mekaanista. Ei vaikutusta. Sisälokasuojiakin avarrettu mut kuumenee... kadulla menee, mut ei maastossa.
Itsellä suunnitelmissa teetättää joku pirun paksu työkonekenno tohon. Maksaa mitä maksaa mut jos se auttas. Hj:n kenno on mitoiltaa aika maximi tohon keulaa, riippuu vähän miten ohjaus toteutettu ja millaset sisälokasuojat ja keulapellit.

SoSo 20.05.2014 19:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja burton (Viesti 1133109)
Se pata on 305, ja syyläri hj:sta ja todella hyvä kuntoinen. Yhtää ei kestä syyläri mutaa, alkaa heti todella rajut lämpö ongelmat. Jos puolet kennosta tukossa nii ajot loppu siihen. Flektinä on ollu sähköistä ja mekaanista. Ei vaikutusta. Sisälokasuojiakin avarrettu mut kuumenee... kadulla menee, mut ei maastossa.
Itsellä suunnitelmissa teetättää joku pirun paksu työkonekenno tohon. Maksaa mitä maksaa mut jos se auttas. Hj:n kenno on mitoiltaa aika maximi tohon keulaa, riippuu vähän miten ohjaus toteutettu ja millaset sisälokasuojat ja keulapellit.


Mikäs noissa on kennon mitat ja lähtöjen paikat?
Mulla on CJ7 V8 amc360 koneella ja orkkis syylärillä ei kestä sekään kuraa syylärissä yhtään.
Olis kanssa tarkoitus teettä isompaa. Leveyttä ei paljoo mahdu mutta jos sais tilavuutta edes paksuuden muodossa vois jeesata.
Mulla on kanssa ollut vaikio flektiä ja sähköistä.
Tuossa voi kyllä olla orastavaa pahvaivaakin jo? tosin ei kyllä pulputa eikä hukkaa vettä...

samppas 21.05.2014 21:19

Mulla on cheevy lähdöillä oleva triple pass alumiini syyläri. Saapi mistä vaan amerikanauto kaupasta n.250e. Mitat taisi olla 28x19. Puhaltimina 2 kpl 12" sähö flektejä. Ei ole vielä koeponnistettu kunnon helteillä, muutoin toiminut.

toyota4x4 21.05.2014 21:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SoSo (Viesti 1134136)
Mikäs noissa on kennon mitat ja lähtöjen paikat?
Mulla on CJ7 V8 amc360 koneella ja orkkis syylärillä ei kestä sekään kuraa syylärissä yhtään.
Olis kanssa tarkoitus teettä isompaa. Leveyttä ei paljoo mahdu mutta jos sais tilavuutta edes paksuuden muodossa vois jeesata.
Mulla on kanssa ollut vaikio flektiä ja sähköistä.
Tuossa voi kyllä olla orastavaa pahvaivaakin jo? tosin ei kyllä pulputa eikä hukkaa vettä...

http://www.fenixradiators.com.au/ima...1155-FA62M.jpg

40cm x 61cm about 6cm paksu hj 61:n syyläri on 1 kpl rivejä enemmän joten se on tehokkaampi

SoSo 21.05.2014 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1134422)
http://www.fenixradiators.com.au/ima...1155-FA62M.jpg

40cm x 61cm about 6cm paksu hj 61:n syyläri on 1 kpl rivejä enemmän joten se on tehokkaampi

alalähtö taitaapi olla väärällä puolen tosin pikku juttu.
mitäs noi maksaa?

samppas 21.05.2014 22:10

Onkos kenelläkään kokemusta sähköisistä vesipumpuista? Tuntuisi hyvältä idealta alhaisilla kierroksilla ajoihin.

SoSo 22.05.2014 07:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samppas (Viesti 1134429)
Onkos kenelläkään kokemusta sähköisistä vesipumpuista? Tuntuisi hyvältä idealta alhaisilla kierroksilla ajoihin.

Sen verran että hinnat niissä oli mun budjettiin levottomia.
Ainakin sellaiset laatu pumput mitä uskaltaa varmasti käyttää.
amerikkalaisiin saa suoraan alukuperäiseen paikkaan sopiva ja tuotoltaan riittäviä.
Ehkä tuollaisesta bilhevetin veneen siirtopumpussa riittäis tuotto hyvin mutta ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.

Kuitenkin vakio pumppu on idioottivarma sähköiseen verrattuna ja ainakin perus "paja"viritteisessä ei tuo tehon lisäys oli pumpussa se ensimmäinen juttu

Minkälaista pumppua ajattelit?

toyota4x4 22.05.2014 21:55

tais olla joku sähkönenpumppu jossa termostaatti ohjaus muutamia satasia.

samppas 22.05.2014 21:57

Ei ole mitään käsitystä mitkä pumput toimii mitkä ei...

Jeeper 23.05.2014 19:48

Kunnollinen öljynjäähdytyskin auttaa myös lämpöongelmiin.
Itse ainakin oon huomannut että moottorin lämmöt laskee reilusti kun kahlaa "öljypohjasyvyydessä".

ZeiZei 23.05.2014 21:54

Tuosta lämpöongelmasta:

Rangessani oli samaa ongelmaa aiemmin, vaikka autossa oli isoin alumiinijäähdytin mitä siihen mahtui, ja vielä kahdella puhaltimella. Syyläri oli alareunastaan rungon poikkipalkin päällä, ja keräsi upotuksissa mutaa eteensä jolloin viimeistään ongelmat alkoi.

Lämpöjen ollessa yläkantissa flektit söi kivasti ylimääräisen virran laturilta.
Pahimmillaan virtojen ollessa vähissä vinssatessa ja samalla kun yritti renkailla hiivittää autoa pintaan flektit napsahti päälle ja samassa loppui sytkälaitteilta virta ja kone tietenkin ryytyi. :(

Tilanne korjautui kun vanhan jäähdyttimen revetessä jouduin hommaamaan uuden, enkä saanut samanlaista. Tilalle tuli noin kymmenen senttiä matalampi (melko tarkoin Rangen orkkisjäähdyttimen kokoinen) ja sain sen asemoitua koholle runkosta, jolloin mutalälli mahtuu jäähdyttäjän alta eikä tuki sitä (heti). Suurempi apu kuitenkin oli muutoksesta flekteihin jotka vaihtui kahdesta yhteen, johon askartelin huuvan. Virran kulutus flektien pyöriessä puolittui, ja pyörimisen tarve tuntui tekevän samoin.

https://lh4.googleusercontent.com/-c...0/IMG_3693.JPG

Juu, ja ajattelin että eihän tuo pikkumotti ole tietenkään sama asia kuin tuollainen oikea V8, mutta se kuitenkin polttaa suunnilleen saman verran pensaa samalla antaen vähemmän tehoa, niin eikö se tee ainakin saman verran hukkalämpöä ? :)

Repro 29.05.2014 09:48

Syylärin ja tuulitunnelin väliin tarpeeksi ilmarakoa ja tuulitunneli tiiviisti syyläriin kiinni, itse vedin vielä silikoonit tuulitunnelin reunoille että flekti vetää varmasti kaiken ilman syylärin läpi eikä tuulitunnelin sivusta.


Sivu luotu: 01:41 (GMT +2).