![]() |
39,5" Bogger vs 42" Iroc
Mitä mielipiteitä löytyy?
Jos vaihdain 39,5x18x15 bogger pois ja laitan 42x14x16 iroc tilalle, tuleeko pettymys? Käyttö olis melkein vaan metsäkäyttöön, eli tieomniaisuudet ei tarvitse laskea mukaan, Kun tarve olis saada 16" vanteet.. |
No maasto-ominaisuudet kyllä heikkenee, eli pettymys taitaa tulla.
|
Mutta ei hätää, 44" bogger löytyy 16" vanteelle!
|
Lainaus:
Ja 39,5 bogger löytyy 16,5" vanteelle, mutta taitaa olla hankalampi löytää, varsinkin käytettyjä paketteja. |
Lainaus:
|
Lainaus:
No olis tiedossa käytettyjä 42" irok, millä ajettu suunnuskisoja ainakin, en tiedä sitten... |
Lainaus:
Mulla on ainakin toiminut ihan hienosti 39x18.5x165. boggerit 16.5 H1 hummerin halkaistavilla vanteilla ei putoile eikä lipsu. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60340 |
kyl noissa mun 16,5 vanteissakin on humppi, ainakin 0,3 bar paineillla ihan hyvin pysyny paikoillaan kumi.
|
Humppi-vanne = tubeless, eli sisärenkaaton.
Ei humppia = tube type, eli vaatii sisärenkaan. Multa löytyy 5.5x13 vanteet ilman humppiva. :) |
No suurin osa 16,5" vanteista mitä on tullu vastaan on ollut humpittomia mut ehkä niitä sit löytyy myös humpilla. Hyvä niin, itekki vois semmosia tarvita. Toi H1 hummerin vanne pitäiskin toimia koska ainakin alunperin siellä on sisällä se rinkula eli vanne on tupla bead lock vanne.
Lisäks 16,5" vanteissa on se profiili jostain syystä erimuotonen joka suosii renkaan irtoamista vanteelta matalilla paineilla, jossei ole petlokkia tai hunppia. (varmaan tohonkin löytyy se poikkeus) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98961 Tossa kuvassa ei oo kumpaankaan piirretty sitä humppia juu. |
Mutta takaisin aihseeseen:
Jos sanotan näin: Onko Iroc huono maastorengas verrattuna boggereihin? Onko muilla kokemuksia? |
Ei Irokki oo huono maastorengas, se on vaan erilainen kuin boggeri.
Irok on hyvä rengas kalliolla, mutta mudassa huonompi. Boggeri taas toisin päin. "The Super Swamper TSL/BOGGER is built primarily for the professional mud bogger." |
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64338
Ameriikan kuivissa osissa Irok on mainio kummi. Kuvan auto on Kaliforniasta, kilvistä päätellen. :D:D:D |
ymmärän että iroc on tehty pääasiassa kivikolle ja boggeri mutaan,
mutta onko pitoa ollenkaan mudassa ja märässä metsässä irocilla? vai onko ihan olematon? :) |
tossa kesällä kun kattelin kuttulandiassa kun oli autoissa boggeria, iroccia ja bitbullia niin siinäkin savikossa meni kaikki yhtä hyvin eteenpäin jos koneesta löyty puhtia tarpeeksi :)
|
Lainaus:
Toki harvassa vehkeessä riittää pauhu moiseen hommaan ja harvoin sitä pitää tehä. Sivuttaispito ihan eri maailmasta ku pökkyrällä. Lumella hakkaa sata nolla pökkyrän. Irokki puhdistuu paljon pienemmällä pyörinnällä. Esim. savipooli. Ei leikkaa suota niin helposti. Kuluneella Irokilla ei tee mitään. Pitää olla melkein täyspintanen ja kuluu maantiellä silmissä. Pidän yleismaastorenkaana huomattavasti parempana ku pökkyrää. Kallis ylläpidettävä kun pitää vaihtaa tiheämpään kuin pökkyrä. |
Kyllä Irokista löytyy pitoja kun aikansa lämmittää.
http://www.alanmiehet.com/kuvat/page...ki_2011_06.jpg Kai se kurassa toimii, jos siihen sais toista sataa vauhtia? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
IROK, BOGGER!
JEgoNEERissä oli 37" Boggerit ja nyt on tuliteriä 37" Irokkeja 5 kpl.
Puoliksi kulunut Boggeri painoi 37kg / kpl ja uusi Irokki 34 kg/ kpl. Itse halusin Irokit joissa on pehmeämpi runko ja näin alhaisilla paineilla pitoa kiipeilyissä huomattavasti enemmän kuin Boggereilla. Boggerissa kun oli painetta mittarin mukaan 0.0 niin eivät juuri JEgoneerin alla litistyneet. Toivon että Irokeilla säilyy dana 44 vakio vetarit pidempää ehjinä kun ovat kevyemmät eikä tarvitsisi niin isolla vauhdilla ajaa nousuihin paremman pidon takia. Vaan aika näyttää kun ei jakoloota ole vielä kunnossa jotta pääsisi Irokkeja koittamaan. Tässä Irokit juuri alle laitettuina. paineita taisi olla 2.0. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97063 Tässä vanhoilla Boggerilla. Paineita alle 1.0. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63393 t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
koita ismo saada se jegoneeri kuntoon seuraaville ajopäiville niin voidaan testata, paikassa jossa muista tekijöistä ei ole niin paljon etua, hakkaako irokki boggerin sata-nolla lumihangessa, itse en tuohon usko niin ois kiva kokeilla, väitän myös että jokseenkin tukkeutunutkin boggeri toimii savispoorissa sivunappuloidensa ansiosta paremmin kuin avoin irokki , ei ole irokista kokemusta, mutta vakio hoojiista tuli aivan eri kulkija kun uuden pinnalla olevat tsl:t vaihtui uusiin boggereihin ja 2h ei todellakaan jaksanut putsata minkäänlaista kuviota. suohiippailua jonkin verran harrastaneena tiedän, että suolla ei suditella, mutta jos pinta antaa periksi heikkouttaan niin enpä ole muiden renkaiden nähnyt nousevan siiihen uran reunalle niin hyvin kuin boggerin tai suo ojien ylitysten sujuvan yhtä jouhevasti.
|
IROK, BOGGER!
Lainaus:
Laitoin Irokit tarkotuksella taakse väärin päin jotta voin noudattaa huoltokirjan ohjetta renkaiden kierättämisestä. ;) Eli kuvittelen näin renkaiden kuluvan hitaammin ja pitävän kauemmin kun jaksaa vaihtaa niiden paikkaa vuosihuollon yhteydessä. Hirvee hinku olisi kyllä päästä Irokkeja koittamaan, tarvii taas huomenna koittaa muistaa soittaa jakolaatikosta Porvoon suuntaan. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Nii minä veikkasinki, kannattaa kokkeilla ennenku rupiaa arvosteleen hirveesti... :D :D |
Lainaus:
Ja mitä siihen vetareiden kestävyyteen tulee, niin vääntö/pito niitä vetareita enemmän rassaa kuin renkaan pyörintänopeus tai koko auton nopeus. |
IROK, BOGGER!
Lainaus:
Minä taas ajattelen näin jotta jos ei päästä pidolla niin tarvii ottaa vauhtia ja siinähän peli helposti hypähtää ja veto päällä kun tullaaan takaisin tantereeseen niin tuloksena voi olla vetari murskaa. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
mistäs tällästä rengasta (ltb) saa tollasessa koossa |
Lainaus:
http://www.intercotire.com/tires.php?id=7&g=1 40x16 koko olis vissiin lähimpänä tätä topikin jupinaa. Saatavuutta pitää sit kysellä maahantuojilta. |
Lainaus:
joo lukee kyllä intercon sivuilla mutta mistä noita saa ostaa ei ainakaan kotimaasta ja isonvedentakaakin kyselty eikä tukkureilla ollu |
Intercollahan on ollu toimitusvaikeuksia ja tehtaita ollu kiinni ja mitä lie melkein konkkaan menoa yms. Aina joku koko loppu kun esim piratesta selailee niin porukka kyselee jotain harvinaisempaa kokoa.. Ei kait se auta kuin venailla ja laittaa kyselyä tukkureille / suoraan intercolle?
|
Miksei laittaisi kerralla hyvän renkaan joka paikkaan ja Pit Bullit sinne? Löytyy pitoa joka paikkaan. Erinomainen ajaa tiellä ja kestää.
Ei Boggerin pidossa muuten ole ollut valittamista painavan auton alla, kuin se täysin olematon sivuttaispito. Lumella oli mahoton menijä. Voip olla vaikutusta auton ~5-6000 kg massallakin :D |
Lainaus:
Tarkotatko niitä 54" vaiminkäkokosetnenytoli tuumasia boggereita? :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
eikä noita pitbullejakaan tällähetkellä suomesta saa |
Mielenkiintoista rengaskeskustelua... Onko arvon raati testannut ja verrannut TSL SX:ää? Ainakin harvempi kuvio kuin normi TSL:ssä, Irocissa ja LTB:ssä. Sen verran omaa kokemusta SX:stä ja Boggerista, että kadulla Boggeri mukavampi, mutta nyt puhuttiinkin maastogummeista.
|
SXästä semmonen kokemus, että vaatii painavan auton, että rengas elää maastossa. Rangen painosessa piti pudottaa, noin puoleen kiloon, jotta rengas lähti elään. Ei SX sen huonompi maantiellä ollut kuin lapikas. :)
|
IROK, BOGGER!
Lueskelin tässä JP Magazinen rengastestiä ja ko. kumet saivat seuraavat määrät tähtiä.
BOGGER Street 1 Sand 4 Mud 4 Heavy Rock 4 Snow 3 Ice 1 IROK Street 1 Sand 4 Mud 4 Heavy Rock 4 Snow 4 Ice 1 Eipä siis amerikkalisten mielestä juurikaan mitään eroa kumeilla. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
http://youtu.be/2QuZHuuJLqw :D:D En menisi aivan ylivoimasiksi kumeiksi kehumaan. On ne muuten komeet rillat... |
Niin no johtuuko sitten kuskista vai autosta kun tässä kuitenkin boggerin pito riitti vaikka pari jeepiä oli hinkannut mäkee vartin verran bitbulleilla ja mud terraineilla ite oisin sitä mieltä, että rengas ratkaisi.
https://picasaweb.google.com/1020702...21711575229746 |
Boggereista ei oo itellä omakohtaista kokemusta, mut Irocci taas tänään näytti ainakin kaverin autossa toimivan loistavasti. Omat kokemukset irocista on kesältä hoojiin alla ja siinä toimi kyllä kanssa tosi hyvin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Paljon vastauksia on tullut. Pitää vissiin ostaa Irocit niin voi verrata itse ;)
|
Oikein takavedolla sutkutti paikallaan! on se huono! :D
|
Nyt on koeajettu ensimmäinen kerta 42" iroceilla. Ainakin lumessa huonompi pitoa kun 39,5" Boggerit... :)
|
Suomesta ei maasto renkaita edes saa. Lumelle tuskin Spesial trackia parempaa kuvioo löytyy koot vaan pieniä. Boggerit mitään pidä jotku belaruksen etu rinkulat käyt hakee on avara kuvio ja pintaa 4x bökkyrän verran. :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Traktorin renkaissa vaan rungot on niin jäykkiä, et hankala saada elämään kevyen maastoauton alla. Talvella renkaissa ei tarvita niin paljon elämistä vaan paksussa lumessa kahlatessa pitää kuvion puhdistuvuus olla hyvä. Ja se lumensiirtokyky renkaan etupuolelta takapuolelle. Myös traktorinrenkaiden nopeusluokat taitaa rajoittaa käyttöä maastureissa. |
Lainaus:
http://cdn.24.co.za/files/Cms/Genera...9486cb3c16.jpg |
Kyllä se irokillakin kura ainakin vähän siirtyy:
http://youtu.be/zXMgs-hogN0 :) Mun mielestä Irok on hyvä yleisrengas. Toimii talvella, kesällä, kalliolla soralla. Suolla ei varmaan ihan parhaimmillaan toki. Ohutkylkinen rengas = pehmeä = muotoutuu hyvin, mutta varsinkin koossa 42x14 on asiallinen. 39.5 on vähän sellanen "pallo" ja toki on eri pintakuviokin (pienemmät nappulat ja matalampi kuvio). |
Sivu luotu: 23:50 (GMT +2). |