Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Huolto auto kysymys? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93788)

turbodiesel 05.02.2012 21:04

Huolto auto kysymys?
 
..

JJ90 05.02.2012 21:12

Riippuu ihan siitä mitä rekisteriotteessa lukee. Saa huoltoauton tehtyä vaikka kiinnihitsatulla työkaluvaunulla tms. muulla huoltovarustuksella. Ei se siitä ruuvipenkistä välttämättä kiinni ole. Ne viilapenkki ja työkalupoksi on vaan ne helpoimmat varusteet.:D

Yölento 05.02.2012 21:21

Mimmotti on 6 hengen huoltoauto :confused:

Tontsa 81 05.02.2012 21:22

Ne pitää olla joka katsastukses:D

Tontsa 81 05.02.2012 21:27

Trafin sivuilla lukee että kuskin lisäksi 2henk apparin puolella kun kyseessä huoltoauto

Tontsa 81 05.02.2012 21:32

;)Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
Huoltoauto on myös valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Huoltoautoksi on mahdollista muuttaa pakettiauto tai korimallinsa perusteella pakettiautoksi hyväksyttävissä oleva henkilöauto. Muutos on verovapaa, mikäli auton omamassa on vähintään 1875 kg. Yksityiskäytössä olevassa huoltoautossa tulee olla kiinteästi asennettu huoltovarustus ajoneuvojen ja koneiden huoltoa varten. Näin on

make764 05.02.2012 22:29

Just leimasin lj:n huoltoautoksi ja oma paino on oltava 1800kg ja se riittää.Varustus tarvii olla kiinteästi asennettu ja minulla on vetohyllyt joissa työkaluja,inventteri ja lisävarusteena vinssi ja +:na 35" renkaat sekä dopisononin alusta ja kaikki otteessa (ei huomautettavaa).

Kaitsu67 09.02.2012 11:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tontsa 81 (Viesti 848827)
;)Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
Huoltoauto on myös valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Huoltoautoksi on mahdollista muuttaa pakettiauto tai korimallinsa perusteella pakettiautoksi hyväksyttävissä oleva henkilöauto. Muutos on verovapaa, mikäli auton omamassa on vähintään 1875 kg. Yksityiskäytössä olevassa huoltoautossa tulee olla kiinteästi asennettu huoltovarustus ajoneuvojen ja koneiden huoltoa varten. Näin on

Mutta jos penkkejä on enemmän kuin etupenkit, käsittääkseni maastopakettiautosta yksityiskäytössä tulee "kaksikäyttöauto" ja verot on silloin samaa luokkaa kuin henkilöautossa (tarkoitan nyt diesel vehjettä).

Kaitsu

Nuhapumppu 09.02.2012 12:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 850204)
Mutta jos penkkejä on enemmän kuin etupenkit, käsittääkseni maastopakettiautosta yksityiskäytössä tulee "kaksikäyttöauto" ja verot on silloin samaa luokkaa kuin henkilöautossa (tarkoitan nyt diesel vehjettä).

Kaitsu

Otteessa taitaa lukea silloin kaksikäyttö,mutta minusta huoltoautosta ei moista saa koska siinä kaikkien itumapaikkojen tulee olla samalla rivillä. Ja aloittajalle,jos otteessa on ruuvipenkki ja työkalulaatikko niin ne pitää olla myös joka katsastuksessa. Itsellä on otteessa kompressori ja työkalulaatikko.

Kaitsu67 09.02.2012 12:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 850217)
Otteessa taitaa lukea silloin kaksikäyttö,mutta minusta huoltoautosta ei moista saa koska siinä kaikkien itumapaikkojen tulee olla samalla rivillä.

Näin minunkin mielestäni, mutta alkuperäinen kirjoittaja sanoi että "Se on jo 6 hengen huoltoauto"

Tuskin 6 paikkaa samalla rivillä edessä?

Kaitsu

turbodiesel 09.02.2012 15:49

..

Yölento 09.02.2012 15:57

Noo, laitat sen ruuvipenkin ja viet leimalle niin ei oo enää huoltoauto... :D

Samsonite 09.02.2012 16:09

Voisiko se olla 3+3 pakuri ?

2x4WD 10.02.2012 18:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turbodiesel (Viesti 850262)
Joo 6 hengen on jo. Eessä kolme ja takana kolme paikkaa.

Koska tämä on alunperin rekisteröity huoltoautoksi? Se saattaa vaikuttaa henkilölukuun. Vai onko ollenkaan yksityiskäyttöön rekisteröity?

Calmari 10.02.2012 18:45

Jos se on M1 luokan huoltoauto, missään ei taija olla vaatimuksia yksityisen omistamalle huoltoautolle jos sittä joskus maksettu täydet verot ?

-MaTTi- 10.02.2012 19:17

Varsinaista arvuuttelua koko topicci. Voiskohan mr. turbodiesel kertoa mistä on kyse, mikä on ajoneuvoluokka/-laji/-ryhmä ja mitä erikoisehdoissa lukee, onko kenties jonkin sähkölaitoksen vanha auto?

jyrden 10.02.2012 19:41

Palolaitoksen...
 
Ilmeisesti palolaitoksen entinen johtajan auto kyseessä... Tästä valssit meen hakeen ja ovt maalattu palolaitoksen malliin.

turbodiesel 10.02.2012 20:40

..

Tontsa 81 10.02.2012 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make764 (Viesti 848880)
Just leimasin lj:n huoltoautoksi ja oma paino on oltava 1800kg ja se riittää.Varustus tarvii olla kiinteästi asennettu ja minulla on vetohyllyt joissa työkaluja,inventteri ja lisävarusteena vinssi ja +:na 35" renkaat sekä dopisononin alusta ja kaikki otteessa (ei huomautettavaa).

Pitikö anoa trafilta poikkeuslupa noille 35sille renkaille?

Calmari 10.02.2012 20:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turbodiesel (Viesti 850774)
Rekisteri otteesa luki M1G huoltoauto. Ja Lämpölaitokselta ostin. Jyrden tosa kirjottiki mikä kyseessä. Erikoisehdoista en tiiä ku ei oo vasta ku toi ykkös lappu meikäläisellä.

Jos saat tuon ajoneuvoluokan pidettyä niin suosittelen poistamaan kaikki asiaa koskevat kirjoitukset kiireen vilkkaan, ei pitäs olla mahollista ainakaan helposti.

turbodiesel 10.02.2012 20:58

Mikä ei pitäs olla mahollista??

JJ90 10.02.2012 21:17

Se, että kuuspaikkanen M1G huoltoauto.

turbodiesel 10.02.2012 21:27

..

Reetu 10.02.2012 22:49

Turpa kii ja ketju mäkeen... Mietit noita sit jos joku asiaan takertuu!

GD300 10.02.2012 23:47

Tais olla niin että yksityiskäytössä istumet vaan yhdessä rivissä..
 
Lainaus Trafin sivuilta...
Huoltoauto

Ajoneuvolaissa ei ole huoltoauton määritelmää. Ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/1992) 19 §:n mukaan huoltoauto on:
- ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä; tai
- valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Eli isompi paikka määrä kun 3 vain valtion ja muiden hommissa?

-MaTTi- 11.02.2012 00:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turbodiesel (Viesti 850808)
Muistan lukeneeni pari vuotta sitte sen auton rekisteriotteesta jtn että takana penkit kolmen henkilön tilapäis kuljetusta varten

...ja luultavasti jatkuu niin että tämän kyseisen lämpölaitoksen miehistön kuljetukseen. Eli yksityishenkilönä et saa tällaista autoa ainakaan teoriassa omistaa, rekisteröidessä kysytään että jatkuuko käyttö ennallaan, no eihän se jatku eli pitäisi vastata ei, jolloin tulee muutoskatsastusvelvollisuus. Eli pitää muutoskatsastaa 3-paikkaiseksi huoltoautoksi.

Viipo 11.02.2012 05:18

Kolmepaikkaisiahan ne 3+3 pakutkin on. Ja penkithän on vain yhdessä rivissä, niin kuin pakun dieselvero edellyttää. Lisänä vaan sattuu olemaan tavaratilassa penkit kolmelle henkilölle tilapäistä kuljetusta varten.
Siitähän se asian laita sit selviää ku leimalle tyrkyttää.

Calmari 11.02.2012 11:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 850902)
rekisteröidessä kysytään että jatkuuko käyttö ennallaan, no eihän se jatku eli pitäisi vastata ei, jolloin tulee muutoskatsastusvelvollisuus. .

Tää on hauskaa kun trafi/katsastustoimipaikka päättää auton käytöstä, kuitenkaan esim ajokorttia ei kysellä joka sekin vaikuttaa auton käyttöön. Auton käyttöhän voi jatkua aivan hyvin ennallaan, ainoastaan omistaja vaihtuu, jos käyttö sitten on jotenkin lainvastaista niin eikös se ole poliisi asia ? Tähän asiaan tosin tullee jossain vaiheesa hallinto-oikeuden päätös :-)

-MaTTi- 11.02.2012 13:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 850979)
Tää on hauskaa kun trafi/katsastustoimipaikka päättää auton käytöstä,

Päättää jos omistus on lainvastaista muuten, tavallisen yksityishenkilön käytössä ei voi olla kaikenlaisia ajokkeja (esim. poliisiauto, ruumisauto, sairasauto, eläinlääkintäauto, paloauto sekä M1-luokan huoltoauto).

Reetu 11.02.2012 14:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 851018)
Päättää jos omistus on lainvastaista muuten, tavallisen yksityishenkilön käytössä ei voi olla kaikenlaisia ajokkeja (esim. poliisiauto, ruumisauto, sairasauto, eläinlääkintäauto, paloauto sekä M1-luokan huoltoauto).

Missä noi kaikki esimerkit kielletään?

Calmari 11.02.2012 18:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 851018)
Päättää jos omistus on lainvastaista muuten, tavallisen yksityishenkilön käytössä ei voi olla kaikenlaisia ajokkeja (esim. poliisiauto, ruumisauto, sairasauto, eläinlääkintäauto, paloauto sekä M1-luokan huoltoauto).

Tuohon sairasautoon ainakin tulee hallinto-oikeuden päätös joko tänä tai ensi vuonna, jos trafi rupeaa tulkitsemaan lakia miten sattuu niin kohta kuorma-autoon ja linja-autoon pitää olla liikennelupa, museoauton voi omistaa vain museo, maasto-ajoneuvon omistajalla tulee olla vähintään hehtaari maata tai esittää ajolupa jonkun muun maille.
Sairaankuljetushan on luvan varaista mutta sairasauto on sairaiden ja loukkaantuneiden kuljetukseen tarkoitettu ja itse aion kuljettaa sairaita venäjällä ja kiinassa sekä suomessa ainoastaan loukkaantuneita ilman korvausta :-)

-MaTTi- 12.02.2012 00:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 851109)
Tuohon sairasautoon ainakin tulee hallinto-oikeuden päätös joko tänä tai ensi vuonna, jos trafi rupeaa tulkitsemaan lakia miten sattuu niin kohta kuorma-autoon ja linja-autoon pitää olla liikennelupa, museoauton voi omistaa vain museo, maasto-ajoneuvon omistajalla tulee olla vähintään hehtaari maata tai esittää ajolupa jonkun muun maille.
Sairaankuljetushan on luvan varaista mutta sairasauto on sairaiden ja loukkaantuneiden kuljetukseen tarkoitettu ja itse aion kuljettaa sairaita venäjällä ja kiinassa sekä suomessa ainoastaan loukkaantuneita ilman korvausta :-)

No mutta eihän sulla saa yksityishenkilönä olla piipaa-laitteita katolla, ja jos niitä ei ole, ei autokaan ole enää sairasauto = muutoskatsastettava joksikin muuksi. Ei varmastikkaan tässä maassa onnistu harrastuspohjalta sairaankuljettelu tuomaan verovapauksia.

-MaTTi- 12.02.2012 00:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reetu (Viesti 851033)
Missä noi kaikki esimerkit kielletään?

Laissahan ne suoraan tai vähemmän suoraan lukee, ja jotain koostetta myös esim. Trafin sivuilla: http://www.trafi.fi/tieliikenne/kats...ajoneuvoluokat

Calmari 12.02.2012 00:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 851214)
No mutta eihän sulla saa yksityishenkilönä olla piipaa-laitteita katolla, ja jos niitä ei ole, ei autokaan ole enää sairasauto = muutoskatsastettava joksikin muuksi. Ei varmastikkaan tässä maassa onnistu harrastuspohjalta sairaankuljettelu tuomaan verovapauksia.

Tuo noinaan missäs lukee toi vilkku vaatimus ?? ei ainakaan ajoneuvolaissa, ehä mie mitään pelastus tai hälytysajoneuvoa ole tavoittelemassa. mites tässä maassa linjurilla kuiteskii saa verovapauksia, tai kuormurilla, tai museoautolla , harrastepohjalta ?

Heikki L 12.02.2012 08:54

Tai minkä takia sirkusautot on verovapaita?
Vois perustaa tälläsen köyhän miehen sirkuksen tonne talliin;)

kippo86 12.02.2012 09:07

On tän maan verotus yks sirkus :D


Sivu luotu: 06:34 (GMT +2).