![]() |
Mistä kunnon akunkengät?/ Jauhantaa kaapeloinneista.
Tässä jonkun aikaa nettiluetteloita selailleena alkaa kypsyttää kunnollisten akunkenkien etsiskely. Kiinni pitäisi saada reilusti kaapelia, luokkaa 70mm^2 + 2x35mm^2. Semmoinen kenkä, jossa olisi 8-10mm kierretanko sojottamassa, olisi todella mahtava. Siihen voisi vain läpsiä isoilla reikäliittimillä kaapelia kiinni niin paljon kuin sielu sietää.
Minkälaisia virityksiä porukoilla on käytössä, kun jollainhan ne vinssien sähköt sun muut kikkelin paksuset kaapelit on akkuihin liitetty.:D |
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&...&nav=300300712 Käviskö tuollainen. Ruuvaa liittimeen johdon tilalle kierretankoa ja siihen liittimet... Iskikö Pelle Peloton taas???
|
No hemmetti, noitahan kattelin ihan äsken. "Pikkusen" tinaa päälle ja luulis rokkaavan. Saa vielä laitettua läpi tosta kengästä sen tapin, eli melko hyvin saa liitintä kiinni. Pitääpä käydä hypistelemässä noita paikallisessa tarvikepuljussa.
|
Tollaset mitkä edellisessä linkissä on ni mulla on käytössä. Jätin pois nuo yläpuolen kiinnikeet ja laitoin suoraan johtojen kaapelikengät noiden pulttien alle. Hyvin sopii kahta kaapelikenkää vierekkäin 70mm2 kaapelilla.
|
tuommoiset itellä. vinssin johdot noissa, juurikin 70mm^2 hyvin pelaa, ja molempiin suuntiin kengästä lähtee johto, toinen vinssille ja toiselle akulle. suosittelen
|
Puuilosta saa aika monen näköisiä akunkenkiä,itsellekin muutama tuollainen "pulttikenkä" tullut hommattua sieltä. Muutama ylimääräinenkin taitaa tallissa pyöriä,voin katsoa jos haluat?
EDIT:Eli siis se malli jossa tojottaa pultti pystyssä. |
autohifi puolelta löytyy kanssa hyvin valinnan varaa. Tosin kalliita ovat.
|
Tuli selailtua kans noita hifi-hommia, mutta valitettavasti monet on maks. 50mm^2 kaapelille ja sitten jotain turhia 10mm^2 lisäpaikkoja. Yksi malli Autostudiolta olisi oikeaan suuntaan, mutta hinta on sitten tosiaan tuplat IhanKaikistaHuonointa-kaupan tuotteeseen.
http://www.autostudio.fi/media/catal...iber-bt300.jpg Kyllä se varmaan valinta kallistuu tuohon IKH:n HD-kenkään, eiköhän siihen saa vinssin 70 ja startin ja poppivehkeiden 35mm^2 kaapelit jotenkin tinailtua hallitusti. Ripakopallinen hyviä liittimiä ja 75watin welleri niin alkaa virta kulkemaan! |
Lainaus:
|
Toisenlainen ratkaisu malli
Aivan tavallinen akunkenkä (siis semmonen missä esim.50mm2 kaapelille reikä/putki, johon kuorittu kaapeli lukitaan 2 kpl 6 millin pultilla litistämällä)
Nuo aloittajan 2x70mm2 kaapelikengällä akunkengän molemmin puolin (siis tuohon kaapelireikään M10x50 pultti, ja nuo kengät aluslevyiksi molemmin puolin, sopisi jopa 4x) ja nuo alkuperäiset 6mm kaapelinkiristyspultit vaihdetaan 20mm pitkään kierretankoon, johon kiristetään mutterilla nuo pienemmät kaapelikengät. Ja vielä tuon akunkengän kiristyspultin alle menee 8mm kaapelikenkä/kenkiä.... Ja kun koko komeus valmis, niin reilusti akkunaparasvaa/suojaa päälle. p.s. Miksi akun napaan pitää saada noin paljon tavaraa? Itse ottasin akunnavasta vain startille, laturille (?), vinssille ja tarvittaessa pääsulakerasialle johdon (pääsulakerasia mallia iso, joko ruuvikiinnitteiset sulakeliuskat tai maxi-lattasulakkeet tai AGU-sulakkeet riippuen tarvittavasta virtamäärästä, auton alkuperäiset sähköt, iso invertteri, radiolaitteet tms.) Siis akustahan otetaan pääsääntöisesti sähköä vain startille ja vinssille, muu sähkö otetaan pääsääntöisesti laturista! siis laturin latausvirran ulostulo liittimeen toinen johto (10-35mm2), ja se viedään sulakerasialle, ehkä kunnollisen päävirtakytkimen läpi, missä esim. maxi-lattasulakkeet a) kattovalot eteen b)-sivuille c)-taakse d)sähkö flektit e-) sisätilan lisäasennukset (ei radiopuhelimet? yms) f) lisäkaukovalot yms. g) 2. akkujen kytkentä tms h)invertteri i)kompressori jne. ISO invertteri ja kompressori vois olla suoraa akussa... Miten se vanhan kansan kasku meni; Niin paljon tinasit ja turasit, osan munasit ja tuhosit, kunnes kolvisi kylmeni... Menipä taas pikkasen ohi aiheen... |
Toki puristus, mutta lisäksi tina takaamaan 100% liitoksen. Tuskin nuo ihan niin tiukasti tärisee, että kunnolla lämmitetty juotos kovin nopeasti ratkeaa? Pitää vaan välttää tinan leviämistä liittimen alueelta itse kaapeliin, silloin ongelmia voi kyllä tulla.
|
Lainaus:
Eikö se viimesen päälle rakennettu 12 voltin systeemi kahdella akulla mene jokseenkin näin, kun viimesen päälle koittaa nysvätä? |
Niin no...
Jos haluu säästää ja yksinkertastaa ni vetää sen 70mm2 kaapelin startille ja siit50mm2 vinssille ja haarottaa taas startilta tai vinssiltä auton omaan johtosarjaan ja niin edelleen. Tuskin tulee tilannetta et starttaa ja vinssaa samaan aikaan ja viel huudattaa rokki vehkeit. Ja 70mm2 kaapeli syöttänee niin paljon ku akusta ulos tulee,tai ainaki on tarpeen. Itel on hiluxin lavan pohjalla akku ja kone huoneessa haarotettu vinssille jne. Haarotus on enston pintarasiaan piilotettu (niitä mitä tupa sähkö miehet käyttää)ja kupariset liittimet tinattu. Joskus ku mittailin ni ei juuri minkäänlaista häviöö vaik ei oo ku 50mm2 hitsaus kaapeli akulta. Noist häviöist viel et Aditan sivuil on semmonen kätevä häviölaskuri,ei kaapeleissa kannata liioitellakkaan kun niist tulee vaan harmia mahdollisina vian/tulipalon aiheuttajina.
|
Ei.
Lainaus:
|
Tätä on juurikin haarukoitu ton aditan laskurin avulla ja pyrkimys on lähelle täydellisyyttä, tuskin paksuista johdoista haittaakaan on.. Onhan tossa ronskisti tuota kaapelia, mutta itkettää sekin sitten jos savu karkaa jostain. Olisi jotenkin sopivaa meikän tuurilla..:D
|
Lainaus:
Voisitko pistää pikkasen lisätietoa (jos huomenissa iltasella yrittäs miettiä...) Siis onko autossa (mikä auto?) alun perin 2 akkua? ja minkälaisia ne on? onko jotain super akkuja, vai jotain tavallista; esim 60ah ja din kylmäkäynnistysvirta 500A???? Minkälainen laturi/laturit siinä on? Paljonko tuon vinssisi virrat on? siis vaikkapa 50% kuormalla ja max virta? ja paljonko se vetää max? Ja noille poppivehkeille: siis ne syö sähköä silloin kun kaikki offiin liittyvä pois päältä! (?) Ja paljonko akuilta on toisiinsa ja vinssille matkaa? Ja noin sähköteknillisesti: Kytkentöjen selkeyden vuoksi kannatta välttää tilannetta, että kaikki kaikkeen; toki autoissa ei niin suuri ongelma kuin jakeluverkoissa. -> siis esim. molemmat akun miinus navat koriin, ja vinssin maadoitus koriin (onnistuuko?) ja moottorin/laturin maadoitus koriin.... ja nuo + navat samaten "tähteen" Ja kun luin nuo RIPAX:n kommentit, niin on pakko yhtyä osittain niihin, ensimmäinen kerta kun joku liioittelee johtojen poikkipinnoissa/määrissä minun mielestä:eek: (ja jj90 on sitten varmaan 220ah rullakennoakut, ja 30 000 12v vinssi! pelkään minä;)) |
Kyllä ne autohifipuolelta mun mielestä parhaat kengät löytyy!
Jos ei montaa piuhaa tarvi saada ja ovat paksuja niin jotain tällaista http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...d&productId=37 http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...&productId=173 Sitten jos on kunnon puristusvehkeet kaapelikengille niin tällaiset, tämmösiä yleensä itte käyttäny. Jonkuverran noita ylempiä http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...d&productId=80 Sitten näiden kahden "välimalli" http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...d&productId=34 Tuolta liikkeestä löytyy paljon muutaki pikkuhilpettä mutta saatavuus näyttää välillä olevan heikohko. Perus bilteman kullatut kengät toimii kans hyvin!! |
|
Lainaus:
Laturi on vakio mitsulainen, mikä lie on valmistaja. Vinssin manuska ei ole hollilla just nyt, että miten ne käyrät menee kuormituksessa, mutta 4,5kW on moottorin teho. Eikös se silloin ole 375A tuo maksimi virta. Ja 13000 lbs kampe on. Matkaahan ei ole juuri mitään, eli 3m on varmasti riittävä etäisyys kun laskee virralle matkaa kulkea. Vinssi ja akut keulassa siis. Rokkivehkeet ei syö mitään offihommissa, samalta "sisätilan" sulakerasialta on otettu virrat työvaloille, jotka tosin on vielä kytkemättä. Eli siis mistään maata mullistavasta keksinnöstä ei ole kyse, vaan ihan tavan asennuksesta, joka varmaan pelaisi maailman tappiin asti niillä pelkillä vinssin omilla siimoilla ja mitään muutoksia tekemättä. Mutta onhan se mukava suunnitella, ei maksa mitään!:cool: Ja nämä kytkennät on selviä verrattuna turvalaiteasennuksiin, joita tulee sillointällöin värkättyä.:D Tuo korin kautta maadoittaminen varmaan pitää ottaa suunnitelmiin ja heivata napoja yhdistävät ylimääräiset hätävarjelukaapelit pois paperilta kokonaan, ainakin siihen asti että saa mittarilla lukemia onko jännitteet tallessa vai not. Sittenhän niitä voi lisäillä jos siltä tuntuu.(eli mopossa keulaa ylöspäin niin kauan että karkaa..:D) Eikös se esson baarin ikkunapöytään sopiva keskustelunavaus mene joteski silleen, että mullapa on jännitehäviö vaan 0,2%... |
1 Liiteet
No niin, tossa olisi sitten semmoinen hieman karsitumpi versio.
http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1328430354 Kun oikeen miettii, niin kyllähän se kori johtaa tarpeeksi hyvin näille virtamäärille jos vaan tekee liitokset huolella ja rasvaa hapettumisen estämiseksi hyvin. Kaapelia menee about vitusti vähemmän ja muutenki selkeempi, onpa hyvä että kyselee ennen tekemistä.:D |
aditan sivuilta löytyy kaapelilaskuri kaapelien poikkipinnan laskuun.
http://www.adita.fi/?kaapelilaskuri.3;2;9500;9500.html lisäksi kasa akun kenkiä löytyy tuoteluettelosta http://www.adita.fi/tuoteluettelo/index.html |
Vinssin kanssa olisin valmis suosittelemaan pääkytkimen käyttöä. Mulla pelastanut vinssin, sormia ja naruja hurjasti.
Noi vinssien ottamat maximi virrat taitaa olla huomattavasti isompia kuin laskennalliset. Isompia kuin valmistajan ilmoittamat helposti. Vielläköhän jostain löytyis ne tulokset mitä offivarusteella aikanaan jonkun piha_swappi_treffin yhteydessä mittailtiin? Mutuna heittäisin kyllä et käytännössä 12V 9000lbs vinssi imasee jo max vedoissa sen 500-700A. Näin jo siksi että jännite vaan tuppaa laskemaan pirun alas vaikka ollis mitkä akut ja laturit. Mulla pääkytkin on mallia 2500A/500A ja se lämpenee (ei kuumene :) ) kunnon vinssaus jumpassa. -sami- |
Lainaus:
|
Juur äsken piti lähteä traktorilla auraamaan.
Mutta eipä startannutkaan, alle 2v vanhat akunkengät neljästä kengästä kolme poikki! Sellaset joissa kaapeli tulee sellaseen koloon ja kahdella ruuvilla kirrataan kaapeli kiinni. Tiiä sitten miksi on porsinut. Ikh laatua:eek: |
Itselläni on myös 70 mm2 piuhalla vedetty "runkoverkko" Jeepissä. Lyhyissä vedoissa, esim. koneen, rungon ja korin yhdistämisessä tuo on vähän overkilliä, mutta eipä siitä juuri haittaakaan ole. Suosittelen Aditan sivuilta löytyviä akku- ja kaapelikenkiä -> http://www.adita.fi/?kaapelilaskuri.3;2;9500;9500.html .
Itse olen sitä mieltä että päävirtakatkaisija kuuluu aina plussajohtoon, huolimatta onko kyseessä koko auton sähköjen vaiko pelkän vinssin katkaisu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Vinssi ei taida maadoittaa rungon kautta, eli tässä käytössä ei taida oikeasti olla väliä kumpaan laittaa. En kyllä keksi mitään syytä minkä vuoksi maan katkaiseminen olisi parempi vaihtoehto. Edit: Vinssi voisi vioittua esim. kolarissa niin että se maadoittaa rungon kautta. Jos plussa tulee jatkuvana niin maapiuhan katkaiseminen ei silloin enää auta kun akku on rungon kautta oikosulussa ja sulattaa jo johtoja. |
Lainaus:
Ja vinssin moottoreissa yleensä aina maapiuha tulee moottorin runkoon, joka on yhteydessä myös auton runkoon, eli vinssin maapiuhassa päävirtakatkaisin on täysin hyödytön. |
Lainaus:
laturi---akku---päävirtakatkaisija---sähkölaitteet Tämä ei ole "laillinen" kytkentä esim. rallipuolella, mutta kun noita kuusinapaisia katkasijoita ei saa riittävillä tehonkestoilla että kestäisi vinssikäytössä. |
Emmätiiä enää mistään, Saulista tuli presidentti ja mittaushommiksi menee tuo pääkatkaisija sijoitus, riippuen siitä miten se Rotfuchsin syövereissä virta kulkee.:D
|
Lainaus:
Se onko kytkin plus- vai miinuspuolella ei ole mitään merkitystä. (mutta päävirtakytkimen avaaminen käyvässä moottorissa saattaa polttaa laturin, tai muuta elektroniikkaa) Ja tuo mainitsemasi vinssin vauriotuminen kolarissa, päävirtakytkimen aukaiseminen pysäyttää johtojen käristymisen riippumatta kummalta puolen virtapiiri on poikki. Jos autosta halutaan kaikki sähköt pois, kun päävirtakytkin on auki, niin miinuspuolen katkaiseminen on parempi ratkaisu, koska: a) jos päävirtakytkin rikkoontuu/irtoa, niin ei muodosta oikosulkua korinosien kanssa, samaten päävirtakytkimen johdot eivät aiheuta samanlaista palovaaraa rispaantuessa rikki läpinienneissä b) myös akun + napavan oikosulku runkoon päävirtakytkin auki-asennossa ei aiheuta oikosulkua. Ja jos autosssa pitää säilyä osa sähköä, vaikka päävirtakytkin on auki, niin silloin on miltei pakko laittaa +puolelle (siis auto tarvii sähköä esim radion muistille, varashälyttimelle...) |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja kysymys viisaammille, eikö periaatteessa dieselmoottorin sammutinta voi ohjata releellä sammuttamaan auto kun maadoitus katkeaa? |
Lainaus:
Ja kun ei ole tietoa, mikä auto on kyseessä; niin oletetetaan että jakajapumpulla oleva. Ja eikö niissä yleensä ole sammutussoleinoidi, joka jännitteettömänä päästää dsl pakoon! Siis jos ylläoleva sammutussolennoidi, ja sinne ei mene sähköä, niin sammuu siis jos akusta pitää ottaa sähköä, niin päävirtakytkin auki se ei onnistu |
Lainaus:
Mut löytyhän se. Siis potentiaalivapaa... Mulla akun miinuksesta kaapeli kytkimelle ja kytkimeltä runkoon. Kytkimen akunpuoleiseen napaan olen kytkenyt kellon ja radion maat, antennin eristin kumilätkällä auton korista ja maadotin erillisellä kaapelilla samaan kytkimen napaan. Eli päävirtakytkin auki akut on irti auton rungosta mutta kello ja radio toimii ja muisti säilyy. Asennus oli alunperin tilapäinen kun akut purkautu jotain kautta mut kaikkihan sen tietää kuinka pitkäikäsii noi tilapäisjutut on... Kysymykseni auton sammutuksesta oli hypoteettinen, kysyimpä vaan jos joskus tarvis saada auto myös sammumaan kytkimellä. Ja antenni seisoo vielä omillaan:D:D |
Sivu luotu: 13:09 (GMT +2). |