![]() |
Telasarjan asennus ja käyttö maasturissa.
Tällainen paketti saapui eilen pihaan.
Maahantuoja on http://www.a4a.fi/army Valmistajan sivut löytyy http://www.maxleve.com/ http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98140 Huolto-ohjeen eka rivi ei lupaa liikoja. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98180 Esite on kyllä muuten kovinkin vakuuttuttava. Tässä telat Valtran alla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98181 Telat pudotettu autosta alas, painoa 90 kg per tela. Ei ole ihan helppo yksin siirrellä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98183 Otsikosta poiketen telat koitetaan asentaa tähän Pajeroon. Pakkasta on toki sopivasti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98182 Foortti joutuu taas pakkaseen kivenpien projektien tieltä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98184 Tarvikkeet saatu hilattua sisälle lämpiämään. Telojen metalliosat on tollaista "perinteistä" Kiina laatua. Voi aiheuttaa pientä kulttuurishokkia jos ei ole aikaisempaa tuttavuutta. Vetopyörä on alumiinia ja runko rautaa. Hitsisaumat aika epäsiistejä ja ainakin näissä yksilöissä aika kehno maali. Mutta pitää muistaa, että hinnasta puuttuu yksi nolla verrattuna Jenkkien versioihin. Maton kestävyys on tässä vaiheessa täysi ?, näyttää kyllä ihan hyvältä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98185 Keskireikä oli liian pieni, takana riitti, kun laittoi 8 mm specerin väliin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98187 Telat kiinnittyy tällaisilla adaptereilla omilla pyörän muttereilla. Ihan ei pultin reiät sopinut, piti porata 13 mm terällä reiät läpi. Makitasta pääsi pienet savut tässä hommassa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98186 Tältä adapteri näyttää asennettuna. Adapteriin on aika helppo muuttaa jakoa tai offsettiä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98188 Yksi nippa per tela löytyi. Ei kyllä sopinut minun prässin kanssa, piti vaihtaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98189 Korkeus akselin keskeltä maahan on 52 cm. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98191 Yksi tela kiinni. Tämän shown tärkein pointti on tietty värkin ulkonäkö. Ja kyllä siitä taitaa muodostua odotetunlainen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98192 Leveä ja korkea. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98193 Kuraläpät irroitin ja varmaan ainakin astinlaudat vielä lähtee tieltä pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98194 Edessä ahdas keskireikä tuottaa vähän enemmän työtä. Sorvinpuute ajaa epätoivoisiin tekoihin, reiän suurennus rälläkällä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98195 Toinen edessä kiinni, sitten loppui laikat ja into. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98196 Sitten tää suurin mysteeri. Miten lukitaan toi telan runko, ettei se pääse pyörähtämään ihan holtittomasti? Luulisin, että tela käyttäytyy ihan ok tasamaalla varovasti ajaessa. Mutta maastossa ristiriipunnassa ja muuten pahoissa paikoissa tulee varmasti ongelmia. Tämmöiset raudat tuli telojen mukana, en usko että näillä on mitään käyttöä. Teloissa on pari kivaa ominaisuutta, maavara on samanlainen kuin metrisillä renkailla ja välitys sama kuin 20" renkailla. Koeajot jäi illalta suorittamatta..http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98197 |
ootko laskenu paljo tulee pinta-ala nuilla teloilla?
|
Tämähän on MIELENKIINTOISTA ! :D Tänään heti lisää kuvia!
|
Telojen maahan osuva pituus on noin 1 m ja leveys 0,28 m, niin olisko se 0,28 neliömetriä per tela ja painoa vajaa 500 kg per nurkka. Siitä kait saa pintapaineen laskettua.
Kova olis hinku päästä ajeleen "panssarivaunun" jälkiä, naapureitten ihmeteltävälsi.:). |
Asiaa! Paljos pajeron kokonais leveys nyt on?
Suosittelen käymään Kiinan saumat läpi, ja hitsaamaan paskimmat uudestaan. Kiinassa ilmeisesti sähkön kanssa ongelmia kun hitsikoneissa ei virta näytä riittävän. T:Kesällä useita kiinan saumoja korjaus hitsannut:) |
Alkaa pajerolla pääsemään lumessa. Melkeinpä joutuu myöntämään että olen ihan pirun kateellinen nuista:)
|
Lainaus:
Mutta katsoo hintaa niin ei vítuta enää kovasti.:D Paljon pajeron maavara kasvoi? Vai tuliko edes mitattua kiireessä?:) |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Luulisi voivan tehdä toisenlaisen adapterin, jossa etäisyys navasta olisi lyhyempi ja siten laakerin kuormitus vähäisempi. Noilla ei rasitukselle alttiit paikat taatusti kestä kauaa. |
Tuo mystinen rautahäkkyrä
Arvaus: tuo kiinnitetään akseliputken ympärille tuosta halkaistavasta silmästä, ja nuo alanurkissa olevat putkenpäät estävät liiallisen liikkeen ottamalla kiertyneeseen telarunkoon kiinni.
On muuten sen näkönen patentti, että ei taatusti kestä kovinkaan rajuja voimia.. p.s Jos noita rautoja on neljä samanlaista, niin sarja on tarkoitettu pyöräkuormaajaan:D (ei sovi olemaan etuakselilla) |
Kiitosta vaan sorvaus tarjouksesta, ehdin jo rälläköimään toisenkin puolen sopivaksi.
Taitaa olla kaikissa mun vehkeissä pyörät pulttien varassa, et kai ne saa tossakin olla. Veikkaisin kyllä, että joku muu paikka hajoo ennen laakereita ja pyöränpultteja. Esimerkiksi noi Pajeron vahvat ohjaus systeemit. Nyt on pari kilsaa koeajoa ajettu, ja kaksi kertaa telarunko pyörähtänyt ylösalaisin. Maastossa telan saaminen oikein päin on erittäin vaikeaa. Seuraavaksi täytyy kyllä alkaa miettiä noita stoppari systeemejä. Tasamaalla pystyy kyllä ilman ajeleen mutta maastossa ei. Toinen pari noista stoppariraudoista on vähän erilainen, mutta yhtä heikko. Varmaan täytyy tehdä kokonaan omanlainen systeemi. Leveyttä ei tullut mitattua, mutta arviolta 230 cm, eli ei mahdu mun traillerille:(. Ajaminen oli ihan jänskää, selkee ero pyörillä ajamiseen. Omat vähäiset telakokemukset rajoittuu kelkkaan ja kaivuriin. Ja yhdellä mönkijäsafarilla vetäjällä oli telamönkijä, se meni lumessa hienosti vaikka pyörävehkeillä ei päässyt mihinkään. Metsätielläkin se telavehje pudotteli ja vauhtiakin oli ainakin yli 30 km/h. |
Kävisikös sinne ihan vaan sopivanmittaiset ketjun- tai vaijerinpätkät estämään pyörähdystä? Siis löytyykö niille mitään kiinnitypaikkaa tuosta telahässäkästä?
|
Amerikanmallissa oli muistaakseni ainakin takana telan rungosta tanko ja siitä ketju autoon ja edessäkin tais olla joku samanlainen systeemi.
|
Tuolla oli pari kuvaa teloista HDJ:n alla -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81182 . Muistaakseni siinä oli jotkut ketjut estämässä pyörähtämisen, JF tai bj45lava vois ehkä vahvistaa? Myös tuolla näkyy pari vanhempaa kuvaa toisista teloista LJ:n alla, mutta tässäkään ei näy miten kiertyminen estetään -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=6582 .
|
Lainaus:
No, toivottavasti paikat kestää. Hienot telat on joka tapauksessa. Odotan mielenkiinnolla päästä näkemään tuon liikkumista esim. Punkalla. :D |
Lainaus:
|
Hyvin näyttäis menevän noilla http://www.youtube.com/watch?v=Ti6jy...eature=related ei paljoon aihista:D
|
Suunilleen samalla leveydellä on muissakin telasarjoissa.
Noi jutut mistä oli linkit on katseltu tarkkaan, mutta ei oikein missään näy eikä kerrota tosta telarungon lukitsemisesta. Jossain oli mönkijän telasarjassa sellainen jousella varustettu tuki. Käsittääkseni jousi iskari yhdistelmä olis paras, mutta mitään sopivia kiinityspaikkoja ei ole. Ketjuilla varmaan onnistuu helpoiten, joten niillä koitetaan ensin. Tässä autossa nää telat saa olla "pysyvästi", että sen puolesta voi rakennella noita tukia vähän vapaammin. Edessä tuki pitäisi tietysti kääntyä telan mukana, mikä asettaa kiinitykselle omat haasteensa. Eilen ei ollu kamera mukana, mutta kuvia tulee kyllä lisää. |
Lainaus:
|
Takana olis varmaan suoraan tilaa lyhentää adapteria, mutta edessä joutus silpomaan kuttaperkaa ja koriakin jalkatilasta ?
|
Rouheen korkee:
http://youtu.be/Aolk5YPVvv8 :D:D:D:D Mitenköhän tiukassa toi sunkin pajero on kiinni tässä lähiviikkoina......meinaan se jumittuminenhan on varmaan vaan ajan kysymys:rolleyes::p:p |
Eilen pakkasessa ja pimeessä tuli tallusteltua ja temmellettyä lifti olalla ihan sopivasti iltakuntoiluksi:).
Muovihelmoista on hyvä tunkata. Tossa aika hyvä mainosvideo teloista. Tässä ei ajeta ihan sukkasillaan, niin kuin yleensä teloilla. Valitettavasti ei näytetä mitään topparijuttuja tässäkään. http://www.youtube.com/watch?v=_VJ4Q...1&feature=fvwp |
Mitenhän paljon kilometrejä nuo telastot ja telat kestää, kun ois aika miehevä Ramissa tai Foortissa tommoset talvirenkaina :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Huonosti oli kuulemma kestänyt, noi ketjuthan on kiinni rungossa.
Parempi olis varmaan akselissa, että joustaa mukana. Tossa videossa ajetaan aika varovasti. Tarkoitus olis et ne pysyis mukana vähän vauhdikkaammassa menossa. Jotain tän tapaista olis hakusessa. Jääneekö haaveeksi. Ainakin puuttuu oma laskettelurinne.:rolleyes:. http://www.youtube.com/watch?v=nTDNLUzjkpg |
OT mut en ymmärrä miks youtube on täynnä videoita joissa kuvaaja kävelee.
ärsyttävän epäselvää kuvaa tulee |
mattracksin teloissa on ympäripyörähtäminen estetty semmosel kumijoustosysteemil mistä menee tanko takatelassa alatukivarren pultin alle ja edessä yläpallo ja raidetangonpään kiinnityksiin.. näin siis noissa omissa mönkkärin teloissa.. ja maastoajelut kannattaa unohtaa ennenkuin estää tuon ympäripyörähtämisen..
hinnat on tosin vähän erilaiset, nuo omat mönkkärin telat maksaa melkei 7k€.. ps. nopeudesta vielä sen verran et noil omil mönkkäriteloil on ajettu mittarin mukaa 107(suitsan nopeusrajoitettu) tosin todellinen jossai n.75km/h :) |
Olisko kuvaa mönkkärin stopparisysteemeistä.
Eilisiä ketjuvirityksiä, näyttää kovasti minun silmään ettei kestä. Mikähän on heikoin lenkki, kiinnitys alatukivarteen vai kiinnitys teloihin pitkillä puikoilla? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98286 Taakse koitan tehdä lattaraudan jarrusatulan pulttien alle, ja siihen ketjut kiinni. Värkin leveys oli 215 cm. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98287 Loppuun hymiö hiihtoretken jälkeen, oli vähän parta huurussa:). http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98285 |
Lainaus:
|
Tai tohon tukirullien telin päähän lattarauta joka hitsataan nykyiseen puikkoon kiinni.
Silleen tulis vielä kestävämpi. |
Tukirullien akseli on samaa kokoa kun noi puikot, ja ajattelin etten viitsi tukea niihin, ettei ne menis kieroksi. Täytää tehdä vaikka neliöpalkista joku tukevampi kiinnitys teloihin sitten, kun vähän näkee millaisia rasituksia noihin stoppareihin tulee. Nyt varmaan sulakkeena toimii M8 pultti, millä ketjut on kiinni tukivarteen hitsatussa raidentangon pätkässä.
Raudat taas tähänkin hommaan kerätään tallin lattialta. Ketjua laitoin lähinnä helppouden takia, voisihan siihenkin letkun pujoittaa päälle. Tarkoituksena on joku iskariviritys kumminkin kehitellä, kun vähän pääsee hajulle, että millainen sen pitäis olla. |
eipä taida kestää....
Siis tuo ketjohan on noin 10cm päässä tuosta pyörähdyspisteestä.
ja nuo tikut vääntyy helposti. Olisko sinulla mahdollista tehdä vaikkapa noiden pallonivelten kiinnityspulttien ja jarrusatulan pulttien alle "teline/kypärä", josta sitten lähtis torni alaspäin, noiden telipulttien korkeudelle asti telan sisään. ja siitä sitten kettingit/sinkit noihin telin pultteihin. Ja taakse sitten hitsaamalla akseliin samanlainen torni, ja ketjut/sinkit samoin kuin edessä. p.s ja sitten jos esim. jäällä ajat, ja suttijarrutuksella päästät tökkäämään esim jääkamiin, niin silloin todennäköisesti tulee romua..... (nostaa telan rajoitinkettingin varaan, ja silloin vääntövarsi napaa vastaan on jo yhtä suuri kuin 50" renkaalla, mutta säde niin pieni ettei lähde nousemaan yli, ja jarruthan vastaa 20" rengasta (tuplasti tehokkaammat kuin vakiossa...:() |
|
Saisiko siihen tueksi askarreltua vaikka kallistuksen vakaajasta jotkut vääntö raudat? Voisi olla toimiva kun joustaisi, ja offareilta niitä löytyy ylimääräisinä kumminkin.:)
Miten nuo telat käyttäytyy jarruttaessa, pyrkivätkö kuin hanakasti kääntyy alle? |
Hyviä huomioita.
Eteen jos kiinnittää jarrusatulankiinnikkeisiin ja pallonivelen kiinnikkeisiin menee ohjaus jumiin. Pelkästään satulan pultteihin on aika vaikea tehdä kestävää kiinnikettä. Jousto on hyväksi, mutta pitää saada rajoitettua liikerata. Jotenkin tuntuu tyhmältä tehdä jotain karahkaa alaspäin, mutta kiinnitys pitää tosiaan saada kohtuullisen etäisyyden päähän akselin keskikohdasta. |
Mikäköhän noitten reitattu "tehonkesto" on ? Mielenkiintoset värkit. :)
|
Mites ois iskun vaimentimet ja tosi pehmeät kynäjouset telan molemmin puolin? Tosin niille olisi varmaan ihan hyvä tehdä akseliin tukivarret. Jos autolla ajetaan renkaidenkin kanssa niin sitten ehkä pultilla kiinni olevaa mallia ja laipat akseliin niille.
|
laitoin viime talvena mattracksille mailia että talvitelat tänne ja sassiin.tuli paluu postissa kustannus arvio,lentorahtina suomeen noin 32500 euroa.EI tullut sitten tilattua vielä.
|
Mites nää telat jakselee, onko viikonloppuna tullut testiajoja tai uusia kuvia tai muuta ihmeteltävää?!
|
4 Liiteet
No miksei sitä voi vaan ratkaista, kuten Toyota on orkkiksena asian hoitanut eli astinlautojen päihin pyöreät profiilit ja etu- ja takapuolille putket rungosta eli toisinsanoen telojen rajoittajina sulavamuotoiset raudat joka puolella mihin pääsee osumaan ja tavallaan laahaa sitä vasten sit jyrkissä noisuissa ja väännöissä.
En usko et kukaan perkeleen hullu noilla kuitenkaan sitä 80 km/h ajaa tuolla ummella, kun ei tiedä mitä sen hangen alla on. Ite ainakin tykkään noissa just siitä, et voi ajaa hiljaa ummella ja kattella rauhassa mihin mennään ilman sitä kumien kanssa yleensä tapahtuvaa umpihanki ees taas hinkkaamista. Tulipa taas ekan kerran 2 vuoteen ruuvattua noi omatkin alle ja kivaa oli, tietysti ton kehä3 ajelun olis voinu jättää poiskin, mut kun on hyvät ajaa tielläkin, niin miksei. Mullahan noissa renkaat on kumia ja tekee hieman tasasemmat ajeltavat kuin noi kovilla rullilla olevat. Turhakkeethan noi on, mutta puhkesi tossa La mökkireissulla yks 37" wrangleri kyljestä motarilla joten samalla kun vaihtaa toiset kumit alle niin tuli noi vastaan tallista. Ja noistahan on tosiaan tehtaan paperit et saa ajaa 80 km/h maantiellä. Korkeus on sama kuin olis 38" kumit alla vaikka näyttävätkin matalilta. Näähän on 1300mm pitkät eli ei kaadu alle ihan helposti. Tuo sovitelaippa joka noissa on on syvyydeltään 57mm tasosta tasoon eli napalukko ei mahu, piti taas laittaa umpilaipat eteen, parista millistä on kiinni. Itellä on siis siellä 38mm spacerit ja sit toi laippa, jossa tela on kiinni, laippa on 6mm kamasta prässätty kuppi, jossa pinnapultit ulkokehällä, nää kun on alunperin 90-sarjalaisen, jossa napaulkonema huomattavasti pienempi, niin tarvii noi spacerit väliin vielä. |
Onpa vähän eritasoiset noi edelliset telat.
Minä olin viikonloppuna viin haku retkellä, niin jäi muut hommat. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98595 Eilen jatkui asennukset. Tallikin oli livahtanut pakkaselle, mutta sehän vaan lisää työtahtia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98596 Takana ketjut on kiinni jarrusatulan pulttien alla olevassa lattaraudassa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98598 Sitten kun sai noi ketjut viriteltyä, pystyi pyörittään teloja nosturilla. Melkoista vemputusta oli ainakin etuteloissa, minkä huomasi kyllä ajossakin. Vaatii varmaan purkamisen ja sorvilla suoristamisen, että pyöris nätisti. Kurkkasin suojalapun alle, josko siellä näkyis jotain outoa. Laakerointi on näköjään tavallisilla kuulalaakereilla. Tässä näkyy yksi esimerkki kiinailmiöstä. Suojalätkän kiinnitystä varten on telarungossa kierteet, mutta asentaja on laittanut vaan ruuvella:confused:. Insinöörit suunnittelee, tai kopio ihan hyvin, mutta tuotanto tekee sutta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98597 Ulkoposeerauksia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98599 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98600 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98602 Testi ajelua tuli muutama kilometri lisää. Ajelin lähinnä kynnöspellolla ja tiellä, ei siis mitään crossia vielä. Heikoinpana lenkkinä toppareissa näyttäis olevan noi tangot, mitkä taipui reilusti. Tota BJ-lavan ehdottamaa rungossa kiinni olevaa kiinteää putkitoppariakin on mietitty. Ainakin edessä tuntuis sekin vähän vaikealta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98601 Seuraavaksi ajattelin tehdä pyöreästä putkesta teloihin kiinteästi tuet, mihin sais ketjut tai iskarit vähän tukevammin kiinni. |
Niin etupäässä toyota on hoitanut sen semmosella vinolla putkella rungosta sinne suurinpiirtein puskurin yläkulmaan, tietysti vino osuma on pahinta.
Toki kun järjellä noiden kanssa ajelee ja ylittää ojat jne suoraan ei ongelmia tule, mut ehdottomasti ainakin takapäähän helpoin tehdä toi rajoitus vaan putkilla rungosta. Mullahan ei ole tossa nyt mitään rajoja, mut toi 130 pituus hieman tasoittaa kallisteluja, itellä ei oo koskaan tullu muutenkaan rajat vastaan vaik on jo silloin 2 vuotta sitten ajettu parimetrisiä kasoja jne yli ja penkkaa päin työntäessä toi menee vain läpi, eikä pyri kaatumaan. Monellehan ei ole ihan selvää et nää ei tee samaa mitä rengas tekee eli tässähän auton alle vaan työnnetään mattoa tasaisella syötöllä, tavallaan siis sama kuin seisoisit rullaportaissa päinvastoin, ei uppoa eikä sudi tuolla ummella, kasoihin noustessa on syytä olla lukot molemmissa päissä Muutenkin etupään lukko rajoittaa noiden allekaatumista kun kaikki pyörii samaa vauhtia vedolla eikä kuten esim lukottomassa autossa pahimmassa tapauksessa 2 telaa työnnetään hangessa noiden 2 muun voimin. Ton takia noi ei ole bj:n alla eli lukot syytä olla ainakin takana ja edessäkin lähes pakollinen. |
Lukkojen tarpeellisuutta / pakollisuutta, pitikin kysellä. Pajeron akseleista lukot puuttuu ja tuntui, että niitä tarvitsisi.
Pidemmät telat on varmaan aikalailla paremmat pysymään oikeassa asennossa. Kuinka raskas on käännellä? Näillä teloilla ei oikein paikallaan kovalla alustalla viitti käännellä. Liikkeellä kääntyy yllättävänkin hyvin. |
Lainaus:
Melko härskin näköinen ilmestys on tien päällä. :) |
Lainaus:
Edit. siis näin ainakin kaikissa UUTENA Suomeen tuoduissa, sulla vissiin toi joku ulkomaan-malli...?? |
Joo ei käänny paikallaan ollenkaan ja onkin kielletty ohjeissa, mut sit kun rullaa niin samaa tasoa renkaiden kanssa.
Ja tosiaan noi ei kiiku niin paljoa, kun on hieman matalammat ja pidemmät, kaikenkaikkiaan ihan asialliset ajaa tien päällä 70 km/h, tosin mitarivirhe on exponentiaalinen eli 40=60, 50=90, 70=130. Toisinsanoen eilen matka järvenpäästä myyrmäkeen n:40 km edestakaisin toi mittariin 136,9 km yhteensä, täytyy ottaa varmaan vaijeri irti, vielä kun on siellä vaijerin välissä se 35" renkaille kuuluva muuntopala mittarivirheeseen niin kertaantuu oikeen kunnolla. Umpilukoilla ajetaessa ummella ihan normaali eli ei vastusta ollenkaan ja edelleen lukot kaikki päällä noi ei periaatteessa voi kaatua alle, kun mattoa syötetään samalla nopeudella joka kulman alle. No tietty jos ajat 60 km/h johonkin kantoon niin asia on eri mut sitä ei mikään rajoitinkaan kestä. |
Lainaus:
Kaitsu |
Kyllä ne kaksi kertaa tossa kylällä tavattiin, eikä sanomista näyttänyt olevan tai sit ei vaan kiinnostanut, edelleen noita ei ole missään erikseen kielletty.
|
Leimalle noilla kai kuitenkin on turha lähteä : )
|
Lainaus:
Sviddu aina joka talvi rupeaa nuo telat kiinnostamaan vaan pitäisi vääntää joku diy versio... |
Lainaus:
kattelin noita ketjuviritelmiä niin eniten tökkäs silmään tuo et ei oo mitään joustoo eli terävä isku tulee suoraan jos keinahtaa tela, saattaa pakkasessa metalli tykätä vähemmin :) |
Lauantaina virittelin iskarit stoppareiksi, ainakin sulakkeen paikka muuttui.
Kaksi iskaria meni samana päivänä poikki. Tässä videon pätkä iskarin pettämisen jälkeen. http://www.youtube.com/watch?v=dsisP4LL8h8 Kuvailin incar videoo ajeluista laitan niitä näkyviin sitte, kun saan ladattua. Hi-Liftin olis voinut jättää kuvausmatkalla pois kyydistä, pitää kivaa kolkatusta. http://www.youtube.com/watch?v=gZBey...eature=related |
Viikonlopulta pari kuvaa.
Pakkaslunta pellolla reilu 40 cm telat uppoo jotain 20 cm. Etenee ihan vaivattomasti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99450 Tässä näkyy vähän iskarin kiinnityksiä. Telan runkoon on hitsattu putkesta tommoinen kehikko, mihin saa iskarin kiinni. Auton pää on edessä jarrusatulan alapultin ja alapallonivelen alla, eli kääntyilee ohjauksen mukana. Just niinkuin joku aikaisemmin neuvoi;). http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99448 Takana auton puoleinen kiinnike on jarrusatulan pulttien alla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99449 Toinen takatela tykkää tiukoissa paikoissa hyppiä vetorattaalta yli, täytyy tutkia mikä sitä oikein vaivaa.:confused:. |
Eilen oli pienet pelastus talkoot, kun putos tosta padolta värkki kallelleen lammikkoon.
Vähän aikaa siinä runnuttelin edestakaisin, niin petti jää toiselta puolelta ja tuli jo kiire kömpiä autosta ulos. Värkki nosteltiin kuiville traktorin etukuormaajalla, mutta yksi tela jäi lampeen. Meni tosta akseli poikki, eli jäi vain vetoratas autoon kiinni. Ei se nyt ihan itekseen mennyt, mutta olisi luullut että joko muu paikka antautuu ensin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100025 |
Ei tässä katkenneen akselin kuvat kiinnosta, vaan se padolta putoamiskuva:D:D
Eli nyt kun se on rikki, niin saatko korjattua ennen Punkan ajoja?? |
Valitettavasti ei ollu kuvausvehkeitä. Eikä oikein tainnut kiinnostaakaan siinä kohtaa:(.
Hyvännäköistä työn jälkeä paljastuu, kun vähän purkaa. Akseli pitäis olla mutterilla kiinni, mutta kiinalaiset on nähnyt viksummaksi laittaa jollain hitsin tapaisella. Mutteri oli siinä sitten hitsien päällä, myös hepattuna kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100026 Ei taida Punkalle onnistua, lähinnä sen takia kun muita kiireitä. Eiköhän ton akselin joku sorvari tee. |
Akseli tehtiin vähän erilailla, nyt telarungon saa purettua ulospäin ja jäi toi kuusiokoplinki pois kokonaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102653 Adaptereita kavennettiin 50 mm per puoli, ja keskireiät on nyt jämptit. Paketti kapeni ihan sopivasti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102652 Viikko sitten lauantaina telahärveli toimi sisäisen liikenteen bussina. Kelin muuttuessa suojasta pakkaseksi osittain kuraisessa maastossa, tuppas jäämään jääköntsää vetorattaan koloihin. Mikä tietty aiheuttaa telojen lipsumista vetorattaalla. |
Jokos näille on tullut lisäkokemuksia tälle talvee?
|
Eipä ole ehtinyt ottaa esille koko vehjettä. Täytyy koittaa ehtiä, ennenkuin lumet sulaa:(. Tuntuu muuttuneet noi off-road ajelut työksi.
|
Otin telahärvelin ajoon ja laitoin nettikoneeseen myyntiin. Mahtaakohan olla innokkaita ostajia.
Lukkoja kaipailee edelleenkin, mutta pellolla menee hyvin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124150 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124150 |
Olis kyllä hauskat tuommoset telat mutta budjetti, se budjetti.... :(
|
Saako kiinasta osina noita eli vetorattaat ja telat loput tekisi itte?
|
Ei se vetoratas kummonen osa ole, et voi senkin tehdä. Erijuttu tuleeko halvaksi, parempi kyllä varmastikin kuin kiinanainen.
|
Sivu luotu: 17:53 (GMT +2). |