Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hyytyneen diesel auton elvytys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93481)

tonikki 28.01.2012 10:31

Hyytyneen diesel auton elvytys
 
Alkoi tuossa eilen Nissanin SD23 kone pätkimään ja osoittamaan hyytymisen merkkejä kesken ajon.
Siihen asti pelas hyvin, kunnes kävin tankkaamassa ABC-asemalla dieseliä. Parin kilometrin jälkeen tankkauksesta alkoi tuo nykiminen ja pätkiminen, kävi jo mielessä että mitä kura se ABC myy. Pääsin kuitenkin autolla lämmitystolpan ääreen.
Nyt aamulla kokeilin käynnistää autoa roikan päästä mutta ei jaksa käydä kuin pari sekunttia ja sitten hyytyy ja sammuu.

Kysymys kuuluukin, miten olette hyytynyttä diesel autoa elvyttäneet?

Riittääkö esim. tyhjennän suodattimet ja huuhtelen ne bensa/diesel sekoituksella sekä laitan tankkiin bensalla terästettyä dieseliä?

Paljonko bensaa uskaltaa yleensäkin dieselin sekaan laittaa että ei tule suurempi vitutus eli moottorivaurio vastaan? Jostain muistelen että ainakin ennen vanhaan käyttivät kaksitahtibensaa dieselin lisänä talvella, jonka pitäisi voidella suuttimiakin kuivempaa talvilaadun dieseliä käyttäessä.

Vai kannattaako suosiolla pitäytyä ihan noissa kaupan jäänesto aineissa?

Tukkiiko parafiini suodattimet niin että tuo huuhtelu ei tehoa? Mielessä kävi myös suodattimien irroittaminen ja lämmittäminen esim. kuumailmapuhaltimella. Irroittaako tämä kiteytyneen parafiinin suodattimista, vai onko sama mennä suosiolla suodatin ostoksille?

Suodattimet vaihdoin syksyllä uusiin. Sen jälkeen ei ole tosin vedeneroitinta tullut tyhjennettyä, ja kohtuu tyhjällä tankilla on tullut ajeltua joten voi olla hyvinkin kondenssivettäkin järjestelmässä. Vedenerottimen valo ei ole ilmoittanut ainakaan että vettä olisi suodattimissa liikaa, mutta valon toiminnastakaan ei ole varmaa tietoa.

tekniikkamies 28.01.2012 10:41

Hyytymisongelmat tullut tutuksi, mitä jos laittas uuden polttoainesuodattimen ja huolehtii ettei epäilyttävää polttoainetta jää mihinkään järjestelmässä, laittaa letkut vaikka johonkin kanisteriin tai veneen bensatankkiin ja ajaa vehkeen lämpimiin tiloihin jatkotoimia varten.

Siellä sitten vaikka tankki tyhjäksi ja uudet menovedet tilalle. Toisaalta lämpimällä kelillä voi ajaa huonosti kylmää kestävän dieselin pois.

patrol90 28.01.2012 10:50

Laita moottoripetroolia sekaan

uokki 28.01.2012 10:51

Vähän vanhempien mersujenkin ohjekirjassa löytyy ohjes että jopa 30%bensaa talvikäytössä dieselinsekaan..Mutta kun ilmeisesti on päässyt jäätymään niin vaihda suotimet ja putsaa linjat,sitten sekaan parempaa dieseliä ja bensaöljyseost niin helpottaa melko varmasti..

Heikki L 28.01.2012 10:58

Joo suodatin vaihtoon, ja katso tankin sihti.
Mulla oli toissa talvena sama vika. Abc:n kura ei menny tankin sihdistä läpi, ainakun tankkas abc:llä nin alko ongelmat kjos ei laittanu 10%bensaa joukkoon.
Moni väittää että samaa paskaa ku muualla, mutta ei näköjään.
Otin tankin sihdin pois kokonaan ja laitoin karkee suodattimen väliin niin toimi aina.

pee 28.01.2012 10:59

tee miten teet, mutta bensahan ei vie vesiä pois eikä jäätä sulata...

jos saat sulatetuks lämpimässä hallissa, uudet suodattimet ja talvilaadun dieseliä tankki täyteen

ja ne VEDET olis hyvä saada sieltä tankista POIS ennen

tonikki 28.01.2012 11:08

Joo melkeinpä pitää tankki puhdistaa. Tiiä muutenkin mitä kuraa sinne on ajan saatossa kertynyt.
Pitää kokeilla jos syöttäs autoon suoraan kanisterista Teboilin dieseliä ja bensaseosta (googlettamalla selvisi että luulvasti luotettavaa kuin Nesteen toimittamat (ABC:t, Nesteet ym. myy) ja yrittää selvitä sillä kotia asti.

Jonkin verran pääsee kuitenkin löpöä läpi kun auto pysyy hetken käynnissä. Voisi kokeilla lämmitellä suodattimia puhaltimellakin jos sillä sais hätäensiapua tuohon. Jos sais mahdolliset jäätyneet vedet sulatettua tukkimasta järjestelmää.
Lämpimään talliin pääsy vasta maanantaina ja pitäs sinne asti saada auto ajettua.

Löytyykö tankin sihti tankin sisältä polttoaineletkun päästä vai? Ois ilmeisesti muutenkin aihetta käyttää tuo tankki auki, kun polttoaine loppuu ennen kun mittari osoittaa punaista. Polttoaineletku ei ole aivan tankin pohjalla tai koho ei laske loppuun asti tms.

Kuulostaa aika paljolta tuo 30% bensiiniä dieselin sekaan.. Onko käytännön kokemuksia ihmisillä tuosta bensiinin lisäämisestä? Ja ajaako se saman asian kuin nuo jäänesto aineet?

ImacInnes 28.01.2012 11:09

Tankin tyhjennys Heslaiseen tapaan.
 
Meillä ainakin tankkin tyhjennys käy näppärästi.
Jättää vaan auton yöksi teollisuusaluelle niin aamulla tankki on tyhjä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97756

Ei mennyt kuin 15 litraa, tosin talvilaatua, olispa ollut nyt jähmeetä kesä menovettä.
Nyt on lukollinen korkki.

t. Ismo Ämmä

akiky 28.01.2012 12:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 845090)
Nyt on lukollinen korkki.

t. Ismo Ämmä

Jatkossa siis saapi ostella uusia korkkeja. :)

Luke86 28.01.2012 12:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja akiky (Viesti 845119)
Jatkossa siis saapi ostella uusia korkkeja. :)

Tai uusia tankkeja, kun on porakoneella tehty reikää tankkiin :D

BJ-40/76 28.01.2012 13:20

Bensaa sekaan, mutta nimenomaan 98e ja vielä noin 4 prosenttista 2T, ja sekoita erillisessä astiassa huolellisesti!

ja tuota bensaa en laittas kuin 5-10 pros. vanhan mersun rivipumppu kestää paljon enemmän kuin jakajapumput.

ja kun lisäät tuota bensaa, niin se nimenomaan sulattaa jään! (nykyään etanolia jopa 10%)

siis muista tarkistaa vedenerotin säännöllisesti, että ei vaan pääse täyttymään tuosta vesi-viina sotkusta. (tukkii seuraavaksi suodattimen, ja jos saa vedettyä vettä/viinaa läpi, niin sitten menee joko pumppu, takaiskuventtiilit taikka suihkut!)

Ja kun tyhjennät tankin, niin sen dieselin voit käyttää lauhalla kelillä, mutta anna laskeutua kunnolla, ja imase lapolla, joka ottaa muutaman sentin päästä pohjasta. noin 3mm reiällä oleva letku, ja vajaa metri pudotuskorkeutta itselläni)

patrol90: Moottoripetrooli on historiaa, ei taida saada mistään rahallakaan?
ja nuo petroolit on vielä laitonta, jos se nyt ketään kiinnostaa...

matti.v 28.01.2012 13:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 845089)
Joo melkeinpä pitää tankki puhdistaa. Tiiä muutenkin mitä kuraa sinne on ajan saatossa kertynyt.
Pitää kokeilla jos syöttäs autoon suoraan kanisterista Teboilin dieseliä ja bensaseosta (googlettamalla selvisi että luulvasti luotettavaa kuin Nesteen toimittamat (ABC:t, Nesteet ym. myy) ja yrittää selvitä sillä kotia asti.

totaa. oliskohan toi tosiaan ny abc:n tavarasta johtuvaa:rolleyes: ainakin kajaanin abc:llä käy nii paljo tankkaajia et tuskin siellä vettä olis ja ei ainakaan meidän 2 dieseliautoa oo sen tavaralla koskaan jäätynyt,aina tankataan sieltä.

olisko ihan sitä huoltamattomutta ja huonoa tuuria, imas ne "viimeset kurat" tankista suodattimen just ennen tankkausta.

ota tankkiin menevä letku irti suodattimelta ja pukkaa siitä jäät pois vaikka pyöränpumpulla, se toimii yllättävän hyvin eikä tarvii sähköä.;)

patrol90 28.01.2012 13:40

Laitonta,mutta toimii

Tuomo 28.01.2012 13:52

Senverran täytyy nyt kommentoida että ite en henk. koht. oo ikinä kokenu mitään ongelmia ton ABC:n myymän dieselin kanssa vaikka moni sitä tuntuu haukkuvan. Ajan omasta mielestäni suht paljon (40-50tkm) vuodessa, ja tankkaan ehkä kerran vuodessa jollain muulla asemalla kuin ABC:llä... Suodattimen vaihdan syksyllä (tosin tänä talvena ei vissiin oo vielä syksy tullu kun se edelleenkin on tossa hyllyssä), pääsääntöisesti tankkaan aina tankin täyteen, ja asemat vaihtelee ympäri Suomea, pohjoisin paikka taitaa olla Kittilä ja eteläisin Hanko. En todellakaan käytä mitään jäänestoja tai saatikka pensaa. Suodattimessa on lämmitin joka tuskin toimii. Tänä talvena nyt ei kovia pakkasia ole ollutkaan mutta viime talvena pahimmillaan oli -33, ja hyvin meni pari sataa kilometriä motaria satasta ajaessa.

Autohan on muutenkin paskin mahdollinen, eli -94 mallinen 6.5td Suburban joten hiukan ihmetyttää jos jollakulla on jatkuvasti ongelmia Aakkosasemien dieselin kanssa... On mulla kokemusta jäätymisestäkin, sillon tuli ajettua Patrollilla ja Nesteen kurat tankissa. Pari kertaa jääty, ekaks vaihtu tankkausasema ja sen jälkeen auto. Shelliltä tuli joskus tankattu vettä p-ö sijaan, helvetillinen tappelu oli yhtiön trukin kanssa että sai kaikki paikat putsattua.

BJ-40/76 28.01.2012 14:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja patrol90 (Viesti 845150)
Laitonta,mutta toimii

siis valopetrooliko! (siis samat sanktiot kuin polttoöljyllä ajosta, siis periaatteessa)

eikö valopertoolikin lähde kiteytymään? (arvaus)

Moottoripetroolia ei saa mistään, ainakaan tavallinen autoilija kohtuu hintaan.

Oliskohan ollut 80-luvun lopussa kun oulun seudulle iski yht.äkkiä 40asteen pakkaset, ja oikeaa talvidieseliä ei saanut mistään.
Kuorma-autot alkoivat järestään jäätyä, niin joku ministeri sanoi että pistäkää
moottoripetroolia jään estoksi!
No pakkaset meni ohi, ja sitten heräsivät veroherrat, ja sanoivat että missään nimessä ei saa lisätä petroolia, koska siitä ei ole maksettu samaa valmistusveroa:D

Samaan pakkaseen liittyen poliisit antoivat ymmärtää, että tärkeintä on pitää
kansakunta hengissä! (joku oli ilmoittanut että tankkavat rekkaa moottoripetrooli-mittarista, ja poliisit eivät lähteneet edes ulos laitokselta)

solihull 28.01.2012 14:14

Aiemminkin olen tästä jossakin yhteydessä maininnut ja muistellut tuota kusenkeltaista KEMETYL-lisäainetta jota sai vielä 80-luvulla. Muistikuva lapsuudesta oli se, että kun oli kova pakkanen ja traktori hyytyi, niin litra Kemetyliä tankkiin ja meno jatkui. Ihmeainetta mutta se katosi johonkin ennen -90 -lukua. Aine oli jo silloin aika hintavaa, 20-30 mk/litra.

Muistaako joku vai onko aika vain kullannut muistot?

Nyt näin jotakin vastaavan tyyppistä ainetta hiljattain jossakin yhteydessä, mutta nimi ei ole jäänyt mieleen kun en heti tarttunut asiaan. Ja harmittaa kun en enää muista mistä etsiä. Joku X1R-tyyppinen juttu se oli Jenkkilästä, kuten Kemetylkin muistaakseni oli.

TT

patrol90 28.01.2012 14:20

Ei kai ennen muuta käytettykään. Ja bensa ei sekoitu naftan kanssa

solihull 28.01.2012 14:22

Ja meneitä muistellen ja itse itselleni vastaten. Tässä Kemetylin korvike. Suosittelen jokaiselle auton takakonttiin ensiavuksi. Ei oo muuten ihan halpaa....



http://www.fixusnet.fi/~EHexx0000001...53&Y219=&Y223=

estate 28.01.2012 14:33

Mää sulatin haisun kuumailmapuhaltimella, ensin suodatin kuumaksi ja vedet pois. Sitten tankin pohjaan puhaltamaan ja loraus bensaa ja kakstahtiölppää tankkiin. Ei kun käyntiin ja ei jäätyny enää. Ajoin tankin ihan tyhjiin (siis ihan kuivaksi), uusi suodatin ja puhdasta naftaa tankkiin. Volvon sulattelin melkein samoilla opeilla, tankkia ei vaan saanu lämmitettyä kun perä oli lumihanges niin lämmitin bensan kuumassa vesihauteessa ja kaadoin tankkiin. Molempiin laitoin noin 20% bensaa ja 5% 2T-öljyä.

Uudet commonrailit sun muut ei sitten kestä yhtään vettä eikä bensaa. Jäänestoa ei saa käyttää, koska jäänestoon sitoutunut vesipisara voi päästä suodattimen ohi ja rikkoo pumpun, koska se vesipisara on liian iso pienivälyksiseen pumppuun.

A-P 28.01.2012 15:32

Mites ny simppelisti vaan vaihtaa sen pa-suotimen ennen talvikautta, ja pakkasilla tankatessaan lorauttaa tankkiin Diesel 100:sta? Ei o tarttenu rimpuilla, sittemmin. ;) (pistäsin sen keskisormi-hymiönkin jos keksisin)

solihull 28.01.2012 15:49

Mä olen sitä koulukuntaa, joka ei koskaan pistä tankkiin mitään diesel100 -ainetta, koska etanoli-vesiseos ei tee hyvää suuttimille. Ja naftahan ei tuohon jäänestoon sekoitu. Mun mielestä huuhaatavaraa. Pitäkää tankki täynnä ja hyvä suodatin. Eri asia on, jos on iso tankki ja kondenssia kerääntyy oikeasti niinkuin raskaaseen kalustoon.

TT

Transistori 28.01.2012 16:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 845165)
Ja meneitä muistellen ja itse itselleni vastaten. Tässä Kemetylin korvike. Suosittelen jokaiselle auton takakonttiin ensiavuksi. Ei oo muuten ihan halpaa....



http://www.fixusnet.fi/~EHexx0000001...53&Y219=&Y223=

Täsä kuluvalla viikolla virman rellu rupes oireileen kovin. Tuota tököttiä tankkiin ja alako maistuun meno jälleen.

pee 28.01.2012 18:56

sulattaaks etyyli ihan oikeesti sen jään sieltä tankin pohjalta / putkista / vedenerottimelta / suodattimilta pakkassäässä ulkona ihan vaan kaatamalla tankkiin ?

vepele 28.01.2012 19:09

Hiukka ot,mutku sen sörsseli masinan vaihtaa bensapeliin,niin ongelmat loppuu.

Bj Andy 28.01.2012 21:00

Ei sinne tankkin mitään muuta tarvi kaadella kuin sitä dieseliä.

Kun tankkasit niin oliko se varmasti talvilaatua ?

Ja pitäisi auttaa kun vaihtaa suotimen. Jos ei niin sitten ajaa auton talliin ja laskee aamulla tankista vedet pois.

Kaikki lisäaineet on sekä turhia että litkusta riippuen vahingollisia. Esim. se diesel 100 on etanolia.

Se putsari ei läpäise vettä eikä saa läpäistä vettä, mutta kun sinne kaataa etanolia joka sekoittuu veden kanssa,ja tämä litku sitten sekoittuu dieseliin niin sitten se vesi pääsee suotimesta läpi. Ja vahingoittaa sitten kaikkea mitä siitä eteenpäin siellä systeemissä on.

Huollon puute on yleensä syy jos dieseli hyytyy ja jos suodin menee tukkoon niin se toimi silloin niinkuin pitikin. Ja silloin pitää vaan vaihtaa uusi suodatin.

Ja on ihan perusjuttuja pitää aina suodatin matkassa...Ei tarvi sitten nolona kysellä hondamiehiltä hinausapua kun on kaikkine monsterirenkaineen tienposkessa.

BJ-40/76 28.01.2012 22:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 845282)
sulattaaks etyyli ihan oikeesti sen jään sieltä tankin pohjalta / putkista / vedenerottimelta / suodattimilta pakkassäässä ulkona ihan vaan kaatamalla tankkiin ?

Siis etanoli, mitä viinaksi kutsutaan, on nyky bensassa maksimissaan joko 5%, 98e tai 10% 95e, ja tuo bensa sekoaa dieseliin, vaatii toki sekoittamista esim ravistamalla. (siis tankkaa sekä talvidiesel että bensa+2T öljy 20l kannuun ja ravistele voimakkaasti ennen tankkiin kaatamista)

Jos esim. dsl putken mutka on jäässä/tukossa parafiinista, niin ei aukea yllämainitulla sotkulla!

Mutta jos virtaa edes pikkusen, niin aikaamyöten tuo etanoli sulattaa jäätymän.
toki pitää muistaa, että jos tankissa on 50L naftaa, 2,5 litraa bensaa jossa 5%
etanolia siis vajaa kahvikuppi;) eli koko tankillisessa on noin 2,5 promillea viinaa.
siis tilanne jään suhteen paranee, ei pahene. ja tuo bensa liuttaa parafiiniä, joten sekin helpottaa.
ja jos varma tieto, että ongelma veden takia niin silloin d-100 tankkiin!

Ja vielä kerran: tuon vesi-viina sotkun täytyy saada jäämään vedenerottimeen, sillä
tuo sotku menee helpommin suodattiman läpi/ohi kuin vesi.

ja sitten se, että rivipumpulliset dsl:t kestää vain erittäin pieniä epäpuhtauksia, jakaja pumpulliset vaatii noin 10x puhtaampaa dsl, ja commonrail vielä 10x puhtaampaa:p

Ja sitten minun tapa välttää tuota paskaa tankkiin!:
Jos huoltoaseman pihassa tankkiauto purkamassa, niin kysymään että toitko dsl? ja jos toi niin seuraavalle asemalle! sillä noilla purkunopeuksilla koko säiliö huuhtoutuu niin pohjapaskat ja -vesi lähtee liikenteeseen, ja vaikka pumpuissa on suodattimet, niin maanalla olevat 0c kerrostumat eivät tartu noihin suodattimiin, mutta -25 astetta on eri asia!

p.s tuo aiemmin ollut lisäaine toimi -26c asti, mutta minulla ongelmat ovat alkaneet vasta silloin:o

vmt 28.01.2012 23:07

Pakko kysellä, onko nuo ongelmat kauheenkin yleisiä? Itse olen ajellut diisseliautoilla toistakymmentä vuotta ja n. puoli miljoonaa kilometriä ja ikinä ei ole ollut ongelmaa polttoaineen hyytymisen suhteen eikä kyllä vedenkään. Tuleeko ongelmia vasta silloin, jos niillä autoilla ei niin paljon ajeta?

Bj Andy 28.01.2012 23:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 845419)
Pakko kysellä, onko nuo ongelmat kauheenkin yleisiä? Itse olen ajellut diisseliautoilla toistakymmentä vuotta ja n. puoli miljoonaa kilometriä ja ikinä ei ole ollut ongelmaa polttoaineen hyytymisen suhteen eikä kyllä vedenkään. Tuleeko ongelmia vasta silloin, jos niillä autoilla ei niin paljon ajeta?

Sama tulee mieleen itellekkin. Viimeksi on bertalla ollu ongelmia joskus 5 vuotta sitten kun tiukan aurausviikon päätteeksi jääty tankin imuletku. Ja sekin on ongelma ratkesi yksinkertaisesti lämmittämällä tankkia ja laskemalla vedet pois sieltä.

Jos sinne on tankattu jo kesälaatua eli parfiinit erottuu niin miksi sinne pitää tankata vielä bensaa sekaan?? Eikä vaan tyhjätä sitä tankkia ja vaihtaa suotimet ja talvidieselit tilalle. Sen kesä laadun voi ajaa sitten keväällä pois.
Eli sitä että tankkiin on laitettu väärää kamaa korjataan laittamalla sinne lisää väärää kamaa joka vielä liuottaa vettä itteensä ja päästää sen systeemiin???

Ja jos ja kun tämä ei auta niin tankissa on sitten jo bensaa mikä tekee lämmityksestä taas jos ei nyt ihan varmaa pommia niin ainakin aika paljon jännempää. Eli siinä missä normi peltistä dieselitankkia voi sulatella vaikka toholla,nuotiolla, ulkotulella, tai melkein millä tahansa, niin sen jälkeen kun sinne on tankattu bensaa se on kohtuu räjähdysherkkä kapistus.

Jos siellä on jäätä ja sinne kaataa sitä diesel 100:sta niin mistä tietää että se on ennen veden erotinta jolloin se litku jää sinne ?? Ja että se veden erotin ei ole jo täynnä ?

Tuo että ei tankkaa samaan aikaan kun säiliöauto on täyttämässä pyttyjä on viisasta...

solihull 28.01.2012 23:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 845419)
Pakko kysellä, onko nuo ongelmat kauheenkin yleisiä? Itse olen ajellut diisseliautoilla toistakymmentä vuotta ja n. puoli miljoonaa kilometriä ja ikinä ei ole ollut ongelmaa polttoaineen hyytymisen suhteen eikä kyllä vedenkään. Tuleeko ongelmia vasta silloin, jos niillä autoilla ei niin paljon ajeta?

Tätä samaa minäkin ihmettelen. Eri asia on jos on pakkasta > -30 astetta.
Ja jos on pienemmässä pakkasessa ongelmia niin kokeiltaa tätä, josta jo aiemmin vinkkasin:
http://www.fixusnet.fi/~EHexx0000001...53&Y219=&Y223=

ei ole turhaa tavaraa, kun on nimen omaan parafiinin sulattajaa eikä mitään vesi-emusiota tekevää etanolia joka ei sekoitu polttoaineeseen. Uskokaa jo :-)


TT

BJ-40/76 28.01.2012 23:54

ei ole tarkoitus kaapata topiikkia.....
 
omasta mielestäni nuo ongelmat johtuvat seuraavasti;

1. olosuhteet vaihtuu äkisti normaali talvi noin 10-20 astetta pakkasta, tälle talvelle ei ole ollut vielä -20c, mutta lähes joka talvena ollut -35 (itse autoilen enimmäkseen oulussa, meren rannalla, mutta muutamia kertoja talvessa koillismaalla, siis siellä missä joet virtaa itään)

2. yritetään säästää ostamalla "kesä dsl" siis talvi dsl kalliimpaa, ja vähemmän energiaa.

3. huollon puute, "näillä mun ajoilla suodatin kestää 10v, ja mikä on veden erotin?"

4. todella vähän liikkuva kalusto; jos vuodessa ajetaan vaikkapa 100 litran tankillinen, ja syksyllä tankataan kesädieseliä tankki täyteen. (itselläni ongelma traktorissa, vuodessa menee noin 40 litraa, mutta tankki 110 litraa, ja tämä nyky dsl ei kestä säilytystä samoin kuin 70-luvun dsl!, siis kun en ole saanut päivitettyä tankkeja, niin tankkaan pelkästään talvilaatua, mutta vedenerotin tyhjennetään varmaan 10x vuodessa

siis jos ostat oikeaa dieseliä, huollat autosi, niin ei ongelmia! (mutta kun lähdet merimaista helmikuun halvoille viikoille esim. rukalle, niin siellä voi olla -45c, ja kun ajat jollakin nykydieselillä, millä ajaa tankilla suomen päästä päähän, ja tankaat sitä halvinta dsl, kun naapuri kerto että siellä polttoaineet on kalliita...

tonikki 29.01.2012 08:20

Kyllä täällä päin nuo pakkaset jo alle kahden kympin huitelevat hyvinkin. -24 huomiselle luvassa Forecan mukaan.
Alko tuo hyytyminen juurikin tuossa kun pakkanen meni alle parin kympin.
Suodattimet vaihdettu keväällä, mutta veikkaan että tankissa voi hyvinkin olla paskaa ja kondenssivettä. Ei ole tullut huuhdeltua tankkia auton ollessa omassa omistuksessa kesästä lähtien.
Kyllä uskoisin paikallisen ABC:n myyneen talvilaatua, mutta ei tullut lätkästä tarkistettua. Muistelisin että aloittivat täällä talvilaadun myynnin jo ennen joulua.

Täytyy kokeilla lämmitellä suodattimia ja mahdollisesti tankkiakin. Jonkin verran pääsee dieseliä läpi virtaamaan, mutta ei jaksa pitää autoa käynnissä.

60lantikka 29.01.2012 08:54

viime yönä talven pakkasenarit. -29.6

JaakkoM 29.01.2012 09:31

olipas mielenkiintoista keskustelua :)

juu yllä tuli paljon asiaa ja eri näkökulmista jokainen omalla tavallaan oikeaa mutta itse en bensa litkuja käytä se on riittänyt että pitää tankin täynnä ja vaihtaa suotimia ja tankkaa sitä talvilaatua jo syksyllä aikanaan että varmasti on sitä talvi laatua

tuosta mersusta ja bensan sekoittamisesta suora lainaus w123 ohje kirjasta

mikäli polttonesteen seostamiseen täytyy HÄTÄTAPAUKSESSA käyttää tavallista kaasutinpolttonestettä saa tämän osuus olla enintään 30%! super polttonesteitä tähän tarkoitukseen ei saa käyttää.Räjähtämis vaara suurenee lisäpolttonesteiden alhaisemmasta leimahduspisteestä johtuen

moottorin teho voi laskea lisäpolttonesteen osuutta vastaavasti. tästä syystä on lisäpolttonestettä käytettävä ulkoilman lämpötilasta riippuen niin vähän kuin mahdollista myöskään ulkoilman lämpötiloissa alle -22C ei lisäpolttonesteiden osuus saa olla suurempi kuin 50%"

eli noin ja sitteonhieno kaavio kuinka paljon millekkin lämpötilalle % lisäpolttonestettä kesä dieselin sekaan ja talvidieselin sekaan

tonikki 29.01.2012 09:49

Katoppa huvikseen paljon Mersu suosittelee -30 asteen pakkasella talvidieselin sekaan lisättäväksi bensaa hätätapauksessa? :)

Bj Andy 29.01.2012 11:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 845489)
Kyllä täällä päin nuo pakkaset jo alle kahden kympin huitelevat hyvinkin. -24 huomiselle luvassa Forecan mukaan.
Alko tuo hyytyminen juurikin tuossa kun pakkanen meni alle parin kympin.
Suodattimet vaihdettu keväällä, mutta veikkaan että tankissa voi hyvinkin olla paskaa ja kondenssivettä. Ei ole tullut huuhdeltua tankkia auton ollessa omassa omistuksessa kesästä lähtien.
Kyllä uskoisin paikallisen ABC:n myyneen talvilaatua, mutta ei tullut lätkästä tarkistettua. Muistelisin että aloittivat täällä talvilaadun myynnin jo ennen joulua.

Täytyy kokeilla lämmitellä suodattimia ja mahdollisesti tankkiakin. Jonkin verran pääsee dieseliä läpi virtaamaan, mutta ei jaksa pitää autoa käynnissä.

Ensiapuna ota suodin pois ja lämmitä ja tyhjennä se ja huljuttele vaikka lämpösellä dieselillä tai bensalla sitä ja lopuksi kuivaa vaikka paineilmalla varovasti. Tämä joko toimii tai ei ja jos toimii niin sillä pärjää ehkä maanantaihin jolloin saat uuden suodattimen.

Jos oot omistanu auton vasta kesästä lähtien niin minkähän vuoden keväällä ne suotimet on vaihettu.???

tikpe 29.01.2012 11:32

ei riisseliin pidä mitään lisäaineita laitella. korroosio suuttimissa ei edesauta pirssin toimimmista jatkossa. ite suosittelen (toki ensin suodattimien vaihtoa/veden poistoa, kuten jo tullu esille) lämpövastusmatosta tehtyä lämmitintä suotimien ympärille ja jos vielä putkistolle saa jäähdytysveden yhteyteen liitettyä esilämmittimen niin ei haittais sekään.

Bj Andy 29.01.2012 11:35

Ja vielä että jos onnistuu vaihtaa se suodin lämpösempään paikkaan niin se auttaa ehkä vastaisuudessa noihin hyytymis ongelmiin. Jos se on tyyppivika.

Mutta ensisijaiseti oikeat laadut ja suotimen vaihto, ja varasuodin matkaan.

axu87 29.01.2012 11:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 845184)
Mä olen sitä koulukuntaa, joka ei koskaan pistä tankkiin mitään diesel100 -ainetta, koska etanoli-vesiseos ei tee hyvää suuttimille. Ja naftahan ei tuohon jäänestoon sekoitu. Mun mielestä huuhaatavaraa. Pitäkää tankki täynnä ja hyvä suodatin. Eri asia on, jos on iso tankki ja kondenssia kerääntyy oikeasti niinkuin raskaaseen kalustoon.

TT

Tähän on lääkkeeksi 2t öljy. Muutenkin suodttimen vaihdon yhdeydessä se olisi hyvä täyttää 2t öljyllä ennen asennusta niin pumppu ja suuttimet tulisi voideltua. Ja kyllähän tuo diesel100 ihan vaan sinne tankkiin kipattuna avaa paikat, juuri viime talvena olin lähdössä kaverin kanssa hakemaan vaasasta moottorikelkkaa ja lainasin toiselta kaverilta vw t4 tdi portteria,30 pakkasta ja hyytyi ennen ensimmäistä huoltsikkaa ja kaasu pohjassa sain ajettua n 10km/h shellille, diesel100 tankkiin ja dieseliä perään, kahvien ajan kävi tyhjäkäyntiä ja matka jatkui normaalisti.

Bj Andy 29.01.2012 11:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 845574)
Tähän on lääkkeeksi 2t öljy. Muutenkin suodttimen vaihdon yhdeydessä se olisi hyvä täyttää 2t öljyllä ennen asennusta niin pumppu ja suuttimet tulisi voideltua. Ja kyllähän tuo diesel100 ihan vaan sinne tankkiin kipattuna avaa paikat, juuri viime talvena olin lähdössä kaverin kanssa hakemaan vaasasta moottorikelkkaa ja lainasin toiselta kaverilta vw t4 tdi portteria,30 pakkasta ja hyytyi ennen ensimmäistä huoltsikkaa ja kaasu pohjassa sain ajettua n 10km/h shellille, diesel100 tankkiin ja dieseliä perään, kahvien ajan kävi tyhjäkäyntiä ja matka jatkui normaalisti.

Missä ohjeissa käsketään täyttämään suodatin 2 t öljyllä ja mitä se auttaa???

Päin vastoin koska se nokeaa palaessaan niin enemmin siitä tulee taas vahinkoa kuin hyötyä.

Ja kumpi tuossa oli se auttava tekijä se diesel 100 vai talvilaatu? Yhistettynä siihen että kahvitauolla pysyi paikat lämpösenä.

tekniikkamies 29.01.2012 12:21

Vieraalta kuulostaa, että dieseliin kannattaisi sekoitella mitään!

Omalla kohdalla käynyt, että hyytyminen iskenyt joskus Hiluxissa vaikka suodattimen vaihdosta ei ole ollut älyttömän kauan. Kun on ottanut suodattimen irti, on paljastunut, että sinnehän on päässyt läskin näköistä ainetta, joka taitaa olla siis sitä paljonpuhuttu parafiiniä.

Jossain kohden siis päässyt käymään niin, että polttoaine ei ole ollut lämpötilaan nähden sopivaa.

Vanhassa w123 diesel Mersussa sensijaan ei ole käynyt hyytymistä kertaakaan. Siinä kuitenkin on monta eroa Hiluxiin verrattuna siinä missä diesel kulkee ja itse tuli lisäksi laitettua polttoaineletkut kulkemaan sisäkautta, tankki on suojaisemmassa paikassa ja polttoainesuodatin on lämpimässä koneessa metallikiinnikkeillä kiinni. Toivottavasti yhtä toimintavarma meininki jatkuu tänäkin talvena...

Hiluxilla on kurjasta hyytymistilanteesta kun hyytyminen iskee jo käynnistysvaiheen jälkeen päässyt kotia kun kaataa kuumaa vettä suodattimen päälle litratolkulla, antaa auton samalla käydä hiljakseen esim. puoli tuntia ja pitää moottorin koko ajan käymällä lämpimänä.

tonikki 29.01.2012 13:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 845566)
Ensiapuna ota suodin pois ja lämmitä ja tyhjennä se ja huljuttele vaikka lämpösellä dieselillä tai bensalla sitä ja lopuksi kuivaa vaikka paineilmalla varovasti. Tämä joko toimii tai ei ja jos toimii niin sillä pärjää ehkä maanantaihin jolloin saat uuden suodattimen.

Jos oot omistanu auton vasta kesästä lähtien niin minkähän vuoden keväällä ne suotimet on vaihettu.???

Tarkoitus oli kirjoittaa että syksyllä vaihdoin suodattimet, mutta meni vuodenajat sekasin. :)
No, kohta näkee miten käy operaatio auton elvytyksen kunhan kyyti saapuu.

axu87 29.01.2012 14:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 845584)
Missä ohjeissa käsketään täyttämään suodatin 2 t öljyllä ja mitä se auttaa???

Päin vastoin koska se nokeaa palaessaan niin enemmin siitä tulee taas vahinkoa kuin hyötyä.

Ja kumpi tuossa oli se auttava tekijä se diesel 100 vai talvilaatu? Yhistettynä siihen että kahvitauolla pysyi paikat lämpösenä.

Meneppäs kysymään joltakin oikealta autokorjaamolta ja oppineelta monttööriltä, nimenomaan nykyaineet ovat kuivia ja niiden myötä pumpuissa ja suuttimissa ilmenee ongelmia, kun vaihdat sen polttoaine suodattimen ja täytät sen 2t öljyllä niin tapahtuu pumpun/suuttimien määräaikainen rasvaus. En sanonut että sitä laitetaan jatkuvasti dieselin sekaan lisäaineeksi. Ja nimenomaan se diesel100, miten se eroaa siitä jos on auton tankkiin laitettu koko talvi talvilaatu dieseliä ja nyt laitan samaa paskaa ja suodatin aukeaa itsestään vai?

Tähän lääkkeeksi oli siis tarkoitettu tuohon suuttimien ja pumpun kuivuuteen.

Lerssinen 29.01.2012 15:00

Meinaatko että se 2T öljy auttaa senkin hetken jälkeen kun se on loppuun poltettu :D

No, maaginen ainehan se tuntuu tuo kakstahtiöljy olevan kun joka dieseli paranee sillä :D

No joo, joissain tilanteissa se pehmentää käyntiääntä ja on totta että nykydiesel on huomattavasti kuivempaa ainetta kuin entisaikainen. Verratkaatten vaikka löpöön ihan vaan sormien välissä hieroen..

Yölento 29.01.2012 15:04

Pahempi juttu jos siellä suuttimien sisällä ja pumpussa alkaa jotain palamaan...minä ainakin jo huolestuisin pikkuhiljaa...:rolleyes:

axu87 29.01.2012 15:28

Lapsia on monenikäisiä... Talvilaaduissakin on eroja, sen perinteisen suodatettavuus kun on sen -34 kun arktisen on -44, tosin en tiedä onko tuota arktista enään missään täällä etelässä.

pee 29.01.2012 16:06

täähän alkaa mennä:

a) pelottavaks
b) mielenkiintoiseks
c) innovattiviseks

koht ei kyllä enää uskalla ostaa käytettyä dieselautoa :D

tekniikkamies 29.01.2012 16:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 845517)
Katoppa huvikseen paljon Mersu suosittelee -30 asteen pakkasella talvidieselin sekaan lisättäväksi bensaa hätätapauksessa? :)

Mul on siihen 1977 vuoden käyttöohje, kone on nyt 1980-luvun alun 300 d, ei tossa mitään kikkoja tarvi kun laittaa oikeeta dieseliä :D

Kylmäl ilmal varauduttava lämmittelee riittävän pitkään ja kovin lyhyet ajot eivät tunnu fiksuilta. Vanhuuttaan on tullut joku ikävä sivuääni koneeseen kylmil ilmoil ja se loppuu kun kone lämpiää ja lämpö tasaantuu. En ole huolestunut asiasta kun tilanne tais olla lähes kymmenen vuotta sitten sama ;-)

Lämppärin kenno voi olla vähä likanen, mutta väittäsin jos se ois aivan priima ja hankkis vehkeeseen Webaston tai Eeberin, toihan on melko hyvä kylmien ilmojen auto.

AVRO 29.01.2012 16:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 845676)
Lapsia on monenikäisiä... Talvilaaduissakin on eroja, sen perinteisen suodatettavuus kun on sen -34 kun arktisen on -44, tosin en tiedä onko tuota arktista enään missään täällä etelässä.

Arki-laatua oli viime talvena siinä Honkanummen kupeessa olevan Keskon varaston vieressä sijaitsevalla kylmäasemalla. Onkohan se joku Nesteen pumppu...
Pari kertaa käytiin ihan varuiksi tohon frouvan nakuttajaan tankkaamas kun pakkasta alkoi olla näin etelän vetelän mittapuussa riittävästi ja autolla oli päästävä liikkeelle käytännössä joka päivä.

Ei kyllä ole kummallakaan nakulla ollut vaikeuksia yhtenäkään talvena kun ajetaan reilusti ja tankataan aina täyteen. ~viikko/tankki. Suti vaihdetaan joka syksy ennen pakkasia.
Renussa oli mukava avattava suodatin, ei siellä ikuna ollut mitään ylimääräistä.
Autoja ei myöskään runkuteta eestaas sisätiloihin-ulos kylmään, käyttöauto asuu ulkona ja se viihtyy siellä. Ei jäädy ovet-lukot-jarrut-pa systeemit.
Mitään ylimääräistä ei tankkiin ole tarvinnut kaadella. vm 98 ja 99 kotterot.

Bj Andy 29.01.2012 16:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 845662)
Meneppäs kysymään joltakin oikealta autokorjaamolta ja oppineelta monttööriltä, nimenomaan nykyaineet ovat kuivia ja niiden myötä pumpuissa ja suuttimissa ilmenee ongelmia, kun vaihdat sen polttoaine suodattimen ja täytät sen 2t öljyllä niin tapahtuu pumpun/suuttimien määräaikainen rasvaus. En sanonut että sitä laitetaan jatkuvasti dieselin sekaan lisäaineeksi. Ja nimenomaan se diesel100, miten se eroaa siitä jos on auton tankkiin laitettu koko talvi talvilaatu dieseliä ja nyt laitan samaa paskaa ja suodatin aukeaa itsestään vai?

Tähän lääkkeeksi oli siis tarkoitettu tuohon suuttimien ja pumpun kuivuuteen.

Eli onkos tämäkin nyt jotain huoltoaseman pyödässä syrjäkorvalla kuultua toisen käden tarinaa???

Jos nuo diesel 100:set ja 2t öljyt on kerran niin hemmetin välttämättömiä, ja nyky dieseli niin kuivaa/huonoa niin miksei noita sitten kuulu laittaa aina tankkauksen yhteydessä sekaan, ja miten on ylipäätään mahdollista että jollain rekkalla pyyhkästään se miljoona km kolmeen vuoteen ilman sen suurempia remppoja. Samoin kuin jollain taksi transportterilla joku 400000 km samaan aikaan ???

Ja jos joku 77´ mesen ohjekirja sanoo että sinne SAA laittaa ENINTÄÄN 30 prossaa bensaa tms. niin se ei kyllä päde enää tämän päivän laitteissa. Vai päteekö?

Nii olitko ite tankkaillu koko talven sitä kaveris transportteria ?? Joku kesälaatu kestää -18 astetta,joku vähemmän ja sitten on näitä välilaatuja joita myydään syksyllä ja keväällä jotka kestää kaikkea siltä väliltä ja talvilaadun kanssa myöskin kaikkea siltä väliltä.

Ja jos se kerran vielä kulki niin vettä siellä ei ollut vaan se nimenomaan oli jo hyytymässä sinne suotimeen se dieseli, ja kun tankkasit talvilaatua sekaan ja käyttelit sitä joutokäynnillä niin tankissa ja suotimella ollu aine lämpesi siinä kokoajan ja se rupesi tod.näk pelaamaan sen takia. Ja siinä sivussa se söi sen diesel 100:sen ansiosta sen vesihelmen mikä siellä tankin pohjalla on mahdollisesti ollu mutta jos tuossa on muovitankki niin sinne ei sitä vettäkään kerry juuri lainkaan.

Nii ja maanalaisesta säiliöstä se litku saattaa olla jo plussan puolella valmiiksi muutekin eli sekin jo jeesaa.

Minun puolesta kaadelkaa mitä haluatte tankkiinne ja uskokaa vaikka kaikki essonbaari jutut. Aivan sama.

lavanelikko 29.01.2012 17:11

Sen verran pitää ottaa kantaa, että edellinen kulkine Mitsun L-200 asui kanssa ulkona kesät talvet ja koskaan ei mitään ongelmia käymisen kanssa ennenkuin kansi sano poks. Taisin jonain syksynä unohtaa jopa vaihtaa naftan suodattimen, mutta aina tankattiin pakkasen kestävintä laatua mitä sai. 30:n pakkasesta yön jälkeen käymään ilman lohkolämppäriä.

estate 29.01.2012 17:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 845574)
Tähän on lääkkeeksi 2t öljy. Muutenkin suodttimen vaihdon yhdeydessä se olisi hyvä täyttää 2t öljyllä ennen asennusta niin pumppu ja suuttimet tulisi voideltua. Ja kyllähän tuo diesel100 ihan vaan sinne tankkiin kipattuna avaa paikat, juuri viime talvena olin lähdössä kaverin kanssa hakemaan vaasasta moottorikelkkaa ja lainasin toiselta kaverilta vw t4 tdi portteria,30 pakkasta ja hyytyi ennen ensimmäistä huoltsikkaa ja kaasu pohjassa sain ajettua n 10km/h shellille, diesel100 tankkiin ja dieseliä perään, kahvien ajan kävi tyhjäkäyntiä ja matka jatkui normaalisti.

Diesel100:lla ei ollut tuossa portterin tapauksessa kyllä mitään tekimistä menon jatkumiseen. Se talvilaatu ja paikallaan käyminen sulattivat parafiinikiteet ja suodattimen, jolloin meno jatkui. Paluupuolelta kun virtaa lämmintä naftaa tankkiin niin parafiinit sulavat tirsselin sekaan eivätkä enää tuki linjoja. Se satanen ei sulata kitetynyttä parafiinia eikä suodattimessa olevaa jäätä eli aivan turha kaataa tankkiin kun meno on hyytynyt, paremmin toimii kun kusee sinne tankkiin.

Sitä 2T-ölppää ei pidä mennä laittamaan suoraruiskuun tai commonrailiin. Vanhojen esikammiokoneiden pumput ja suuttimet kylläkin tykkäävät jos silloin tällöin lorauttaa muutaman prosentin ölppää tankkiin mutta pakollista sen käyttö ei ole.

tonikki 29.01.2012 18:10

Niin tota minäkin muistelin että kakstahtibensaa laittaa jokusen prosentin varsinkin talvidieselin sekaan niin se voitelee pumppua ja suuttimia. Eli talvilaadun vähemmän parafiinin korvikeeksi.

Mutta ei varmaan suodatinta ehkä kannata tyrkätä täyteen öljyä. Jonkun aikaa saa katella hienoa savuverhoa veikkaan. :D

Saihan tuon auton kotipihaan. Selvisi samalla että aika paskanen tankki tuntuu olevan kun syksyllä vaihdettuun suodattimeen oli kertynyt melkonen määrä mustaa töhnää. Hiluxin suodatinjalalla tuo auto, niin toinen suodatin oli puhdas ja ensimäinen kerännyt jonkun nokimaisen töhnän tms.
Vielä ei pelkkä suodattimien vaihto auttanut, piti puhaltaa polttoaineputki auki tankin päästä. Ei varmaan kovin tiheää sihtiä ole ainakaan tankissa, kerta jos pääsee tuommonen hiekanjyvästen kokonen töhnä suodattimelle, mutta tukossa tuntui olevan.
Varmuuden vuoksi vielä Diesel satasta tankkiin jos sattuu vettä olemaan dieselin seassa. Ja kotiahan tuolla pääsi, perkuleen kylmä.

axu87 29.01.2012 21:47

.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 845708)
Eli onkos tämäkin nyt jotain huoltoaseman pyödässä syrjäkorvalla kuultua toisen käden tarinaa???

Jos nuo diesel 100:set ja 2t öljyt on kerran niin hemmetin välttämättömiä, ja nyky dieseli niin kuivaa/huonoa niin miksei noita sitten kuulu laittaa aina tankkauksen yhteydessä sekaan, ja miten on ylipäätään mahdollista että jollain rekkalla pyyhkästään se miljoona km kolmeen vuoteen ilman sen suurempia remppoja. Samoin kuin jollain taksi transportterilla joku 400000 km samaan aikaan ???

Ja jos joku 77´ mesen ohjekirja sanoo että sinne SAA laittaa ENINTÄÄN 30 prossaa bensaa tms. niin se ei kyllä päde enää tämän päivän laitteissa. Vai päteekö?

Nii olitko ite tankkaillu koko talven sitä kaveris transportteria ?? Joku kesälaatu kestää -18 astetta,joku vähemmän ja sitten on näitä välilaatuja joita myydään syksyllä ja keväällä jotka kestää kaikkea siltä väliltä ja talvilaadun kanssa myöskin kaikkea siltä väliltä.

Ja jos se kerran vielä kulki niin vettä siellä ei ollut vaan se nimenomaan oli jo hyytymässä sinne suotimeen se dieseli, ja kun tankkasit talvilaatua sekaan ja käyttelit sitä joutokäynnillä niin tankissa ja suotimella ollu aine lämpesi siinä kokoajan ja se rupesi tod.näk pelaamaan sen takia. Ja siinä sivussa se söi sen diesel 100:sen ansiosta sen vesihelmen mikä siellä tankin pohjalla on mahdollisesti ollu mutta jos tuossa on muovitankki niin sinne ei sitä vettäkään kerry juuri lainkaan.

Nii ja maanalaisesta säiliöstä se litku saattaa olla jo plussan puolella valmiiksi muutekin eli sekin jo jeesaa.

Minun puolesta kaadelkaa mitä haluatte tankkiinne ja uskokaa vaikka kaikki essonbaari jutut. Aivan sama.

En kuule käy esson baarissa, niinkuin sanoin niin meneppäs kysymään joltakulta oppineelta.

En missään kohtaa vissiin maininnut, että tuo diesel100 on pakollinen mutta kylläpä vaan auttaa jos se auto on kohmeeseen mennyt, tai että tuota 2t öljyä on pakko kaataa sinne suodattimeen mutta kylläpä vaan huoltaa pumppua ja suuttimia, minkä helvetin takia tarvii olla niin vaikea ja vääntämällä vääntää niinkuin tuo että miksei joka tankkaukseen tarvitse?!?!
Vaihdatko autoon öljyt joka tankkauksella?? Tai joka kerta kun vaihdat öljyt niin vaihdatko laakerit moottoriin? Sitä diesel100 laitetaan tarpeen vaatiessa ja dieselsuotimen vaihdon yhteydessä voi sen suodattimen täyttää 2t öljyllä jolloin se huoltaa/voitelee suuttimet ja pumpun. Eipä tarvitse mennä kuorma-autoihin kun katsoo vaikka mersun vanhoja etukammio koneitakin niin niillä tuupataan se miljoona ilman "isompia" remontteja, ei vaihdeta laakereita tai putkiteta konetta tai muutakaan. Mutta kun kyseessä on henkilöauto tai kuorma-auto niin jokainen ymmärtää että tekniikkakin on hieman eri luokkaa.

Mahdat olla koulutukseltasi vähintään ydinfyysikon lisäksi konemestari ja tekniikapuolen insinööri kun tuntuu olevan joka homma tekniikkaa ja fysiikan lakeja myöten varmaa tietoa.

Ja kyllä jos eletään tammikuun loppua ja samaiselta shelliltä kaveri tankkaa aina firman kortilla niin se on sitä samaa paskaa koko ajan, talvilaatua eikä mitään kaukaa hakemaasi kesä tai välilaatua. Ja jos max2 viikon välein tankataan tyhjä tankki täyteen niin siellä ei ole mitään kesän jämiäkään mitä seuraavaksi todennäköisesti ehdotat.

Heikki L 29.01.2012 21:54

Tytöt tytöt eläkää ny ruvetko tuksutteleen

axu87 29.01.2012 22:19

Eipä sitä pölläyttelyä kauaa tarvitse katsella. Ei ei, vaikka kunnon kina onkin aina kunnon kina =D

vmt 29.01.2012 22:20

Minä en oikein ymmärrä, miksi sitä 2tahti öljyä pitäisi laittaa diisseliautossa yhtään mihinkään? Tai jos tarvitsee, niin eikö sitä pidä lisätä aina polttoaineen sekaan? Sen vaikutusajan voi ihan jokainen itse testata vaikka ajamalla jonkun 2tahti koneen tankin tyhjäksi ja sitten tankkaamalla vain raakaa bensaa tai sitten jättämällä tuorevoitelun tankin täyttämättä. Raportoikaa sitten, kuinka kauan voitelu jatkui sen jälkeen, kun öljyn saanti loppui.

Bj Andy 29.01.2012 22:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 845885)
.

Mahdat olla koulutukseltasi vähintään ydinfyysikon lisäksi konemestari ja tekniikapuolen insinööri kun tuntuu olevan joka homma tekniikkaa ja fysiikan lakeja myöten varmaa tietoa.

Ihan vaan ajoneuvo asentaja.

Edittinä että piti oikein lukea tuo ketju läpi enkä omista vastauksista löydä mitään minkä takana en voisi seistä.

Janne1986 29.01.2012 22:53

Tuo diesel100 ei auta ainakaan kuormaautoissa jos on kesälaatua talvella.
Tullut itse opittua ihan kokemuksen kautta.
Jos ulkona n.-25-30 pakkasta ja diesel mennyt "parafiiniksi" niin siihen ei auta kuin aineiden vaihto ja uudet suodattimet.
Ja miellään sitten vasta sitä 100 tankkiin.
Eli niin sanottu "ennalta ehkäisy" toimii parhaiten.
Eli ajoissa siirtyminen talviaineeseen
ja uusi suodatin niin ei pitäisi olla ongelmia.:cool:

pee 29.01.2012 23:06

oispa mielenkiintosta nähdä / kuulla video, 2t öljyllä täytetyllä suodattimella käynnistyksestä, en usko etteikö voitele, vaan eikö oo melko jytkyä kamaa vs. diesel ? omiin en kyllä uskaltais kokeilla raakana...

axu87 29.01.2012 23:51

Jos kerran kaiken nähneet ja kuulleet rakuunat ei uskalla itse koittaa eivätkä ole nähneet niin kunhan saan kalenteriini tilaa kuvaan teille viedon.

pee 29.01.2012 23:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 845930)
Jos kerran kaiken nähneet ja kuulleet rakuunat ei uskalla itse koittaa eivätkä ole nähneet niin kunhan saan kalenteriini tilaa kuvaan teille viedon.

tätä odotellaan ;)

Nuhapumppu 30.01.2012 01:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 845898)
Minä en oikein ymmärrä, miksi sitä 2tahti öljyä pitäisi laittaa diisseliautossa yhtään mihinkään? Tai jos tarvitsee, niin eikö sitä pidä lisätä aina polttoaineen sekaan? Sen vaikutusajan voi ihan jokainen itse testata vaikka ajamalla jonkun 2tahti koneen tankin tyhjäksi ja sitten tankkaamalla vain raakaa bensaa tai sitten jättämällä tuorevoitelun tankin täyttämättä. Raportoikaa sitten, kuinka kauan voitelu jatkui sen jälkeen, kun öljyn saanti loppui.

Joidenkin mielestä se voitelee pumppua ja suuttimia,ja kyllä sitä pitäisi lisätä joka kerta tankkausten yhteydessä jos siitä haluaisi olevan pidempi aikaista hyötyä. Itse näe mitään syytä laittaa sitä tankkiin,ja näin on yksi dieselhuoltoja minullekkin sanonut. Tähän olen luottanut kuin neuvostoliittoon enkä ole 2T öljyä tankkiin kaadellut ja hyvin on autot toiminut.

Viipo 30.01.2012 05:55

Firman -04 commonrail-transitissa on kulunu suuttimet ja pumppu väljäksi, eli tehot häviää jos vedättää tai koittaa kiihdyttää rivakammin. Kustannusarvio merkkiliikkeessä 4500e, autolla arvoa alle 2000e.
Korjaus: 2% kakstahtia sekaan, niin toimii edes jollakin tapaa paremmin, kun tiivistää ja voitelee pumppua ja suihkuja.

Ja ei se öljy siellä sen pahempaakaan saa aikaan, jotkut hurjat ajelee vanhoilla jäteöljyilläkin. Karkea suodatus ja tankkiin.

Heguli 30.01.2012 06:49

Jälleen kerran erittäin mielenkiintoinen keskustelu kaikenmaailman lisäaineista ja öljyistä, joita pitäisi lisäillä polttoaineen sekaan.

Pee:n kanssa samoilla linjoilla, ei palstalaisilta uskalla ostaa käytettyä tiisseliautoa :D:D

axu87 30.01.2012 10:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 845941)
Joidenkin mielestä se voitelee pumppua ja suuttimia,ja kyllä sitä pitäisi lisätä joka kerta tankkausten yhteydessä jos siitä haluaisi olevan pidempi aikaista hyötyä. Itse näe mitään syytä laittaa sitä tankkiin,ja näin on yksi dieselhuoltoja minullekkin sanonut. Tähän olen luottanut kuin neuvostoliittoon enkä ole 2T öljyä tankkiin kaadellut ja hyvin on autot toiminut.

Mutta jos ajattelet vanhaa kaasaripeliä niin etpä sen kaasariakaan joka tankkauksella pese, tuolla 2t öljyllä kun on sama vaikutus.

Janne1986 30.01.2012 11:51

Tosta 2t-öljystä.
Tuskin tekee hallaa jos laittaa suodattimeen suoraan.
Jotkut laittavat kuormaautoissa moottoriöljyä uusin suodattimiin
huollon yhteydessä.
Näin vältytään useimmin vanhoissa autoissa niiden ilmaukselta.
Mutta tuo 2t-öljy antaa varmasti kivan "värin" ilmoille.:D

Bj Andy 30.01.2012 12:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 845997)
Mutta jos ajattelet vanhaa kaasaripeliä niin etpä sen kaasariakaan joka tankkauksella pese, tuolla 2t öljyllä kun on sama vaikutus.

Nyt kyllä jätkä länkyttää jo sen sorttista tuubaa että huh huh...Miten tuo liittyy mitenkään dieseliin???

Suomi24:seltako on opit hankittu?? Ja montako luokkaa on vielä peruskoulua käymättä?

Joka tapauksessa keskustelu alkaa jo niin kaukana tekniikasta että esitän sen siirtoa tuonne sitsättiin tai lukitsemista tai poistamista.

Tai oikeastaan meikäläisen voisi vaikka bannata niin ei tarvisi ottaa kantaa enää mihinkään...

tekniikkamies 30.01.2012 14:27

En oo koskaan sekotellu dieseliin mitään en muista edes diesel 100:sta laittaneeni.

Uusimpana talvikikkana otin vanhasta Mersusta muovisen imuputken pois jonka avulla sen on tarkoitus imeä ulkoa pienempää ilmaa ja päässä oleva lärväke saa aikaan pienemmän imuäänen. Josko vielä katsois saako imua lähempää pakosarjaa.

Kun saa härvelin lämpöseks silloinhan se pelaa hyvin ja suodatin myös lämpee.

Raakakone 30.01.2012 15:49

10 vuotta sitten vanhan sotaratsun hj60 kanssa kävi paskat ja se sammua pätkähti 1,5km ajon jälkeen keskelle risteystä. Sata viimeistä metriä ennen stoppia se nyki ja ryki aika villisti. Liikennevalot olivat sitten liikaa sille ja siihen jäätiin.

Startilla sahasin sen sitten pientareelle (3 hehkutulppaa paloi poikki kannoistaa!?) Vittu ja hinausauto otti 100e käteisenä nejän korttelin matkasta korjaamolle.
Puoltoista tuntia sulamista, alipainepilli imi naftasuodattimen vieressä olevasta ilmauksesta niinkuin venäläinen pienturkisvuokraaja.
Sitten kun.. heh.. sitten kun tuli, niin vaihdettiin suodatin ja diesel sataa tankkiin. Uutta ainetta jakajalta Ja avot.. Osa syy oli se ,että silloinen budjetti antoi periksi tuollaisen 95% ilmaa ja 5% naftaa suhteen. Ilmankosteus tiivistyi eli vettä oli turhan paljon linjassa.

Ja muista seikkailuista opein, että kesälaatua ei saa muutettua talvilaaduksi kaatamalla sekaan diesel 100, uutta talvinaftaa, sammakoita, kauniita toiveita tai unelmiakaan. Ainakaan parin kympin pakkasilla. Tekee parafiini kynttilöitä silti
suodattimeen.

patrol90 30.01.2012 16:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 845941)
Joidenkin mielestä se voitelee pumppua ja suuttimia,ja kyllä sitä pitäisi lisätä joka kerta tankkausten yhteydessä jos siitä haluaisi olevan pidempi aikaista hyötyä. Itse näe mitään syytä laittaa sitä tankkiin,ja näin on yksi dieselhuoltoja minullekkin sanonut. Tähän olen luottanut kuin neuvostoliittoon enkä ole 2T öljyä tankkiin kaadellut ja hyvin on autot toiminut.

Kyllä se 2t öljy on jopa suositeltavaa vanhempiin dieseleihin,voitelee pumppua kun nyky nafta kuivempaa kun 20v sitten. Vai liekö kaikki kommentoivat vielä sillon edes syntyneet

pee 30.01.2012 16:40

mää ainakin oon syntyny "jo" 70 luvulla, enkä epäile 2T öljyn lisäämistä POLTTOAINEEN SEKAAN - ainoastaan epäilen pa. suodattimen täyttämistä kokonaan millään muulla tökötillä kuin dieselillä - UGH !

Heguli 30.01.2012 16:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja patrol90 (Viesti 846089)
Kyllä se 2t öljy on jopa suositeltavaa vanhempiin dieseleihin,voitelee pumppua kun nyky nafta kuivempaa kun 20v sitten. Vai liekö kaikki kommentoivat vielä sillon edes syntyneet

Olisko näihin voiteluominaisuuksien huonontumiseen jollakulla heittää 100% faktatietoa ? Jotenkin tuntuu että tuo "tieto" on syntynyt kuuluisassa esson baarissa. Meinaan nykypolttoaineiden lisäaineistus on ihan eri planeetalta verrattuna iloiseen 70-lukuun.

patrol90 30.01.2012 17:36

Kuivempaa on nyky nafta,paljo rasvasempaa ennen.

kersantti 30.01.2012 17:55

en ole seitkyt-luvulla syntynyt enkä polttoaine-expertti sen kummemmin mutta pari kertaa olen 2-t öljyä kaatanut sekä pumppuun että tankkiin.
ekalla kerralla emäntä täräytti vm-91 diesel audin tankkiin bensaa ja ajoi kunnes hyytyi.tankki tyhjäksi ja uusi suodatin ja putkien puhallus tyhjiksi.tuntui sen jälkeen todella voimattomalta ja nuutuneelta.suodatin uudeestaan tyhjäksi ja 2t-öljyä täyteen.hetken tietenkin kärytti voimaperäisesti mutta menohalut parani entiselleen ja on sellainen vieläkin.

toinen tapaus oli vanha traktori mistä oli ajankanssa mennyt pumpusta elementit jumiin seisomisesta."koputtelin" ne irti,kaadoin öljyä niille kunnolla,nitkuttelin ja diesel/2t-öljy seos tankkiin eikä mitään ongelmia sen jälkeen.

en tiedä onko nämä asiat puhdasta tuuria vai mitä mutta kuulun tietyssä määrin 2t-öljyn kannattajiin.

axu87 30.01.2012 18:50

Ei millään pahalla bj andy, mutta sinulla ilmeisesti on vielä käymättä muutama vuosi koulua kun et selvästikkään pysty keskustelemaan sivistyneesti, minulla sama koulutus kun sinulla ja koneenasentajan töitä teen, enkä myöskään surffaile siellä suomi24 missä ilmeisesti sinä vietät aikaa kirjoitustyylisi perusteella ja tämän foorumin asiantuntemuksen mukaan.

Ja nimen omaan tuo minun kaasari länkytys liittyy kun teille en tiedä sitten A joko ikälopuille tai B keskenkasvuisille tuntuu olevan mahdoton määritelmä tulkita asioita
ilman sen äärirajoille viemistä. Minkä helvetin takia sitä pumppua ja suuttimia pitää puhdistaa joka tankkauksella niinkuin te nyt siellä väännätte, että joka tankkauksessa on laitettava sitä 2t öljyä. Ja tuosta teidän lisäaine tuntemuksesta niin kyllähän ne teidän puhumat hyvät nykylisäaineet on nähty tuossa nyky 95e10. Itsellä ei ikää paljoa, mutta koneitten kanssa olen ikäni pelannut ja lähipiiriin kuuluu ammattilaisia entisöinti, ralli, moottori, traktori ja kone puolelta yleensäkkin ja ammattitaitoa löytyy vuosikymmeniä oman kymmenyksen yli. Menkää sinne suomi24 harrastamaan tuota "kehittävää" keskustelua. Jos kuulutte kohderyhmään jotka eivät uskalla laittaa öljykannua missä on ruokalusikallinen öljyä pohjalla polttoaine kannuksi, niin itkekää jollekkulle muulle kuin minulle. Ja palatakseni kun tunnutte tietävän tuon polttoaineiden lisäaineistuksen ja koostumuksen niin soittakaapa vaikka neste oilille ja kysykää miten on tuo nyky dieselin "rasvaisuus". Itse en kommentoi tähän asiaan enään muuten kuin saatuani itseni tolpilleni ja jonkun vanhan diesel leka mersun kun saan tontille niin kuvaan sen videon.

Jarva 30.01.2012 18:58

Melkonen keskustelu pystyssä. Mutta jos puhutaan hiukan asiaa tai ehkä vähän vierestä, niin tänään mietin tota suodattimen lämmitystä.

Esimerkiks läjässä ei tiemmä oo minkäänlaista suotimen lämmitintä ja itellä ei oo ainakaan vielä hyytyny tavara sinne, mut kerta se on ensimmäinenkin. Mites jos tekis vaan vastuslangasta ja jostain villasta tms. eristeestä, joka ei johda sähköö semmosen vaipan siihen suotimen ympärille? :D Joku 50w tehoo kulkeen sinne niin alkais varmaan vähän lämmittään.

Hojotojo 30.01.2012 19:36

En lähesty tätä aihetta sen syvällisemmin, koska en ole kummoinenkaan asiantuntija, mutta kyllähähän Diesel 100 auttaa hätäapuna hyytymisongelmiin.

Reetu 30.01.2012 20:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hojotojo (Viesti 846179)
En lähesty tätä aihetta sen syvällisemmin, koska en ole kummoinenkaan asiantuntija, mutta kyllähähän Diesel 100 auttaa hätäapuna hyytymisongelmiin.

Jäätymisongelmiin... ;)

Nippan 30.01.2012 20:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jarva (Viesti 846154)
Melkonen keskustelu pystyssä. Mutta jos puhutaan hiukan asiaa tai ehkä vähän vierestä, niin tänään mietin tota suodattimen lämmitystä.

Esimerkiks läjässä ei tiemmä oo minkäänlaista suotimen lämmitintä ja itellä ei oo ainakaan vielä hyytyny tavara sinne, mut kerta se on ensimmäinenkin. Mites jos tekis vaan vastuslangasta ja jostain villasta tms. eristeestä, joka ei johda sähköö semmosen vaipan siihen suotimen ympärille? :D Joku 50w tehoo kulkeen sinne niin alkais varmaan vähän lämmittään.


Itte olen useampana talvena (ja usein jääny ympärivuotiseksi) käyttänä retkipatjasta tehtyä vaahto/superlonihässäkkää tuossa oman kingin naftasuotimen ympärillä, eikä ole mahottomia jäätänyt, eihän se ole "lämmin" mutta lämmettyään pitää lämmön aikas pitkään ja estäähän se vähän viiman vaikutusta, pitääkin laittaa taas takaisin kun auto on ollunna siellä pajalla jo ennenku pakkaset alko! soon autole mahoton järkytys ku pukkaa ovesta pellolle!!! :D

Calmari 30.01.2012 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 845708)
Ja jos joku 77´ mesen ohjekirja sanoo että sinne SAA laittaa ENINTÄÄN 30 prossaa bensaa tms. niin se ei kyllä päde enää tämän päivän laitteissa. Vai päteekö?

Volvo antaa luvan laittaa samaisen 30 % VW-konsernin 2.5 tdi moottoriin, en kyllä oo kehannu kokeilla, belarkuulla ajellaan toki 15 % bensaa ja loput kesälöpöä yms shaissea :-)

tekniikkamies 30.01.2012 21:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 846221)
Volvo antaa luvan laittaa samaisen 30 % VW-konsernin 2.5 tdi moottoriin, en kyllä oo kehannu kokeilla, belarkuulla ajellaan toki 15 % bensaa ja loput kesälöpöä yms shaissea :-)

Tänään tuli huristeltua vanhal Mersul ja VW 2.5 tdi neliveto Transporterilla.

Transporteri veti selvästi pidemmän korren kun siinä oli polttoaineel toimiva lisälämmitin ja moottorin lämmöt oli aika äkkiä jossain 90 astees mittarin mukaan.

sisua45 30.01.2012 22:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 846093)
mää ainakin oon syntyny "jo" 70 luvulla, enkä epäile 2T öljyn lisäämistä POLTTOAINEEN SEKAAN - ainoastaan epäilen pa. suodattimen täyttämistä kokonaan millään muulla tökötillä kuin dieselillä - UGH !

X2..!!! :D:D:D

Terv etanolia kesät-talvet suuhunsa kaatava diesel moottoriasentaja.

Bj Andy 30.01.2012 22:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 846148)
Ei millään pahalla bj andy, mutta sinulla ilmeisesti on vielä käymättä muutama vuosi koulua kun et selvästikkään pysty keskustelemaan sivistyneesti, minulla sama koulutus kun sinulla ja koneenasentajan töitä teen, enkä myöskään surffaile siellä suomi24 missä ilmeisesti sinä vietät aikaa kirjoitustyylisi perusteella ja tämän foorumin asiantuntemuksen mukaan.

Ja nimen omaan tuo minun kaasari länkytys liittyy kun teille en tiedä sitten A joko ikälopuille tai B keskenkasvuisille tuntuu olevan mahdoton määritelmä tulkita asioita
ilman sen äärirajoille viemistä. Minkä helvetin takia sitä pumppua ja suuttimia pitää puhdistaa joka tankkauksella niinkuin te nyt siellä väännätte, että joka tankkauksessa on laitettava sitä 2t öljyä. Ja tuosta teidän lisäaine tuntemuksesta niin kyllähän ne teidän puhumat hyvät nykylisäaineet on nähty tuossa nyky 95e10. Itsellä ei ikää paljoa, mutta koneitten kanssa olen ikäni pelannut ja lähipiiriin kuuluu ammattilaisia entisöinti, ralli, moottori, traktori ja kone puolelta yleensäkkin ja ammattitaitoa löytyy vuosikymmeniä oman kymmenyksen yli. Menkää sinne suomi24 harrastamaan tuota "kehittävää" keskustelua. Jos kuulutte kohderyhmään jotka eivät uskalla laittaa öljykannua missä on ruokalusikallinen öljyä pohjalla polttoaine kannuksi, niin itkekää jollekkulle muulle kuin minulle. Ja palatakseni kun tunnutte tietävän tuon polttoaineiden lisäaineistuksen ja koostumuksen niin soittakaapa vaikka neste oilille ja kysykää miten on tuo nyky dieselin "rasvaisuus". Itse en kommentoi tähän asiaan enään muuten kuin saatuani itseni tolpilleni ja jonkun vanhan diesel leka mersun kun saan tontille niin kuvaan sen videon.

Jos paskapuheiden alasampuminen on sisvistymättömyyttä niin sitten olen mielelläni täysi moukka.

Siis montako kertaa olet itse a) Täyttänyt jonkun asiakkaasi auton dieselputsarin 2t öljyllä b) oman autosi dieselputsarin 2t öljyllä ???

Bj Andy 30.01.2012 22:46

[QUOTE=Jarva;846154]Melkonen keskustelu pystyssä. Mutta jos puhutaan hiukan asiaa tai ehkä vähän vierestä, niin tänään mietin tota suodattimen lämmitystä.

Esimerkiks läjässä ei tiemmä oo minkäänlaista suotimen lämmitintä ja itellä ei oo ainakaan vielä hyytyny tavara sinne, mut kerta se on ensimmäinenkin. Mites jos tekis vaan vastuslangasta ja jostain villasta tms. eristeestä, joka ei johda sähköö semmosen vaipan siihen suotimen ympärille? :D Joku 50w tehoo kulkeen sinne niin alkais varmaan vähän lämmittään.[/QUOTE

Ja takasin itse asiaan.

Joku 21 volttinen hehku ottaa 4-6 amppeeria kun sitä käyttää 12 voltilla joten se olisi teholtaan suunnilleen tuota luokkaa. Sen voisi vaikka integroida vedenerottimeen tms. pönttöön siten että se hehku on siellä Dö:n sisällä.

Tai sitten vyllää sen siihen putsarin kylkeen.

Toinen juttu voisi olla vaikka ihan jäähytysnesteellä lämpiävä polttoaineen lämmitin. Vaikka yksinkertaisemmillaan siten että imuletku tulee jonkin matkaa vaikka lämppärin letkussa kiinni. Ja vaikka siihen eristettynä.

tekniikkamies 30.01.2012 22:48

Itseäkin kiinnostaa mikä on homman nimi tuon kaksitahtiöljyn kanssa, eihän sitä laiteta kuin vähän johonkin mopoon, moottorisahaan tai perämoottoriin, jotka on kaksitahtimoottoreita.

Joskus ollut nelitahtisessa ruohonleikkurissa kaksitahtibensaa ja ei ole vaikuttanut hyvältä.

Jos täyttää todella dieselsuodattimen kaksitahtiöljyllä, eikö silloin ole vähän aikaa polttoaineena aikamoista öljyjytkyä verrattuna tavalliseen dieseliin?

kersantti 30.01.2012 22:57

[QUOTE=tekniikkamies;

Jos täyttää todella dieselsuodattimen kaksitahtiöljyllä, eikö silloin ole vähän aikaa polttoaineena aikamoista öljyjytkyä verrattuna tavalliseen dieseliin?[/QUOTE]

kyllä on.tähän tuossa aikaisemmin kertomani kokemukset perustuvatkin, että ns. bensalla käynyt pumppu (esimerkkinä toimineessa audissa jakajamallinen) saa ainakin riittävän voitelun heti.

omia kokemuksia ovat nämä sitten.ei varmasti sovellu joka laitteeseen!

Yölento 30.01.2012 22:59

Dieselihän polttaa muutenkin paremmin erilaatuista polttoainetta kuin bensamoottori, bio- eko-ym.kasviöljydieseliä ja munkinpaistorasvaa ja joku taisi ajatella puhdistettua jäteöljyäkin...että eiköhän se 2-tahtiöljy ole pieni kiusa sille koneelle.

Rytö 30.01.2012 23:36

[QUOTE=Bj Andy;846288]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jarva (Viesti 846154)
Melkonen keskustelu pystyssä. Mutta jos puhutaan hiukan asiaa tai ehkä vähän vierestä, niin tänään mietin tota suodattimen lämmitystä.

Esimerkiks läjässä ei tiemmä oo minkäänlaista suotimen lämmitintä ja itellä ei oo ainakaan vielä hyytyny tavara sinne, mut kerta se on ensimmäinenkin. Mites jos tekis vaan vastuslangasta ja jostain villasta tms. eristeestä, joka ei johda sähköö semmosen vaipan siihen suotimen ympärille? :D Joku 50w tehoo kulkeen sinne niin alkais varmaan vähän lämmittään.[/QUOTE

Ja takasin itse asiaan.

Joku 21 volttinen hehku ottaa 4-6 amppeeria kun sitä käyttää 12 voltilla joten se olisi teholtaan suunnilleen tuota luokkaa. Sen voisi vaikka integroida vedenerottimeen tms. pönttöön siten että se hehku on siellä Dö:n sisällä.

Tai sitten vyllää sen siihen putsarin kylkeen.

Toinen juttu voisi olla vaikka ihan jäähytysnesteellä lämpiävä polttoaineen lämmitin. Vaikka yksinkertaisemmillaan siten että imuletku tulee jonkin matkaa vaikka lämppärin letkussa kiinni. Ja vaikka siihen eristettynä.

Ja tähän vielä yks sovellus tuollasesta vastustarrasta joka on tuttu peilinlämmityskäytöstä: viikkaillen suodattimen ympärille, teipillä kiinni ja jotain poppanaa eristeeksi. Piuhat kiinni ja siinä on lämmitettävä pa-suodatin valmis ;)

Bj Andy 30.01.2012 23:40

[QUOTE=Rytö;846305]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 846288)

Ja tähän vielä yks sovellus tuollasesta vastustarrasta joka on tuttu peilinlämmityskäytöstä: viikkaillen suodattimen ympärille, teipillä kiinni ja jotain poppanaa eristeeksi. Piuhat kiinni ja siinä on lämmitettävä pa-suodatin valmis ;)

Jep. Nopeaa ja kätevää eikä kovin tulenarkaakaan.

pee 30.01.2012 23:43

tai vanha H4 tms umpio lyysaamaan suodatinta, auttaa myös pimeää pelkääviä dieselpartikkeleita...

Bj Andy 30.01.2012 23:56

Ja eukon magneettipohjalliset kun teippaa eristeeksi niin menee molekyylit oikeaan jonoon...

Rytö 31.01.2012 00:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 846308)
Ja eukon magneettipohjalliset kun teippaa eristeeksi niin menee molekyylit oikeaan jonoon...

Ja teipin sijaan käytettäessä anopin vanhoja sukkahousuja saavutetaan jo niin suuri kierrätysmateriaaliaste että ko. viritys voidaan hyvin mielin julkaista niksi-pirkassa :D


tämä on shit-chattiä, saa poistaa... :D

pee 31.01.2012 00:14

jutusteluapas...

onks kellään suutinpenkkiä hollilla ? oispa kiva sellasessa kattoa, kuinka vaikuttaa paineisiin tuo 2T ölppä puristettaessa läpi, vai halkeaisko siinä mäntäpumppu ennen suutinputkea... mua kun maalaisjärjellä delleen hiukan ihmetyttää, jos joku tahna on kovasti sakeampaa kuin tarkoitettu, niin mitä tapahtuu väkisin tuupattaessa öljyraiskauksen yhteydessä ?

solihull 31.01.2012 03:06

[QUOTE=Bj Andy;846306]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 846305)

Jep. Nopeaa ja kätevää eikä kovin tulenarkaakaan.

Ainakin paikallisessa varaosaputiikissa oli vielä viime talvena myynnissä jotakin 90-luvun vastuspantoja (100w?), jonka sai klemmarilla suodattimen ympärille. Siihen vaan rele ja vaikka eriste päälle jos siltä vielä tuntuu. Maksoi jonkun 25 e.

SItten 80-luvullahan oli näitä naftanlämmittimiä, jossa nafta kiersi moottorinesteen kautta. Se oli semmonen öluttölkkiä pienempi "lämmönvaihdin". Mulla oli semmonen autossa, eikä siita ainakaan haittaa ollut.

Ja yksi hyvä keino on siirtää se suodatin johonkin lämpimään paikkaan jos on tilaa konehuoneessa. Yleensähän se suodatin on jossakin kylmässä keulilla tai lokasuojan kupeessa. Ei muuta kuin liki konetta, takaosaan niin lämpee.

aika marginaalisiahan nämä naftamurheet on ja silloin kun niitä tulee niin alkaa olla elohopea liki jäässä...

TT

Ilmari84 31.01.2012 03:29

Eilen jäätyi
 
Tää keskusteluhan on lähtenyt aikalailla rönsyilemään näköjään, joten vastaanpa tuohon viestin aloittajan ensiapuhommaan.

Elikkäs lämmittelin käsillä suotimet sen verta lämpöisiksi, että pääsin pari kilsaa huoltoasemalle, sieltä pullo diesel jäänestoa ja sitä ohjeen mukaan tankkiin ja tankki täyteen dieseliä. Meno jatkui mesellä niin kun ei mitään ongelmaa ois ollutkaan, eikä tarvinnut kävellä kotio. Eli jos auton saa ees jotenkin käymään, nii kyl ne jäät sielt lähtee ku saa tota seosta sinne.

Vinkkinä joillekin suodattimen lämmittelijöille: ebaystä näyttäs saavan 12v prätkän kahvanlämmityslevyjä n. 5e hintaan.

tiipe 31.01.2012 05:36

http://intercooler.fi/?p=fuelheater&l=fi
tuolta apu niin loppuu temppuilu talvella kaverin hdj:ssä on toi kalliimpi malli ollut muutaman vuoden ei ole tarvinut miettiä toimiiko katiska kylmällä itse vaihdoin bensiini käyttöseen niin loppui siihen .

tonikki 31.01.2012 07:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ilmari84 (Viesti 846328)
Tää keskusteluhan on lähtenyt aikalailla rönsyilemään näköjään, joten vastaanpa tuohon viestin aloittajan ensiapuhommaan.

Elikkäs lämmittelin käsillä suotimet sen verta lämpöisiksi, että pääsin pari kilsaa huoltoasemalle, sieltä pullo diesel jäänestoa ja sitä ohjeen mukaan tankkiin ja tankki täyteen dieseliä. Meno jatkui mesellä niin kun ei mitään ongelmaa ois ollutkaan, eikä tarvinnut kävellä kotio. Eli jos auton saa ees jotenkin käymään, nii kyl ne jäät sielt lähtee ku saa tota seosta sinne.

Vinkkinä joillekin suodattimen lämmittelijöille: ebaystä näyttäs saavan 12v prätkän kahvanlämmityslevyjä n. 5e hintaan.

Itellä ei edes suodattimien vaihto tuntunut auttavan. Sihti oli tankin puolelta mitä luultavimmin tukossa kun starttaaminen imaisi ilmauspumpun pohjaan. Vaihdoin suodattimet ja vika ei hävinnyt. Piti puhaltaa polttoaineletkusta tukos irti ennen kun sai dieselin taas virtaamaan suodattimille asti.
Sitä en tiedä mikä tukos lie ollut, parafiini, jää vai joku muu paska. Tankin pohjalta ainakin paskaa löytyy, suodattimesta päätellen.

Bj Andy 31.01.2012 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 846341)
Itellä ei edes suodattimien vaihto tuntunut auttavan. Sihti oli tankin puolelta mitä luultavimmin tukossa kun starttaaminen imaisi ilmauspumpun pohjaan. Vaihdoin suodattimet ja vika ei hävinnyt. Piti puhaltaa polttoaineletkusta tukos irti ennen kun sai dieselin taas virtaamaan suodattimille asti.
Sitä en tiedä mikä tukos lie ollut, parafiini, jää vai joku muu paska. Tankin pohjalta ainakin paskaa löytyy, suodattimesta päätellen.

Putsasitko tai tyhjensitkö tankin. Parafiini hyytyy yleensä suotimeen. Eli vettä/ muuta shaissea,mitä kertyy varsinkin jos sitä on elämän aikana tankkailtu kannuilla tai tiltankista tms.:D

Jos siellä on pohjaroppu niin yön yli kun se on seissy tallissa ja jos sinne alle mahtuu ryömimään niin siitä voi varovasti laskea pelkät vedetkin pois. Eli sitten kun vesi vaihtuu dieseliksi niin proppu kiinni.

Eli siis varovasti raottaa sitä ja pitää koko ajan huulila sitä proppua...

tonikki 31.01.2012 14:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 846389)
Putsasitko tai tyhjensitkö tankin. Parafiini hyytyy yleensä suotimeen. Eli vettä/ muuta shaissea,mitä kertyy varsinkin jos sitä on elämän aikana tankkailtu kannuilla tai tiltankista tms.:D

Jos siellä on pohjaroppu niin yön yli kun se on seissy tallissa ja jos sinne alle mahtuu ryömimään niin siitä voi varovasti laskea pelkät vedetkin pois. Eli sitten kun vesi vaihtuu dieseliksi niin proppu kiinni.

Eli siis varovasti raottaa sitä ja pitää koko ajan huulila sitä proppua...

Saapi jäädä tankin pesu lauhemmalle kelille tai kunhan saa auton ajettua lämpimään.

Bj Andy 31.01.2012 14:34

Saattaa riittää että lasket alkuun ne vedet pois.

Paitsi jos siellä on jo jotain jäänestoa niin sitten se vesi on sotkeutunu mahollisesti siihen dieseliin ja sitten saa tyhjätä koko tankin. Mutta kun sitä laskee sieltä ropusta jos siellä semmonen on niin siitähän sen heti näkee että mitä sieltä tulee.


Sivu luotu: 04:22 (GMT +2).