![]() |
Hyytyneen diesel auton elvytys
Alkoi tuossa eilen Nissanin SD23 kone pätkimään ja osoittamaan hyytymisen merkkejä kesken ajon.
Siihen asti pelas hyvin, kunnes kävin tankkaamassa ABC-asemalla dieseliä. Parin kilometrin jälkeen tankkauksesta alkoi tuo nykiminen ja pätkiminen, kävi jo mielessä että mitä kura se ABC myy. Pääsin kuitenkin autolla lämmitystolpan ääreen. Nyt aamulla kokeilin käynnistää autoa roikan päästä mutta ei jaksa käydä kuin pari sekunttia ja sitten hyytyy ja sammuu. Kysymys kuuluukin, miten olette hyytynyttä diesel autoa elvyttäneet? Riittääkö esim. tyhjennän suodattimet ja huuhtelen ne bensa/diesel sekoituksella sekä laitan tankkiin bensalla terästettyä dieseliä? Paljonko bensaa uskaltaa yleensäkin dieselin sekaan laittaa että ei tule suurempi vitutus eli moottorivaurio vastaan? Jostain muistelen että ainakin ennen vanhaan käyttivät kaksitahtibensaa dieselin lisänä talvella, jonka pitäisi voidella suuttimiakin kuivempaa talvilaadun dieseliä käyttäessä. Vai kannattaako suosiolla pitäytyä ihan noissa kaupan jäänesto aineissa? Tukkiiko parafiini suodattimet niin että tuo huuhtelu ei tehoa? Mielessä kävi myös suodattimien irroittaminen ja lämmittäminen esim. kuumailmapuhaltimella. Irroittaako tämä kiteytyneen parafiinin suodattimista, vai onko sama mennä suosiolla suodatin ostoksille? Suodattimet vaihdoin syksyllä uusiin. Sen jälkeen ei ole tosin vedeneroitinta tullut tyhjennettyä, ja kohtuu tyhjällä tankilla on tullut ajeltua joten voi olla hyvinkin kondenssivettäkin järjestelmässä. Vedenerottimen valo ei ole ilmoittanut ainakaan että vettä olisi suodattimissa liikaa, mutta valon toiminnastakaan ei ole varmaa tietoa. |
Hyytymisongelmat tullut tutuksi, mitä jos laittas uuden polttoainesuodattimen ja huolehtii ettei epäilyttävää polttoainetta jää mihinkään järjestelmässä, laittaa letkut vaikka johonkin kanisteriin tai veneen bensatankkiin ja ajaa vehkeen lämpimiin tiloihin jatkotoimia varten.
Siellä sitten vaikka tankki tyhjäksi ja uudet menovedet tilalle. Toisaalta lämpimällä kelillä voi ajaa huonosti kylmää kestävän dieselin pois. |
Laita moottoripetroolia sekaan
|
Vähän vanhempien mersujenkin ohjekirjassa löytyy ohjes että jopa 30%bensaa talvikäytössä dieselinsekaan..Mutta kun ilmeisesti on päässyt jäätymään niin vaihda suotimet ja putsaa linjat,sitten sekaan parempaa dieseliä ja bensaöljyseost niin helpottaa melko varmasti..
|
Joo suodatin vaihtoon, ja katso tankin sihti.
Mulla oli toissa talvena sama vika. Abc:n kura ei menny tankin sihdistä läpi, ainakun tankkas abc:llä nin alko ongelmat kjos ei laittanu 10%bensaa joukkoon. Moni väittää että samaa paskaa ku muualla, mutta ei näköjään. Otin tankin sihdin pois kokonaan ja laitoin karkee suodattimen väliin niin toimi aina. |
tee miten teet, mutta bensahan ei vie vesiä pois eikä jäätä sulata...
jos saat sulatetuks lämpimässä hallissa, uudet suodattimet ja talvilaadun dieseliä tankki täyteen ja ne VEDET olis hyvä saada sieltä tankista POIS ennen |
Joo melkeinpä pitää tankki puhdistaa. Tiiä muutenkin mitä kuraa sinne on ajan saatossa kertynyt.
Pitää kokeilla jos syöttäs autoon suoraan kanisterista Teboilin dieseliä ja bensaseosta (googlettamalla selvisi että luulvasti luotettavaa kuin Nesteen toimittamat (ABC:t, Nesteet ym. myy) ja yrittää selvitä sillä kotia asti. Jonkin verran pääsee kuitenkin löpöä läpi kun auto pysyy hetken käynnissä. Voisi kokeilla lämmitellä suodattimia puhaltimellakin jos sillä sais hätäensiapua tuohon. Jos sais mahdolliset jäätyneet vedet sulatettua tukkimasta järjestelmää. Lämpimään talliin pääsy vasta maanantaina ja pitäs sinne asti saada auto ajettua. Löytyykö tankin sihti tankin sisältä polttoaineletkun päästä vai? Ois ilmeisesti muutenkin aihetta käyttää tuo tankki auki, kun polttoaine loppuu ennen kun mittari osoittaa punaista. Polttoaineletku ei ole aivan tankin pohjalla tai koho ei laske loppuun asti tms. Kuulostaa aika paljolta tuo 30% bensiiniä dieselin sekaan.. Onko käytännön kokemuksia ihmisillä tuosta bensiinin lisäämisestä? Ja ajaako se saman asian kuin nuo jäänesto aineet? |
Tankin tyhjennys Heslaiseen tapaan.
Meillä ainakin tankkin tyhjennys käy näppärästi.
Jättää vaan auton yöksi teollisuusaluelle niin aamulla tankki on tyhjä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97756 Ei mennyt kuin 15 litraa, tosin talvilaatua, olispa ollut nyt jähmeetä kesä menovettä. Nyt on lukollinen korkki. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Bensaa sekaan, mutta nimenomaan 98e ja vielä noin 4 prosenttista 2T, ja sekoita erillisessä astiassa huolellisesti!
ja tuota bensaa en laittas kuin 5-10 pros. vanhan mersun rivipumppu kestää paljon enemmän kuin jakajapumput. ja kun lisäät tuota bensaa, niin se nimenomaan sulattaa jään! (nykyään etanolia jopa 10%) siis muista tarkistaa vedenerotin säännöllisesti, että ei vaan pääse täyttymään tuosta vesi-viina sotkusta. (tukkii seuraavaksi suodattimen, ja jos saa vedettyä vettä/viinaa läpi, niin sitten menee joko pumppu, takaiskuventtiilit taikka suihkut!) Ja kun tyhjennät tankin, niin sen dieselin voit käyttää lauhalla kelillä, mutta anna laskeutua kunnolla, ja imase lapolla, joka ottaa muutaman sentin päästä pohjasta. noin 3mm reiällä oleva letku, ja vajaa metri pudotuskorkeutta itselläni) patrol90: Moottoripetrooli on historiaa, ei taida saada mistään rahallakaan? ja nuo petroolit on vielä laitonta, jos se nyt ketään kiinnostaa... |
Lainaus:
olisko ihan sitä huoltamattomutta ja huonoa tuuria, imas ne "viimeset kurat" tankista suodattimen just ennen tankkausta. ota tankkiin menevä letku irti suodattimelta ja pukkaa siitä jäät pois vaikka pyöränpumpulla, se toimii yllättävän hyvin eikä tarvii sähköä.;) |
Laitonta,mutta toimii
|
Senverran täytyy nyt kommentoida että ite en henk. koht. oo ikinä kokenu mitään ongelmia ton ABC:n myymän dieselin kanssa vaikka moni sitä tuntuu haukkuvan. Ajan omasta mielestäni suht paljon (40-50tkm) vuodessa, ja tankkaan ehkä kerran vuodessa jollain muulla asemalla kuin ABC:llä... Suodattimen vaihdan syksyllä (tosin tänä talvena ei vissiin oo vielä syksy tullu kun se edelleenkin on tossa hyllyssä), pääsääntöisesti tankkaan aina tankin täyteen, ja asemat vaihtelee ympäri Suomea, pohjoisin paikka taitaa olla Kittilä ja eteläisin Hanko. En todellakaan käytä mitään jäänestoja tai saatikka pensaa. Suodattimessa on lämmitin joka tuskin toimii. Tänä talvena nyt ei kovia pakkasia ole ollutkaan mutta viime talvena pahimmillaan oli -33, ja hyvin meni pari sataa kilometriä motaria satasta ajaessa.
Autohan on muutenkin paskin mahdollinen, eli -94 mallinen 6.5td Suburban joten hiukan ihmetyttää jos jollakulla on jatkuvasti ongelmia Aakkosasemien dieselin kanssa... On mulla kokemusta jäätymisestäkin, sillon tuli ajettua Patrollilla ja Nesteen kurat tankissa. Pari kertaa jääty, ekaks vaihtu tankkausasema ja sen jälkeen auto. Shelliltä tuli joskus tankattu vettä p-ö sijaan, helvetillinen tappelu oli yhtiön trukin kanssa että sai kaikki paikat putsattua. |
Lainaus:
eikö valopertoolikin lähde kiteytymään? (arvaus) Moottoripetroolia ei saa mistään, ainakaan tavallinen autoilija kohtuu hintaan. Oliskohan ollut 80-luvun lopussa kun oulun seudulle iski yht.äkkiä 40asteen pakkaset, ja oikeaa talvidieseliä ei saanut mistään. Kuorma-autot alkoivat järestään jäätyä, niin joku ministeri sanoi että pistäkää moottoripetroolia jään estoksi! No pakkaset meni ohi, ja sitten heräsivät veroherrat, ja sanoivat että missään nimessä ei saa lisätä petroolia, koska siitä ei ole maksettu samaa valmistusveroa:D Samaan pakkaseen liittyen poliisit antoivat ymmärtää, että tärkeintä on pitää kansakunta hengissä! (joku oli ilmoittanut että tankkavat rekkaa moottoripetrooli-mittarista, ja poliisit eivät lähteneet edes ulos laitokselta) |
Aiemminkin olen tästä jossakin yhteydessä maininnut ja muistellut tuota kusenkeltaista KEMETYL-lisäainetta jota sai vielä 80-luvulla. Muistikuva lapsuudesta oli se, että kun oli kova pakkanen ja traktori hyytyi, niin litra Kemetyliä tankkiin ja meno jatkui. Ihmeainetta mutta se katosi johonkin ennen -90 -lukua. Aine oli jo silloin aika hintavaa, 20-30 mk/litra.
Muistaako joku vai onko aika vain kullannut muistot? Nyt näin jotakin vastaavan tyyppistä ainetta hiljattain jossakin yhteydessä, mutta nimi ei ole jäänyt mieleen kun en heti tarttunut asiaan. Ja harmittaa kun en enää muista mistä etsiä. Joku X1R-tyyppinen juttu se oli Jenkkilästä, kuten Kemetylkin muistaakseni oli. TT |
Ei kai ennen muuta käytettykään. Ja bensa ei sekoitu naftan kanssa
|
Ja meneitä muistellen ja itse itselleni vastaten. Tässä Kemetylin korvike. Suosittelen jokaiselle auton takakonttiin ensiavuksi. Ei oo muuten ihan halpaa....
http://www.fixusnet.fi/~EHexx0000001...53&Y219=&Y223= |
Mää sulatin haisun kuumailmapuhaltimella, ensin suodatin kuumaksi ja vedet pois. Sitten tankin pohjaan puhaltamaan ja loraus bensaa ja kakstahtiölppää tankkiin. Ei kun käyntiin ja ei jäätyny enää. Ajoin tankin ihan tyhjiin (siis ihan kuivaksi), uusi suodatin ja puhdasta naftaa tankkiin. Volvon sulattelin melkein samoilla opeilla, tankkia ei vaan saanu lämmitettyä kun perä oli lumihanges niin lämmitin bensan kuumassa vesihauteessa ja kaadoin tankkiin. Molempiin laitoin noin 20% bensaa ja 5% 2T-öljyä.
Uudet commonrailit sun muut ei sitten kestä yhtään vettä eikä bensaa. Jäänestoa ei saa käyttää, koska jäänestoon sitoutunut vesipisara voi päästä suodattimen ohi ja rikkoo pumpun, koska se vesipisara on liian iso pienivälyksiseen pumppuun. |
Mites ny simppelisti vaan vaihtaa sen pa-suotimen ennen talvikautta, ja pakkasilla tankatessaan lorauttaa tankkiin Diesel 100:sta? Ei o tarttenu rimpuilla, sittemmin. ;) (pistäsin sen keskisormi-hymiönkin jos keksisin)
|
Mä olen sitä koulukuntaa, joka ei koskaan pistä tankkiin mitään diesel100 -ainetta, koska etanoli-vesiseos ei tee hyvää suuttimille. Ja naftahan ei tuohon jäänestoon sekoitu. Mun mielestä huuhaatavaraa. Pitäkää tankki täynnä ja hyvä suodatin. Eri asia on, jos on iso tankki ja kondenssia kerääntyy oikeasti niinkuin raskaaseen kalustoon.
TT |
Lainaus:
|
sulattaaks etyyli ihan oikeesti sen jään sieltä tankin pohjalta / putkista / vedenerottimelta / suodattimilta pakkassäässä ulkona ihan vaan kaatamalla tankkiin ?
|
Hiukka ot,mutku sen sörsseli masinan vaihtaa bensapeliin,niin ongelmat loppuu.
|
Ei sinne tankkin mitään muuta tarvi kaadella kuin sitä dieseliä.
Kun tankkasit niin oliko se varmasti talvilaatua ? Ja pitäisi auttaa kun vaihtaa suotimen. Jos ei niin sitten ajaa auton talliin ja laskee aamulla tankista vedet pois. Kaikki lisäaineet on sekä turhia että litkusta riippuen vahingollisia. Esim. se diesel 100 on etanolia. Se putsari ei läpäise vettä eikä saa läpäistä vettä, mutta kun sinne kaataa etanolia joka sekoittuu veden kanssa,ja tämä litku sitten sekoittuu dieseliin niin sitten se vesi pääsee suotimesta läpi. Ja vahingoittaa sitten kaikkea mitä siitä eteenpäin siellä systeemissä on. Huollon puute on yleensä syy jos dieseli hyytyy ja jos suodin menee tukkoon niin se toimi silloin niinkuin pitikin. Ja silloin pitää vaan vaihtaa uusi suodatin. Ja on ihan perusjuttuja pitää aina suodatin matkassa...Ei tarvi sitten nolona kysellä hondamiehiltä hinausapua kun on kaikkine monsterirenkaineen tienposkessa. |
Lainaus:
Jos esim. dsl putken mutka on jäässä/tukossa parafiinista, niin ei aukea yllämainitulla sotkulla! Mutta jos virtaa edes pikkusen, niin aikaamyöten tuo etanoli sulattaa jäätymän. toki pitää muistaa, että jos tankissa on 50L naftaa, 2,5 litraa bensaa jossa 5% etanolia siis vajaa kahvikuppi;) eli koko tankillisessa on noin 2,5 promillea viinaa. siis tilanne jään suhteen paranee, ei pahene. ja tuo bensa liuttaa parafiiniä, joten sekin helpottaa. ja jos varma tieto, että ongelma veden takia niin silloin d-100 tankkiin! Ja vielä kerran: tuon vesi-viina sotkun täytyy saada jäämään vedenerottimeen, sillä tuo sotku menee helpommin suodattiman läpi/ohi kuin vesi. ja sitten se, että rivipumpulliset dsl:t kestää vain erittäin pieniä epäpuhtauksia, jakaja pumpulliset vaatii noin 10x puhtaampaa dsl, ja commonrail vielä 10x puhtaampaa:p Ja sitten minun tapa välttää tuota paskaa tankkiin!: Jos huoltoaseman pihassa tankkiauto purkamassa, niin kysymään että toitko dsl? ja jos toi niin seuraavalle asemalle! sillä noilla purkunopeuksilla koko säiliö huuhtoutuu niin pohjapaskat ja -vesi lähtee liikenteeseen, ja vaikka pumpuissa on suodattimet, niin maanalla olevat 0c kerrostumat eivät tartu noihin suodattimiin, mutta -25 astetta on eri asia! p.s tuo aiemmin ollut lisäaine toimi -26c asti, mutta minulla ongelmat ovat alkaneet vasta silloin:o |
Pakko kysellä, onko nuo ongelmat kauheenkin yleisiä? Itse olen ajellut diisseliautoilla toistakymmentä vuotta ja n. puoli miljoonaa kilometriä ja ikinä ei ole ollut ongelmaa polttoaineen hyytymisen suhteen eikä kyllä vedenkään. Tuleeko ongelmia vasta silloin, jos niillä autoilla ei niin paljon ajeta?
|
Lainaus:
Jos sinne on tankattu jo kesälaatua eli parfiinit erottuu niin miksi sinne pitää tankata vielä bensaa sekaan?? Eikä vaan tyhjätä sitä tankkia ja vaihtaa suotimet ja talvidieselit tilalle. Sen kesä laadun voi ajaa sitten keväällä pois. Eli sitä että tankkiin on laitettu väärää kamaa korjataan laittamalla sinne lisää väärää kamaa joka vielä liuottaa vettä itteensä ja päästää sen systeemiin??? Ja jos ja kun tämä ei auta niin tankissa on sitten jo bensaa mikä tekee lämmityksestä taas jos ei nyt ihan varmaa pommia niin ainakin aika paljon jännempää. Eli siinä missä normi peltistä dieselitankkia voi sulatella vaikka toholla,nuotiolla, ulkotulella, tai melkein millä tahansa, niin sen jälkeen kun sinne on tankattu bensaa se on kohtuu räjähdysherkkä kapistus. Jos siellä on jäätä ja sinne kaataa sitä diesel 100:sta niin mistä tietää että se on ennen veden erotinta jolloin se litku jää sinne ?? Ja että se veden erotin ei ole jo täynnä ? Tuo että ei tankkaa samaan aikaan kun säiliöauto on täyttämässä pyttyjä on viisasta... |
Lainaus:
Ja jos on pienemmässä pakkasessa ongelmia niin kokeiltaa tätä, josta jo aiemmin vinkkasin: http://www.fixusnet.fi/~EHexx0000001...53&Y219=&Y223= ei ole turhaa tavaraa, kun on nimen omaan parafiinin sulattajaa eikä mitään vesi-emusiota tekevää etanolia joka ei sekoitu polttoaineeseen. Uskokaa jo :-) TT |
ei ole tarkoitus kaapata topiikkia.....
omasta mielestäni nuo ongelmat johtuvat seuraavasti;
1. olosuhteet vaihtuu äkisti normaali talvi noin 10-20 astetta pakkasta, tälle talvelle ei ole ollut vielä -20c, mutta lähes joka talvena ollut -35 (itse autoilen enimmäkseen oulussa, meren rannalla, mutta muutamia kertoja talvessa koillismaalla, siis siellä missä joet virtaa itään) 2. yritetään säästää ostamalla "kesä dsl" siis talvi dsl kalliimpaa, ja vähemmän energiaa. 3. huollon puute, "näillä mun ajoilla suodatin kestää 10v, ja mikä on veden erotin?" 4. todella vähän liikkuva kalusto; jos vuodessa ajetaan vaikkapa 100 litran tankillinen, ja syksyllä tankataan kesädieseliä tankki täyteen. (itselläni ongelma traktorissa, vuodessa menee noin 40 litraa, mutta tankki 110 litraa, ja tämä nyky dsl ei kestä säilytystä samoin kuin 70-luvun dsl!, siis kun en ole saanut päivitettyä tankkeja, niin tankkaan pelkästään talvilaatua, mutta vedenerotin tyhjennetään varmaan 10x vuodessa siis jos ostat oikeaa dieseliä, huollat autosi, niin ei ongelmia! (mutta kun lähdet merimaista helmikuun halvoille viikoille esim. rukalle, niin siellä voi olla -45c, ja kun ajat jollakin nykydieselillä, millä ajaa tankilla suomen päästä päähän, ja tankaat sitä halvinta dsl, kun naapuri kerto että siellä polttoaineet on kalliita... |
Kyllä täällä päin nuo pakkaset jo alle kahden kympin huitelevat hyvinkin. -24 huomiselle luvassa Forecan mukaan.
Alko tuo hyytyminen juurikin tuossa kun pakkanen meni alle parin kympin. Suodattimet vaihdettu keväällä, mutta veikkaan että tankissa voi hyvinkin olla paskaa ja kondenssivettä. Ei ole tullut huuhdeltua tankkia auton ollessa omassa omistuksessa kesästä lähtien. Kyllä uskoisin paikallisen ABC:n myyneen talvilaatua, mutta ei tullut lätkästä tarkistettua. Muistelisin että aloittivat täällä talvilaadun myynnin jo ennen joulua. Täytyy kokeilla lämmitellä suodattimia ja mahdollisesti tankkiakin. Jonkin verran pääsee dieseliä läpi virtaamaan, mutta ei jaksa pitää autoa käynnissä. |
viime yönä talven pakkasenarit. -29.6
|
olipas mielenkiintoista keskustelua :)
juu yllä tuli paljon asiaa ja eri näkökulmista jokainen omalla tavallaan oikeaa mutta itse en bensa litkuja käytä se on riittänyt että pitää tankin täynnä ja vaihtaa suotimia ja tankkaa sitä talvilaatua jo syksyllä aikanaan että varmasti on sitä talvi laatua tuosta mersusta ja bensan sekoittamisesta suora lainaus w123 ohje kirjasta mikäli polttonesteen seostamiseen täytyy HÄTÄTAPAUKSESSA käyttää tavallista kaasutinpolttonestettä saa tämän osuus olla enintään 30%! super polttonesteitä tähän tarkoitukseen ei saa käyttää.Räjähtämis vaara suurenee lisäpolttonesteiden alhaisemmasta leimahduspisteestä johtuen moottorin teho voi laskea lisäpolttonesteen osuutta vastaavasti. tästä syystä on lisäpolttonestettä käytettävä ulkoilman lämpötilasta riippuen niin vähän kuin mahdollista myöskään ulkoilman lämpötiloissa alle -22C ei lisäpolttonesteiden osuus saa olla suurempi kuin 50%" eli noin ja sitteonhieno kaavio kuinka paljon millekkin lämpötilalle % lisäpolttonestettä kesä dieselin sekaan ja talvidieselin sekaan |
Katoppa huvikseen paljon Mersu suosittelee -30 asteen pakkasella talvidieselin sekaan lisättäväksi bensaa hätätapauksessa? :)
|
Lainaus:
Jos oot omistanu auton vasta kesästä lähtien niin minkähän vuoden keväällä ne suotimet on vaihettu.??? |
ei riisseliin pidä mitään lisäaineita laitella. korroosio suuttimissa ei edesauta pirssin toimimmista jatkossa. ite suosittelen (toki ensin suodattimien vaihtoa/veden poistoa, kuten jo tullu esille) lämpövastusmatosta tehtyä lämmitintä suotimien ympärille ja jos vielä putkistolle saa jäähdytysveden yhteyteen liitettyä esilämmittimen niin ei haittais sekään.
|
Ja vielä että jos onnistuu vaihtaa se suodin lämpösempään paikkaan niin se auttaa ehkä vastaisuudessa noihin hyytymis ongelmiin. Jos se on tyyppivika.
Mutta ensisijaiseti oikeat laadut ja suotimen vaihto, ja varasuodin matkaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Päin vastoin koska se nokeaa palaessaan niin enemmin siitä tulee taas vahinkoa kuin hyötyä. Ja kumpi tuossa oli se auttava tekijä se diesel 100 vai talvilaatu? Yhistettynä siihen että kahvitauolla pysyi paikat lämpösenä. |
Vieraalta kuulostaa, että dieseliin kannattaisi sekoitella mitään!
Omalla kohdalla käynyt, että hyytyminen iskenyt joskus Hiluxissa vaikka suodattimen vaihdosta ei ole ollut älyttömän kauan. Kun on ottanut suodattimen irti, on paljastunut, että sinnehän on päässyt läskin näköistä ainetta, joka taitaa olla siis sitä paljonpuhuttu parafiiniä. Jossain kohden siis päässyt käymään niin, että polttoaine ei ole ollut lämpötilaan nähden sopivaa. Vanhassa w123 diesel Mersussa sensijaan ei ole käynyt hyytymistä kertaakaan. Siinä kuitenkin on monta eroa Hiluxiin verrattuna siinä missä diesel kulkee ja itse tuli lisäksi laitettua polttoaineletkut kulkemaan sisäkautta, tankki on suojaisemmassa paikassa ja polttoainesuodatin on lämpimässä koneessa metallikiinnikkeillä kiinni. Toivottavasti yhtä toimintavarma meininki jatkuu tänäkin talvena... Hiluxilla on kurjasta hyytymistilanteesta kun hyytyminen iskee jo käynnistysvaiheen jälkeen päässyt kotia kun kaataa kuumaa vettä suodattimen päälle litratolkulla, antaa auton samalla käydä hiljakseen esim. puoli tuntia ja pitää moottorin koko ajan käymällä lämpimänä. |
Lainaus:
No, kohta näkee miten käy operaatio auton elvytyksen kunhan kyyti saapuu. |
Lainaus:
Tähän lääkkeeksi oli siis tarkoitettu tuohon suuttimien ja pumpun kuivuuteen. |
Meinaatko että se 2T öljy auttaa senkin hetken jälkeen kun se on loppuun poltettu :D
No, maaginen ainehan se tuntuu tuo kakstahtiöljy olevan kun joka dieseli paranee sillä :D No joo, joissain tilanteissa se pehmentää käyntiääntä ja on totta että nykydiesel on huomattavasti kuivempaa ainetta kuin entisaikainen. Verratkaatten vaikka löpöön ihan vaan sormien välissä hieroen.. |
Pahempi juttu jos siellä suuttimien sisällä ja pumpussa alkaa jotain palamaan...minä ainakin jo huolestuisin pikkuhiljaa...:rolleyes:
|
Lapsia on monenikäisiä... Talvilaaduissakin on eroja, sen perinteisen suodatettavuus kun on sen -34 kun arktisen on -44, tosin en tiedä onko tuota arktista enään missään täällä etelässä.
|
täähän alkaa mennä:
a) pelottavaks b) mielenkiintoiseks c) innovattiviseks koht ei kyllä enää uskalla ostaa käytettyä dieselautoa :D |
Lainaus:
Kylmäl ilmal varauduttava lämmittelee riittävän pitkään ja kovin lyhyet ajot eivät tunnu fiksuilta. Vanhuuttaan on tullut joku ikävä sivuääni koneeseen kylmil ilmoil ja se loppuu kun kone lämpiää ja lämpö tasaantuu. En ole huolestunut asiasta kun tilanne tais olla lähes kymmenen vuotta sitten sama ;-) Lämppärin kenno voi olla vähä likanen, mutta väittäsin jos se ois aivan priima ja hankkis vehkeeseen Webaston tai Eeberin, toihan on melko hyvä kylmien ilmojen auto. |
Lainaus:
Pari kertaa käytiin ihan varuiksi tohon frouvan nakuttajaan tankkaamas kun pakkasta alkoi olla näin etelän vetelän mittapuussa riittävästi ja autolla oli päästävä liikkeelle käytännössä joka päivä. Ei kyllä ole kummallakaan nakulla ollut vaikeuksia yhtenäkään talvena kun ajetaan reilusti ja tankataan aina täyteen. ~viikko/tankki. Suti vaihdetaan joka syksy ennen pakkasia. Renussa oli mukava avattava suodatin, ei siellä ikuna ollut mitään ylimääräistä. Autoja ei myöskään runkuteta eestaas sisätiloihin-ulos kylmään, käyttöauto asuu ulkona ja se viihtyy siellä. Ei jäädy ovet-lukot-jarrut-pa systeemit. Mitään ylimääräistä ei tankkiin ole tarvinnut kaadella. vm 98 ja 99 kotterot. |
Lainaus:
Jos nuo diesel 100:set ja 2t öljyt on kerran niin hemmetin välttämättömiä, ja nyky dieseli niin kuivaa/huonoa niin miksei noita sitten kuulu laittaa aina tankkauksen yhteydessä sekaan, ja miten on ylipäätään mahdollista että jollain rekkalla pyyhkästään se miljoona km kolmeen vuoteen ilman sen suurempia remppoja. Samoin kuin jollain taksi transportterilla joku 400000 km samaan aikaan ??? Ja jos joku 77´ mesen ohjekirja sanoo että sinne SAA laittaa ENINTÄÄN 30 prossaa bensaa tms. niin se ei kyllä päde enää tämän päivän laitteissa. Vai päteekö? Nii olitko ite tankkaillu koko talven sitä kaveris transportteria ?? Joku kesälaatu kestää -18 astetta,joku vähemmän ja sitten on näitä välilaatuja joita myydään syksyllä ja keväällä jotka kestää kaikkea siltä väliltä ja talvilaadun kanssa myöskin kaikkea siltä väliltä. Ja jos se kerran vielä kulki niin vettä siellä ei ollut vaan se nimenomaan oli jo hyytymässä sinne suotimeen se dieseli, ja kun tankkasit talvilaatua sekaan ja käyttelit sitä joutokäynnillä niin tankissa ja suotimella ollu aine lämpesi siinä kokoajan ja se rupesi tod.näk pelaamaan sen takia. Ja siinä sivussa se söi sen diesel 100:sen ansiosta sen vesihelmen mikä siellä tankin pohjalla on mahdollisesti ollu mutta jos tuossa on muovitankki niin sinne ei sitä vettäkään kerry juuri lainkaan. Nii ja maanalaisesta säiliöstä se litku saattaa olla jo plussan puolella valmiiksi muutekin eli sekin jo jeesaa. Minun puolesta kaadelkaa mitä haluatte tankkiinne ja uskokaa vaikka kaikki essonbaari jutut. Aivan sama. |
Sen verran pitää ottaa kantaa, että edellinen kulkine Mitsun L-200 asui kanssa ulkona kesät talvet ja koskaan ei mitään ongelmia käymisen kanssa ennenkuin kansi sano poks. Taisin jonain syksynä unohtaa jopa vaihtaa naftan suodattimen, mutta aina tankattiin pakkasen kestävintä laatua mitä sai. 30:n pakkasesta yön jälkeen käymään ilman lohkolämppäriä.
|
Lainaus:
Sitä 2T-ölppää ei pidä mennä laittamaan suoraruiskuun tai commonrailiin. Vanhojen esikammiokoneiden pumput ja suuttimet kylläkin tykkäävät jos silloin tällöin lorauttaa muutaman prosentin ölppää tankkiin mutta pakollista sen käyttö ei ole. |
Niin tota minäkin muistelin että kakstahtibensaa laittaa jokusen prosentin varsinkin talvidieselin sekaan niin se voitelee pumppua ja suuttimia. Eli talvilaadun vähemmän parafiinin korvikeeksi.
Mutta ei varmaan suodatinta ehkä kannata tyrkätä täyteen öljyä. Jonkun aikaa saa katella hienoa savuverhoa veikkaan. :D Saihan tuon auton kotipihaan. Selvisi samalla että aika paskanen tankki tuntuu olevan kun syksyllä vaihdettuun suodattimeen oli kertynyt melkonen määrä mustaa töhnää. Hiluxin suodatinjalalla tuo auto, niin toinen suodatin oli puhdas ja ensimäinen kerännyt jonkun nokimaisen töhnän tms. Vielä ei pelkkä suodattimien vaihto auttanut, piti puhaltaa polttoaineputki auki tankin päästä. Ei varmaan kovin tiheää sihtiä ole ainakaan tankissa, kerta jos pääsee tuommonen hiekanjyvästen kokonen töhnä suodattimelle, mutta tukossa tuntui olevan. Varmuuden vuoksi vielä Diesel satasta tankkiin jos sattuu vettä olemaan dieselin seassa. Ja kotiahan tuolla pääsi, perkuleen kylmä. |
.
Lainaus:
En missään kohtaa vissiin maininnut, että tuo diesel100 on pakollinen mutta kylläpä vaan auttaa jos se auto on kohmeeseen mennyt, tai että tuota 2t öljyä on pakko kaataa sinne suodattimeen mutta kylläpä vaan huoltaa pumppua ja suuttimia, minkä helvetin takia tarvii olla niin vaikea ja vääntämällä vääntää niinkuin tuo että miksei joka tankkaukseen tarvitse?!?! Vaihdatko autoon öljyt joka tankkauksella?? Tai joka kerta kun vaihdat öljyt niin vaihdatko laakerit moottoriin? Sitä diesel100 laitetaan tarpeen vaatiessa ja dieselsuotimen vaihdon yhteydessä voi sen suodattimen täyttää 2t öljyllä jolloin se huoltaa/voitelee suuttimet ja pumpun. Eipä tarvitse mennä kuorma-autoihin kun katsoo vaikka mersun vanhoja etukammio koneitakin niin niillä tuupataan se miljoona ilman "isompia" remontteja, ei vaihdeta laakereita tai putkiteta konetta tai muutakaan. Mutta kun kyseessä on henkilöauto tai kuorma-auto niin jokainen ymmärtää että tekniikkakin on hieman eri luokkaa. Mahdat olla koulutukseltasi vähintään ydinfyysikon lisäksi konemestari ja tekniikapuolen insinööri kun tuntuu olevan joka homma tekniikkaa ja fysiikan lakeja myöten varmaa tietoa. Ja kyllä jos eletään tammikuun loppua ja samaiselta shelliltä kaveri tankkaa aina firman kortilla niin se on sitä samaa paskaa koko ajan, talvilaatua eikä mitään kaukaa hakemaasi kesä tai välilaatua. Ja jos max2 viikon välein tankataan tyhjä tankki täyteen niin siellä ei ole mitään kesän jämiäkään mitä seuraavaksi todennäköisesti ehdotat. |
Tytöt tytöt eläkää ny ruvetko tuksutteleen
|
Eipä sitä pölläyttelyä kauaa tarvitse katsella. Ei ei, vaikka kunnon kina onkin aina kunnon kina =D
|
Minä en oikein ymmärrä, miksi sitä 2tahti öljyä pitäisi laittaa diisseliautossa yhtään mihinkään? Tai jos tarvitsee, niin eikö sitä pidä lisätä aina polttoaineen sekaan? Sen vaikutusajan voi ihan jokainen itse testata vaikka ajamalla jonkun 2tahti koneen tankin tyhjäksi ja sitten tankkaamalla vain raakaa bensaa tai sitten jättämällä tuorevoitelun tankin täyttämättä. Raportoikaa sitten, kuinka kauan voitelu jatkui sen jälkeen, kun öljyn saanti loppui.
|
Lainaus:
Edittinä että piti oikein lukea tuo ketju läpi enkä omista vastauksista löydä mitään minkä takana en voisi seistä. |
Tuo diesel100 ei auta ainakaan kuormaautoissa jos on kesälaatua talvella.
Tullut itse opittua ihan kokemuksen kautta. Jos ulkona n.-25-30 pakkasta ja diesel mennyt "parafiiniksi" niin siihen ei auta kuin aineiden vaihto ja uudet suodattimet. Ja miellään sitten vasta sitä 100 tankkiin. Eli niin sanottu "ennalta ehkäisy" toimii parhaiten. Eli ajoissa siirtyminen talviaineeseen ja uusi suodatin niin ei pitäisi olla ongelmia.:cool: |
oispa mielenkiintosta nähdä / kuulla video, 2t öljyllä täytetyllä suodattimella käynnistyksestä, en usko etteikö voitele, vaan eikö oo melko jytkyä kamaa vs. diesel ? omiin en kyllä uskaltais kokeilla raakana...
|
Jos kerran kaiken nähneet ja kuulleet rakuunat ei uskalla itse koittaa eivätkä ole nähneet niin kunhan saan kalenteriini tilaa kuvaan teille viedon.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Firman -04 commonrail-transitissa on kulunu suuttimet ja pumppu väljäksi, eli tehot häviää jos vedättää tai koittaa kiihdyttää rivakammin. Kustannusarvio merkkiliikkeessä 4500e, autolla arvoa alle 2000e.
Korjaus: 2% kakstahtia sekaan, niin toimii edes jollakin tapaa paremmin, kun tiivistää ja voitelee pumppua ja suihkuja. Ja ei se öljy siellä sen pahempaakaan saa aikaan, jotkut hurjat ajelee vanhoilla jäteöljyilläkin. Karkea suodatus ja tankkiin. |
Jälleen kerran erittäin mielenkiintoinen keskustelu kaikenmaailman lisäaineista ja öljyistä, joita pitäisi lisäillä polttoaineen sekaan.
Pee:n kanssa samoilla linjoilla, ei palstalaisilta uskalla ostaa käytettyä tiisseliautoa :D:D |
Lainaus:
|
Tosta 2t-öljystä.
Tuskin tekee hallaa jos laittaa suodattimeen suoraan. Jotkut laittavat kuormaautoissa moottoriöljyä uusin suodattimiin huollon yhteydessä. Näin vältytään useimmin vanhoissa autoissa niiden ilmaukselta. Mutta tuo 2t-öljy antaa varmasti kivan "värin" ilmoille.:D |
Lainaus:
Suomi24:seltako on opit hankittu?? Ja montako luokkaa on vielä peruskoulua käymättä? Joka tapauksessa keskustelu alkaa jo niin kaukana tekniikasta että esitän sen siirtoa tuonne sitsättiin tai lukitsemista tai poistamista. Tai oikeastaan meikäläisen voisi vaikka bannata niin ei tarvisi ottaa kantaa enää mihinkään... |
En oo koskaan sekotellu dieseliin mitään en muista edes diesel 100:sta laittaneeni.
Uusimpana talvikikkana otin vanhasta Mersusta muovisen imuputken pois jonka avulla sen on tarkoitus imeä ulkoa pienempää ilmaa ja päässä oleva lärväke saa aikaan pienemmän imuäänen. Josko vielä katsois saako imua lähempää pakosarjaa. Kun saa härvelin lämpöseks silloinhan se pelaa hyvin ja suodatin myös lämpee. |
10 vuotta sitten vanhan sotaratsun hj60 kanssa kävi paskat ja se sammua pätkähti 1,5km ajon jälkeen keskelle risteystä. Sata viimeistä metriä ennen stoppia se nyki ja ryki aika villisti. Liikennevalot olivat sitten liikaa sille ja siihen jäätiin.
Startilla sahasin sen sitten pientareelle (3 hehkutulppaa paloi poikki kannoistaa!?) Vittu ja hinausauto otti 100e käteisenä nejän korttelin matkasta korjaamolle. Puoltoista tuntia sulamista, alipainepilli imi naftasuodattimen vieressä olevasta ilmauksesta niinkuin venäläinen pienturkisvuokraaja. Sitten kun.. heh.. sitten kun tuli, niin vaihdettiin suodatin ja diesel sataa tankkiin. Uutta ainetta jakajalta Ja avot.. Osa syy oli se ,että silloinen budjetti antoi periksi tuollaisen 95% ilmaa ja 5% naftaa suhteen. Ilmankosteus tiivistyi eli vettä oli turhan paljon linjassa. Ja muista seikkailuista opein, että kesälaatua ei saa muutettua talvilaaduksi kaatamalla sekaan diesel 100, uutta talvinaftaa, sammakoita, kauniita toiveita tai unelmiakaan. Ainakaan parin kympin pakkasilla. Tekee parafiini kynttilöitä silti suodattimeen. |
Lainaus:
|
mää ainakin oon syntyny "jo" 70 luvulla, enkä epäile 2T öljyn lisäämistä POLTTOAINEEN SEKAAN - ainoastaan epäilen pa. suodattimen täyttämistä kokonaan millään muulla tökötillä kuin dieselillä - UGH !
|
Lainaus:
|
Kuivempaa on nyky nafta,paljo rasvasempaa ennen.
|
en ole seitkyt-luvulla syntynyt enkä polttoaine-expertti sen kummemmin mutta pari kertaa olen 2-t öljyä kaatanut sekä pumppuun että tankkiin.
ekalla kerralla emäntä täräytti vm-91 diesel audin tankkiin bensaa ja ajoi kunnes hyytyi.tankki tyhjäksi ja uusi suodatin ja putkien puhallus tyhjiksi.tuntui sen jälkeen todella voimattomalta ja nuutuneelta.suodatin uudeestaan tyhjäksi ja 2t-öljyä täyteen.hetken tietenkin kärytti voimaperäisesti mutta menohalut parani entiselleen ja on sellainen vieläkin. toinen tapaus oli vanha traktori mistä oli ajankanssa mennyt pumpusta elementit jumiin seisomisesta."koputtelin" ne irti,kaadoin öljyä niille kunnolla,nitkuttelin ja diesel/2t-öljy seos tankkiin eikä mitään ongelmia sen jälkeen. en tiedä onko nämä asiat puhdasta tuuria vai mitä mutta kuulun tietyssä määrin 2t-öljyn kannattajiin. |
Ei millään pahalla bj andy, mutta sinulla ilmeisesti on vielä käymättä muutama vuosi koulua kun et selvästikkään pysty keskustelemaan sivistyneesti, minulla sama koulutus kun sinulla ja koneenasentajan töitä teen, enkä myöskään surffaile siellä suomi24 missä ilmeisesti sinä vietät aikaa kirjoitustyylisi perusteella ja tämän foorumin asiantuntemuksen mukaan.
Ja nimen omaan tuo minun kaasari länkytys liittyy kun teille en tiedä sitten A joko ikälopuille tai B keskenkasvuisille tuntuu olevan mahdoton määritelmä tulkita asioita ilman sen äärirajoille viemistä. Minkä helvetin takia sitä pumppua ja suuttimia pitää puhdistaa joka tankkauksella niinkuin te nyt siellä väännätte, että joka tankkauksessa on laitettava sitä 2t öljyä. Ja tuosta teidän lisäaine tuntemuksesta niin kyllähän ne teidän puhumat hyvät nykylisäaineet on nähty tuossa nyky 95e10. Itsellä ei ikää paljoa, mutta koneitten kanssa olen ikäni pelannut ja lähipiiriin kuuluu ammattilaisia entisöinti, ralli, moottori, traktori ja kone puolelta yleensäkkin ja ammattitaitoa löytyy vuosikymmeniä oman kymmenyksen yli. Menkää sinne suomi24 harrastamaan tuota "kehittävää" keskustelua. Jos kuulutte kohderyhmään jotka eivät uskalla laittaa öljykannua missä on ruokalusikallinen öljyä pohjalla polttoaine kannuksi, niin itkekää jollekkulle muulle kuin minulle. Ja palatakseni kun tunnutte tietävän tuon polttoaineiden lisäaineistuksen ja koostumuksen niin soittakaapa vaikka neste oilille ja kysykää miten on tuo nyky dieselin "rasvaisuus". Itse en kommentoi tähän asiaan enään muuten kuin saatuani itseni tolpilleni ja jonkun vanhan diesel leka mersun kun saan tontille niin kuvaan sen videon. |
Melkonen keskustelu pystyssä. Mutta jos puhutaan hiukan asiaa tai ehkä vähän vierestä, niin tänään mietin tota suodattimen lämmitystä.
Esimerkiks läjässä ei tiemmä oo minkäänlaista suotimen lämmitintä ja itellä ei oo ainakaan vielä hyytyny tavara sinne, mut kerta se on ensimmäinenkin. Mites jos tekis vaan vastuslangasta ja jostain villasta tms. eristeestä, joka ei johda sähköö semmosen vaipan siihen suotimen ympärille? :D Joku 50w tehoo kulkeen sinne niin alkais varmaan vähän lämmittään. |
En lähesty tätä aihetta sen syvällisemmin, koska en ole kummoinenkaan asiantuntija, mutta kyllähähän Diesel 100 auttaa hätäapuna hyytymisongelmiin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Itte olen useampana talvena (ja usein jääny ympärivuotiseksi) käyttänä retkipatjasta tehtyä vaahto/superlonihässäkkää tuossa oman kingin naftasuotimen ympärillä, eikä ole mahottomia jäätänyt, eihän se ole "lämmin" mutta lämmettyään pitää lämmön aikas pitkään ja estäähän se vähän viiman vaikutusta, pitääkin laittaa taas takaisin kun auto on ollunna siellä pajalla jo ennenku pakkaset alko! soon autole mahoton järkytys ku pukkaa ovesta pellolle!!! :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Transporteri veti selvästi pidemmän korren kun siinä oli polttoaineel toimiva lisälämmitin ja moottorin lämmöt oli aika äkkiä jossain 90 astees mittarin mukaan. |
Lainaus:
Terv etanolia kesät-talvet suuhunsa kaatava diesel moottoriasentaja. |
Lainaus:
Siis montako kertaa olet itse a) Täyttänyt jonkun asiakkaasi auton dieselputsarin 2t öljyllä b) oman autosi dieselputsarin 2t öljyllä ??? |
[QUOTE=Jarva;846154]Melkonen keskustelu pystyssä. Mutta jos puhutaan hiukan asiaa tai ehkä vähän vierestä, niin tänään mietin tota suodattimen lämmitystä.
Esimerkiks läjässä ei tiemmä oo minkäänlaista suotimen lämmitintä ja itellä ei oo ainakaan vielä hyytyny tavara sinne, mut kerta se on ensimmäinenkin. Mites jos tekis vaan vastuslangasta ja jostain villasta tms. eristeestä, joka ei johda sähköö semmosen vaipan siihen suotimen ympärille? :D Joku 50w tehoo kulkeen sinne niin alkais varmaan vähän lämmittään.[/QUOTE Ja takasin itse asiaan. Joku 21 volttinen hehku ottaa 4-6 amppeeria kun sitä käyttää 12 voltilla joten se olisi teholtaan suunnilleen tuota luokkaa. Sen voisi vaikka integroida vedenerottimeen tms. pönttöön siten että se hehku on siellä Dö:n sisällä. Tai sitten vyllää sen siihen putsarin kylkeen. Toinen juttu voisi olla vaikka ihan jäähytysnesteellä lämpiävä polttoaineen lämmitin. Vaikka yksinkertaisemmillaan siten että imuletku tulee jonkin matkaa vaikka lämppärin letkussa kiinni. Ja vaikka siihen eristettynä. |
Itseäkin kiinnostaa mikä on homman nimi tuon kaksitahtiöljyn kanssa, eihän sitä laiteta kuin vähän johonkin mopoon, moottorisahaan tai perämoottoriin, jotka on kaksitahtimoottoreita.
Joskus ollut nelitahtisessa ruohonleikkurissa kaksitahtibensaa ja ei ole vaikuttanut hyvältä. Jos täyttää todella dieselsuodattimen kaksitahtiöljyllä, eikö silloin ole vähän aikaa polttoaineena aikamoista öljyjytkyä verrattuna tavalliseen dieseliin? |
[QUOTE=tekniikkamies;
Jos täyttää todella dieselsuodattimen kaksitahtiöljyllä, eikö silloin ole vähän aikaa polttoaineena aikamoista öljyjytkyä verrattuna tavalliseen dieseliin?[/QUOTE] kyllä on.tähän tuossa aikaisemmin kertomani kokemukset perustuvatkin, että ns. bensalla käynyt pumppu (esimerkkinä toimineessa audissa jakajamallinen) saa ainakin riittävän voitelun heti. omia kokemuksia ovat nämä sitten.ei varmasti sovellu joka laitteeseen! |
Dieselihän polttaa muutenkin paremmin erilaatuista polttoainetta kuin bensamoottori, bio- eko-ym.kasviöljydieseliä ja munkinpaistorasvaa ja joku taisi ajatella puhdistettua jäteöljyäkin...että eiköhän se 2-tahtiöljy ole pieni kiusa sille koneelle.
|
[QUOTE=Bj Andy;846288]
Lainaus:
|
[QUOTE=Rytö;846305]
Lainaus:
|
tai vanha H4 tms umpio lyysaamaan suodatinta, auttaa myös pimeää pelkääviä dieselpartikkeleita...
|
Ja eukon magneettipohjalliset kun teippaa eristeeksi niin menee molekyylit oikeaan jonoon...
|
Lainaus:
tämä on shit-chattiä, saa poistaa... :D |
jutusteluapas...
onks kellään suutinpenkkiä hollilla ? oispa kiva sellasessa kattoa, kuinka vaikuttaa paineisiin tuo 2T ölppä puristettaessa läpi, vai halkeaisko siinä mäntäpumppu ennen suutinputkea... mua kun maalaisjärjellä delleen hiukan ihmetyttää, jos joku tahna on kovasti sakeampaa kuin tarkoitettu, niin mitä tapahtuu väkisin tuupattaessa öljyraiskauksen yhteydessä ? |
[QUOTE=Bj Andy;846306]
Lainaus:
SItten 80-luvullahan oli näitä naftanlämmittimiä, jossa nafta kiersi moottorinesteen kautta. Se oli semmonen öluttölkkiä pienempi "lämmönvaihdin". Mulla oli semmonen autossa, eikä siita ainakaan haittaa ollut. Ja yksi hyvä keino on siirtää se suodatin johonkin lämpimään paikkaan jos on tilaa konehuoneessa. Yleensähän se suodatin on jossakin kylmässä keulilla tai lokasuojan kupeessa. Ei muuta kuin liki konetta, takaosaan niin lämpee. aika marginaalisiahan nämä naftamurheet on ja silloin kun niitä tulee niin alkaa olla elohopea liki jäässä... TT |
Eilen jäätyi
Tää keskusteluhan on lähtenyt aikalailla rönsyilemään näköjään, joten vastaanpa tuohon viestin aloittajan ensiapuhommaan.
Elikkäs lämmittelin käsillä suotimet sen verta lämpöisiksi, että pääsin pari kilsaa huoltoasemalle, sieltä pullo diesel jäänestoa ja sitä ohjeen mukaan tankkiin ja tankki täyteen dieseliä. Meno jatkui mesellä niin kun ei mitään ongelmaa ois ollutkaan, eikä tarvinnut kävellä kotio. Eli jos auton saa ees jotenkin käymään, nii kyl ne jäät sielt lähtee ku saa tota seosta sinne. Vinkkinä joillekin suodattimen lämmittelijöille: ebaystä näyttäs saavan 12v prätkän kahvanlämmityslevyjä n. 5e hintaan. |
http://intercooler.fi/?p=fuelheater&l=fi
tuolta apu niin loppuu temppuilu talvella kaverin hdj:ssä on toi kalliimpi malli ollut muutaman vuoden ei ole tarvinut miettiä toimiiko katiska kylmällä itse vaihdoin bensiini käyttöseen niin loppui siihen . |
Lainaus:
Sitä en tiedä mikä tukos lie ollut, parafiini, jää vai joku muu paska. Tankin pohjalta ainakin paskaa löytyy, suodattimesta päätellen. |
Lainaus:
Jos siellä on pohjaroppu niin yön yli kun se on seissy tallissa ja jos sinne alle mahtuu ryömimään niin siitä voi varovasti laskea pelkät vedetkin pois. Eli sitten kun vesi vaihtuu dieseliksi niin proppu kiinni. Eli siis varovasti raottaa sitä ja pitää koko ajan huulila sitä proppua... |
Lainaus:
|
Saattaa riittää että lasket alkuun ne vedet pois.
Paitsi jos siellä on jo jotain jäänestoa niin sitten se vesi on sotkeutunu mahollisesti siihen dieseliin ja sitten saa tyhjätä koko tankin. Mutta kun sitä laskee sieltä ropusta jos siellä semmonen on niin siitähän sen heti näkee että mitä sieltä tulee. |
Sivu luotu: 04:22 (GMT +2). |