![]() |
HJ61 lämpö ongelma
Niin kertokaas viisaammat, mikä tolla nyt on kun ei lämmöt nouse ja termostaatti on ok mutta lämmöt jää siihen termostaattikoteloon aika korkeaks mutta ei näköjään siirrä sitä lämpöö siitä eteenpäin... :mad:
|
Tärinä johtunee ihan jostain muusta. Ei ainakaan mitään loogista yhteyttä noihin lämpöihin keksi.
Vaikuttaisi enemmänki joko laakerivialta tai epätasapainosta kardaanissa. Kannattaa tarkastaa ristikot yms. Termostaattikotelossa ei luultavasti ole sen lämpimämpää kuin muuallakaan moottorissa, eli onko ongelma siis sisälle tulevan lämmön puutteessa? Siihen voisi auttaa mm. kennon puhdistus. Voi myös olla ilmaa tai taitoksia letkuissa ettei neste kierrä kunnolla. |
Oletko tarkastanu että siellä on termostaatti paikallaan? Lämmöt ei kyllä pakkasella paljon nouse alarajasta jos ei termoa ole.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
[QUOTE=Yölento;843916]Termostaattikotelossa ei luultavasti ole sen lämpimämpää kuin muuallakaan moottorissa, eli onko ongelma siis sisälle tulevan lämmön puutteessa? Siihen voisi auttaa mm. kennon puhdistus.QUOTE]
Niin siis toi termostaatin kotelo käy tosi kuumana mutta moottori melko kylmä ja sisällehän ei luonnollisesti sitten tule kovin lämmintä tai no vähän mutta sekin tuntuu höyrymäiseltä. Lämminhän auto ei ole siis sisältä. |
Tuo vaikuttaa siltä että se neste ei kierrä kunnolla kennolle O.o
Nouseeko lämpömittari minkä verran? |
Lainaus:
Tunnin ajamisen jälkeen noin 2 pykälälle ja taajama nopeuksissa laskee noin 1 pykälälle... Eli tuo tärinä ei kuitenkaan johdu siitä että ajetaan liian kylmällä moottorilla vaan ihan jotain muuta...? |
Sen vaihtoehdon voi kyllä sulkea pois, Tärinän luulisin johtuvan pyöränlaakerista, ristikoista tms akseleihin liittyvästä. ilmeneekö tärinä myös nelivedolla? vai?
|
Lainaus:
|
Ei kai se kovin kallis ole, Tietääkseni. Tamgearsilta näet hintoja.
|
Kannattanee ensin kokeilla se kardaani, pyöränlaakerit ei yleensä täristä. Joskus maastossa käydessä saattanut ottaa kardaani kiveen tai kantoon ja mutka on valmis tms. Ei tarvii paljoa kun alkaa vipattamaan. Entisessä ajokissa oli itsetehty kardaani joka alko täristää n. 90 vauhdissa. Sen verran oli epätasapainossa.
|
Lainaus:
Jees näyttäs olevan suht halpa homaa... |
Termostaattihan on alkuperäinen TOYOTA varaosa?
Mulla ei toiminu mikää tarvike termari kunnolla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Niin vähän samaa mieltä... Toyotalla makso 70e ja Motonetistä 22e (sieltä hankin ja sain kaupan päälle n. 50e dieseliä :D) |
Onko sun auto täristänyt siitä asti kun ostit, vai onko uus oire?
|
Noista vatkauksista ja tärinöistä kannattaa ekaksi sulkea kaikki halvat viat pois. Eli lumi ja jää vanteista. Kardaanin pulttien kireys ja ylipäätään se että ne on siellä, sen jälkeen niiden laippujen keskimutterit jotka löytyy niiden kardaanin laippojen alta.
Ja kardaanin ristikot tietysti. Ja tietysti pyöränmutterien kireys. Enkä ny pidä ketään niin hölmönä ettei näitä älyäisi tarkistella. Mutta kun kaikkia noita oireita on itellä ollu vuosien varrella niin... Ja onko tärinä tärinää vai vatkausta?? Napalukot auki vai kiinni??? Sitten vielä että jos tuntuu ettei kone lämpene niin leikkaa jostain banaani laatikosta tms. sermi sinne keulaan jos 61 :sessä sitä ei enää vaikiona ole... |
Lainaus:
On uusi oire tärisee vaan niin helvetisti heti 70 km/h ohitettua eikä oo väliä onko 5 vai 4 vaihde... Tuli tossa mieleen että ennen kun tää oire ilmeni(siis tänään) niin tossa motarilla ja muutenkin kaasuvaijeri(ehkä:confused:) jumitti ja kaasutteli itekseen ja joka kerta kun nousi n. yli 1500 kierrokset niin taas jäi kaasu itsekseen päälle ja sai polkaista poljinta niin päästi irti tämä tapahtui muutaman kerran ja sen perään tuli tää tärinä onkelma ! Uskaltaako tolla nyt lähteä minnekkään aamulla jos jotain pikkuteitä pitkin etenis? |
Lainaus:
Täytyy tarkistaa! tai no pajalle siis... Napalukot on kiinni mutta se vittuilee niin taka kuin nelivetoïsena Banaani laatikot vaikutus on aika pieni/huomaamaton... |
Tarkista ny nuo edellä mainitut ja lisäksi ainakin takakselin U- pultit. Ja se ettei se akseli ole päässy pyörähtämään niiden jousipukkien lahottua sieltä välistä pois.
Jos sinne on tommonen selkeä mekaaninen vika ilmestytny niin aika pienellä todennäköisyydellä se itestään korjaantuu. Jos tuo akseli on pääsee kääntymään niin kohta on pinjoni tai kardaani poikki. Ja tuho nopeudesta riippuen kohtuullisesta helvetilliseen. |
Kokeile vielä ne napikset auki takavedolla koska silloin saa suljettua etukardaanin/ etuperän pois tai varmistettua että vaiva on juuri siellä.
|
Lainaus:
|
Täristää ja kaasu jumittelee, tarkistappa moottorin kannakkeet eli kumit.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja on jokanen termari toiminu mitä on motonetistä ostanut. |
Sen nyt vaan on jo niin moni cruiseristi kokeillut kantapään kautta että ne Motonetin tai muutkaan tarviketermarit ei toimi 2H ja 12H-T koneessa! Mut niinhän se on että jos haluaa halvan ja hyvän niin joutuu ostamaan 2. :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Siihen lämpenemiseen auttaa se verho siellä jäähdyttäjän eessä,eihän se muuten halua lämmetä pakkasilla jos siellä on enää sellanen...kaupungissa sen voi pitää kokonaan kiinni näillä pakkasilla.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ja mulla ei kestä olla edes rekisterikilpi maskin edessä viel -25 kohdalla...alkaa hetkittäin lämmetä liikaa. :D
|
Kahdesta Motonetin termarista kokemusta ja kahdessa eri autossa. Toyota ja Honda. Tarvike termarilla ei lämmöt noussu normaaliin, mutta kun laittoi alkuperäisosat nii johan alkoi lämpiämään. Eli kyllä niissä on eroa alkuperäisessä ja tarvikkeessa. Tai sitten on sattunut kaksi kertaa yhtä huono tuuri :)
|
Lainaus:
|
tuli hankittua viime viikolla -89 hj61 on cooleria sun muuta laiteltu ja siinä on sama ongelma lämmöt ei nouse ja ostin eilen Motonetistä uuden termarin 88 asteisen ja ei mitään eroa lämmöt ei nouse edelleenkään ja käy aivan liian kylmänä nousee juuri ensimmäiseen viivaan.
Onko tosiaan niin että ne Motonetin termarit on ihan paskoja? |
No tarkeneeko siellä kajuutassa ?? Nuo lämpömittaritkin osaa välillä näyttää mitä sattuu ja mittarien anturit on myös särkyvää kamaa.
|
Lainaus:
Pitäiskö sitä kokeilla sitten TOYOTAN termaria ja kattoa josko auttas. Ei mulla oo ennen ollut tätä 12H-T konetta niin kuunellaan kokeneita. Jos se sitä termarista on sitten kiinni (saa nähdä) niin lähen riehumalla palauttamaan motonettiin ja vaadin korvausta... stna to be continued... :rolleyes: |
Lainaus:
|
No jos ei lämpiä niin ei.
Pannaas tämä keskustelu tänne. Siinä on hieman pohdittu ongelman ydintä. Mites ne tärinät? |
Tekee mieli vielä inttää siitä termostaatti asiasta :) Eli jos lämmöt ei tarvike termostaatilla nouse, niin sehän tarkoittaa sitä että termostaatti olisi kokoajan auki! Eli siis aukeaa liian alhaisessa lämmössä. Itse olen tarvike termostaatin vaihtanut 01 omegaan, 88 jettaan, 89 king cappiin sekä c mersuun, ja aina on toimineet oikein. Ja edelleen, onko porukalla kokemuksia muista kun motonet termostaateista, itse en ole koskaan sieltä ostanu.
|
täälä ei maasturi puolelta kokemusta, mutta noiden saabien kanssa on "jonkun verran" tullut touhuttua, muutaman kerran on tullut koitetttua muuta kuin alkuperäistä carolstatia, niin eipä ole lämmöt niillä oikein käyttäytyneet kuin korkeintaan hetken aikaa, on jäänyt joko kylmäksi tai kuumaksi..
ja pitää huomata että myös motonet myy joskus tuurista riippuen tuota carolstatia tarvikkeena! eli älkää puhuko motonetin termarista ilman nimeä, jos vaikka on sama kuin alkuperäinen... |
Lainaus:
|
Sinä voit koittaa kaikkia tarvike termareita mitä löytyy, saadaan tästä sitte sellanen kokemus topikki termareista.
Mutta mun veikkaus on se että orkkis termarilla pelittää,sisälle ei välttämätti tuu silti lämmintä jos kenno on tukossa mutta lämpömittari ainakin nousee. Uskoo ken tahtoo |
Sepä se hauskinta onkin kun tuo termari ei todellakaan ole mitään avaruus tekniikkaa.
Vaan perustuu vahan laajenemiseen sylinterissä. Eli onko siis niin että tarvike termari valmistajat, siis samat jotka tekevät orkkistermareitakin, tekevät halvemmat termarit halvemmalla vahalla jonka laajenemiskäyrä on laajempi, eli se alkaa turvota pienemmässä lämpötilassa. Ja tämähän saattaa olla jopa hyvä ominaisuus sähköflekti vehkeessä. Ja koska tälläkään asialla ei ole maiilmassa mitään merkitystä alle helsingin leveyspiirin niin sitä kuraa nyt sitten jaellaa ympäri maailmaa. Se termari menee kaupaksi ainakin kerran/asiakas ja normaalin käytöksen mukaan auto pitäisi vaihtua jo ennenkuin seuraavan kerran termarin vaihto tulee ajankohtaiseksi. Toyota sitten taas kun tekee autoja perseaukisille ,niin ne pitää olla sekä neekerin/suomalaisen kestäviä, joten ne termarit on tiukemmilla spekseillä teetettyjä... Ja niinkuin tuolla slck:n keskustelusta tuli ilmi, niin ne varaosakirjatkin saattaa olla päin helvettiä. |
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...-MXW_1603.html
Näyttäs olevan tuokin termari hitaasti aukeava eli aukeaa 88 kohdalla ja on kokonaan auki 100 asteessa, samoin kuin omassa 2L koneessakin. Mielestäni kun kerran ostaa kunnon termarin voi olla varma, että moottori toimii oikeassa lämmössä ja sisälläkin tarkenee. Omassa autossani on tarvike mittari jonka mukaan lämmöt pysyvät siinä 90 tuntumasa. Alkuperäisessä mittarissa tämä on ehkä noin puolessa välissä. |
Lainaus:
|
Täytyypi sanoo että ittellä on kansa viimeviikolla vaihdettu tarvike termari, eikä lämmöt nouse. Aattelin heittää flektin hiiteen keulasta, mutta sitten joutuu yhtenään stalkeroimaan lämpöjä kun möyrin työkseen (lue riistanhoitotyö) tuolla valtion uphanki mehtäteillä. Sähkörupelli katkaisimella vois olla ratkaisu??
|
Lainaus:
Ja jos kajuutta ei lämpiä niin sen lämppärinkennon putsaus sisältä ja päältä auttaa asiaan melko varmasti. |
Juu pahvi on keulalla ja verhokin repsottaa siinä päällä, eikä lämmöt nouse. Mulla ainkin flekti hurruuttaa niin että naama jäätyy kun menee kurkkimaan pellin alle :)
|
Lainaus:
|
Nyt on tilattu Toyotan alkuperäinen termari ja infoan heti kun se on asennettu että onko eroa tarvike termariin.
se on sitten termari numero 3. |
Lainaus:
Jos se on kunnossa niin siitä ropelista kun pyörittää niin se pyörii sellain nahkeasti ilman että kone pyörii mukana. Sen kun vaihtaa uuteen niin samalla tulee muutama heppakin lisää kun tuo ropeli sitä tehoa haukkaa aikas paljon. Ja koska kerroit että möyrintää on paljon ja vielä työnpuolesta, niin mielestäni ainakaan pelkkä sähköflekti ei ole mikään ratkaisu koska sen teho lienee jotain 1/3 osaa tuon viscon tehosta. Varsinkin koska se on Toyota, niin sitä on huono mennä parantelemaan.:D:D:D |
Lainaus:
Saattaa hyvinkin olla toi propelli se ongelma koska termostaatin kotelo käy kuumana mutta se on ennen sitä propellia ja propellin jälkeen kaikki käy kylmänä. |
Minkähänlainen viritys siellä on...kyllä Tojotan koneessa on kaikki moottorin osat siinä tuulettimen takapuolella. Ja jos tarkoitat nyt ropelilla vesipumppua niin sekin on toiminnallisesti "ennen" sitä termostaattia ja koteloa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No sitten se on kunnossa.
Jos kerran termarikotelo on lämmin ja ylävesiletku siitä syylärille kylmä niin silloinhan se termostaatti toimii, ainakin jotenkin. Eli sehän toimii niin että kun kone saavuttaa tietyn lämpötilan niin silloin termari päästää jäähd.nestettä syyläriin josta taas vesipumppu imee alavesiletkun kautta uutta viileätä nestettä koneeseen. Ja kovalla pakkasella jos sisälämppäri huutaa täysillä niin tyhjäkäynnillä se termari ei välttämättä aukea, eikä ihan pienellä kuormallakaan koska se lämppäri riittää jäähyttämään koneen. Toisekseen mikä se alkuperäinen vika olikaan?? Se että mittari ei nouse vai se että sisällä ei tarkene?? |
Lainaus:
EDIT: pitäiskö vaihtaa sit se TOYOTAN termari ja syöödä sanani tai sit vannoutua tarviketermareihin jos ei toyotakaan auta! |
No sillä saa taas joko yhden varmistuksen myyttiin tai sitten murrettua sen...
|
Lainaus:
|
Ite vaihoin ekana viikonloppuna tohon "uuteen" ruiseriin Toyotan termostaatin ja termarikotelosta löytyi jonkun tuntemattoman toimittajan tarviketermostaattori.
Ulkoiset ja käytännön erot oli noissa seuraavat (molemmissa termareissa oli printattuna 88C lämpötilaksi): Tarvike: Ylävesiletkun alareuna alkoi lämmetä jo letkulämmittimellä n. 1-1,5h lämmityksellä, moottori lämpeni muutenkin hitaanlaisesti 0 - -5C pakkasilla. Jyvä oli eri kohdassa ja väriltään materiaali näyttää enempi messinkiseltä. Eikä ollut ulkomuodoltaan muutenkaan täysin vastaava tojotan orkkikseen. Muutenkin tuntui lämmittävän tuota ylävesiletkua sen alareunasta vaikkei koneessa ollut mitenkään kauhean korkeat lämmöt edes käsikopelolla. Marmoritiskin 3x kalliimpi osa: Väritys harmaa, jyvä eri paikassa ja ehkä vähän pienempi? Ylävesiletku ei lämpene laisinkaan vaikka letkulämmitin hurisis tuntikausia, eikä muutenkaan lämmitä ylävesiletkua ennen kuin termostaatti oikeasti aukeaa. Syyläri lämpenee kunnolla jo kohtuullisella ajolla. Noin mulla, en pääse haukkumaan mätänetin termareita kun en tiijä mistä joku edellinen omistaja on sen läpyskän hankkinut :rolleyes: Ton koneen kanssa ei tietenkaan pidä unohtaa sitä, että pelkästään moottoriöljyä on se kymmenisen litraa ja sen lämmittäminen kestää oman aikansa varsinkin kun tuon teräskasan liikuttelu on tolle koneelle melko vaivatonta, mutta ei pitäis kyllä vaatia mitään volkkarikikkoja, että alkaa löytyä lämpöjä. |
TOYOTAN orkkis termari vaihdettu ja sama homma ei lämpene.
asiaa on tutkailtu monelta kantilta ja kun tähän laitteeseen on rakennettu iso cooleri, skuuppi, lisäilman otto,vesisuihkut imusarjaan JA LAITTETTU HANA SISÄLÄMPPÄRILLE JOSSA ILMAA.... |
se vaan on tuossa 61 sessä sen verta paljon nestettä ja öljyvä että se ei ihan vähällä ajolla lämpene, itellä +10 km työmatka eikä lämmöt nouse oikein edes asteikolle, mutta sitten kun pitempään on ajellu ni kyllä se puoliväliin nousee:o
|
Täällä kans vaihdettu nyt Toyotalta ostettu termostaatti ja se toimii niinkuin termostaatin täytyy. Ennen oli joku tarviketermostaatti eikä pelittänyt ollenkaan. Älyttömän nopeasti ei kone lämpene, mutta selkeästi lämpötilat nousi entiseen verrattuna.
|
Vaikka kyse onkin nyt 61:sen lämpö ongelmista niin mulla patrol nostaa kyllä lämpöjä ainakin mittarin mukaan mutta sisälle ei tule kuumaa kuin pitäis ? Sellasta haaleen ja lämpösen puoli väliä... Välillä nostaa ihmeellisesti mittarista seuraten lämpöjä ja seilaa muutenkin puolen välin ylä ja alapuolella ? Pahvi on keulalla. Tarvii hakee jonkinlainen vesilämpömittari niin näkee missä ne lämmöt todellisuudessa seilaa... Oisko kellään ajatuksia mistä kiikastaa kun ois mukava että kapiinissa ois kunnolla lämpöö :rolleyes:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ainakin jokaisessa muussa toyotassa on ollut termarin reunaan tuleva kumitiiviste, sellainen U-profiilinen. HJ-61 termarikoteloa en tosin ole koskaan itse aukonut.
|
läppävika
aika yleinen vika on hojoissa et jää kennolle ilmaa ohjaava läppä pikkasen raolleen eli ei ohjaudu kaikki ulkoilma kennolle.tuo aiheuttaa sen et vaikka kone lämpiää niin sisälle ei tule kuin haaleaa.korjaus:kojetaulun alta putki irti vänkärinpuolelta ja sulkee sen luukun käsin (voi laittaa jonkun "varmistuksenki") eikä koske siihen lämmönsäätövipuun ennen kesää :) oikeestaan tuo vika on ollut jokaisessa hoojiissa mistä se on tarkastettukki.noista lämpöhommista sen verran et kannattaa ensimmäisenä huuhtoa kunnon pesuaineilla jäähdytysjärjestelmä ja sit tietty laittaa se orkkis termari.ropelli pois ja jos ajelee muualla kuin tiellä ni laittaa sähköflektin katkasijalla/anturilla keulaan.pakkasilla tietty sit vielä keula tukkoon.nuo kun tekee niin jossain vaiheessa alkaa varmasti tarkenemaan hojossakin jos ei ole sit kenno tukossa :) tossa oli noita hojoja aikoinaan useempiakin joihin noita toimenpiteitä piti tehdä ja kyllä kaikkiin saatiin lämpöä sisälle tulemaan jollakin edellämainituista konsteista.yleisin ongelma oli paskottunu järjestelmä ja luukun raollaan oleminen.tokihan tuo hojon jäähdytysjärjestelmä ei ole tehty alkuunkaan pakkasiin vaan päin vastoin niin ongelmia alkaa tulemaan täällä pohjoisen perukoilla helpostikkin.onneksi nämä pakkaskaudet ei ole pitkiä :)
|
Mitenkä kävi? Mikä tilanne?
|
Lainaus:
En jaksanu lukea koko topicia mutta noi toyotan tarvike termostaatit on aiheuttanut vaikka kuinka harmaita hiuksia, ei ole pakko uskoa mutta toyotalta saa sellaisen termarin joka toyotassa toimii, sama pätee vanhaan 2t moottoriin ihan yhtälailla kun esim 12h-t. Ne tarvikemallit on vaan yksinkertaisesti paskoja. |
Lainaus:
Tuota kennon tukkoisuutta voi koittaa avata kun vaihtaa letkujen paikat, monta olen avannut noin ilman mitään lisaineita kun se neste kiertääkin eri suuntaan. |
Sivu luotu: 05:39 (GMT +2). |