![]() |
2x GAZ 66
Tulipa sitten sunnuntaina vaihdettua pykälää isompaan se sininen kuusysi.
Uusi koppiauto on vuosimallia 1976 jos tyyppikilpeä on yhtään uskominen. Ollut kai jonkinlainen sähkö/tutkaukkojen tukikohta jäljellä olevista piuhoista ja töpseleistä pääteltynä. Tuolta löytyy jotain taustatietoja jos tämä on jollekkin ihan outo laite: http://fi.wikipedia.org/wiki/GAZ-66 Ensimmäinen kosketus tähän yksilöön ei vaikuttanut oikein lupaavalle mutta ei tuo nyt niin hurja olekkaan mitä ensin säikähdin. Tuli pihaan auton lavalla: renkaita vajaina/tyhjänä, ei jaksanut startata omalla akulla plus vähäisen käytön sammaleet jokapaikassa, reikä kopin kyljessä... :D Turattiin renkaisiin ilmaa ja apuakulla käyntiin, sehän liikkuu omin voimin hämmästyin. Mahtui tallin ovestakin sisälle ja varaakin jäi monta milliä.:cool: Nyt kun auto on sula ja kuiva niin pääsi tutkimaan tarkemmin, ei löytynyt mitään kummempia turauksiakaan tästä yksilöstä. Pientä hienosäätöä akunkengissä ja bensatankeissa niin pääsisi kokeilemaan miten kulkee lumessa. Renkaat ei ole aivan uudenveroiset, mutta tutustutaan nyt ensin tähän keksintöön tarkemmin ennenkuin aletaan uusia metsästää sen aktiivisemmin...:p Vaikuttaa lopulta ihan kelpo ostokselta, ja se tuleva käyttötarkoitus on täysin hämärän peitossa...:D Joku kuvakin tuli räpsäistyä. Ja kamerassa lisää kunhan saa ulos. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97592 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97591 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97593 |
Armeijassa taisteluajoneuvokurssin ko. ajoneuvolle käyneenä muistelen olleen vakuuttava maastomenijä kaikilla viestivälineillä.
Renkaidenpaineensäätöjärjestelmä aika hidas, mutta niinhän ne kaikki! Tässä sentäs säädetään kaikki kerralla. Polttoaineenkulutksesta oli inttihuhuja normaaliin tapaan, mutta tuskin kuluttaa enenpää kuin tankkaat! :) Oliskohan kurssimatskut vielä jossain tallessa... |
Ai hitsi mie kattelin monesti tommosen myynti-ilmoa, jopa melkei vakavissani :D ...ois niiin komia näky vuatsin vierellä pellonlaidassa:rolleyes:
-ehottomasti pienruokane nakunakumoottori keulille ja kilpienhakuun konttorille! Ois eripähee laulu/majoitus -auto kesän reissuille;) |
Lainaus:
Gaz66:n starttikampeen joka muistaakseni löytyy ohjaamon takaseinästä, tuli tutustuttua moneen otteeseen ja starttaustekniikka tuli hienosti toimivaksi ja tehokkaaksi. Kaveri avitti vähän starttia pyörittämällä, ja itse reipäs nykäisy kammesta ja äkkiä kädet välistä, muuten oli ranteet kipeänä pari päivää.. En muista että juuri yksikään armeijan Gazeista millä ajettiin olisi lähtenyt edes lämpimänä kesäpäivänä omin avuin käyntiin kun oli kylmä kone :rolleyes: Varsin hienoja pelejä menemään metsässä, ja todistetusti tuollaisella voi myös saada kaikki neljä tassua yhdellä kertaan ilmaan - kaatamatta autoa siis. Noilla viimeistään oppii ajamaan ilman kytkintä (paitsi liikkeelle lähtiessä), jos ei opi niin sitten se on kuskista kiinni ;) :D |
Hieno hankinta. Jokaisella itseään kunnioittavalla hetero-miehellä on armeijan vanha maastokuorma-auto. :D |
Oi saakeli, on se vaan komia. Tätä pitää alkaa seurata tarkasti
|
Joskus tuli mietittyä josko tällasen GAZ:in akselit sopis vaikka HJ:n alle, mutta näissä ei tainnu olla lukkoa??
edith piaf: Niinku tässä on: Ja laitetaan nyt sit tällanen makusteluvideokin ettei mene aivan hävyttömyyksien huuteluks :D |
Mitähän se katastussetä tuumais, jos tommosella krazin palloratas-rengastuksella veis gazin muutoskatastukselle? :D
|
Ajelin intissä vuonna -78 tuommoisella -74 mallisella, melkein koko tekniikka vaihdettu -78, varmaankin maanantai tai lauantai kappale.
Maantieajossa takavedolla vei n. 30 sataselle, maastossa pääsi n. 100:lla litralla. Käyntiinlähtö oli varma, kesät talvet. Lähtee helposti myös veivillä jos auto kunnossa ja veivaajan tekniikka kohillaan. "webasto" vakiona, oli vaan kaikki käyttökiellossa, syystäkin. Työkalulootassa alkuperäinen toho jolle teline öljypohjan vieressä, en suosittele kokeilemaan. Riippumatossa hyvä nukkua, enää ei varmaan taipuis vetään sängyn viimeistä kulmaa kiinni. |
kertokaas viisaammat lisää tuollasesta:
- irtomallinen jakolaatikkoko ? (eteen "helpolla" muu moottori+vaihteisto ?) - 12 / 24 V sähköt alunperin ? |
Lainaus:
Irtojakis, ja 12V sähköt. |
^^^^^^
thanks ;) onks kopin mittoja kellään... ja Sorry tää topiccin kaappaus ! E: lienee suunnilleen lavan kokoinen ? http://www.uaz.fi/haluukin/gaz66/gaz.gif |
Lainaus:
Tulipa mieleen, kaveri ihmetteli yhden metsäreissun jälkeen takaisin Haminaan mennessä talviliukkaalla maantiellä kun ei meinannut neliveto pysyä päällä ja potki vaihteitakin silmästä. Joitain hetkiä aiemmin routaheittoon ajaessa oli kuulunut joku räsähdys. Kun saatiin autot purettua kasarmilla ja mentiin sen jälkeen autohallille autoja tankkaamaan ja putsaamaan, niin huomattiin että kaverin Gazista oli runko revennyt :D |
Juu, tämän koppi on lavan kokoinen, sisäleveys 2 metriä.
Pientä siivousta kaipaa, ei ole ollut henkilökunta paikalla vähään aikaan.:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97802 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97803 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97804 Repsikan puolen tankki hipaissut johonkin ja reijästä näkyy sammalta?!? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97805 Aseleilla on ainakin mittaa mutta mitäköhän sitten kestävät käytössä. Aika iso murikka noin niinkuin pikkuautokäyttöön, pitää mahtua aika isot renkaat, tässä metrin korkeat nuo vakiokumit. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97806 Ja vielä kuva etunavasta astinlautoineen ja ilmasysteemeineen. Huomaa purettava vanne?.;) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97807 |
Lukoille ei ole ainakaan mitään mekanismeja, mutta sellainen huhu tuli korviin että lockright tyyppinen automaattilukko on ollut joissain versioissa. Toiminnaltaan tosin hyvinkin epävarma.:p
Eiköhän tuokin selkene kun pääsee testaamaan, näillä näkymin jo lauantaina. Tarpeeksi hyviä kuvia ei ole vielä silmiin osunut. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80467 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80466 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80464 |
Juu aikamoiset on nuo murikat. Nooh isot USSR-renkaat on halpoja eikä myyjääkään tarvii kauaa katella (kohta se jo mainostaa tässäkin topikissa ;) :D)
Spämmätään nyt näitä vidoita ja urakalla, tässä näkyy tuon jakiksen toiminta aika hyvin ja kuinka vinssin saa asemoitua taakse: Ja tässä yks tiisselöity, hyvin se on sinne alle sopinu ja on saatu tuo vaihehantaakikin inhimilliseen asentoon ja paikkaan: |
Muistot palailee täälläkin, aijai. Kammesta käyntiin ja kaiken vei minkä tankkiin laitto. Eteni hyvin ja joskus hyvinkin syvälle suohon. Ihania vehkeitä <3
|
Lainaus:
|
Pieniä säätöja ennen koeajoa.
Näppärä 25 Litran venetankki omaan telineeseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98068 Mädäntynyt akkuteline ja kituva 60Ah akku roskikseen ja isompi akku tilalle hieman vanhoja kannakkeita muokkaamalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98069 Koppiin uudet pultit, kuvassa ilmeisesti alkuperäinen kiinnitystapa, muista kiinnikkeistä alemmat kumin hävinnyt. Koppi kiinni rungossa kymmenellä tuollaisella kannakkeella, ei paljon jätä rungolle joustovaraa... Täytyy muokata joskus paremmalla ajalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98066 Kylkeen nätti ja huomaamaton paikkaus ettei kaikki ihanat tavarat karise tielle.:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98067 Taakse väliaikaiset siirtovalot. Kytkentä "amerikan" mallinen eli jarru ja vilkku samassa polttimossa alunperin. Nyt hassusti oranssit jarruvalot, täytynee muutella joskus. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98062 Valosarjalle miilu tekaisi tuollaisen kytkennän että saa valot ottaa metsässä pois rikkoutumasta, jos muistaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98061 |
Kratsin pallopyörä oli vajaat 260e kappale sisuskumin kanssa viipurissa .ja varaosat halpoja rajantakana kytkin 60e kaikineen kun niitä josku toin sieltä.
|
Lainaus:
Jos noita uusia normirenkaita näkyy jossain myynnissa niin saa vinkata.;) |
Lainaus:
|
Koeajo meni kohtuu hyvin, jouset vain olivat alkuun niin tönkköruosteessa että tuntui melkoiselta rautapyörältä koko laitos. Notkistui kyllä muutaman tunnin ruopimisen jälkeen vaikka pakkasta oli kahdenkympin molemmin puolin päivän kuluessa.
Renkaantäyttösysteemiä kun ei ehtinyt korjata niin laitoin manuaalisesti 1.5BAR joka renkaaseen: ei mitään pitoa lumessa.:D Tiesiirtymällä tuntui että voimaa ei ole koneessa nimeksikään mutta maastossa pärjäsi ihan hyvin, tosin ryypyn kanssa kikkailemalla, tarvitsee varmaan kaasutin huoltaa tai suosiolla vaihtaa johonkin toimivampaan.:confused: Kuvissa huimat joustot aamupäivältä kun pakat tuntuivat vielä nippuun hitsatuilta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98057 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98055 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98056 Välitykset tuntui riittävän tiheille ja kaikki muukin toimi merkin ja vuosimallin huomioiden melko hyvin. Ainut suurempi kysymysmerkki jäi ohjaustehostimen satunnaisesta ja epäjohdonmukaisesta toiminnasta.:confused: |
Ohjaustehostimen pumpulta tulee letkut tuohon.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98059 Ja tuosta menee sylinterille. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98071 Vähän outo systeemi, vai onko?? Säädettävissä kenties jotenkin?? Tuntuu ettei tuo "ohjausventtiili" toimi kuin sillointällöin, onko kokemuksia että lieneekö vika vai ominaisuus... Toimiessaan ohjaus on pyöriteltävissä kämmenellä, muulloin kääntyy vain liikkeessä ollessaan ja sittenkin vaatii melkoisesti voimaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Uus sylinteri ohjaukselle oli1800 ruplaa katselin vasta viikko sitten sellaista ,joo noissa toi tehostus on mitä sattuu ja milloin sattuu toimimaan akselit kestää jotain traktorin pyörillä etupää alkoi hajomaaan joskus miekka /kirves latikan alla kun käänsi jyrkästi niin kuulat lenteli ulos murroksesta muuten kesti ja lukko toimiin takana jos on niin jarrua polkasemalla pitämällä kaasua samalla .
|
Hieno härveli!
Onko kohta aihetta lisätä tämä tuonne maastokuorma-autocamper-aiheeseen? :) Hyttä on vissiin kasattu tasakantaruuvein? Armeijassa naureskeltiin niille työnsankareille, jotka ovat noita koppeja kasailleet ruuvimeisselitekniikalla. :D Muistan takalukon toimintaa pihapyörityksessä ihmetelleeni, kun se toimi juurikin niinkuin palalukot toimii, nykäyksittäin. (En siis tiennyt tuolloin, eikä tiennyt kouluttajatkaan, lukon olemassaolosta) Eikö se sitten ollutkaan kaikissa, muutettiinko hyväksihavaittua, politbyroon hyväksymää rakennetta jossain vaiheessa? Mikä tuo dieselmoottori tuossa filminpätkässä oli? |
Ottakaa tuolta auki pdf-sivu nro 178--> http://www.russianmilitarytrucks.com...an%28en%29.pdf
Väittävät, että on palalukko. Kyseisestä ohjekirjasta löytyy normaali huoltotietojen lisäksi mm vaihteiston, jakolaatikon, taka-akselin yms painot |
Kestäviä pelejä nuo 66:set http://www.youtube.com/watch?v=Qa8Nc91bUZo
|
Juu, pientä rääkkiä...
Jostain GAZ sivustolta tuli vastaan tuommoiset hienot UAZ kuvat, vissiin rakennettu tällaisen alustalle vaikka ei niistä kirjaimista mitään ymmärtänytkään. Mutta hieno peli on.:) Alkaa olemaan jo hummerin mitoissa noin suurinpiirtein katsottuna. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98146 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98145 |
GAZia piti eilen siirrellä tallin pihalla mutta ei startannut, naksnaks vaan.
No perus pakkaspäivä (-15C) niin laitoin töpselin kahdeksi tunniksi letkulämmittimeen kiinni ja hyvin toimi mutta naksnaks jatkui. Valoista ja puhaltimen toiminnasta tulkkasin että virtaa ainakin on ja tuumasin että startti kenkkuilee. Hiustenkuivaajalla tunti täsmälämpöä suoraan startin persiiseen ja starttas ihan normaalisti, kasailtu joskus kai vaseliinilla?!? Ja yhden huoltokohteen loysin samalla, yhdestä tulpanreijästä kierre nyhväisty sileäksi. Joutuu kai helicoil sarjaa hankkimaan ja harjoittelemaan asennusta... http://i00.i.aliimg.com/photo/222493...ead_insert.jpg http://i00.i.aliimg.com/photo/222493...ead_insert.jpg |
Joutehommina tässä mietiskellyt moottorin vaihtoa.
Tuossa Opelissa-> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93333 olisi melko ylimääräinen kone+automaattipaketti. Mistään ei vain meinaa löytyä tuon laatikon välityksiä, luulisin että kyseessä on tuo-> http://en.wikipedia.org/wiki/GM_4L30-E_transmission tai tuo-> http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo-Hydramatic_180 Sama laatikko mutta 3 tai 4 vaihteisena?? Mikäs tässä svapissa voisi mennä pieleen jos ei lasketa kahta pilattua classikkoa?:D Itselleni perustelin tätä ajatusta jotenkin näin: Melkein puolet enemmän hevosia. Huomattavasti modernimpi kone. Luultavasti karvanverran taloudellisempi. Automaatti mukava ajaa. Irtojakolaatikon vuoksi helppo toteuttaa. Auto jää luultavasti kilvettömäksi hupilaitteeksi. Mielipiteitä/tietoa otetaan vastaan, eriasia sitten huomioidaanko suunnittelussa millään lailla.:D:D:D |
en edes kurkannu mikä laatikko on kyseessä, joten ampukaa alas jos on ihan huuhaa epäilys laatikon kestosta...
aika jytky pitää laatikon (autom.) olla noilla painoilla, jos meinaa rymytä, tai ajaa maantienopeuksia... eli laatikko EI SAA luistaa YHTÄÄN, ja miten sen eliminoi onkin toinen hyvä kysymys... mulla kun hetken kyti ajatus tuollaisesta 66 stakin, aattelin tietysti kalsarin värisesti jotain MB sukusta konelaatikko pakettia, ja silloinkin sen laatiko pitäis olla SuperTurbo luokkaan vahvistettu = ei luistoa... EDIT: helicoil on hyvä, tulpan kierteen korjaussarjoja saa sitten ihan biltemakamanakin, on hiukan erilainen vaan toimiva sekin, kone semmoseen asentoon että on pakoventtiili korjattavast pytyst auki ja paineilmaa pakoputkeen korjauksen ajaks... |
http://www.unofficialbmw.com/images/...atic_4L30E.pdf eiks tossa ois pikkasen tietoo siitä :)
|
Laatikko vähän mietitytti mutta jos tuon linkin tiedot pitävät alkuunkaan kutinsa niin saattaisi jopa jonkinaikaa kestääkkin.
Maximum Gross Vehicle Weight (Estimate) 3,500 kg (7,716 lb) Maximum Engine Torque 350 Nm (258 lb-ft) Ja metsässähän helpottaa päälaatikon kuormaa jakolaatikko ja tiuhempi perävälitys. Siirtoajossa saattaa vähän rasittua jos ei ole lukkoturbiinia, mikä kyllä luulisi tuossa olevan. Ohjausten rakentelu sitten taas ihan eri juttu, mutta noin niinkuin teoriassa...:o Opelin koneessahan vain 204hv ja 270Nm vakiokunnossa. |
On siinä lukkoturbaani ja se on naurettavan helppo tehdä nappiohjatuksi:D
|
Epäilen lumessa tai suossa kahlaamisen olevan kaikkein rankinta ajoa automaatille.
Riittävän isoa lauhdutinta öljyn jäähdytyskiertoon eiköhän se siitä! |
Lainaus:
Tuo opel + gaz yhdistelmä on varmaan vähän samanlainen ajettava kuin mun bensa-passat + 1800 kg kärry perässä. 193 hv/280 nm ja painoa noin 3400 kg. Kierroksilla kulkee ripeästi, ja väännöllä laiskan pulskeasti. :DTuo on tosin manuaali, mutten muuten numerot on sinne päin. |
Moottori ja laatikkopähkäily jatkuu, mutta tähän väliin vanteen ihmettelyä. Kaveri kyseli kuvia vanteesta ja oli sitä mieltä että keskiö purkautuu kokonaan erikseen...
Ja nyt kaivattaisiinkin varmennusta että purkautuuko kahteen vai kolmeen osaan tuo vanne? Pikasella googlella en löytänyt kuvia kun lukkovanteista ainoastaan.:confused: Ja niitä kuvia. Ulkopuolelta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98305 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98304 Ja sisäpuolelta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98303 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98302 Purkamalla tietysti selviäisi, mutta nyt ei jaksa käydä vain uteliaisuuttaan painimaan renkaiden kanssa.:o |
Vastaankin itse itselleni.
EX inkkari kirjoitti näin: "Tämähän ei ole "lukkovanne" vaan vanne on 2 osainen, on vähän kuin bedlock, sivuvanne on 14kpl muttereilla kiinni itse vanteessa." Eli tuolta löytyi vastaus: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14289 |
Eli samanlainen rakenne kuin esim ZIL-131 ja maasto-sisut.
|
Mikähän se tämä vaijeri mahtaa olla? Liityisiköhän jotenkin autossa olleeseen sähkösysteemiin?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98522 |
Onko tuo vaijeri samanlainen mitä on nopeus- ja kierroslukumittarissa?
|
Lainaus:
|
Näyttää kuvassa pienemmältä mitä on.:)
Ja katoaa kenkkumaisesti johonkin koneen etuosan alle, täytynee kaivaa näkyville kun saa auton sisälle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98530 |
Siis tarkoitin sitä, että onko vaijeri kiertyvä (niinkuin mittarin vaijerit), vai vetävä/työntävä?
Näissä gazeissa on käsittääkseni jonkun näköinen rajoitinlaite. En muista oliko tavoitteena pienentää moottorin pyörimisnopeutta, vai ajonopeutta. Rajoitin sijaitsee imusarjassa? Vai vetikö ihan vaan kaasuttimen läppiä kiinni? Kuitenkin moottorin tai kuskin elämää yritettiin turvata, ne olivat neuvostoliitossa saman arvoiset? :D Mihin se mysteerisen vaijerin toinen pää vie? 18 vuotta sitten ajoin tämmöisellä viimeksi, ei muista enää. Mutta olkapäähän sattuu vieläkin kun muistelee vaihdekepin paikkaa. :rolleyes: Edit: kiertyvältä veijarilta näyttää. |
Jos tuo vaijeri tulee sekopäästä niin sattus ehkä kierrosten mittaamiseen.
|
Pyörivä vaijeri mitä ilmeisimminkin.
Ja nätti kuva lattiapaneelista. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98531 |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98532
Tuossa juttua engine governööristä, selkeallä lontoolla. |
Niinkuin melkein kaikissa ryssän vehkeissä, näissä on kaksi tankkia ja yksi mittari. Onko joku noista nappuloista vaihtokatkaisija bensamittarille?
|
Voisikos tuo vaijeri olla voimanulosotto esim pienelle pumpulle tai muulle pienemmälle härpäkkeelle?
Pyöriikö se jos moottori on käynnissä? |
Kojelaudassa on yksi tankkeihin liittyvä katkaisija, olettaisin että se on mittarille.
Ja vaijerin "löytymisen" jälkeen ei ole muistanut katsoa tekeekö se mitään koneen käydessä. Kuvia etsiskellessä törmäsin tällaiseen.:D http://www.youtube.com/watch?v=GEu_Z...layer_embedded http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98534 |
"Mysteerilaatikko" on "webaston" ohjausboksi, ilman älyä. Äly on kuskin korvien välissä, eli älä polta autoa.
|
Lainaus:
Tässä yksilössä sitä pönttöä ei enää ole.:) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Autoa käytellessä tutkin vaijeria, se ei tee mitään ja toista päätä ei vieläkään löytynyt. Tosin ulkona ei jaksanut kovin syvälle kaivautua tutkimaan.:D
Tämmöinen palikka löytyi mukana tulleista rojuista, ilmeisesti tuon vaijerin kaveri, eli ei se kai mikään tärkeä voi olla.:rolleyes::D Jos se on sitten joku rajoitin ollut aikoinaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98588 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98585 |
Voisko toi olla joku kierrosten vakiosäädin kun radioautosta kyse niin jossain keneraattorikäytössä ois voinu tarvita.
Tuli vaan mieleen. |
venäläinen vakionopeudensäädinhän se :D
ryyppy :p käsikaasu :eek: kauheen kokonen hässäkkä, mielenkiintoista odotella oikeaa vastausta ... |
GAZin tankista kävi imuputki suoraan HiLuxin tankkiin, no putkea vähän lyhentämällä kuitenkin.
Komeat "väliaikaiset" tulppaukset hivelee silmää.;) Mihis väliin kerääjäsäiliö kannattaa laittaa? Ennen sähköpumppua vai jälkeen? (kun ei ole tarvinnut ikinä moista rakentaa, nyt meinasin varmuuden vuoksi vain) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98683 |
vaikka tällein mutta ite tekisin kahella sähköisellä pumpulla pienempi siirtää ja suurempi kaasarille/ruiskulle
http://www.netikka.net/wwwmax/tkaavio.gif |
Oliko tänne jo linkki http://www.russianmilitarytrucks.com/downloads.htm
|
Lainaus:
Perän sisuskaluista löytyi tuollainen kuva kun sitä on arvottu että mitä se pitää sisällään. Ja tämäkin harakanvarvas sivuilta, että teksteitä ei saanut mitään tolkkua... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98806 |
Osat 4,5 ja 6 ovat sitä lukkomekanismia, ku vaan ymmärtäs kuinka tuo "automaatti" toimii... :D
(ylläripylläri ettei joku neukku tekniikka käy järkeen :D) |
Pientä purkuoperaatiota ja vinssin paikkaa suunniteltu.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99158 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99159 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99160 |
Purkutavarasta sätöstelty väliaikaiset jalat kontille ja kontti pihasäilytykseen odottamaan jotain hyötykäyttöä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99157 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99154 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99155 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99156 Nyt mahtuu elämään tallissakin kun tuo pömpeli on pois niskasta ahdistamasta ja pimentämästä.:p Kaikenlaista muutakin turhaa rautasilppua karsittu irti ympäri autoa ja nyt pienimuotoista tuumailua että mitä seuraavaksi... |
Vastaisku laten armyvärille.:D Tosin pensselillä ja telalla...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99504 |
http://www.plastickitswholesale.co.u...rn/EE35131.jpg
Mutta tuohan on army-väri, YK-joukkojen. :D Tekstit vaan kylkeen. Mitä oot poltellu, että näet noin kirjavana maailman? :) |
taitaa olla se ural mocca pullo nautittu tyhjäks, mikä alku illasta oli vielä korkkaamaton:D väritys on kyl puenos!!!
|
Lainaus:
|
hitto että sopii kyl hyvin valkonen!!!:eek: joha tääl kulmal rupee olee nii paljo army (tai UN:D) väritteisiä maasto vehkeitä et pitäs kokoontumis ajelu järjestää:p
|
onks arvioita tuon kopin painosta ? nousiks ihan "kotikonstein" ja miten oli kiinni ?
|
Lainaus:
Kahdella liftillä nostettiin pääty kerrallaan ilmaan, jalat vaan alle ja auto pois... Etummaiset jalat spesiaalidisainia siksi että takapyörännavat mahtuu tulemaan ohi. Kiinni kymmenellä tuollaisella normikorvalla, vaikka vähempikin riittäisi kun kontissa on oma (apu)runko. Ja tuon lankun tarkoitus on hieman epäselvä koska se ei tavoita mihinkään eikä kanna mitään, oli kiinni kahdella M8 pultilla per puoli autossa kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98066 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99155 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99154 |
Maalaus jäi kesken kun alkoi tympäsemään...
Välillä vähän metalliteknisiä harjoituksia, eli akku-/tankkitelinettä ja vararenkaalle peti taakse. Sijoittelu on painojakauman "säätöä" ja materiaalit on mitä nurkkiin jäänyt pyörimään. 10mm pelti loppui vain harmittavasti kesken, joutuu varmaan käyttämään betonia lisäpainona palkkien ym sisällä. Katsoo sitte testiajojen ja jousien säätämisen jälkeen tarkemmin... Ja kuvia tietysti vaikka onkin pahasti kesken tuokin kohta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100024 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100023 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100022 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100021 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100020 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100019 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100018 Peräylitystä en tässä vaiheessa kehdannut käydä järsimään pois kun on niitattu niin vahvasti vetokoukun tukiraudat ristiin rastiin rungon sisälle. Jos alkaa ajossa ahdistamaan niin sitten sipaista pois, eli ainakin kymmenen tunnin hiominen/poraaminen/laikkaaminen+uuden palkin rakentaminen ja kiinnitys...:rolleyes: Ja viereisessä ruudussa kaverilla joku vähän rivakampiliikkeinen neliveto huollossa...;) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100017 |
Kyllä varmasti gazi käynnistyy noilla kahdella 220Ah(?) akulla. :D
Audi näkyy olevan oikein tehdas-turbo... |
Juu kyllä starttaa, mutta suurin syy kahden akun laittamiseen on paino ja ottaahan vinssitkin jotain virtaa kun tuota möykkyä alkaa kaivamaan ojasta irti.:o
Noissa kuvissa on takarenkaat laskettu tyhjiksi :eek: että ei huolta että paino karkaa liian korkeaksi takapäässä.:D |
Varapyöräteline valmis ja akku-/tankkikotelon kuoret nyherretty.
Vielä pitää jostain nurkasta kaivaa kävelyn kestävä kansi... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100404 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100403 Niin ja takapuskurikin tuli siinä sivussa, kestäisköhän kahdella jeepin U-pultilla vai laittaisko vielä toiset..?!? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100401 |
Ja siirtoajoa varten mallailtu irroitettavia takalokareita ettei ruovi kuraa virkavallan silmille, keksii vain romukasasta jonkin näppärän pikaliitossysteemin.:p
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100405 |
Ja vielä...
Jos joku tuntee tarvitsevansa tuota original vararengastelinettä niin hopihopi hakemaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99156 |
Tänään pientä maalauksen paikkailua ja etupuskurinkiinnikkeitä irti.
Oli sitten laitettukkin vähän tukevammin nuo palikat kiinni, 11kpl 10mm niittiä per puoli, sai hetken porailla...:p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100478 Noin 15cm lähti pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100479 Ja noin 20 cm jäi vielä vinssin ja uusien puskurikiinnekkeiden juureksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100480 Alkaa olemaan potero valmis ensimmäisille sovituksille. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100481 Kopin kippaamisen vuoksi joutuu tuota vinssin korkeutta ja etuylitystä hieromaan pienen kompromissin kautta, luulisin ainakin.:o |
Rengastelineestä vaikka puskurin kiinnikkeitä johonkin kevyempään kalustoon, 50mmX50mmX4mm kulmaraudasta taivuteltu ja niittailtu, vittumaisen muotoinen häkkyrä säilytettäväksi tuollaisenaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100483 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100484 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100485 |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98151
Tuommoisen vinssillä oleva Gaz tarttui filmille muutama vuosi sitten. |
Piti kaivaa vielä yhdet tukiraudat hittoon rungon sisältä ennenkuin pääsi uutta mallailemaan.;)
Päätylaput porailtu ja leikelty. Romukasasta kaiveltu kulmarautalajitelma mistä rakenteilla yhdistetty vinssipeti/runkopalkki/puskurinkiinnike...ensimmäiset osat jo heppailtu.:rolleyes: Eli sähkövinssi tulee tähän keksintöön ainakin aluksi koska ulos-otto on hyllyssä rikkisärkinäisenä.:( Ja kamerakin jossain...:confused: |
Askartele kylän isoimmat pyöräkiilat tost telineestä... :D
Pitäsköhä tulla mittanauhan kans tutkii tota tellinkiä. Mitä jos loksuist tekis lokinsiipimallit? Tulis joustovaraa maastoon, mut jäis suojat ettei takaset mätä spraykuraa joka paikkaan. |
Lainaus:
|
Vinssipeti ja etupuskuri valeessa, hyvin tuntuu mahtuvan. Puskuria joutuu muuttamaan, oikomaan ja vahvistamaan...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100570 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100569 |
Metallihommista välillä sähköpuolelle. Tuli äkillinen tarmonpuuska ja ajattelin tehokkaasti sipaista akun kaapelit ja tankin toimintakuntoon...:p
Eihän siinä mennyt kuin hermo huonoon kuntoon kun ei ole oikein kunnollisia osia eikä työkaluja noin paksujen kaapelien työstämiseen... No käyntikunnossa nyt kuitenkin.:rolleyes: Kuvaa ei viitsi edes ottaa ennenkuin nuo patentit on jollainlailla saatu siivottua esittelykuntoon...turvallista matkaa, ei noista 2 X 220 Ah akusta voi isoa kipinää tulla.:D (vinssin kaapelit taidan teettää suosiolla alan liikkeessä:cool:) |
Lainaus:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...spihdit-12676/ Nelisen vuotta on kaapeloinnit tehty itse, eikä ole tarvinnut korjailla jälkikäteen. |
Mä olen puristanut isot liittimet ihan vaan viilapenkissä. Sitten vielä tinannut liitoksen. Viimeset 20 vuotta ainakin toimineet. :)
|
Ostinpa kokeeksi tuollaiset pihdit, ei vielä testattu onko hintansa (54,90€) arvoiset.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101772 Ja kaapelikenkiäkin samalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101773 Palikoita päässyt jo maalailemaan pikkuhiljaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101771 |
Lainaus:
Edit: nyt kattoin että vain 95mm2 asti, vissiin kuva hämäs kokoa. |
Hey !
It is possible to hear the sound of the engine ? I'm very interest by your post, i'm always looking for a Gaz 66 ... I just look at pics because my Finnish language is limited to +/-10 words ^^ |
Lainaus:
|
Motivaatio meinaa välillä horjua...
Kaikenlaista pientä edistystä kuitenkin, jopa niin että sunnuntaina pääsee ajelemaan metsikköön. -akuille kaapelit. -bensalinjat uusiksi. -kaasuttimesta savet ja ruostesementit pois. -orkkis bensansuodatin roskiin ja uudet tilalle. -melkein umpeenruostunut sakkakuppi pesty ja sihtikankaan jämät roskiin. -yhden tulpan kierre korjattu halpis korjaussarjalla. -tuulilasinpyyhkijät herätetty. -jonkinlainen työkalulaatikko rungolle. -vuotava venttiilikoppa liimailtu vähemmän vuotavaksi. -sytytystä säädelty korvaa miellyttävämpään asentoon. -maalia pensselöity ja dödöpulloiltu sinne tänne. -takarenkaiden painesäätö hyttiin. -pikaliitin ilmanulosotolle. Ja monta muuta pikkuhommaa mitkä tuntuu että päivässä ei saa mitään näkyvää aikaiseksi.:rolleyes: Kuvia laittelen kun pääsen tehokkaamman koneen ääreen. |
Ihme että yleensäkkään lähti enää käyntiin. Kuvassa kaavittu jo sentti kuraa pois.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102591 Jossain vaiheessa antanut ehkä vähän takatultakin:rolleyes:. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102593 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102592 Kaapelit ja letkut järjestykseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102589 DIY läpivienti/kiinnike:p. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102590 Meni hermo kun ei kopin lattiasta näe nappuloita ja vipuja, osui dödöpullo käteen ja tulos:D: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102586 Ja yleiskuva. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102588 |
Vielä mahtuisi jotain tuohon välikköön.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102597 Ja huomatkaa erikoishipistelty kaapelihylly...:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102598 Lopuksi muutama satunnainen räpsy. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102581 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102582 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102583 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102584 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102585 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102587 miilu, vepele ja miitu ainakin ansaitsevat talliporukasta kiitosmaininnan tähänastisista avuista ja sponsseista.;) |
Nuo liitinten puristelupihit on tuiki tarpeelliset! Ainakin jos vähänkään parempia liitoksia haluaa tehä niin ihan välttämättömät.. Nykyyän itellä ei noille niin hirveesti käyttöä mutta ennen tätä offikärpäsyn purasua kun autohifiä harrastettiin enemmälti niin ilman noita ei ois tullu toimeen, ruuvvipenkki ei aja samaa asiaa :D
|
Lainaus:
Youtubessa löytyy näköjään hauskoja gaz-videoita. Taitaa se runkokin joustaa ihan karvan verran, kun jossain viteoissa kattelin että kopin ja lavan kulma toistensa suhteen eli aikalailla :rolleyes: |
Sivu luotu: 23:19 (GMT +2). |