Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ-61 pikkuvikoja (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93247)

Luoppis 22.01.2012 13:06

HJ-61 pikkuvikoja
 
Kertoilkaas korjausvinkkejä näihin, jos jossain välissä sais fiksailtua uutta käyttelyautoa

- Kierroslukumittari ei toimi, turbon merkkivalot palaa virrat päällä koko ajan,
mikä noista laturin liittimistä on se W-liitin jos sen tarkastais ensimmäisenä, vai onko vaan mittariston puolella vika?

- Ylemmän takaluukun lukkopesä on jumissa, saako mistään tarvikkeena? Tai onko jotain hienoja patentti ideoita.

- Kellon himmennin himmentää välillä "liikaa" :D

- 5. vaihde irtoaa kytkennästään alle 90km/h vauhdissa jos veto katkeaa pehmeähkösti, ei heitä keppiä kokonaan vapaalle, muttei ole hampaatkaan kosketuksissa. Moottorijarrutuksella putoaa usein päältä viimeistään 80km/h rajalla. Joskus pysyy päällä normaalisti. Pykälä menee päälle ilman palautteita, ei pidä aski yleisestikkään mitään ääniä, en ainakaan erota mitään erikoista. Kepissa on hyvin pieni välys pykälä päällä siitä pikku puslasta, mikä siellä juuressa on, mutta kai ton pitäis vielä kuulua asiaan? Moottorin ja askin kannakkeet on alkuperäset, vaan voiko toi olla niin tarkka noista, oon sen verran laiska, etten oo vielä tutkinut että miten pienestä kolosta toi keppi tulee korin läpi? Vai onko tässä nyt vaan se pahin kauhuskenaario, että askissa pääsee rattaat liukumaan just sen verran että toi vitonen kytkeytyy vaan huulille? Ei toi tosin maantieajoa häiritse, kun en tota vitosta käytä alle 80km/h muutenkaan, mutta voishan tolle vialle jotain tehrä...

Muutenhan tää toimii kun junan vessa :cool:

Tourinki 22.01.2012 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 842779)

- 5. vaihde irtoaa kytkennästään alle 90km/h vauhdissa jos veto katkeaa pehmeähkösti, ei heitä keppiä kokonaan vapaalle, muttei ole hampaatkaan kosketuksissa. Moottorijarrutuksella putoaa usein päältä viimeistään 80km/h rajalla. Joskus pysyy päällä normaalisti. Pykälä menee päälle ilman palautteita, ei pidä aski yleisestikkään mitään ääniä, en ainakaan erota mitään erikoista. Kepissa on hyvin pieni välys pykälä päällä siitä pikku puslasta, mikä siellä juuressa on, mutta kai ton pitäis vielä kuulua asiaan? Moottorin ja askin kannakkeet on alkuperäset, vaan voiko toi olla niin tarkka noista, oon sen verran laiska, etten oo vielä tutkinut että miten pienestä kolosta toi keppi tulee korin läpi? Vai onko tässä nyt vaan se pahin kauhuskenaario, että askissa pääsee rattaat liukumaan just sen verran että toi vitonen kytkeytyy vaan huulille? Ei toi tosin maantieajoa häiritse, kun en tota vitosta käytä alle 80km/h muutenkaan, mutta voishan tolle vialle jotain tehrä...

Muutenhan tää toimii kun junan vessa :cool:

Kuulostaa kyllä vitosvaihteen synkrovialta. Ja jossain oli mainittu ettei vitosta saa/kannata käyttää alle 80km/h tai jos vetää kärriä. Viisaammat jatkakoon.

HJ60 22.01.2012 20:32

Varsinkaan jos on isommat renkaat alla.

ärjyy70 23.01.2012 13:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tourinki (Viesti 842896)
Ja jossain oli mainittu ettei vitosta saa/kannata käyttää alle 80km/h tai jos vetää kärriä. Viisaammat jatkakoon.


Niin eli me huolto/pakettiautolla olevat ei saada käyttää 5 vaihetta ollenkaan :rolleyes: :D

tonikki 23.01.2012 15:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 843164)
Niin eli me huolto/pakettiautolla olevat ei saada käyttää 5 vaihetta ollenkaan :rolleyes: :D

Onkos toi pakettiauton 80km/h rajoitus vielä yleisesti käytössä? Vai koskeeko se vaan tietyn ikäisiä ajoneuvoja? Muistelisin että siinä on joku tietty vuosi jota vanhemmilla pakuilla ei saisi yli kahdeksaa kymppiä ajaa, mut sen jälkeen rajoitus olisi poistunut.

mjoona 23.01.2012 15:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 843196)
Onkos toi pakettiauton 80km/h rajoitus vielä yleisesti käytössä? Vai koskeeko se vaan tietyn ikäisiä ajoneuvoja? Muistelisin että siinä on joku tietty vuosi jota vanhemmilla pakuilla ei saisi yli kahdeksaa kymppiä ajaa, mut sen jälkeen rajoitus olisi poistunut.

HJ huoltoautona = 80 lätkä aina.

kippo86 23.01.2012 16:25

Paku ilman abs=80km/h, tarvii lätkä.
Paku abs:llä=100km/h, ei tarvi lätkää.

Vuosimallilla ei merkitystä...

HJ60 23.01.2012 18:24

Eiks se ollu ABS ja kuskin turvatyyny niin sata, ja sitte omamassa alle 1875 sis kuskin niin saa ajella 100.

Luoppis 23.01.2012 20:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tourinki (Viesti 842896)
Kuulostaa kyllä vitosvaihteen synkrovialta. Ja jossain oli mainittu ettei vitosta saa/kannata käyttää alle 80km/h tai jos vetää kärriä. Viisaammat jatkakoon.

Ei oo tossa vehkeessä mitään sen isompia muutoksia rengastuksessa, suurin laillinen vetopaino 2,2tn ja tuskin kovin usein vedetty kärryä. Ei sitä vitosta toki suositella käytettäväksi liian pienellä nopeudella, mutta pitäis sen pysyä päällä. Vai onks tää joku puoliautomaattivaihteisto :rolleyes:

Tossa nyt fiilistelin taas ajatuksen kanssa niin ei tossa kyllä mikään rajoita kepin liikettä. Voiko toi nyt sit johtua vaan huonosta synkrosta, vaikka vaihde ei kytkettäessä rusahda tai anna mitään muutakaan palautetta ikinä? Tietysti taas lukuun ottamatta sitä, että vähän tarvii sormenpäällä pitää pykälää päällä siihen asti että saa vedon päälle.

Kertokaas nyt toi kierroslukumittarihommakin.

0ltzi 23.01.2012 21:03

ot mutta omassa huoltoauto hjiis ei tarvii 80 lätkää leimalla ja katsuri sano ku kysyin että sais ajaa 100..

Profi 23.01.2012 22:04

Se kierroslukumittarin anturi on kytkinkopassa, kuskin puolella siinä sivulla. Magneettianturi joka lukee hampaita vauhtipyörän kehältä. Kannattaa seurailla sitä johtoa ja kattella, että ei poikki. Muistaakseni se johto meni vaihelaatikon yli ja sitte se liitin oli jossain siellä startti moottorin lähellä, tosi vittumaisella paikalla. Kannattaa seki kattoa, voi olla ihan kosketushäiriötä.

A-P 24.01.2012 09:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 842779)
- Ylemmän takaluukun lukkopesä on jumissa, saako mistään tarvikkeena? Tai onko jotain hienoja patentti ideoita.

Lukko irti, ja jos ei viikon uppoliuottaminen riitä, auta niin solenoidi aukomaan takaluukun lukkoa? Jännitteenalenninhan sinulla jo on poppikonetta varten, niin tuollainen 12V takaluukun avaussarja taitaa löytyä helposti tarvikeliikkeestä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 842779)
- Kellon himmennin himmentää välillä "liikaa" :D

Himmennin? Minulla pimeni koko kello. Etuvedon kytkimen valokin vilkkuu riippuen ajoneuvon asennosta. :)

knucklebone 24.01.2012 10:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti (Viesti 843365)
ot mutta omassa huoltoauto hjiis ei tarvii 80 lätkää leimalla ja katsuri sano ku kysyin että sais ajaa 100..

Kerro lisää speksejä autostasi?
Ei mitään vittuilua, vaan kiinnostaa oikeasti.

Luoppis 24.01.2012 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Profi (Viesti 843416)
Se kierroslukumittarin anturi on kytkinkopassa, kuskin puolella siinä sivulla. Magneettianturi joka lukee hampaita vauhtipyörän kehältä.

Heti oppii jotain uutta, ei olis tullu mieleekää että joku on keksiny mitata ne kierrokset tolleen. Täytyy selvästi tutkia joskus kun on vähän vähemmän pakkasta.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A-P (Viesti 843508)
Lukko irti, ja jos ei viikon uppoliuottaminen riitä, auta niin solenoidi aukomaan takaluukun lukkoa?
Himmennin? Minulla pimeni koko kello.

Joku hiano kauko-ohjattava solenoidi käväisi mielessä kun siinä on kuitenkin se nuppi mistä saa vedettyä luukun sisältä käsin auki.
Himmennin himmentää kelloa kun pistää valot päälle, välillä se pimentää sen ruudun kokonaan ja se palaa toimintaan sitten joskus kun sattuu huvittamaan. Menee hifistelyn puolelle, mut onhan dikitaalikello sentään aika kovaa luksusta autossa.

2,4TD 25.01.2012 06:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 843218)
Paku ilman abs=80km/h, tarvii lätkä.
Paku abs:llä=100km/h, ei tarvi lätkää.

Vuosimallilla ei merkitystä...


Työmaalla asiasta vääntöä kun meinasivat jotta 100 on max nopeus kun oikein aken sivuilta olivat katsoneet.
Pollliisilta asiaa kysyin ja sanoivat että -97 on vm raja ja sen uudemmilla saa ajaa vaikka 120km/h jos vaan tien nopeus sen sallii.
Alkuun puhui noista ABS- jarruistakin ja sanoi että josko nopeus on rajoitettu niin asiasta on maininta rek otteessakin.

Kontio 25.01.2012 19:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 843799)
Työmaalla asiasta vääntöä kun meinasivat jotta 100 on max nopeus kun oikein aken sivuilta olivat katsoneet.
Pollliisilta asiaa kysyin ja sanoivat että -97 on vm raja ja sen uudemmilla saa ajaa vaikka 120km/h jos vaan tien nopeus sen sallii.
Alkuun puhui noista ABS- jarruistakin ja sanoi että josko nopeus on rajoitettu niin asiasta on maininta rek otteessakin.

Tälläinen löytyi Liikenneturvan sivuilta:


Kysymys:


Mistä löytyy sallitut nopeusrajoitukset tai ajonopeudet? Kysymys pakettiautoista.Ennen vain 80 ja sit 100 mutta mikä on tänäpäivänä alle 3500 kantavan paken ajonopeus?

Vastaus:


Pakettiauton nopeusrajoitus on 80 tai 100 km/h. Nopeusrajoitus määräytyy seuraavien ehtojen mukaisesti:
a) paketti- ja kuorma-auton (N-luokat), erikoisauton sekä M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 km/h;
b) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h;
c) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin eläinlääkintä-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä, 100 km/h;
Massat ja rekisteröintipäivät löytyvät rekisteröintitodistuksesta.

Kysymys:


Pakettiauton nopeusrajoituksesta.Lasketaanko sellainen pakettiautoksi jossa on penkit matkustajien kuljettamista varten mutta jossa ei ole taxin merkkiä? Tällaisia yleensä jonkun firman merkillä olevia "pakettiautoja" liikuu usein moottoritiellä ajaen reilua 120km.

Vastaus:


Pakettiauton suurin sallittu nopeus määräytyy useista eri perusteista.
  • Paketti- ja kuorma-auton (N-luokat), erikoisauton sekä M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton suurin sallittu nopeus on 80 km/h.
  • Sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin suurin sallittu nopeus on 100 km/h.
  • Sellaisen pakettiauton (N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin matkailu-, eläinlääkintä-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä sekä lisäksi matkailuauton ajonaikana käytettäväksi sallitut istuimet varustettu turvavöin, 100 km/h.
Kaikissa tapauksissa pakettiauton suurin sallittu nopeus on enintään 100 km/h. Viime kädessä rekisteröintitodistuksesta selviää auton ajoneuvoluokka eli onko se henkilö- vai pakettiauto. Ulkonäkö saattaa toisinaan olla hyvinkin samankaltainen.

0ltzi 28.01.2012 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja knucklebone (Viesti 843533)
Kerro lisää speksejä autostasi?
Ei mitään vittuilua, vaan kiinnostaa oikeasti.

voiko tosta enempää kertoa. hj61 -87 huoltoautoksi muutettu. tais kyllä katsuri puhua soopaa.

t.haapala 03.02.2012 14:07

Lainaan tät topikkii hiukan.

-89 HJ61
Kylmällä kelillä (-15C tai enemmän) alkaa nopeusmittari pitämään hirveetä
surinaa ja mittari kiihdyttelee omia aikojaan. Eli oikee nopeus nousee noin viiteenkymppiin
ni mittari kiihtyy johonki sataseen ittekseen vaik oikeesti pysyy nopeus siin viidessäkympissä,
jos lyö kojelautaan ni hiljenee noin sekunniks ja taas alkaa surina ja kiihtyminen.
Heti kun auto vähän lämpee ni vika poistuu.
Mistäköhän mahtaa johtua ja onks jollain ollu samanlaista ongelmaa?

Tourinki 03.02.2012 14:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 847738)
Lainaan tät topikkii hiukan.

-89 HJ61
Kylmällä kelillä (-15C tai enemmän) alkaa nopeusmittari pitämään hirveetä
surinaa ja mittari kiihdyttelee omia aikojaan. Eli oikee nopeus nousee noin viiteenkymppiin
ni mittari kiihtyy johonki sataseen ittekseen vaik oikeesti pysyy nopeus siin viidessäkympissä,
jos lyö kojelautaan ni hiljenee noin sekunniks ja taas alkaa surina ja kiihtyminen.
Heti kun auto vähän lämpee ni vika poistuu.
Mistäköhän mahtaa johtua ja onks jollain ollu samanlaista ongelmaa?

Kokeile rasvata mittarin vaijeri.

maakari 03.02.2012 16:03

Omassa 61:ssa hajos takaluukun lukkopesä, asiaa tutkiessa löyty luukun sisuksista sähkömoottori joka yhdistetty keskuslukitukseen, siis kuskin ovessa keinukatkasin jolla kaikki ovet kerralla lukkoon. Takaluukun systeemistä puuttu vain sähkömoottorin ja lukkopesän välinen tanko. Siihen rakentelin tarvittavan osasen vinyylistä, estää lukkopesää painumasta alas.

Ihmetytti miks ei jo tehtaalla oltu laitettu toimimaan tai sit joku purkanu sen.

Hessu888 03.02.2012 22:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 847738)
Lainaan tät topikkii hiukan.

-89 HJ61
Kylmällä kelillä (-15C tai enemmän) alkaa nopeusmittari pitämään hirveetä
surinaa ja mittari kiihdyttelee omia aikojaan. Eli oikee nopeus nousee noin viiteenkymppiin
ni mittari kiihtyy johonki sataseen ittekseen vaik oikeesti pysyy nopeus siin viidessäkympissä,
jos lyö kojelautaan ni hiljenee noin sekunniks ja taas alkaa surina ja kiihtyminen.
Heti kun auto vähän lämpee ni vika poistuu.
Mistäköhän mahtaa johtua ja onks jollain ollu samanlaista ongelmaa?

Tuo on vanhojen cruiserien ominaisuus. Mulla on tehny bj, hj ja hdj samaa aina kovilla pakkasilla. Vaijerin öljyäminen saattaa auttaa, mutta saattaapi johtua myös pienestä rispaantumisestakin vaijerissa, joten sitten vaan uutta vaijeria.

Jappi 04.02.2012 01:26

Tai sitten niin kuin itsellä kävi henkilömallin tojon mittarille kun oli se koneisto mittarin sisältä kulunut väljäksi, jurrasi ja surrasi aina kylmemmällä ilmalla ja aina välillä hyppi korkeammille lukemille. Sitten kunnon pakkasten tultua jurahti kerran 50km/h vauhdissa ja nappasi neulan pohjaan sellaisella voimalla että neulan akseli katkesi...

Luoppis 11.02.2012 11:00

Mistä kohtaa löytyy jakovaihteiston tyhjennysproppu?

Heikki L 11.02.2012 11:05

jakolaatikon peräpäästä, oikeella alhaalla, samanlaienn vasemmalla ylempänä täyttöroppu.
Täytetään niin kauna kun alkaa valuun takas. olisko 27mm avain kun käy

turbodiesel 11.02.2012 16:09

Misäs pissapojan sulake / rele?

Viipo 12.02.2012 09:43

Jakikseen käy 24mm avain. Toi vitosen pomppiminen johtuu ihan kytkentähampaiden kuluneisuudesta, kytkentäholkin ja rattaan hampaat on kulunu vähä viistoksi, niin hakkaa moottorijarrutuksessa pois päältä. Ensiavuksi voi kokeilla vaihtaa jäykempää jousta siirtäjätangon kuulalle.

Luoppis 17.02.2012 18:43

Lisätään tähän vielä, että lämppärin puhallin vaatii välillä pikku kopautuksen, että lähtee pyörimään. Joku satunnainen kontaktivika vai hiilet lopussa?

ARSKA77 17.02.2012 23:33

2.2t
 
Mites siellä tollain otteessa onko jossain katsastuksessa hävinny tonneja mulla 3.5t
akella/trafilla oli ongelmia kuin tietokone ohjelmia vaihtoi arpoi lukuja itekseen läjästä huomasin katsastaessa ja korjasi onkelman kuin otin puheeksi.

Luoppis 25.02.2012 20:25

Mitä reittejä sähkö kiertää tonne takalämppärin puhaltimeen? Puhaltimen liittimelle ei tule sähköä, kojetaulun katkaisija on vastusmittauksella ehjä, mutta sieltä ei oikeen meinaa saada mitattua jännitettä kun parhaimmillaankin satunnaisesti vaan 18V.

Luoppis 09.04.2012 11:46

Mikä on pahin mahdollinen haittavaikutus, jos ajelee vuotavilla etuvetoakseleiden stefoilla?

ugly_hj 09.04.2012 12:06

No jos ajat napalukot auki, niin ei kai siinä muuta kuin eturenkaat sotkeentuu ja etuakseli tyhjenee öljystä jos jätät parkkiin niin, että auto on kallellaan.

IironSika 09.04.2012 12:26

Ja saattaa mennä jarrupalatkin vaihtoon öljyynnyttyään.

Luoppis 11.04.2012 13:40

Öljyt tulee ulos kääntöpallojen tiivisteistä. Ei näytä menevän jarruille kuitenkaan, vaikka jarrukilpi on ulkopuolelta ihan huolella muhjussa. Renkaille ei tipu, kun vanteissa on aika reilusti levitystä. Lähinnä huoletti noiden pyöränlaakereiden puolesta, ettei ne mitenkään pääsis kärsimään?

Masaman 15.04.2012 21:09

Täällä varmaan sopii kysellä, että mikähän mahtaisi olla "vikana" hj:ssa jos auto on seissyt paikallaan tyhjäkäynnillä tai sammuksissa about 15min. Ja siitä lähtee ajeleen, niin pölläyttelee putkesta jonnin verta sinistä savua : / ja tämä vain aina pienen tauon jälkee?

Luoppis 22.04.2012 18:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Masaman (Viesti 872827)
Täällä varmaan sopii kysellä, että mikähän mahtaisi olla "vikana" hj:ssa jos auto on seissyt paikallaan tyhjäkäynnillä tai sammuksissa about 15min. Ja siitä lähtee ajeleen, niin pölläyttelee putkesta jonnin verta sinistä savua : / ja tämä vain aina pienen tauon jälkee?

Huohottaako kamalasti jos aukasee tyhjäkäynnillä öljyn täyttökorkin? Jos ei huohota niin kuuluu mun mielestä asiaan JOS se savu ei oikeesti ole sairaalloisen paksua. Ilmeneekö savua myös kylmällä konella käynnistyksen jälkeen? Tossa koneessa syötetään kuitenkin öljyä mäntien päälle eikä se öljy pala välttämättä kylmällä koneella/tyhjäkäynnillä kovinkaan tehokkaasti sieltä pois. Mulla tulee tota sinistä hetken aikaa kylmällä koneella eikä ainakaan johdu männänrenkaista. Tosin sinistä savua tulee myös suutinvikojen tai ilmavaivojen yhteydessä, mutta nythän ei vissiin ollut kyse mistään käyntihäiriöstä?

Masaman 04.05.2012 16:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 875025)
Huohottaako kamalasti jos aukasee tyhjäkäynnillä öljyn täyttökorkin? Jos ei huohota niin kuuluu mun mielestä asiaan JOS se savu ei oikeesti ole sairaalloisen paksua. Ilmeneekö savua myös kylmällä konella käynnistyksen jälkeen? Tossa koneessa syötetään kuitenkin öljyä mäntien päälle eikä se öljy pala välttämättä kylmällä koneella/tyhjäkäynnillä kovinkaan tehokkaasti sieltä pois. Mulla tulee tota sinistä hetken aikaa kylmällä koneella eikä ainakaan johdu männänrenkaista. Tosin sinistä savua tulee myös suutinvikojen tai ilmavaivojen yhteydessä, mutta nythän ei vissiin ollut kyse mistään käyntihäiriöstä?

Juu käy kyllä ihan normaalisti. Ei ilmene kylmällä koneella käynnistyksen jälkeen. Täytyypä koittaa avata korkkia vähäsen, tuo kuulostaisi kyllä aika oleelliselta että öljy ei oikein pala kylmällä koneella kunnolla pois.

Luoppis 17.07.2012 07:11

Onks nyt sitten painelaakeri entinen?

Tyhjäkäynnillä kuuluu heikkoa vingahtelua (muistuttaa vähän jotain hihnojen kiehnäysääntä) ja ääni häviää heti kun hipaiseekaan kytkinpoljinta. Tämän lisäksi kytkin pohjassa jos nostaa kierrokset johku 1200 paikkeille rupes kuulumaan jotain kopsuttelua ja antaa vähän palautetta kytkinpolkimeen, kuuluu myös vaihtaessa jossain tolla kierrosalueella kun kierrokset tippuu kytkin pohjassa.

Entä miten pitkään 61:ssä yleensä kestää normaali käyttöautona kytkin, omalla ajettu 512tkm ja huoltokirjaa 350tkm asti eikä mitään mainintaa kytkinremontista (kuitteja löytyy viimeseltä 90tkm ajalta)?

_kekkula_ 17.07.2012 08:09

Mun kytkin alkoi luistaan 400tkm kohdilla, oli painelaakeriki vaihtokunnossa.

Luoppis 29.08.2012 17:25

Siinähän se vielä laakeri sinnittelee, tietyissä tilanteissa voi havaita, että asetelma/levy on kanssa aika väsähtäneitä. Jotenka kysyn seuraavaa jos joskus sais alotettua remontin:

Paljonko mahtaa toi vaihteistopaketti painaa ja miten sen saa tiputettua/nostettua paikalleen helpoimmin, kun otetaan vielä huomioon, että käytössä ei ole nosturia eikä hallitunkkia. Onko ihan järkyttävän hankala operaatio irrottaa jakovaihteisto ensin? Mitä tiivisteitä/stefoja tarvii vaihtaa tossa samalla jos irrottaa jakiksen?

Vai olisko jo aika investoida se miggi ja rakentaa joku järkyttävän hieno vaihteistonnostokelkka?

Aisin vai Seco? Ja mitä kaikkea palikkaa saa/kannattaa ettiä vahvistettuna mallina vakiotehoiseen koneeseen?

hemmobj40 29.08.2012 18:15

Minä tein kytkinremontin BJ:hin yksin hallitunkin ja pienen hydrauli tunkin avulla. En kyllä suosittele on sen verran vaarallista hommaa jos joku sattuu pettämään tai luiskahtamaan niin voi sattua pahasti.

Luoppis 29.10.2012 14:49

Kytkinosat ja uusi silmälaakeri tilattu kun sai toisen käyttöauton viimein valmiiksi. Nyt vaan arveluttaa, ettei toi kytkimen hipasulla vaimentuva vingahtelu vaan vahingossakaan voi kuulua osittain tuhoutuneeta silmälaakerista? Ja miten mittavaa remontointia luvassa, jos onkin noin päässyt käymään?

Jappi 30.10.2012 18:59

Jos silmälaakeri on mennyt niin todennäköisesti kytkinakselin pään joutuu täyttöhitsaamaan ja sorvailemaan uusiksi. Kytkimen hipaisulla vaimentuva vinkuna viittaa kyllä painelaakeriin, kytkin pohjassa vikisevä voisi ollakin silmälaakeri.

BJ-40/76 30.10.2012 19:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 931561)
Kytkinosat ja uusi silmälaakeri tilattu kun sai toisen käyttöauton viimein valmiiksi. Nyt vaan arveluttaa, ettei toi kytkimen hipasulla vaimentuva vingahtelu vaan vahingossakaan voi kuulua osittain tuhoutuneeta silmälaakerista? Ja miten mittavaa remontointia luvassa, jos onkin noin päässyt käymään?

Painelaakeriin viittaa minunkin mielestä tuo vingahtelu, jos tosiaan vaimenee pienellä painamisella, siis siten että kytkin ei irrota.

Jos painelaakeri on saanut noinkin paljon siipeensä, voi asetelmassa olla aikamoiset kolot painelaakerin kohdalla-> uusitko asetelman?

Tarkista että se painelaakerin liukuholkki kytkin akselin päälle tulevaan holkkiin ei ole kovin hirveän väljä.
Kerran olen vaihtanut tuon holkin, joku oli ottanut jostain muusta laatikosta, ja oli 2mm väljä-> siis laakeri "roikkui"epäkeskeisesti, ja oli syönyt lautasjouseen kunnon kolot, ja nimenomaan sirahteli/vingahteli satunnaisesti, mutta hiljeni heti, kun painoi kytkintä sen verran että sijaantui paikalleen.

Luoppis 31.10.2012 16:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 932004)
Painelaakeriin viittaa minunkin mielestä tuo vingahtelu, jos tosiaan vaimenee pienellä painamisella, siis siten että kytkin ei irrota.

Jos painelaakeri on saanut noinkin paljon siipeensä, voi asetelmassa olla aikamoiset kolot painelaakerin kohdalla-> uusitko asetelman?

Tarkista että se painelaakerin liukuholkki kytkin akselin päälle tulevaan holkkiin ei ole kovin hirveän väljä.

Vingahtelu loppuu heti, kun hipaisee kytkinpolkimeen. Ja joskus kuuluu jotain jänniä ääniä kytkimen työliikkeiden aikana. Tota vinkunaa ei tosin kuule, ennen kuin paikat on kunnolla lämmennyt, mutta kyllä se silloin ihan selvä on.

Postissa odottelee nyt täysi Aisinin kytkinpaketti ja silmälaakeri. Toi liukuholkki taitaa olla marmoritiskitavaraa?

Hessu888 31.10.2012 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 910714)
Paljonko mahtaa toi vaihteistopaketti painaa ja miten sen saa tiputettua/nostettua paikalleen helpoimmin, kun otetaan vielä huomioon, että käytössä ei ole nosturia eikä hallitunkkia. Onko ihan järkyttävän hankala operaatio irrottaa jakovaihteisto ensin? Mitä tiivisteitä/stefoja tarvii vaihtaa tossa samalla jos irrottaa jakiksen?

Vai olisko jo aika investoida se miggi ja rakentaa joku järkyttävän hieno vaihteistonnostokelkka?

Vaihteistopaketti taitaa olla jotain 50-70kg, eli melkosen painava punnerrettava auton alla maatessa. Yhdellä hallitunkilla nostelu on aivan aneemista hommaa, koska vaihteisto on sen muotonen, että tunkki meinaa livetä alta helposti. Kahdella hallitunkilla menee, mutta ei ole järin mukavaa. Parempi nostovaihtoehto on nostaa siitä vaihdekepin reiästä (matto pois ja ruuveilla oleva pelti vaihdekepin ympäriltä irti), eli liina reiästä läpi ja vaihteiston ympärille ja sitten ohjaamon läpi tekee vaikka kakkosnelostesta tai nelosnelosesta palkin, helmojen kohdalle auton ulkopuolelle jotkut pukit kannattelee tota palkkia ja joku ketjutalja sitten palkista liinalle.

Kytkin kannattaa keskittää huolella asetelmaa kirratessa, niin menee vaihteiston asennus ilman vaurioita. Moponetin parin euron keskitystyökaluillakin saa homman tehtyä, mutta ite olen käyttänyt ylimäärästä vaihteiston kytkinakselin pätkää.

Jakista ei kannata mun mielestä mennä purkamaan, vie turhaan aikaa ja lopputulos voi olla huonompi kuin ennen purkamista, jos ei ole tietoa mitä tehdä ja maksaa se tiivarisatsikin jotain. Jakis kun ei purkaannu kokonaisena, vaan palasina vaan.

Luoppis 01.11.2012 15:00

Toi parrujuttu alkaa kuullostamaan nerokkaalta. Mottoria ei varmaankaan tarvitse tukea erikseen?

PERSKUTTA 01.11.2012 16:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 843699)
Menee hifistelyn puolelle, mut onhan dikitaalikello sentään aika kovaa luksusta autossa.

Onhan siinä herätyskellokin :D

Hessu888 04.11.2012 09:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 932635)
Toi parrujuttu alkaa kuullostamaan nerokkaalta. Mottoria ei varmaankaan tarvitse tukea erikseen?

Tais olla niin, että jos lootan irrottaa, niin moottori kallistuu yläreunastaan tulipeltiä vasten. En muista saiko sitä moottoria tuettua jostain hyvin.

Heikki L 04.11.2012 09:37

Muistaakseni tungin kakkosnelosen sinne koneen ja rintapellin väliin joskus.
mootttorinorsu tosta kepin reijästä toimii myös hyvin.

autotohtori 04.11.2012 20:54

Vaarallista hommaa yksin vaihdella
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hemmobj40 (Viesti 910723)
Minä tein kytkinremontin BJ:hin yksin hallitunkin ja pienen hydrauli tunkin avulla. En kyllä suosittele on sen verran vaarallista hommaa jos joku sattuu pettämään tai luiskahtamaan niin voi sattua pahasti.

Vittumaisen painava tuo vaihdelaatikko jos jää alle:rolleyes:

Luoppis 08.11.2012 00:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja autotohtori (Viesti 933751)
Vittumaisen painava tuo vaihdelaatikko jos jää alle:rolleyes:

Onneks täällä korvessa ei kukaan oo kuulemassa kuolinrääkäsyjä :D

Mä tossa mietiskelin, että sen sijaan, että toi nostopalkki tuettais auton ulkopuolelta, vois sen koko härdellin tukea auton sisältä auton lattiaan. Penkit ja ratti helvettiin niin tulee sopivasti tilanpuutetta / voi yrittää pultata vaikka penkkien pultinreikiin jos meinaa usko loppua paikallapysymisen kanssa kesken. Ja askin välittömän läheisyyteen armoton parrukasa ettei paketti lojahda lattialle ja halkaise mun hienoa betonilattiaa. Ja autoa tunkataan vasta sitten, kun aski on lattialla. Tai eihän se oikeastaan olisi edes pakollista välttämättä, liu'uttaa askia sivummalle ja pilaa uuden kytkimen ja silmälaakerin paikalleen. Sit vaan kaikki käänteisessä järjestyksessä ja elefantti jääkaappiin. Projektin alottamis- ja valmistumisaikataulut mitoitetaan Areva-tyylillä, eli hyvää tulee selvästikkin.

Hirvonen 08.11.2012 21:09

diiselit öljytilaan
 
elikkäpäs saako hj-61 ite vaihettuu syöttöpumpun ja moottorin välisen kalvon vai täytyykö viedä diesel huoltoon kun tuppaa tuo diiseli änkeemään tuonne moottorin öljytilaan... siirtopumppu jo vaidettu mutta ei auttanut:mad:

Hessu888 09.11.2012 08:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 934977)
Mä tossa mietiskelin, että sen sijaan, että toi nostopalkki tuettais auton ulkopuolelta, vois sen koko härdellin tukea auton sisältä auton lattiaan.

Ei sillä tukemisella ole muuta väliä, kuin että jollain tapaa pystyt liikuttamaan vaihteistoa auton pituussuunnassa ja ehkä vähän sivuttainkin. Jos pulttaat poikittaisen parrun johonkin kiinni, niin ei ole järin helppoa säätää vaihteiston kulmaa/asentoa sopivaksi, jotta akseli menis kytkimeen nätisti. Eikös siinä kuitenkin käy niin, että sulla on parrun ja vaihteiston välissä oleva liina/ketju tms. joko liian tiukalla (vaihteisto ei yllä paikoilleen) tai löysällä (vaihteisto on liian matalalla). On meinaan todella tarkka siitä asennosta. Paras olisi jos sitä parrua tai parrun tukia saisi liu'utettua kevyellä voimalla pituussuunnassa ja miksei vähän poikittainkin.

Ei teillä ole konevuokraamoa tai jotain harrastajaa kylillä, josta/jolta sais lainattua kolmijalkanosturia muutamalla eurolla?

BJ-40/76 09.11.2012 14:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ktmexc520 (Viesti 935262)
elikkäpäs saako hj-61 ite vaihettuu syöttöpumpun ja moottorin välisen kalvon vai täytyykö viedä diesel huoltoon kun tuppaa tuo diiseli änkeemään tuonne moottorin öljytilaan... siirtopumppu jo vaidettu mutta ei auttanut:mad:

Eipä siellä taida mitään kalvoa olla; pumpun alaosassa moottoriöljy, joka valuu tuon päätylaakerin läpi takaisin koneeseen.
-> nyt vaikuttas olevan asiaa dsl korjaamolle? itse ei oikein kannata tuota pumppua purkaa tuolta dsl puolelta...

Luoppis 10.11.2012 09:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 935358)
Ei teillä ole konevuokraamoa tai jotain harrastajaa kylillä, josta/jolta sais lainattua kolmijalkanosturia muutamalla eurolla?

Todennäköisesti vaihteiston paino itsessään pitää kyllä ton rakennelman aika hyvin paikallaan. Norsua ei ainakaan kavereilta eikä edes niiden kavereilta tunnu löytyvän. Kaverilta sain lainaan pari pylpyrää ja vaijeritaljan, mutta sillä taas ei pysty laskemaan kovinkaan hallitusti, vaikka nostoon saa varmaan riittävästi tarkkuutta, jos jaksaa viritellä noita pylpyröitä väliin. 200-250 eurolla tosin sais kyllä sen norsun itelle ja sit sitä olis kaikki lainaamassa :D

Rotta-Racing 14.11.2012 19:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 935736)
Todennäköisesti vaihteiston paino itsessään pitää kyllä ton rakennelman aika hyvin paikallaan. Norsua ei ainakaan kavereilta eikä edes niiden kavereilta tunnu löytyvän. Kaverilta sain lainaan pari pylpyrää ja vaijeritaljan, mutta sillä taas ei pysty laskemaan kovinkaan hallitusti, vaikka nostoon saa varmaan riittävästi tarkkuutta, jos jaksaa viritellä noita pylpyröitä väliin. 200-250 eurolla tosin sais kyllä sen norsun itelle ja sit sitä olis kaikki lainaamassa :D



Ite just yx viikonlopu vaihdoin kytkimen hj:hin
Apuvälineinä kaksi pullotunkkia ja kaksi liinaa :D :D
ja kone kannattaa tukea, mä tuin koneen suoraan ö-pohjasta tunkilla ni sai nostettua/laskettua laatikon asennuksen aikana. mä mietin alux tota lankkua ikkunoista sisään mut ois sotkenu mun hienon ratin ni päätin laittaa ihan vaan liinan ikkunoista ulos ja oven ali takas sisään.. ku oli liina kireellä ni kardaanit ym jutut irti ja laatiko roikku liinan varassa, sit vaan hitaasti liinaa löäysäämällä alas ja vanha kykä pois, uus tilalle ja sit pääskin jo nostelemaan laatikkoa takas..pikku liina laatikkoon taakse kiinni sieltä rungon päältä ja kiristämällä ylös sama tapa etupäälle ainoo et liina on siinä jo valmiina sit tunkilla avustaen liinaa löäysälle ja kiristys ja tunkin paikan vaihto ja sama uudestaan,, toki varmaan muillakin on ideoita helpottamaan mutt tän tein yksin ja tälleen ja ihan hyvin onnistu :D ainoa missä tarvi toista oli se ku laatikko oli tarpeeksi ylhänä ni se piti saada lähemmäs konetta et sen sai kiinni :D ihan hyvin onnistu kämäsillä työkaluilla yksin ja ensimmäistä kertaa :D nii ja vielä ulkona soramaalla :D

Hirvonen 18.11.2012 14:22

ei tule enää
 
aikaisemmin kyselin hj:ssa olevasta viasta diesel menee öljytilaan... vika poistui syöttöpumpun vaihtamisen myötä :)

0ltzi 18.11.2012 19:15

mikäs nyt on tossa hojo 61 joka seissy elokuusta. täräytin tulille ja ajoin pesulla ja pesin 20min. ajoin takas tallille ja sammutin muttei sammu enää avaimesta? enkä siis pessy konetta tms.

vartiainen 18.11.2012 19:54

Saako se sammutussolenoidi alipainetta?

0ltzi 18.11.2012 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vartiainen (Viesti 938923)
Saako se sammutussolenoidi alipainetta?

siis lähinnä vaan kysyin jos on joku yleinen juttu. en jääny tutkailee missä vika kunnei sillä nyt tarvii liikkuakkaan. tuos enne vuoden vaihdetta tarvis leimata ja sitä ennen hitsuutella pikkasen ni samalla toi pitäs korjata.

vartiainen 18.11.2012 20:11

Nappinelikon kytkykin toimii alipaineksella eli kyl nois mun ymmärtääkseni on ollut sitä et joku alipainelinja on poikki tai vuotaa niin alipainetta ei riitä tohon sammutukseenkaan. Tais olla niin et sillon ei kytke sitä nelivetoakaan napista. Jos taas nelikko pelaa niin sitten voi olla se venttiili joka päästää alipainetta siihen solenoidiin.

Luoppis 24.11.2012 18:13

Onko kellään muulla käynyt sitä, että etukardaanista on pullahtanut semmoinen päätylevy siitä liu'un päästä eli ristikon alta? Omani oli näköjään puoliksi auki ja kaikki rasvat tulee suoraan siitä ulos, eli riittääkö korjaukseen vaan, että nakuttelee sen takasin paikalleen? Ristikossa on joka tapauksessa pientä pykällystä ja sen joutuu joka tapauksessa purkamaan pois tieltä.

Hessu888 24.11.2012 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 941089)
Onko kellään muulla käynyt sitä, että etukardaanista on pullahtanut semmoinen päätylevy siitä liu'un päästä eli ristikon alta? Omani oli näköjään puoliksi auki ja kaikki rasvat tulee suoraan siitä ulos, eli riittääkö korjaukseen vaan, että nakuttelee sen takasin paikalleen? Ristikossa on joka tapauksessa pientä pykällystä ja sen joutuu joka tapauksessa purkamaan pois tieltä.

On noita ollut. Taitaa olla niin, että jos laittaa liikaa rasvaa liukuun, niin se läppä antaa ekana periksi. Eiköhän sen voi huoletta vääntää takasin ja parempi ehkä ettei heppaa edes.

Luoppis 25.11.2012 12:04

Varmaankin liian paksua rasvaa ollut, emmä kardaania menis hitsailemaan edes pisteillä. Entäs sitten toinen juttu, työns pari tippaa vaihteistoöljyä sieltä kardaanin laipan alta, kuuluuks toi vaan vuotavan stefan oireisiin vai mistä sitä öljyä muka tulee laipan läpi?

Hessu888 25.11.2012 19:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 941420)
Varmaankin liian paksua rasvaa ollut, emmä kardaania menis hitsailemaan edes pisteillä. Entäs sitten toinen juttu, työns pari tippaa vaihteistoöljyä sieltä kardaanin laipan alta, kuuluuks toi vaan vuotavan stefan oireisiin vai mistä sitä öljyä muka tulee laipan läpi?

Ei se rasvan paksuus yleensä väärä ole, vaan toiset laittaa sitä niin paljon, että koko liuku ei enää liiku. Muutama puristus riittää.

Stefa se siellä vuotaa ja yleensähän stefa alkaa vuotaa siinä vaiheessa kun laakeri on väljä. Mitään klappia ei niissä saisi tuntua.

Luoppis 26.11.2012 11:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 941591)
Mitään klappia ei niissä saisi tuntua.

Ai jos käsin heiluttelee sitä laippaa? Ei mun muistaakseni kyllä tuntunut ollenkaan heiluvan sivu- tai pitkittäissuunnassa, mutta pitää tarkistaa.

Hessu888 28.11.2012 11:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 941829)
Ai jos käsin heiluttelee sitä laippaa?

Joo

Luoppis 09.12.2012 18:55

Oonks mä vaa idiootti vai onko noi GMB:n ristikot sairaalloisen hankalia saada asennettua niin, ettei ne laakerikupit purista sitä ite ristikkoa vasten. Eikä niihin ihan kauheen hyvin rasvakaan mene, kun ei ole ristikon päissä rasvauria.

BryGgi 09.12.2012 19:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 946913)
Oonks mä vaa idiootti vai onko noi GMB:n ristikot sairaalloisen hankalia saada asennettua niin, ettei ne laakerikupit purista sitä ite ristikkoa vasten. Eikä niihin ihan kauheen hyvin rasvakaan mene, kun ei ole ristikon päissä rasvauria.

itse sain lyhyeen ajomatkaan noita ristikoita hajoitettua vaikka kuinka varovasti niitä yritin asentaa. Vinkiksi sitten veljeltä joka pelaa koneurakoinnissa nivelten kanssa enemmänkin.

Kun ristikko paikoillaan ja stopapriprikat kiinni. niin kohtuu napakka isku ristikon runkoon/haarukkaan molemmille puolille, jolloin laakerikuppi ettii oman paikkansa ja linjautuu. Loppui ne ristikoiden hajoilut siihen. Sen huoomaa kun ristikko ei linjassaan asennuksen jälkeen kun laippa ei kääntyile ilman voimaa sivuille. normaalisti sen pitää liikkua edestakaisin ihan painovoimalla.

BJ-40/76 10.12.2012 01:24

GMB(?) ristikot ja niiden "rasva"
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 946913)
Oonks mä vaa idiootti vai onko noi GMB:n ristikot sairaalloisen hankalia saada asennettua niin, ettei ne laakerikupit purista sitä ite ristikkoa vasten. Eikä niihin ihan kauheen hyvin rasvakaan mene, kun ei ole ristikon päissä rasvauria.

Itse tuhosin uuden ristikon, kun luotin että kaikki on niin kuin ennen....

Siis Tuossa gmb ristikossa nykyään jotain aivan käsittämätöntä MARKARIINIÄ????, ei sentään, markariinikin on varmaan 10 asteessa juoksevanpaa:p

Siis vaihdoin uuden ristikon kaverille, ja rasvasin siten, että molyvaseliini tuli ulos 3 kupista, ja tuo "viereinen" ei sitten halunnut purskauttaa vaseliiniä, vaikka mikä oli:cool:

No, kardaani alkoi jurista vuoden kuluttua, ja kun sen vaihdoin, niin juurikin tuo "viereinen" kuppi kuiva, ruosteessa, ja hakkaantunut! muut OK.
No kun ristikon runkoa sitten varovasti kaivoin poranterällä, niin siellä hajonneessa sakarassa oli "rasvapallo", siis aivan selvä keltainen klöntti!

Uusi ristikko saman merkkinen, ja kun "työnsin" poranterällä nuo kookosrasvat tms. pois, ennenkä asensin, niin tuo musta moly-vaseliini meni helposti, ja tirisi joka kumin välistä!

Voisko tuo alkuperäinen vaseliini? olla niin huonoa, että kuivaa nipanreiästä knööliksi, ja tukkii siten yhden kupin kanavan?

Ainakin tuo alkuperäinen keltainen rasva oli aika jankkia, kun nuo putsausjätteet oli kylmässä!

Mutta ei niin huonoa, ettei hyvääkin! tuo margariini/palmurasva.... on niin hyvää liimaamaan laakerirullat kuppeihin, että!!! (pitää koputtaa puuta:confused:, ei ole liestynyt laakerirullia pitkään aikaan kupin pohjalle)

Ja kun on ajettu jonkin aikaa, ja varsinkin jos on lämmin, niin tuo margariini? tulee helposti pois uuden vaseliinin tieltä.....
muutamalla eurolla rasvaa ja hetki aikaa, niin esim. hdj-80 remontintarve vähenee... Olispa vielä niin paljon rasvanippoja, kuin BJ-40:ssä, jossa niitä oli muistaakseni noin 20+ , ja kun kaikki nipat oli voideltu vuosi sitten, niin puuvillaisella T-paidan resulla nipat puhtaaksi, ja vaseliiniä. ja aikaa meni vartti? No, aika kultaa muistot, mutta.... kun noita nykyautoja katsoo, niin noihin 10+ vuotiaisiin vaihdetaan pari sitä ja nuo nivelet.....

ATV. H 10.12.2012 02:04

:D

Luoppis 10.12.2012 09:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi (Viesti 946942)
Kun ristikko paikoillaan ja stopapriprikat kiinni. niin kohtuu napakka isku ristikon runkoon/haarukkaan molemmille puolille, jolloin laakerikuppi ettii oman paikkansa ja linjautuu.

Tota hakkailua piti tossa harrastaa aika ankarasti, kakkosnelosta sopivasti alla ja vasaran välissä että sai ton kunnolla pyörimään. Lisäksi vähän viilailin paria lukkorengasta kun meinas mennä hermo. Saako mistään edes eri merkkisiä tarvikeristikoita, vai pitäiskö vaan hakea marmorilta? Hiluxiin laitoin kanssa yhen GMB:n ja samallaista tusailua oli sekin.

BJ-40/76 10.12.2012 13:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 947165)
Tota hakkailua piti tossa harrastaa aika ankarasti, kakkosnelosta sopivasti alla ja vasaran välissä että sai ton kunnolla pyörimään. Lisäksi vähän viilailin paria lukkorengasta kun meinas mennä hermo. Saako mistään edes eri merkkisiä tarvikeristikoita, vai pitäiskö vaan hakea marmorilta? Hiluxiin laitoin kanssa yhen GMB:n ja samallaista tusailua oli sekin.

Eihän vai ole joskus vahingossa päässyt nuo silmät vääntymään? siis joskus joku irroittanut liian raakalla voimalla?

Itse en ole törmännyt moisiin mittaepätarkkuusiin, joskus nuo sokkarikat on ollut hivenen liian ohuita, siis ristikko jäänyt väljälle.

Eiko tuossa hj:kin kardaanilaipassa ole kallistusta, jolloin herkästi tulee painettua vinoon, ja hylsä luistaa... ja laippa painuu kasaan?

Mittaappa seuraavalla kertaa tuo ristikonpaikan sisäleveys, muistaakseni sen pitäisi olla tasamillille.

Luoppis 10.12.2012 15:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 947219)
Mittaappa seuraavalla kertaa tuo ristikonpaikan sisäleveys, muistaakseni sen pitäisi olla tasamillille.

Tuo kävi mielessä asennellessa ja mittasin tönärillä ne väkästen välit ja tasan saman mittaisia olivat. Voihan sekin olla, että molemmat oli tasan saman verran sisäänpäni vääntyneitä, mutta varmaan aika epätodennäköistä. Enpä taas kiinnittänyt huomiota siihen, että osuiko mitta johonkin tasalukuun. Mutta ainakin vanhat ja uudet ristikon kupit kyllä liukuivat pois ja paikalleen ihan kohtuu kivuttomasti. En siis vääntänyt älyttömällä väkipakolla. Vanhaan ristikkoon verrattuna vaan tuo uusi ristikko oli ehkä sen ziljoonasosan korkeampi. Ja vaati tosiaan molemmissa päissä asentuakseen sen, että ensin nakuttelee kupin liian syvälle, että saa klipsit kiinni ja sitten pari miljoonasosaa pakkia.

Hessu888 10.12.2012 17:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 947235)
Tuo kävi mielessä asennellessa ja mittasin tönärillä ne väkästen välit ja tasan saman mittaisia olivat. Voihan sekin olla, että molemmat oli tasan saman verran sisäänpäni vääntyneitä, mutta varmaan aika epätodennäköistä. Enpä taas kiinnittänyt huomiota siihen, että osuiko mitta johonkin tasalukuun. Mutta ainakin vanhat ja uudet ristikon kupit kyllä liukuivat pois ja paikalleen ihan kohtuu kivuttomasti. En siis vääntänyt älyttömällä väkipakolla. Vanhaan ristikkoon verrattuna vaan tuo uusi ristikko oli ehkä sen ziljoonasosan korkeampi. Ja vaati tosiaan molemmissa päissä asentuakseen sen, että ensin nakuttelee kupin liian syvälle, että saa klipsit kiinni ja sitten pari miljoonasosaa pakkia.

Samoja huomioita olen tehnyt kanssa noiden tarvikeristikoiden kanssa. Joskus on tullut laitettua alkuperäset sokat, kun tarvikenivelen mukana tullee sokat on ollut liian paksuja sopiakseen uraan. Merkkiliikkeestä saa eri paksusia sokkia ostettua, tai ainakin on saanut aiemmin. Paras lopputulos saattaisi tulla, jos ottaisi tasaisesti vaikka sorvilla karvan verran ainesta pois ristikon joka päästä.

helmapelti 11.12.2012 18:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 941420)
Varmaankin liian paksua rasvaa ollut, emmä kardaania menis hitsailemaan edes pisteillä. Entäs sitten toinen juttu, työns pari tippaa vaihteistoöljyä sieltä kardaanin laipan alta, kuuluuks toi vaan vuotavan stefan oireisiin vai mistä sitä öljyä muka tulee laipan läpi?

Eikö tiivistepinta ole laipan ulkokehällä?
HJ:ssä on ja öljy pääsee "vapaasti" pooreja pitkin laipan sisään. Mulla oli täynnä oljyä mutta yhtään ei näkynyt vuotaneen laippojen välistä ulos.

Luoppis 21.12.2012 07:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 941591)
Stefa se siellä vuotaa ja yleensähän stefa alkaa vuotaa siinä vaiheessa kun laakeri on väljä. Mitään klappia ei niissä saisi tuntua.

Vuotaa se stefakin, kevyesti hikoillut. Mutta mikä tuossa sitten luetaan klapiksi? Laippa ei heilumalla heilu, siinä on ehkä se tuhannesosan välys, eli sitä ei saa kolisemaan tai mitenkään erityisen havaittavasti heilumaan. Entäs meneekö stefan vaihto niin, että avataan se lukitusmutteri laipan sisältä, vedetään laippa ulos ja stefa normaaliin tapaansa vaihtoon?

Hessu888 21.12.2012 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 950716)
Vuotaa se stefakin, kevyesti hikoillut. Mutta mikä tuossa sitten luetaan klapiksi? Laippa ei heilumalla heilu, siinä on ehkä se tuhannesosan välys, eli sitä ei saa kolisemaan tai mitenkään erityisen havaittavasti heilumaan. Entäs meneekö stefan vaihto niin, että avataan se lukitusmutteri laipan sisältä, vedetään laippa ulos ja stefa normaaliin tapaansa vaihtoon?

Jos kaikki on kunnossa, niin ei ole mitään klappia. Ihan superpieni klappi tuskin aiheuttaa mitään ongelmaa. Stefan vaihto juuri kuten kirjotit.

Luoppis 23.12.2012 19:29

Tuleeko mielipahaa jos uuden painelaakerin painaa ruuvipenkillä paikalleen siihen holkkiin?

Hessu888 23.12.2012 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 951635)
Tuleeko mielipahaa jos uuden painelaakerin painaa ruuvipenkillä paikalleen siihen holkkiin?

Kytkimen painelaakeristako on kyse vai mitä laakeria ja holkkia tarkoitat?

0ltzi 23.12.2012 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 951635)
Tuleeko mielipahaa jos uuden painelaakerin painaa ruuvipenkillä paikalleen siihen holkkiin?

mites se eroaa prässillä painamisesta?? lopeta het ku se on pohjassa ni hyvä tulee. ja jos ruuvipenkin leuat on kovin rihlaset ni paa vaikka rätti väliin.

0ltzi 23.12.2012 20:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 947642)
Eikö tiivistepinta ole laipan ulkokehällä?
HJ:ssä on ja öljy pääsee "vapaasti" pooreja pitkin laipan sisään. Mulla oli täynnä oljyä mutta yhtään ei näkynyt vuotaneen laippojen välistä ulos.

sama täällä. kardaanin ku irrotti ni tuli kourallinen öljyä mukana.

wilba 28.12.2012 20:00

Voiko murros(longfield) mennä niin jumiin käänettäessä et katkasee vetarin ja särkee lukon?

Luoppis 31.12.2012 16:54

Mistä saa tilattua tohon 86 vuosimalliseen korottamattomaan takaiskarit, tuntuu olevan kiven alla jostain syystä? Vai onko kyse jostain ihme luettelohäröilystä? Tuntuu olevan joku aukko tossa ennen 7/87 valmistetuissa ettei ole missään tukussa Suomen puolella eli tarjotaan tiskiltä jotain kuukausien toimitusaikaa? Vai onko uskomista tohon Toyodiy:n viitteelliseen 35€ hintaan marmorilta ja cross referencessä siihen, että takaiskarit on samat aina 87 vuosimalliin saakka? Entäs käykö noi http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/444012/3

-MaTTi- 31.12.2012 18:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 950955)
Stefan vaihto juuri kuten kirjotit.

Paitsi että se krymppiholkki kuuluis vaihtaa aina ku mutteria löysätty. Momentti mutterille tän jälkeen muistaakseni lähes 300 Nm.

Hessu888 31.12.2012 19:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 954453)
Mistä saa tilattua tohon 86 vuosimalliseen korottamattomaan takaiskarit, tuntuu olevan kiven alla jostain syystä? Vai onko kyse jostain ihme luettelohäröilystä? Tuntuu olevan joku aukko tossa ennen 7/87 valmistetuissa ettei ole missään tukussa Suomen puolella eli tarjotaan tiskiltä jotain kuukausien toimitusaikaa? Vai onko uskomista tohon Toyodiy:n viitteelliseen 35€ hintaan marmorilta ja cross referencessä siihen, että takaiskarit on samat aina 87 vuosimalliin saakka? Entäs käykö noi http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/444012/3

Mun mielestä ainoa ero noissa iskareissa on se alapään pultti (lätkä jousen alla), joka on pari milliä ohuempi noissa vanhemmissa. Voisin veikata, että joissain tarvikeiskareissa se on hoidettu niin, että ne lenkin kumit on pienemmällä sisäreiällä vanhemmissa kuin uudemmissa, mutta ite iskari olisi kuitenkin sama. Iskarit saattaa merkkiliikkeessä olla jopa edulliset, ainakin hodarissa oli, joten kannattaa ehdottomasti kysyä myös sieltä. Laadun luulis olevan ainakin yhtä hyvä kuin tarvikkeissa. Noi sun linkittämät motonetit käy varmasti nekin, kun iskarit on samat 08/1980-07/1987 eikä 85:seen asti kuten motonet ilmoittaa.

Hessu888 31.12.2012 19:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 954504)
Paitsi että se krymppiholkki kuuluis vaihtaa aina ku mutteria löysätty. Momentti mutterille tän jälkeen muistaakseni lähes 300 Nm.

Jos auton alla vaihtaa stefaa, niin mun mielestä on turvallisempi laittaa vanhalla krympillä kun uudella lipee todella helposti liian kireeksi, kun ei pääse testaamaan laipan pyörintämomenttia millään. Jos vanhalla krympillä ottaa löysät pois ja laittaa vaikka alle 1/8 kierrosta kireelle ja sinetöi mutterin, niin kyllä se ihan hyvin toimii. Näissä paljon ajetuissa kannattaisi melkeen vaihtaa ne kardaanien laipat samalla uusiin, kun stefaa vaihtaa. Laipassa on kuitenkin niin syvä ura stefan huulen kohdalla, että uuskaan stefa ei välttämättä kauaa kestä. Ausseissa taisi olla pari kymppiä kappale vaan uudet laipat. Uudella krympillä momentti tais olla jotain 360-450Nm välillä tapauksesta riippuen.

t.haapala 07.01.2013 09:22

Lainaan topikkii sen verran et mistä sais tehokkaamman laturin hoojiiseen?

Luoppis 04.02.2013 13:04

Korjattu:
- Koko kytkinsetti
- Kierroslukumittari (Johto oli juuresta poikki, kolvattu sinne anturin pohjaan uudet liitokset ja tiivistetty ratkaisumassalla)
- Takalämppärin puhaltimen katkaisija korvattu hyppyjohdolla
- Dikitaalinen kello alkoi toimia, kun kaikki isot maadoituspisteet viilattiin hapettumista, sekä latausjännitteet parani
- Hitsattu lisää
- Vaihettu perän puoleinen ristikko (meni kai vituiksi?)

Viat:
- Etupää alkaa jyristämään jossain 80km/h vauhdissa sillon kun vapaanavat on kiinni. Etuperän kardaanin laippa pyörii jonku ehkä tuuman tyhjää välyksellään, mutta vaikuttaako toi nyt vielä mihinkään? Laippa ei heilu eli laakeri on kunnossa ja perä on äänetön. Vaihoin ristikon, piti ennen vaihtoa samallaista jyrinää, nyt ehkä vähän enemmän? Paljonko tarvii ristikon vastustaa liikettä, että alkaa jyristämään? Eli pitääkö repiä kardaani taas irti ja miettiä, että miten saadaan sitä toista haarukkaa levitettyä?

Hessu888 04.02.2013 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 968229)
Vaihoin ristikon, piti ennen vaihtoa samallaista jyrinää, nyt ehkä vähän enemmän? Paljonko tarvii ristikon vastustaa liikettä, että alkaa jyristämään? Eli pitääkö repiä kardaani taas irti ja miettiä, että miten saadaan sitä toista haarukkaa levitettyä?

Oletko kattonut, että ne kardaanin nivelet on täysin linjassaan, eikä ole kääntynyt liu'un kohdalta esim. 45 astetta väärin taikka sitten vaan yhden tai kaksi hammasta?

Tuolleen pitäisi olla kuin kuvassa http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=273314

Kardaani kun on lisäks tasapainotettu tietyssä asennossa, niin sillä saattaa olla pientä merkitystä, kääntääkö pään vielä 180 astetta, jolloin on edelleen linja suora, mutta tasapainotus eri.

helmapelti 08.02.2013 18:08

Jos virta ei riitä niin akut finaalissa tai laturi, pienikin purkuvika kyykyttää akut eikä starttivirtaa ole.
Jos oikeasti tarvii latausvirtaa niin toinen laturi on helppo laittaa ilmastoinnin kompuran tilalle omalla hihnallaan.
Kai v-hihna 70A lisävirtaa parhaillaan jaksaa mikä auttaaa paljon.

Mielestäni normaalisti pinionin laakerin kuluman voi normaalisti poistaa kiristämällä krymppiholkkia.
Jos avaa vanhan liitoksen esim stefan vaihtoon niin uuden kiinnityksen mielestäni voisi kiristää vanhalla hokilla kireämmälle.
Tuo 400Nm tarvittava momentti on varmaan hämmentänyt monen maajussin mieltä ja "välykset" on poistettu 2m varrella kunnes perä ei pyöri. Sitten löysätään ja laitetaan auto myyntiin..

hjvaltzu 09.02.2013 10:28

Neuvokaas vähän mitä kannattais tehdä että sais -82 hj-60 polttoaine mittarin näyttämään oikein. Tankin kun vetää täyteen niin mittari näyttää puoleenväliin asti oikein ja sen jälkeen mittariin ei voi luottaa... Viimeksi kävi niin että mittari näytti hiukan vajaata puoltatankkia, ja silti meno loppui naftan loppuessa... Saako vanhan vielä jotenkin entrattua, vai tarviiko ruveta katselemaan uutta...

TeTaVa 10.02.2013 15:10

Mulla irtosi 5 vaihde tuosta "uutena". Syy löytyi vaihdekepin ympäriltä. Päälimmäisenä ns. verhoilu kumi kepin päällä. Sisempänä toinen suojakumi joka oli kasassa, eli "kiekkona" ja puristui korin ja kepin väliin estäen vitosen kunnollisen päälle menon, jota ei huomannut, muuten kuin vaihde hyppi pois päältä. Joskus teki saman kakkosella.
Aikani sitä "kumikiekkoa" pyöriteltyäni ja väänneltyäni se suoristui pitkäksi, toiseksi kepin suojakumiksi. Ei ku paikoilleen ja kokeileen, vaihteet toimi ja pysyi päällä.
Korin korotuksen jälkeen piti sitten kepille tehdä lisää tilaa kotelon peltiä leikkaamalla.

Takaluukun lukon purin ja liotin polttöljyssä kuten täällä jo sanottiinkin ja pesin sekä voitelin hyvin... Toimii vieläkin.

Vm. -89 huoltoautoksi rekisteröity ja otteessa sanotaan 80 nopeusrajoituksesta. Maalattuani HJ:n jäi se ruma keltainen lätkä laittamatta.

Luoppis 15.02.2013 15:01

Kierroslukumittarin anturin kolvaukset kesti kokonaiset 30km, sitten pimeni taas. Ja kello kanssa.

Etukardaanihässäkkä: Haarukat on samassa linjassa, mutta voiko se olla 180 astetta väärässä vaiheessa? Nyt on tasapainot jota kuinkin samalla puolella kardaania, vai onko noilla edes vaikutusta tai miten päin niiden kuuluis olla?

0ltzi 15.02.2013 21:30

missähän on vika kun puhallin ei toimi kun kahdella suurimalla nopeudella?

parukit 16.02.2013 09:40

Puhaltimen etuvastuksen pienenpään vastuslanka palanut poikki. Hae motonetista corollan vastus ja hio reunoja kapeammaksi 2 mm joka sivusta. Johtoliitin ja kiinnitysreiät ovat samat niin menee entisen paikalle.

0ltzi 16.02.2013 10:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja parukit (Viesti 972541)
Puhaltimen etuvastuksen pienenpään vastuslanka palanut poikki. Hae motonetista corollan vastus ja hio reunoja kapeammaksi 2 mm joka sivusta. Johtoliitin ja kiinnitysreiät ovat samat niin menee entisen paikalle.

okei. toimiiko sellanen kun se on 12 volttinen järjestelmä?? ja minkä ikäisestä corollasta?

parukit 16.02.2013 12:36

Motonet osanumero 48-8314 Carina/Corolla vm-87-91 4-napapistoke 19 €.
Alkuperäosa on suorakaide ja tässä viistokulmat. Omaani ainakin sopi hyvin reunoista vähän hiomalla, kulmat eivät aivan peity. Ei vastuslanka tiedä volteista mitään.

0ltzi 17.02.2013 14:01

missäs se etuvastus on kuusykkösessä? sukelsin pää edellä hantin lattialle sitä irrottaa mutta eihän se siellä ollu..

parukit 17.02.2013 17:03

Kuskin puolella n. 20 -25 cm kaasupolikimen yläpuolella lämppärin kennon edessä pieni muoviläpyskä kahdella ruuvilla kiinni. Johtosarja keskellä


Sivu luotu: 01:18 (GMT +2).