![]() |
|
HJ-61 pikkuvikoja
Kertoilkaas korjausvinkkejä näihin, jos jossain välissä sais fiksailtua uutta käyttelyautoa
- Kierroslukumittari ei toimi, turbon merkkivalot palaa virrat päällä koko ajan, mikä noista laturin liittimistä on se W-liitin jos sen tarkastais ensimmäisenä, vai onko vaan mittariston puolella vika? - Ylemmän takaluukun lukkopesä on jumissa, saako mistään tarvikkeena? Tai onko jotain hienoja patentti ideoita. - Kellon himmennin himmentää välillä "liikaa" :D - 5. vaihde irtoaa kytkennästään alle 90km/h vauhdissa jos veto katkeaa pehmeähkösti, ei heitä keppiä kokonaan vapaalle, muttei ole hampaatkaan kosketuksissa. Moottorijarrutuksella putoaa usein päältä viimeistään 80km/h rajalla. Joskus pysyy päällä normaalisti. Pykälä menee päälle ilman palautteita, ei pidä aski yleisestikkään mitään ääniä, en ainakaan erota mitään erikoista. Kepissa on hyvin pieni välys pykälä päällä siitä pikku puslasta, mikä siellä juuressa on, mutta kai ton pitäis vielä kuulua asiaan? Moottorin ja askin kannakkeet on alkuperäset, vaan voiko toi olla niin tarkka noista, oon sen verran laiska, etten oo vielä tutkinut että miten pienestä kolosta toi keppi tulee korin läpi? Vai onko tässä nyt vaan se pahin kauhuskenaario, että askissa pääsee rattaat liukumaan just sen verran että toi vitonen kytkeytyy vaan huulille? Ei toi tosin maantieajoa häiritse, kun en tota vitosta käytä alle 80km/h muutenkaan, mutta voishan tolle vialle jotain tehrä... Muutenhan tää toimii kun junan vessa :cool: |
Lainaus:
|
Varsinkaan jos on isommat renkaat alla.
|
Lainaus:
Niin eli me huolto/pakettiautolla olevat ei saada käyttää 5 vaihetta ollenkaan :rolleyes: :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Paku ilman abs=80km/h, tarvii lätkä.
Paku abs:llä=100km/h, ei tarvi lätkää. Vuosimallilla ei merkitystä... |
Eiks se ollu ABS ja kuskin turvatyyny niin sata, ja sitte omamassa alle 1875 sis kuskin niin saa ajella 100.
|
Lainaus:
Tossa nyt fiilistelin taas ajatuksen kanssa niin ei tossa kyllä mikään rajoita kepin liikettä. Voiko toi nyt sit johtua vaan huonosta synkrosta, vaikka vaihde ei kytkettäessä rusahda tai anna mitään muutakaan palautetta ikinä? Tietysti taas lukuun ottamatta sitä, että vähän tarvii sormenpäällä pitää pykälää päällä siihen asti että saa vedon päälle. Kertokaas nyt toi kierroslukumittarihommakin. |
ot mutta omassa huoltoauto hjiis ei tarvii 80 lätkää leimalla ja katsuri sano ku kysyin että sais ajaa 100..
|
Se kierroslukumittarin anturi on kytkinkopassa, kuskin puolella siinä sivulla. Magneettianturi joka lukee hampaita vauhtipyörän kehältä. Kannattaa seurailla sitä johtoa ja kattella, että ei poikki. Muistaakseni se johto meni vaihelaatikon yli ja sitte se liitin oli jossain siellä startti moottorin lähellä, tosi vittumaisella paikalla. Kannattaa seki kattoa, voi olla ihan kosketushäiriötä.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei mitään vittuilua, vaan kiinnostaa oikeasti. |
Lainaus:
Lainaus:
Himmennin himmentää kelloa kun pistää valot päälle, välillä se pimentää sen ruudun kokonaan ja se palaa toimintaan sitten joskus kun sattuu huvittamaan. Menee hifistelyn puolelle, mut onhan dikitaalikello sentään aika kovaa luksusta autossa. |
Lainaus:
Työmaalla asiasta vääntöä kun meinasivat jotta 100 on max nopeus kun oikein aken sivuilta olivat katsoneet. Pollliisilta asiaa kysyin ja sanoivat että -97 on vm raja ja sen uudemmilla saa ajaa vaikka 120km/h jos vaan tien nopeus sen sallii. Alkuun puhui noista ABS- jarruistakin ja sanoi että josko nopeus on rajoitettu niin asiasta on maininta rek otteessakin. |
Lainaus:
Kysymys: Mistä löytyy sallitut nopeusrajoitukset tai ajonopeudet? Kysymys pakettiautoista.Ennen vain 80 ja sit 100 mutta mikä on tänäpäivänä alle 3500 kantavan paken ajonopeus? Vastaus: Pakettiauton nopeusrajoitus on 80 tai 100 km/h. Nopeusrajoitus määräytyy seuraavien ehtojen mukaisesti: a) paketti- ja kuorma-auton (N-luokat), erikoisauton sekä M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 km/h; b) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h; c) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin eläinlääkintä-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä, 100 km/h; Massat ja rekisteröintipäivät löytyvät rekisteröintitodistuksesta. Kysymys: Pakettiauton nopeusrajoituksesta.Lasketaanko sellainen pakettiautoksi jossa on penkit matkustajien kuljettamista varten mutta jossa ei ole taxin merkkiä? Tällaisia yleensä jonkun firman merkillä olevia "pakettiautoja" liikuu usein moottoritiellä ajaen reilua 120km. Vastaus: Pakettiauton suurin sallittu nopeus määräytyy useista eri perusteista.
|
Lainaus:
|
Lainaan tät topikkii hiukan.
-89 HJ61 Kylmällä kelillä (-15C tai enemmän) alkaa nopeusmittari pitämään hirveetä surinaa ja mittari kiihdyttelee omia aikojaan. Eli oikee nopeus nousee noin viiteenkymppiin ni mittari kiihtyy johonki sataseen ittekseen vaik oikeesti pysyy nopeus siin viidessäkympissä, jos lyö kojelautaan ni hiljenee noin sekunniks ja taas alkaa surina ja kiihtyminen. Heti kun auto vähän lämpee ni vika poistuu. Mistäköhän mahtaa johtua ja onks jollain ollu samanlaista ongelmaa? |
Lainaus:
|
Omassa 61:ssa hajos takaluukun lukkopesä, asiaa tutkiessa löyty luukun sisuksista sähkömoottori joka yhdistetty keskuslukitukseen, siis kuskin ovessa keinukatkasin jolla kaikki ovet kerralla lukkoon. Takaluukun systeemistä puuttu vain sähkömoottorin ja lukkopesän välinen tanko. Siihen rakentelin tarvittavan osasen vinyylistä, estää lukkopesää painumasta alas.
Ihmetytti miks ei jo tehtaalla oltu laitettu toimimaan tai sit joku purkanu sen. |
Lainaus:
|
Tai sitten niin kuin itsellä kävi henkilömallin tojon mittarille kun oli se koneisto mittarin sisältä kulunut väljäksi, jurrasi ja surrasi aina kylmemmällä ilmalla ja aina välillä hyppi korkeammille lukemille. Sitten kunnon pakkasten tultua jurahti kerran 50km/h vauhdissa ja nappasi neulan pohjaan sellaisella voimalla että neulan akseli katkesi...
|
Mistä kohtaa löytyy jakovaihteiston tyhjennysproppu?
|
jakolaatikon peräpäästä, oikeella alhaalla, samanlaienn vasemmalla ylempänä täyttöroppu.
Täytetään niin kauna kun alkaa valuun takas. olisko 27mm avain kun käy |
Misäs pissapojan sulake / rele?
|
Jakikseen käy 24mm avain. Toi vitosen pomppiminen johtuu ihan kytkentähampaiden kuluneisuudesta, kytkentäholkin ja rattaan hampaat on kulunu vähä viistoksi, niin hakkaa moottorijarrutuksessa pois päältä. Ensiavuksi voi kokeilla vaihtaa jäykempää jousta siirtäjätangon kuulalle.
|
Lisätään tähän vielä, että lämppärin puhallin vaatii välillä pikku kopautuksen, että lähtee pyörimään. Joku satunnainen kontaktivika vai hiilet lopussa?
|
2.2t
Mites siellä tollain otteessa onko jossain katsastuksessa hävinny tonneja mulla 3.5t
akella/trafilla oli ongelmia kuin tietokone ohjelmia vaihtoi arpoi lukuja itekseen läjästä huomasin katsastaessa ja korjasi onkelman kuin otin puheeksi. |
Mitä reittejä sähkö kiertää tonne takalämppärin puhaltimeen? Puhaltimen liittimelle ei tule sähköä, kojetaulun katkaisija on vastusmittauksella ehjä, mutta sieltä ei oikeen meinaa saada mitattua jännitettä kun parhaimmillaankin satunnaisesti vaan 18V.
|
Mikä on pahin mahdollinen haittavaikutus, jos ajelee vuotavilla etuvetoakseleiden stefoilla?
|
No jos ajat napalukot auki, niin ei kai siinä muuta kuin eturenkaat sotkeentuu ja etuakseli tyhjenee öljystä jos jätät parkkiin niin, että auto on kallellaan.
|
Ja saattaa mennä jarrupalatkin vaihtoon öljyynnyttyään.
|
Öljyt tulee ulos kääntöpallojen tiivisteistä. Ei näytä menevän jarruille kuitenkaan, vaikka jarrukilpi on ulkopuolelta ihan huolella muhjussa. Renkaille ei tipu, kun vanteissa on aika reilusti levitystä. Lähinnä huoletti noiden pyöränlaakereiden puolesta, ettei ne mitenkään pääsis kärsimään?
|
Täällä varmaan sopii kysellä, että mikähän mahtaisi olla "vikana" hj:ssa jos auto on seissyt paikallaan tyhjäkäynnillä tai sammuksissa about 15min. Ja siitä lähtee ajeleen, niin pölläyttelee putkesta jonnin verta sinistä savua : / ja tämä vain aina pienen tauon jälkee?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Onks nyt sitten painelaakeri entinen?
Tyhjäkäynnillä kuuluu heikkoa vingahtelua (muistuttaa vähän jotain hihnojen kiehnäysääntä) ja ääni häviää heti kun hipaiseekaan kytkinpoljinta. Tämän lisäksi kytkin pohjassa jos nostaa kierrokset johku 1200 paikkeille rupes kuulumaan jotain kopsuttelua ja antaa vähän palautetta kytkinpolkimeen, kuuluu myös vaihtaessa jossain tolla kierrosalueella kun kierrokset tippuu kytkin pohjassa. Entä miten pitkään 61:ssä yleensä kestää normaali käyttöautona kytkin, omalla ajettu 512tkm ja huoltokirjaa 350tkm asti eikä mitään mainintaa kytkinremontista (kuitteja löytyy viimeseltä 90tkm ajalta)? |
Mun kytkin alkoi luistaan 400tkm kohdilla, oli painelaakeriki vaihtokunnossa.
|
Siinähän se vielä laakeri sinnittelee, tietyissä tilanteissa voi havaita, että asetelma/levy on kanssa aika väsähtäneitä. Jotenka kysyn seuraavaa jos joskus sais alotettua remontin:
Paljonko mahtaa toi vaihteistopaketti painaa ja miten sen saa tiputettua/nostettua paikalleen helpoimmin, kun otetaan vielä huomioon, että käytössä ei ole nosturia eikä hallitunkkia. Onko ihan järkyttävän hankala operaatio irrottaa jakovaihteisto ensin? Mitä tiivisteitä/stefoja tarvii vaihtaa tossa samalla jos irrottaa jakiksen? Vai olisko jo aika investoida se miggi ja rakentaa joku järkyttävän hieno vaihteistonnostokelkka? Aisin vai Seco? Ja mitä kaikkea palikkaa saa/kannattaa ettiä vahvistettuna mallina vakiotehoiseen koneeseen? |
Minä tein kytkinremontin BJ:hin yksin hallitunkin ja pienen hydrauli tunkin avulla. En kyllä suosittele on sen verran vaarallista hommaa jos joku sattuu pettämään tai luiskahtamaan niin voi sattua pahasti.
|
Kytkinosat ja uusi silmälaakeri tilattu kun sai toisen käyttöauton viimein valmiiksi. Nyt vaan arveluttaa, ettei toi kytkimen hipasulla vaimentuva vingahtelu vaan vahingossakaan voi kuulua osittain tuhoutuneeta silmälaakerista? Ja miten mittavaa remontointia luvassa, jos onkin noin päässyt käymään?
|
Jos silmälaakeri on mennyt niin todennäköisesti kytkinakselin pään joutuu täyttöhitsaamaan ja sorvailemaan uusiksi. Kytkimen hipaisulla vaimentuva vinkuna viittaa kyllä painelaakeriin, kytkin pohjassa vikisevä voisi ollakin silmälaakeri.
|
Lainaus:
Jos painelaakeri on saanut noinkin paljon siipeensä, voi asetelmassa olla aikamoiset kolot painelaakerin kohdalla-> uusitko asetelman? Tarkista että se painelaakerin liukuholkki kytkin akselin päälle tulevaan holkkiin ei ole kovin hirveän väljä. Kerran olen vaihtanut tuon holkin, joku oli ottanut jostain muusta laatikosta, ja oli 2mm väljä-> siis laakeri "roikkui"epäkeskeisesti, ja oli syönyt lautasjouseen kunnon kolot, ja nimenomaan sirahteli/vingahteli satunnaisesti, mutta hiljeni heti, kun painoi kytkintä sen verran että sijaantui paikalleen. |
Lainaus:
Postissa odottelee nyt täysi Aisinin kytkinpaketti ja silmälaakeri. Toi liukuholkki taitaa olla marmoritiskitavaraa? |
Lainaus:
Kytkin kannattaa keskittää huolella asetelmaa kirratessa, niin menee vaihteiston asennus ilman vaurioita. Moponetin parin euron keskitystyökaluillakin saa homman tehtyä, mutta ite olen käyttänyt ylimäärästä vaihteiston kytkinakselin pätkää. Jakista ei kannata mun mielestä mennä purkamaan, vie turhaan aikaa ja lopputulos voi olla huonompi kuin ennen purkamista, jos ei ole tietoa mitä tehdä ja maksaa se tiivarisatsikin jotain. Jakis kun ei purkaannu kokonaisena, vaan palasina vaan. |
Toi parrujuttu alkaa kuullostamaan nerokkaalta. Mottoria ei varmaankaan tarvitse tukea erikseen?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Muistaakseni tungin kakkosnelosen sinne koneen ja rintapellin väliin joskus.
mootttorinorsu tosta kepin reijästä toimii myös hyvin. |
Vaarallista hommaa yksin vaihdella
Lainaus:
|
Lainaus:
Mä tossa mietiskelin, että sen sijaan, että toi nostopalkki tuettais auton ulkopuolelta, vois sen koko härdellin tukea auton sisältä auton lattiaan. Penkit ja ratti helvettiin niin tulee sopivasti tilanpuutetta / voi yrittää pultata vaikka penkkien pultinreikiin jos meinaa usko loppua paikallapysymisen kanssa kesken. Ja askin välittömän läheisyyteen armoton parrukasa ettei paketti lojahda lattialle ja halkaise mun hienoa betonilattiaa. Ja autoa tunkataan vasta sitten, kun aski on lattialla. Tai eihän se oikeastaan olisi edes pakollista välttämättä, liu'uttaa askia sivummalle ja pilaa uuden kytkimen ja silmälaakerin paikalleen. Sit vaan kaikki käänteisessä järjestyksessä ja elefantti jääkaappiin. Projektin alottamis- ja valmistumisaikataulut mitoitetaan Areva-tyylillä, eli hyvää tulee selvästikkin. |
diiselit öljytilaan
elikkäpäs saako hj-61 ite vaihettuu syöttöpumpun ja moottorin välisen kalvon vai täytyykö viedä diesel huoltoon kun tuppaa tuo diiseli änkeemään tuonne moottorin öljytilaan... siirtopumppu jo vaidettu mutta ei auttanut:mad:
|
Lainaus:
Ei teillä ole konevuokraamoa tai jotain harrastajaa kylillä, josta/jolta sais lainattua kolmijalkanosturia muutamalla eurolla? |
Lainaus:
-> nyt vaikuttas olevan asiaa dsl korjaamolle? itse ei oikein kannata tuota pumppua purkaa tuolta dsl puolelta... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ite just yx viikonlopu vaihdoin kytkimen hj:hin Apuvälineinä kaksi pullotunkkia ja kaksi liinaa :D :D ja kone kannattaa tukea, mä tuin koneen suoraan ö-pohjasta tunkilla ni sai nostettua/laskettua laatikon asennuksen aikana. mä mietin alux tota lankkua ikkunoista sisään mut ois sotkenu mun hienon ratin ni päätin laittaa ihan vaan liinan ikkunoista ulos ja oven ali takas sisään.. ku oli liina kireellä ni kardaanit ym jutut irti ja laatiko roikku liinan varassa, sit vaan hitaasti liinaa löäysäämällä alas ja vanha kykä pois, uus tilalle ja sit pääskin jo nostelemaan laatikkoa takas..pikku liina laatikkoon taakse kiinni sieltä rungon päältä ja kiristämällä ylös sama tapa etupäälle ainoo et liina on siinä jo valmiina sit tunkilla avustaen liinaa löäysälle ja kiristys ja tunkin paikan vaihto ja sama uudestaan,, toki varmaan muillakin on ideoita helpottamaan mutt tän tein yksin ja tälleen ja ihan hyvin onnistu :D ainoa missä tarvi toista oli se ku laatikko oli tarpeeksi ylhänä ni se piti saada lähemmäs konetta et sen sai kiinni :D ihan hyvin onnistu kämäsillä työkaluilla yksin ja ensimmäistä kertaa :D nii ja vielä ulkona soramaalla :D |
ei tule enää
aikaisemmin kyselin hj:ssa olevasta viasta diesel menee öljytilaan... vika poistui syöttöpumpun vaihtamisen myötä :)
|
mikäs nyt on tossa hojo 61 joka seissy elokuusta. täräytin tulille ja ajoin pesulla ja pesin 20min. ajoin takas tallille ja sammutin muttei sammu enää avaimesta? enkä siis pessy konetta tms.
|
Saako se sammutussolenoidi alipainetta?
|
Lainaus:
|
Nappinelikon kytkykin toimii alipaineksella eli kyl nois mun ymmärtääkseni on ollut sitä et joku alipainelinja on poikki tai vuotaa niin alipainetta ei riitä tohon sammutukseenkaan. Tais olla niin et sillon ei kytke sitä nelivetoakaan napista. Jos taas nelikko pelaa niin sitten voi olla se venttiili joka päästää alipainetta siihen solenoidiin.
|
Onko kellään muulla käynyt sitä, että etukardaanista on pullahtanut semmoinen päätylevy siitä liu'un päästä eli ristikon alta? Omani oli näköjään puoliksi auki ja kaikki rasvat tulee suoraan siitä ulos, eli riittääkö korjaukseen vaan, että nakuttelee sen takasin paikalleen? Ristikossa on joka tapauksessa pientä pykällystä ja sen joutuu joka tapauksessa purkamaan pois tieltä.
|
Lainaus:
|
Varmaankin liian paksua rasvaa ollut, emmä kardaania menis hitsailemaan edes pisteillä. Entäs sitten toinen juttu, työns pari tippaa vaihteistoöljyä sieltä kardaanin laipan alta, kuuluuks toi vaan vuotavan stefan oireisiin vai mistä sitä öljyä muka tulee laipan läpi?
|
Lainaus:
Stefa se siellä vuotaa ja yleensähän stefa alkaa vuotaa siinä vaiheessa kun laakeri on väljä. Mitään klappia ei niissä saisi tuntua. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Oonks mä vaa idiootti vai onko noi GMB:n ristikot sairaalloisen hankalia saada asennettua niin, ettei ne laakerikupit purista sitä ite ristikkoa vasten. Eikä niihin ihan kauheen hyvin rasvakaan mene, kun ei ole ristikon päissä rasvauria.
|
Lainaus:
Kun ristikko paikoillaan ja stopapriprikat kiinni. niin kohtuu napakka isku ristikon runkoon/haarukkaan molemmille puolille, jolloin laakerikuppi ettii oman paikkansa ja linjautuu. Loppui ne ristikoiden hajoilut siihen. Sen huoomaa kun ristikko ei linjassaan asennuksen jälkeen kun laippa ei kääntyile ilman voimaa sivuille. normaalisti sen pitää liikkua edestakaisin ihan painovoimalla. |
GMB(?) ristikot ja niiden "rasva"
Lainaus:
Siis Tuossa gmb ristikossa nykyään jotain aivan käsittämätöntä MARKARIINIÄ????, ei sentään, markariinikin on varmaan 10 asteessa juoksevanpaa:p Siis vaihdoin uuden ristikon kaverille, ja rasvasin siten, että molyvaseliini tuli ulos 3 kupista, ja tuo "viereinen" ei sitten halunnut purskauttaa vaseliiniä, vaikka mikä oli:cool: No, kardaani alkoi jurista vuoden kuluttua, ja kun sen vaihdoin, niin juurikin tuo "viereinen" kuppi kuiva, ruosteessa, ja hakkaantunut! muut OK. No kun ristikon runkoa sitten varovasti kaivoin poranterällä, niin siellä hajonneessa sakarassa oli "rasvapallo", siis aivan selvä keltainen klöntti! Uusi ristikko saman merkkinen, ja kun "työnsin" poranterällä nuo kookosrasvat tms. pois, ennenkä asensin, niin tuo musta moly-vaseliini meni helposti, ja tirisi joka kumin välistä! Voisko tuo alkuperäinen vaseliini? olla niin huonoa, että kuivaa nipanreiästä knööliksi, ja tukkii siten yhden kupin kanavan? Ainakin tuo alkuperäinen keltainen rasva oli aika jankkia, kun nuo putsausjätteet oli kylmässä! Mutta ei niin huonoa, ettei hyvääkin! tuo margariini/palmurasva.... on niin hyvää liimaamaan laakerirullat kuppeihin, että!!! (pitää koputtaa puuta:confused:, ei ole liestynyt laakerirullia pitkään aikaan kupin pohjalle) Ja kun on ajettu jonkin aikaa, ja varsinkin jos on lämmin, niin tuo margariini? tulee helposti pois uuden vaseliinin tieltä..... muutamalla eurolla rasvaa ja hetki aikaa, niin esim. hdj-80 remontintarve vähenee... Olispa vielä niin paljon rasvanippoja, kuin BJ-40:ssä, jossa niitä oli muistaakseni noin 20+ , ja kun kaikki nipat oli voideltu vuosi sitten, niin puuvillaisella T-paidan resulla nipat puhtaaksi, ja vaseliiniä. ja aikaa meni vartti? No, aika kultaa muistot, mutta.... kun noita nykyautoja katsoo, niin noihin 10+ vuotiaisiin vaihdetaan pari sitä ja nuo nivelet..... |
:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Itse en ole törmännyt moisiin mittaepätarkkuusiin, joskus nuo sokkarikat on ollut hivenen liian ohuita, siis ristikko jäänyt väljälle. Eiko tuossa hj:kin kardaanilaipassa ole kallistusta, jolloin herkästi tulee painettua vinoon, ja hylsä luistaa... ja laippa painuu kasaan? Mittaappa seuraavalla kertaa tuo ristikonpaikan sisäleveys, muistaakseni sen pitäisi olla tasamillille. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
HJ:ssä on ja öljy pääsee "vapaasti" pooreja pitkin laipan sisään. Mulla oli täynnä oljyä mutta yhtään ei näkynyt vuotaneen laippojen välistä ulos. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuleeko mielipahaa jos uuden painelaakerin painaa ruuvipenkillä paikalleen siihen holkkiin?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Voiko murros(longfield) mennä niin jumiin käänettäessä et katkasee vetarin ja särkee lukon?
|
Mistä saa tilattua tohon 86 vuosimalliseen korottamattomaan takaiskarit, tuntuu olevan kiven alla jostain syystä? Vai onko kyse jostain ihme luettelohäröilystä? Tuntuu olevan joku aukko tossa ennen 7/87 valmistetuissa ettei ole missään tukussa Suomen puolella eli tarjotaan tiskiltä jotain kuukausien toimitusaikaa? Vai onko uskomista tohon Toyodiy:n viitteelliseen 35€ hintaan marmorilta ja cross referencessä siihen, että takaiskarit on samat aina 87 vuosimalliin saakka? Entäs käykö noi http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/444012/3
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaan topikkii sen verran et mistä sais tehokkaamman laturin hoojiiseen?
|
Korjattu:
- Koko kytkinsetti - Kierroslukumittari (Johto oli juuresta poikki, kolvattu sinne anturin pohjaan uudet liitokset ja tiivistetty ratkaisumassalla) - Takalämppärin puhaltimen katkaisija korvattu hyppyjohdolla - Dikitaalinen kello alkoi toimia, kun kaikki isot maadoituspisteet viilattiin hapettumista, sekä latausjännitteet parani - Hitsattu lisää - Vaihettu perän puoleinen ristikko (meni kai vituiksi?) Viat: - Etupää alkaa jyristämään jossain 80km/h vauhdissa sillon kun vapaanavat on kiinni. Etuperän kardaanin laippa pyörii jonku ehkä tuuman tyhjää välyksellään, mutta vaikuttaako toi nyt vielä mihinkään? Laippa ei heilu eli laakeri on kunnossa ja perä on äänetön. Vaihoin ristikon, piti ennen vaihtoa samallaista jyrinää, nyt ehkä vähän enemmän? Paljonko tarvii ristikon vastustaa liikettä, että alkaa jyristämään? Eli pitääkö repiä kardaani taas irti ja miettiä, että miten saadaan sitä toista haarukkaa levitettyä? |
Lainaus:
Tuolleen pitäisi olla kuin kuvassa http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=273314 Kardaani kun on lisäks tasapainotettu tietyssä asennossa, niin sillä saattaa olla pientä merkitystä, kääntääkö pään vielä 180 astetta, jolloin on edelleen linja suora, mutta tasapainotus eri. |
Jos virta ei riitä niin akut finaalissa tai laturi, pienikin purkuvika kyykyttää akut eikä starttivirtaa ole.
Jos oikeasti tarvii latausvirtaa niin toinen laturi on helppo laittaa ilmastoinnin kompuran tilalle omalla hihnallaan. Kai v-hihna 70A lisävirtaa parhaillaan jaksaa mikä auttaaa paljon. Mielestäni normaalisti pinionin laakerin kuluman voi normaalisti poistaa kiristämällä krymppiholkkia. Jos avaa vanhan liitoksen esim stefan vaihtoon niin uuden kiinnityksen mielestäni voisi kiristää vanhalla hokilla kireämmälle. Tuo 400Nm tarvittava momentti on varmaan hämmentänyt monen maajussin mieltä ja "välykset" on poistettu 2m varrella kunnes perä ei pyöri. Sitten löysätään ja laitetaan auto myyntiin.. |
Neuvokaas vähän mitä kannattais tehdä että sais -82 hj-60 polttoaine mittarin näyttämään oikein. Tankin kun vetää täyteen niin mittari näyttää puoleenväliin asti oikein ja sen jälkeen mittariin ei voi luottaa... Viimeksi kävi niin että mittari näytti hiukan vajaata puoltatankkia, ja silti meno loppui naftan loppuessa... Saako vanhan vielä jotenkin entrattua, vai tarviiko ruveta katselemaan uutta...
|
Mulla irtosi 5 vaihde tuosta "uutena". Syy löytyi vaihdekepin ympäriltä. Päälimmäisenä ns. verhoilu kumi kepin päällä. Sisempänä toinen suojakumi joka oli kasassa, eli "kiekkona" ja puristui korin ja kepin väliin estäen vitosen kunnollisen päälle menon, jota ei huomannut, muuten kuin vaihde hyppi pois päältä. Joskus teki saman kakkosella.
Aikani sitä "kumikiekkoa" pyöriteltyäni ja väänneltyäni se suoristui pitkäksi, toiseksi kepin suojakumiksi. Ei ku paikoilleen ja kokeileen, vaihteet toimi ja pysyi päällä. Korin korotuksen jälkeen piti sitten kepille tehdä lisää tilaa kotelon peltiä leikkaamalla. Takaluukun lukon purin ja liotin polttöljyssä kuten täällä jo sanottiinkin ja pesin sekä voitelin hyvin... Toimii vieläkin. Vm. -89 huoltoautoksi rekisteröity ja otteessa sanotaan 80 nopeusrajoituksesta. Maalattuani HJ:n jäi se ruma keltainen lätkä laittamatta. |
Kierroslukumittarin anturin kolvaukset kesti kokonaiset 30km, sitten pimeni taas. Ja kello kanssa.
Etukardaanihässäkkä: Haarukat on samassa linjassa, mutta voiko se olla 180 astetta väärässä vaiheessa? Nyt on tasapainot jota kuinkin samalla puolella kardaania, vai onko noilla edes vaikutusta tai miten päin niiden kuuluis olla? |
missähän on vika kun puhallin ei toimi kun kahdella suurimalla nopeudella?
|
Puhaltimen etuvastuksen pienenpään vastuslanka palanut poikki. Hae motonetista corollan vastus ja hio reunoja kapeammaksi 2 mm joka sivusta. Johtoliitin ja kiinnitysreiät ovat samat niin menee entisen paikalle.
|
Lainaus:
|
Motonet osanumero 48-8314 Carina/Corolla vm-87-91 4-napapistoke 19 €.
Alkuperäosa on suorakaide ja tässä viistokulmat. Omaani ainakin sopi hyvin reunoista vähän hiomalla, kulmat eivät aivan peity. Ei vastuslanka tiedä volteista mitään. |
missäs se etuvastus on kuusykkösessä? sukelsin pää edellä hantin lattialle sitä irrottaa mutta eihän se siellä ollu..
|
Kuskin puolella n. 20 -25 cm kaasupolikimen yläpuolella lämppärin kennon edessä pieni muoviläpyskä kahdella ruuvilla kiinni. Johtosarja keskellä
|
Sivu luotu: 01:18 (GMT +2). |
|