![]() |
|
Crossiauto isoon luokkaan
Tiimin ensimmäinen auto, omavalmisteinen Lantsikka on tullut matkansa päähän. Auto on jo kokemut yhden isomman entisöinnin ja toista ei enää tehdä. Se puretaan ja tekniikasta rakennetaan uusi crossiin suunnattu putkirunkoauto. Valmistumistavoite Klaperjaht 2012, mikäli ne järjestetään.
Lantsikan huonot puolet olivat alunalkaenkin liian lyhyt akseliväli (230 cm), suora runko jonka vuoksi siitä tuli liian korkea sekä nykypäivänä jo liiaksi venynyt kori jonka luukut eivät pysy ajon aikana kiinni. Mutta se on ollut mestarinsa ensimmäinen tekele aikoina jolloin offroad on tullut hänelle ihan uutena juttuna ja käytännön tietoa ei ole voinut olla riittävästi oikeanlaisen auton rakentamiseen. Sain luvan seurata kamerani kanssa purku- sekä rakennusprojektia. Tästä tulee tarina kuvaajan näkökulmasta. Mahdollisiin kysymyksiin tai kommenteihin on mestari itse lupautunut vastailemaan. Projekti alkoi jo muutama päivä sitten akseleiden rakentelulla. Lantsikassa on moggilaiset peltiperäakselit jotka ovat moneen otteeseen osoittautuneet liian heikoiksi porttaaliboxien kohdilta. Latsikassakin boxeja on mennyt rikki useamman kerran. Koska nurkista löytyi riittävän paljon osia valuakseleista, päätettiin niistä rakentaa kapeat akselit. Rakentaa todellakin sillä osia oli sekä kapeista että leveistä. Niissä on yllättävän paljon eroja jotka tulivat vasta tässä vaiheessa ilmi. Työ ei ollutkaan ihan läpivetojuttu. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97071 Tässä etuakselin rakennussarja. Tästäkin akselista on perämurikan keskiosa lainattu aikoinaan Rokkariin, mutta onneksi nurkista löytyi vastaava tilalle. Lisäksi tämä on kyllä ollut aikoinaan kapea, mutta jossain vaiheessa levennetty. Nyt se piti kaventaa uudestaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97072 Tähän autoon tehdään avokardaani. Sen vuoksi piti tehdä pieniä muutoksia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97073 Hommasta voi saada hankalankin. Kaippa näitä vetoakselin neulalaakereitakin on jossain tarvittu kun poissa olivat. Onneksi niitäkin löytyi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97074 Mutta kasaanpäin menee lopulta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97075 Taka-akseli oli hieman vähätöisempi. Se oli valmiiksi kapea. Ainoat muutokset mitkä tehtiin oli avokardaaniin liittyvät. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97076 Valmistuttuaan akselit siirrettiin pihalle odottamaan viikonloppua. Tästä se sitten alkaa, pöytä sisään sulamaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97077 Pöytälevy on hyvä rakennusalusta kun siihen saa suoraan heppailla kaikki kiinni. Mukavampi rakennella ja suunnitella kun tekele pysyy hyvin paikallaan. Akseliväli tulee olemaan 270 cm. Vähän niinkuin näin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97078 Vaikka tästä tulee putkirunkoauto, perusrunko tehdään vahvasta palkista. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97079 Tyyliin näin. Tällaisella ratkaisulla on ainakin yksi toteutettu ja sen vuoksi rohkenemme sanoa että ei hullumpi juttu. Tämän ratkaisun kehittelijä ei löydy oman tiimimme sisältä, me vain matkimme hyvää ideaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97080 Tässä alkaa olemaan hahmoa ja seuraavaksi voidaan alkaa tekemään putkirunkoa. Putkirungon päämestariksi tulee LapaTeamin kaveri, Ossi on siinä vaiheessa lähinnä apupoika. Putkirungon valmistus on näillä näkymin tarkoitus aloittaa ensi tiistaina. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97081 Lantsikka sisään. Tämännäköisenä sillä on viimeiset ajot ajettu. Viimeisin tapahtuma oli toimia Kuttulandian vinssausautona. Täysin toimiva tekniikaltaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97082 Tässä autossa ei ole koskaan ollut matkustajille mitään mukavuuksia. Kori on ollut niin huojuva että kaikkia on pitänyt varoittaa ettei laita sormiaan ihan mihin väliin. Viimeisen entisöinnin yhteydessä vaihdettiin kokonaan uusi kori. Tämän operaation jälkeen autosta tuli entistäkin korkeampi ja huojuvampi. Allekirjoittanut itse kutsui tätä PomppuHyttäLantsikaksi. PomppuHyttäLantsikka. Pelkääjän paikalla Olkku. Tämä projekti ikävä kyllä alkoi aika pitkällä osuudella tyyliin näin on tehty. Tekopäivät ovat olleet viikolla pari iltaa sekä nyt tämä päivä lauantai. Huomenna lisää sunnuntain aikaansaannoksista. |
Tähän projektiinko ossi oli eilen putkee hakemassa. Seurataan mielenkiinnolla ja tullaan paikan päällekkin kyllä katselemaan mitä siä oikein tapahtuu. Ps. pistin ossille vähän yv:tä
|
joo kaiken näköstä rautaa tuli haettua taisin päästä lantsikan hytästäkin eroon
|
Joo niin taisit.
|
Muistithan tarkastaa kaikkien portaaline ja perien välitykset, että meni kerralla yhteensopivat?????? Mogeissa kun tuppaa noissa oleen hiuksen hienoja eroja:rolleyes:
|
joo onneks tuli katottua on niitä moneen lähtöön nyt siellä on 7,5 välitykset
|
Meinaa kuvaajalla tulla kiire pysyä projektissa mukana. Normaalisti siihen aikaan kun porukka heräilee sunnuntaiaamulla, Ossi on jo saanut aikaiseksi vaikka mitä. Niin tänäänkin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97234 Keulan purkamista aloiteltu. Tarkoitus on ensiksi irroittaa moottori/vaihdelaatikkopaketti. Muita vasta tarpeen mukaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97238 Uljas OM603 sen omalla automaatilla. Palvellut hyvin vuosikaudet ja toivottavasti myös jatkossakin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97236 Pientä pesua ja siirto rakentelupuolelle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97235 Kun päivä oli valjennut kuvasin loppu auton ennen kuin siirsimme sen takapihalle. Sieltä sitten haetaan osaa aina kun tarve tulee. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97240 Pitäisikö sanoa että Ossi on nyt "ostanut renkaat ja elämän". Ihan vaan lainatakseni yhtä palstalla aikoinaan esitettyä kommentia Ossin traktorin renkaista. Nämä renkaat ovat olleet meillä varastossa jo kauan, mutta ainoa kerta kun niitä on käytetty oli viime vuonna Sastamalan vappuparaatissa Rokkarin alla. Se vuosien saatossa tullut arvostelujen määrä liittyen traktorin renkaisiin voi tämän auton kohdalla olla nyt historiaa. Lantsikassa olleet Venäläiset traktorin renkaat jäävät Mitsun vararenkaiksi. Nämä ehkä nyt käyttöön otettavat Boggerit ovat kokoa 44 tuumaa. Toivottavasti tuo Mersun moottori jaksaa jauhaa voimaa senverran että Boggeri pyörii iloisesti prutakossa. Itse hieman pelkään että ei, mutta siinä tapauksessa vaihdetaan pienempää alle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97239 Volvo Mäyriksen jakolaatikko on päivän sana. Lantsikassa palvellut itse lyhennetty moggilainen jakolaatikko ei kelpaa tähän projektiin. Nyt arvostetaan pienempää painoa, kokoa ja parempia välityksiä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97241 Joitain auton piirteitä alkaa muodostumaan. Helpottaahan se suunnittelua kun kaikkia voi tässä pöydällä ensin hahmotella. Tässä pöytävaiheessa on vielä mahdollista korjata mahdolliset virhearvioinnit. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97243 Ensimmäiset vastoinkäymiset kun moottoria sovitettiin. Ahdas uhkaa tulla ja runkopalkkeja piti hieman vielä säädellä. Etuakselin perämurikka on sopivasti tiellä ja ison kokonsa puolesta sanelee aika tarkkaan moottorin sijoittumisen. Matalaa autoa suunniteltiin mutta kai tästäkin lintutorni vielä tulee kuten edeltäjänsäkin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97244 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97245 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97246 Lantsikan etuvinssinä on toiminut itse rakennettu hydraulinen vinssi jossa on osia niin Toyotan HJ:n kuin Hiabinkin vinssistä. Sitä on nyt tarkoitus tehostaa tämän näköisellä pumpulla. Nopeutta tarvitaan nimittäin aika paljon lisää mikäli mielii crossissa pärjätä. Nykyinen on aivan liian hidas. Tässä nyt lähinnä testaillaan miten pumppu sopii keulalle ja kuinka paljon runkopalkkeja pitää jatkaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97253 Tukivarret ovat merkkiä Pajero. Etupäässä niidenkin kohdalla tulee ahdasta. Moottorin öljypohjaa pitää muokata jotta ei ihan näin lähellä mentäisi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97242 Takapäässä on tilaa jo paljon enemmän. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97247 Moottorin tuentaa tekemässä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97250 Tämän näköinen valmiina. Nyt täytyy muistuttaa että monet kiinnitykset ovat vielä tässä vaiheessa hahmotelmia tai vaan kevyesti heppailtuja. Niitä kun voidaan vielä joutua siirtelemään moneen kertaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97249 Toisen puolen kiinnitys. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97248 Valmet traktorin kampiakseli. Näitä kasvaa erään naapurin takapihalla. On jo toinen sen pihan sadosta noudettu. Tästä käytetään vain tuo booriakseli. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97251 Jäljelle jäi vielä hyvää romurautaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97252 Akseli sovitelviin pyörittämään jakolaatikkoa. Ainakin materiaali vaikuttaa kovalta mutta kokemusta tämän ratkaisun toimivuudesta ei meillä ole. Kestääkö käytössä. Mutta ei tuo moottorikaan mikään sen suurempi voimanpesä ole. Tai voisi olla jos siitä sellainen tehtäisiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97254 Mutta nyt kun tekniikka on osaksi kiinnitetty on helppo hahmottaa mille kohtaa taka-akselin murikka pitää sijoittua. Huomenna teemana on sen siirtäminen oikeaan linjaan. Nopean tuntuista tämä alku on aina joka projetin kohdalla ollut. Kummasti se sitten hidastuu kun alkaa nippeli nappeli asennukset. Klaperjahtin sääntöjen suhteen meillä on pientä epäselvyyttä esimerkiksi siitä että onko siellä määritelty kovinkin tarkasti rengaskoot. Käykö nämä Boggerit. Suomalaisissa crossikisoissa sellaisia rajoituksia ei taida olla. Painotavoitetta ei ole asetettu. Tästä tulee mikä tulee. Vitsinä Ossi taisi heittää että max 1600 kg ja nauroi päälle. Se nyt olisi hänelle jo aika kova tavoite. Mutta sittenhän tämä painaisi 1000 kg vähemmän kuin Moggi Pajeromme. :p |
Painotavoitetta ei ole asetettu. Tästä tulee mikä tulee. Vitsinä Ossi taisi heittää että max 1600 kg ja nauroi päälle. Se nyt olisi hänelle jo aika kova tavoite. Mutta sittenhän tämä painaisi 1000 kg vähemmän kuin Moggi Pajeromme.
__________________ mulla spideri tuli painaan 1280kg ,tästä voidaan päätellä että tuskin paljoa alle 2000kg tulee toi teiän vehjes painamaan, valitettavasti:rolleyes: |
Lainaus:
|
hienoa settiä - ja tuo pöydällä työstäminen !!! jawohl ;)
ja niinkuin siellä(kin) varmaan on tiedossa: OM603A öljypohjan patti on kokolailla helposti pienennettävissä tai jopa pois otettavissa, eli siitä ei kannata paljoa murehtia eikä liioin siitä jaksaako 44" sillä pyöriä, jaksaa varmasti, jollei tuossa iskussa niin ahistuslääkkeet ei paljoa maksa, niitähän löytyy jopa käytettyinä kun ST ukot pohojammaala haluaa aina vaan uuempia ja isoompia... eli 2 x peukku täältä !!! |
hienolta näyttää! ja lääkettä on tiedossa jos voima loppuu kesken :D
|
Lainaus:
|
täytyy taas tulla tallissa poikkeemaan;)
|
Teillä tota virtaa piisaa! Tsemppiä tähänkin projektiin :)
|
Kohta koko palsta pyörii nurkissa vakoilemassa..
mä kans! Pitääpä ottaa kärry mukaan jotta kaiken ylimääräisen motivaation saa raijattua mukaan.. :D:D |
Lainaus:
Mitäs toi merssun kone painaa? Meinaan kyl toi vois jäädä alle 2000kg, jos oikein tarkkaan pihistelee (vertailen päässäni Moggsterin painoon). |
Päivä alkoi kompromissilla. Ulkopuolinen voisi sanoa sitä vaikka peräksi antamiseksi.
Pientä vihiä oli ihan omasta takaa ettei sitä taka-akselin murikkaa ihan miten vaan siirrellä etteikö se vaikuttaisi esimerkiksi vetareiden sijoittumiseen. Tasauspyörästön lukko kun kumminkin taakse halutaan ja ei olla valmiita vetareita teettämään. Pieni purkuoperaatio taka-akselila vahvisti epäilyt siitä että vetarit jouduttaisiin teettämään, joten päätös oli että murikka on ja pysyy paikallaan. Näin voidaan hyödyntää mogin omat vetarit. Jos vetarit teettää, niiden toimitusajat ovat kuulemma olleet aika pitkiä. Sen lisäksi hinta, noin 450 €/kpl + arvonlisävero, voisi sen rahan johonkin tärkeempääkin laittaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97320 Kardaanit ovat mallia Patrol. Jotta kulmaa saatiin hieman loivemmaksi, taka-akselia siirrettiin 10 cm taaksepäin. Nyt akseliväli on 280 cm. Moottoria olisi voinut siirtää se 10 cm eteenpäin ja välttyä pituuden kasvamiselta, mutta vinssille pitää jäädä tarvittava tila jotta vältytään keulan ylitykseltä. Kiitos taas tämän mainion pöydän. "Helppohan" tässä on juttuja siirrellä eteen ja taakse aina kun tarve vaatii. :cool: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97318 Omavalmisteisia tukivarren kiinnikkeitä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97322 Paikoillaan asettuvat näin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97321 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97323 Hieman nyt tuntuu että tässä halutaan pitää kuvamääräkiintiöstä kiinni ja ollaan vaan kuvailtu yhtä ja samaa kohdetta monesta eri suuntaa. Antaa viitteitä siitä että tahti on hidastunut ja ei ole enää niin paljon kerrottavaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97324 Takimmaisten tukivarsien kiinnitys runkoon. Nämä kiinnitykset ovat alkuperäisosilla tehty. Sellaisia löytyi kaksi kpl. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97325 Etuakselille samanlaisilla itse väkerretyillä kiinnityspaloilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97319 Etupään tukivarsien runkokiinnitykseen piti myös rakennella itse kiinnityspaloja. Ei ehkä ihan kaunein mutta ajaa asiansa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97333 Ja tämännäköinen rakennussarja. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97334 Menossa paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97335 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97336 Nyt kiinnitykset ovat vain tyyliin heppailtu. Huomennahan alkaa putkirungon rakentaminen. Mika voi sitten vielä "tarkistaa" Ossin ratkaisut ennen kuin hitsaa ne kiinni asti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97326 Tässä se ahdetun moottorin öljypohjan paise. Nyt se on täysin kiinni tukivarressa. Eli vaatii modifoinnin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97337 Onneksi näitä on aikoinaan teetetetty useampi. Kuttulandian kisoissakin kaksi meni palkinnon muodossa. Eli parannusta Lantsikan tekniikkaan. Siinä kun oli mekaaninen ohjaus. Nyt tulee täysin hydraulinen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97338 Alustavaa kiinnitystä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97339 Kokonaiskuvaa tämän hetken tilanteesta. Ainoa näkyvä aikaansaannos oli tukivarsien kiinnikkeiden tekeminen ja varsien kiinnitys paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97340 Ohjaussylinteri voi vielä olla vinossa kun ei ole vielä mitattu kohdilleen mutta tässä nyt lähinnä voi tutkailla tuon konehuoneen tekniikan sijoittumista keulille. Kun poistuin paikalta, mestari jäi vielä asentelemaan ohjaussylinteriä paikoilleen. Voi olla että se on aamulla valmiina kun hallille kamerani kanssa kirmaan. Huomenna myös alkaa tapahtumaan auton kannalta mielenkiintoisia juttuja, kun putkirungon myötä autolle alkaa muodostumaan ääriviivat ja ulkonäkö. :) |
Kyllä käyp katteeks!
On se hienoo kattoo kun on pelit ja pensselit kohillaan ja saadaan aikaiseksi.
Ei se sitten JEgoNEERin kardaanin linjakaan tarvi olla näköjään sitten ihan suora kun joudutaan Quodra-Track jakolootat heittää romukoppaan ja kehittämään jotain muuta. Hyvältä näyttää Ossi ja kuvat on hienoja Picu! t. Ismo Ämmä |
Hienon näköistä, mutta mistään mitään tietämättä jäin ihmettelemään noita jakareita, eli sitä että mix ne tulee akselin päälle? Akselin alla olisivat ainakin lähempänä renkaan keskustaa/alareunaa, joten puslat pääsisivät helpommalla.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tämä ja huominen päivä on päätetty uhrata putkirungon tekemiseen. Sitten on pakko omistautua leipätöille ja unohtaa harrastukset vähäksi aikaa. Tiivis tahti myös näkyi päivän aikaansaannoksissa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97378 Putki ja rälläkkä. Siitä se alkaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97379 Kulman merkkaus putkeen ja taivutuskoneeseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97380 Ja vääntöä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97381 Ja kulman tarkistusta. Näitä vaiheita tehtiin moneen kertaan päivän aikana. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97383 Se on aina hankalin vaihe laittaa tuo ensimmäinen pääkaari. Sen kun on saanut suoraan ja linjaan, muut onkin helpompi tehdä sen mukaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97384 Mutta nyt näyttää jo paremmalta. Tästä eteenpäin se sitten meneekin jo vauhdilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97385 Keskeneräisten projektien kuvailu on aina riskialtista hommaa. Osa kun on aina vasta hahmotteluvaiheessa ja ei kärsi tarkempaa tarkastelua. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97386 Rälläköintiä on aina kiva kuvata siinä toivossa että onnistuisi joskus taltioimaan todella hienot kipinäryöpyt. En onnistunut mutta ehkä joskus vielä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97387 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97388 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97389 Näyttää tarkalta hommalta. Täytyy sanoa että Ossi on jo oppinut mittailemaan hieman paremmin. Edellisessä projektissa paloi hitsauslankaa vähän enemmän kun vaadittiin paksumpia täyttösaumoja. :D No ei vaiska, ehkä muutama sauma jos sitäkään. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97390 Katku hallissa alkoi olemaan jo aika paksua ja tämän tarkempia kuvia ei normaalilla kameralla enää voinut saada. Ehkä hyvä niin, sillä ei keskeneräistä projektia vielä kuulu arvostella. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97391 Tässä vaiheessa poistuin pelipaikalta. Mestarit vielä jäivät työnsä ääreen. Ei se auta, projekti pitää lykätä huomenna illalla ulkovarastoon ja ei ole tietoa koska seuraavan kerran on hallitilaa vapaana jotta rakentelu voisi taas jatkua. Kuvista jotenkin saa sen vaikutuksen ihan kuin Ossi olisi päämestarina. Ehkä se vain on niin että toinen oli kuvauksellisella päällä ja toinen pakoili kameraa minkä kerkesi. :D Työnjako kun kuvaajan silmissä oli aika tasaisen näköistä. Niin ja taas pitää muistuttaa että kuvatekstit perustuvat hallilla kuultuihin tarinoihin. Minähän vain raportoin. |
on teillä aikamoinen tahti :D
|
Mulla kans kävi silmään noi tukivarret ei oo mikään paras ratkasu.
Mulla oli Voodoo Jeepissä samanlailla noi tukivarret ja puslat kulu silmissä ja rajotti joustoja paljon. Tehkää mielummin nelilinkki niin ei tartte olla noita puslia vaihtamassa alvariin. Jos ei mahu nelilinkki niin tehkää Y tukivarret. Tsemppiä;) |
Ai tästäkin tuli T-Fordin ilmanvastuskertoimen omaava kehikko.
Moni kun on tulossa pällistelemään paikanpäälle niin olisko fiksua pitää parin viikon välein sellanen avoimien ovien päivä niin ei haittaa sit tuota rakennusvauhtia. Tosin kerkiiskö se Ossi pysähtymään silloinkaan ;) |
Lainaus:
24-26.8.2012 klaperjaht, Vaiko Püttsepp, Estonia |
Eteen ei mahdu ku tämmöset akseli kiinnikkeet motti toisessa sivussa ja renkaat ottaa paljon tilaa.Taakse olis sopinu mitä vaan mut tämmösillä en ole ennen kokeillu niin kokeillaan aika helposti tukivarret irtoo ja puslakin on yksinkertasen näkösiä .Kyl niitä viellä vaihtelee jos muita vaikeuksia ei oo.
|
Lainaus:
http://www.jeepinoutfitters.com/imag...-tt-1210-4.jpg |
Lainaus:
Sekin hyvä puoli että jos noi Ossin tukivarret eivät toimineetkaan, sekin ongelma on ehditty kokemaan ennen kisoja eikä sitten vasta kisoissa. :rolleyes: Ja Kiitos palautteista. Kannustava on tärkeää, mutta teknisiin yksityiskohtiin puuttuminenkin on projektin onnistuneen toteutumisen kannalta elintärkeää. Mietintämyssy päässä jatketaan saatuja ideoita kuunnellen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...light=x-linkki |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kyllä mullakin RJ mutustelee takavarsien puslia:D Nyt testissä erilaiset ja saa nähädä kuinka kauan ne kestää. |
Kai ne puslat tuossa toimii. Jos katselee tuota sihvosen ladoga voittajaa niin rakennus tapa mielestäni aika identtinen. (porttaalit, pusla tukivarret, putki runko ja isot boggerit) Kari kyllä ajaa tosi rauhallisesti.:rolleyes:
Mut esim jos roverin puslat maksaa alkuperäisenä muutaman kympin kierros niin mikä niitä vaihdellessa. Hieno projekti, ilo seurata! Kun rakennetaan alusta loppuun omin voimin niin hyvä tulee.:D |
hieno ja nopeasti etenevä projekti!! itsellä kans ollut jo pitkään synnytteillä putkirunkoinen härpäke, tekniikkakin vaihtunut muutamaan kertaan. tällä hetkellä tulossa sbc350+th350+np203+np205 ja hj61:sen lukkoakselit hiluxin osien tilalle. laatikkopaketti valmis mutta kone kasaamatta vielä. tosin runko raahattu nyt metsään odottamaan muiden juttujen valmistumista.... siihen kun mietin alusta rakennetta niin en missään nimessä halunnut enää jakarityyppistä akseliston ripustusta vaikka se on helpoin ja nopein toteuttaa. aikanaan yhteen berttaan ja hiluxiin olen etuakselin leimannut jakareille.
takana päädyin nelilinkkiin ja edessä tilanahtauden takia hahmottelin kolmilinkkiä panhard-tangolla varustettuna. jos mitoitus onnistuu niin alustan toiminta varmasti parempi kuin jakareilla. amerikan palstoilta löytyy ziljardeja sivuja ohjeita mitoitukseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97406 |
Tänään annoin mestareille työrauhan sen sijaan että olisin koko ajan kytännyt kamerani kanssa selän takana. Homma kun muutenkin oli eilisestä tuttua: putken mittaus, katkaisu, päiden loveaminen, hitsaus ja hitsisaumojen hionta. Mutta jotain kameraan sentään taisi taltioitua.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97427 Ilmatikkujen kiinnikkeet tehtiin tänään ja hitsattiin runkoon kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97426 Ryhmätyötä ja hyvää tulee. Parin päivän aikana on hallissa kuultu moneen otteeseen sana heppi. On nimittäin sen verran heppailtu yhtä ja toista kiinni ennen kuin varsinainen hitsaus on suoritettu. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97428 Ainoa kerta kun kuvaajaa vartavasten pyydettiin kuvaamaan. Nämä putket menevät hienosti täysin linjassa keskenään. Jos olisin osannut ottaa kuvan oikein, kukaan ei tietäisi että tuon putken takana on toinenkin. Mutta ilmeisesti kuvaajalle liian vaativa homma kohdistaa kamera oikeaan kulmaan. Takaa nimittäin pilkistää hieman taaimmaisenkin putken reuna. Mutta putken vääntäjältä ihan hyvä onnistuminen kun kuitenkin "vapaalla kädellä" tehty ilman sen kummempia muotteja. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97429 Eli tälläiset korvat tulee konepellin läpi pilkistämään. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97430 Lisää kiinnityskuvia. Keskustelua aiheuttaneet tukivarret ovat saaneet kiinnityksilleen sinetit. Nyt ne on hitsattu niin vahvasti kiinni ettei ajatus irroittamisesta tule ihan helpolla mieleen. Päätös tehtiin tänään niiden jättämisen puolesta. Tänne tullut keskustelu oli mielenkiintoista luettavaa puolesta ja vastaan. Keskustelujen pohjalta voisi yhteenvetona todeta että kestävyys on myös siitä kiinni halutaanko auto ohjata kohteisiin joissa vaaditaan isompia joustoja ja ristiriipuntaa. Myös kuljettajan ajotapa ja renkaan koko varmaan vaikuttavat. Tästähän tehdään crossiauto. Crossiradoilla ei yleensä ole ollut suuria maastollisia korkeuseroja joissa vaaditaan autolta erityisen hyviä joustoja. Renkaiden kokoa voidaan vielä pienentää mutta kuljettajan on/off ajotyyli tässä eniten huolestuttaa. Mutta jos sen seurauksena alkavat jatkuvat kestävyysongelmat pitää siihen ajotyyliinkin yrittää saada muutosta. :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97431 Autohan tullaan vielä purkamaan kaikesta tekniikasta ennen hiekkapuhallusta, joten tällaiset pulttikiinnitykset ovat vielä tyyliin sormin kiristetty. Ainoastaan hitsaukset tehdään loppuun asti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97433 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97432 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97434 Puoli seitsemältä illalla loppui rungon työstäminen ja alkoi työkalujen pois siivoaminen. Tältä projekti näyttää nyt. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97435 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97436 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97437 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97438 Show must go on. Hieman jäi rungon rakentelu kesken mutta aika tuli täyteen tällä erää. Nyt hallin siivous ja leipätöiden pariin. Tämä projekti jatkuu seuraavan kerran ehkä joskus ensiviikon loppupuolella. Eli "pöytä" pihalle ja siirto ulkovarastoon. |
edit:
Tuossa kun kattelin ilmatikkuja ja arveltua auton kokonaismassaa.. näyttäisi olevan 2" Foxin tikut? Noitten toimivuudesta ja kuormankantokyvystä yleensä sanotaan että ei pitäisi olla yli 1000lbs/ nurkka eli ~460kg olisi maksimi. Silloinkin ollaan siis ylärajalla. Jos auto tulee painamaan 2000kg tai yli, niin ainakin itseäni huolestuttaisi noitten toiminta ja kestävyys.. Kun joutuu ajamaan kovilla paineilla ja mahdollisesti paksuhkoilla öljyillä että kantaa auton ja ottaa tällit vastaan, niin mahtaa kuumentua crossihommassa aivan pirusti - ja tiivisteetkin on silloin kovilla. Oliko tarkoitus vielä laittaa jotkut hydrauliset- tai ilma (typpi)- bumpstopit jeesaamaan loppujoustoissa, kun kerran on tehty vauhdikkaaseen ajoon? Se ainakin vähän voisi auttaa noitten ilmatikkujen kanssa :) Coil- overit on sitten tietysti aika paljon kalliimmat, mutta tässä tapauksessa väittäisin että toimivuus olisi aivan eri luokkaa, kuten myös kestävyys. Esim. KOR:in 2.5" (King off road) coil- overit ei ihan järkkykalliita ole, ja jousia saa vaikka ihan Suomesta kun on ihan vakiokamaa merkistä riippumatta. Voi sitten vielä miettiä käyttääkö dual- tai triple ratena. Lainaus:
Toki jakarit pelittää ihan kelvollisesti, ja toimiihan ne Foffihommissakin monilla ja siinä kyllä vauhtia ja jyrkkyyttä riittää mikä pitäisi olla jakarien pahin ongelmakohta (ristiriipunnan lisäksi) :D Jakarien paras puoli on yksinkertainen, nopea ja varsin halpa toteutus. Nelilinkin toteutus ja mitoittaminen on hitaampaa, hankalampaa ja kalliimpaa. Eli sen täytyy olla parempi :D Tosin, eniten se tulos kisoissa varmasti on kiinni kuskista kunhan kalusto on edes jossain määrin kilpailukykyinen. Hienolta näyttää tämä projekti, jatkakaa samaan malliin! |
Lainaus:
Myönnetään että ne saattavat mennä siinä rajamailla toimivuutensa kanssa, mutta paljon ratkaisee mihin luokkaan auton paino sitten lopulta asettuu. Siihen maailman aikaan kun noi tikut hankittiin, kyseinen offisfirma ei toimittanut kuin tuota kyseistä kokoa ja mallia. (Muistaaksemme vuosi 2007 tai 08) Toki olisi pitänyt avartaa katsetta ulkomaille ja nettifirmoihin mutta silloin ei ollut kokemusta niin omatoimisesta kaupankäynnistä. :( Eli noilla mennään kun sellaiset on kerran tullut joskus hankittua. Ostetaan vasta sitten uudet ja sopivammat mikäli noi ei ihan oikeasti olleet riittävät tähän toteutukseen. Tässä kohtaa voi sanoa että toi kokeilu ei maksa enää mitään kun vahinko on jo tapahtunut eli ostettua on tullut. :( Ajatuksena tässä projektissa on muutenkin se että ei hankittaisi uutta kuin vain ääritarpeessa. Muuten hyödynnetään omia varastoja, purkaamojen aarteita sekä sitä itse tekemisen iloa. Jos niillä ei sitten pärjää, mietitään vasta käytännön kokemuksen kautta pitäisikö investoida parempaan ja kalliinpaan. ;) |
Juu, sitä vähän arvelinkin että saattaisi olla vanhaa perua ja käytetään hyödyksi mitä löytyy. Toki testaminen ei tosiaan tässä tapauksessa maksa mitään, ja jos ei toimi niin noi ilmatikkujen kiinnikkeethän käy sellaisenaan myös coil- overeille :)
Mutta kuten todettua, hienoa rakentamista, ja jälkeäkin syntyy varsin hyvää tahtia! :) |
Ossilla on jokaisen autoprojektin aikana lähtenyt mopo käsistä. Tämänkin lopputulos voi olla vielä ihan muuta mitä on nyt väitetty. Joten painostakaan ei voi vielä tehdä mitään realistisia arvioita. Eli jos paino alkaa huitelemaan reilusti yli kahden tonnin niin voi mennä moni muukin toteutus uusiksi. Luulempa ettei hän vielä itsekkään ole keksinyt kaikkea sitä mitä tuossa autossa vielä tullaan näkemään. Ideat kehittyvät rakentamisen edetessä. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan käy niin kuin monien projektien kohdalla on käynyt: lopputulos työnnetty mahdottomien projektien osastolle odottamaan joko purkua tai jatkojalostusta. :p
Mutta tässä vaiheessa vielä näin ja katsotaan mitä lähitulevaisuus tuo tullessaan. :D Mutta tiukasta budjetista yritetään pitää kiinni, se on varma. |
voihan niitä tikkuja laittaa vaikka 2 rinnakkain, kun veikkaan niitä sie hyllyssä olevan
|
Ja tuo 450kg/nurkka on jousitettua massaa, tässäkin akselit ja renkaat painaa useamman sataa kiloa. Ja jos tuntuu pohjaavan, saa bumpstopeilla varmasti rauhotettua..
|
Nopea on rakennustahti, ei voi muuta sanoa.
Tai itse asiassa voi sanoa: Miksi ohjaamo on tehty noin korkeaksi? Jakkarat jos/kun kannattaisi pistää about tuohon kyljen vaakaputken tasolle, niin kypärä päässä taitaa jäädä aika paljon "ylimääräistä" tilaa? Vai valehteleeko silmä niin paljon? Ja kyllähän se pilaa hienon auton, kun a-kaari pitää olla tuollalailla pystyssä. Officrossin säännöissä sitä ei vaadita, mutta ilmeisesti joku trial-taka-ajatus laillisten kaarien tekemisessä on ollut;) |
Lainaus:
Pari asiaa jotka tulee nopeasti mieleen: Ilmatikun nivelet, kääntyy varmaan, mutta kuinka kulutusta kestävät ne on? Onko rasvanippaa? Tulee iso isku renkaalta, tuohan säästää kääntöpään laakereita, joiden kautta isku normaalisti välittyisi akseliputkeen asti. Hyvä. Muuttuuko tuossa jousituksen geometria riippuen siitä missä kulmassa ohjaus on? Muuttuu, mutta onko merkitystä? Vaikuttaako tuo nyt ohjaukseen jotenkin? Vaikka sillon kun tulee isku renkaaseen? |
Lainaus:
Jousituksen jäykkyys muuttuu teoriassa kääntämisen myötä, mutta tuskinpa sitä huomaakaan. Lisäksi ilmatikku pyrkii kääntämään ohjausta jousituksen liikkuessa ylös-alas, mutta tämä ei varmasti ole ongelma hydrauliohjauksen kanssa. Mun mielestä tuo kiinnityspaikka on aikas hyvä oivallus. |
Lainaus:
|
Lainaus:
saa taivuttaa taaksepäin näillä ehdoilla 8.3.2.1.4 Tuulilasipilarin vahvistus Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2006 alkaen: Kyseinen vahvistus tulee tehdä molemmille puolille, mikäli mitta ”A” (kts kuva 253-15) on suurempi kuin 200mm. Putkea saadaan taivuttaa enintään 20 astetta edellyttäen, että sivuprojektio on suora. Kiinnityspisteet tulee olla ylhäällä enintään 100 mm:n etäisyydellä turvakehikon etukaaren ja pitkittäistuen yläliitoksesta (kts kuva 253- 52 mittauksesta) ja enintään 100mm etukaaren tai sivukaaren kiinnitysjalasta. pdf sivu 17 ja kirjassa sivu 299 http://www.autourheilu.fi/attachemen...4-32-43175.pdf |
Eikös tuolla sääntökirjassa lue hieman aikaisemmin sivulla 15 (PDF- versiossa), että etukaari on samanlainen kuin pääkaari mutta seuraa tuulilasin muotoja. Eli miksi sitä ei voisi jo sen mukaan taivuttaa taaksepäin, harvassa autossa tuulilasi on pystyssä ja a- pilari ilman yhtäkään mutkaa. Jos tekee auton tyhjästä, niin se etukaari ja tuulilasihan on juuri sen malliset kuin haluaa :D
Mutta täytyypä taas sanoa, että on hankalasti kirjoitettu tuo etukaaren ja sen mahdollisesti tarvitseman lisätuen selitykset. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tässä tehdään autoa officrossiin isoon luokkaan. Ei trialliin eikä foffiin. Mutta kenties joskus voisi joku pieni suunnistuskisa ihan leikkimielellä olla paikallaan. Joten katsokaapa vaikka Heinola videoita loppuvuoden crossikisoista isopyöräisten mutapainiosiolta. Apukuljettajan pitää tulla autosta ulos vähintään kerran joka kierros käsissään liina/narun pää valmiina vinssauspuuhun kiinnitystä varten. Apukuskin pitää olla liikkeissään nopea, nopea syöksy ulos ja nopea syöksy takaisin autoon se samainen vinssausnarun pää/liina käsissään valmiina seuraavaa vinssausta varten. Turvavyöt nopeasti kiinni ja vasta sitten auto saa lähteä liikkeelle. Juuri apukuljettajan mukavuutta ajattelimme koria suunnitellessa. Parhaiten toimii tilava oviaukko jollaisia on esim. ihan normi ovellisissa maastureissa. Samaten kolmipiste rullaturvavyö on nopeampi kuin monimutkainen monipistevyö. Joten tämän auton oviaukosta haluttiin tilava joka suuntaan jotta apukuskin on helpompi päästä nopeasti autosta ulos ja sisään. Pitää huomioida että laji on apukuskille todella raskas. Jossain vaiheessa ne omat jalatkin alkavat painaa betonin lailla ja olisi todella vaikeaa kiivetä viilapenkkimäisen ahtaasta oviaukosta pienelle kuppipenkille liina/köysi hommelit kädessä. Eli käytännöllisyys ja kauneus eivät ole sama asia. Jos halutaan tilava perheauto, siihen ei käy lääkkeeksi Porche. :cool: Mitä tulee noihin turvakaariin jotka ovat trial-lailliset. Niin onko järkeä tehdä lailliset kaaret kun niitä ei edes vaadita. Mutta pian varmaan vaaditaan jonkinlaisia kun tuo Jamboreekin tulee ensi kesänä. Ennen pitkää crossillekin varmaan tulee tiukemmat lajisäännöt ja siinä vaiheessa voidaan kaarillekin asettaa lisävaatimuksia. Ollaan varauduttu omalta osaltamme tekemällä kaaret täyttämään jonkin nyt voimassa olevan lajin säännöt. Olettaen että crossissa ehkä mukaillaan osaksi niitä sääntöjä. Myös oman turvallisuuden vuoksi haluttiin crossiautoonkin kaaret jotka suojaavat molempia kuskeja. Meillähän oli jo valmiiksi linjakas täydellinen putkirunko jonka olisimme voineet käyttää tähän projektiin. Mutta myimme sen juuri sen vuoksi että totesimme sen olevan liian "viilapenkkimäinen". Kaveri joka sen osti tekee siitä juuri trial auton mihin se onkin omiaan. Niin tietenkin lääkeennä tuohon vinssailuun voisi olla tehokkaampi moottori, mutta tähänhän tulee vain suht normaalisti puuskutteleva kyntökuutonen jonkinlaisella pikku turbolla varustettuna. :p Joten pidetään oviaukot laakeina. :p :p |
Juu, erittäin hyvähän se on että tehdään turvalliset ja toimivat kaaret, se on pääasia. Etenkin kun ison luokan crossissa vauhtiakin on jo jonkin verran.
Mutta jos tekee sillain funktionaaliset ja kauniit muodot? :D onhan kaikenmaailman täryjyrätkin nykymuodin mukaan niin tyylikkäästi muotoiltuja :D |
Lainaus:
Makuasioita näköjään, mun mielestä pysty A-pilari/kaari/tuulilasi on vaan yrmeemmän(eli siis paremman) näköinen vs. taaksepäin kallistettu. Hieno projekti jatkakaa samaan malliin vaan! |
(Ite en yleensä erikseen kehumaan rupee näitä rakentelutopikkeja, enkä kehuja itellekkään oottas jos topikin tekisin..)
Mutta pitää ny sanoo itekki että pysty A-pilari näyttää hyvälle niinku koko putkirunko:) Ohjaamon osalta vähän Hummer h1:maisia piirteitä. Käytännöllisen komee, komeen käytännöllinen.. |
Me ei voida ottaa kunniaa tuosta putkirungon muotoilusta kun se on liki suora kopio eräästä "ulkomaalaisesta" offroad kilpurista. En mainitse lajia enkä omistajaa.
Me ollaan tehty vain muutamia muutoksia mutta muuten törkeää piratismia. :D Alunperin toi malli alkoi kiinnostaa ihan eri syistä, mutta sitten Ossi tuumaili että tässähän on ihan viimisen päälle crossiauton muodot. Juuri sellaiset kuin hän haluaa. Joten kopiointipaja käyntiin. Ja kaikki kommentointi on edelleen tervetullutta. Oli se kannustavaa tai kritisoivaa, rakentelutahtimme ei siitä miksikään muutu. Ikävä kyllä nyt tuli projektiin tauko hallitilan sekä rakenteluajan puuttumisen vuoksi. :( |
Onko jakareiden rungon puoleisissa päissä häränsilmät?
Tuon "pohjapanssarin" kanssa voi huoletta ajella kivikoissa, mutta taitaa painaa aika paljon.:D Jotkut tekkee mitä haluaa ja jotkut vaan haaveilee tekevänsä. Hyvä projekti ! Terv Jyty |
Rakenteluaikaa ja hallitilaa on taas ja crossiauto on siirretty emoaluksineen sisälle.
Huomenna tulee Mikakin paikanpäälle sillä muutama putki on vielä vääntämättä ja sauma hitsaamatta. Ihan suunnittelumielessä varaston uumenista haettiin esille siellä kauan pölyjä kerännyt turbo. Tyyliä Audin muuttuvasiipinen. Tämä oli joskus tarkoitus laittaa Mitsuun jossa on vastaava moottori kuin tässäkin projektissa. Mutta monet ovat tykästyneet sen nykyisen turbon äänisaundeihin niin paljon että emme ole tohtineet tehdä mitään muutoksia. Eritoten youtubessa tuntuu ainoat kommentit liittyvän juuri tuohon turbon lauluun vaikka siellä olisi paljon järjellisempiäkin filmejä kommentoitavaksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98159 Joten tämä käytetään nyt. On täysin yhteensopiva OM603 kanssa. Ihan heittämällä sitä ei tuohon moottorin kylkeen saa tilan puutteen vuoksi. Moottori kun on jo valmiiksi toisessa reunassa ja tämä vielä lisäisi sitä epäsuhtaa. Mutta eiköhän jonkinlainen ratkaisu löydy kun kaksi "viisasta" päätä lyö huomenna yhteen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98160 Aika pienillä toimenpiteillä nykyisen öljypohjan modifointi olisi onnistunut, mutta kun yhdellä kaverilla oli myydä asevelihintaan tällainen, mitä enää miettimään. Tämä on aikoinaan ollut vapaasti henkäilevässä moottorissa joka on turbotettu. Muuta ei tässä vaiheessa ole esittää. Huomenna todennäköisesti tapahtuu huomattavasti enemmän. :) |
Jos tossa anturin reiäs on turbon ö,paluu ni on pirun alhaalla eli öljyn joukossa ja mihis vanha ahdin menee?
|
Ölppäpohja on edellisen omistajan virityksiä siitä alko kiertokanki kolistaan.Olis tullu aikasemmin turpo hommelit puheeks ni olisit saanu sen annoin vaihdossa sen
|
komeeta komeeta. täytyis päästä näkeen oikeen livenä.
|
toinen -ei tykkää- ääni tuolle paluun paikalle... on niin alhaalla että ei hyvä, kokee ruuhkaa...
|
Lainaus:
Eli kuvan öljypohjan anturinreikään on edellinen mestari tehnyt turbon paluun. Meidän tarkoitus on tukkia tuo reikä siihen kuuluvalla öljypinnan korkeuden anturilla niin että sitä ei kuitenkaan oteta valmiissa lopputuloksessa käyttöön. Öljypinnan korkeus tullaan toteamaan ihan aistinvaraisin keinoin. Eli kunhan nyt vain tukitaan se "reikä". Tässä audin turboratkaisussa on ihan oma paikkansa paluulle ja siitä varmaan tulee projektin edetessä havainnollistavia kuvia. Olisi varmaan pitänyt laittaa öljypohjan alkuperäiseen kuvatekstiin selvennys asiasta jotta olisi vältytty vääriltä johtopäätöksiltä. :D Tosin ei tuo Ossinkaan kirjallinen ulosanti ole tasolla paras mahdollinen. Siinä syy miksi hän tekee käytännön työt ja meikäläinen selostaa. :D |
juu juu, en mä oikeasti Ossin järkeä epäillyt - oikeestaan turhaankin komppasin ekaks maininnutta, on vaan niin kiva aina viisastella tokana ;)
vähän niinkuin kaikuna ! kaikuna ! |
Aihetta vielä pikkusen,olis ollu kiva nähdä se paluu putki et mistä se on kiertäny?
|
Lainaus:
Yritän pysyä asialinjalla loppuun asti. :p Sitäpaitsi on myös heitä jotka eivät ehkä olisi tajunneet tuota "kompaa". :D Heitä varten on hyvä selostaa perusteellisesti jottei tule tunne että toi mauriala on ihan sekoboltse. Tai siis on sekoboltse mutta... newer mind. :D |
Vaikka meidän 603sessa ei oo turpoo vielä niin porasimme tollaiseen kohtaan varauksen valmiiksi... Kun olivat ystävällisesti jättäneet valuun valmiin paikan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98168 Edit: turha kommentti tää muttaku nuo pojat jauho pyörryksiin.... onhan tuolla se orggispaikkakin kuvissa ylempänä kun oikein tillistelee... Mutta hassu paikka paluulle jos öljynpinnan alapuolella, saattaa toimia huonosti tuurillaan. |
Lainaus:
|
Senverran vielä tuosta meidän uutukaisesta öljypohjasta jota esittelin eilen illalla.
Kyseinen moottori oli muiltakin osin täynnä tee se itse ratkaisuja jotka eivät varmaan olisi kestänyt esittelyä millään foorumilla. Ihmekkös tuo että oli kilahtanut. Joten tuota öljypohjaan tehdyn paluun paikkaa on ehkä turha sen enempiä ihmetellä. Se varmaan täydensi kokonaisuutta. Olisi tietenkin ollu hieno nähdä laitos ennen kuin se purettiin purkaamossa. Mutta tuskimpa purkaaja siitä mitään kuvia otti. Hän on jo niin monet viritykset nähnyt ja auton purkamiset tehnyt etteivät ne jaksa enää säväyttää. Tällä purkaajalla (Raappana) olisi mersumiehille kerrottavana joka päivälle tarina, sen verran kauan on mersujen kanssa pelannut ja itsekin uskomattomia laitoksia toteuttanut. :) Eli Sumpellekin tiedoksi, lähetä kaveripyyntö niin voit alkaa tenttaamaan toden teolla. Nimen ja profiilin löydät parhaiten meidän sivun kautta. ;) |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98198 |
Lainaus:
Siinä vaiheessa kun moottorin oma alkuperäinen turbo irroitettiin, tuo mutka käännettiin alaspain ihan vaan sen vuoksi kun koko ajan rälläköidään ja paskaa lentää ilmassa. |
Häivyin pelipaikalta sen verran varhaisessa vaiheessa että tässä ei tule kerrotuksi kaikkia päivän aikaansaannoksia.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98207 Bump stopparin iskualustan kiinnitystä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98208 Elikkä tällä tavalla ainakin vielä. Arvattavaksi jää miten moni ratkaisu menee uusiksi ensimmäisten koeajojen jälkeen. :rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98211 Elikkä sama vielä vähän loitonpaa kuvattuna. Täytyy muistaa että auto on nyt pohja-asennossa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98209 Vahvikelaput hitsattiin jatkokohtien päälle. Jatkot oli tehtävä kun palkkitavara loppui kesken. Sen sijaan että sitä olisi käyty hakemassa pitkä pötkö lisää käytettiin omasta varastosta löytyvää palkkia tuohon keulaosastoon. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98210 Jotenkin näin tulee sijoittumaan audin turbo. Tuo yläviistoon sojottava raudanpala ei liity tähän projektiin. Se on vain merkki siitä että joskus on ollut muitakin suunnitelmia jotka eivät toteutuneetkaan. Turbon sijoittelusta voidaan olla montaa mieltä mutta kun tässä on itserakenteluaste näinkin korkea ja insinööriä ei palkattu tekemään tarkkoja suunnitelmia... jotkut kohdat toteutetaan sillä tavalla mikä on mahdollista eikä niin mitenkä ne on opetettu oppikirjoissa tekemään. Mainitsin tuolla eilen illalla jotain niinkin hienoa kuin että tässä audin turboratkaisussa on ihan oma paikkansa paluulle. :D En käy editoimassa tekstiä vaan totean että paluu toteutetaan niinkuin mersun insinöörit sen ovat suunnitelleet. Kivaa kun välillä menee senat sakasin. Voisin kanssa todeta että pojat sekoittivat pääni. :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98212 Välilauhdutin sijoittuu jotenkin näin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98213 Tästä tulee väkisinkin kierrätysprojekti. Sillä niin usein joutuu toteamaan että nämä ovat jostain aikaisemmasta autostamme tai että nämä on hankittu johonkin toiseen projektiin jota ei koskaan toteutettu. Näistä lauhduttimista näkee sokeampikin että ne ovat palvelleet pitkän uran jossain. Nyt ne aseteltiin kuvan ottoa varten paikoilleen mutta kiinnitykset ovat vielä osaksi kesken. Bump stapparitkin ovat kierrätystä eräästä projektistamme. Oikea taantuma-ajan projekti. :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98214 Taka panhard tanko. Kuvaa ottaessani huomasin pirullisia ilmeitä mestareiden naamoilla. Ilmeisesti tässä on seuraava keskustelunaihe: miksi noin, tai ei kai noin. :) Varmaan moni jo odottaa surkuhupaisana ensimmäisiä koeajoja. Mitä lentää ja mistä. Tästähän saisi hyvän vedonlyönti kohteen. |
No tässä se miks?
Jos joustot on kerta tuossa tekovaiheessa pohjassa, niin miks panhardista piti tehä pehmeä? Eli miks mutkalle jo etukäteen ku suoraki ois mahtunu? |
Hmmm..Pikkusen saattaa tulla vääntöä sivulle ton panhardin kanssa jos nyt on pohjassa ja akseli keskellä auton runkoon nähden...Tuosta kun nousee niin voi pikkusen pannari viedä akselia sivuun , tosin mä mistään mitään tiedä enkä ole ees rakentanu kun noita pikkusia rc-vehkeitä
|
Palautetta viimeisimpien kuvien perusteella:
-Bumpstopin vastinkappale on ideoitu hyvin tukivarren päälle ja toteutus näyttää hyvältä. Tsekatkaa kuitenkin että stoppi ja vastinkappale osuvat toisiinsa myös ristijoustoissa koska akseli liikkuu sillon sivuttain. Ainakin minulla stopperit vaativat leveämmän alustan. -Panhard kannattaisi mielestäni kiinnittää kun joustot on keskellä tai ajokorkeudessa. Jos akseli on sisäänjoustossa keskellä autoa niin ulosjoustossa se on jo aika pahasti toisessa laidassa. Olisin koittanut tehdä panhardista mahdollisimman pitkän ja laittaa sen vaakatasoon keskellä joustoja - akselin sivuttaisliikkeet on siten minimissä. |
Lainaus:
Koititteko yhtään joustella alustaa noiden pohjaanlyöntilevyjen kanssa? Ottaako jakareihin? Aika pienillä varoilla ainakin on, mutta hyvä jos mahtuu toimimaan. |
Panhardin kyllä muuttaisin itse ens alkuun erilaiseks, mutta jokainenhan tekee just niinkuin haluaa......
Tuleeks taakke kans bump stopit? |
Pöydällä rakentamisen hyvät ja huonot puolet:
+ helpottaa eritoten alkuvaiheen rakentelua kun kaikkia voi pöytälevyyn kevyesti heppailemalla asetella paikoilleen ja vielä muuttaa paikkaa jos ei osoittautunutkaan hyväksi. + tämä on jo toinen projektimme joka tehdään pöytälevyn päälle ihan vaan tuota alkuvaiheen rakentelua helpottamaan. - joustoja pääsee koittamaan vasta kun tekele irroitetaan pöydästä. - irroittaminen tapahtuu vasta sitten kun kaikki on hahmoon kasattu. Todennäköisesti ensi viikolla on aika rälläköidä tekele irti emoaluksestaan ja sen jälkeen pihalle suorittamaan joustotestejä. Siinä vaiheessa nähdään mitä ja miten pitää muuttaa tai korjata. Tämä on meillekin ensimmäinen tämän kaltainen projekti, joten on monia asioita joita emme tiedä ennen kuin itse toteamme. Noi bump stoppareiden lyöntialustat on jämptit mutta halutaan joustotesteillä nähdä ihan kongreettisesti kuinka laajat niiden pitää olla. Nyt tehtiin tällaiset ihan niitä testejä varten. Taakse ei tule bump stoppareita. Niinkuin tuolla aiemmin oli puhetta, näillä tikuilla koitetaan kun ne oli jo varastoon joskus hankittu. Jos ne ovat alimitoitettu, pitää tilata kohteeseensa sopivammat. Nythän valikoimat jo Suomessakin ovat paremmat toisin kuin silloin ennen, jolloin saatavana oli vain näitä. Mitä tulee takapanhardiin, se olisi varmaan pitänyt asentaa vasta auton ollessa ajokorkeudessa. Mutta se ei ole mahdollista vielä tässä vaiheessa. Tämä ratkaisu tehtiin tulevia joustotestejä varten. Ongelmana tuossa tulee olemaan se että korin puoleista kiinnityspalkkia ei voi enää pidentää, se on jo nyt liian pitkä. Hitsaussauma joutuu koville kiinnityskohdassaan. Akselin puoleista kiinnitysrautaa voi vielä pidentää ja sitä sitten pidennetään mikäli tarve niin vaatii. Tämä ratkaisu on matkittu Tumpin edellisestä autosta, joka taisi sinne Italiaan lähteä. Tosin meidän toteutus ei varmaan ole viimeistä piirua myöden sama mutta sitä ratkaisua matkiva. Hänellä ratkaisu on toiminut vaikka panhard on todennäköisesti joutunut vielä jopa kovemmalle kuin tässä kokonaisuudessa? :confused: Mutta kuten tuli sanottua, meillä ei ole vielä sitä kokemusta tämänkaltaisista rakennelmista. Joten tietenkin kaikki mielipiteet ja kommentit kiinnostavat vaikka aika jääräpäiseltä rakentaminen on vaikuttanut sivusta seuraajan silmään. Ohjeita tulee mutta silti tehdään oman pään mukaan. :p |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98256 Tumpin ratkaisussa tais olla kyllä noi panhardin kopan puoleisen ja akselin väliset korkeuserot paljon pienemmät auton ollessa normaalissa korkeudessa (ei oo nyt kuvaa, mistä vois muistia virkistää) ja muistaakseni panhardin materiaali oli melko tarkoin valittua kamaa.....mitäs matskua toi tanko nyt on? Onko jotain erittäin sitkeätä terästä? |
Ihan ajatus tasolla... mitenköhän näissä offi leluissa mahtais tommonen watt-linkki toimia panhardin tilalla?
http://www.opentracking.com/WattsLink-TA.JPG Siis tämmöstä systeemiä tarkotan:) |
Oliko pakko? Kohta Jare taas kertoo kaverinsa Maken autosta, jossa tuota koitettiin. :):):)
|
Lainaus:
|
Piti nopeastikkin hakea kuva Tumpin autosta takaa päin mutta kaikki kuvat olivatkin edestä. :( Tosin edessäkin on yksilöllisen näköinen toteutus ja taisi ulkomuistin mukaan olla aika samanlainen kuin takanakin.
Eli Jare, olet oikeassa, meidän on aikalailla jyrkempi korkeusero. Toi rauta mistä tanko väännettiin on hommattu paikallisesta erikoisliikkeestä ja sen piti olla parempaa. Ja kyseessä ei ole se samainen putki josta teimme nimeltä mainitsemattomaan autoon ne linkit. (jos muistat mitä tarkoitan) Eli materiaali myytiin meille lujana, mutta siitäkin on aikaa kun se ostettiin. Nyt olisi jälkeenpäin turha kysellä myyjältä mitä se muuten oli. :( Mutta tehdään ne joustotestit tällä tankolla ja pähkäillään sen jälkeen lisää. Tosin aina vastaanotamme ehdotuksia. Eikös monet ole hyviä piirtelemään kuvan päälle omia versioita. Tuollahan on hyvä kuva minkä päälle visioida. :) |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98274 Niinkuin aikasemmatkin kommentoijat on kirjottanu niin panhardi laittaa akselin liikkumaan sivusuunnassa (akselin puoleinen päähän liikkuu ympyränkaarta) ja tolla kuvan pan-haardilla akselin sivuttaisliike on aika lailla maksimoitu. Eli rungon korvaketta reilusti pidemmäks ja tukea väliin. Akselin korvaketta pidemmäks kans. Ne on noi punaset jutut. Ja sitäki voi tukee ettei se oo pelkkä torni mut sitä en osannu piirtää. Sitte pan-haard toleen jotenki ku toi vihree. Ja akseli keskitetään ajokorkeudella ja akselin sivuliike saadaan minimoitua. Sivuliike on sitä midompi mitä pidempi panhardi on ja vaakasuorassa joustoliikkeen keskellä. |
Lainaus:
Mutta mitenköhän paljon tuo auton takaosan linjakkuus kärsii? Kuulemma ratkaisu ei saisi pilata takaosan ulkonäköä. Polttoainetankki tehdään itse sen mukaiseksi mikä taakse tulee mahtumaan. Ratkaisu ei saisi syödä liikaa tankilta tilaa pois. Voisikohan tuosta tehdä hieman siromman kompromissiratkaisun? Oli miten oli, päätös panhardin korjaamisesta on tehty. Nyt vain odotetaan sitä parasta ideaa. |
1 Liiteet
Jos ton tekis ton Esson-Veijon piirustuksen mukaan ja vielä peilikuvana ni tulis varmaan murkula vähempi tielle. Ite en panhardia mutkalle vääntäs ellei olis ihan pakko väistellä jotain, ku se liikerata ei muutu miksikä. Eikä sillä materiaalillakaan niin suurta merkitystä o jos sen voi jättää suoraksi. Paremmasta aineesta ku sen tekee ni siihen voi sitte hitsata vaikka hinauslenkin ja vinssipedin... TÄ?
Multa löyty kuva. |
Panhardi
Joops ja sit huomauttaisin täs vaihees et sehän ei ollut "putkea" toi panhardi....
Tai no jos tarkkoja ollaan niin ainesputkeahan se on... |
Panhardille sais tossa teidän ratkaisussa myös lisää pituutta, kun akselin korvakkeen vaihtaa tukivarren ulkopuolelle ja rungon korvaa siirtää enempi oikealle ja tukee sit korvakkeen tarvittaessa sinne suuntaan, mihin tuntuu tarvitsevan.
|
Lainaus:
Ja jytkyä pitäisi olla. |
1 Liiteet
Voikos noita ilmatikkujen yläpäitä vielä säätää? Jos laittais panhardin lähtemään jakarin ulkopuolelta, ni siihen sais enempi mittaa ja tollasella pienellä korotuksella siitä sais ajokorkeudella melkeenpä vaakasuoran. Silti pitäis olla tilaa joustoille.
http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1328132095 |
Toi Superlonin piirros kans aika jees! :-)
Toi kuvan korkeus ei käsitttääkseni ollu ajokorkeus vaan pohjassa. Eli panhardi jää alaviistoon ajokorkeudessa.. Mutta liekkö kuinka tärkeetä kun maastossa ryllätään. Varmaan viimeisimpiä ajo-ominaisuus hiposteluja tärkeempää on että paikat pysyy läjässä maaliin asti, offikrossissa nähty melkoista keskeytysprosenttia kun kalusto on niin lujilla. |
Lisää putkesta
Lainaus:
Erään insinöörin lopputyö: Putken ominaisuuksia
|
Lainaus:
Jos lähdettäis tuota toteuttaan, ilmatikut varmaan voitaisiin jo nyt muokata kuvan muikaisesti tässä pöytävaiheessa auton ollessa ala-asennossa? :confused: edittinä: eli alapään kiinnitys siirretään ulommaksi ja panhardin tuki tulisi nykyiselle ilmatikun alakiinnityksen kohdalle. Panhardin teko tukineen varmaan olisi järkevä tehdä ajokorkeudessa? :confused: Kuten veijon-esso totesi, joustoja tärkeämpää on että auto pysyy kasassa. Tällä ei ole tarkoitus trial eikä kivikkoreiteille eksyä. Auton pitäisi vain kestää jatkuvaa tärinää ja ryskettä. Hyvä ensi testipaikka olisi keväällä kyntöpelto. Nähtäväksi jää saammeko tätä vielä siihen mennessä testauskuntoon. Ne kyntöpellot kun "tasoittuvat" keväällä aika nopeasti kylvöpelloiksi. Eli jos kyntöpellolla ajo nilkka suorana ei aikaansaa muuta kuin kuskille mahdolisia ongelmia, siitä on hyvä jatkaa vaatimimmille testiradoille. |
Täällä meillä toi Rauma-Uki tie korvaa kynnöspellon ja pysyy epätasaisena vielä peltojen tasoituttua joten täältä löytyy 40km testipätkä.
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Kieltämättä se panhard/ilmatikkukiinnitys näyttäis joutuvan aika koville. Mutta vahvoja saumoja tähän on hitsattukin ja nyt ajatus että joutuisi jotain purkamaan tuntuisikin jo työltä. Saumat kun on jo hitsattu loppuun asti ja tyyliin kyllä kestää! Ossin omat saumat ovat saattaneet ollakin papusoppaa, mutta sen vuoksi tuon rungon taivutukset ja kaikki hitsaukset tulikin tekemään LapaTeamin Mika. Nyt häntä varmaan harmittaa kun Ossi halusi toteuttaa ton panhardin tavalla arvelluttava. Saattaa olla hänenkin maine vaarassa vaikka hän vain teki työtä käskettyä ja hitsasi. :p Eikä se panhard ole tainnut olla ainoa joka on aiheuttanut hauskoja sanailuja näkemyserojen merkeissä. :D Todennäköisesti Mika olisi tehnyt tuosta korista linjakkaamman ja vauhtiviivasemman jos olisi ollut tekemässä sitä itselleen. ;) |
Lainaus:
Nyt ei tarvitse pitää kiirettä sen valmistumisen suhteen. Hommaatko sitten liikennepoliiseille muuta puuhastelua testiajojen ajaksi, jotteivat tule ja keskeytä meidän tärkeää tehtäväämme. ;) |
Eiköhän tuossa tapauksessa joudu hieman kompromisseja tekemään peräpään linjakkuuden suhteen, jos kerran nuo tukivarret ja panhard ovat vaihtoehtona. Nelilinkkialustalla, tai pelkällä nelilinkki perällä saisi sitten siistitymmän kokonaisuuden...
Mutta hieno on projekti, ja tehkää mielummin toimiva kuin silmää hivelevä, jos noista kahdesta täytyy valita!:) |
Tässä vielä kaksi kuvaa edellispäivän aikaansaannoksista. Meinasivat vallan unohtua.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98350 Akkukotelon paikka tuli siihen. Pohjapanssari suojaa alhaaltapäin ja takaakin päin se on suhteellisen turvallisessa paikassa. Takaseinä tulee suojaamaan ohjaamoa. Akun kiinnikkeet ja kansi on vielä tekemättä. Kuvassa näkyvä akku ei ehkä ole varsinainen käyttöakku. Crossissa ei taideta geeliakkua vaatia mutta ehkä sellainen tähän silti tullaan laittamaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98351 Tässä se surullinen etupää. Juuri etupään tilanahtaus sai meidät päätymään tukivarsiin. Neli- tai kolmilinkki ei yksinkertaisesti olisi mahtunut, ainakaan kun keula nimenomaan haluttiin toteuttaa näin. Panhard tanko on ainesputkea jonka mitat ovat 30 mm halkaisija ja 8,5 mm seinämä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98352 Tänään ei ole suurempia tämän projektin parissa tapahtunutkaan. Tästä eteenpäin aikaansaannokset eivät ole niin näkyviä kuin mitä alkuvaiheen putkikehikon teko. Tietenkin myös se yksin tekeminen on paljon hitaanpaa. Ohjauksen rakentelu on kuvassa menossa. Ohjaus toteutetaan samalla kaavalla kuin muissakin autoissamme sen vuoksi että se on osoittautunut käytön myötä toimivaksi. Huomenna laitan kuvaa valmiista toteutuksesta. Tuosta muuten tulikin mieleeni: etupään ilmatikkujen alakiinnityspaikkaa muutama kyseenalaisti. Offroadjouni piti sensijaan ratkaisua mielenkiintoisena. Rokkarissa tämä ratkaisu on ollut jo pidemmän aikaa ja mitään ongelmia ei ole huomattu. Sen vuoksi ei arvelluttanut tehdä samaa toteutusta tähänkin. (tai siis, Rokkarissa ei ole muuta ollutkaan kuin ongelmia mutta ne ovat aina sijoittuneet konehuoneen puolelle :p) |
Sivu luotu: 07:12 (GMT +2). |
|