Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Jolla kyljellään (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92927)

Offipiru 14.01.2012 10:21

Jolla kyljellään
 
http://www.giglionews.com/isoladelgiglio_porto.jpg

Tossa vähän tarinaa
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201...76839_ul.shtml

Samsonite 14.01.2012 11:23

http://www.maritimeforum.fi/index.ph...2277#msg132277

Viipo 14.01.2012 12:18

Siellä joku on saattanu päästää suustaan "hups, oho!"
Ja vakuutusyhtiön vahinkotarkastajalla on jo kylmä hiki otsalla.

-MaTTi- 14.01.2012 13:38

Joo, ei taas kovin kallis virhearvio ruoria pyöritellessä. Varsinkin kun ihmishenkiäkin menetetty siinä sivussa. Mahtaa melko savotta olla tuota tuosta käännellä suorempaan ja hiissata telakalle...

Offipiru 15.01.2012 11:08

Tossahan oli kapteeni kahvilla vai syömässä kun mäjähti...

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201...55817_ul.shtml
Tossa näkyy jo se reikä kyljessä.

k.j 15.01.2012 11:52

Missähän kohtaa tuolla ois taxfree-myymälä...?

Pääsisköhän tuonne seikkailemaan :D

Viipo 15.01.2012 11:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja k.j (Viesti 840139)
Missähän kohtaa tuolla ois taxfree-myymälä...?

Pääsisköhän tuonne seikkailemaan :D

Ei maksane vaivaa, tuollapäin maailmaa viina ei maksa juuri yhtään mitään.

Krisse 15.01.2012 18:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offipiru (Viesti 840121)
Tossahan oli kapteeni kahvilla vai syömässä kun mäjähti...

Nythän Iltalehti kirjoittaa kuitenkin vaihteeeksi että >> Kapteeni oli onnettomuuden tapahtuessa komentosillalla, joten hän oli aluksesta vastuussa.

BJ-40/76 15.01.2012 23:56

Kapteenin vastuu on raskas!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 840246)
Nythän Iltalehti kirjoittaa kuitenkin vaihteeeksi että >> Kapteeni oli onnettomuuden tapahtuessa komentosillalla, joten hän oli aluksesta vastuussa.

Merellä laivan kapteeni on jotain muuta kuin matkanjohtaja tai se, jonka pöydässä pidetään kristallilasia kädessä pikkusormi ojossa:confused:

Ja tuo kapteeni toitotti terveisiä tai määräsi- (sumutorvella) rannikon asukkaille!

Ja tarkaavaiset offipalstalaiset huomasivat että tuo paskana oleva kylki (siis se mikä imasi tuon muutaman kuution kiven, olisi hyvää pohjapanssari ainesta?)
olis helppo hakea rautaa, kun tuossa pinnassa:o
mutta: milloin laivan vuotokohta on pinnalla?

-> olisko kapteeni kokeillu ajaa karikon ja rannan välistä?

No kippo kyljellään, ja muutaman auton mentävä reikä kyljessä; hyvää on se että tuollapäin pollarit tekee työnsä!

P.S te, jotka olette olleet halvoilla risteilyillä:cool:
Oletteko olleet niissä halvimmissa hytteissä? siellä alakerroksissa on aukiolevia liukuovia, mitä ohjataan tommosella käsivarranvahvuisilla hydraulisylintereillä, ja oven karmit rautaa? ovi menee kiinni onnettomuudessa, riippumatta onko kaljakärryt välissä vai ei........

Samsonite 16.01.2012 07:09

Miun käsittääkseni kapteeni on vastuussa aina ollessaan aluksessa, ja aluksesta se ei saa poistua kuin pakottavissa tilanteissa.

Kestäs vaan polttoaineet sisässä. :mad:

Samsonite 16.01.2012 14:27

Otti palasen karia mukaansa.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ike-scene.html

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/...76_964x506.jpg

Heguli 16.01.2012 17:06

Laivan kapteenille on tulossa "katoamistempusta" aika pitkä linnatuomio. En tunne paikallista lainsäädäntöä mutta saattaa olla kyseessä jopa 10 vuoden kakku.

akiky 16.01.2012 18:59

Melkonen hessu kyä tää kapteeni jos edes pieni osa jutuista pitää paikkansa.

Aamulla korporaatiossa aika hyvit kiteyttivät setin: Parin minuutin kohilla alkais varsinainen juttu.

http://www.radiorock.fi/podcast?vt=audio&vid=220168

Tää vilttiin kääriytyminen ja äipälle soittaminen yms pakotouhu on aika hienoja suorituksia. :D

Samsonite 14.02.2012 07:55

http://i9.aijaa.com/b/00685/9558508.jpg

Nisu 14.02.2012 13:57

Kyllä se kapu on aina vastuussa aluksesta riippumatta missäpäin alusta sattuu olemaan, vaikka sitten nukuksissa.

k.j 14.02.2012 17:58

Tuosta kuvasta ei puutu kuin "ferrari" sittehän se olisi täydellinen.. :D

Super_Select 14.02.2012 18:15

Tänään katoin boksilta se dokkarin, joka tuli viime keskiviikkona Jimiltä, siinä oli se puhelinkeskustelu, kun se joku meripelastus keskuksen johtaja tms. huuti sille kapulle, että nyt et keksi tekosyitä, vaan menet heti takaisin sinne laivaan!!

Aika pelle tuommonen kapteeni...ja senkin evakuoinnin aloittivat ihan viimetingassa.

k.j 14.02.2012 18:20

Olihan samassa ohjelmassa se radio kontakti laivaan ,kun kyselivät, että onko joku hätä kun ajelette rantaan päin?

Ei ole ongelmia, sähköt vaan poikki ... :D

Sekin oli matkustajat soittaneet ja ilmoittaneet , että nyt on jokin vialla . laivanhenkilökuntaa oleva muija huuteli siellä pelastuskanella , että nyt takas hytteihin ...

BJ-40/76 14.02.2012 19:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Super_Select (Viesti 852063)
Tänään katoin boksilta se dokkarin, joka tuli viime keskiviikkona Jimiltä, siinä oli se puhelinkeskustelu, kun se joku meripelastus keskuksen johtaja tms. huuti sille kapulle, että nyt et keksi tekosyitä, vaan menet heti takaisin sinne laivaan!!

Aika pelle tuommonen kapteeni...ja senkin evakuoinnin aloittivat ihan viimetingassa.

Miten niin viimetingassa! jos parikymmentä henkeä ei kerennyt mukaan, niin silloin ollaan myöhässä!

Ja voitte uskoa, että tuota pelastuskannella huutavaa rouvaa (siis mikä käskee menemään hytteihin) tullaan kuulemaan pari kertaa leivättömän pöydän ääressä....

Mutta tuo kapteeni taisi olla viimmeistä iltaa tositoimissa?, toki maissa joutuu kantamaan tuota titteliä:D

No, jotain hyvääkin tuossa miehistön toiminnassa; ymmärsivät lopulta ajaa rantaan! (siis tuo karilleajohan tapahtui aikoja ennen kuin tuo laiva töksähti tuohon rantaan, mistä nuo kuvat on)

k.j 14.02.2012 19:48

Niin , yrittihän reitin mukaan jatkaa matkaa, mutta kait huomasit kun konehuoneessa oli vettä polviin asti , että jotain kait tarviis tehdä...

berrusconi auttaa tuota kippari , vieläköhän hemmo on kotiarestissa? vai kadonnut tyttöystävineen gayman saarille :D

Samsonite 14.02.2012 20:07

Tais kopsahtoo just BB puolen konehuoneen kohalle ja kaks viereistä osastoo meni kans puhki. Paatti saatanan kemallaan jo ja öljytukkah*mot huutelee sähköviasta....:D

Italialaiset, Kreikkalaiset...huoh... ihmeen pitkään ne on selvinny kansakuntina.

k.j 15.02.2012 17:54

Eikös se ole seuraava konkurssikypsä EU:ssa, joten odotamme innolla..

Voiskohan tuon reijän hitsata ja pumpata veten pois tuolta kaarnaveneestä ja ostaa sen halvalla päijänteelle?

Samsonite 15.02.2012 18:20

Haisee pisnekselle! Kuhan Saimaa sulaa niin pannaan Kaania tulille ja eiku Välimerelle kanavan ja muutaman muunkin paikan kautta.

Ota sie pumput ja pullot ni mie otan pellit ja puikot ? :D

k.j 15.02.2012 18:25

Monellekko se siun ruuhi on rekattu, kerätään ukkoja ja lähdetään hakeen toi kiulu kotia..

Tarvii varmaan toisen jolla laivurin paperit, meinaan itse saa ajaa noin isoa , edes pikkupäissään..

Mukana hankkeessa.

Minä tarjoon matkalle ne olut kaikille muille paitsi kipparille.:D

Joko varataan kesäloma?

Samsonite 15.02.2012 19:46

A: 30 henk.
B: Saat toki, alle 24 metriä ja reilusti...
C: Kiva juttu, pitää ostaa lisää jääkaappeja.
D: Eiku koko kesä lomaa...:D

BJ-40/76 15.04.2012 21:18

Itse itseäni lainaten; Kapteenin EVP
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 852107)
Miten niin viimetingassa! jos parikymmentä henkeä ei kerennyt mukaan, niin silloin ollaan myöhässä!

Ja voitte uskoa, että tuota pelastuskannella huutavaa rouvaa (siis mikä käskee menemään hytteihin) tullaan kuulemaan pari kertaa leivättömän pöydän ääressä....

Mutta tuo kapteeni taisi olla viimmeistä iltaa tositoimissa?, toki maissa joutuu kantamaan tuota titteliä:D

No, jotain hyvääkin tuossa miehistön toiminnassa; ymmärsivät lopulta ajaa rantaan! (siis tuo karilleajohan tapahtui aikoja ennen kuin tuo laiva töksähti tuohon rantaan, mistä nuo kuvat on)

Näin veneiden kevätkunnostuksen alkaessa, muistutus veneen kipparin vastuusta! (no, maallikko pääsee ehkä vähemmällä, ja syyttäjä esittää yläkanttiin..., ja ei ole suoraa yhteyttä Mamma, Kersat, Katiska ja Savolaismallinen soutuvene)

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/...oden-vankeutta

Siis suurinta tuomiota haetaan tuosta aluksen jättämisestä (pakenemisesta, siis Kapteeni jättää aluksen viimeiseksi- laiminlyönnistä)

Siis Merilaki on aika kova, ja nimenomaan sille joka määrää! Toki valtaakin on paljon.

ja loppu kevennyksenä lainaus puolustukselta:

Puolustus puolestaan pyysi Schettinon vapauttamista kotiarestista sillä perusteella, että ei ole pelkoa siitä, että Schettino uusisi mahdolliset rikoksensa – hänen komentoonsa ei nimittäin uskota ainuttakaan laivaa.:D:D:D

akiky 20.05.2012 09:40

Nostolle hintaa 200 miljoonaa ja romutukseen. :p

http://www.verkkouutiset.fi/index.ph...-romuksi-menee

Mitä lie tuon risteilijän arvo, 450 miljoonaa wikipedian mukaan, ettei tuosta nyt paljonkaan vahinkoa tullu kun kapu halus vähän esitellä paattia. :)

BJ-40/76 21.05.2012 00:05

Halpaa kuin kulta... (huumori pohdiskelua)
 
Mielikuvitus pohdiskelua?

Siis tuo nosto maksaa yli 200 000 000 euroa. (nyt käytän 200 Me)

Pikaisesti laskin Wikin tietoista paatin painoa: (päämitoilla, olisko 75% OK)

290.2m x 35.5m x 8.2m = 84477m3 => 0,75 x 84477m3 => n. 63 300 Tonnia.

ja nosto maksaa 200 000 000 ja paino 63 300 000 siis 3,16 euroa kilo.

Ja tuo paatti makaa kalliolla alkuperäinen vuotokohta pinnassa; sais kaikessa rauhassa poltella muutaman kymmenen neliötä levyä kiinni.
(en huomio mitenkään sitä, että botski voi liukua syvänteeseen...)

ja että saisi potskin pystyyn, niin riittäisköhän tuonne upoksissa olevan kyljen puolelle 10% nostoa aluksen painosta? siis 6,3 milj. kg, eli 6300 m3 styroksia:p ja jos m3 maksaa 40 euroa niin se maksaa 252 000 euroa.
ja vaikka 10% lisää tukirakenteille.....

Aku Ankan tavalla tarvittaisi 2 520 000 euron arvosta styroksia.....

Veden päällä on noin (arvaus) leveyden verran, eli 35 metriä ilman antenneja tms, ja syvyys on 8 metriä, ja aikalailla tasapohjainen, niin painopiste pitää aika alhaalla.

ja 4 kantta vesilinjasta (n. 10 m, eli 1,2 x syvyys) on varmaan enemmän tai vähemmän veden kestäviä rakenteita.... siis jos sais kallistusksen alle 45 asteeseen, niin pumppauksella vois alkaa kääntyä köli alaspäin.
(tallinnan lautoissakin käytetään aika mahtavia laseja , esim tallink princes? perässä 2 kerroksisen ravintolan yläkerran ikkunat on merkitty suuruusluokkaa 6 ja 8 (sisä ja ulko ruutu lämpölasissa) ja tarkoitaskohan se karkaistun lasin? paksuutta? asiasta ei tietoa, mutta kun rystysellä napauttaa, niin vastaa liukupurtaiden välilasia tai samppakaljapulloa

:D:D:D:D:D:D:eek::eek::eek:

MUTTA käsittääkseni tuo paatti on suunniteltu siten, että kaikki jäät on laitojen sisäpuolen, ja nuo kantavat rakenteet ja ennen kaikkea runko on niin ohutta terästä, että vastaavan rungon voi pienessä mittakaavassa tehdä kotona kevytmetallisena: alumiinifoliota maitopurkista leikatun rungon ympärille?

Siis Enoni mukaan ulkokuori on vain vettä pidättämässä, levyt pitää tukea apurakenteisiin, ja runko muodostuu kaikesta rakenteesta.....
(taisi olla silloin kun yksi valkoinen lautta ajoi matalikon yli, ja komentosillalla katsoivat "sopivan" rantautumispaikan, ja muistaakseni kaikki matkustajat selvisivät hengissä, ja toki muutama taisi saada vammoja, henkisiä, ruumiillisiä ja muita kolhuja....
keula ei uponnut ollenkaan, mutta perä vajaa 10 kantta liian syvällä...

Ja tuo valkoinen oli tukevasti pohjassa, ja pienempi mutta piti hitsailla:
Piti rakentaa koko rungolle nostorakenteet, vaikka takapää hitsattiin umpeen! (tyhjennys ja nosto oli kuulemma tasapainoilua....)

ja tiivistellä ja tyhjennellä..... (oli massiivinen nostolautta, mutta en löytänyt kuvaa..

Ja tämä on arvailua, haaveita ja muisteloita!

SamiN 21.05.2012 00:51

Eiköhän se paatti ole räjäytelty kappaleiksi, kun on etitty raatoja ja reittiä sisälle..

Heguli 21.05.2012 06:43

Ei kannata alkaa tuosta raadosta enään tekemään laivaa, aika hirveä urakka. Mikään luokituslaitos ei taitaisi edes hyväksyä moista operaatiota ilman todella massiivisia tutkimuksia ja hyväksymisprosesseja.

Palex 16.02.2013 09:38

Sattuipas tulemaan jostain tämäkin tapaus mieleen, ja piti tarkistaa mitä laivalle nykyään kuuluu, ja siellähän se näyttäis edelleen köllöttelevän, joskin hiukan purettuna.:D

mikkoimp 17.02.2013 11:49

http://www.hs.fi/fingerpori/s1305647615221

Nikuzai 17.02.2013 15:02

Olihan jossain rannikolla kymmeniä laivoja haaksirikkoutuneina, mutta niitä ei pääse nostamaan kuin pari viikkoa tai kuukauden vuodessa syvää on 10-30 metriä ja 400m maista.

En ymmärrä miksei intialaiset tai muut halpa ja hurja työvoiman maat pilko niitä laivoja sieltä ja vaikka maasiltaa rahtaa maihin :confused:
Se maa jonka rannikolla ne ovat se ranta ei ole asuttu eikä maa ole sotaisa.

Palex 12.09.2013 18:18

Pojat koittaa maanantaina tempaista kolossin pintaan. Saas nähdä miten käy!:D
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201...80322_ul.shtml

bluevan 16.09.2013 10:59

Livelähetys nostoyrityksestä.

http://globalnews.ca/news/841426/sal...sta-concordia/

macro 16.09.2013 11:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1044317)

Myöskin verorahoille vastineeksi kotimaisesta lähteestä http://areena.yle.fi/tv/2032049/#/play

Repro 16.09.2013 11:15

Joko se nosto loppui kun Yle Areena kertoo seuraavaa: ohjelmaa ei löydy

H&K 16.09.2013 11:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1044325)
Joko se nosto loppui kun Yle Areena kertoo seuraavaa: ohjelmaa ei löydy

Ei loppunu, näyttää hitaalta touhulta. Tuolta ainakin näkyy:

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat....asta-kaynnissa

macro 16.09.2013 12:27

http://areena.yle.fi/tv/suora

Kannattaa laittaa selaimen suosikkeihin. Tulee aina silloin tällöin lähetyksiä joita ei tv:n puolelta näe. Kuten juurikin tuo suora lähteys nostosta... Just nyt tiedotustilaisuus...

sisua45 16.09.2013 13:23

Kai urhoollinen kapteeni on mukana vinssaamassa paattia suoraan?

Hitaasti etenee talkoot, mutta näkyy suoristuvan.

Gary Grand 16.09.2013 14:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1044352)
Kai urhoollinen kapteeni on mukana vinssaamassa paattia suoraan?

Vai oliskohan linnassa?:D

Palex 16.09.2013 14:59

Mietin tuossa just, että olis kapulle passeli vaihtoehto linnatuomiolle, kun iskettäis happisaha käteen ja käskettäis pilkkomaan tuo laiva atomeiksi!:D

sisua45 16.09.2013 18:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 1044364)
Vai oliskohan linnassa?:D

Tai sitten on vieläkin kotiarestissa. Ei homolla tavalla, vaan miehekkäällä latino-tavalla.

Bj Andy 16.09.2013 19:28

"Optimisti jollla seisoo kyljellään"

BJ-40/76 16.09.2013 22:47

Ei yhtään......
 
Mutta eikö nuo "risteilijät" ole aikalailla tehty veteen, ja nimenomaan kestämään sen paine/voima? Taannoin yksi telakkahitsari kertoi, että ei- jäissä kulkevissa pintapellit on aika ohuita....
Siis tuon "jollan" pelastamiseksi/kelluttamiseksi lienee tärkeintä, että kellunta-asennon, ja siihen siirtymiseen, on pinta pellit ehyet?

Siis kummalla puolella ne "kuorma/kellutus" kontit on? siis oliko ne kallion viillot samalla puolen?

Siis homma on materia-/hydrodynaamista(?) laskentaa, ja lähtötietoa on muutama 1000 tuntia... siis yrittää nostaa(pelastaa) semmoinen metallipala, kuin makkaraperunat alumiinifoliossa, taikka ainakin sinne päin....

KoniJeep 16.09.2013 22:51

http://globalnews.ca/news/841426/sal...sta-concordia/ <- Suoraa live kuvaa http://bcove.me/pp9nn621

sisua45 16.09.2013 22:59

[QUOTE=BJ-40/76;1044621Siis kummalla puolella ne "kuorma/kellutus" kontit on? siis oliko ne kallion viillot samalla puolen?[/QUOTE]

Ne ovat sillä puolella, joka keikkuu ilmassa. Sitten kun paatti on pystyssä, niin toisellekin puolelle laitetaan samanlaiset.

Sen jälkeen pöntöistä vedet pois, ja hinataan muualle maisemaa rumentamasta. Pois kuljetus ilmeisesti keväällä.

Heguli 17.09.2013 05:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1044621)
Mutta eikö nuo "risteilijät" ole aikalailla tehty veteen, ja nimenomaan kestämään sen paine/voima? Taannoin yksi telakkahitsari kertoi, että ei- jäissä kulkevissa pintapellit on aika ohuita....
Siis tuon "jollan" pelastamiseksi/kelluttamiseksi lienee tärkeintä, että kellunta-asennon, ja siihen siirtymiseen, on pinta pellit ehyet?

Siis kummalla puolella ne "kuorma/kellutus" kontit on? siis oliko ne kallion viillot samalla puolen?

Siis homma on materia-/hydrodynaamista(?) laskentaa, ja lähtötietoa on muutama 1000 tuntia... siis yrittää nostaa(pelastaa) semmoinen metallipala, kuin makkaraperunat alumiinifoliossa, taikka ainakin sinne päin....

Risteilijöiden rungot on yllättävän ohuesta pellistä tehtyjä, ovat sellaisia joustavia kennorakenteita. Tosin esim. kaksoispohjassa on usein paksua tavaraa, jotta aluksen painopistettä saadaan alaspäin. Tässä tapauksessa ruostuminen on jo tehnyt tehtävänsä, eli laivapalkki ei ole enää entisen veroinen. Ja laivan runko on tietty vaurioitunut karilleajossa. Siksi operaatio tehdään hitaasti ja tarvitaan noita ylimääräisiä kellukkeita. En ole nostoon sen ihmeemmin perehtynyt mutta olettaisin laivan rungossa olevan satoja jännitysantureita ja niitä seurataan ahkerasti operaation aikana.

Ja nythän kippo on jo tosiaan vaaterissa.

BJ-40/76 17.09.2013 11:26

Siis minulla ei ole kokemusta, vaan niillä, jotka noita pelastuksia tekee.

Epäilen, että noita kellutustankkeja tms. ei voi suoraan kiinnittää noihin pintapelteihin, vaan ne pitää kiinnittää johonkin tukevampaan, siis kansien kannatusrakenteisiin tms, ja nehän on tehty ottamaan juuri toisen suuntainen voima vastaan.

Olisikohan helpoin paikata tuo ulkopellitys, ja kukaties pari kerrosta ikkunoita, ja koittaa saada kellumaan "luonnollisesti", vaikkakin noiden ulkopuolisten kellukkeiden avustamana? (tällä opillahan nostettiin se siljalinen autolautta, kun se sukkasi siihen saaren rataan, kun oli ensin ajanut jonkin karin yli?)

Mutta vanha totuus; "Maalla on helppo olla viisas, kun merellä hätä" pätee tähänkin.

p.s tuosta vedenalla olleesta kyljestä näkee hyvin, kuinka "löyhää" tuo rakenne on, kun joutuu ottamaan voimaa vastaan väärästä suunnasta ja liikaa...

Mutis 18.09.2013 13:07

Ainevahvuudet pyörii 6-20mm:n kieppeillä. Iso osa 8-12mm. Nuo ulkotasot varmaan 6-8 millistä, joten ei mikään ihme, jos antaa myöden. Kuitenki alle 10mm normi teräs melko vetelää tavaraa.

Melko hilpeitä summia projekti nielee. Tähän mennessä 600M€ ja vielä arvioidaan 200M€ palavan.

Rngd 20.09.2013 07:58

Tauttinen hinta kyllä tuo 800 milj. Suomessa rakennetaan samankokoinen uusi laiva halvemmalla.
Jossain mainittiin, että 500 ukkoa on nostamassa. Jos kaikille maksaisi vaikka 100 000e sivukuluineen, tekisi se vasta 50 milj. Laite- ja materiaalikulut ei voi olla 750 milj.:confused:
Mafiosot on laittanut välistä liivintaskuun ihan huolella.:cool:

H&K 20.09.2013 08:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rngd (Viesti 1045711)
Tauttinen hinta kyllä tuo 800 milj. Suomessa rakennetaan samankokoinen uusi laiva halvemmalla.

Oletkos tosta ihan varma? Samankokoinen ehkä saatais aikaiseksi, mutta eipä taideta saada samankokoista samalla varustetasolla tohon hintaan.

Jappi 20.09.2013 10:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutis (Viesti 1045099)

Melko hilpeitä summia projekti nielee. Tähän mennessä 600M€ ja vielä arvioidaan 200M€ palavan.

Ja jos tulee mitään ylläreitä eteen niin miljardi menee että heiluu... Just nyt ei haluttaisi olla kyseisen paatin vakuuttaneen yhtiön johtaja :)

Jappi 20.09.2013 10:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rngd (Viesti 1045711)
Tauttinen hinta kyllä tuo 800 milj. Suomessa rakennetaan samankokoinen uusi laiva halvemmalla.

Kyse ei olekaan siitä, ko. paatti mennee romutukseen. Ympäristösyistä on määrätty tuo poisto.

Ja mitä hintaan tulee niin sinne on suunnilleen rakennettu telakka mereen alle...

Byrocrat 20.09.2013 10:51

Saattaspa saadakin
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1045714)
Oletkos tosta ihan varma? Samankokoinen ehkä saatais aikaiseksi, mutta eipä taideta saada samankokoista samalla varustetasolla tohon hintaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Grace

M7S Viking Gracen sopimushinta oli noin 240 miljoonaa euroa ja laiva toimitettiin tammikuussa 2013.

Laiva on tosin hiukka lyhyempi eikä suoranainen loistoristeilija kun on suunniteltu reittiliikennöintiin eikä lekotteluun, mutta nelinkertaislla hinnalla olis varmaan saatu tollainenkin aikaseksi Suomessakin :):cool: Onhan niitä täällä ennenkin rakennettu :)

H&K 20.09.2013 11:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1045754)
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Grace

M7S Viking Gracen sopimushinta oli noin 240 miljoonaa euroa ja laiva toimitettiin tammikuussa 2013.

Laiva on tosin hiukka lyhyempi eikä suoranainen loistoristeilija kun on suunniteltu reittiliikennöintiin eikä lekotteluun, mutta nelinkertaislla hinnalla olis varmaan saatu tollainenkin aikaseksi Suomessakin :):cool: Onhan niitä täällä ennenkin rakennettu :)

Muistelen vaan lukeneeni että -90 - luvun lopulla tehdyn ekan voyager- luokan loistoristeilijän sopimusihinta olis ollu noin 600m€ ja se olis menny tappiolla. Se on suurinpiirtein samaa kokoluokkaa kun tämä, pikkusen isompi, mutta kyllä kait laivojenkin rakennuskustannukset on kasvanu reilussa kymmenessä vuodessa.

wikke 20.09.2013 12:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1045758)
mutta kyllä kait laivojenkin rakennuskustannukset on kasvanu reilussa kymmenessä vuodessa.

Jo pelkästään teräksien hinnat nousseet huimasti.

Mutis 20.09.2013 12:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1045714)
Oletkos tosta ihan varma? Samankokoinen ehkä saatais aikaiseksi, mutta eipä taideta saada samankokoista samalla varustetasolla tohon hintaan.

900M€:lla sais jo vähän isommankin. :)





http://fi.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Oasis_of_the_Seas


Laivoissa halvin 'osa' on runko ja se rakentuukin kohtuu nopeasti. Hintaa alkaa tulemaan sitten kun aletaan änkemään rojua sen teräskuoren sisuksiin.

Noissa kellutusponttooneissa ei taida paljon muuta varustelua olla kuin jokunen putki ja kiinnityskorvakkeita.

Byrocrat 20.09.2013 12:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1045758)
Muistelen vaan lukeneeni että -90 - luvun lopulla tehdyn ekan voyager- luokan loistoristeilijän sopimusihinta olis ollu noin 600m€ ja se olis menny tappiolla. Se on suurinpiirtein samaa kokoluokkaa kun tämä, pikkusen isompi, mutta kyllä kait laivojenkin rakennuskustannukset on kasvanu reilussa kymmenessä vuodessa.

Oasis of The Seas, kauppahinta 800 miljoonaa vuonna 2009. :) Ja olet oikeassa siinä että laivoja on iät ajat Suomessa valitettavasti rakennettu tappiolla :( Siinä syy nykyisiinkin laivateollisuuden ongelmiin :(

Jappi 21.09.2013 23:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutis (Viesti 1045785)
900M€:lla sais jo vähän isommankin. :)





http://fi.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Oasis_of_the_Seas


Laivoissa halvin 'osa' on runko ja se rakentuukin kohtuu nopeasti. Hintaa alkaa tulemaan sitten kun aletaan änkemään rojua sen teräskuoren sisuksiin.

Noissa kellutusponttooneissa ei taida paljon muuta varustelua olla kuin jokunen putki ja kiinnityskorvakkeita.

Mutta, kuten sanottua, siellä on rakennettu telakka hylyn alle missä se odottaa poistoa...

BJ-40/76 22.09.2013 17:15

Kun tuo hylky meinasi väkisellä lipsahtaa tuonne syvyyksiin tuosta "lipalta", niin entä jos olisi vähän auttanut, ja loppusijoittanut sen tuonne Ahdin valtakuntaan muiden hylkyjen seuraksi? tuon hylyn romuarvo varmaan aikalailla nolla, jos alkaa laskemaan siitä, kun se otetaan hinaukseen; jos meinaa että romutetaan EU-lain säädännön mukaan, sillä varaosia ei varmaan saada juurikaan, ja melkoinen siivous....

Noiden hukassa olevien vainajien omaisten kannalta kyllä parempi vaihtoehto tuo nostaminen, toiveissa saada jotain haudattavaa....

p.s näyttää uivan aika syvällä, kun keulapiikinkin päältä monta kantta pinnan alla.

Jappi 22.09.2013 17:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1046532)
Kun tuo hylky meinasi väkisellä lipsahtaa tuonne syvyyksiin tuosta "lipalta", niin entä jos olisi vähän auttanut, ja loppusijoittanut sen tuonne Ahdin valtakuntaan muiden hylkyjen seuraksi? tuon hylyn romuarvo varmaan aikalailla nolla, jos alkaa laskemaan siitä, kun se otetaan hinaukseen; jos meinaa että romutetaan EU-lain säädännön mukaan, sillä varaosia ei varmaan saada juurikaan, ja melkoinen siivous....

Paikka oli ilmeisesti liian matala ja ympäristötuhon vaara liian suuri.

wikke 22.09.2013 18:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1046532)
tuon hylyn romuarvo varmaan aikalailla nolla, jos alkaa laskemaan siitä, kun se otetaan hinaukseen; jos meinaa että romutetaan EU-lain säädännön mukaan, sillä varaosia ei varmaan saada juurikaan, ja melkoinen siivous....

Kyllähän hylyllä arvoa olisi, jos se rontattaisiin vaikkapa Intiaan. Kuten jo mainitsitkin. Minkään sortin varaosia noista ei saada kuin ehkä jossain banaani valtiossa. Laivat noin niin kuin varaosien kantilta enemminkin verrattavissa rakennuksiin kuin vaikkapa autoihin. Jos muutama hassu venttiili olisikin kierrätettävissä, niin sen luokittaminen olisi luultavasti kalliimpaa kuin uusi.

Heguli 23.09.2013 10:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1046568)
Jos muutama hassu venttiili olisikin kierrätettävissä, niin sen luokittaminen olisi luultavasti kalliimpaa kuin uusi.

Juurikin näin. Laivat kierrätetään romutuksen kautta.

BJ-40/76 23.09.2013 14:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1046811)
Juurikin näin. Laivat kierrätetään romutuksen kautta.

siis esim. apukoneet/generaattorit, keittiön kylmä/paisto/RST kalusteet, paineilmakompressorit, taajuusmuuttajat, sähkömoottorit, makeavesikehittimet jne menee suoraan sulattoon?

Sen ymmärrän, että ns. turvavarusteet/kriittiset komponentit (sprinkleri järj. jne) pitää olla uutta/varmennettua tavaraa laivassa, mutta tuo hydrauliikka/pneumatiikka/sähkötekniikka/lvi tekniikka on käsittääkseni sellaista, että joku apukone/-generaattori tai sähkömoottori/taajuusmuuttaja vois olla varaosana hyödynnettävissä vielä sisaraluksissa?

Ja nuo pienenimmät tutkat alkas olla niin pieniä, että vois olla käyttöä suurimmissa suomalaisissa huvialuksissa....

Ja nuo apukoneet/generaattorit on todella haluttuja (maissa) vara voimaksi, ja kyllä ainakin minä voisin ostaa klapikoneen hydraulisylinteriksi osastoivan oven sulkusylinterin, varmaan laadukkaampi/pitkäikäisempi muutaman kerran testattuna, kuin nuo nettikauppojen halpis sylinterit, ja vielä aika sopivan kokoinen.

Mutta minäkin olen sitä mieltä, että kovinkaan paljon sitä rahaa ei tule, vaikka olisi purettu ennen uppoamista.

Heguli 24.09.2013 06:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1046865)
siis esim. apukoneet/generaattorit, keittiön kylmä/paisto/RST kalusteet, paineilmakompressorit, taajuusmuuttajat, sähkömoottorit, makeavesikehittimet jne menee suoraan sulattoon?

Sen ymmärrän, että ns. turvavarusteet/kriittiset komponentit (sprinkleri järj. jne) pitää olla uutta/varmennettua tavaraa laivassa, mutta tuo hydrauliikka/pneumatiikka/sähkötekniikka/lvi tekniikka on käsittääkseni sellaista, että joku apukone/-generaattori tai sähkömoottori/taajuusmuuttaja vois olla varaosana hyödynnettävissä vielä sisaraluksissa?

Ja nuo pienenimmät tutkat alkas olla niin pieniä, että vois olla käyttöä suurimmissa suomalaisissa huvialuksissa....

Ja nuo apukoneet/generaattorit on todella haluttuja (maissa) vara voimaksi, ja kyllä ainakin minä voisin ostaa klapikoneen hydraulisylinteriksi osastoivan oven sulkusylinterin, varmaan laadukkaampi/pitkäikäisempi muutaman kerran testattuna, kuin nuo nettikauppojen halpis sylinterit, ja vielä aika sopivan kokoinen.

Mutta minäkin olen sitä mieltä, että kovinkaan paljon sitä rahaa ei tule, vaikka olisi purettu ennen uppoamista.

Laivojen romutusikä vaihtelee suuresti mutta yleisesti ollaan jossain 30-50 vuoden välissä. Romutuksen lähestyessä vain kriittiset huollot tehdään ja kaikki muu saa olla, toki turvallisuus huomioiden.

Toki joitakin komponentteja otetaan talteen käyttöön mutta jos miettii about 40 vuotta vanhaa tekniikkaa, niin joutaahan se jo romutukseen tai tekniikan museoon. Jossain kehittymättömissä maissa tietty vanha tekniikka saatetaan hyödyntää mutta puhutaan melko pienestä osuudesta koko laivasta.

Ja laivoissa kaikki komponentit pitää olla luokituslaitoksen hyväksymiä, jolloin vanhojen romujen saanti uusiokäyttöön on joko hankalaa tai mahdotonta. Eli uusiokäyttö pitää hoitaa jossain muualla kuin laivoissa.

Swoop 24.09.2013 20:12

Discovery Channelilta tulee ens sunnuntaina klo 18.00 dokkari tosta nostosta.

Rngd 26.09.2013 13:38

Siirtämiseen tarvitaankin sitten Suomen Raisiossa suunniteltu vekotin.

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/20130...12876_ul.shtml

Rngd 27.09.2013 11:30

Vertailun vuoksi, maailman suurimman konttialuksen rakentaa 185 miljoonalla dollarilla, kun tilaa 20 laivaa kerralla. Yhteensä 3.8 miljaardia USD / 20 kpl.
Varustelu tietysti on minimaalinen.
Lentotukialuskin on ihan lelu tohon verrattuna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Maersk_Triple_E_class

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/ma...a/201309514973

Lisää kuvia:
http://www.marinetraffic.com/ais/sho...px?imo=9619919

KoniJeep 14.07.2014 15:14

Kohta lähtöö: http://www.giglionews.it/2014/07/14/...ia-refloating/

http://www.youreporter.it/video_TIME...ettive_diverse

sisua45 11.02.2015 22:03

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201...10710_ul.shtml

rane58 12.02.2015 01:07

36 kuollutta.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1202562)

-Kapteeni Pelkuri olisi ansainnut elinkautisen, kirjaimellisesti.:mad:


Sivu luotu: 03:20 (GMT +2).