![]() |
Jolla kyljellään
|
|
Siellä joku on saattanu päästää suustaan "hups, oho!"
Ja vakuutusyhtiön vahinkotarkastajalla on jo kylmä hiki otsalla. |
Joo, ei taas kovin kallis virhearvio ruoria pyöritellessä. Varsinkin kun ihmishenkiäkin menetetty siinä sivussa. Mahtaa melko savotta olla tuota tuosta käännellä suorempaan ja hiissata telakalle...
|
Tossahan oli kapteeni kahvilla vai syömässä kun mäjähti...
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201...55817_ul.shtml Tossa näkyy jo se reikä kyljessä. |
Missähän kohtaa tuolla ois taxfree-myymälä...?
Pääsisköhän tuonne seikkailemaan :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kapteenin vastuu on raskas!
Lainaus:
Ja tuo kapteeni toitotti terveisiä tai määräsi- (sumutorvella) rannikon asukkaille! Ja tarkaavaiset offipalstalaiset huomasivat että tuo paskana oleva kylki (siis se mikä imasi tuon muutaman kuution kiven, olisi hyvää pohjapanssari ainesta?) olis helppo hakea rautaa, kun tuossa pinnassa:o mutta: milloin laivan vuotokohta on pinnalla? -> olisko kapteeni kokeillu ajaa karikon ja rannan välistä? No kippo kyljellään, ja muutaman auton mentävä reikä kyljessä; hyvää on se että tuollapäin pollarit tekee työnsä! P.S te, jotka olette olleet halvoilla risteilyillä:cool: Oletteko olleet niissä halvimmissa hytteissä? siellä alakerroksissa on aukiolevia liukuovia, mitä ohjataan tommosella käsivarranvahvuisilla hydraulisylintereillä, ja oven karmit rautaa? ovi menee kiinni onnettomuudessa, riippumatta onko kaljakärryt välissä vai ei........ |
Miun käsittääkseni kapteeni on vastuussa aina ollessaan aluksessa, ja aluksesta se ei saa poistua kuin pakottavissa tilanteissa.
Kestäs vaan polttoaineet sisässä. :mad: |
Otti palasen karia mukaansa.
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ike-scene.html http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/...76_964x506.jpg |
Laivan kapteenille on tulossa "katoamistempusta" aika pitkä linnatuomio. En tunne paikallista lainsäädäntöä mutta saattaa olla kyseessä jopa 10 vuoden kakku.
|
Melkonen hessu kyä tää kapteeni jos edes pieni osa jutuista pitää paikkansa.
Aamulla korporaatiossa aika hyvit kiteyttivät setin: Parin minuutin kohilla alkais varsinainen juttu. http://www.radiorock.fi/podcast?vt=audio&vid=220168 Tää vilttiin kääriytyminen ja äipälle soittaminen yms pakotouhu on aika hienoja suorituksia. :D |
|
Kyllä se kapu on aina vastuussa aluksesta riippumatta missäpäin alusta sattuu olemaan, vaikka sitten nukuksissa.
|
Tuosta kuvasta ei puutu kuin "ferrari" sittehän se olisi täydellinen.. :D
|
Tänään katoin boksilta se dokkarin, joka tuli viime keskiviikkona Jimiltä, siinä oli se puhelinkeskustelu, kun se joku meripelastus keskuksen johtaja tms. huuti sille kapulle, että nyt et keksi tekosyitä, vaan menet heti takaisin sinne laivaan!!
Aika pelle tuommonen kapteeni...ja senkin evakuoinnin aloittivat ihan viimetingassa. |
Olihan samassa ohjelmassa se radio kontakti laivaan ,kun kyselivät, että onko joku hätä kun ajelette rantaan päin?
Ei ole ongelmia, sähköt vaan poikki ... :D Sekin oli matkustajat soittaneet ja ilmoittaneet , että nyt on jokin vialla . laivanhenkilökuntaa oleva muija huuteli siellä pelastuskanella , että nyt takas hytteihin ... |
Lainaus:
Ja voitte uskoa, että tuota pelastuskannella huutavaa rouvaa (siis mikä käskee menemään hytteihin) tullaan kuulemaan pari kertaa leivättömän pöydän ääressä.... Mutta tuo kapteeni taisi olla viimmeistä iltaa tositoimissa?, toki maissa joutuu kantamaan tuota titteliä:D No, jotain hyvääkin tuossa miehistön toiminnassa; ymmärsivät lopulta ajaa rantaan! (siis tuo karilleajohan tapahtui aikoja ennen kuin tuo laiva töksähti tuohon rantaan, mistä nuo kuvat on) |
Niin , yrittihän reitin mukaan jatkaa matkaa, mutta kait huomasit kun konehuoneessa oli vettä polviin asti , että jotain kait tarviis tehdä...
berrusconi auttaa tuota kippari , vieläköhän hemmo on kotiarestissa? vai kadonnut tyttöystävineen gayman saarille :D |
Tais kopsahtoo just BB puolen konehuoneen kohalle ja kaks viereistä osastoo meni kans puhki. Paatti saatanan kemallaan jo ja öljytukkah*mot huutelee sähköviasta....:D
Italialaiset, Kreikkalaiset...huoh... ihmeen pitkään ne on selvinny kansakuntina. |
Eikös se ole seuraava konkurssikypsä EU:ssa, joten odotamme innolla..
Voiskohan tuon reijän hitsata ja pumpata veten pois tuolta kaarnaveneestä ja ostaa sen halvalla päijänteelle? |
Haisee pisnekselle! Kuhan Saimaa sulaa niin pannaan Kaania tulille ja eiku Välimerelle kanavan ja muutaman muunkin paikan kautta.
Ota sie pumput ja pullot ni mie otan pellit ja puikot ? :D |
Monellekko se siun ruuhi on rekattu, kerätään ukkoja ja lähdetään hakeen toi kiulu kotia..
Tarvii varmaan toisen jolla laivurin paperit, meinaan itse saa ajaa noin isoa , edes pikkupäissään.. Mukana hankkeessa. Minä tarjoon matkalle ne olut kaikille muille paitsi kipparille.:D Joko varataan kesäloma? |
A: 30 henk.
B: Saat toki, alle 24 metriä ja reilusti... C: Kiva juttu, pitää ostaa lisää jääkaappeja. D: Eiku koko kesä lomaa...:D |
Itse itseäni lainaten; Kapteenin EVP
Lainaus:
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/...oden-vankeutta Siis suurinta tuomiota haetaan tuosta aluksen jättämisestä (pakenemisesta, siis Kapteeni jättää aluksen viimeiseksi- laiminlyönnistä) Siis Merilaki on aika kova, ja nimenomaan sille joka määrää! Toki valtaakin on paljon. ja loppu kevennyksenä lainaus puolustukselta: Puolustus puolestaan pyysi Schettinon vapauttamista kotiarestista sillä perusteella, että ei ole pelkoa siitä, että Schettino uusisi mahdolliset rikoksensa – hänen komentoonsa ei nimittäin uskota ainuttakaan laivaa.:D:D:D |
Nostolle hintaa 200 miljoonaa ja romutukseen. :p
http://www.verkkouutiset.fi/index.ph...-romuksi-menee Mitä lie tuon risteilijän arvo, 450 miljoonaa wikipedian mukaan, ettei tuosta nyt paljonkaan vahinkoa tullu kun kapu halus vähän esitellä paattia. :) |
Halpaa kuin kulta... (huumori pohdiskelua)
Mielikuvitus pohdiskelua?
Siis tuo nosto maksaa yli 200 000 000 euroa. (nyt käytän 200 Me) Pikaisesti laskin Wikin tietoista paatin painoa: (päämitoilla, olisko 75% OK) 290.2m x 35.5m x 8.2m = 84477m3 => 0,75 x 84477m3 => n. 63 300 Tonnia. ja nosto maksaa 200 000 000 ja paino 63 300 000 siis 3,16 euroa kilo. Ja tuo paatti makaa kalliolla alkuperäinen vuotokohta pinnassa; sais kaikessa rauhassa poltella muutaman kymmenen neliötä levyä kiinni. (en huomio mitenkään sitä, että botski voi liukua syvänteeseen...) ja että saisi potskin pystyyn, niin riittäisköhän tuonne upoksissa olevan kyljen puolelle 10% nostoa aluksen painosta? siis 6,3 milj. kg, eli 6300 m3 styroksia:p ja jos m3 maksaa 40 euroa niin se maksaa 252 000 euroa. ja vaikka 10% lisää tukirakenteille..... Aku Ankan tavalla tarvittaisi 2 520 000 euron arvosta styroksia..... Veden päällä on noin (arvaus) leveyden verran, eli 35 metriä ilman antenneja tms, ja syvyys on 8 metriä, ja aikalailla tasapohjainen, niin painopiste pitää aika alhaalla. ja 4 kantta vesilinjasta (n. 10 m, eli 1,2 x syvyys) on varmaan enemmän tai vähemmän veden kestäviä rakenteita.... siis jos sais kallistusksen alle 45 asteeseen, niin pumppauksella vois alkaa kääntyä köli alaspäin. (tallinnan lautoissakin käytetään aika mahtavia laseja , esim tallink princes? perässä 2 kerroksisen ravintolan yläkerran ikkunat on merkitty suuruusluokkaa 6 ja 8 (sisä ja ulko ruutu lämpölasissa) ja tarkoitaskohan se karkaistun lasin? paksuutta? asiasta ei tietoa, mutta kun rystysellä napauttaa, niin vastaa liukupurtaiden välilasia tai samppakaljapulloa :D:D:D:D:D:D:eek::eek::eek: MUTTA käsittääkseni tuo paatti on suunniteltu siten, että kaikki jäät on laitojen sisäpuolen, ja nuo kantavat rakenteet ja ennen kaikkea runko on niin ohutta terästä, että vastaavan rungon voi pienessä mittakaavassa tehdä kotona kevytmetallisena: alumiinifoliota maitopurkista leikatun rungon ympärille? Siis Enoni mukaan ulkokuori on vain vettä pidättämässä, levyt pitää tukea apurakenteisiin, ja runko muodostuu kaikesta rakenteesta..... (taisi olla silloin kun yksi valkoinen lautta ajoi matalikon yli, ja komentosillalla katsoivat "sopivan" rantautumispaikan, ja muistaakseni kaikki matkustajat selvisivät hengissä, ja toki muutama taisi saada vammoja, henkisiä, ruumiillisiä ja muita kolhuja.... keula ei uponnut ollenkaan, mutta perä vajaa 10 kantta liian syvällä... Ja tuo valkoinen oli tukevasti pohjassa, ja pienempi mutta piti hitsailla: Piti rakentaa koko rungolle nostorakenteet, vaikka takapää hitsattiin umpeen! (tyhjennys ja nosto oli kuulemma tasapainoilua....) ja tiivistellä ja tyhjennellä..... (oli massiivinen nostolautta, mutta en löytänyt kuvaa.. Ja tämä on arvailua, haaveita ja muisteloita! |
Eiköhän se paatti ole räjäytelty kappaleiksi, kun on etitty raatoja ja reittiä sisälle..
|
Ei kannata alkaa tuosta raadosta enään tekemään laivaa, aika hirveä urakka. Mikään luokituslaitos ei taitaisi edes hyväksyä moista operaatiota ilman todella massiivisia tutkimuksia ja hyväksymisprosesseja.
|
Sattuipas tulemaan jostain tämäkin tapaus mieleen, ja piti tarkistaa mitä laivalle nykyään kuuluu, ja siellähän se näyttäis edelleen köllöttelevän, joskin hiukan purettuna.:D
|
|
Olihan jossain rannikolla kymmeniä laivoja haaksirikkoutuneina, mutta niitä ei pääse nostamaan kuin pari viikkoa tai kuukauden vuodessa syvää on 10-30 metriä ja 400m maista.
En ymmärrä miksei intialaiset tai muut halpa ja hurja työvoiman maat pilko niitä laivoja sieltä ja vaikka maasiltaa rahtaa maihin :confused: Se maa jonka rannikolla ne ovat se ranta ei ole asuttu eikä maa ole sotaisa. |
Pojat koittaa maanantaina tempaista kolossin pintaan. Saas nähdä miten käy!:D
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201...80322_ul.shtml |
|
Lainaus:
|
Joko se nosto loppui kun Yle Areena kertoo seuraavaa: ohjelmaa ei löydy
|
Lainaus:
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat....asta-kaynnissa |
http://areena.yle.fi/tv/suora
Kannattaa laittaa selaimen suosikkeihin. Tulee aina silloin tällöin lähetyksiä joita ei tv:n puolelta näe. Kuten juurikin tuo suora lähteys nostosta... Just nyt tiedotustilaisuus... |
Kai urhoollinen kapteeni on mukana vinssaamassa paattia suoraan?
Hitaasti etenee talkoot, mutta näkyy suoristuvan. |
Lainaus:
|
Mietin tuossa just, että olis kapulle passeli vaihtoehto linnatuomiolle, kun iskettäis happisaha käteen ja käskettäis pilkkomaan tuo laiva atomeiksi!:D
|
Lainaus:
|
"Optimisti jollla seisoo kyljellään"
|
Ei yhtään......
Mutta eikö nuo "risteilijät" ole aikalailla tehty veteen, ja nimenomaan kestämään sen paine/voima? Taannoin yksi telakkahitsari kertoi, että ei- jäissä kulkevissa pintapellit on aika ohuita....
Siis tuon "jollan" pelastamiseksi/kelluttamiseksi lienee tärkeintä, että kellunta-asennon, ja siihen siirtymiseen, on pinta pellit ehyet? Siis kummalla puolella ne "kuorma/kellutus" kontit on? siis oliko ne kallion viillot samalla puolen? Siis homma on materia-/hydrodynaamista(?) laskentaa, ja lähtötietoa on muutama 1000 tuntia... siis yrittää nostaa(pelastaa) semmoinen metallipala, kuin makkaraperunat alumiinifoliossa, taikka ainakin sinne päin.... |
http://globalnews.ca/news/841426/sal...sta-concordia/ <- Suoraa live kuvaa http://bcove.me/pp9nn621
|
[QUOTE=BJ-40/76;1044621Siis kummalla puolella ne "kuorma/kellutus" kontit on? siis oliko ne kallion viillot samalla puolen?[/QUOTE]
Ne ovat sillä puolella, joka keikkuu ilmassa. Sitten kun paatti on pystyssä, niin toisellekin puolelle laitetaan samanlaiset. Sen jälkeen pöntöistä vedet pois, ja hinataan muualle maisemaa rumentamasta. Pois kuljetus ilmeisesti keväällä. |
Lainaus:
Ja nythän kippo on jo tosiaan vaaterissa. |
Siis minulla ei ole kokemusta, vaan niillä, jotka noita pelastuksia tekee.
Epäilen, että noita kellutustankkeja tms. ei voi suoraan kiinnittää noihin pintapelteihin, vaan ne pitää kiinnittää johonkin tukevampaan, siis kansien kannatusrakenteisiin tms, ja nehän on tehty ottamaan juuri toisen suuntainen voima vastaan. Olisikohan helpoin paikata tuo ulkopellitys, ja kukaties pari kerrosta ikkunoita, ja koittaa saada kellumaan "luonnollisesti", vaikkakin noiden ulkopuolisten kellukkeiden avustamana? (tällä opillahan nostettiin se siljalinen autolautta, kun se sukkasi siihen saaren rataan, kun oli ensin ajanut jonkin karin yli?) Mutta vanha totuus; "Maalla on helppo olla viisas, kun merellä hätä" pätee tähänkin. p.s tuosta vedenalla olleesta kyljestä näkee hyvin, kuinka "löyhää" tuo rakenne on, kun joutuu ottamaan voimaa vastaan väärästä suunnasta ja liikaa... |
Ainevahvuudet pyörii 6-20mm:n kieppeillä. Iso osa 8-12mm. Nuo ulkotasot varmaan 6-8 millistä, joten ei mikään ihme, jos antaa myöden. Kuitenki alle 10mm normi teräs melko vetelää tavaraa.
Melko hilpeitä summia projekti nielee. Tähän mennessä 600M€ ja vielä arvioidaan 200M€ palavan. |
Tauttinen hinta kyllä tuo 800 milj. Suomessa rakennetaan samankokoinen uusi laiva halvemmalla.
Jossain mainittiin, että 500 ukkoa on nostamassa. Jos kaikille maksaisi vaikka 100 000e sivukuluineen, tekisi se vasta 50 milj. Laite- ja materiaalikulut ei voi olla 750 milj.:confused: Mafiosot on laittanut välistä liivintaskuun ihan huolella.:cool: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja mitä hintaan tulee niin sinne on suunnilleen rakennettu telakka mereen alle... |
Saattaspa saadakin
Lainaus:
M7S Viking Gracen sopimushinta oli noin 240 miljoonaa euroa ja laiva toimitettiin tammikuussa 2013. Laiva on tosin hiukka lyhyempi eikä suoranainen loistoristeilija kun on suunniteltu reittiliikennöintiin eikä lekotteluun, mutta nelinkertaislla hinnalla olis varmaan saatu tollainenkin aikaseksi Suomessakin :):cool: Onhan niitä täällä ennenkin rakennettu :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Oasis_of_the_Seas Laivoissa halvin 'osa' on runko ja se rakentuukin kohtuu nopeasti. Hintaa alkaa tulemaan sitten kun aletaan änkemään rojua sen teräskuoren sisuksiin. Noissa kellutusponttooneissa ei taida paljon muuta varustelua olla kuin jokunen putki ja kiinnityskorvakkeita. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kun tuo hylky meinasi väkisellä lipsahtaa tuonne syvyyksiin tuosta "lipalta", niin entä jos olisi vähän auttanut, ja loppusijoittanut sen tuonne Ahdin valtakuntaan muiden hylkyjen seuraksi? tuon hylyn romuarvo varmaan aikalailla nolla, jos alkaa laskemaan siitä, kun se otetaan hinaukseen; jos meinaa että romutetaan EU-lain säädännön mukaan, sillä varaosia ei varmaan saada juurikaan, ja melkoinen siivous....
Noiden hukassa olevien vainajien omaisten kannalta kyllä parempi vaihtoehto tuo nostaminen, toiveissa saada jotain haudattavaa.... p.s näyttää uivan aika syvällä, kun keulapiikinkin päältä monta kantta pinnan alla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Sen ymmärrän, että ns. turvavarusteet/kriittiset komponentit (sprinkleri järj. jne) pitää olla uutta/varmennettua tavaraa laivassa, mutta tuo hydrauliikka/pneumatiikka/sähkötekniikka/lvi tekniikka on käsittääkseni sellaista, että joku apukone/-generaattori tai sähkömoottori/taajuusmuuttaja vois olla varaosana hyödynnettävissä vielä sisaraluksissa? Ja nuo pienenimmät tutkat alkas olla niin pieniä, että vois olla käyttöä suurimmissa suomalaisissa huvialuksissa.... Ja nuo apukoneet/generaattorit on todella haluttuja (maissa) vara voimaksi, ja kyllä ainakin minä voisin ostaa klapikoneen hydraulisylinteriksi osastoivan oven sulkusylinterin, varmaan laadukkaampi/pitkäikäisempi muutaman kerran testattuna, kuin nuo nettikauppojen halpis sylinterit, ja vielä aika sopivan kokoinen. Mutta minäkin olen sitä mieltä, että kovinkaan paljon sitä rahaa ei tule, vaikka olisi purettu ennen uppoamista. |
Lainaus:
Toki joitakin komponentteja otetaan talteen käyttöön mutta jos miettii about 40 vuotta vanhaa tekniikkaa, niin joutaahan se jo romutukseen tai tekniikan museoon. Jossain kehittymättömissä maissa tietty vanha tekniikka saatetaan hyödyntää mutta puhutaan melko pienestä osuudesta koko laivasta. Ja laivoissa kaikki komponentit pitää olla luokituslaitoksen hyväksymiä, jolloin vanhojen romujen saanti uusiokäyttöön on joko hankalaa tai mahdotonta. Eli uusiokäyttö pitää hoitaa jossain muualla kuin laivoissa. |
Discovery Channelilta tulee ens sunnuntaina klo 18.00 dokkari tosta nostosta.
|
Siirtämiseen tarvitaankin sitten Suomen Raisiossa suunniteltu vekotin.
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/20130...12876_ul.shtml |
Vertailun vuoksi, maailman suurimman konttialuksen rakentaa 185 miljoonalla dollarilla, kun tilaa 20 laivaa kerralla. Yhteensä 3.8 miljaardia USD / 20 kpl.
Varustelu tietysti on minimaalinen. Lentotukialuskin on ihan lelu tohon verrattuna. http://en.wikipedia.org/wiki/Maersk_Triple_E_class http://www.kauppalehti.fi/etusivu/ma...a/201309514973 Lisää kuvia: http://www.marinetraffic.com/ais/sho...px?imo=9619919 |
|
|
36 kuollutta.
Lainaus:
|
Sivu luotu: 03:20 (GMT +2). |