![]() |
previa 4wd
moi onko kukaan tuunannut previa 4wd:tä korottanut,onko mitään lukkoja asennettu ja mistä voisi kysyä neuvoa
hyvinhän toi hangessa menee mutta jos haluaisi vähän parantaa myös ulkonäköa vai pitääkö vaihtaa auto kiito etukäteen |
Piti oikein guuglettaa että mikä hemmetti tuo on.
No lukoilla ei ulkonäkö parane joten jos se ei mielytä silmää etkä tiiä mikä sen saisi hienommaksi niin sitten se varmaan kannattaa vaihtaa semmoiseen josta tykkää. Eli tommonen tilasämpylähän on ainoassa järkevässä elementissään juuri niinkuin se on tarkoitettukin. Ja nelikkona se vie sitä ehkäisyn unohtanutta pariskuntaa jouluruuhkassa kaikkine laumoineen nöyrästi anoppilasta toiseen vaikka kilpailu olisikin taannuttanut valtateiden kunnossapidon 50´luvun tasolle ja kylätien auraukkeli olisi kinkun lisäksi nauttinut tilavuutensa aperitiivia... Tai sitten Jätä tuo muijalle käyttöpeliksi ja osta itellesi harrastemaasturi erikseen jos siltä tuntuu. Ja tämä oli vain meikäläisen mielipidee. Mites tuossa muuten on se nelikko toteutettu??? Visko,keskitasauspyörästö, vai mikä?? |
Pitääkö auto siis saada katu-uskottavammaksi vai maastokelpoisemmaksi?
Itelläkään ei vielä hajua mikä auto kyseessä. Mutta katu-uskottavuutta jos haet ja myös lisää maasto-ominaisuuksia niin mahdollisimman isot ja karkeat kumit alle, korotusta ja vinssi keulalle. Pelkkään katu-uskottavuuteen eli ulkonäköön riittää varmaan kun laitat skoopin konepellille, norkkelin tuulilasin nurkkaan, isot kumit alle, vinssin keulaan ja offroad tarroja auto täyteen. :D Mut jos oikeesti on rahaa laittaa eikä halua omia käsiään liata niin noita offroad tuning pajoja löytyy Suomesta. |
Kyllä nuo Previat ovat sen näköisiä vekottimia, että katu-uskottavuutta ei ole mahdollista saavuttaa edes pienimmissä määrin, ja luultavasti maastokelpoisuuskin käy melkolailla käsikädessä ulkonäön kanssa...:D
|
Lainaus:
Tuommoinen tila-muna vissiin kyseessä. Ei tuosta nyt mitään varsinaista maastoautoa saa tehtyä. Neliveto on tässä lähinnä turvallisuus varuste, niinkuin Bj andy sanoi. |
Lainaus:
|
Joo tommonen tilamuna on kyllä katu-uskottavimmillaan juuri sellain että äiti pakkaa tenavat ja ostokset prisman tms. pihassa todella vaivatomasti kyytiin ja lähtee peruutus tutkien ym. avustama ketään kolhimatta todella varmoin ottein kohti viikonlopun seikkailuja...
|
Lainaus:
Tuolla jotain murolaatikon näpräystä:http://www.toyotavantech.com/forum/c...fted-my-Previa;) |
kiitos vastauksista,eli vähän pahempaan mökkitiehen viimeisessä hyvä korotus ohje viä kun sais lukkoperän tai jotain niin olisi perhevankkuri kärryn kanssa.ja vetää ristiin milloin mitenkin mutta viä olen pärjännyt lumessa ja pienessä mudassa ei mettässä.
kiitos! |
Jos tuohon saa ilmaiskarit vaikka taakse niin se on jo oiva apu sinne möksälle mennessä ja kärrin, ja kuorman kanssa muutenkin. Ilman että arkiominaisuudet menee huonoksi.
|
3 Liiteet
Lainaus:
Visko keskellä (jakovaihteistossa, joka sama kuin Hiace 4wd 1995->), avoimet tasauspyörästöt edessä ja takana. Jäykkä taka-akseli 1992 saakka (Tcr20), sen jälkeen erillisjousitus (Tcr21). Kierrejouset joka kulmassa. Lainaus:
|
eikö siinä Previessä mootorikin ole jossakin kuskin penkin alla tai jossakin mystisessä paikassa?
Jos suurperhettä pitää kuskata niin Delica on jo paljon (katu)-uskottavampi kulkine... TT |
Lainaus:
|
Kyllä Previaa kannattaa pelätä oikeasti...mystinen keksintö kertakaikkiaan:D.
Moottori on vähän kuin hiacessa lattian alla. Erikoisuus on, että siellä tosiaan on vain moottori eli starttia lukuunottamatta muut apulaitteet on tuotu kardaanilla eteen, konepeiton alle. Ja moottori on lähes makaava. Perus-Toyota se muilta osin on. Samat systeemit ja monet varaosatkin kuin niissä malleissa mitä täällä normaalisti nähdään. Jos nyt kehua pitää niin hemmetin hyvä perheauto. Lämmin, tilava, valoisa, hyvät ovet ja luukut, riittävän tehokas, hiljainen. Omassa yksilössä myös jääkaappi ja kaksi kattoluukkua ja ilmastointi....talvella lämmin ja kesällä kylmä. Omasta mielestä parasta koko keksinnössä on, että niitä saa parisataatuhatta ajettuna samalla rahalla kuin kymmenen vuotta vanhemman puoli miljoonaa ajetun kuppasen corollan. Sanotaanko, että Previassa on enempi sitä sisäistä kauneutta:D |
Täyty kans kuuklettaa mistä puhutaan, mukavasti tuolla päivän saa kulumaan maastossakin:
http://www.youtube.com/watch?v=aHBo_nci1gg |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut mitä noita tilavimpaimia itsellä on ollut niin kyllä Renaultin Escpace on ollut parhaimmasta päästä. Menee todella pienellä, erittäin hyvät tilat ja erittäin helppo tehdä lisää tilaa. Istuimet sai laitella vähän miten haluaa. Tosin tuo koskee sitä 2 koppasta versiota. Tämä viimeisin version Espacesta on kyllä onneton esitys. Ei ole tilaa ja penkit on kyllä ihan persiistä. Takana on polvet suussa. Eikä muuten mene pienellä vaikka kuin olisi diesel nokalla. Tuplannut omapainon tuosta 2 koppasesta. |
kolme viikkoa tuollainen 4wd previa ollut ajossa, vm 1995. Omahan se ei ole mutta jostain syystä meille jäi. Talousihme ei tosiaan vaikka konetta kovasti Amerikan palstoilla pienikulutuksiseksi sanotaan. Ekan parin viikon ajot, vajaa 2tkm pelkkää maantietä kulutus oli 11,5l/100. Nyt vaimo ajeli tuota työmatkaa ja sai menemään reilut 13l/100.
En nyt mikään 4wd spesialisti ole mutta jeeppiin verrattuna tuon käytös on epälooginen: välillä liukkaalla pinnalla menee kuin etuvetoinen ja välillä taas kuten takaveto. Jeepin jatkuva nelikko on enemmän selkeästi takavetoinen. Mutta nousi tuo previa tänään peilijäisen jyrkän rinteen ihan nätisti ylös. Alastulo oli paljon jännempää. 2-vetoisella sama rinne on haastava kesäkelissäkin. Eihän se mikään maastoauto ole. |
Previassa on muuten sama automaattivaihdelaatikko kuin Jeep Cherokeessa :)
|
Lainaus:
Vai Jeepissä on sama laatikko? No voi hanuri, sehän se sitten ekaksi laukeaa:D. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.transdetail.ru/ru_rukovod...46DE-A46DF.pdf Jostain olen lukenut, että juuri tuota A46DF:ää ei löydy mistään muusta Toyotasta kuin Previasta. A46DE:ä löytyisi myös takaveto 4runner tms.? Lainaus:
|
Ainakin joidenkin lähteiden mukaan näkyi olevan Aisinin 30-40LE, myös A340:nä ja AW4:nä tunnettu. Voi olla että siinä on sitten ollut eri laatikoita tarjolla, tai että joku nettilähde ei ole oikeassa (mikä ei olisi ihme). Toisaalta laatikko kyllä näytti ihan oikealta ollakseen tuo mainitsemani..
|
Lainaus:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_...smission#A46DE http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_...smission#A340F Korjaus, joo niin siis mekaanisesti ahdetussa (Previa S/C) on tuo A340, mutta ei vapaastihengittävässä. Usalaisen Previa palstan mukaan A46F ei olisi siis muussa kuin Previa/Estima/Taragossa. Ehdin jo innostua odottaen päivää jos ja kun oma A46DF leipoo :) |
Lainaus:
|
En ole onnistunut vielä muuta "kallista" Previaan hankkimaan kuin abs-anturin, pari satkua.
Mitäs kummallista pyyhkijöissä oikein on? Mulla on ihan tavalliset rungottomat sulat omassa ja vaikuttaa ihan alunperinkin olleen tuollaiset Tämän hetkisen kokemuksen perusteella tuntuu kuin olisi puhe kokonaan eri autosta:D. Eipä tosin ole ollut tarvetta juuri muuta korjata kuin normaalit kulutusosat. Takapönttö kävi jostain Camrystä, solenoidin kärjet "kuin kaikissa pikku Toyotissa", Carina kakkosen jäähdyttäjän korkki, 4runnerin jarruletkut eteen.... |
Lainaus:
|
Tiettävästi ei ole:D. Mutta ihan mielenkiinnosta, mikä kummallisuus niissä pyyhkijöissä pitäisi olla? Tässä on normaalit "Toyota-varret" ja rungottomat sulat ollut jo minulle tullessa. molemmat puolet pyyhkii reunoille ja pesurinletku tulee sulkiin kiinni....suuttimet (5kpl/sulka) liikkuu sulkien mukana...josta on tykätty erikoisen paljon. Vettä on aina siellä missä sitä tarvitaan.
|
Lainaus:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nk...+blades+refill |
Pakko oli vähän googlettaa, että mitä hittoa:D. Tämä yksilö on on vm -94 ja tuotu aikanaan saksasta. Tässä on paikallaan täysin normaaleilla systeemeillä olevat pyyhkiät. Rungoton sulka tuohon menee sen vuoksi, ettei pesurin suuttimien klipsit ehkä muuhun sulkaan istuisi. Onneksi ei ole toisenlaiset...
|
http://images.gasgoo.com/MiMgIzQ5ODA...per-system.jpg
Tuossa kuvassa näkyy hieman miten ne on toteutettu. Kuskin puolelle tosiaan saa helpolla ihan tarvikepyyhkijää. Kiinnitys on vähän samantapainen kuin esim. Lancerissa. Tosin tuossa kuvassa se kiinnitys ei ole sellainen. Alempi pyyhin taas näyttäisi olevan sillä toitsun ihan omalla keksinnöllä sillä erotuksella että suuttimet tulee siihen pyyhkijän runkoon. Mistään ei saa tuohon sopivaa pyyhintä, paitsi toitsulta. Se tulee ruuveilla suoraan tuohon kiinni. Alta tuo on siis ihan tasainen. Ideana on tosiaan että vaihdetaan vain se pyyhkijän kumi uuteen. Varret on aina samat. Mutta kun autolla on ikää jo se reilu 20v niin ei ne rungot ole todellakaan kovin kehuttavassa kunnossa. Itse modasin niin että tein alumiinikiskosta sellaisen hienon kehikon, minkä sai ruuvattua tuohon varteen kiinni. Sen jälkeen modasin alumiinikiskoon reiät niin että siitä läpi meni ruuvi, mikä toiselta puolelta kiristettiin mutterilla (muista käyttää lukkomuttereita, koska mulla lensi ensimmäinen viritys motarin varrelle kun ei ollut lukkomutteria). Tadaa. Muistaakseni tuota samaa ruuvi menetelmää käytettiin Cherokeessa? Mutta siihen saa kuitenkin normi pyyhkijän kiinni. Hankalampi homma oli viritellä niitä pesusuuttimia. Siinä kohtaa nimittäin tuli tehtyä moka kun otin rungottomat pyyhkijät. Olisi pitänyt olla runko niin ne ois saanut sinne kiinni. Mutta tuossa kun käytteli kuukkelin kuvahakua niin näyttäisi että siihen saisi jotain normi vartta mihin saa normaalit pyyhkijät. Vai onko tuo sitten jostain tuoreemmasta pelistä? http://i.ebayimg.com/t/TOYOTA-PREVIA...6jQ~~60_35.JPG |
Lainaus:
|
Mulla oli vielä vm. 99:ssä tuollaiset vammamalliset pyyhkijät, joten luulis, että koko mallisarjassa on ollut alunperin sellaset.
|
http://images.copart.com/website/dat...1320001_1X.JPG
Meillä on -94:ssa tuollaiset. En usko kenenkään muuttaneen niitä. Aikamoiset härvelithän nuo toisen malliset on. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei siis mikään tuollainen toisen kuvan monivarsiviritys. TUossa katselin, että tämän meidän pihassa olevan yksilön kohdalla pyyhkijöiden vaihtaminen on kyllä haastavaa, pissapojan suutin on siinä pyyhkijän rungossa ja pitää olla siis sellainen pyyhkijä tai muuten on alettava askartelemaan. |
Onkos kenelläkään tietoa tuosta 4wd previan jakolootasta, mikä se on malliltaan ja onko jotain ainutlaatuista, mitä taas ei muista toyotista löydy?
Surffaten olen yrittänyt löytää mutta ei oikeastaan löydy kuin tämä sama kysymys englanniksikin. Vaihdelootan malleista kyllä puhutaan mutta jakolaatikosta ei mitään. Niin ja vapari sekä väkisinvaihdettava 5-vaihteinen on kyseessä. Jossain kuvissa ameriikasta on näkynyt myös kahdella kepillä olevia mutta tässähän ei ole kuin se yksi ja ainut vaihtoehto eli jatkuva neliveto. Siellä kai joku visko on. Wikipedian mukaan all-trac niminen systeemi. Mutta joissain toyotan jatkuvissa on kuuleman mukaan ihan valikoitavissa oleva jakolaatikko mutta ei ole vaan vedetty ohjaustankoja/-vaijereita vaan jakari on lukittu siihen jatkuvaan vetoon. Yritin tuota tutkailla mutta eihän siitä mitään näe, pitäisi pudottaa alas koko loota, mihin taas ei nyt tässä aleta. |
Sivu luotu: 13:43 (GMT +2). |