Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hj:in kierre jousi alusta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91793)

hojo85 13.12.2011 15:51

hj:in kierre jousi alusta
 
do dii onko kukaan toteuttanut hj:in kierrejousi alustaa? et onko minkä lainen homma tehdä ja mistä kannattaa tehdä ja miten katulailisuus on?

ainakin hdj jakarit varmasti auttaa asiaa mut miten jouset et onko nekin kannattavat laittaa hdj:stä

laittakaapa kuvia jos olette tehneet niin saadaan hj:in hyvät päivitykset rakennettua..

kun ei raskis luopua tosta omasta hjiista kun on niin hyvä auto mut alustaa pitäisi kyl parantaa..

soa en rupea tekee et sama hommaon melkein kuin teet kierrejousi alusta.

Murros 13.12.2011 16:07

On tehty katulaillinen ja oli tällä palstallakin näkyvillä kunnes joku pelle tulosti projektikuvat ja meni vinkumaan katsastuskonttorille.

Joku tietää et kellä se kierrehojari on tällähetkellä.

hojo85 13.12.2011 16:13

on jollain sitten ollut hauskaa kun on mennyt pilaa monen ihmisen haaveet tollasella lapsellisella tavalla..

Rotta-Racing 13.12.2011 16:27

tää aihe kiinnostais muakin :D

Murros 13.12.2011 17:11

Itse kyseisen auton lähes valmiina nähneenä oli ihan helevetin hyvin tehty,samalla muutoskatsastettu 61:sen turbokone :cool:

Jani E 13.12.2011 17:21

soalla ja pehmeillä jousilla oleva hj on kyllä parempi ajaa tiellä ja maastossa, kun tommonen hdj. oli meinaan aika pettymys kun hommasin hdj ja se on semmonen jäykkä nypytin :(

Arttuperkule 14.12.2011 11:55

Minkä mittaset noi hodarin vakio jouset ja pumput on??

mäksä 14.12.2011 12:29

kyllä hj:n saa katsastettua kierteille..

kaverilta kysyin ja hetken mietittyään sanoi seuraavaa..
- tukivarret tehtaan tekemät ja et massat piisaa
- akseliin ja runkoon saa tehdä itse kiinnitys pisteet
- ei yli 150mm korotusta alkuperäseen
- varmuudenvuoksi 4 pyöräsuuntaus todistus..

keväällä ois tarkotus moinen projekti toteuttaa.. :D

sos 14.12.2011 12:34

lipposelta saa luultavasti mittojen mukaan tukivarsia myös leimalle

Korpikumpu 14.12.2011 20:33

Tämähän kyllä kiinnoistais itteäkin, mutta onneks ei ihan niin paljon oo taitoa :)

Eskimo 15.12.2011 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 828882)
soalla ja pehmeillä jousilla oleva hj on kyllä parempi ajaa tiellä ja maastossa, kun tommonen hdj. oli meinaan aika pettymys kun hommasin hdj ja se on semmonen jäykkä nypytin :(

Kyllä. Moni haukkuu lehtialustat jos on ajanut jollain bertalla, jossa 4" korottava Heavy duty -alustasarja. On varmasti jäykkä ja huono jokapaikassa.
Laita siihen SOA, löysät latit, traction barit ja kunnon iskarit niin rokkaa.

Ei tartte pelleillä puslien ja katsastusmiesten kanssa...

Murros 15.12.2011 21:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 829706)
Kyllä. Moni haukkuu lehtialustat jos on ajanut jollain bertalla, jossa 4" korottava Heavy duty -alustasarja. On varmasti jäykkä ja huono jokapaikassa.
Laita siihen SOA, löysät latit, traction barit ja kunnon iskarit niin rokkaa.

Ei tartte pelleillä puslien ja katsastusmiesten kanssa...

Ei tarvii mitää soaa,löysiä lateja ym.ym.
Vakio jouset ja kunnon iskarit.
Ei ole jäykkä alusta.

ugly_hj 15.12.2011 22:16

Joo, omaani laitoin trailmasterin uudet lehtijouset iskarit ja puslat, tuli kyllä tosi mukavan pehmee muttei keinuva kyyti, esimerkiksi mudventuresilla hanhilammen suolle vievää tietä kun ajoi vanhalla alustalla niin loppu osuudella joka on verraten kuoppainen 60 kmh tuntui tosi haasteelliselta ajaa, kun uudella alustalla riskiretkellä samalla pätkällä pystyi työntään 100 kmh parhaimmillaan ja kyseinen tie on suht koht huono.

Eskimo 16.12.2011 23:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Murros (Viesti 829708)
Ei tarvii mitää soaa,löysiä lateja ym.ym.
Vakio jouset ja kunnon iskarit.
Ei ole jäykkä alusta.

Juu ei tietenkään jos ei ole tarkoitus korottaa reilusti. SOA:lla saa korotukset "ilmaseksi" eli isompaa kumia alle.

pasba 16.12.2011 23:17

Nimimerkillä hojose on hj kierrejousilla ja on ollu joskus ihan kilvissä

-MaTTi- 16.12.2011 23:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Murros (Viesti 828844)
On tehty katulaillinen ja oli tällä palstallakin näkyvillä kunnes joku pelle tulosti projektikuvat ja meni vinkumaan katsastuskonttorille.

Joku tietää et kellä se kierrehojari on tällähetkellä.

Max. 77 mm alkuperästä jousitusta korkeemman kun tekee niin eipä oo mitään vinkumista kellään. Jousitustyypinhän saa vaihtaa ihan lain mukaan nykyään. Vähintään samoilla akselimassoilla olevasta tukivarret niin läpihuutojuttu.

On kai näitä useempikin tehty...

mjoona 19.12.2011 19:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj (Viesti 829728)
Joo, omaani laitoin trailmasterin uudet lehtijouset iskarit ja puslat, tuli kyllä tosi mukavan pehmee muttei keinuva kyyti, esimerkiksi mudventuresilla hanhilammen suolle vievää tietä kun ajoi vanhalla alustalla niin loppu osuudella joka on verraten kuoppainen 60 kmh tuntui tosi haasteelliselta ajaa, kun uudella alustalla riskiretkellä samalla pätkällä pystyi työntään 100 kmh parhaimmillaan ja kyseinen tie on suht koht huono.

Onko tämä se +75 mm sarja?

ugly_hj 19.12.2011 20:52

jaa enpä muista, nyt on ihan sopivan korkuinen, tarkoituksena ei ollut edes korottaa autoa vaan saada parempi alusta ja se kyllä onnistui yli odotusten.

hojo85 21.07.2013 15:17

tätkin voisi jatkaa et olisiko jollain vähän kuvia alustasta niin voisi itsekkin ruveta totetuuttaa kierteytystä..ja se viel et mitkä jouset ne nyt kävisi tollaseen hj parhaiten?

PH75 21.07.2013 21:43

http://www.youtube.com/watch?v=I-1JtgLPa1Y

http://www.youtube.com/watch?v=AYShtzQHu5k

Tuossa näkyy pari videota hj:n kierrejousialustasta.

Timoboy 21.07.2013 23:59

kertokaas mullekin, että mitkä kierrejouset alle kun pitäisi tuuman verran saada hojotsu nousemaan...

mäksä 22.07.2013 00:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy (Viesti 1025723)
kertokaas mullekin, että mitkä kierrejouset alle kun pitäisi tuuman verran saada hojotsu nousemaan...

nyt taidat kysellä niin "väärässä" topicissa :eek::eek: :confused::confused::confused::confused: :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek: :eek::eek:

tämämän keskustelu koski kierrejousi hojoa :eek:
mukana olen ollut tekemässä kierrejousi hojoa,, ja siihen kierteiksi tuli eteen (MUISTAAKSENI) n,vm66 cäkkylän jouset ja taakse "190?" defen jouset :eek: :D :confused::confused: :D :eek::eek: :cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool: :eek: :D :cool: :eek: :confused:

hojo85 18.08.2013 20:01

mitenkäs porukka on toteuttanut noi etu jouset et tuleeko ne rungon ja akselin väliin vai mahtuuko olemaan rungon vieressä.. KUVAT olis kivoaja et vois ottaa vähän vinkkiä kun ei täälä palstalla ole yhtään kuvaa kyseisestä projektista.

matti.v 18.08.2013 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 (Viesti 1025548)
ja se viel et mitkä jouset ne nyt kävisi tollaseen hj parhaiten?


mulla on kiekka hdj:n vakiojousia tos irrallaan.niistä saa ainakin mittoja jos tarviit.

Jani E 19.08.2013 18:47

mites jos laittais taakse hdj nelilinkin? :D

http://forums.offipalsta.com/showthr...36#post1033136

hojo85 25.08.2013 09:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1034868)
mites jos laittais taakse hdj nelilinkin? :D

http://forums.offipalsta.com/showthr...36#post1033136

oishan sekin yks vaihto ehto..

Jani E 25.08.2013 11:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 (Viesti 1036648)
oishan sekin yks vaihto ehto..

nyt vois lähtee sopivasti jos heittäis tarjousta. itse hjhin noita suunnittelin, mutta kun suunnitelmat muuttu, niin ei oikeen mahdu enää tukivarret ku tuli tankki tielle...

hojo85 07.01.2014 20:00

ehotuksia hj:in kierteet mitkä olis hyvät..

matti.v 07.01.2014 22:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 (Viesti 1089017)
ehotuksia hj:in kierteet mitkä olis hyvät..

osta multa noi hdj.n vakiojouset 100e setti. ;)
saattavat olla turhan jäykät tohon mun uuteen projektiin..

hojo85 08.01.2014 12:58

Voisin ostaakkin..ollaanpa yhteyksissä tos loppuviikosta ku tuun reissusta pois.

helmapelti 10.01.2014 18:41

Mun tarvis päästä tuollaisen vieterialustaisen kyytiin, jotenkin alkaa tuntua ettei ne sittenkään ole niin paljon hyvää lehtialustaa parempia.
Ainakaan käyttöautossa jota ei saa kaataa,mä en ole kertaakaan yrittänyt paikasta jossa joustot loppuisi kesken ja vaikka ajelen varovasti niin ei kaikki citymaasturit perässä tulisi.

Soaa en myöskään ole päässyt testaamaan mutta se, kevennetyt jousipakat, hyvät iskarit, tractionbarit, maantielle vakaajatangot niin en usko alustan olennaisesti häviävän vietereille. Varsinkin jakarialustan joustoa estävä ominaisuus sotii periaatettani vastaan.

http://www.youtube.com/watch?v=7HTmMK6hmzU

Kyllä tossakin kuski merkitsee enemmän kuin vieterit tai lehdet.

lehdet kannattaa pitää rasvattuina, olin jo unohtanut rasvauksen vaikutuksen.
Desibelit putosi puoleen kun taas voitelin lehdet, lehtijouset paukkuu kuivina.
Kerran 2kuussa ei ole liioittelua, rasva peseytyy nopeasti lehtien välistä.

Rasvauksen jälkeen suurin ääni oli vuotavat ikkunatiivisteet ja työkalujen kilinä, aiemmin niitä ei kuullut ollenkaan.

hojo85 10.01.2014 21:29

kaverilla kierre alusta bj niin on kyl ihan eri kaliperia kuin lehtijousi alustainen.. sehän varmaan riippu aika paljon et minkä laiset kierteet sinne pistää..

helmapelti 11.01.2014 18:49

Mun lehtialustaakin saa tulla kyytiin testaamaan kun olen sitä huolella tuunannut.
Lievä pintakovuus siinäkin on mutta ero alkuperäiseen kuivaan ruostepakkaan on melkoinen.
Kierteet on tietty huoltovapaat.

-MaTTi- 11.01.2014 19:05

Jenkeissä jotku tyypit vaihtaa kierrejousetkin lehtiin, kuten esmes tähän 4Runneriin laitettu latit ympäriinsä:
http://www.youtube.com/watch?v=lTNcY_Xw_8U

En tiijä miks mulla näkyy joku suomi-offivideo tuossa youtube-ruudussa? :confused::confused::confused: Niinkuin monessa muussakin youtube-ikkunassa tällä saitilla.
Nyt taas näemmä toimii...

helmapelti 11.01.2014 19:25

En mää ihan hakoteillä ole jos ameriikassakin fiksuimmat on huomannu:)
Lehti antaa tee-se-itse-miehelle mahdollisuuden takomiseen, riipukkeiden tuunauksiin, latien poistoon tai lisäykseen, liukupaloja jousien päihin..

Vaativat sitä rasvausta jota kukaan ei tee paitsi minä joskus.
Lehtien joustovara on rajallinen mutta mun ajossa ei ole vielä koskaan loppunut joustovarat kesken, toki kiinni on jääty mutta olisiko kierrejousilla siitä selvitty? Ehkä, ehkä ei.

Tuolla lehtialustalla pääsee jo yrittämään kaatopaikkoja ja jollei välttämättä tarvi kaataa niin kyllä lehtibussi tulee vinssillä vieterivastaavan perässä.Voin olla ja varmaan olenkin väärässä mutta joku vieteriukko vois todistaa mulle sen.:D

Yksi ongelma on ilmennyt, notkea takapää joustaa niin paljon että kumipuslat ei kestä. Uudet puslat meni muruiksi muutamalla ajokerralla. Laitoin vanhat nylonpuslat takaisin ja taas mennään.
Showoffi on eri laji.

Racingrabbit 11.01.2014 19:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1090655)

Tuolla lehtialustalla pääsee jo yrittämään kaatopaikkoja ja jollei välttämättä tarvi kaataa niin kyllä lehtibussi tulee vinssillä vieterivastaavan perässä.Voin olla ja varmaan olenkin väärässä mutta joku vieteriukko vois todistaa mulle sen.:D


Voidaan kokeilla tuon minun 110" Defenderin kanssa,kumpi menee pidemmälle ilman lukkoja? ;)
Minkäkokoiset renkaat pistän alle?

Jani E 11.01.2014 19:30

velipojan rj jossa vakio alusta, ja ittellä oli hdj jollain +2" satsilla oli kyllä sellasia kivirekiä ettei toista. tietysti poikkeuksiakin löytyy, jakarimallin tukivarret on ainakin ihan perseestä.
nelilinkki melkein ainoo mitä kehuisin paremmaksi ku lehtiä. ainakin mun soa hjssa on niin letkee alusta et oikeen. mut sie ei olekkaan mitä kivikovia korotus jousia...

Mutis 11.01.2014 19:40

IMHO kierrejouset on paljon pehmeämpiä ja se pintakovuus jää pois, mikä taitaa olla lehtijousille melko ominaista. Plussana myös riipukkeiden puuttuminen etu/takaylityksistä. Ja vähän mutua vielä, niin mun mielestä lehtijousilla varustettu pompauttaa helpommin renkaat irti jyrkkään nousuun tultaessa pienen vauhdin saattelemana. Eli kierrejousialusta seuraa maastoa herkemmin.

Jani E 11.01.2014 19:53

nelinkki alustassa on ihan erilailla pitoo ku jakarimallisessa. esim just ylämäkeen ajettaessa.

helmapelti 11.01.2014 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 1090657)
Voidaan kokeilla tuon minun 110" Defenderin kanssa,kumpi menee pidemmälle ilman lukkoja? ;)
Minkäkokoiset renkaat pistän alle?

Mihikä lukot on hukkunu? Lukot ennen kierrejousia.:p
Voitais muuten kokeilla kun olen nyt 30min päässä. 38" multa löytyy mutta tänään on jo ajonesto päällä.
Trehvataan ja kokeillaan, ei hopia ole häpiä.

En siis väitä mitään mutta kiinnostaa kyllä, ajaakkaan en osaa mutta yritystä löytyy..

Racingrabbit 11.01.2014 20:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1090672)
Mihikä lukot on hukkunu? Lukot ennen kierrejousia.:p

Ei tartte lukkoja jos on toimiva jousitus ;)

Mulla isoimmat mitkä mahtuu pyörimään on 35,5",mutta kyllä niillä on pärjännyt.
Tervetuloa vaan tähän "ranchille",kyllä tässä kokeilukivikoita/kalliota löytyy ;)
Tuossa Picu:n kuvaamaa pätkää pääsisäisajeluista: http://www.youtube.com/watch?v=P9p-0KOvmo4

VeeWee 11.01.2014 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 1090678)
Ei tartte lukkoja jos on toimiva jousitus ;)

Ton mäki oon sisäistäny,vaik offauskokemus jokseenkin nolla,kerran ei veli venäläisen maastokuorma-autoissakaan ole lukkoja.

Ei kellään oo kokemusta paraabelijousista,verraten normipakkoihin ja kierrejousin,sellaset ois omaan BJ45 tulossa,kuhan sais aikaseks ja sais ajokuntoon

kippo86 13.01.2014 14:33

Molemmilla alustoilla saa hyvät joustot jne, ja varmaa vertailukelpoiset hiljasessa vauhdissa(esmes crawlerit ja mitä näitä nyt on..).

Minusta suurin ero tulee kun nopeus kasvaa, esim suunnistuksessa siirtymiin.
Kierrejousialustaisella voi päästellä metsäautotiellä vähän reippaammin matkustusmukavuuden kärsimättä. Tai jos kattoo vaikka offikrossia, niin kierrejousialusta seuraa maanpintaa paljon tarkemmin kuin vankkurijousi...

sos 15.01.2014 18:31

ajomukavuus samuraissa tiellä yhtä huono vakio lehtialustalla ja noin50mm korottavalla kierrealustalla.
metsässä en lehtialustalla ole ajanu, mutta sivusta seuraten ongelmia aiheuttaa jousie riipukkeet kiinni kivissä, kannoissa ja ojien ylityksissä ym. ja kierrealustana jakarimalli antaa ihan riittävän notkeuden.
hoojiin riipukkeet kiinni ojien penkoissa kokoajan, eli ajosiltoja joutu käyttämään lähes joka ojaan, muutenhan lehtialusta toimisi ihan riittävästi. jonkuverran auttas, kun kääntäis riipukkeet edestä ja takaa auton keskelle, mutta työnä rupeaa olemaan melki sama laittaa jakarit alle

helmapelti 18.01.2014 14:50

Yhteenvetona vois sanoa että jos autossa on hyväkuntoiset mutta kuoleentuneet lehdet niin soa on ihan toimiva vaihtoehto. Jos lehdet on katkeamispisteessä niin tekee jakari-nelilinkin.
Riipukkeiden kääntö ei ole iso vaiva mutta etukartaanin liuku loppuu kesken.
Voipi se loppua muutenkin ja traktorin tähtiputkesta pitäisi saada toimiva edullisesti.


Sivu luotu: 10:42 (GMT +2).