![]() |
Land Rover Defender savuttaa
Koneena TD5 ja auton vm.2004
Savua tulee oikein niin maan paljon ku vähä antaa jenkaa mutta tyhjäkäynnillä ei ja käy ihan nätistikin,mutta joskus aina ei lähe ees käymäänkään.Pakoputkesta lentelee semmosia noki kikkareita kanssa,voisko olla joku suutin kipeenä?Vaihdettuja osia on jo polttoainesuodatin,ilmansuodatin,rail putken päähän tuleva paineanturi. Pikaisia ideoita otan vastaan kiitos. |
Minkäs väristä savua se puskee?
Sinistä? harmaata? mustaa? Kertoo jo vähän viasta kun tietää minkäväristä savua se puskee. |
Kyllä sieltä tulee ihan voima savua eli mustaa tulee putken täydeltä ja vähän enempikin.
Kierroksia ottaa aikas hitaasti ja auto ei kiihdy yhtään mihinkään. |
ollenkaan niitä td5 koneiden suutinrauhasten liristelyä tuntematta, tulis mieleen ne kauhutarinat...
oleks googlannu ne td5 perusmurheet ? onks ahtoputket ehjät ? esim: http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=3180 ja: http://forums.offipalsta.com/archive...p/t-78005.html |
Ecun punainen liitin kannattaa tarkistaa. Öljyä jos löytyy niin voisi olla siinä vika.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
heh :o - on ! -MaTTi- modeks !!! |
Huomen jatkuu tutkimukset.
|
Kannattaa katsoa myös jos on EGR-venttiili auki tai raollaan... mutta ei se nyt noin isoja ongelmia kokonaisuudessaan aiheuta.
TT |
Milai tuo suutin muuten lähtee pois,mitä tarvii purkaa,näyttää aikas hämärältä ratkaisulta????
|
Ettei olis turbo jostain syystä pois pelistä, jos kerran voimaton ja palamatonta dieseliä tupruttaa, eli ilman puutetta syöttöön nähden.
TEMÄHIK |
Eiköhän siinä ilmamassan mittaus rajoita ruiskutettavaa polttoainemäärää jos ahdin on pois pelistä.
Tosin hiipuva ilmamassamittarikin voi aiheuttaa ongelmia, mitäs se tekee jos koittaa massamittarin piuha irti?. |
Juu eli 2.syl suutin saatu pois ja huomasin et toinen niistä pulteista oli löysäs mikä yhdistää sähköpotikan ja suuttimen eli nyt nippuun ja kokeillaan käymään.Imusarja ja egr putsattu sisältä tyystin.Jos ei vörki vieläkään niin sitten kokeillaan muita juttuja.
On muuten lisääntynyt moottoriöljy tai siis pitäis sanoo et diesel öljytilassa mutta se johtu mahtollisesti siitä 2 suuttimesta.Kansi on ehjä. |
Lainaus:
|
Laske sitä öljyä hyvissä ajoin pois. Työkalut vierelle ja ilmaa läpäisemätöntä kangasta. Jos ryntää niin imuputkea pois ja tukkoon.
|
Lainaus:
|
No katsoitko sen punaisen liittimen? Aika helppo tarkistaa.
|
Lainaus:
|
Vänkärin penkin alla, punaiseen liittimeen tulee suuttimien johtosarja joka öljyää Ecun. Aiheuttaa kaikkea kivaa just käynnistymiseen ja tehottomuuteen liittyvää.
Öljyn tasoa se ei kyllä lisää, siihen veikkaisin suuttimen o-rengas vuotoa tai kansi halki.. |
Lainaus:
Jos on halki öljytilaan polttoainekanava, niin ei muuten erotu kun irroittamalla ja painetestillä!!! Sitten ei jää vaihtoehdoksi kuin vuota suutintiiviste, mutta se ei mustaa sauhua tee, vaan sammuttaa koko pannun! Sitte se apparin penkki auki ja kato se punainen liitin. Jos on öljyä, niin uusi suuttimien johtosarja HETI! Pari kertaa pitää sen jälkeen putsata liitin, mutta johtosarjaa ei ihan ekaks kannata vaihtaa kokonaan... Sitte ahtimesta tarkastat onko hukkaportti juuttunu, se meinaa kiusaa uskomattoman monia kun ajelevat "sunnuntai" kirkkoajoa ja ahtimen hukkaportti ei liiku --> ruostuu jumiin!!! Siihen CRC ruosteenirroitinta ja kellosepän vasaraa (löytyy Angelolta). :D:D:D Sitte kun liikkuu niin grafiittipohjaista deodoranttia perään ja toimii taas jonku aikaa, ellet ala moottorin woimawaroja kuten pitääkin! |
Lainaus:
Käy hyvin tyhjäkäyntii mutta kun kaasua painaa niin kierrokset ei nouse juuri mitään vaan alkaa heti savuttaan,myös hukkaportti koitettu ja se liikkuu ihan hyvin.Mitähän nyt tekis?? |
Pyöriihän ahdin????
|
veikkaisin kans ettei ahdin ole mukana tai ahtoputki irti
|
tuliks tää vika yhtäkkiä, kovan rasituksen, vai ei tietoa ?
|
Ahtaa kumminkin normaalisti? Pieni ahtomittari ei paljoa maksa ja tosi helppo kytkeä vaikka tilapäisesti jos ei muuten selviä. Välijäähdytin kannattaa katsoa kanssa, nää öljyää sitä ja saattaa ahdistaa ennen jäähdytintä. Eli onko ahto putket kovana? Sit jos väli jäähdytin ok, voi letku olla antautunut. Sisäpinta irronnut muutamasta mitä ja tukkii putken kun paine menee kangas kerrokseen.
Mut selvitä nyt ekeksi se suutin ongelma. Jos naftaa menee öljyn sekaan ei se oikein voi käydä, vai? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tänään täyty tehdä vähän muitakin hommia ni en kerenny viel syventyyn et ahtaako vai no,huomen taas katellaan. Tsekataan samalla välijäähy ja ahtoputket. |
Lainaus:
|
Tänään otettu cooleri irti ja puhdistettu ( ei ollu lainkaan pahas kunnos )
Ahtoputket kaikki käyty läpi sisältä ja päältä,oli ok kunnos Puhdistettu vielä ecun punainen liitin ja ei parantunu yhtään Ahdin ei nosta ahtoja oikeen lainkaan ja johtuu varmaan siitä et kierroksia se ei oikeen ota yli 1500,kone vaan tärrää ja heiluu niin pirusti,alan jo pikku hiljaa pelätä pahinta et pian lähtee kansi pooois ja kattoo mitä syöny... |
No joko koitit pyöriikö se ahdin????
Kun on putket irti niin sormilla tai kynällä pitää pyöriä herkästi...... |
Lainaus:
|
Imupuoli??
|
Tai sitten se on rikki :D
|
mutta jos se olis rikki niin kyllä se vähän ottais ees enempi kierroksia ja ei se selitä sitä perkeleem moista tärinää...
|
Kuten tuolla aiemmin jo mainittiin, niin viallinen suuttimien johtosarja saattaa aiheuttaa tuollaisia ongelmia: Käy neljällä, tärisee huono käynnistyvyys ym.
Jos ei vielä ole vaihdettu niin kannattaa kyllä vaihtaa! Päältäpäin katsomalla tai kaiketi oikein mitenkään mittaamallakaan? ei toimivuutta pysty varmasti arvioimaan. Hessu |
Mulla olisi tallissa ylimääräinen uusi johtosarja.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tää nytte tyhmistä jutuista tyhmin, mutta napsahti mieleen kaverin Disco kun ei menny eikä kulkenu, niin ilmanputsari löytyi massamittarin verkosta, eli oli menny tukkoon ja sitte repeytyny palasiksi ja ilmamassamittarin verkossa oli sellanen 5cm paperia...
Ei oikein jaksanu käydä....:D:D:D Ja suuttimen johtosarjan jälkeen alkaa muakin pelottaa tuo Kaitsun arvaus.... |
Lainaus:
On se jännä kun tyhjäkäyntiä käy todella hyvin ja nätisti mutta kun yrittää jenkaa antaa niin käy vähän aikaa ja sit sammuu. Ens viikolla tulee johtosarja niin katotaan millai käy ja jos ei niin sit taas ihmetellään. Vitun hieno peli tuollanen defu :) |
No, joko savun lähde löytyi?
|
Lainaus:
|
Nappaas ahtimen alta putki irti ja kokeile sitte...
Tuli vaan mieleen, jottei olis putki tukossa. NM kerran tullu vastaan JUURI näillä oireilla!:confused::confused::confused: |
Lainaus:
|
Kuis tässä on tuo polttoainepumppu?
Onko tässä sähkönen vai mekaaninen? Voisiko paluulinja olla tukossa? Kuulostaisi että tukehtuis liikaan polttoaineen syöttöön.? Samalla vois tietysti katsoa tuon tankin huohotuksen. |
Sähköinen pumppu on. Kuulee kyllä kun lähtee tankissa hyrisee, kai se on todettu toimivaksi?
Pahalta muuten näyttää, jos vielä kerran johtosarja liittimet puhdistat. Sen jälkeen loppu neuvot ja alkaa arvailu. Kansi tai suutin. Mut jos oli naftaa vuotanut ja tuli käynti häiriö niin pirun hyvä säkä olisi jos kaksi erillistä vikaa tulis samoilla hetkillä.. (Ellei sit ecu ole öljyä täynnä.) |
Paljonko se on ajettu?
Oletko mitään vikadiagnoosia sille piuhan kanssa tehnyt. Varmaan kannattaisi koittaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Huomen yritän keretä avaan vielä downpipen ja katon nyt sinnekin vielä mutta pelkään jo pahinta....... |
Huohottaako se käydessä? Jos se onkin hajonnut sen naftaliiniin vuodon takia, öljy ohentunut ja ei voitele. Olisko koneesta hajonnut jotain?.? Muki??
|
Lainaus:
|
^^^^^
kerropa lisää tuosta, ettei aina ota kierroksia ??? siis ei tunne kaasua ollenkaanko ??? mikä noissa säätää / määrää ajoituksen ??? |
Miten hyvin se lähtee käyntiin lämpimänä / kylmänä?
TT |
Eikö tuossa, näin muistelisisin, ole jotensakin sähkötoiminen kaasupoljin jossa on rakennnettu mukaan sellainen ominaisuus että ei reagoi heti kaasupoljin jos vaikka maastossa hakkauttaa jalka kaasupoljinta ylös-alas-ylös-alas..
eli ota selvää miten kaasupolkimen pitäisi toimia ja tutki onko vika siinä. |
Lainaus:
Lainaus:
Kaasupoljinhan on potentiometri, joten jos ei toimi, niin ei ota kaasuakaan... |
Sen verran saatu aikaiseks että kun otin vaihingos ns.kaasuläpästä alipaine letkun irti niin johan alko toimia moitteettomasti ja se tekee sinne letkuun kauheen alipaineen ja se vetää taas läpän kii jolloin se kone ei saa ilmaa.
Vaihtelin alipainesäätimestäkin letkuja / johtoja ristiin mutta ei auttanut. Savutuskin loppui ja kierroksia ottaa mutta missä nyt vika,kertokaa te viisammat??? |
Mistään mitään tiedä mutta onkos kaikki sulakkeet ehjät ja esim. öljynpaine anturin johdot kiinni tai ei ainkaan maissa. Nii ja se anturi ehjä ja onkos näillä edes mitään merkitystä eli onko siinä lantikassa toyotaan (edic) verrattavia moottorin suojalaitteita??
Eli onkos tuolla kaasuläpällä muuta virkaa kuin että se toimii sammmuttimen apuna ??? Mistä tämä oireilu alunperin alkoi? Jostain remontista vai alkoiko ihan ajosta ? |
TD5-koneen korjausmanuaali löytyy linkin takaa:
http://www.legionlandrover.com/manua...%20(99-02).pdf Katsele sieltä kuinka systeemin pitäis toimia, ja mikä malli sulla on, ainakin pari eri variaatiota näky olevan, joissain tuplat läpät ja joissain vain yksi joka ohjaa EGR-n virtausta. |
Lainaus:
Sen magneettiventtiili on siis rikki tai moottorin ohjainlaite pitää sitä jatkuvasti "AUKI" asennossa jolloin moottori saa vain pakokaasuja. KORJAUSEHDOTUS: - jätä se letku irti ja ajele ilman sitä EGR:ä kun ei se sytytä mitään valoakaan kojelautaan... Muuten voit hakee sen venttiilin jostain discosta/defestä tai sitte tilaat sen englannista ja huomaat jotta sama vika edelleen ja moottorin ohjainlaite onki rikki.... MUTTA PARASTA ON jotta vika löyty. Ei ole tullu kyllä tollasta vastaan viimesen 10vuoden aikana!!! |
OT: laiska kun oon niin kysyn enkä KVG.
Mikä itu EGR:ssä alunperin on? Tällainen hidas maalainen ei oikein käsitä miksi moottorille pitäis tarjota pakokaasuja imupuollelle, eikä pelkkää raikasta ilmaa? Ja samaa mieltä, hyvä että vika löytyi! |
|
Isot kiitokset
Nyt on vehjes aikas hyvällä mallilla ja haluan antaa ISOT kiitokset kaikille jotka ovat keksineet ja visioineet mun kanssa tätä ongelmaa.
Nyt kun vielä keksin toisen ecun jostain lainaan niin pääsee kokeilees viel että antaako se laittaa sen alipaine letkun takaisin vai nou. Mut ISO kiitos silti kaikille!!!! |
Sivu luotu: 05:07 (GMT +2). |