![]() |
Gmc jimmy -83 6.2d höpinää
Tervehdys.. uutena naamana täällä tulin kyselemään.. kun tuli ostettua tuollainen kapistus ja nyt olisi hiukka pähkäiltävää..
ensinnäkin tuota vehjettä on korotettu ilmeisesti se 4 tuumaa takana on kiikut käännetty ja edessä jouset vaihdettu ja laatikon palkkia on tiputettu tähän tyyliin http://kuvablogi.com/blog/30388/5/ äsken tuossa auton alla hääräsin ja mietin mutta ei oikein tuu mitään visioista miten tuon toteuttas kun ei tiedä yhtään minkälainen alkuperänen tuenta on.. oisko antaa ideoita taikka kuvia toteutuksista tai vaikka molempia.. ja tosiaan tässä vehkeessä näyttää olevan muutakin rämplättävää mutta tuo ois nyt sellanen akuutti homma että uskaltais lähtee ajelee asvalttia pidemälle ilman kuulovaurioita :) minä kiitän ja kumarran etukäteen.. ja tosiaan th-700 ja 10bolt perät on jos niillä on merkitystä... |
Jessus, saitko halvalla :-) kemppiliimaa ja levyä ei kai tuossa muu auta
|
joo sain :p
eikä oo kyllä ainoa viritys mitä tästä vehkeestä löytyy... |
Ei kai se niin väliä miten sen palkin sinne tekee, ainakaan hurjemmin sitä ei voi enää sinne laittaa! Jotain kumia kaipaa ehkä väliin...
|
joo ei tuo tuosta parane!!
mä yhden kumin tilasin us-partsilta mutta kun en nyt muista oliko alempi vai ylempi.. en kuitenkaan tohon kompoon mitään järkevää mestaa sille keksiny... mites nuo kartaanin kulmat kuinka paljon tuota on tosiaan tarvis laskea?? tai enhän mä tiedä kuinka korkeella sen kuuluis ees olla ???!!! |
En nyt osaa kuvan perusteella arvioida korkeutta, mutta laatikon ja jakarin väliin tulevaan välipalaan tulee kannakekumi, joka alapuolelta tulee poikkipalkkiin kiinni. Onkohan sulta laikattu palkista kiinnityskohta irti? näyttää että olis vääntynyt siitä kohtaa ennen palan irroitusta (jäänyt kantoon tms.?)
|
1 Liiteet
tee sinne alle uusi kannake kahdella kumityynyllä.
|
Hyvä Teemu, vihdoinki täälä ;)
|
Näissä kun on tuo runko niin letkua kamaa niin suosittelisin vain yhtä tyynyä laatikkopakettia kannattelemaan. Koneen tyynyt pitävät sitten koko yhdistelmän kiertymisen kurissa.
|
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1705
http://static.petrisimolin.com/galle...i-P5170128.JPG tai näin, kahdella kumilla, mulla oli pari lattaa tuolla kannakkeen ja rungon välissä pudottamassa jakista alkujaan kardaanikulmien ja myöhemmin sit kardaanikäsijarrun levyn takia mutta muuten on tehtaanlainen rakenne. se jakiksen asento kannattaa kattella vähän kardaanikulmine mukaan ja laittaa sitte niin ylös kun niiden ehdoilla saa. |
Tuo kuva auttaa paljon kiitos siitä... mites ne kartaanin kulmat miten isoja kulmia saa olla..?? jos sen palkin jättää noin alas missä se on niin etukardaanin tuplanivelen kulma on aikas kaamee...
onko tuossa rytarin kuvassa noi kannatin tyynyt sellasia U-MALLISIA?? yhden sellasen tilasin ja sen kanssa häärin siellä alla eli jos tilaan toisen ja teen palkin uudestaan kokonaan kun se on vääntynyt ja tiputan sitä mahdollisimman vähän siis... |
Lainaus:
taitaa myös olla tuo taka-akselin hommaaminen edessä taikka vanhan kunnostaminen.. pinioni laakerissa kohtuullista välystä meinaan.. |
Lainaus:
u mallisia ovat kumit joo |
tuplanivelkardaanissa täytyy pinjonin olla samassa linjassa kardaanin kanssa ja sielä tuplanivelellä sitte joku kulma, vakiolla ehkä max 35 astetta
normikardaanilla taas molemissa päissä täytyy olla sama kulma, muuten ravistaa tai rikkoo niveliä |
Lainaus:
|
Lainaus:
ei kehveli sitten lähtee taas homma lapasesta kun pitäis sitten toi etuperäkin päivittää.. |
Lainaus:
|
käytiin lähi läänissä ja kippo86 askarteli mulle tollasen jos sillä sais lisäpituuttA etukartaaniin.. ja taisin ehkä löytää ehjän palkinkin niin ei tarvihe sitä ruveta rakentamaan.. http://kuvablogi.com/nayta/3366745/
ei osaa näköjään liittää kuvaa tähän :D mutta tuolta http://kuvablogi.com/nayta/3366745/ http://kuvablogi.com/blog/30388/5/ ja tuolla muita ihanuuksia mitä yritetään kovasti korjailla paremmiksi :D http://kuvablogi.com/nayta/3366745/ |
Nyt sain käytetyn vaihteistonpalkin.. joskos sen tässä kohta sais kiinni ni laitan kuvaa sitten näytille... saa vihdoin myös etukartaanin kiinni mikä oottelee tossa uusilla nivelillä..
|
Lainaus:
Mistä näitä "kaikenosaavia" tsi asentajia tulee... |
Lainaus:
Samaa varmaan tuskailee mun auton seuraava omistaja omien rävellysten osalta... |
Mulla on ollut monessa autossa noita sähkö-örvellyksiä, mutta kun ne on repinyt pois ja tehnyt tarvittavat liittimien kiristelyt, nitkuttelut, katkottujen johtojen korjailut, ym. jutut, niin auton sähköt on yleensä alkaneet toimia...
Tietysti on ollut niitäkin, joissa joku on käynyt napsimassa alkuperäsestä johtosarjasta "ylimääräiset" pois...:( Kerran täyty hakea purkuautosta koko johtosarja, kun ei aiempien omistajien jäljiltä ollut kuin pieniä karvanpätkiä tulipellin läpiviennissä kiinni. Oli dieselöity K10 oikeen ammattimaisesti:D vieläkin naurattaa.. On tullut noita sähkövikaisia ihan oman koulutuksen takia halvalla hamstrattua ja käytyä läpi :cool: autosähköasentajana on helpompi harrastaa..:D |
nonnii nytten taas kaipais apuja vähän.. ei oo tullu hirveesti ajeltua eikä kyllä räplättyäkään jimmyä.. tänään kuitenkin kävin töissä ja ajlein takasin kotia ja menin parvekkeelle tupakille niin öljy lätäkkö auton alla... menin kattelee ni lodjuöljyä tuo on ja tiputtaa niinkun vaihteiston ja jakiksen välistä vaihteiston puolelta... korjailin sitä tuossa joku hetki sitten kun palkkia laittein kubn puuttuui pultit kokonaan alhaalta elikkä oli vaan ylhäältä kiinni ja kun tunkilla jakista nostin niin rupes sauma irvistää ja vuotaa öljyä, mutta nyt se on jo jopa kolmella kiinni (yhdestä kierre menny laatikon päästä) ja ei tiputtanut ennen kun nyt tänään.. eli kysymys kuulukin onko siellä tiiviste välissä?? paperi ? o-rengas? vaiko peräti stefa??
|
lootan ja jakiksen sovitelaipan saumassa on muistaakseni o-rengas tjsp. joissain korvattu liimalla...
jakis/sovite välissä on tullut myös liima vastaan. laatikosta pääsee öljy valuun sinne sovitteeseen, jakiksen ulostuloakselilla on stefa. |
jees kiitoksia tästä tietää vähän ennen kun rupee purkaa että mitä osia hommailee.. pahasti hidastaa kun on tallin muutto tässä meneillään ni jimmy saa seisoskella himan pihassa.. :mad:
saapahan samalla vaihdettua ne stefat sitten sinne ja kierteet korjattua laatikosta ja samalla uudet kurat joka paikkaan.. |
Lainaus:
Kannattaa purkaa ensin ja kurkata onko kaikki laakerit paikallaan ja kuosissa ennen kuin tilailee mitään. |
toivottavasti siinä on kaikki laakerit paikoillaan.. :eek:
joskos ens viikolla saa jotain tehtyä jo.. |
nonnii nyt on ollu jimmy muutaman päivän ajossa taas tossa ja nyt on vaihteistonpalkit kiinni ja kierteet korjattu ja kartaanit kiinni yms... se sovitteen välissä oli tosiaan o-rengas ja jakolaatikon puolella oli ihan liimaa...
nyt pääs testailee nelivetoakin kivasti kun ei oo aurattu tuota meidän pihaa.. taas tuli vaan yksi takaisku että taitaa olla eri välitykset etu ja taka päässä tossa jouduin vetää risteyksessä nelikon päälle ja lähin kuivalle asfaltille ajaa niin jumatsuikka kun vetäs jäykäks koko vehkeen, nytkyttää ja vetelee arvaamattomasti.. taka perähän on jo ehtoon puolella että se täytyy vaihtaa muutenkin että jos sitä etupersiistä kattois välityksen ja sen mukaan sitten menis... jos vaikka sattuis löytyy ehjä akseli samalla vällärillä... voiskos vaihtoehto olla seuraavanlainen jos en löydä sopivaa akselia että otan välityksen jostain toisesta 10bolt perästä ja käytän noita vanhoja vetareita?? ja varmaan myös on lähdettävä koneen kumityynyjä ostamaan kun täristää tyhmäkäynnillä sisälle niin että korviin ottaa.. luulin sen johtuvan siitä kun en viimeks laittanut mitään kumia vaihteistonpalkin ja rungon väliin mutta onha tuossa kumia kuitenkin välissä rungon kumipuslat ettei pitäis ihan hirveesti värinöitä aiheutella, tosin tää kaatoi ton koneen kumi tyyny jutunkin.. täytyy kuitenkin tarkistaa nekin.. ja kattoo että takapäästä löytyy kaikki rungon puslat... kaasua kun antaa ihan himppasen ni se helpottaa se mökä heti... |
Lainaus:
(on niissä kummassa tahansa tiheempi niin sen mukaan tekisin :) ) minkä kokosilla pyörillä ajattelit ajaa. se perä on 8,5" 28 spline joten ihan minkä tahansa 10 bolt välitys ei käy, ja välityksen asentamisesta peränkuoreen on aina jonkuverran hommaa (kosketus, välys, uudet stefat ja mahd. laakerit) joten kannattaa tarkkaan laskea rahojansa ettei tee niinkun allekirjottanut ja tuhlaa kolminkertasen määrän taaloja siihen hommaan turhaan,jos haluaa pikkuperiä palastella niin ihan toimivia 10 bolt periä kun saa jo parilla satasella ja esim välityksen asennus satsikin on jo 150 taalan hujakoilla halvimmillaan. miksi vanhat vetarit täytyis sopia? noita samoja periä on pick-upeissakin ebaystäkin löytää väliin hyvää käytettyä murikkaa+ välitystä aika halvalla, saa siinä sivussa lukonkin samaan hintaan jos vaan ei myyjä kovaa rahtihintaa... 89 ja uudemmat ei sitten sovi, silloin vaihtuu vetarin boorit 28 --> 30 en muista onko se vaan mun aivopieru vai ei mutta dieseleihin taisi olla saatavilla jäykemmästä kumilaadusta ne koneen tyynyt, anyway, uudet maksaa rockautossa vähä reilun 4 euroa/kpl ettei se ny niin kallis hankinta ole. |
Lainaus:
Takavetosestakin käy tuo taka-akseli, mutta sillon pulttijako muuttuu. Tätäköhän Temutin meinas? Vetarit vaihtamalla saa taas 6-pulttijaon. Mutta olikos takavetosissa jousipeti väärällä puolella akselia? Itse fiksasin aikoinaan väsyneet alkuperäiset koneen kiinnityskumit painamalla tyhjät kolot täyteen Sikaa, jäykisti niitä mukavasti ja oli nopea korjaus. No, piti muutama päivä niitä sitten kuivatella..:D Mutta kun tallissa oli pakkasta 25-30 astetta, niin en pitänyt niin pahana pientä viivästystä. |
juurikin tarkotin tuolla vetarin vaihdolla että jako muuttuu...
etuperän mukaan on järkevin mennä katselee minkä perän diilaa koska se takaperän pinioni on todella väljä että se taitaa olla valmista kauraa.. täytyy nostaa auto ja kattoa ja laskea, mutta etuperään pitäs öljyt vaihtaa niin siinä samallahan tuo tulis laskettua kunnolla... autolla on pääosin tarkoitus toimia citymaasturina ja jos sitä joskus käy jossain välillä kokeilee (ainakin toisaseks) ja 35fillarit on nyt alla mutta vaihtuu 33 jotta saapi leimasta läpi vehkeen... nuo kumi tyynyt on muuten hauskat kun vaihteistonpalkkiin tilailin niitä us-partsin kautta niin tais olla 15egee ja rockautossa oli sen 4euroa kanssa.. mutta tuleehan siiihen rahdit yms päälle :D |
Lainaus:
joo, mut samalla voi tilailla rokkiautosta vaikkapa läjän koneen ja lootan suodattimia ja muuta sälää, tasaantuu kummasti se rahtihinta. tosin taitaa ollaa sama rahti yhdelle kumityynylle tuli se sitte hesasta tai ohiosta. |
oliskos kellään kuvaa miten on toteuttanu palkki helmat kyseiseen vehkeeseen.. sain sen tossa sisälle eilen talliin ja täytys alottaa armoton hitsuuttelu että heltiäis se leima ja helmat on vaihto listalla muitten pikkusten vaurioitten kanssa :D
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100101omat helmat laitoin ihan noin... samasta tavarasta väsäsin ton poikittaispalkin kun oli vähän pehmenny:o kait ne sit hyvät on:confused:
Noh mihin se toinen kuvatus nyt jäi??? |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97716
tossa se toinenkuva... tuolla mun profiilissa on muitakin mätähomma kuvia, jos niistä jotain irti nyt saa... |
|
Tai tälleen:
http://forums.offipalsta.com/showpos...&postcount=118 Tyylejä taitaa olla yhtä monta kuin tekijöitäkin. |
Sivu luotu: 23:30 (GMT +2). |