![]() |
Range Rover 3,5 EFI ruisku?
Mistäs kannattais alkaa etsiin halpoja ja toimivia osia 1988 vuosimallin rangen ruiskuun. Tarviis tossa jossakin vaiheessa koittaa saada viimeisin hankinta käymään, niin koitetaan selvitellä, että mistäs siihe sais halvalla osat.
Pikaisella vilkaisulla ainakin ilmamäärämittari ja ECU puuttuu autosta. Voihan siellä olla jotain muitakin harmeja, kun auto seissy jo useita vuosia, mutta noi osat nyt ainakin pitäis jostain löytää. Saako noita siis halvalla Suomesta? Vai Briteistä jostain? Vai mistä? Vai ei halvalla mistään, vaan kalliilla pelkästään:rolleyes: |
Tuolta saa kaiken: http://offroadpaja.fi/
Tai siis uusia saa ainakin, käytetyt pitää kysellä Antilta. |
tai jos haluaa hyvän ja toimivan?
niin sitten tuota kauppaa tukemaan 600 punnalla:
http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d31.html Melkein kaikki ko. palikat löytyy nyt hyllystä tuohon omaan projektiin, ainoastaan purkki on erilainen/laajempi ja eilen kopsahti sieltä laajakaistapaketti kotiin. Etuna tuossa microssa se, että pitäs olla vesitiivis ja on pienikokoinen. Pitäs kerätä vain nuo osanumerot ns. vakio-osista mitä pitäisi löytyä vaikkapa motonetistä tms. mitä mun paketista löytyy, ja laseriinkin on näillä näkymin mahdollisuuksia pienen ajan kuluttua... |
ei kai Jarelle siunaantunu jotain Lohjalta ;)
kuvia kuvia ! |
Lainaus:
|
multa vois löytyä kaikki mitä tarviit.
soittele |
Joskus ostin tuosta megaruiskusta eikaupallisen version (opiskelijapojathan noita kokoilee lisäansion toivossa) alle 300 euroon. Siinä tosin ei ollut sytkää, eikä takuuta, mutta sytkälläkin varmaan löytyy. Ja oli "vesitiiviissä" laatikossa, pyörään virittelin sen ja kesän sillä ajelin kunnes uudet visiot valtasi mielen.. FJ1200 jammussa oli siis GSXR tonnisen ruiskurungot. Jänkkilästä sai kanssa tuota perus mega III lootaa ainakin..
Tuolta vanha versio http://www.protoparts.fi/catalog/ind...230565156e987f Tuolta III koppanen http://www.diyautotune.com/catalog/m...led-p-435.html Vanin moottorin ajattelin starttailla ensin omalla purkilla, josko sitten myöhemmin.. |
Tällainen engelsmannien sivusto antaa hyviä vinkkejä rover v8 tuunaukseen, myös megasquirtiin: http://www.mez.co.uk/TuningTheRoverV8-intro.html
T/P |
Lainaus:
SOS saa tänään soiton kyllä pruutta osista....jospas niistä päästäis kaupat tekeen, niin helpottais rojektin etenemistä:rolleyes: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
EDIT: näistä ECU:ista en mitään tiedä mutta sivukorvalla kuulin safarilla, että joku Rangen ECU olisi maksanut about tonnin. Olisko siinä syy, ettei noita ole hyllyssä ? |
ootko kattonut paddock motorssilta niil on tosi laaj avlikoima osia
|
No sittenhän tuo microsquirtti puoltaisi paikkaansa...
Tuskin sen tuki tai tuotanto ihan heti loppuisi. Sen rakentaminen on vaan sitten oma hommansa, mutta uskon että on kaiken vaivan arvoinen. |
Viallisiin ECU:in ohjeita:
http://www.carelect.demon.co.uk/rrp1.html Tuolta lisää: http://www.v8engines.com/carbs-2.htm |
SOS:lta löytyy mulle nyt apuja, ja jos niillä ei lähe pelaamaan, hommailen kaasarit sinne sitten.
|
Off-Road Pajalta löytyy yksi ECU, on käytetty mutta toimiva. Hinta 500 e + vanha risa ECU vaihdossa Pajalle.
Noita ei enää valmisteta, siksi hankala saada. |
http://www.roverfriends.fi/foorumi/v...451&highlight=
Tuolla olis täydellinen fläpperiruisku kaupan. ECU erikseen kaupan. |
no niin jare kuvia:D
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95007 |
Hyvinkäällä JPM electronics korjaa autojen ja prätkien elektroniikkaa.
|
Minä olen jossakin välissä ostanut ECUn tuolta: http://www.famousfour.co.uk/new_part...-sub-elec.html
|
Tänään hetken mielijohteesta tutkailin ostostani ja startilla motti pyöri, eli ei ollu jumissa, niin niin.......
Sopiiko tollaiseen 3,5 efi koneeseen suoraan vanhan mallin kaasari imusarja? Eli onko ihan "bolt on" juttu??? Mitenkäs virranjakaja.....efin jakajaa varmaankin ECU hoitelee jotenkin??? Eli pitääkös laitella kaasarikoneisesta jakajakin sit varmaan? Jos vaikka syksyn aikana koittais saada ton käyntiinki....ehkä. Millanes automaatti tuollaisessa on.....siis eli meneekö sinne jotain sähkötietoja ecun kautta, vai onko vielä sellainen perus=hyvä mekaaninen automaatti?? Keväällä piti pikaiseen leikillä sovitella 35/16-15" boggereita:rolleyes::rolleyes::rolleyes: Mutta eihän ne siihen mahdu, ei ainakaan heittämällä:D:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114735 |
Ei tartte rangen tomaatti mitään tietoja eculta myös virranjakaja on täysin erillinen systeemi, eli toisin sanoen rangessa ecu ohjaa pelkästään ruiskua. Mutta mutta eikös tuo oo kuitenkin aikas iso homma vaihtaa ne röppäset sinne ruiskun tilalle, meinaan vaan että pienemmällä vaivalla melko varmasti sen ruiskun sais toimimaan:confused:
|
Lainaus:
|
Pitäis olla "bolt on" ite laitoin ruutan kaasareiden tilalle.
|
GM ruisku Roverin koneeseen
Jos nurkissa sattuu olemaan Edelbrock imusarja Roverin koneeseen niin tällainen GM osista tehty ruisku on yksi vaihtoehto.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/Rover/Rover.htm Oma 2003 tehty konversio on toiminut hyvin. Mulla on vielä muutama GM TBI - Edelbrock sovitin jäljellä. Niitä tuli aikanaan tehtyä myös muutama kappale varalle. TBI throttle body löytyy jostain vanhemmasta V6 koneesta. Virranjakaja teettää vähän hommia. Tosin sytytystä ei ole pakko ohjata GM ECM purkilla. Itse ECU GM 1227747 löytyy lukuisista vanhoista TBI vehkeistä. Ei ole väliä onko kutonen tai kasi. Eprommin Roverin koneelle saa tarvittaessa minulta. t. Juha |
Mulla on imusarja ja kaasarit. Vaihdetaan??
|
Lainaus:
:D:D:D Eheeei, ei nyt sentään. Kokeilen enste kaasareilla, että peli yleensä toimii, niin sit vois alkaa miettiin rahan tuhlaamista ECUun ja muihin hilppeisiin. Mut jos "laitos" muuten ihan sökö, niin sit varmaan myyn osina pois koko rangen......niin ja tän hetken päässä olevan idean johdosta korin osat varmaan kans myyn aikanaan pois:rolleyes: |
Minä ostin omaani ECUn tuolta http://www.famousfour.co.uk/new_part...-sub-elec.html ja sain sovituksi pienellä lisämaksulla niin, ettei tarvinnut vanhaa palauttaa postimaksujen vuoksi.
|
Lainaus:
|
Mulla on Suomisen Samulin yksi ECU ja kaikki ruiskun sähköosat vielä kiinni -88 EFI purkuautossa.
Jos saat Samulin ympäripuhuttua ne lainaamaan testausta varten,niin voin tuoda ne Punkalle? ;) Mulla löytyy kyllä ylimääräisenä myös kokonainen GM 4,3TBI kone sähköineen,jos sellaisesta haluat ruiskun soveltaa. |
Lainaus:
Mjaaa.......eli ecu ja ilmamäärä mittari ny ainaki näyttää uupuvan. Pitääki soitella Samulille, että jos sais hetkisen lainata niitä ja kokeilla, lähteekö peli sytkyttään:D Emmiä nyt TBI pruuttaa.......tuli kesällä parit semmoset pruutta hilut jo ostettua, niinku kaiken varalle:D:D:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jos on automaatti niin pitäs olla ZF4HP22, kun minusta RRC:tä ei oo muulla automaatilla saanut. Samoin jatkona on joko LT230, jos on manuaalilukko tai BW jos visko eli ei lukkovipua. Visko tosin tais tulla vasta 3.9:iin.
|
Ennen ZF:ää tais olla 3 pykäläinen Chryslerin automaatti olikohan '82?. ZF tais tulla '85.
Ja '88 tuli BW jakis viskolla. Nyt kannattaa muistaa, että auton tekninen vuosimalli on eri kuin rekisteröintivuosi, eli tekniikka saattaa heittää riippuen milloin mikäkin auto on tuotu maahan ja rekisteröity. Kaitsu |
Ai BW tuli noin aikasin.
No, ruiskun kanssa ei oo tainnut olla muuta ku ZF:n loodaa että edes jotain meni oikein. ;) |
Lainaus:
|
1 Liiteet
Lainaus:
Viskojakiksen kepissä ei taasen ole muuta valintamahdollisuuksia kuin L - N - H eli voi valita vain hitaan tai nopean puolen ja vapaan (vivun liike on vain eteen ja taakse). Ja tossa näkyy toi BW viskojakiksen tyyppikilpi, se on takapuolella, tossa kuvassa jakiksesta on irroitettu rear output shaft. |
|
Lainaus:
Ei toimi peruutusvalo. Ensin sai tomimaan satunnaisesti rutkuttamalla nyt ei toimi lainkaan. |
Lainaus:
|
Jaahas, taas hiukka rangee tutkaillu. Ensteks tulpat pois koneesta ja kokeilu startilla pyörittäen....ei sammu ö-painevalo. HÖH. Eli öljypumpun "esiöljyäminen" yhden ropun kautta ja samalla virittelin väliaikaisen mekaanisen ö-painemittarin, kun öljynpaineen merkkivalo sammu ihan itellään??????. Ja paineethan nousikin starttaamalla, eli sen puolesta vois laittaa käymään.
Lainaks saatu ilmamäärä mittari kiinni ja lainattu boksi paikoilleen........hetkinen mitähän noi 3 muuta liitintä on:confused::confused: Selvittelin, niin ilmeisesti MR = main relay, eli jonkin sortin päärele?? FPR=fuel pump relay, eli bensapumpun rele ja sit se yks oli joku diodi boksi?? Nooh, noi releethän siis pitäs vielä jostain lainata, että vois kokeilla, MUTTA!!!:( Eikös bensapumpun pitäis lähtee kuitenkin päälle, kun kytkee sinne menevään virtajohtoon (oli muistaakseni valkoinen ja violetilla raidalla) virran hyppyjohdolla???? Eikö? Vai onks joku esto silti? Meinaan vaikuttais siltä, että bensapumppu olis jumissa:confused: Voiks olla? Autohan on uskomukseni mukaan seissy varmaan 10 vuotta. Tankissa oli pirun pahan hajuista gasoa ehkä 5 litraa....AIVAN KARMEE HAJU:D:D:D Ehdin jo lorauttaa tuoreempaa bensaakin tankkiin, kunnes totesin, että ei tuu bensaa koneelle saakka:mad: Alkaa kyl koht kyteen, ellei jopa roihuaan ajatus purkaa pruutta pois ja laittaa kaasarit....ostinki yhet "römppäset" ja imusarjan, mutta kuten yleensä, ne kaasaritkin on aika projekti kunnossa:rolleyes: Pääsis kokeileen, että onko kone terve ja voimansiirto kans. PS. Diff Lock luki jakolodjun kepakossa....muistin jopa katsoa. |
Tuota noin niin......mites paljon painetta bensapumpun pitäis tuottaa tällaisessa vanhuksessa?
Meinaan vaan jos tekis jonkinlaisen "ohitusleikkaus" ratkaisun, eli erillinen joku bensatankki ja siihen pumppu kiinni, pääsis ehkä kokeileen:D Tai sitten pitää leikkaa takalattia puhki tai ottaa tankki pois. plääääh:(....kun piti "vaan nopeesti" päästä kokeileen:D:D:D:D Ai niin mutta kait ne kolme relettäkin tarvis olla, että olis edes teoreettinen mahdollisuus toimia:( |
n. 2.6bar kun ei oo kone käynnissä. Painehan vaihtelee sit kuormituksen mukaan(tai imusarjan alipaineen mukaan).
Kaksi relettä ja se diodiboksi. Ei pidä sekottaa releeseen sitä yhtä. ;) Katselin joskus kytkistä ja kyllä se jotain siellä väliin sotki sopivasti, etten nyt uskalla sanoa/muista voiko sitä ihan hyppylangoilla ohittaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
.....mutta mutta onkohan se pumppu korjattavissa, vai onks se joku yks klöntti? Mitähän semmonen pumppu maksaa? |
Uudesta pumpusta en tiedä. Ainakin mulla oli se tankin päälinen ruostunut niin hyvin etten edes miettinyt pumpun irrotusta. Edellinen omistaja huomannut saman ja laittanut ulkoisen pumpun.
Laitoin boshin pumpun sinne jolla on 3bar tuottoa noin 130l/h, kun vanhakin näytti about tuommoinen olevan. Biltemassa on vastaavia pumppuja noin 50e. |
Ja mulla löytyy tankki ja pumppu,jos alat Rangesta pitoautoa rakentamaan :D
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92651 |
Lainaus:
|
Olisko netissä jossain sopivasti tällaisen EFI rankun sähkökaaviota, niin vois varmistaa että pumpulle ei menis muita kytkentöjä.....ei yhtään kiinnosta alkaa repiin pumppua näkösälle ja sit todeta, että joo tohon ja tohonkin piuhaan kun olis syöttäny virtaa, niin pumppu oliski toiminu:D:D:D
Onkoos muuten nää roverien pumput yleensä kuinka herkkiä hajoamaan noin niinku yleensä:confused::confused: |
Lainaus:
http://www.landroverweb.com/landrove...rover-manuals/ Kaitsu |
Lainaus:
|
Lainaus:
:D:D:D:D:D:D Mutta taas hiukka asiaan, eli sähkökaavion mukaan tuommoisessa olis Inertia switch samassa linjassa bensapumpun kanssa. Mutta missäs se oikein fyysisesti vois sijaita???? Tosin vaikea uskoa, että autolle olis kohdistunu kolarin omainen törmäys, jossa tuollainen yleensä siis laukee off asentoon:confused: |
Noi kuvat taitaa olla jenkkiversioista. Ainakaan minun -88 Rangesta en mitään inertiakytkintä löytänyt.
Pumpun pitäisi lähteä pyörimään, kun virrat päällä painee fläpperin läppää. Tai ainakin rele siellä hanttimiehen penkin edessä pitäs napsahtaa. |
Jos en nyt väärin muista, niin rangen alkusarjassa(efi) ei ollut kaikissa. Ja mahdollisia paikkoja missä voi olla on penkkien alla, Ecun vieressä. Kone huoneessa on jossain sarjassa. Ja olikohan 3,9 koneessa kojelaudan sisällä.
Muut korjailkoon jos olen väärässä. |
Onhan sulla se diodi-paketti paikallaan? Muistelisin, että sekin on siellä syystä ja jos sitä ei ole niin en ihmettelis jos pumppu ei toimi. En kylläkään muista kuinka se sinne on kytketty.
|
-90 Rangesta inertia kytkin löytyi kuskin penkin alta
|
Ääääähhh:eek::eek: Eli se katkaisija voi olla missä vaan, tai sit ei missään:confused:
Hitot.....taidan tonkia tankin läheltä johtosarjan auki ja kytkee sieltä suoraan pumpulle virtaa, niin näkee, että onks siin mitään eloa. Tosin kyl tuossa roveristi kertoili, että kyl ihan käytössäkin olleissa rovereissa on ollu gasopumppu ongelmia, joten ei ihmettelis, että about 10vuotta seisykkin olis rikki:p Nooh...tutkitaan ja samalla vähä hutkitaan, jahka taas kerkiää. Onks jollain tarvetta korin osille tai vaikka koko korille? Vois senki koittaa purkaa pois, jos tulee riittävästi ostajia (esim. ei viittis vaan yhtä ovea pelkästään myydä:D:D). |
Ei -88 efi:ssä oo vielä sitä inertia kytkintä. On vasta seuraavassa ruiskussa 14CUX mallissa. Sulla on 4CU.
Löytyy niitä boxejakin maailmalta ja fläppereitä kanssa... http://www.roverparts.com/Parts_Cata...Parts_Catalog/ Tuolta löydät osat ja niiden orkkis numerot... MUTTA varauksella. Osa numeroista ja osista on tarkoitettu 14CUX ruuttaan. Monet 4CU osat on korvattu jollain toisella. Ja toisia ei enää tehdä ollenkaan:D:D:D Esim. just boxi ja kaasuläpän asentotunnistin. Sikäli kallis ruutta tänä päivänä. Ja tuli mieleen että on 4CU:ssa se koneen tappokytkin siellä polttoaineen paineensäätimen vieressä. Toimii alipaineella, eli jos kone ryntää ni katkasee pumpulta virran. Ja jos sitä ei ole paikallaan ni ei pumppukaan toimi. Jos se on sökö, ohita hyppylangalla... Ebay.uk.co löyty yks boxi hintaan 85£=n.100€+rahti http://www.ebay.co.uk/itm/1985-1995-...item58969b1218 Että sellasta... |
Eipä ole homma edennyt tutkimusten kanssa. Mutta koska mielestäni tuossa ruiskussa on niiiiiiiin paljon vikamahdollisuuksia ostin lähes toimivat kaasarit, joita vois kokeilla sitten kun taas ehtii.
Ihan lievää karstaa oli havaittavissa:D:D:D Oli muuten jo "juuttunut kurkkuinen":p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=116289 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=116290 Juu ja homeisuutta oli havaittavissa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=116291 Mut nyt oon jo vähän tiskaillu osia, että eiköhän näistä tule vielä ihan toimivat pelit. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=116292 PS. Ostakaa multa toi koppa pois, niin pääsen touhuaan Roverin pariin taas hieman.....lupa heltiäis varmaan kotookin paremmin, kun menisin purkaan jotain, jonka jopa sitten myyn;):D:D:D http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=102768 |
Sivu luotu: 08:22 (GMT +2). |