![]() |
Maastohitsi
4 Liiteet
Tulipa tässä muutamassa tunnissa tällainen viriteltyä eli 24V maastohitsi.
Lähtökohtana halvin mahdollinen täytelankamiggi josta turhat verkkovirtahilppeet yms. pois, korvattu langansyötön ohjaus heikkovirtaversiolla, tarvittavat kaapelit jne. Pitää kattoa joskos sitä kirjottelis tänne jonkinlaisen lyhyen kuvauksen projektista kunhan saa kunnolla testattua että varmasti toimii eikä akut räjähtele :D ja millasta saumaa saa aikaiseksi. Tässä muutama kuva tästä eka versiosta mistä evoluutio sitten lähtee ehkä etenemään ( esim. irrotettavat kaapelit, sisään säilytystilaa, etuosa fiksumman näköseks, virran ohjaus solenoidilla, jne.)... Liite 23157Liite 23158Liite 23159Liite 23160 Joskos sitä ehtis vaikka lähipäivinä tätä testaamaan... |
Paa ihmeessä jonkun lainen rakentelu kertomus,tiedä vaikka innostuis itsekkin tekemään niin saa makkaranpaisto tauolla hitsailla pajeron runkoa tai iskarin kiinnikkeitä:D
|
Tarvikelistaa:
'Projekti'selostus ilmestyy kun saan tuon käytännössä vielä kunnolla testattua. |
Lainaus:
|
Vaihda lankasuuttimelle menevä kaapeli paksummaksi .Noissa kaapelit mitotettu n.60 amppeerille
Käytitkö hitsin oman langansyötön säätimen |
Tässähän ei nyt oo minkäänmoista jännitteensäätöö? 24v tulee vaan aina? Langansyötöllä pystyy vissiin virran kans pelaileen. Ootko jo tyypittäny, millanen on hitsailla? Mielenkiintonen juttu kumminkin :)
|
Lainaus:
Jos tarkotat moottorin sähköstä säädintä niin en, valitsin helpomman tien ja ostin bebekiltä erillisen niin ei tarttenut ihmitellä tuota alkuperästä piirikorttia. |
Lainaus:
Jos sitä tänään pääsis illalla testaamaan paraniko vai huononiko verrattuna verkkovirtaversioon... |
Varmasti on parempi.se oma piirikorttikin toimii kyllä.
|
mielen kiintosen olonen rojekti pitää vissii itenkin alkaa kehitellä
|
No nyt on vaihdettu paksumpi kaapeli pistoolille, ainoa mitä sattu olemaan nurkissa pyörimässä tarpeeks pitkästi oli 35mm2 kaapeli, nyt ainakin kestää enemmän kuin 60A :)
|
Mitä bebekillä makso jännitteen säädin? Partco myi n,4e hintasta rakennus sarjaa mutta nyt ei ainakaan nettikaupasta löytyny muuta ku futurekitin sarja 16e hintaan.
|
Lainaus:
Ei tarttis olla läheskään noin iso mutta ensimmäinen helppo mikä sattu löytymään. |
2 Liiteet
No nyt on testattu, kahdella 12V akulla hitsaa HUOMATTAVASTI paremmin kuin verkkovirtaversiona :cool: Langansäädöt ja kaikki toimii todella hyvin.
Kuvassa kaksi 5mm kappaletta hitsattu yhteen, vähän liiankin hyvin poltti läpi: Liite 23190 Ja kuva vielä kotelon sisältä, aika autiota on, vois chopata puolet kotelosta pois kun vähän järjestelis komponentteja. Liite 23191 |
Eikös kaapelit mahtus tonne sisälle?
|
Lainaus:
Tietenkin kun viittis ni ottas vain ja pokkais uudet kuoret mihin laittas komponentit miten haluais ja tekis tilat kaapeleille ym rojuille... Mutta se on sitä tuotekehitystä :D |
Liekkö riittäs semmonen "startti boosteri"-laite akkulaturiksi ja semmoset akut joita kärsii kuormittaa paljon ilman kiehumista? Lyijyhyytelöllä taitas olla semmoset ominaisuudet.
Paljonko tuo about hörppää virtaa kerralla? (varmaan langan paksuudesta ja syöttönopeudesta riippuu) |
Lainaus:
|
1 Liiteet
Tässäpä Jeepfoorumilta kytkentäkaavio jota mukaillen tuon kasasin:
Liite 23192 Vähän erilainen tuosta tuli kontrollerista johtuen mutta periaate sama kuin kuvassa. Tuon lisäksi tein sen välikaapelin puristimilla joilla saa akut kytkettyä yhteen. |
Kyllä tohon hommaan on parhaita ihan tavalliset vesilaatikot eikä oo mitenkään vaurioitunu vaikka hitsannu niinkauan ku vaan lanka palaa ja kaikista normiakuista virtaa tulee turhankin paljo ,hyvän langan syötön säädon saa myös esim 24v auton mittarinvalojen himmentimestä.
|
Siis mikä "#% tuon vesiämpärin virka on???
Ja onnistuisiko virran säätö simmpelisti vaikka sellain että tekisi kaasuhitsaus langasta tms. semmoisen harvan spraalin johon sitten laittaisi sen kaapalikengän oikeaan kohtaan kiinni. Vai taitaa olla jo liian aatamin aikuista?? Asiallista maggyver meininkiä jatkakaa samaan malliin.:D:D |
vesilaatikko = leikkisä nimitys halvalle perinteiselle lyijyakulle
|
Kokeile nyt ihmeessä, miten toimii yhdellä 12v akulla!
Olis kiva tietää, että pystyykö sillä hitsaamaan noita ohkasempia juttuja. (käsitin että 24v 5 mm meinaa palaa läpi) |
Lainaus:
Ohuempaa vois varmaan hitsata kahdellakin akulla jos ensin heftailis kohilleen ja sitten vain lyhyillä sentin vedoilla kerrallaan saumaa niin saattas pelti kestääkkin? |
Induktanssia
Mielenkiintoinen experimentti. Yksinkertainen on kaunista.
Saat valokaaren palamaan paremmin kun piiriin lisätään induktanssia. Ensimmäisen kokeen voit tehdä vaikka pois revityllä muuntajalla. Kytke sen toisio käämi (paksu) sarjaan hitsauspiirin kanssa. Ei ole väliä onko kolvin vai maan puolella. Varo sitten muuntajan ensiön johtoja. Hitsatessa niissä on reipas jännite. Jos induktanssia on liikaa eli valokaari pyrkii palamaan liiankin rajusti joi muuntajan panna palasiksi ja vähentää lankaa. Tai laittaa siihen vaikka pari säätöporrasta. |
Lainaus:
Olen ehkä hakoteillä, Mutta, Sekä mig että täytelanka hitsaus ovat tasasähkö, ja vieläpä vakiojännite, juttuja. Ja tämä nimenomaan artikkelin " otimpa patrol/hj akuista sähköä, ja turasin jousenkorvakon/raidetangon" että pääsin pois metsästä." Tuon induktanssin lisääminen: ei ole kokemusta, mutta voisko mennä räpimiseksi? (siis induktanssihan on vaihtosähkökomponetti, -> siis pyrkii vastustamaan virran muutosta, noin yksinkertaistettuna ) Ja mig/mag hitsauksessa virta on se muuttuva komonentti, jännite on kiinteä? Jos syöttö on 24v, ja pääpiirteittäin akuista, niin lienee riittävä jopa 5 mm raudalle ?!? Ja edelleenkin olisin kiinnostunut tuolla 12 v hitsaamisella. Ja jos lähdetään tutkimaan saumaa röntkenillä tms. niin tuo valokaaren hallinta on kaiken edellytys. (mutta jos pitää saada 25vuotiaat autot tienvarteen....) |
1 Liiteet
http://www.goweld.com/ http://readywelder.com/ Tuolta voi löytyä jotain kiinnostavaa ja hyödyllitä tietoa
Kuva mun tekemästä hitsistä,siinä on suoja kaasu ja käytetty telvinin osia.lanka kotelo uponal ja cdpurkin kansi.On erittäin hyvä alumiinin hitsaukseen |
Menneenä helatorstaina tuli kokeiltua Japen matkamikkiä Laatokan rannassa (kiitos!). Kyllä sillä volvoon rakenteli uuden laturinkorvan. Polttaa paljon paremmin, kuin oma halpa 150a valovirtakone. Mielestäni tosi hyvä noin 5mm kamalle. Sillähän ne mettäremontit muutenkin tehdään... Pitäisiköhän itsekin teurastaa vanha telwini.
|
Mulla ois joutilaana muutama langansyöttölaite ja pistooli tommosesta halppiskoneesta
|
Onko kukaan käyttänyt limukkakoneen hiilidioksidipulloa maasto mig:ssä?
riittäs varmaan pikkukorjauksiin, suhteellisen pieni alkuinvestointi ja suht helposti vaihdettavissa |
Aslakin Laatokalla katkaiseman lehtijousen innoittamana :D ja ens vuotta silmällä pitäen piti väsätä ittellekkin 24V matkahitsi :eek: Motonetin 130A ydintäytehitsi toimi hyvin muuntoleikissä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159164 Hitsin etupaneelista tulee päät pihalle mihin vaan apukaapeleilla syötetään virtaa sisään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159165 Aika hyvin vaan liimaa rautaa toiseen kiinni http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159166 Ekat ikinä hitsaamani ydintäytelanka hitsaus sauma.Sisälle tuli hyvät säilytys tilat hitsin kaapeleille. Ei tartte ollaku apuvirtakaapelit vaan mukana niin hitsaus onnistuu. |
3 Liiteet
Taas oli hyvä olla hitsi mukana kun Lapland Trophyssä maastossa hitsattiin Patrolin panhardin kiinnike takas akseliin kiinni :)
Hyvin täytelanka polttaa 24V:lla, ei ole ollu ongelmia tähän mennessä. Viimeisimmässä mallissa pienensin tuota koppaa toisessa suunnassa ja laitoin kaapelit hitsauskoneen liittimillä. Mahtuu hyvin tuonne IKH:n boxiin. Tuonne boxiin sitten kaveriks nahkamaski, jne. Tulee aika hyvä paketti. Liite 50953Liite 50954Liite 50955 Tuo oli hyvä idea käyttää starttikaapeleita virtakaapeleina niin säästää painossa ja tilassa, pittää kattoa jos tuon vaikka kopiois... |
Hittovie, miullahan seisoo ydinjäte-gerni toimettomana tallin nurkassa :D Täytyy tehä datsuniin sille sopiva lokero:)
|
Toi laatikko näyttää kätevältä,pitänee hommata itelle myös. Viime Venäjän reissulla Toukokuussa tuli samannäköisellä lankakoneella tinailtua kavereiden iskarin lenkkejä. Kiitoksia koneen rakentajalle...
|
Tuo IKH boxi pitää kyllä investoida. Meikän maastohitsi alkaa olemaan jo siinä kunnossa että olisi voinut ostaa tuon boxin ajat sitten. No hienosti se kuiten pelaa. Laplandtrophyssä tuli hitsattua Jeepin panhardin kiinnike kun oli alkanut irtoamaan akselin päästä. Illalla pajalla tuli tarkasteltua saumat ja totesin että mitään korjattavaa ei ollut.
Lisäksi sellanen kytkentä kiinnostaisi että saisi akuilta tarvittaessa 24V. eli kun auto on 12V normaalisti niin kun päävirta kytkimen kun avaisi ja jonku toisen kytkimen laittaisi kiinni niin saisi 24v ulos akuilta. Onnistuukohan se esim HDJ:n starttireleellä?? siis sillä millä Hodari kytkee akut rinnan kun startataan. Ja minkä verran se kestää virtaa. Jeepissä niin hankalan takana nuo akut että ei onnistu niitä irroittamaan purkamatta lavaa pois :) |
Mittailin virtaa tuollaisesta maastohitsistä, ja 130-140A tienoillahan se oli. Akut oli vanhoja pari-kolme viikoa sitten ladattuja normi käynnistysakkuja. Käytetty mittari oli halppis-pihtivirtamittari (max. 1000A), joten tarkkuuteen tuskin kannattaa kiinnittää kovasti huomiota, mutta ehkä suuruusluokka vois olla oikein.
Lainaus:
Ei periaatteessa mikään ameriikantemppu, varsinkin jos tähän löytäisi jämäköitä "vaihtoreleitä", jotka normisti kytkee yhteen napaan ja ohjattuna sitten toisen. Koska 24:sta tarvitaan aika harvoin, ja 12V virtoja on isostikin (vinssaus), niin miten olis kolme päävirtakytkintä: 1) Yhdistää akkujen plussat 2) Yhdistää toisen akun miinuksen maahan 3) Yhdistää ekan akun plussan toisen akun miinukseen Oletuksena ettei toiselta akulta oteta virtaa mihinkään 12V laitteeseen, vaan kaikki 12V lähdöt on ekalta akulta. Jos näin ei ole, niin toisen akun 12V lähdöt pitäiis pystyä irtikytkemään (kytkin joko toisen akun plussapuolelle ja/tai ekan akun miinuspuolelle). Kytkimet siis joko 1 & 2 kiinni ja 3 auki (normaali 12V toiminta) tai 1 & 2 auki ja 3 kiinni (24V hitsikäyttö). Kaikki kytkimet voi olla auki, mutta jos kolmosen kiinniollessa 1 tai 2 on kiinni niin tuloksena on varmaan jännittäviä sähkökemiallislämpöisiä ilmiöitä. Eli kun kytkentää vaihdetaan, niin eka avataan kiinni oleva(t) ja sitten kytketään se toinen vaihtoehto. Kolmoskytkimeen voisi ajatella laittavansa jonkun 150-200A sulakkeen isompien kytkentävirheistä johtuvien räjähdysten välttämiseksi. -Paavo |
Lainaus:
siis tuon releen apukoskettimien kautta kulkee myös latausvirta, siis vakiona 80 amppeeria, ja tuo 120 amppeerin laturin virta on kulkenut ongelmitta, vaikka suurin osa tuosta 720 tkm on ollut vakio laturi. Siis ihmettelen, miten nuo hodarin "isot" tarvike sähkövinssit ei säre tuota relettä, siis kestää ottaa muutama sata amppeeria apukoskettimien kautta:eek::eek: ja päävirtakoskettimien kautta nimellisteho on muistaakseni 4,5 kw, siis vetäneenä, 24v ja n.200 amppeeria, ja tuo 200 amppeeria ylittyy hetkellisesti herkästi... Ja tuota hodarin 12/24 relettä ei kestä pitää vetäneenä jatkuvasti, siis maastohitsissä pitäis olla toiminto; että vetää pelkästään hitsatessa? Jos itse tekisin tuon kytkettävän 12v/24v boksin, niin tekisin sen isoilla päävirtakytkimillä, ja semmoiseen laatikkoon/kehikkoon, että että päävirtakytkimet on käännettävän levyn alla. Siis KAIKKI 12/24v päävirtakytkimien avaimet irti, ja käännetään laatikossa oleva "taulu/maski" 24v puoli päälleppäin, ja taulussa/maskissa on vaan reiät siinä kohtaan, että saa käännettyä noilla irtonaisilla avaimilla vaan tuon "24v" vaatimat kytkimet kiinni. Ja sama tietenkin 12v (siis normaali) tilassa. JOS käännät väärät kytkimet kiinni, niin puhutaan aika suurista virroista, siis ei amppeereista, vaat tuhansista amppeereista... -> sulaa metallia, kuumaa, ja happoa... |
Lainaus:
|
Juu hyvä pohdintaa. Näin on että helpointa ottaa akut irti, mutta kun luonteelta laiska niin ei viitsisi alkaa rakentamaan valmiiksi tehtyä autoa uudelleen. Akut on hyvässä paikassa lavan alla. No pitää tässä tutkailla saisko ne siirrettyä johonkin muuhun paikkaan käden ulottuville.
|
Lainaus:
|
2 Liiteet
Lainaus:
miggi ja virtakaapelit pysy entisellään mutta tein niiden lisäks pari tuollasta kaapelinpätkää liittimillä ja puristimilla -> nyt voi tarvittaessa kytkeä migin virtakaapelit ja nuo uudet pätkät yhteen ja käytössä on kolme metriset 25mm2 starttikaapelit ja varsinaiset starttikaapelit saa jättää pois kyydistä :) Eli jos miggi on mukana on myös starttikaapelit :) Liite 51284Liite 51285 |
Tuon täytelangan kanssa Plussa maihin ja lankaan miinus niin tulee vähemmän roiskeita.
Tiedä oliko turha kommentti,joissain kuvissa vaan näytti että olis miinus maissa. |
Lainaus:
mietin joskos tuolla on oikeasti merkitystä ja päätin tehdä samalla tavoin :) |
Laatokka testattiin hitsi kunnolla. Rulla lankaa meni koko reissulla. Täydet akut niin virtaa oli max 130A ja akut loppu niin oli jännite enään 8V ja rapiat 100A oli virtaa enään vaikka 24V olis pitänyt tulla.
Kunnon sokki hoitoa akuille :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Oisko hitsauskone suosituksia tähän hommaan? Aika isoja laatikoita tuntuvat olevan kaikki.
|
Lainaus:
niin saa kopan pienittyä helposti. Tai sitten ottaa ja pokkaa koko kopan ite niin saa maksimoitua tilasäästön. |
Lainaus:
|
Salkun koko 43x38x16
Paino kuvan rojuilla 11,5kg, ei sisällä juomia :) Koneisto Mpartyn tekemä, itse kutistettu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187840 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187839 "yksinkertaistuksen" nimissä akusta hitsattavaan kohteeseen menevä pluskaapeli ei kierrä laitteen kautta. Virta koneistolle otetaan hitsattavasta kohteesta pistoolin vieressä olevalla hauenleualla. Musta kaapeli kytketään koneesta akun miinukseen, lyhyt punainen akkujen välille ja pitkä punainen toisen akun plussasta kohteeseen. Ulottuvuus akuilta n.5m. Masiina on pultattu kiinni salkkuun. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187838 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187837 Sitäkin laskeskeltiin notta oisko toiminu 16 mm2 kaapeleilla mutta siinä taisi jo häviöt kasvaa sen verran että tehtiin 25mm2 kaapelista. Edit: Tuo Wurthin Nahkis hitsausmaski vaikuttaa todella hyvältä, istuu ja on mukavampi omassa päässä kuin euromaski :) |
Lainaus:
Edit:motonetissä on ilmeisesti poistuva tuote yks malli, pitääpä käydä kattoon. |
1 Liiteet
Einin osa noista mitä tullu rakenneltua on ollu näitä:
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.s.../6419773614071 Nettikaupan kuva ihan 'hieman' venytetty :D Tuosta saa sen reilut 5cm korkeudesta helposti pois. Japella oli joku vanha italian ihme mistä tekasin sille ja siitä sai vielä pienemmän koska syötön moottori oli pienempi. Liite 67592 Pituudestakin sais jonnin verran nipistettyä kun vain viittii askarella. |
Lainaus:
|
4 Liiteet
Lainaus:
Liite 67609 Tuon verran tullu yleensä otettua tuosta Puuilon vehkeestä ilmoja pois: Liite 67610 Oishan tuossa vielä varaa pienentää: Liite 67611Liite 67612 |
Joo, nuin meinasin itekki pakata. Säädin on 6-32v 8A näytöllinen. 21w näyttäs langansyöttö moottorin tehon tarve, rittänee. Tuota mietin ku kolvin ulkokuoressa on kokoajan jännite, Norskien kans ku tuijoteltiin välillä jotain hitsatessa niin ku laski kolvin auton päälle niin säkenöi vähän mutta huomaan, että ootki laittanu näihin kontaktorin "maajohdon" väliin, ite meinasin laittaa sen kolville menevään kaapeliin. Ei taida olla merkitystä kummassa se on? Syöttömoottorin johtoon tosiaan kannattaa rele laittaa, ei mee se langansyöttömoottorin virta kahvan läpi, siellä ei kovin hääppönen kytkin taida olla, ei ainakaan naksu. :)
|
Lainaus:
se on kunhan katkasee virtapiirin. |
Mökille tarvitsisi kenttähitsaimen, puikolle tai langalle. En kyllä ydinjätelangasta tykkää tai osaa vain käyttää, mutten pidä pullonkaan raahuista. Puikkovehe siis piisais.
Tapsisähköjä ei ole, joten hitsausaggregaatti sen pitäs olla. Saisko sellasen taiottua venäläispanssarin 3kW 24V tasavuolaturista ja jostain kymppiheposesta strattonista/kiinanhondasta tms? Mitä siihen tulis sähköpuolelle rakennella ja mistä? Yksi valovirtamikki ois suolistettavaks. Nyt on 3kW 230V kiinandieselgenu jonka kanssa koitettu turata valovirta migillä ja puikkovertillä, mutta jännite putoo kun lehmän sonta. Ei tule mittään. |
Minkälainen puikkokone käytössä ?
Ite oon polteltellu Kempin Minarcilla 2millisiä 48 tikkuja useamman paketin ilman ongelmia, sähöä tuottaa tuottaa mikälie-kiina agregaatti. Taitaa olla vieläpä pienempi tehoiltaan, luokkaa 2200w. 2,5mm puikko palaa mutta ei sillä enää mitään kunnolla kiinni saa... |
Isosta 24v Tasavirta laturista tulee hyvä hitsaus generaattori.latauksensäädin jätetään pois en nyt muista miten pitää kytkeä ja pitääkö alussa antaa mangnetointi virta..Joskus kokeiltiin vanhalla linjaauton tasavirtalalaturilla hitsata ja sillä paloi 3mmpuikko hienosti.
|
2 Liiteet
No niin, kiitoksia vain kaikista vinkeistä, ois kyllä kaikessa yksinkertaisuudessaankin jääny tekemättä ilman tätä topikkia. hyvä siitä tuli! Erinomainen! On se vaan hyvä hitsata.
|
Lainaus:
On se vaan hieno, oikein digitaalinäytölläkin :) |
Lainaus:
|
CCM5D säädin. Ei vaan oo säältä suojattu.. Onko muuten mitään käryä kellään oisko syytä hommata jotain parempaa lankaa? Joku jossain kirjoitti, että ainaki normi langoissa on eroja?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta nyt ku katoin niin vaikka tuolla tuotenumerolla niin oli ihan eri kone kuin motonetin kuvassa.. Mulla oli samanlainen kuin partyn kuvissa, ei tuomonen ku motonetin kuvissa. Edit:Mulle tuli täsmälleen tämmönen motonetistä. http://www.loukko.com/site?node_id=5...pe=ASC&row=141 |
Lainaus:
kiinan lanka. |
Lainaus:
|
Lienee noin 10 vuotta kun tätä hommelia kokeillu joten ohjeeseen kannattaa suhtautua jonkinmoisella varovaisuudella
pyöritä laturia 24v jolloin näet että laturi varmasti toimii ja laturin laturin napaisuus varmistuu. Siiten jollain moottorilla pyöritä laturia n1500 r\min ja mittaa jännite. jos ei tuu mitään kytke magnetointi liitin laturin ulostuloon ja mittaa uudestaan.jännite on todennäköisesti 70-100v jollain 3000 kierroksella.Sitten kokeilemaan sopivia kierroksia joilla hitsata. .Ja kaikki toimet varoen ja lyhyitä aikoja. yleisesti tuommoiset vanhat laitteet ei oo kovin herkkiä.ja tohon hitsauskäyttöö tarpeeksi tehokkaita latureitä löytynee helpoimmin vanhoista linjaautoista. Tommonen keskustelu tuli vastaan kun yritin etsiä tieto tasavirtalatureista,eli kenttä ja laturin ulostulo yhteen,lujasti kierroksia ja hitsamaan. https://groups.google.com/forum/#!to...ka/fCIEKVRooaw |
Laturin muokkaaminen hitsauskoneeksi onnistunee aika moneen laturiin mitä googletin. Itellä on tollanen Delco 12-SI:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188242 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188244 Sieltä tarvitsee vain poistaa kuvassa olevat osat: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188247 Plus-kaapeli tuohon punaiseen eristettyyn napaan, miinus runkoon ja katkaisijan takaa ohjausjännite tuohon nastaan 1. Nasta kakkoseen ei kytketä mitään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188249 Tosin tällä ei hitsata kun aikanaan särkyi ihan normikäytössä. Pitää ettiä uus staattori jostain. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188245 |
Lainaus:
Ainakin osa vaihtovirtalatureista polttaa diodit heti, kun kuormitus putoaa ja magnetointia jatketaan. (siis diodit kestää estosuuntaista jännitettä suuruusluokkaa 35-70 volttia) Osa latureista palaa jo siitä, kun johdot on irti sen pyöriessä ja jäännösmagnetismi herättää laturin, |
Lainaus:
Lainaus:
Kaverilla ois tyrkyllään Mosan 3~ agrikärry, jossa 160 A puikkolähöt kylessä. Pittää koettaa poltella pari tikkua lajiaan ja kahtoa tekköökö tuolla ihan mittään. |
Sivu luotu: 05:08 (GMT +2). |