Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   HJ:tä kuntoon (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90737)

hjvaltzu 13.11.2011 22:04

HJ:tä kuntoon
 
Noniin, tuli sitten hommattua parin mutkan kautta itselle pitkäaikainen haave eli toyota lc HJ-60. Kyseinen yksilö on vuosimalliltaan -82 katsastettu ja täysin toimiva peli. Riipukeet siihen on joskus vaihdettu Ko. auto tulee ihan jokapäiväiseen käyttöön, ja tokihan on silloin tällöin tarkoitus vähän huonommassakin paikassa ajella.

Ensimmäisenä projektissa on edessä pintapuolinen käsittely. Edellinen omistaja on kyllä pakkeloinut ja maalaillut autoa, mutta hiontahommat onkin sitten jäänyt vähän vähemmälle. :) Tällä hetkellä työn alla on takaluukun kannet, päädyin hankkimaan toiset, koska nykyisten kunnosta en menisi aivan takuuseen.

Elikkäs vanhojen korjausten korjailua ja mahdollisia uusia korjauksia. Sitten maali pintaan. Lisäksi autoon on tuloillaan safaritelineet katolle.

Muuta laittoa jota on suunnitteilla on jonkinnäköinen lisäkorotus, puskimien muokkaus, vinssi keulille, isompaa kummia yms...

Kuvia olisi tarkoitus huomenna lisäillä.

Ps. kyseessä on minun ensimmäinen todellinen maastoauto, joten kaikennäköiset vinkit tulevat varmasti olemaan tarpeen. Ensimmäisenä tulee mielen vihjeet tuosta korottamisesta. Mikä olisi paras tapa, jolla kuitenkin saisi tieajo-ominaisuudet säilytettyä jonkinmoisina?

hjvaltzu 14.11.2011 21:54

5 Liiteet
Noniin, tässä olisi kuvia rojektista. Pari yleis kuvaa, ja sitten pari esimerkkiä hienoista korjauksista joita autosta löytyy...:) Niin ja sitten on jo kuvaa vähän takaluukun korjailusta...

hojo85 15.11.2011 07:51

onnea uuden auton omistuksesta. ei ole huonovalinta.
itellä korotuksena on 50mm korinkorotus ja takana vakioo vähän pitemmät riiput (aika laila saman mittaiset kun sinulla on jo) ja lisänä 180 mesen etujouset jota joutu vähän lyhentää, takana on löysät vakio jouset niin ei ole kivi reki ajaa. edessä on vissiin entisen omistjan jäljiltä jotkut 50mm korottavat jouset. alla mahtuu pyörimään nyt 37"/12,5 16 creepyt. etukaarista joutuu väksin leikkaa kuraläpän kohalta sen kulman poisa et mahtuu pyörii. mut itsellä on avarettu etukaari niin se tuli siinä samalla tehtyä.. mut moni on käyttänyt noissa elisä jousina noita bmw E30 taka jousia. mulla löytys 1 pari 20 € jos tarviit. kuvia on mun profiilissa.

Hannu_H 15.11.2011 21:05

http://img.photobucket.com/albums/v3...4042008071.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v3...4042008070.jpg
Ompa tutun näiköinen hoijjakka! :D Onnea vaan hankinnasta, tämän kanssa sitä jo ehkä vähän tarvitseekin, kun oli jo aikoinaan sen verran rapsakka peli joka paikasta :) Ei näköjään viidessä vuodessa kauheasti ole tuo auto muuttunut siitä minkälainen se minulla oli. Minun aikana tuossa oli edessä ja takana löysät kierrejouset rungon ja akselin välissä ja sillä virityksellä se oli niin hyvä ajaa mitä tuo vaan pystyi olemaan, kun siinähän oli ainakin silloin kaikki puslat rikki, akselien u-pultit irti ja simpukka/rattiakseli väljä jne. Kohtuullisen tarkkaa hommaa oli maantiellä ajelu, kun ohjauksessa oli klappia valehtelematta puoli kierrosta :D Paljonko muuten on tällä hetkellä mittarilukemaa, kun minulta lähtiessä oli linssissä jo 700tkm ja todellisista kilometreistä ei mitään hajua?! :D Minua entisen omistajan sanoja lainaten onhan tuo auto silti jumalasta seuraava, kun se on 6-paikkainen paku! Ei muutakuin iso peukku projektiin!

hjvaltzu 16.11.2011 09:56

Vähän arvelinkin että täältä varmaankin löytyy joku entinenkin omistaja. :) Juu ja kieltämättä aika rapsakka kaveri on, mutta se ei oikeestaan mua haittaa. Olen nimittäin hieman noviisi korjailuissa, ja varsinkin peltihommissa. Pohdein että mikäs tämän parempi harjoittelukohde, ei meinaan haittaa jos ei ihan nappiin mene. :)

Ohjauksessa on kyllä klappia tälläkin hetkellä, mutta ei ihan tuota puolta kierrosta. :) Ja kyllä hyvin on tiellä pysynyt ilman kummempia poukkoiluja noilla normi renkailla. Katsastettu vehje tosiaan ihan on (vaan kuukauden vanha leima :)). Tällä hetkellä ongelmana vaan se ei että ei oikeen ole paikkaa missä pääsis hojotinta työstämään, ollaan meinaan juurikin luopumassa vanhasta hallista, ja uus on vielä remontin alla.

Mistäs vehkeestä ne kierrejouset oli jotka Hannu_H:lla oli alla? Niin ja mittarissa on tällä hetkellä 537 tkm, mutta ei tunnu missään...:) Ja kattelin että tais nuo samat renkaat kulkeutua mullekin auton mukana...

hjvaltzu 23.11.2011 22:55

1 Liiteet
Projekti ei varsinaisesti ole sen kummemmin edenny mihinkään, kun on tarvinnu kaikennäköstä huoltohommaa tehdä. Akut meni vaihtoon, ku ei tykänny käynnistyä ekoilla pakkasilla, siel olikin sitten auttamattomasti liian pienet akut. Sitten hehkut mittailtiin, niin sieltä oli pari sökönä, ni nekin meni vaihtoon. Lisäksi romikselta tarttu matkaan lohkolämppärin sisätilapistoke, niin se on kans tullu viriteltyä paikoilleen. Nyt saa talvi tulla! :)

Ensimmäinen maastoajelukin tuli tehtyä tuossa männä viikolla. Hyvin nelikot pelas ja eteni ihan ok. Kuskin taitamattomuus vaan kostautu ku rupesin liian lähellä pöllipinoa kääntelemään. Lähti apukuskin puolelta valonkehys kävelemään, ja etukulman pelti (lue lasikuitu) sai vähän siipeensä. :) Mutta onneks ei suurempaa vahinkoa tullu. Valojen takasinkytkemisessä oli kyllä omat ongelmansa, mut kyllä sekin sitten luonas.

Lisäksi tuli testailtua vähän tota lisäjousihommaa. Takapäässä meinaan on noille jousille paikat jo valmiina, niin on helppo testailla. 190 mersun madallusjouset käy muuten hyvin hj:hin korotusjousiksi. :) 7cm nousua, ajomukavuudesta ei vielä tietoa.

Sitten kuva vielä aloittelijan törttöilyistä... :D

autotohtori 23.11.2011 23:24

Tekevälle sattuu
 
Aina sitä pikku osumia tulee joskus vahinkossa toisinaan aivan tarkoituksella heh heh:D

Häänrik 23.11.2011 23:27

2 Liiteet
Jos kiinnostaa nii olis melki tuoreet bmw:n e30 takajouset 4kpl. ostin autoon uutena ja jonkin aikaa ehti olla alla ennenkuin ystävä veti auton mettään. oli kyllä parempi ajaa ku alkup. jousituksella. korkeutta jousilla tuli lisää 8,5cm eteen ja 9cm taakse. pistinpäs kuvan vielä liitteeksi. toki kuvassa 5cm korinkorotuskin lisänä ja isommat pyörät :)
Liite 23197
Liite 23201 tuommoiset. pääsee joustaan sisäkkäin päistä, helppo asentaa kun ei tartte katkoa tai tehä kovin ihmeellisiä jousilautasia

hjvaltzu 24.11.2011 23:05

Minkäs pituset ne bemarin jouset on? Noi mersun jouset joita koitin oli 28cm pitkät (siis ihan irtonaisena lepotilassa).

mäksä 25.11.2011 23:39

itse oon käyttäny lisäjousina eteen E-kadetin takajouset ja taakse sierran etujouset mallia -40mm josta hiukan katkassu pois..

hjvaltzu 26.11.2011 11:23

Niin siis sen takia tota jousien pituutta kyselin, koska tohon mun hojoon on noi riipukkeet vaihdettu. Niin siinä on tietysti rungon ja akselin väli hieman kasvanut. Ihan renkaat maassa rullamitalla sillai suurinpiirtein mitattuna väli on 20 cm. Sain kaverilta e30 bmw:n takajouset, joiden pituus irrallaan 24 cm. Eli niillä nousua ei juurikaan tule. Mersun jouset oli tosiaan sen 28 cm, niin ne nosti sen 7 cm. :)

hjvaltzu 28.11.2011 17:38

3 Liiteet
Noniin, tänään lähti sitte hojottimeen muotoutumaan kattotelineet... Tässä hieman kuvia räpistyksistä...

Kuvat näköjään hieman tärähtäneitä, mut kai niistä jotain selvää saa...

Häänrik 28.11.2011 21:44

en muista tarkkaa mittaa mut sen verran et iskarit piti irrotta jotta sai ne sinne väliin :D ja tosiaan 8,5-9cm nousi, eli vakioiskareilla ku laski auton maahan nii 2cm painu iskarit alemmas yläkuolokohrasta. :D

hjvaltzu 01.12.2011 10:15

Tuossa tuli mieleen, että kun olette lisäjousia laitellu paikoilleen, niin oletteko tehneet sinne jonkinnäköset kiinnikkeet jotta jouset pysyy paikoillaan? Meinaan sitä vaan ettei ne lisäjouset pääse pompahtamaan pois maksimaalisessa ulosjoustossa...

tdi 01.12.2011 11:43

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hjvaltzu (Viesti 824533)
Tuossa tuli mieleen, että kun olette lisäjousia laitellu paikoilleen, niin oletteko tehneet sinne jonkinnäköset kiinnikkeet jotta jouset pysyy paikoillaan? Meinaan sitä vaan ettei ne lisäjouset pääse pompahtamaan pois maksimaalisessa ulosjoustossa...

itse tein noille bemarin jousille se on aika helppo toteuttaa. edit löysin kuvankin eli teinki noin, iso mutteri ohjuriks siihen sopiva pultti ja leveäprikka ;)

autotohtori 03.12.2011 15:52

kuinka hj etenee
 
onko uusia rakenteluita tehty toyotalle

hjvaltzu 03.12.2011 23:11

3 Liiteet
Rakentelua ei oikeen oo ehtiny tapahtumaan, ollaan isäukon kanssa tyhjäilty vanhaa hallia, ja korjailtu uutta... Hiukan alottelin "meikkausta". Takaluukku alkaa olemaan hyvässä mallissa. :) Huomenna olis tarkotus iltasella mennä jatkamaan kattotelineen tekoa. Voisin koittaa saada siitä kunnon kuvankin aikaseksi...

Tänään oli pakko päästää toyota tyydyttämään mönkimisviettiä (ei siis omistajan vaan auton :) ) Tässä pari kuvatusta siitä...

mäksä 04.12.2011 00:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hjvaltzu (Viesti 823649)
Noniin, tänään lähti sitte hojottimeen muotoutumaan kattotelineet... Tässä hieman kuvia räpistyksistä...

Kuvat näköjään hieman tärähtäneitä, mut kai niistä jotain selvää saa...

on muuten aikas tutunolonen/näkönen pihapiiri..;)

hjvaltzu 04.12.2011 09:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mäksä (Viesti 825545)
on muuten aikas tutunolonen/näkönen pihapiiri..;)


No perskeles... Alkaa olemaan jo pikkuhiljaa pelottavaa. :D Mitäköhän mun julkasemaa on jollekin seuraavaks tutun näköstä... :)

hacci 06.12.2011 09:47

Onnee vaan uuden auton johdosta! Ite hommasin just hj61:sen ja nyt pitäs sitäkin alotella. En oo ennen korotellu autoja ja muutenki nää muutos hommat tuntemattomia eli mielenkiinnolla seuraan sun projektia!

hjvaltzu 09.12.2011 00:01

Noniin eilen sain hojon talliin. Tänään sitten köykänen alku hommiin. Alottelen hommat ikävämmästä päästä, eli hiontaa ja kittausta luvassa. Apukuskin puolelta takapään sain tänään johonkin malliin. Huomenna mahdollisesti kuvia aikaansaannoksista (jos kehtaa laittaa :) ).

hjvaltzu 12.12.2011 22:18

2 Liiteet
Noniin nyt on toyotaa aloteltu. Apukuskin puoli on nyt aikalailla hiontojen ja paklauksien osalta kunnossa, huomenna vielä tän päivästen hionta, ni aikalailla on valmis. Tosin hitsaukset on vielä tekemättä, koska hitsauskoneesta kaasu loppu, tai oikeestaan tarvis koko pullo hommata. Yllättävää kyllä hitsattavaa löyty aika vähän, kolmesta kohtaa. Takaovessa pieni kulma häipyny, apukuskin ovesta menee oikeestaan koko alareuna uusiksi, ja lokarista löyty reikä RUNSAALLA (noin puoltoista senttiä) lasikuidulla peiteltynä (kuva).

Hidastahan toi homma on tälleen vasta-alkajalla, mutta haasteensa tekee toi autokin. Sitä lasikuitua ei tosiaan ole säästelty, katon reunan hionta tasaiseksi vei noin 6 tuntia, ja tosiaan vasta apparin puolelta.

Tossa on sitten vielä kuva velipojan tekemistä snorkkelin osista.

autotohtori 13.12.2011 08:51

Joko on snorkkeli asennettu paikoilleen
 
Ja kuinkas hitsaukset edistyy?

hjvaltzu 13.12.2011 23:09

4 Liiteet
Tänään vähän velipojan kanssa oltiin askartelemassa. Kattotelineelle tehtiin kiinnikkeitä ja mallailtiin paikoilleen. Tarkotus on laittaa eteenpäin kaksi paria työvaloja ja taaksepäin yks pari. Lisäksi telineeseen tulee verkkopohja, ja ylä- ja alaputken väliset palikat puuttuu vielä, niin ja yläetuputki.

Sitten vähän pistettiin mallilleen snorkkelia, siitä puuttuu vielä kiinnikkeet joilla tulee kiinni A-pilariin. Mut näkee siitä nyt hahmotelman. :)

hjvaltzu 17.12.2011 12:30

1 Liiteet
Eilen sain apparin puolen kyljen kuntoon (siis pakkelointi, hionta ja pohjamaali), hitsaukset edelleen tekemättä...

Tänään ohjelmassa auton kääntö ja kuskin puolen alottelua...

autotohtori 17.12.2011 18:50

Edistyy
 
Onko pintaväri jo päätetty?Noi pakkeli hommat on mukavia:)

hjvaltzu 17.12.2011 20:04

Semmonen armeijan mattavihree olis noin niinkun aikomuksissa... Juu oikeen mukavia noi pakkelihommat, varsinkin kun ei ennen oo kauheemmin tehny niitä...

autotohtori 20.12.2011 17:10

Joko väri pinnassa
 
Ruiskulla vai telallako tulee:):)

hjb60 21.12.2011 18:52

huvälle näyttää toivottavasti kestää innostus loppuun asti!

hjvaltzu 22.12.2011 10:49

Kiitoksia kehuista. :)

Ruiskulla olis tarkotus sitten vedellä, mut tällä viikolla ei oo ehtinyt kyllä yhtään paneutumaan cruiseriin... Joulu painaa päälle, mut joulun jälkeen sit kahta kauheemmalla innolla. :)

hjvaltzu 30.12.2011 22:09

1 Liiteet
Tänään vähän taas velipojan kanssa jatkamassa projektia... Kattotelinettä tehtiin, pohjaverkko liimailtu paikoilleen ja tukirautoja asenneltu. Tossa tämän hetkinen tilanne....

hjvaltzu 31.12.2011 17:40

2 Liiteet
Tänään taas hommat jatku. Kattoteline hitsausten osalta kunnossa.

Lisäksi laitettiin konehuoneessa ilmanoton lähtö kuntoon. Tehtiin tällänen ratkasu; ilmanputsarin kotelosta vanha ilmanotto umpeen. Sitten lähtö uuteen kohtaan toiselle puolelle koteloa, ja siihen sitten snorkkelin letku kiinní. Sikaflaxillä tietysti tiivistys. :)

hjvaltzu 01.01.2012 17:01

1 Liiteet
Pääsi hojo tänään taas vähän hommiin. Tarvi pari autoa siirtää trailerilla ja sit yks traileri... Ihan mielenkiintonen kuljetus oli. :)

autotohtori 01.01.2012 17:42

Aika kuljetus
 
Mielenkiintoinen yhdistelmä ei taitanut olla poliiseja matkavarrella :)

hjvaltzu 02.01.2012 20:12

1 Liiteet
Ei tullu juu poliiseja vastaan... :)

Tänään taas hiukan jatku. Snorkkelin virittelyä loppuun... Alkaa olemaan snorkkeli kunnossa, toki maalaamiset sun muut vielä edessä, mut sovittelut aikalailla mallissa.

Sitten kattotalineeseen tulee tommonen kyltti eteen... Velipoika askarrellu töissä. :)

hjvaltzu 07.01.2012 12:02

1 Liiteet
Eilen olin jatkamassa kuskin puolen hiontaa. Etukulmasta löyty kiva yllätys. hiottuani hetken, huomasin että lasitkuitu vähän irti pellistä, noh työnsin sitten lastan sinne väliin, niin siitä lähti irti 20cm x 20cm lasikuitulevy, ja samantien putosi peltiäkin sitten... Eli pelti oli laitettu lasikuidulla kiinni...

Kuvassa lopputulos...

HJ-ARI 07.01.2012 23:54

Lasikuitua!
 
Joo, pakko kommentoida! Mä en tajua, kun "ihmiset", siis jotku olevinaan auton laittajat, kylvää tota lasikuitumattoo ja mössöö joka paikkaan! Samalla vaivalla ainakin meikäläinen hitsaa peltiä reikien kohdalle! Esim: Projektia hitsatessani (HJ) , takapyörän kotelot oli mössötty kasaan lasikuitumatolla, jossa oli takapenkkiläisten vyöt kiinni! Tosi turvallinen yhdistelmä! Lähti vasaralla kopsuttamalla ja nykäsemällä irti koko paska! Kyllä ottaa pataan tommoset viritykset!

Okei, onnea vaan sinne projektin johdosta ja "turvallista" jatkoa!

Toivoo: Ari

autotohtori 17.01.2012 08:29

Onhan noita
 
Luultavasti joka toinen hj on rakennettu osaksi lasikuidusta.Mielenkiintoisia juttuja löytyy aina vanhoista autoista.Joskus on tullut vastaan että kun helmassa oli reikä joku paikannut kivellä ja massaa vitusti päälle.Yhdessä autossa oli joskus tehty takalokasuojien korjaus viltillä ja se liimattu kiinni heh heh.Remontti intoa.

countryjake 17.01.2012 13:28

Kattotelineestä
 
Terve,

On se vain kaunis kori HJ:ssä!:) Minkälaiset kiinnikkeet teit kattotelineelle? Paljonko tuo teidän hitsaama hökötys painoi (noin suunnilleen)?

t:J

hjvaltzu 18.01.2012 21:40

2 Liiteet
Hökötyksen painosta en osaa sanoa muutakuin sen, että jonkin verran painoa tuli, mut kyllä kaks miestä sen tonne katolle nosti... Kiinnitys tuli ihan katon läpi pultilla, koska todettiin että noi kourut oli sen verran kyseenalaisessa kunnossa, että parempi kun ei kiinnittele niihin... Tiivistys sit vaan tarvii laittaa kunnolla, ettei tule sadekautta kabiiniin... :) Tossa kuva kiinnityksistä...

Rojekti on ollu vähän laakereillaan työkiireiden takia, mut joku ilta kävin vähän koittamassa miten pelti taipuu. Mielestäni ihan onnistunut suoritus, koska kyseessä on kuiteskin ensimmäinen peltipaikka minkä tein :) (alotinkin heti tommosesta helpommasta paikasta) Alareunan sit viel muotoilen kun saan sen hitsiliimalla paikoilleen... Tossa paikasta jonkinmoinen kuva, vähän huono, kun kuvaus toisella kädellä ja toisella pidän lappua paikallaan...

hjvaltzu 11.02.2013 20:32

5 Liiteet
Noniin reilu vuosi edellisestä päivityksestä, niin eiköhän jonkinnäkönen tilannekatsaus olisi paikoillaan... :)

Projektissa ei ihmeempiä ole tapahtunu, johtuen työkiireistä ja pienenmuotoisesta masennustilasta kun on korjaillut vanhoja korjailuja. Jumankauta pistää sit vihaks pakkeli ja lasikuitu niin paljon että... Ihmiset hyvät korjatkaa kerralla kunnolla, eikä mitään pikavirityksiä...

Noh tehtyjä hommia:
-Kattoteline valmis, työvalot aseteltu paikoilleen ja johdotukset telineen jakorasiaan tehty. Eteenpäin kaksi paria valoja, xenontyövalot ja halogeenivalot (xenonit eteen ja halogeenit etukulmiin), taakse kaksi paria halogeenejä.
-Palkkihelmat tehty. materiaalina 40x80 palkki 3mm seinämällä
-Erinäisiä peltitöitä
-Takarunkoon pienet paikat ja puskurin kiinnityskohtien teko

Tekemättä:
-lisää peltitöitä
-korinkorotus
-lisäjouset (paikat takana valmiina, eteen tarvii vielä tehdä)
-Maali pintaan (väri vaihtui, mattavihreä oli haaveissa, mutta työmaalta sai ostettua halvalla Deutz-Fahrin vihreetä :) )
-Panssarointia yms.
-vinssin hommaaminen, etupuskurin teko
-Takapuskurin teko loppuun, hahmotelma on jo.

Piiiiiiitkä lista vielä, mutta eiköhän se tästä kun kipinä puras taas. :)

Vinkkejä vinssivalintaan otetaan vastaan ja jos jostain löytyy hyväkuntonen apukuskin ovi, niin ostaja vois löytyä täältä.

Tossa muutamia kuvia tältä päivältä. Siinä vähän sisä "hifistelyäkin" :)

Paroni Von Yrjö 14.02.2013 14:49

Asiallinen tuo kyltti sulla siel katon päällä:D
Kyllä kun pari hojoa on hitsuuteltu kuntoon,niin kyllä sieltä kaikkea löytyy!
Mulla joku edellinen omistaja oli tehny paikkoja sikaflex-lasikuitu-lasinpesunestepurkki-kaljatölkki virityksillä!!! (ja ihan oikeesti leikannu kaljatölkistä siivuja:D) Oli mahtava savu kun hieroin sikaflexit+plus muut paskat rälläkällä hittoon....:eek: Ja nämä paikka systeemit mädättää ympäristönsä melko tehokkaasti!

turbodiesel 14.02.2013 16:32

Yhden kaverin auton pohjasta löyty massan alta työhaalarit. Ja iso reikä :D


Sivu luotu: 08:17 (GMT +2).