![]() |
Jeeppi cherokee -90 "Saved by Volvo"
Tjahas...
Alotellaas tätä iisakin kirkkoa pikkuhiljaa. Lähtötilanne on 1990 vuoden Cherokee 4litrasella kutosella. Alusta on väsähtänyt ja takakontti on märkä. Kone sentään kuulostaa ehjältä eikä laatikkokaan hirveää ääntä pidä. Mittarin mukaan sillä on huristeltu vajaat 270tkm. Ulkoapäin melko ehjät pellit. Helmat ok. http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep_hdr.jpg Tarkoitus olisi saada tästä semmoinen maasturi tehtyä. Jonkunlaiset nappulat. Pari tuumaa ylös, lukkoa sinnetänne ja vinssi keulaan. Katotaan kuin käy. |
5 Liiteet
Toiveissa oli että pohjapanssarit olisi ensimmäinen hitsausta vaativa kohde... osu ja uppos ;)
Ostaessa oli jo tiedossa että jossain takana voip olla vähän vuotoa kun takakontin matto oli märkä. Useampi viikko meni ennenkuin viitsi asiaan perehtyä. Olisikohan kannattanut jättää avaamatta tuo arkku :rolleyes: Ex-omistaja oli joutunut katsuria varten korjuuttamaan takapenkin alusia... Eipä ole omaan käyttöön hitsuutettu :D Sikamassaa ja peltipaikkaa. Takalokarien nurkista voi tarkastaa renkaiden sisäreunan kunnon. Toiselta puolelta takapenkinselkänojan kiinnike on pitsissä kiinni. Mitähän tästäkin vielä tulee. Volvon ruostetyöt oli suunnilleen karkea hiekkapaperi jolla sai ruosteet poies metallin pinnasta ja päälle sinkkiä. Tähän joutuu yhen tai kaks lappua hitsaamaan. Riippuu laittaako puolitoista vai kaksi neliötä kerralla :D |
mulla ei omassa ollut ihan noin riettaan näkönen mutta samoilta kohtaa se korroosio oli alkanut... en viitisinyt sitä märkää mattoa enää takaisin edes laittaa vaan jätin pellille, jostain sateella näkyy edelleen vettä ilmaantuvan takanurkkiin ja takapenkin alle kuskin puolella, tuloreittiä en ole vielä löytänyt
|
Ihan tutun näköset paikat on mätääntyny. Varmaan menee sama hapero sinne pyöräkotelon etureunaan saakka? Helppo korjata kun pokkaa tohon kulmaan sopivaa peltiä koko matkalle kotelon ja lattian osalle siihen koripalkkiin asti niin ei muuta ku vanha pois ja polttaa uutta tilalle. Turvavyön kiinnikkeet tulee helposti kun hitsaat 10mm pultin paksunpaan lappuun jonka sitten röpöttää siihen uuteen lattiapeltiin. Päivän hommalla ruosteeton lattia ja kunnon myrkyt niskaan niin hyvä tulee :)
|
Uskoisin että pyöräkoteloiden etupäätkin pitää uusia. Sinne on turattu jollain jotain, eli pitää kaivella auki ja kattoo mitä kaikkee sinne on laitettu. Kannattaa varmaan kokeilla kerralla hyvää tehä :p
Orkkismatto joutui samointein säkkiin ja harmooseen pönttöön. Mietiskelin että jotain siihen voisi laittaa äänieristeeksi sitten joskus. Solukumimassaa tai muovimassaa kera kumirouheen vois kokeilla :) Jos perse kestää niin vaikka jälkivalaisevalla vetää kutubussinlattia :D Ihan ensiksi pitää ostaa miggi. Edukas, mutta hyvä. Minkälaista kannattaa ostatella? Saako 500-1000e semmosia koneita millä saa aikaan muutakin kuin reikiä? Pahitteeksi ei olisi jos kone mahtuisi farmarinkonttiin :) |
kemppi minarcmig adaptive 180 on törkeen hyvä kone autopeltihommiin. Näppärän pieni" salkkukone" automaattisäädöllä jne. Tonnin alapuolella on hinta.
|
Lainaus:
|
Pisteet tuolle kempille,1050€ oli kun ostin paketin eli kone hiilipullo ja lanka.
|
Isäukolla samainen kone ja minäkin voin suositella. Muutama auto sillä tullut korjaus hitsuuteltua.
|
Peukku täältäki minarcmigille, itellä 170 eli vähän 'pienempi' mutta mainiosti pärjänny autopeltihommissa
|
Mistäs tuommoista minargmiggiä kannattais kysellä? Ahlsellilta kävin kyselemässä niin tuon 180:n nolla-alvihinta olis 900e. Siihen vielä pullo niin huidellaan pitkällä tonnin tuollapuolen. Ilmeisesti näitä saa edukkaamminkin jostain. 170 olis selkeesti edukkaampi. Riittääkö siinä vielä potkua paksumman latan hitsaamiseen jos panssaria intoutuu tekemään.
|
Täällä oulussa ainakin starkki möi kemppiä ahlsellin lisäksi, ja möivät muuten halvemmalla mitä ahlsell, joskin ahlsellilla pudottivat hintaa ja antoivat lisäroinaa samaan hintaan kun asiasta mainitsin.
Ite oon hitsaillu tolla 170:llä jotain 3-4mm lattaa ja putkea, hyvin on teho riittäny. Uskosin että paksumpikin menee aika kivuttomasti kun tehoja ei ole vielä tarvinut käyttää edes yli puolivälin. Mainoksessa muistaakseni luvataan 5mm paksuuteen asti mihin potku riittää. |
tuoltapa rapidweldingistä - on ihan hyviä kokemuksia tilatuista:
http://www.rapidwelding.com/dynamic/...c=6108180&zl=2 tuolla keskustelua samasta aiheesta: http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=minarc |
Miten edistyy?
Tuli itsekin hommattua ihan samanlainen xj, mutta ei onneksi ole lähelläkään samaa määrää ruostetta. Oikeastaan enää jäljellä etupyörien takapuolelle laput ja massaukset. Se näissä on hyvä että pintapellit ei näytä ruostuvan kovin pahasti! Maalipinta ilmeisen oonistunut, lakkaukset ei sitten niin hyvin... |
Lainaus:
Projekti odottelee hitsausvermeiden hommaamista. Pahasti vaan sotkee muut harrasteet kun tekisi mieli vähän salamalaitekalustoa lisäillä. Pitää tuumailla jätänkö toistaiseksi migin ostamatta ja vien rotiskon kaverin tallille. Pahasti loppuu leima tammikuussa :p Varmasti jarrujen kanssa alkaa jumppa kun sitä leimalle tarjoo. Paitsi että etupenkkien aluset on vielä kurkkaamatta :p Mitähän sieltä löytyy. Koko ajan on kyllä vahvistunut aikomus siitä, että tää rakkine laitellaan ajatuksen kanssa. Siivotaan pellit ja tekniikka nyt kerralla ja katotaan sit keväällä riittääkö rahkeet enää muuhun tuninkiin vai ajellaanko vakiopelillä vielä hamaan tappiin. Ulkopuolelta minunkin amerikanihme on yllättävän hyvässä kunnossa. Siellä täällä kukkaa, muttei mitään täysin läpimätää. Helmatkin tuntuu ehjiltä. Sinänsä ihme, koska sinkittypeltinen volvo oli hapannut etulokareistaan aika reilusti ja tää on päältä terve. Tosin volvosta oli paljon kivempi laittaa päällispeltien ruosteita kuin tästä pohjaa. Hheiii miten muuten noi pohjan hitsaukset. Mitä olen projektikuvia katellu niin aika moni vetää yhtäläistä makkaraa kontinpohjiin ja muihin pohjapelteihin. Lokarit sun muut sitten pistehitsillä. Asiasta kiisteltiin aika tiukkaan kaljakorien kera saunanlauteilla, kun ei ole kuulemma mitään järkeä turata yhtäläistä saumaa minnekkään auton pelteihin notta pistehitsaus riittää joka paikkaan. Itse kyllä asiasta mitään tietämättömänä liimaisin nuo pohjan paikat yhtäläisellä saumalla kun ei siellä mitään haittaa jos pikkasen pelti vetelee?! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Huonoa ei kannata alkaa edes tekemään. Ja kyllä meilläpäin kaaretkin on hitsattu yhtenäisellä saumalla,ei tietenkään kerralla vaan pikkuhiljaa heftailemalla. Kiinnostais kuulla että mikä on perustelu tuolle pistehitsit riittää väitteelle,ettei vaan olisi joku "luotettava" käytettyjenautojen myyjä joka moisen asian suustaan päästi:D |
Samaa minäkin olen kuunnellut jo vuosia....ettei kannattaisi hitsata umpisaumoja, mutta niille olen viitannut kintaalla ja jatkanut kolvaamista omaan umpisauma tyyliin! :)
Kai siinä "ideassa" on mennyt hieman k*set ja p*skat sekaisin ja poimittu asioita sieltä ja täältä yhdistellen ne ihan väärin koppansa sisällä :D Eli esim. uutta ralliauton koria tehdessä saumat VAHVISTEHITSATAAN pätkissä (eli karkeasti noin 3cm saumaa ja samanverran väliä) ja tällä saavutetaan todella hyvä lujuus, eikä haluttu keveys kärsi pitkistä saumoista (painoa kyllä tulee, jos joka ikinen sauma hitsattaisiin umpeen) Mutta sillähän ei ole mitään tekemistä tämän kanssa, kun hitsataan poisleikattuun kohtaan uutta tavaraa.... Niin se vaan näytti tuossa omassakin xj:ssä olevan, että korjaushitsauksia oli tehty jo edellisten omistajien toimesta ja kaikki paikat oli vedetty suoraan pehmeän kohdan päälle muutamalla hepillä nurkista ja sikaa päälle niin saa*anasti (paikkalätkät oli vielä ihan älyttömän kokoisia eikä alta siis todellakaan oltu poistettu mitään)! Nyt siellä sitten onkin työmaa, kun loistavien paikkojenkin ympäriltä on homehtunut ihan kaikki pois :D |
niin, meilläpäin ei vedetä varsinaisesti umpisaumaa että kokoajan lanka palaa, vaan vetelyä välttäen pisteittäin, mutta kuitenkin koko matkalle eli ikäänkuin umpisauma. tämä on varmasti parast tapa pintapelteihin, ja joka paikassa tietenkin umpinainen sauma. varmaankin tässä monella tulee väärinkäsityksiä ihan vaan käsitteissäkin, kun jokku puhuu pistehitsauksesta kun vedetään hitaasti heppaamalla umpisauma, metallimiehelle tietty umpisauma on eri juttu... varmaan. näin moon pohtinu. ja aina vetäny paikoista saumat umpeen.
|
jos välttis haluaa ettei se vetele niin voihan niitä pisteitä tökkiä ihan harvakseltaan ensin ja ottaa märän rätin käteensä ja hoitaa sillä ettei se pelli lämpiä kovin isolta alalta, sit vaan sinne tänne heppailee siten että lopuksi on saanut aikaseksi vieri viereen niitä pisteitä, hioo korkeet tasaseksi ja tinaa sauman.
http://static.petrisimolin.com/galle...i-P4170123.JPG lattiapellit sit vaikka tolleen et tekee reikään jämptin lapun( milliä kahta suuntaansa isompiki käy ettei putoo ulos ja helpompi saada paikalleen, se kyllä sulaa vielä niin ettei jää mitään päällekäisiä liitoksia) kai tärkeintä offipelissä kuiteski olis ettei tuu vesi sisään siitä paiaksta. |
Juu, siis just noin itsekkin teen, eli materiaalin paksuudesta ja sulamisesta (läpi palamisesta) riippuen hitsailen eri mittaisia saumoja (ihan pikku täpistä useisiin sentteihin)....virrat koitan pitää muutenkin senverran kovana, että saan palamaan kunnolla läpi ja levittämällä pystyy säätelemään tehoa, ja samoin "lainaamalla" paksummalta puolelta, jos sattuu oikein pehmeä kohta kohilleen! :) Eli ei ikinä pikkuvirralla yhtämittaista pullukka-palkoa joka ei todellisuudessa ole tarttunut mihinkään! :D
Mutta tuota pätkissä hitsaamista, mistä aiemmin kirjoitin, sovellettiin täälläpäin just niin, että hitsattiin sentin "täppi" ja jätettiin 3-5cm tyhjää ja taas täppi....ja nämä väliin jääneet kohdat sitten täytettiin alustamassalla tai sikap*skalla ja tätä tyyliä olen vierastanut ihan näihin päiviin asti :D |
Lainaus:
|
Kehvelin kehveli pakko se on alkaa myöntämään ettei tosta jeepistä tule vielä tämän uuden vuoden puolella näyttävää ravanroiskijaa. Tuli viimeisteltyä sarja ja ostettua vähän erilainen korotussarja. Pohjan liimauksetkin ovat vielä suunnitteluasteella. Sentään vähän etiäpäin on nytkähtänyt tämäkin rojekti eli ehjä tankki olisi nostaa paikalleen. Siis heti kun entinen hapero on saatu alas... Alkukesällä pitäis islannissakin pyörähtää (ei jeepillä :rolleyes:). Siellä ehkä näkee offipelejä. Perse ei kyllä kestä vuokrata kuin jonkin taunuksen tai vastaavan :D
Vaanvaan jotain tollekki tartteis tehä. Takalatit pitäisi saada jäykisteltyä. Eli vakiojouset koittaa jostain bongata, mutta taitavat turkaset maksaa ihan kohtuu paljon verrattuna korotuspalikoihinkin. Taka-aksulalle detroit lockeri mahdollisesti kun osaava asentajakin löytyi. Jonkin verran karkeampaa kumia kenties käytettynä niin pääsee syssyn mehtuureissuilla pitemmälle jumiin :D Kaikki toki riippuu siitä riittääkö katsurilla yksi kuulakärkikynä siihen romaaniin jonka se rustaa otteen sijaan. Antaisi edes sen armonkuukauden niin ehtisi saada leiman ennen pitkää seisottamista. Pitänee käydä tekniikka läpi niin olisi ainakin toimiva aihio kun pari tumpeloa alkaa turaamaan tuninkia paikalleen sitten joskus. |
Lainaus:
Voit joko koittaa tehdä halvalla päin helvettiä ja tehdä saman uudestaan heti kohta, tai sitten kerralla kunnolla ja lopulta halvemmalla. Jos haluat oikein hifistellä, niin hommaat vaikkapa Up-country (heady duty "vakio"jouset) pakat taakse, 1" verran korottavat riipukkeet, ja sitten ostat/ teet "shackle relocation bracketit". Ne korottaa hieman, ja saat paremmat sisään/ulosjoustot, ja paremman/ mukavemman alustan tiellä ajaessa. Lainaus:
|
|
Lainaus:
Jamantilta oon katellu vakiolehtiä tahi sitten noita up-country lehtiä. Kovin paljon jos alkaa takapäätä hifistelemään niin silloin pitää kai etupääkin laitella ja siinä menee "isot" pyörät ja kunnon korotukset. Ja sitten lienee turha edes yrittää samoille urille kuin porttaalipatrolli, suikat, volvot ja suunnistustojotat :p Lainaus:
|
Vinkki...
Parisen v. sitten tuolta: http://www.automobiles.de/epages/617...gories/6/79/12 - tilasin ranchon 3" satsin. Sivuilla vähän omituinen rakenne, että tuotteet hyppii paikasta toiseen ja näyttää välillä hassusti ainoastaan puntina hinnan jos Eng kieli/maa valittu Kuitenkin alle tonnilla saa nykyisinki ton melkein saman sarjan, aikaisemmin mukaan tuli myös uudet alatukivarret. Noi RS5000 iskarit ei kait kovin erikoiset ole, mulla reilun 2v jälkeen takaset näytti 45% eroa. Jousien korkeutta oon mittaillu ja ryhdissä on pysyneet, tosin ajokin enimmäkseen teitä pitkin tapahtunutta. |
1 Liiteet
Hupsista keikkaa tällehän saatto käydä vielä hassusti. Viikonlopuks sovin treffit hitsauskoneen kanssa, mutta leima onkin menny jo puoltoistaviikkoa sitten vanhaks. Eipä sitten ajellakkaan leimalle vikalistan hakuun ja siitä kaverin pajalle :mad: Nyt vähän keljuttaa moinen huolimattomuus.
Miten ton siirtely onnistuis? Tarrakilvillä pajalle, sieltä sitten konttorille varatun ajan turvin leimaa yrittämään joka sitten melko varmasti kusahtaa ainakin jarruihin. Saako sitä enää siirtää ajamalla "kaverin luo" vai pelkästään trailerilla? Ja entä sen jälkeen uusintakatsastus yritys? Trailerilla vai? Helvatan perse kun tuli tämäki ryssittyä... hitsauskamppeiden ja muun remppauksen tallien väli on rapeet 80 kilsaa. Paljon vuokratrailerilla kehtaa hyysätä paskaa paikasta toiseen. Tän rojektin tiimoilta taidetaan palata asiaan keväällä tai myyntipalstalla :eek: Edit: Katotaan jääkö tuo jouluinen riistanhoitoreissukuva tän viimeseks :p |
Ei kai siinä muuta kuin soitat ja sovit katsastusaseman kanssa katsastusajan ja sitten siirrät sen sieltä suoraan korjaamolle sen hitsikoneen viereen..
|
Auton saa ajaa ennalta varattuun määräaikaiskatsastukseen sekä sieltä säilytykseen tai korjaukseen, jos kilvet vaan on paikallaan, vaikka katsastusaika olisi jo umpeutunut.
Lisäksi tämän saa tehdä vaikka kesärenkailla tai vaikka auto olisi liikennekäytöstä poistettu. |
Lainaus:
Puuttuvat jarruvalot (edellisellä ajokerralla ne paloi koko ajan, keskimäärin hyvin muttei kelvannut katsurille ;)), ABS-jarrut on kai teneriffalla talvilomalla *shocked* :rolleyes:, ja oikealla takana helmassa pehmeetä ja vasen oli hiinä ja hiinä. Aika lyhyt lista. Jarrut on kai muutettava nyt tavallisiksi ja helmat tulee joka tapauksessa palkista. Rotisko pääs vielä lämpimään lohnottamaan kun pakkasnesteet on vähän arveluttavat. Ehkei se vielä stenan pihalle pääsekkään. :o Katotaan nyt palaako kaverin talli vai hihat :D |
1 Liiteet
Nonii... kun tyhjä arpa istuu taskussa kuin paska junttilantuvan seinässä niin tästä romuläjästä joudutaan paikkaamaan käyttövehjes. Ruottinrauta kun esti näillä näkymin viimeisenä työnään Ventoa tunkeutumasta kabiiniin... Eli tasa-arvoisessa tuli pusu suoraan kuskin oveen. Ja niinpä laitettiin kaikki pallerot samaan ruosteiseen koriin eli volvo muuttui vakuutusyhtiön toimesta kempin minarcmig evo 200 vehjekseen.
Jotenka tästähän saattaa tulla vielä ehta projekti ;) Takapenkin ja takapuskimen väli on aika pehmoista ja sitä mukaa kun kaiveltiin niin lisää mätää tuli päivänvaloon. Tänään on lunastettu useampi neliö peltiä noin niinku ens hätään. Katsastusmies sanoi myös toisen helman olevan pehmoinen joten palkkihelmat tulee samalla. Rotisko siirtyi alkuviikolla pajalta toiselle ja siitä vähän ensimaistiaiset kuvan muodossa. Lankomies oli innoissaan jeepin turauksesta ennenkuin oli nähnyt koko karmeutta. Arvatkaas kumpi se on noista kuvan herroista :rolleyes: |
Kyllä se siitä vielä riemuksi muuttuu ja onha kunnon Kemppi aina parempi ku rutattu Volvo!
Ei muutaku laikka laulamaan ja tuoretta peltiä Jeeppiin. Ilo saada näitä takasi tien päälle ihan käyttiksinäki ku alkavat olla jo surullisen harvinaisia. |
Lainaus:
|
Jos sen koko takapenkin ja takaluukun välin haluaa kerralla kuntoon, niin yksi tommonen on vielä varastossa: http://www.jamant.fi/takalattia-oas55235380-p-2187.html
|
Lainaus:
Ja tuo Jamantin pellin pala säästää aikas paljon aikaa, kuin tehdä monesta pienestä palasta ruma tilkkutäkki! Säästä ne suorat pelti levyt seuraavaan projektiin! |
2 Liiteet
Lainaus:
Eikä kehtaa päikseen lähteä hakemaan jeepukan pohjaa pikitien piästä. Päästäänpähän kemppiä kokeilemaan kun (t)urakoidaan tilkkutäkkiä. Tänään purettiin koko sisusta mäkeen niin löytyi pari muutakin paikan paikkaa. Varmaan kardaanitunneliä pitää takapäästä tikata. Samoin lattiaa sieltä täältä. Matto painoi suunnilleen mopoauton verran. Alla on ollu oikee aromipesä eli hyvin on muhinu omissa mehuissaan. Mites kun sen takapenkin alla olevan poikkipalkki(pelti) häräkkeen alta puuttuu pohja ainakin apparin puolelta niin voineekohan sen pellin korvata vaikka neliöputkella ja pellillä? Helpottaisi kummasti jos sen riipasee kokonaan mäkeen. On meinaan ihan sinkittyä laitettu sinne pohjaan... altapäin ja ruuvilla :o Takakontin sivuikkunat saatiin ehjänä pois. Apparin puolelta on nurkka vähän hapristunu ja kuskin puolelta etenevää kariesta. Ei pahoja. Huonon hifin arvoitus ratkesi myös. ?Alkuperäiset? Jenssenit on pikkiriikkisen lahonneet aikojen saatossa :p Kattoverhoilulle pitänee myös tehdä jotakin. Siitä revittiin jo kesällä roikkuva kangas hitoille jolloin paljastui se lasivilla? levy. Onko joku kehitellyt siihen jotain vänkää? Ehjänä saatiin se kyllä irti ja talteen. Samalla paljastui syy veltohkoon kattoon. Liima jolla kattopelti on kiinni poikkituissa on pettänyt keskeltä ja takaa jolloin poikkituet on oienneet ja katto lerpottaa. Arveltiin kokeilla hitsillä kiinnitellä pellit poikkitukiin. Mitä pettää seuraavaksi? Jeepissä piisaa puhdetöitä pidemmäksi aikaa. Joutuu vain totuttelemaan taas junakyyteihin ja ennalta laadittuihin aikatauluihin. Toivottavasti syksyn mehtuulle edes ehtii jeeppi leimaan. |
reilu satasen paikkeilla oli asennettuna lasi vuosi aikaa
|
Olipas tutun kuuloinen stoori.....minäkin nimittäin aloitin tuon oman xj:n remontin ihan sillä, että hitsaan etujalkatilaan pari kämmentä pienempää paikkaa ja asennan sitten korotussarjan ja kovaa ajoa......mutta p*skat! Nyt on pellitetty ihan KOKO pohja, ja koskemattomaksi jäi ainoastaan osa apparinpuolen kynnyksen sisäpuolta ja kardaanitunneli :( Helpoimmalla olisi jälleen päässyt, kun ois leikellyt heti koko lattian pois ja uutta tilalle, koska nyt se on tosiaan melkoinen tilkkutäkki (vaikka otti miten ison palan pois terveelle pellille asti, löytyi siitä silti hitsatessa todella ohutta kohtaa, ja taas sai paikkaa suurentaa.....)
Minä irrottelin ne takapenkin etureunan tukipellit pistehitseistään, uutta peltiä pohjaan ja tukipellit takaisin paikoilleen.... |
Tääki nytkähdellyt etiäpäin. Sitä kun toiset osaa eikä isommatkaan robleemit pelota niin homma tojii. Alko pelottamaan kun sisusta purettiin että näinköön tämä enää ominvoimin tulee kulkemaan, mutta lankomies senku naureskelee ja antaa kempin soida :D
http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep20120415_08.jpg Takakontin pohjasta ei tullut otettua kuvaa. Jeeppi meinaan korjaa ite itteensä ilmeisesti. Viimeks kun sen olen nähnyt siitä puuttui takajalkotilaa myöden lattia. Nyt siellä on koko takakontin pohja ummessa. Isompia ja pienempiä apureita liikkeellä. http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep20120428_01.jpg Tänään alotettiin askartelemaan helmoja. Pakko tinata palkit kylkiin ennenkuin voi jatkaa lattian laittoa. Ilmaan kun on paha kiinnittää mitään :o Positiivisena puolena todettakoon, että etulokarit näyttää melko terveiltä levikkeidenkin alta. http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep20120428_03.jpghttp://http://www.iivonen.net/temp/j...0120428_07.jpghttp://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep20120428_07.jpg P.S. Umpihitsi vain sen takia että minarcmig ON :p Nupista paksuus sinnepäin ja luokatonmakkaramestarikin saa saumaa aikaan |
Hitaasti mutta varmasti. Tuleekin sitten semmottinen ettei noita peltejä enää vaihdeta ;) Nätti ei tule, koska 1,5mm plootu on jo hankala työstää ilman kunnon vermeitä muttei pitäisi ykkösvuosissa hapantua poiskaan. Umpisaumaa tulee sinne minne pystyy, eli niitä ei rskeles irrotella, mutta pitäisi jäykkyyttä tulla samalla. Takalattian kuhmu nyt taitanee olla vähän turha jos vakaajatanko lähtee käveleksimään, mutta onpahan edes yritetty :p
http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep20120501_09.jpghttp://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep20120501_10.jpg Mitenkäs onko suorastaan väärin tehty kun vetäistiin tuohon lehtijousen etupäänkiinnikkeen ja helmapalkin väliin paksumpaa plootua niin, että se on nyt yhtä jöötiä runko/jousikiinnike/helma. Samalla arveltiin korvata ne mädänneet poikittaistuet mitkä oli tossa jousenkiinnikkeiden kohdilla 50*50 tahi hieman pienemmällä palkilla niin että helmat/lattia/runko on lopulta yhtä ***pää. Vielä ehditään purkamaan jos niissä on jotain perustavanlaatuisesti väärin :D Eikä tarvinnu helmoja pahemmin tulppahitsailla :rolleyes: Tuli molemmille puolille pitkä pätkä yhtä makkaraa kynnyksen ja palkin välille... http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep20120501_11.jpg Entäpä helmat. Kai tuon palkin etupään kuuluukin tulla selvästi enemmän näkyviin kuin takapään vai onko tuo koko keksintö jotenkin mutkalla? Molemmat puolet on näkyvissä etulokarin kupeelta melkein sen 50mm ja takaa varmaan puolet siitä. http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep20120501_12.jpg |
Omaakin kattellu sillä silmällä... Näyttäis, että etupään levikkeet on kapeemalla kuin takapään. Tällöinhän putki on suorassa pituuslinjaan nähden muttei auton kylkiin...
|
Hyvältä näyttää! :) Vähän kori on eri levyinen edestä ja takaa, kyllä tuo on ihan normaalia. Laitatte helmapalkin sieltä sisäreunastaan nojaamaan lattian "pystyreunaa" vasten niin silloin se on fiksuimmassa asennossa.
Lehtijousen etupään kiinnikkeen kohdalla ei varmasti haittaa käyttää paksumpaa tavaraa, tosin alunalkaen se on sitä samaa ohutta peltiä kuin kaikki muukin. Toisaalta, se penkin alla oleva poikkituki on yhtälailla penkin tuki, kuin auttaa jousen kiinnikkeen kanssa. Kun kerran palkki tulee poikittain siitä yli, niin varmasti kestää tuo 1,5mm:n peltikin. Noin paljon kun teette peltihommia, niin kannattaisiko samalla leikata takarenkaan takaa se kotelon alareuna pois? Se on melkoisen herkkä paikka rikkoa metsässä, ja kun on lippa tasaisena niin on helppo suojata ja toisaalta on enemmän maavaraa. Jotenkin tähän malliin: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53113 |
Lainaus:
Koteloiden alapuolethan on ummistettu? Mites oisko ajatuksia vetokoukun kiinnityksistä. Siinä oli ilmeisesti orkkiskoukku jeremias palkilla puskimen takana. Jotain irrotettavaa chevyn tyylistä koukkua korkeussäädöllä hahmoteltiin. Jos palkkipuskurin työnnältää runkopalkkien sisään ja pulttaa sinne niin luulisi puskurin toimivan myös koukun kiinnitysalustana? |
Lainaus:
Paremman kuvan voin etsiä, jos tarvitset. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92373 |
Siis nyt kyllä alkaa ideat loppumaan. Vika ei ollu kardaanin päälläkään!! :eek:
http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep05202012_2.jpg Viiitsivitsi. Ideat ei tosiaankaan lopu. Viikon päästä saattaa olla jo lattia ummessa. Voi olla ihan hyväkin, ei meinaan kovin kaksisia korjaajia olla. Sitä mukaa kun saahaan kasattua niin kaksinverroin puretaan pois ;) http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep05202012_1.jpg Takakontinpohja lokasuojanreunoineen olis nyt suunnilleen läjässä. Saumat vain hiontaa vaille ja helmojen kupeet tinailla. http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep05202012_8.jpghttp://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep05202012_9.jpg Apparin lattia vaihdetaan ilmeisesti tuota myöten jos nuo läiskät paljastuu suhteellisen pinnallisiksi. Jätetään yllätys vielä muhimaan ens viikonlopulle. http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep05202012_0.jpg Muuten kyllä ajatuksen tasolla ollaan menossa jo renkaankuvion leikkauksessa ;) Postikusti toi xj:n rakennuskirjan amazooniasta ja nyt on mistä ammentaa. Keskikonsoli silputaan varmaan vaihdekaavion takaa ja rakennellaan sähköille ja vähän sun millekkin vanerista sopivaa konsolia ja laatikkoa. Isä tuhautti painepesurilla vanhan lattiamatonkin joka sitten tulee kuin tuleekin silputtuna paikoilleen. Auton väri vaihtuu suorastaan negatiiviksi jos sinne asti intoa riittää. Vararengas siirtyy takaoven ulkopuolelle (mentaalitasolla jo saranakin on puoliksi suunniteltu). Vaan muuten mikä tuo pömpeli onpi tuolla konehuoneessa? http://www.iivonen.net/temp/jeep/jeep05202012_4.jpg Alipaineletkujako siihen tulee? Tuo on nimittäin tiellä jos ilmanoton siirtää tulipellin tuollepuolen. Snorkkeli ei oikein houkuttele ja olisi vänkää päästä eroon orkkis suodatinboksista niin saisipa vaikka toisen akun siihen sitten joskus. MUTTA onko joku tehnyt ilmanottoa tuonne ikkunan alle kaukaloon ja saanut sen toimimaan? Muistelen että joku sitä ainakin suunnitteli. Mitä mieltä olette kartiosuodattimista oikeassa käytössä? Volvoihin kun niitä kymmenien lisähepojen toivossa asentelivat niin ohjeistus oli että mikäli ajetaan hiekkateillä niin sora ja oravanpoikaset menee ennenpitkää koneeseen asti... tosin eipä näillä kaupungeista ole tarkoitus edes poistua joten...:rolleyes: |
Eikös tuo pömpeli ole vakionopeudensäädin. Siitä pitäs mennä vaijeri kaasuläpälle...
|
4 Liiteet
Työnimi muutettu. Oli "reiän reuna" jota se ei enään ole. Lankomies ummisti viimeisen rusakon mentävän reiän kabiininlattiasta jo aikoja sitten. Muutin työnimeksi "saved by kemppi", mutta tarkemman ajatustyöskentelyn jälkeen tulin siihen tulokseen, että kyllähän se oli Volvo joka tämän pelasti. Uskollinen 740 otti paukun kuskinoveen, muuttui vastapuolen vakuutusyhtiön toimesta Kempiksi joka sitten kovaa vauhtia ehjää ameriikan "rautaa". Paaat eniveis...
Lattia on siis ummessa. Siitä ei tullut otettua vielä kuvaa. Takapenkin selkänojan kiinnitykset askartelin viime sunnuntaina. Takapenkin istuinosan alle pitäisi askarrella poikittaispalkki. Turvavöiden paikat laitella ja sovitella etupenkit paikoilleen. Keula on atomeina. Leikellään lokarit sopiviksi ja korjaillaan ruosteet. Etupuskurin tilanne muuttuu joka hetki. Alkuperäinen jää vaiko palkkia tulee.. sitä ei tiedä vielä kukaan. Konttorilla oli sanottu, että näin vanhaan saa tehdä kunhan ei ole teräviä kulmia. Jotenkin tykkään alkuperäisestä... mutta katotaan nyt. Vakionopeuden säädin lähtee kävelemään, koska se ei toimi eikä sitä aleta korjaamaan koska ei tästä mitään grand toureria oo tulossa :D Ilmastointi on vielä kysymysmerkki. Nykykunto ei ole kummoinen. Pitäisi ainakin täyttää, mutta silti se voi olla kaput. Eli todennäköisesti poistuu sekin tilaa viemästä. Isompi laatikon lauhdutin pitänee haalia jostakin. Takaa oli lähtenyt ylimääräiset takalokasuojan roippeet kävelemään. Eli ne "lokerot" lokasuojien takapuolelta. Sinne tulee palkkipuskuri. Uusi tankki odottelee hyllyllä. Täyttöputken suojat ja rungon läpivienti ovat ohjelmassa. Visiot on melko sumeanselviä. Auto saa uuden maalin ja mahdollisesti maalauksen konepeltiin. Vähän huono paikka näkymään varsinkin korotuksen jälkeen, mutta suunnitellaan vielä. Näillä näkymin ajossa aikaisintaan joskus ensi talvena. Vähän meni katsastusremontti överiks :o Mitä ollaan tehty päin hittoja ja mitä kannattaisi ottaa huomioon ennenkuin on liian myöhäistä? Juu ja se jo tiedetään, ettei 22 vuotiaan ruostekukan elvyttämisessä ole mitään järkeä :D:D:D |
onko toi peli joka sul on roffana?
|
:)ei taia olla aluks näutti
|
1 Liiteet
noniin tämäkin iisakinkirkko sai jonkinlaiset perustukset kuntoon. Pohja on nyt apparinjalkotilan pikkureikää vaille korjattu eli vaihdettu uuteen. Yllä ja alla zinc182:sta pari kerrosta. Alle tulee vielä massaa jonka jälkeen tallipaikka vaihtuu vajaa kymmenen kilometriä. Talven aikaan kai tää pitäis askaroida jonkinlaiseen ajokuntoon.
|
Sivu luotu: 23:12 (GMT +2). |