![]() |
Vinssi patrolliin.. mistä sähköt?
Sitä olisin kyselly et riittääkö tos patikan omas laturis virta jos siihen kytkee vinssin perään? vai pitääkö laittaa vinssille oma laturi sekä akku/akut?
:) auttakaa avutonta!! :p |
Laturi näytti olleen 25A.. Ja 24V.. akut 2x100ah.
|
Lainaus:
|
noissa vanhemmissa patuissa on juu aika pienet laturit, juurikin tuo 25A, uudemmissa ainakin jo -87 on jo 35A joka vähän tuo apua..
eli suosittelen uudemman laturia ja tarpeeksi isoja akkuja niin kyllä niillä pärjää aika pitkälle.. ja kierroksia laturille aina kun vinssaa! |
Lainaus:
Ei nyt viittis taas uutta ostaa ku vast ostin ton.. ehkä värkkäilen 12v järjestelman sille vinssille.. |
Lainaus:
|
Sitä meitsi oon miettinyt että mitä semmonen vinssillä suurella teholla vetäminen tekee laturin hiilille/säätimelle kun joutuu tekemään töitä täydellä teholla?
Ainakin apuvirran kanssa olen pari laturia hajottanut, tai ainakin samoihin aikoihin ne on hajonneet. Silloin siis kun on joutunut toista autoa vinguttamaan useita minuutteja käyntiin. Mitä tutkiskelin vinssien ottamia virtoja täydellä teholla niin melko suuria olivat. |
Lainaus:
Ja mihin käyttöön? Vaikka tuo vinssi on isompikin, ja jos käyttö on satunnaista; vaikkapa satunnaisesti nyppäät itsesi irti metsästysreissulla, niin riittää mainiosti. Ja iso vinssihän ei ota kovin paljon enempää virtaa kuin pienempi, jos vetovoima on sama! (toki nopeus yms vaikuttaa paljon) Mutta jos meinaat harrastaa maratooni vinssauksia; vaikkapa suunnistuskisoja tms. niin silloin tuo laturi on auttamatta liian pieni. Toinen 24 Volttinen kaveriksi! Ja akkujen riittäminen; riittää jos vedot eivät ole kaamean pitkiä:o, ja tupla-akuthan tarkoittaa sitä, että et vinssaa starttiakkuja tyhjäksi:p |
Lainaus:
laturit on yleensä speksattu jollekin tietyille kierroksille tietty teho ja sieltä yleensä saadaan vielä kierroksilla ~20% lisää virtaa ilmoitettuun... |
Lainaus:
|
Saattaa se laturi sauhuta jos joutuu tyhjään johdonpäähän syöttämään virtaa.
|
Lainaus:
ja mitä olen katellu ni noit vinssejäkii tuntuu 12volttisena saavan vähä paremmin.. ;) |
Lainaus:
jotain melko isoa olin ajatellu ku tuntuu et toi ruttukasa on jumiin jäädessään ain niin helvatan tiukassa. :D:D ja toi käyttötarkotus.. ei nyt kisoihin tuu lähettyy mut aika tiuhaan tulee muuten käytyä rypemässä.. ja silloin tällöin (lähes jokakerta:rolleyes:) tulee oltua myös jumissa.. :D:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Toi 12v oma systeemi vinssille tietenkin ois ihan toimiva. Joku enemmän tietävä voi kertoa että voiko 2x12v akulla toteutetussa 24v systeemissä ladata 12v laturilla pelkästään toista 12v akkua. Tai niin että kummallekkin akulle on omat 12v laturit. |
Lainaus:
Ei sitä nyt ihan puolen tunnin välein oo tarvin nykiä..:D:D Mut sillä meinasin tota 12v juttua sille vinssille kun se olis halvempi toteuttaa kun 24v.. ja sit olis ehkä ainaki riittäväst virtaa sille ku tulis pelkkä vinssi siihen järjestelmään..:rolleyes: korkeintaan kaks vinssiä..;) |
ohi itse aiheen mut tojon mekaaninen vinssi ei olis huono vaihtoehto,,ei lopu sähkö eikä voima.
|
Lainaus:
mut helpompi taitaa tuo sähkövirveli olla asentaa kun että alkaa rakentaa kardaania+ulosoton käyttövipua..;) ja tuo mekaaninen ei oikee toimi jos kone ei syysta tai toisesta käy..:):) |
EI Pidä Paikkaansa!
Lainaus:
Jos käytät päävirtakaapelin irti, siis sen paksuimman, niin varsinkin nuo mekaanisella releellä varustetut palaa jokseenkin varmasti! Jo pelkkä pääviratkytkimen avaaminen käydessä voi polttaa laturin. Jo pelkkä käyttäminen ilman johtoja saattaa polttaa laturin! itse tiedän useampia hj-61 latureita jotka on poltettu, kun on kokeiltu että käykö kone, enenkä on alettu sähköhommiin:o |
Lainaus:
diodithan sieltä kärvähtävät lähes välittömästi jos ilman johtoja laturia pyörittää, laturin jännite pääsee ilman kuormitusta nousenmaan niin paljon että diodit lyövät toisinkin päin läpi eli siis oikkariin ja laturin virta poksauttaa ne... |
Lainaus:
Nousee vissiin melko korkealle tuo jännite että onnistuu polttamaan diodin väärin päin. |
Jos on tarvetta käyttää moottoria, joko ilman akkuja tai laturin piuhat irti, niin
jättäkää kaikki laturin piuhat kytkemättä, ja maadoittakaa se paksuin kaapeli laturista laturin runkoon. Jos esim. bosch:n puhallinjäähdytteisiä, sisäisellä säätimellä olevia latureja käyttää ilman johtoja, niin säätimessä on ylijännitesuoja, joka alkaa maadoittamaan kenttädiodien kautta tulevaa latausjännitettä jossain reilun ylijännitteen puolella, arvaus 25volttia. tämä VOI estää kenttädiodien kärähtämisen, taikka sitten kärähtää ekaksi säädin ja millisekunnin kuluttua diodit. jos taasen mekaaninen/ulkoinen säädin, ja latausvirta kaapeli käytetään irti, niin silloin säädin "näkee", että koska säätimen jännite alle 14v, niin lisää magnetointia: -> laturin latausjännite pomppaa heti "taivaisiin", ja 12 voltin laturin diodithan ei kestä kuin jotain suuruusluokkaa 35 volttia estosuuntaista jännitettä, ja palaminen tapahtuu nimenomaan läpilyöntinä, siis virtaa ei tarvita kuin nimeksi (suuruusluokkaa laturin irtonaisen diodisillan voit polttaa koskemalla siihen villapaita päällä talvipäivänä:eek:) p.s myötäsuuntaan laturin diodi tuhoutuu hetkessä, jos jännite on esim 2 volttia |
mitenkäs tässä tuli tehtyä tuon vinssin kans?
itellä kans tilanne patrollissa että ostin 12v vinssin ja nyt mietityttää laitanko vaan toisesta akusta virran vinssille vai rakennanko toiselle 12v laturille paikan ja laitan lisä akun johonki. sillonki tulee pitkä matka akulta vinssille ja joutuu mahottoman paksua johtoa käyttämään |
Lainaus:
Jos tuon teet niin kohta kyrvähtää akku. |
millä perusteella se akun käristää?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
minkä takia se akku kiehuu? eihän siihen yli jännitettä pitäs tulla vaikka toinen on tyhjä kun se kuitenkin ottaa virtaa vastaan?
kai se pitää sitte 12v laturille tehä paikka ja oma akku vinssille... |
Lainaus:
Ja kun olet ottanut tuolla vinssauksella vaikkapa 30Ah alajännitepuolen akusta, niin se sama 30Ah pitää mennä myös yläjännitepuolen akkuun, mutta kun se on täynnä jo valmiiksi, niin se haihduttaa vettä ja tuhoaa akun kemiallisesti, reaktion kaavaa en muista, enkä sen fiksua nimeä:mad: Mutta jo se että satunnaisesti annetaan apuvirtaa pelkästään toisesta akusta, lyhentää yläjännitepuolen akun ikää. Samaten se että jos radio otetaan pelkästään toisesta akusta. Jos haluat 12v vinssin, niin sille oma akku ja lataus! Ja kun kyseessä on offiauto? niin pistä siihen vaikkapa 90a bossilainen 12v laturi vinssiakulle, ja ota sieltä myös työvalot (siis laturin + navasta) |
just itsekkin enemmän miettimällä hoksasin tuon.
täytyy suosiolla tehä se toinen laturi. onneksi muistin että mulla on 95ah bossilainen akku hallilla niin ajattelin sitä käyttää vinssille. pitää vielä kattoo miten iso laturi löytyy ettei sitäkään tarvihteis ostaa :D |
Lainaus:
|
eipä sitä 45a laturilla pitkälle pötkitä :D
itse kahtelin hyllyssä majailevaa 120a laturia. pitäs vaan moniura hihnan rulla vaihtaa kiilahihnan rullaan. taitaa siinäki tulla ongelmaksi hihnan pito... paljoko vinssatessa näytti jännitemittari? autoa tartatessakin patrollissa putoo vissiin 8 volttia :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kiilahihna ja tehokas laturi
Itse pitäisin tuota 90 laturia maksimina, jos tarkoitus pyörittää yhdellä 9,5mm kiilahihnalla.
Minulla on hdj:ssä 120A laturi kahdella 9,5mm kiilahihnalla, ja jos vähäkään löysällä/likaa välissä, niin täysillä kuormitettaessa hihnat luppaa lipsumaan. Ja noista kiinalaisista latureista on monta mielipidettä, minulla on se käsitys että jos meinataan rääkätä laturia vedessä ja liassa, niin valmistus maa ei ole kiina eikä intia tms. Helpoimmin kestävän laturin saa, kun ostaa romulasta ulkoisella tuulettimella olevan Bosch:n, huomattavan kestäviä kun max 90 Amppeerinen, helppo huoltaa, ja kytkeä. Ja tuohon bossilaiseen saa noin 50 erillaista säädintä, en tosin muista sitä parasta koodinumeroa... ja laakerit ja liukurenkaat suht. edullisia. Huonona puolena on se, että nykyiset laturit lataavat suhteessa paremmin pienillä kierroksilla, mutta tuo toimintavarmuus mielestäni tärkeämpi. Ja vaikka kuinka suuri laturi, niin se ei riitä vinssille! siis vaikkapa 100-200 Ah hyväkuntoisia akkuja laturille kaveriksi. Ja tuosta tyhjentyneiden akkujen latauksesta on monta eri mielipidettä, mutta jonkinlainen keskitie lienee 90A laturi, ja min 90Ah akku. (Ja tämä nimenomaan yksi tapa, mutta jostain on lähdettävä.... Jos säädin pystyisi huomioimaan akun lämpötilan, ja säätämään latausjännitettä ....) Muista välittää laturi pyörimään sopivasti, tuo 90 boscilainen lataa 1500 rpm =34A ja 90A=6000 ankkurikierrosta, ja kestää pyörittää paljon lujempaa |
Jossain oli tuosta juttua että 24v järjestelmässä ei saa kuormittaa vain toista akkua. En muista nyt topicin nimeä.
Mut kuitenkin se toinen akku kuormittuu jostain syystä vissiin tosi paljon kun akkuja ladataan 24 voltin laturilla ja siitä välistä otetaan virtaa 12 voltilla. |
täälläki puhuttiin siitä kun kahtoo ylempää...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
n 3 viikon välein piti ladata sitä akkua, nyt isäinpäivästä alkaen on ollut syöttö samaan piuhaan 24v>8a jännitteen alentimen kautta. ei oo tarvinnu enää ladata..akutkin samat. joten tuskin se tykkää jos siitä vinssille virta otetaan:rolleyes: |
kahtelin jo niin ei ollu ku 55a laturi jemmattu hyllylle jossa on kiilahihnapyörä. siitä vois tehä ensimmäisen prototyypin jos en jaksa kampiakselille tehä moniurahihnalle ratasta.
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 16:18 (GMT +2). |